Hvor stor del av anleggets totalkostnad bør legges i kabler?

Status
Stengt for ytterligere svar.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
johnnygrandis skrev:
I tillegg til at kabler visstnok har veldig liten betydning for lyden er det overraskende mange som bruker veldig mye tid på emnet.
Tiltredes.
Men som en av de som absolutt hører forskjell, anbefaler jeg -som alltid; bruk ørene, og kjøp det du selv mener lyder best.
Så kan jeg med en gang si at de sedvanlige spørsmålene fra målerne rundt bevisføring ikke vil bli besvart. Dette av den gode grunn at de er besvart utallige ganger før.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.662
Antall liker
32.648
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Elektron skrev:
musicus skrev:
Som forøvrig mener at dette er den siste fin tuningen man gjør med oppsettet, finn de som passer en selv best og vær fornøyd, og jeg tror ikke man kan si at en viss prosentandel er det "rette" i denne sammenhengen....

mvh
Veldig bra Musicus, dette er også min filosofi.

mvh Elektron
Støttes med hele Coanda-hjerte herfra ;D ;D

gismo

Edit: ikke er de så voldsomt dyre heller ;)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
gismo skrev:
Elektron skrev:
musicus skrev:
Som forøvrig mener at dette er den siste fin tuningen man gjør med oppsettet, finn de som passer en selv best og vær fornøyd, og jeg tror ikke man kan si at en viss prosentandel er det "rette" i denne sammenhengen....

mvh
Veldig bra Musicus, dette er også min filosofi.

mvh Elektron
Støttes med hele Coanda-hjerte herfra ;D ;D

gismo

Edit: ikke er de så voldsomt dyre heller ;)
Slangehjerte gis ;D
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Ulf-B skrev:
musicus skrev:
HCS skrev:
musicus skrev:
johnnygrandis skrev:
I tillegg til at kabler visstnok har veldig liten betydning for lyden er det overraskende mange som bruker veldig mye tid på emnet.
Paradokset synes ofte å være at det er de som mener de (kablene) har minst betydning som bruker mest tid på det, helt utenkelig fra min side, å bruke så mye tid på noe man mener har så lite å si for total opplevelsen mener jeg :-\ 8) ...

mvh
Rart det der...Kanskje det er en tanke å hindre at de "uerfarne " bruker for mye... 8) .. Hva nå "uerfaren" og "for mye" er for verdier da... Hmm, tror folk ,som misliker at andre svir av litt av sine surt oppsparte penger , hadde gjort en god karriere i skatte-etaten eller overformynderiet... :)
Det synes for noen å være vanskeligere å akseptere at andre har opplevelser de selv ikke har, det må fornektes og fordrives, det bor en potensiell kabeloverformynder i mangt ett medlem her inne 8) ...

mvh
Hehe - håper du ikke sikter til meg her....

Jeg skiftet forresten signalkabler i TVstuen i dag - fra noen ubestemmelige kabler som jeg hadde liggende, til et par flettede teflonbelagte sølvkabler - og selv mine 60-år-pluss-ører synes å merke en klar forbedring. Ikke vitenskapelig blindtestet eller noe sånt - misforstå meg rett - men tross alt muligens en forskjell. Det vittige her er at de nye kablene koster mindre enn de kablene de erstatter - så prosentandelen i forhold til anleggets totalpris går ned.
Hmm, Renaissance Audio ? ? ;) Roalds snadderkabler er iallefall lagd på samme måten :)

Mvh :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det er noen merker som lager kablene selv, men det meste er nok OEM.
Selv vet jeg om en kabel til tja..30kkr for 1m signalkabel. Samme kabel kan fås til ca 2500kr et annet sted.
Hva man bør legge i kabler er _svært_ relativt..og sikkert noe den enkelte bør finne ut selv.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
100 kroner
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Trøblete problemstilling.... blir omtrent som å si "hvor stor andel av bilens totalkostnad bør legges i vinduspussere".
Jeg vil vel sammenligne kabler mer som dekk og felger på bil. Det utgjør en forskjell, men ikke alle får glede av forskjellen. Men der er det jo også noen som bruker mer penger på felger og dekk enn det bilen koster :)

Hvor mye man bør bruke får være opp til den enkelte.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
KJ skrev:
Prosentregning av kabler ift. totalkostand er atter en komplett meningsløs øvelse, ......
Ja - like meningsløst som å prøve å få et fasitsvar på "hvor stor andel av anleggets totalkostnad bør legges i forsterkere?" Eller i høyttalere, i DACer, i RIAA-trinn etc. etc.

Det er helheten som teller - og hver enkelt av oss er suveren overdommer her.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
La oss si at man skal bruke 100.000 på et nytt anlegg. Skal man da benytte 20% på kabler utgjør dette 20.000. Spørsmålet for meg blir da så enkelt at jeg stiller spørsmålet: Hvis jeg nå kun bruker 3000 på kabler og så setter jeg inn 17.000 ekstra inn på HT eller forsterker vil jeg da få mere igjen for pengene?

De som nå svarer at jeg burde bruke 20.000 på kabler kan ikke ha satt seg inn i kjøpers situasjon, men svarer heller ut fra sine egne preferanser. Det burde være være helt klart at anbefalingen skal gå på det området som vil gi den beste hevingen av lyden og i dette tilfellet er ikke kablene i nærheten av å gi noe løft i det hele tatt sette i forhold til å kjøpe en dobbelt så dyr forsterker. For ikke å snakke om å kjøpe en effektforsterker i tillegg.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Geir Kristiansen skrev:
La oss si at man skal bruke 100.000 på et nytt anlegg. Skal man da benytte 20% på kabler utgjør dette 20.000. Spørsmålet for meg blir da så enkelt at jeg stiller spørsmålet: Hvis jeg nå kun bruker 3000 på kabler og så setter jeg inn 17.000 ekstra inn på HT eller forsterker vil jeg da få mere igjen for pengene?

De som nå svarer at jeg burde bruke 20.000 på kabler kan ikke ha satt seg inn i kjøpers situasjon, men svarer heller ut fra sine egne preferanser. Det burde være være helt klart at anbefalingen skal gå på det området som vil gi den beste hevingen av lyden og i dette tilfellet er ikke kablene i nærheten av å gi noe løft i det hele tatt sette i forhold til å kjøpe en dobbelt så dyr forsterker. For ikke å snakke om å kjøpe en effektforsterker i tillegg.
Hundre prosent enig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Geir Kristiansen skrev:
La oss si at man skal bruke 100.000 på et nytt anlegg. Skal man da benytte 20% på kabler utgjør dette 20.000. Spørsmålet for meg blir da så enkelt at jeg stiller spørsmålet: Hvis jeg nå kun bruker 3000 på kabler og så setter jeg inn 17.000 ekstra inn på HT eller forsterker vil jeg da få mere igjen for pengene?

De som nå svarer at jeg burde bruke 20.000 på kabler kan ikke ha satt seg inn i kjøpers situasjon, men svarer heller ut fra sine egne preferanser. Det burde være være helt klart at anbefalingen skal gå på det området som vil gi den beste hevingen av lyden og i dette tilfellet er ikke kablene i nærheten av å gi noe løft i det hele tatt sette i forhold til å kjøpe en dobbelt så dyr forsterker. For ikke å snakke om å kjøpe en effektforsterker i tillegg.
For de av oss som mener at helt standard kobberkabler overfører signalet korrekt, så eksisterer ikke problemstillingen. I det lyset spiller det ingen rolle om anlegget koster 20k eller 1 million. De rette kablene gjør det samme. Eneste som da står igjen er fra hvem man kjøper slike kabler og eventuelt tilleggsutgifter til ferdige terminerte og pene plugger/strømper.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Geir Kristiansen skrev:
La oss si at man skal bruke 100.000 på et nytt anlegg. Skal man da benytte 20% på kabler utgjør dette 20.000. Spørsmålet for meg blir da så enkelt at jeg stiller spørsmålet: Hvis jeg nå kun bruker 3000 på kabler og så setter jeg inn 17.000 ekstra inn på HT eller forsterker vil jeg da få mere igjen for pengene?

De som nå svarer at jeg burde bruke 20.000 på kabler kan ikke ha satt seg inn i kjøpers situasjon, men svarer heller ut fra sine egne preferanser. Det burde være være helt klart at anbefalingen skal gå på det området som vil gi den beste hevingen av lyden og i dette tilfellet er ikke kablene i nærheten av å gi noe løft i det hele tatt sette i forhold til å kjøpe en dobbelt så dyr forsterker. For ikke å snakke om å kjøpe en effektforsterker i tillegg.
Ja, men de som svarer at "jada, 3.000 kroner på kabler holder fint" - de har heller ikke satt seg inn i din situasjon. Også de svarer kan hende ut fra egne preferanser - eller hva det TROR kan passe for deg. Åkke som blir det et skudd i blinde fra dem som svarer på slike spørsmål.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kjøper kabler stort sett for utseendets og eierfølelsens skyld. Når det praktiske krever det kjøper jeg så billig jeg trenger. Spiller for tiden med en 12 meter lang Supra-høyttalerkabel på den ene kanalen med med påskrudde terminaler og en gammel 2.5 meter lang synergistic research på den andre kanalen. Steen Duelund sa i sin tid her på sentralen at dette var en god måte å teste hvilken kabel man liker best. Etterhvert ville man foretrekke den ene eller andre siden. Har ikke hørt forskjell enda, spilt sånn i et Års tid.
Kjøpte derimot en Transperant kabel sammen med den nye forsterkeren min for litt siden, synes det manglet litt i forhold til opplevelsen jeg hadde da jeg lånte forsterkeren med hjem og ringte butikken og hørte om jeg hadde samme kabelen som på hjemlånet. Det hadde jeg ikke, la noen fler penger på bordet og byttet til samme kabel og vips så var samme lyden der. Utelukker ikke for omverden at det sikkert er placebo, men for meg selv har jeg blitt mindre bastant på at kabler ikke har NOEN ting å si.
Likevel viktig å ha et edruelig forhold til kabler synes jeg. Legg mer penger i høyttaler eller forsterker hvis dere kan.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Ulf-B skrev:
KJ skrev:
Prosentregning av kabler ift. totalkostand er atter en komplett meningsløs øvelse, ......
Ja - like meningsløst som å prøve å få et fasitsvar på "hvor stor andel av anleggets totalkostnad bør legges i forsterkere?" Eller i høyttalere, i DACer, i RIAA-trinn etc. etc.

Det er helheten som teller - og hver enkelt av oss er suveren overdommer her.
Jepp :D

Mvh :)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Bruk så mye penger på kabler du synes det er verdt!

Velg komponenter først og test deretter kabler.
Hører du ikke forskjell, ja da er vel det greit;
Jeg hører "dessverre" betydelig forskjell og "må" derfor legge mye mer i kabler...
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg melder meg og inn blandt dem som hører forskjell, stor forskjell skal det være.
Jeg forstå helt enkelt ikke hvordan man kan ha unngått å merke dette!

Jeg har ikke veldig lang fartstid i hifiens verden enda, noen få år men allikevel har jeg prøvd kabler, interconnects til rundt 1500 - 2500 NOK som snur alt på hodet, og ikke minst etter hvor man plasserer dem i kjeden.

Jeg har et anlegg til rundt 120 lapper, og kablene utgjør ca13000 av dette.
Det er ikke inkludert nettkabler/padde, det kommer snart men må forskes litt på så klart :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
johnnygrandis skrev:
torem skrev:
Jeg vil kanskje si ca. 10-15% for min egen del.

Ett tips til trådstarter hvis du har lyst til å teste ut kabler: kjøp dem brukt, da får du dem ofte til 1/3 av nypris ;)
Ikke ofte du ser Clas Olson kabler på brukten til 1/3 av nypris.

Er det ikke det gamle larkus brukte..(?)
Nei, dei holder seg godt i pris. ;D
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
johnnygrandis skrev:
Kablene jeg har kjøpt har vært brukte, tror neppe det er mange som kjøper kabler til veiledende nypris. Ihverfall ikke av de av oss som er mest oppegående ihvertfall.
Som sagt er jeg ikke ferdig å teste kabler men det lille jeg har gjort hittil sier meg at det er små forskjeller ute og går.
Skedsmo Audio hadde møte hos ec kongen og der tok vi kongens hjemmelagde XLR kabel til 1000 lappen og satte inn en kabel til 70 000 og vi var vel 6 stykker mener jeg å huske som hadde problemer med å høre forskjeller. Dette var ikke en ordentlig test men jeg syntes det gir en indikasjon over hvor lite en tjener på å bytte en kabel framfor å bytte en annen komponent eller som orso ville sagt; gjøre noe med rommet.
Jeg vil uansett sette av tid til mer testing når når sjansen byr seg.

Det lille jeg har testet av kabler sier meg at mine er altfor dyre, de er kjøpt på ett litt uheldig punkt i livet mitt før jeg traff alle kjente og kjære på HFS.
Om det var denne setningen du syntes var morsom så kan jeg hjelpe deg med å forstå den bedre.

For omlag 10 år siden var jeg inn og ut av forkjellige stereo butikker i Oslo der jeg lyttet på masse forskjellig utstyr og samtlige fortalte meg viktigheten av kabler. Jeg fikk låne og kjøpte meg forkjellige HT kabler og rca/xlr kabler. Jeg koplet om disse kablene i hytt og gevær men klarte ikke å høre forskjell whatsoever. En periode lurte jeg på om det var hørselen min det var noe galt med siden alle erfarne hi-fi selgere kunne fortelle meg om hvor viktig kabler var for ett sammensatt godt stereoanleg. Vel jeg opplevde aldri disse forskjeller og nå etter min tid her på HFS ser jeg at det ikke bare er jeg som har gjort meg disse erfaringene. Uansett har jeg måtte svelge flere kameler når det gjelder dette emnet da jeg tidligere har vært sikker på og kunne dektere forskjeller uten egentlig å klare det men jeg er som sagt ikke ferdig med å teste enda.
Les den første linjen din en gang til..
Det er ikke rart at det blir krangling her..
Du sier jo at noen som har penger og kjøper en kabel til 100.000 ikke er oppegående.
Så klages det på at det er kabelfolka som starter kranglingene..
Sjerpings!
;)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Siden jeg har tre effekforsterkere blir det mange kabler. Tror jeg likevel ligger på rundt 5% av tottalkost av oppsettet
Mener dette er nok
 
M

Mr-T

Gjest
Kommer an på antall kabler og vel? Jeg har en total på 32 kabler som er i bruk i anlegget mitt. Det blir altfor mange penger på døde komponenter egentlig.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Dette er den desidert dårligste og billigste (3-4 tusen) høyttalerkabelen jeg har hatt i anlegget. Tara Labs Helix 8. Men ser at det er solidcore og greier..alt skulle vel være fryd og gammen da? Neida neida neida..Viser bare at man må legge penger i dette. Men liker man flat og kjip (forvrengt) lyd, så er nok sikkert dette tingen da..
 

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kule-Trygve skrev:
Dette er den desidert dårligste og billigste (3-4 tusen) høyttalerkabelen jeg har hatt i anlegget. Tara Labs Helix 8. Men ser at det er solidcore og greier..alt skulle vel være fryd og gammen da? Neida neida neida..Viser bare at man må legge penger i dette. Men liker man flat og kjip (forvrengt) lyd, så er nok sikkert dette tingen da..
Bortsett fra antall ledere så dei ganske vandlige ut..sånne som er trekt i røra i veggene :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
lovemusikk skrev:
Kule-Trygve skrev:
Dette er den desidert dårligste og billigste (3-4 tusen) høyttalerkabelen jeg har hatt i anlegget. Tara Labs Helix 8. Men ser at det er solidcore og greier..alt skulle vel være fryd og gammen da? Neida neida neida..Viser bare at man må legge penger i dette. Men liker man flat og kjip (forvrengt) lyd, så er nok sikkert dette tingen da..
Bortsett fra antall ledere så dei ganske vandlige ut..sånne som er trekt i røra i veggene :)
Det som blir trekt inne i veggene er flerledere. Dette ser mer ut som ledere inne i en pr, det som blir brukt i åpne anlegg
 
L

larkus

Gjest
Kule-Trygve skrev:
Dette er den desidert dårligste og billigste (3-4 tusen) høyttalerkabelen jeg har hatt i anlegget. Tara Labs Helix 8. Men ser at det er solidcore og greier..alt skulle vel være fryd og gammen da? Neida neida neida..Viser bare at man må legge penger i dette. Men liker man flat og kjip (forvrengt) lyd, så er nok sikkert dette tingen da..
Forventet du at den skulle være bra til skarve 4000 kroner?
Amatør ;D

mvh
kabelsatan
 
O

Oblivion

Gjest
Det finnes ingen fasit eller enighet i forbindelse med Tittelen på tråden.

Men fordi kablene utgjør en viktig del av total ytelsen bør dette prioriteres.
Hvis en har motvilje mot å legge penger i kabler og ikke har 12 tommeltotter
kan en for en relativt lav sum lage sine egne etter oppskrifter som finnes på nettet.

Derfor er det kun de med fysisk eller psykisk multihandicap som ikke kan anskaffe seg brukbare kabler.
De med psykisk multihandicap burde holde dette for seg selv og ikke påtvinge sitt handicap på alle andre,
men det er vel her "graden" for alvor viser seg...

Hvorfor ikke lage en egen tråd for idiot diskusjonene rundt kabler slik at det i alle andre tråder modereres bort alt av kabel diskusjoner, og at alle tråder som startes med slike tema slettes omgående.
Da må en bevisst oppsøke den idiot tråden og da kan debatantene holde på for seg selv til evig tid uten å plage alle andre i neste alle tråder uansett tema.

På diyaudio.com er det en slik tråd som har vært aktiv side 25 mai 2003 og har 14896 innlegg,
men jeg har kun tittet på den tråden en gang for å få meg en god latter.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/15600-i-dont-believe-cables-make-difference-any-input.html
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
diyAudio skrev:
Det finnes ingen fasit eller enighet i forbindelse med Tittelen på tråden.

Men fordi kablene utgjør en viktig del av total ytelsen bør dette prioriteres.
Hvis en har motvilje mot å legge penger i kabler og ikke har 12 tommeltotter
kan en for en relativt lav sum lage sine egne etter oppskrifter som finnes på nettet.

Derfor er det kun de med fysisk eller psykisk multihandicap som ikke kan anskaffe seg brukbare kabler.
De med psykisk multihandicap burde holde dette for seg selv og ikke påtvinge sitt handicap på alle andre,
men det er vel her "graden" for alvor viser seg...

Hvorfor ikke lage en egen tråd for idiot diskusjonene rundt kabler slik at det i alle andre tråder modereres bort alt av kabel diskusjoner, og at alle tråder som startes med slike tema slettes omgående.
Da må en bevisst oppsøke den idiot tråden og da kan debatantene holde på for seg selv til evig tid uten å plage alle andre i neste alle tråder uansett tema.

På diyaudio.com er det en slik tråd som har vært aktiv side 25 mai 2003 og har 14896 innlegg,
men jeg har kun tittet på den tråden en gang for å få meg en god latter.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/15600-i-dont-believe-cables-make-difference-any-input.html
Denne tråden ligger under "Kabelhjørnet", og er fullt ut både legitim og nyttig. Liker man den ikke, holder man seg borte. Men det er vel her graden av handicap viser seg?
DIYere kan stulle og stelle på "Forskjeller og testmetodikk".
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
o.t.
lars_erik skrev:
...
Du øser av ditt vidd. Som sagt i en anen tråd; dette er "Kabelhjørnet", ikke "Forskjeller og testmtodikk".
Ergo er dette ikke plasen for slike kommentarer.
lars_erik skrev:
...
DIYere kan stulle og stelle på "Forskjeller og testmetodikk".
Rollen som kabelhjørnesheriff kler deg ikke.

"Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå."

mvh
KJ
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
KJ skrev:
o.t.
lars_erik skrev:
...
Du øser av ditt vidd. Som sagt i en anen tråd; dette er "Kabelhjørnet", ikke "Forskjeller og testmtodikk".
Ergo er dette ikke plasen for slike kommentarer.
lars_erik skrev:
...
DIYere kan stulle og stelle på "Forskjeller og testmetodikk".
Rollen som kabelhjørnesheriff kler deg ikke.

"Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå."

mvh
KJ
Sarkasme og ironi hører ikke under det.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.880
Torget vurderinger
23
diyAudio skrev:
Det finnes ingen fasit eller enighet i forbindelse med Tittelen på tråden.

Men fordi kablene utgjør en viktig del av total ytelsen bør dette prioriteres.
Hvis en har motvilje mot å legge penger i kabler og ikke har 12 tommeltotter
kan en for en relativt lav sum lage sine egne etter oppskrifter som finnes på nettet.

Derfor er det kun de med fysisk eller psykisk multihandicap som ikke kan anskaffe seg brukbare kabler.
De med psykisk multihandicap burde holde dette for seg selv og ikke påtvinge sitt handicap på alle andre,
men det er vel her "graden" for alvor viser seg...

Hvorfor ikke lage en egen tråd for idiot diskusjonene rundt kabler slik at det i alle andre tråder modereres bort alt av kabel diskusjoner, og at alle tråder som startes med slike tema slettes omgående.
Da må en bevisst oppsøke den idiot tråden og da kan debatantene holde på for seg selv til evig tid uten å plage alle andre i neste alle tråder uansett tema.

På diyaudio.com er det en slik tråd som har vært aktiv side 25 mai 2003 og har 14896 innlegg,
men jeg har kun tittet på den tråden en gang for å få meg en god latter.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/15600-i-dont-believe-cables-make-difference-any-input.html
Dette er åpenbart en meget reflektert og erfaren måte å vurdere hele kabelspørsmålet på. Stiller meg 100% bak dette innlegget. Tror du på forskjeller og ønsker å oppgradere; prøv ut og kjøp de du synes du har råd til. Det essensielle er å prøve de i DIN installsjon, alt annet er nesten bortkastet. Har du ikke råd, men er nevenyttig så finnes det mengder av info på nettet, hva/hvordan du kan lage de selv, og hva slags ytelse du kan forvente kontra ferdige produkter. Høyttaler- og signalkabler er vel den komponenten i et anlegg hvor en (selv en som er lite bevandret i egenproduksjon) enklest kan få til et fullgodt resultat.

Synes du ikke at du hører noen vesentlig og signifikant forskjell så er det jo bare å bestemme seg for en rimelig standard variant av grei kvalitet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Tråden er ryddet for usakligheter og annet tull i strid med Hifisentralens regel 1. Som generell anbefaling vil jeg understreke at man er saklig, høflig og bruker legitime argumenter selv om man er enig/uenig. Det er lov å være totalt uenig. Bare forklar hvorfor. "Idiot-stempling" fungerer som oftest dårlig samt at sarkasme neppe er egnet som denbattform.

Kabel-satan; ro ned.


bjornh, moderator
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.880
Torget vurderinger
23
Dere må gjerne raljere over DIY, det forteller på en forbilledlig måte om deres ståsted og kapasiteter, men vær klar over følgende:

- DIY-folket har GLEMT mer om ALLE aspekter ved å få god lyd enn det dere noen sinne kommer til å absorbere

- Dyktige DIY'ere kan velg mellom BILLIG/knallbra og hele skalaen opp til KOSTBART/referanse, mens gaffeltruck/VISA-folket i høyden
klarer å få et outstanding HIFI-anlegg stablet opp, og det til svimlende beløp..

- Kompetansen som ligger hos DIY'ere gjør at forståelsen for hvordan ting vil fungere samlet er langt bedre enn hos "byttedyra" - som gjerne
vimer rundt som sjuke høner i årevis uten å vite hvor de skal. Og dit kommer de også.

- DIY-folk er alltid i mål, fordi VEIEN er målet, følgelig hygger man seg hele tiden i stedenfor at frustrasjonen over at evig bytting ødelegger dagen.

Loddebolten og en smule "intellectual properties" vinner over VISA-kortet. Hver gang.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ingen her som har raljert over DIYere. Men dette er kabeltråd, ikke en DIY-tråd. Vi har ulike veier vi går, og er heller ikke enige om hva som er målet.

Ser heller på ditt inlegg som akkurat den type raljering man ikke har bruk for. Ful av nedlatende ord og en holdning du kan holde for deg selv.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.880
Torget vurderinger
23
Dere får igjen med samme mynt. Hadde du giddet å lese betraktningene mine noen innlegg ovenfor, så hadde du sett vinklingen med kabel/pris.
 
C

Cyber

Gjest
Det er ikke mange forum hvorpå man kan lese setningen:

Kabel-satan; Ro ned



;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Dere får igjen med samme mynt. Hadde du giddet å lese betraktningene mine noen innlegg ovenfor, så hadde du sett vinklingen med kabel/pris.
Hvilken mynt?
Hva svarte du egentlig konkret på i ditt innlegg, full av nedladenhet? Hva gjør du på denne tråden, om du ikke har annet å bidra med?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.880
Torget vurderinger
23
Synes bidraget mitt var fælt så relevant og fint, jeg! Kjenner mange som lever i fred og fordragelighet med den inngangsvinkelen til kabel og hva det skal koste. Uttrykt i kroner og øre eller prosent så blir det jo vanskelig, da et anlegg selvsagt kan inneholde alt fra en CD-spiller med volum + aktive høyttalere til relativt komplekse rigger medvinyl, tuner, CD, PC-basert avspilling, flere power amps osv.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Synes bidraget mitt var fælt så relevant og fint, jeg! Kjenner mange som lever i fred og fordragelighet med den inngangsvinkelen til kabel og hva det skal koste. Uttrykt i kroner og øre eller prosent så blir det jo vanskelig, da et anlegg selvsagt kan inneholde alt fra en CD-spiller med volum + aktive høyttalere til relativt komplekse rigger medvinyl, tuner, CD, PC-basert avspilling, flere power amps osv.
Ja, det syns du nok.
Nedlatende kommentarer har jo i flere år vært trenden fra DIYerene. Dess "morsommere", dess bedre. Og det hever selvsagt ens status innad i sin gruppe.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn