Hvor stor del av anleggets totalkostnad bør legges i kabler?

Status
Stengt for ytterligere svar.

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Innlegg
162
Antall liker
46
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Pussig at kabelfabrikantene fremhever vidt forskjellige konstruksjonsprinsipper som det "perfekte" for god lyd.
Hvis det var hold i noen av påstandene skulle en tro at det gikk an å bli enige om den beste måten å lage kabler på.

mvh
kabelsatan
[/quote

Rimelig spesiell uttalelse...

Det du skisserer gjelder jo også alle elektronikkprodusenter!
Transistor, rør eller Ice-teknologi, produsentene vil uansett hevde
at de har brukt valgte teknologi for best mulig lyd...

Og jeg har ikke rådyre kabler jeg må forsvare 8)

Mvh PetterH
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
KW skrev:
Det finnes ingen tommelfingeregel om bestemt andel av anleggets totalkostnad (-kabler) som bør legges i kabler.
Som har med lydkvalitet å gjøre, utseende/lyttero/eierglede kan subjektivt kanskje være det.

Punktum.

KW
Så hva er det du sier her? Til tross for high-end-komponenter over hele linjen har du ennå ikke opplevet at dyre kabler (om du har prøvd slike) forbedrer lyden på alle punkter? Prøv å lage mer fritt rom rundt høyttalerne (særlig bak dem), fjern noen av akustikkremediene og prøv på nytt. På kabelsiden er det mye å hente (nå kjenner jeg ikke til dine nåværende kabler).
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I dine øyne så er jeg kanskje det og vice versa ikke noe problem for meg ;)
Bare slik jeg ser det.
Ærlig talt så vil jeg tro at jeg har svært mange med meg på at å fjerne akustikkremedier for å få mer luft og rent/glatt og nakent rom for så å prøve dyre kabler neppe er rett vei.
De som da eventuelt måtte være enige med deg, må gjerne være det, men de bryr jeg meg døyten om, da de etter min mening ikke skjønner stort av dette.
Nå har jeg nettopp bestillt meg 9 nye rockwool akustikkplater for bruk i både stue og kjellerrom
så det så det så det så det så er mer fornuftig anvendte penger........for meg................men det er klart det blir jo mindre fri luft i rommet da.
KW
 
8

8x12_TOM

Gjest
Dette blir veldig individuellt. For meg er over 1000kr dyrt , mens andre synes kanskje det må bikke 100kkr for att det kan kalles dyrt
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
f skrev:
Hva menes med "dyre" kabler egentlig?
I følge en viss "gruppe" alt over Biltema standard, blir vel over en 50-lapp det ;D

Helst skal dei finnes i skapet som "rusk" tilovers fra elektrikkeren.......
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Hva med bruktkjøp av komponenter til 30 - 50% av nypris, betinger det kjøp av brukte kabler med samme prisavslag eller "dårligere" og billigere nye kabler?

I så fall hva har skjedd med komponentene den tid de har vært i bruk som betinger forandringer vedrørende "pris" på kabler?

Hva hvis man får ett anlegg gratis med forsterker, høytalere, og ett par lydkilder uten kabler, bør kablene også da være "gratis" eller skal en saumfare gamle prislister for å finne utsalgspris eventuelt "bruktpris"?

Vil tro mange kjøper brukt - svært mange og ikke bare komponenter, det gjelder også kabler.

Hva med brukte kabler til nye komponenter / anlegg, skal en plukke enda høyere fra "hylla" siden prisene på brukte kabler er lavere?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Får prøve å trenge gjennom sarkasmene og idiotiet her;

Det som er viktig med kabler, som resten av anlegget, er at man bruker god tid til å lytte seg fram til noe man liker. Sørg for å få låne med kabler hjem, slik at du får teste dem over tid. Kjøp gjerne brukt; mye å spare på det. Biltema og liknende er ikke plassen å kjøpe kabler, men det regner jeg med trådstarter er innforstått med.
 
T

tceteam

Gjest
jeg ville ha lagt i mest av hdmi kabler og signal kabler , høytalerkabler er ikke så viktige , der vil du ikke høre forskjell...:)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har brukt ca 1% av anleggets totalkostnad på kabler, men det er fordi jeg har så rimelig anlegg. Etter hvert som anlegget vokser i pris kommer nok prosentandelen til å droppe under 1%, om jeg ikke trenger lange kabelstrekk kombinert med aktiv deling i surround eller lignende da. Da kan det fort balle på seg.
 
M

Mr-T

Gjest
lars_erik skrev:
Biltema og liknende er ikke plassen å kjøpe kabler, men det regner jeg med trådstarter er innforstått med.
Jooo .... hvis man lager (høyttaler-) kablene selv så er Biltema et godt sted å kjøpe ting på.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Jeg trenger å lage nye interconnects fordi jeg skal gå over fra coax til 2-ledere.
Det kommer til å bli jævli dyrt, siden jeg trenger en 10-20m alt i alt.
Jeg regner med å måtte punge ut med flere hundre kroner...
 
V

vredensgnag

Gjest
Mr-T skrev:
lars_erik skrev:
Biltema og liknende er ikke plassen å kjøpe kabler, men det regner jeg med trådstarter er innforstått med.
Jooo .... hvis man lager (høyttaler-) kablene selv så er Biltema et godt sted å kjøpe ting på.
Enkelte har store problemer med å forstå forsyningskjeder, Mr. T, og ser ikke logistikkbaklandet som har ført produktet frem til salgsdiskene.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri prøvd Biltemakabler. Men nå er jeg veldig fornøyd med kablene som R.S. har forsynt meg med.
Vivanco signal og Grøftekabel til høytalerne. Og det ble ikke dyrt. Så det med at dyrere jo bedre er jeg ikke med på. Hadde dyre Wireworld tidligere, og de var ikke bedre enn de jeg bruker nå.

Så i min sjel er det kabelro.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
jeg har holdt meg innenfor 10 % av anleggets totalpris og er helt komfortabel med å ha brukt såpass, men også komfortabel med å ikke ha brukt mer , etterhvert som anlegget imo har økt i kvalitet synes jeg det har vært lettere å både høre forskjell og ikke minst forsvare prisen på det
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg bruker noe av det råeste å oppdrive innenfor proffsegmentet. Svært gode mekaniske egenskaper på pluggene, dokumenterte egenskaper på leder- og isolasjonsmateriale og tåler EMS svært godt på grunn av god skjerming. Disse kostet for et helt sett med XLR-XLR (har aktive høyttalere) fra kilde > pre > høyttaler ca 3000,-. Cordial Canare heter kablene.

Dette er fornuftig kabler som er nøytrale og uten noen form for voodoo. Jeg spiller på Linn Akurate DS, Linn Akurate Kontrol og Adam Audio Tensor Beta. En rigg til ca 325.000,- - altså 0,9 % til kabler.

Dette er min tilnærming til godlyd. Jeg legger størstedelen av pengene der det betyr mest, i utstyr og akustikk. En kabels påvirkningskraft for lyden er i forhold til andre deler av utstyret svært liten. Du får mer god lyd pr. krone hvis du kjøper billige og fornuftige kabler og legger differansen mot de dyre kablene i bedre elektronikk, høyttalere eller akustikk.
 
V

vredensgnag

Gjest
akto skrev:
Jeg bruker noe av det råeste å oppdrive innenfor proffsegmentet. Svært gode mekaniske egenskaper på pluggene, dokumenterte egenskaper på leder- og isolasjonsmateriale og tåler EMS svært godt på grunn av god skjerming. Disse kostet for et helt sett med XLR-XLR (har aktive høyttalere) fra kilde > pre > høyttaler ca 3000,-. Cordial Canare heter kablene.

Dette er fornuftig kabler som er nøytrale og uten noen form for voodoo. Jeg spiller på Linn Akurate DS, Linn Akurate Kontrol og Adam Audio Tensor Beta. En rigg til ca 325.000,- - altså 0,9 % til kabler.

Dette er min tilnærming til godlyd. Jeg legger størstedelen av pengene der det betyr mest, i utstyr og akustikk. En kabels påvirkningskraft for lyden er i forhold til andre deler av utstyret svært liten. Du får mer god lyd pr. krone hvis du kjøper billige og fornuftige kabler og legger differansen mot de dyre kablene i bedre elektronikk, høyttalere eller akustikk.
^ Lyden av ren, uutblandet fornuft. Herlig.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
akto skrev:
Jeg bruker noe av det råeste å oppdrive innenfor proffsegmentet. Svært gode mekaniske egenskaper på pluggene, dokumenterte egenskaper på leder- og isolasjonsmateriale og tåler EMS svært godt på grunn av god skjerming. Disse kostet for et helt sett med XLR-XLR (har aktive høyttalere) fra kilde > pre > høyttaler ca 3000,-. Cordial Canare heter kablene.

Dette er fornuftig kabler som er nøytrale og uten noen form for voodoo. Jeg spiller på Linn Akurate DS, Linn Akurate Kontrol og Adam Audio Tensor Beta. En rigg til ca 325.000,- - altså 0,9 % til kabler.

Dette er min tilnærming til godlyd. Jeg legger størstedelen av pengene der det betyr mest, i utstyr og akustikk. En kabels påvirkningskraft for lyden er i forhold til andre deler av utstyret svært liten. Du får mer god lyd pr. krone hvis du kjøper billige og fornuftige kabler og legger differansen mot de dyre kablene i bedre elektronikk, høyttalere eller akustikk.
En meget fornuftig tilnærming derson en vil køpe ferdige kabler. Ofte er det slik at proffutstyret faktisk har BEDRE plugger enn mye av det dyre hifiutstyret; eksempler er Neutrik PowerCon og Neutrik SpeakCon - mekanisk solide, ikke for mye gods som lager krøll for signalet, og med kontaktflater som ikke svikter. Legg til god kabelinnføring/strekkavlasting så har du bildet. En slik plugg kan koste ned i under 100-lappen, solgt i løs vekt til hvermansen!

Problemet er at disse ser ikke "svindyre" og/eller sexy og attraktive ut (0-bling (c) Sluket) og er følgelig uegnet til bruk på en kabel som skal koste 18,5 x proffkabelen. Markedet for hifi VET at vi som driver med dette er noen "suckers" etter blanke designkomponenter og dermed er det duket for en hel sub-industri av disse sakene. Unntak finnes, selvsagt, her som i alle andre sammenheng.

Jeg kjenner mange i miljøet som er "verre enn skjæra" når det gjelder disse tingene, Personlig har jeg ingen problemer med det, men WAF-M (c) Sluket er jo ikke spesielt god, da.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Man får jo kjøpt fancy krympestrømpe, og man kan jo altids kle kablen inn i rørisolasjon først, slik at kablene totalt sett blir både fete og fancy. Da kan man jo også hevde DIY!

+


Edit: Og dermed kan man jo også sløyfe kabelisolatorer. For øvrig koster en kabelisolator til Hi-Fi-bruk mer enn en til 10kV - helt utrolig hva R&D kan føre med seg!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
De minste røra der, kan brukes til helt greie kabeløftere dersom en mener at det er nødvendig.
Ta et slikt rør kutt det opp i 3-4 cm. lengder, tre kabelen gjennom et passende antall eller åpne der snittet er.
For lyttero og kanskje også teoretisk med vinylgulv, varmekabler i gulv eller endog gulv som kan vibrere grunnet ht.og høy lyd.

Grunnen til at jeg mente at det ikke bør være noen regel for andel av anleggsprisen er det kommet frem noen eksempler på.

Et tenkt eksempel kan være en gitt leder kanskje med isolasjon kjøpt f.eks. i Polen til sannsynligvis svært lav pris, i et tilfelle så bestiller en "produsent" disse, terminerer de (eller får endog de i Polen til å gjøre det samme) kommer med masse visvas og selger de for 10-20K (kanskje direkte), men gjennom et par ledd så vil de fort komme opp i det dobble +++++
Skulle en greie å finne frem til samme kabel sjøl til en pris av noen hundre pr. meter, så er de plutselig ikke gode nok grunnet den lavere prisen fordi de ikke utgjør en ca. 10% (for et samlet kabelsett) av det en har brukt på anlegg.
Forstå det den som kan ::)
Vi snakker om samme kabel med samme ledere/struktur her.
Det finnes såpass mange forskjellig typer kabler (HT, på rull) med forskjellig kvadrat rent kobber, kobber med tinnbelegg, med sølvbelegg, flertrådet, solid core (sølv/kobber) en ledere, flerledere hvor de er adskillt og dette til ganske så rimelige priser og som metervare at en faktisk kan prøve seg frem, gjerne i felleskap med andre og da med div. varianter, så gjøre valg og eventuelt selge resten om en har behov for de få kronene (alt. beholde de for nye forsøk ved nyinvestering på anleggsiden)
Det blir også litt fristillt fra faktoren høy pris, som kanskje er negativt for en del, men det gjelder å komme dit at en får ro fra alt visvaset som blir hevdet rundt de, utover R,C og L som kan ha en hørbar forskjell imo.

Jeg har langt på vei fått den roen, og for min del, så er nettopp HT kabler det jeg evner best å høre forskjell på (om enn liten), det pussige 8) er da at jeg nå sitter med for min del, de billigste kablene akkurat der til HT. metervare uterminert.

Mvh.KW
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
jokris skrev:
jeg har holdt meg innenfor 10 % av anleggets totalpris og er helt komfortabel med å ha brukt såpass, men også komfortabel med å ikke ha brukt mer , etterhvert som anlegget imo har økt i kvalitet synes jeg det har vært lettere å både høre forskjell og ikke minst forsvare prisen på det
^ Lyden av ren, uutblandet fornuft. Herlig.

Enkelte av de med dyre anlegg som sier de bruker 1% på kabler, kan nok med fordel øke til 10% og samtidig få bedre råd. Hvordan? Jo beholde kablene, selge komponentene og bytte dem ut med noen til tidelen av prisen. Og vips er man oppe i 10% til kabler cirka og samtidig har en fått mer penger å bruke til andre ting. Og skulle en likevel oppleve dårligere lyd med denne løsningen, kan en prøve å slenge på litt mer glava, akustikktiltak kan det jo aldri bli for mye av ;D
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kule-Trygve skrev:
KW skrev:
Det finnes ingen tommelfingeregel om bestemt andel av anleggets totalkostnad (-kabler) som bør legges i kabler.
Som har med lydkvalitet å gjøre, utseende/lyttero/eierglede kan subjektivt kanskje være det.

Punktum.

KW
Så hva er det du sier her? Til tross for high-end-komponenter over hele linjen har du ennå ikke opplevet at dyre kabler (om du har prøvd slike) forbedrer lyden på alle punkter? Prøv å lage mer fritt rom rundt høyttalerne (særlig bak dem), fjern noen av akustikkremediene og prøv på nytt. På kabelsiden er det mye å hente (nå kjenner jeg ikke til dine nåværende kabler).
Du er ikke sann.

Men alle kan jo ikke være like heldig med høyttalere som deg såklart.

Blir lite plaget av forstyrrelser fra sidevegg, har noe med høyttalernes konstruksjon å gjøre.
 
V

vredensgnag

Gjest
Kule-Trygve skrev:
jokris skrev:
jeg har holdt meg innenfor 10 % av anleggets totalpris og er helt komfortabel med å ha brukt såpass, men også komfortabel med å ikke ha brukt mer , etterhvert som anlegget imo har økt i kvalitet synes jeg det har vært lettere å både høre forskjell og ikke minst forsvare prisen på det
^ Lyden av ren, uutblandet fornuft. Herlig.

Enkelte av de med dyre anlegg som sier de bruker 1% på kabler, kan nok med fordel øke til 10% og samtidig få bedre råd. Hvordan? Jo beholde kablene, selge komponentene og bytte dem ut med noen til tidelen av prisen. Og vips er man oppe i 10% til kabler cirka og samtidig har en fått mer penger å bruke til andre ting. Og skulle en likevel oppleve dårligere lyd med denne løsningen, kan en prøve å slenge på litt mer glava, akustikktiltak kan det jo aldri bli for mye av ;D
Det tok tid, men nå skjønner jeg endelig at du er ute etter å sabotere for kabeltilhengere ved å fremstille dem som kjempenaut.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nok en gang har diy-erne fått fullstendig ta over en tråd, med sarkasmer og idioti. Uten inngripen. Er det rart folk ikke gidder mer her inne?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Kunnskap er makt.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Som et eksperiment prøvde jeg å sette en stol i antatt refleksjonspunkt ved veggen (som du ser på et av bildene), og det ble det i hvert fall dårlig lyd av (i forhold til før). Hørtes ut som sånn en person med hørebegrensninger kanskje ville oppfatte lyden. Rett og slett en fattigere, mindre, mer redusert lyd UTEN noen gevinster i form av mer detaljer/ dynamikk osv. Hørte på det en liten stund, kunne sikkert brukt et par timer på å sjekke det mer ut for sikkerhets skyld, men det gadd jeg ikke for jeg visste at jeg ALDRI kunne trives med slik lyd. (Nå var kanskje ikke stolen noen egnet absorbent heller må det legges til, men den absorberte nok litt i forskjellige frekvenser. Jeg antar den fungerte som absorbent snarere enn diffusor.)

Hvis du ser i akustikkhjørnet, så diskuteres eventuell nytte av refleksjoner. Noen som virker å ha litt peiling, sier visse typer refleksjoner rett og slett beriker lyden og gjør det enklere å oppfatte det som er i lydbildet. Men dette ser ut til å være et komplisert tema. Du kan også lese deg opp på "infinite baffle"- høyttalere, som er en mellomting mellom vanlige, smale høyttalere og dipoler, etter hva jeg har forstått. Rominteraksjonen blir gjerne ikke akkurat på samme måte som med dine høyttalere.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Kunnskap om bra lyd er det i hvert fall ikke overflod av på hifisentralen.

Virker som kabelfornekterne, demperne og målerne får ture frem helt ukorrigert nesten, er omtrent ingen som gidder å diskutere med dem.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Er ikkje vits å diskutere med de som har rett.
Off topic, btw. Eller har vi kommet fram til et svar og det er trlolololletid?
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Brasse skrev:
Er ikkje vits å diskutere med de som har rett.
Off topic, btw. Eller har vi kommet fram til et svar og det er trlolololletid?
Neste gang du er innom Roald Mikkelsen og hører på Kef, kan du spørre ham om dette med kabler har noe for seg.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Eg har aldri sagt kabler ikkje har noko for seg.
Har desverre aldri fått snakket kabler med Roald, har gått mest i musikk og akustikk de gangene eg har vore i butikken hans.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Tråden er stengt. Jeg ga en klar advarsel i går om å holde tråden on-topic, det har dere ikke klart; ergo er den stengt.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn