Hvordan "bruker" du musikk?

B

Back_Door

Gjest
Tenkte dette kunne være et interessant tema.
Står anlegget og surrer hele dagen? Muzak??
Noen er ganske opptatt av antall plater i samlinga. Er det utgitt så forferdelig mye hørverdig da?
Mitt eget forhold?:
Jeg kan ikke fordra å ha musikk i bakgrunnen til en hver tid. Er mer opptatt av oppriktigheten bak musikken, enn sjangeren. Bruker musikk både som medisin og lystformidler. Å "digge" sammen med personer som har samme forståelse som meg selv, er topp!
Kan svært gjerne sitte helt alene med en "opplevelsesforsterker" i glasset, og leve meg totalt inn i musikken.
Synes det er forferdelig irriterende med gjester som slettes ikke hører hvor enorm bra DEN plata er ;D
Dans for meg betyr egentlig at jeg digger så sterkt at jeg ikke kan sitte rolig..

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jeg synes det er gitt ut inni hampen mye bra musikk. Føler ikke helt at jeg har nok enda, nei. :)

Det går litt i bølgedaler dette her med lytting for min del. Kanskje i syklus med årstidene. Men også avhengig av hvor bra den nye musikken jeg har er. Akkurat nå har jeg nettopp oppdaget en fantastisk pop-plate: Nillsson Schmillson, og ca hver tredje gang jeg setter på en skive er det den!

Liker å bruke musikk i bakgrunnen, også. Opplever at det kan hjelpe for å komme under huden på litt mer vanskelig tilgjengelige plater.

mvh

B

bamsemann

Gjest
Noen ganger lytter jeg musikk fra sofakroken, noen ganger i horisontalen, men oftest i hot spot...

Og det skal spilles høyt...
bamsemann.. :)

O

om.s

Gjest
Hører på radioen og lytter til musikk! En av to er stort sett igang her hjemme nesten til enhver tid.

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Heller stillhet enn bakgrunnsmusikk/lyd.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Re: Hvordan "bruker" du musikk?

Bortsett fra MTV i bakgrunnen (pop er best på tv), så klarer ikke lenger å gjøre noe annet ved siden av å lytte til musikk - musikken får den full oppmerksomhet. Siden det primært går i klassisk for tiden er struktur viktig, å lytte til oppbygningen av stykket, å bygge opp spenningen mot de avgjørende øyblikkene, utflykter til perifere tonaliteter, følelsen av fullført verk når stykket vender tilbake til havn. Eller den opprørske gleden ved å lytte til atonal musikk. Dette krever full konsentrasjon. Klassiske publikum kritiseres ofte for å være høytidelige, men faktum er at gjentagelser forekommer lite i musikken retorikk, så hvis man ikke er konsentrert går man glipp av viktige argumenter.

Når det gjelder mengden av musikk som er utgitt, så finnes det enormt mye bra, mye mer enn det som finnes i min platesamling, mye mer enn jeg hadde hatt tid til å høre. Faktisk kan man antagelig leve hele livet bare på plater av Mozart. Men jeg anbefaler alle å lytte til de såkalte annenrangs komponister som f.eks. Hummel eller Alkan. Ved siden av å ha laget mye ekstraordinær musikk, så gir de også en bakgrunn som komponister av Beethovens eller Chopins kaliber kan stå i relieff mot.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.011
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Klok mann! Her går det på John Foulds og Georges Enescu for tiden - og jeg vil ikke kalle de annenrangs - i hvert fall ikke i sine aller beste stunder. Forskjellen i forhold til feks Beethoven er at de er førsterangs i færre verker, og selv Beethoven skrevtredjerangs musikk (slagsymfonien feks - en av hans største kommersielle suksesser forresten - så mye for salgstall som kvalitetsfaktor).

Og for å svare på spørsmålet: bruker sjelden musikk som bakgrunnsstøy til jobb og andre aktiviteter, selv om det hender at jeg kombinerer det med lesing.

B

Back_Door

Gjest
Er selvfølgelig enig i at det er gitt ut mye god musikk! Det er likevel et trist faktum at det også spys ut mye dritt..
Stort sett mener jeg at god musikk fortjener å lyttes til, mens dårlig musikk blir "øreforurensing".
Så var det spørsmålet om hva som er godt og dårlig da... ::)
Jeg har uansett størst utbytte av musikk etter perioder med stillhet ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.011
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Som klassiskelsker har man det beste fra 600 år - og ikke fra 60 eller 6 år - å velge mellom!

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Jeg bruker aldri musikk som bakgrunnsmusikk, men lytter likevel på flere måter. Noen ganger "helt ruset" - bare musikken er der og intet annet, andre ganger med libretto/partitur studerende alle detaljer og ikke å forglemme - lyttende i "sammenligningsmodus" - kan spille samme verk hele dagen i et utall av forskjellige innspillinger.

Jeg kunne visst uttrykt det litt enklere, men det er bare å lese setningen to ganger. :) :)

LPA

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.916
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Tilhører nok også dem som lytter mer "aktivt".  Musikken varierer fra jazz,blues/rock til klassisk - alt etter humør og sinns-stemning.
Når man planer ut i sweetspot kan det være rene meditasjonen.

Kan også sette på musikk mens jeg gjør andre ting, men velger alltid bevisst og har aldri på hverken musikk eller TV som bakgrunnstøy.

Ellers er jeg enig at det er et stykke mellom platene som "må kjøpes", men jeg forsøker å holde meg orientert og kjøper noen klassikere som mangler i samlingen mellom nye innspillinger/utgivelser.

Dessuten hender det man oppdager en allerede etablert artist man ikke har hørt før, og da blir det gjerne betillt flere plater i slengen.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Mest under seriøs lytting på lytterom, i bil og til trening. Ellers kan mtv/radio o.l stå på i bakgrunnen ved husarbeid..(dere vet likestilling...)og matlaging.

Topp Bunn