Høyttalere Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I hvilket kutt er det bikkja bjeffer i Amused To Death?
    Elsker Pink Floyd men er pinlig lite oppdatert etter Dark Side of The Moon…
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tester ut mine Magnepan mg12 mot Gradient Revolution. Høyttalerne står plassert på samme plass (har bare byttet de om) og sitteposisjon er lik. Gradientene oppfører seg slik enkelte sier her med f.eks hunden langt ut på høyre side, sleden som passerer fra venstre bake til høyre. Problemet at dette får jeg ikke til å fungere på mine Magnepaner i det hele tatt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tester ut mine Magnepan mg12 mot Gradient Revolution. Høyttalerne står plassert på samme plass (har bare byttet de om) og sitteposisjon er lik. Gradientene oppfører seg slik enkelte sier her med f.eks hunden langt ut på høyre side, sleden som passerer fra venstre bake til høyre. Problemet at dette får jeg ikke til å fungere på mine Magnepaner i det hele tatt.
    Men skal det strengt tatt høres da, så lenge disse (også) spiller bakover - hele plasseringen av bikja og det hele er vel en konstruert ("fasegreie") effekt som ikke nødvendigvis skal virke med denne type høyttalere? Jeg påstår ikke - spør - ut i fra innspillingen i seg selv og dens hensikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er QSound, som ikke primært handler om en "fasegreie", og som QSound selv skriver:
    In order to get the full benefit of QSound in these demos, it is important to understand a few simple concepts about stereo playback. QSound is essentially a stereo listening experience. Therefore, any factors which affect proper stereo will also affect proper QSound. To ensure your stereo is configured for optimum stereo playback, here are some easy checks to make on your system.

    Speaker Placement - often referred to as speaker geometry, is crucial to stereo playback. Try to position your speakers on the same plane, either side of the monitor. Try to avoid differences in height and depth between speakers. This will enable your speakers to form a good stereo image space.

    Listening Position - is also very important. For best results when listening to any stereo material, you should be centered between the speakers at a distance equal to or greater than the distance between the speakers.

    Speaker Connections - Making sure that your speakers and amplifier are connected with the correct polarity (sometimes referred to as 'in phase') will ensure you hear proper stereo. The positive, or "+", connectors on the amplifier should be wired to the positive, or "+", connectors on your speakers. Also, make sure the left input of your amplifier is connected to the left speaker. If your speakers have a balance control, make sure it is in the center position.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det er QSound, som ikke primært handler om en "fasegreie", og som QSound selv skriver:

    Det er i det minste en "høyttalergreie".
    With all due respect, Asbjørn, jeg har nok forsøkt flere høyttalere og høyttalertyper i samme posisjon i samme rom, enn hva du har. Det er en slående forskjell på hvordan de forskjellige høyttalerne setter opp Q-sound-effektene.
    Fulltoner gjør det best. Toveis med enkle filtere gjør det nest best.

    Konkret eksempel: Klipsch RF-3 og RF-5. Høyttalerne ser omtrent like ut på utsiden, 2 x 8" + diaskanthorn, begge er toveis. Det som skiller dem mest, er at det er mer komplekse filtere på RF-5. RF-3 setter opp Q-sound forbilledelig, RF-5 er nær umulig å få noen fornuftige lydbilder ut av. Om det ikke relaterer seg til fase, hva tror du det relaterer seg til da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke så veldig mye om det, men siterer QSound selv igjen:
    The basic QSound 3D building block is a proprietary audio process that creates two or more outputs from each input signal. These outputs incorporate subtle differences in level, frequency content, and timing. Played back on the specific delivery system (headphones or speaker arrangement) for which the algorithm is designed, the effect is to mimic directional cues that a listener would normally receive when listening to an actual sound source at a given location in 3D space.
    At det er en «høyttalergreie» er nokså opplagt. Min kjepphest er fortsatt jevn spredning i bredest mulig frekvensbånd, slik at refleksjoner og romklang starter med samme frekvensspektrum som direktelyden. Hvordan frekvensgang off-axis ser ut for RF-3 og RF-5 rundt delefrekvens vet jeg ikke, men det er første sted jeg ville lett etter en forklaring.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tar opp et VELDIG gammelt poeng fra denne tråden nå:

    Jeg fikk btw bikkja demonstrert på et RK korrigert system med Lyngdorf, og der var lyden så sjøsyk at bikkja stakk i alle retninger
    Mitt Lyngdorf-romkorrigerte system plasserer bikkja langt ute til høyre :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Listening Position
    - is also very important. For best results when listening to any stereo material, you should be centered between the speakers at a distance equal to or greater than the distance between the speakers.
    Akkurat dette punktet opplever jeg omvendt og har gjort det med alle ht jeg har prøvd. Må ha en litt butt triangel.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Det er i det minste en "høyttalergreie".
    With all due respect, Asbjørn, jeg har nok forsøkt flere høyttalere og høyttalertyper i samme posisjon i samme rom, enn hva du har. Det er en slående forskjell på hvordan de forskjellige høyttalerne setter opp Q-sound-effektene.
    Fulltoner gjør det best. Toveis med enkle filtere gjør det nest best.

    Konkret eksempel: Klipsch RF-3 og RF-5. Høyttalerne ser omtrent like ut på utsiden, 2 x 8" + diaskanthorn, begge er toveis. Det som skiller dem mest, er at det er mer komplekse filtere på RF-5. RF-3 setter opp Q-sound forbilledelig, RF-5 er nær umulig å få noen fornuftige lydbilder ut av. Om det ikke relaterer seg til fase, hva tror du det relaterer seg til da?
    FWIIW, her gav mitt 5-veis aktivt delte power tapered 30 elementers system så ille gæli Waters Q sound effekt at jeg ble oppringt fra Skedsmo Kennel (jeg bor ved Karihaugen) og spurt om bikkja mi hadde rømt 🤣🤣
    Hmm.... 🙄 Nuvel.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    bak.. så klart ikke bake...
    Altså rett ut på siden hos meg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ok.....hvor plasseres sleden på høyre side?
    Sleden starter 90 grader (muligens ennå lenger bak) på venstre side av min lytterposisjon og forsvinner langt ute på høyre side, muligens ikke like langt bak i grader, men langt ut "landskapet".
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Sleden starter 90 grader (muligens ennå lenger bak) på venstre side av min lytterposisjon og forsvinner langt ute på høyre side, muligens ikke like langt bak i grader, men langt ut "landskapet".
    Kan du lage en skisse?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Orker ikke nå så sent på kvelden, hva er det du ikke forstår med min forklaring?
    Din forklaring er veldig upresis - det er ikke lydbildet, men det er helt "normalt"....

    Her er en beskrivelse jeg fant nettet.......også rimelig upresis..... :unsure:

    "

    Track 8. Too Much Rope - 5:47

    Effects out the wazoo here, and what a blast, ranging from TV shows to chopping wood. From a horse drawn sleigh crossing the stage, considerably forward of the plane of the speakers, from left to right, to a Ferrari later re-crossing from right to left, this cut is quite an extravaganza.

    James Johnson's bass runs are DEEP, articulate and defined. As I've indicated, you really need full range speakers (or a good sub?) to appreciate the power of this cut in particular, and this work in general. The beautiful blend of guitar tones from Steve Lukather and Geoff Whitehorn, combined with Andy Fairweather Low's feather strummed 12-string Rickenbacker, yield a delicious sound. We even get to hear Patrick Leonard's children (Jessica and Jordan) screaming near the end of the track before fading into the sound of a warm summer evening with its cricket refrain.

    "
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Din forklaring er veldig upresis - det er ikke lydbildet, men det er helt "normalt"....

    Her er en beskrivelse jeg fant nettet.......også rimelig upresis..... :unsure:

    "

    Track 8. Too Much Rope - 5:47

    Effects out the wazoo here, and what a blast, ranging from TV shows to chopping wood. From a horse drawn sleigh crossing the stage, considerably forward of the plane of the speakers, from left to right, to a Ferrari later re-crossing from right to left, this cut is quite an extravaganza.

    James Johnson's bass runs are DEEP, articulate and defined. As I've indicated, you really need full range speakers (or a good sub?) to appreciate the power of this cut in particular, and this work in general. The beautiful blend of guitar tones from Steve Lukather and Geoff Whitehorn, combined with Andy Fairweather Low's feather strummed 12-string Rickenbacker, yield a delicious sound. We even get to hear Patrick Leonard's children (Jessica and Jordan) screaming near the end of the track before fading into the sound of a warm summer evening with its cricket refrain.

    "
    Ok da venter jeg i spenning på din presise beskrivelse om hvordan det skal tolkes.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Sleden passerer bare rett foran meg på den låta. Den kommer kjørende ute til venstre fremme for så å passere foran meg og forsvinne utover til høyre. Hele bevegelsen er en rett linje som om det gikk en vei foran meg. Jeg har ikke hørt den komme bakfra ute til venstre før.
    Det er ikke bare selve bevegelsen jeg synes er en grei indikator på om stereoanlegget er korrekt oppstilt, men også om tonaliteten på sledelyden bevares hele veien slik at du ikke hører den "passere" høyttalerne i form av tonale endringer i lyden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sleden passerer bare rett foran meg på den låta. Den kommer kjørende ute til venstre fremme for så å passere foran meg og forsvinne utover til høyre. Hele bevegelsen er en rett linje som om det gikk en vei foran meg. Jeg har ikke hørt den komme bakfra ute til venstre før.
    Det er ikke bare selve bevegelsen jeg synes er en grei indikator på om stereoanlegget er korrekt oppstilt, men også om tonaliteten på sledelyden bevares hele veien slik at du ikke hører den "passere" høyttalerne i form av tonale endringer i lyden.
    Muligens det er bedre ja. Utrolig langt ute både på venstre og høyre side.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Den ene streken helt "normalt" for de fleste...
    Den andre streken er basert på din forklaring..


    room_sound_amused_track#8_hoj_I.jpg
    .
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvor plasserer du disse "elementene"?

    " We even get to hear Patrick Leonard's children (Jessica and Jordan) screaming near the end of the track before fading into the sound of a warm summer evening with its cricket refrain."

    PS! Tale-assistenten følger med her... ;)

    IMG_20220817_001828_768.jpg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.633
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Når dere er i gang, hvordan er stemmene i slutten på brain damage på dsoftm
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sjekke Pop, Rock, Country etc, W på harddisken.
    Har Waters, Muddy. Ingen Waters, Roger.
    🤭
    Slava Ukraini, forresten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn