Hvor stor del av anleggets totalkostnad bør legges i kabler?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Ja , jeg synes faktisk det var en grei betraktning på kabelkostnadsspørsmålet, svar # 69.

Jeg mistenker at du henviser til svar # 73, som var ren brønnpissing fra min side.

Forøvrig regner jeg ikke meg selv som særlig DIY'er, faktisk. Til info.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lars_erik skrev:
pengesluk skrev:
Synes bidraget mitt var fælt så relevant og fint, jeg! Kjenner mange som lever i fred og fordragelighet med den inngangsvinkelen til kabel og hva det skal koste. Uttrykt i kroner og øre eller prosent så blir det jo vanskelig, da et anlegg selvsagt kan inneholde alt fra en CD-spiller med volum + aktive høyttalere til relativt komplekse rigger medvinyl, tuner, CD, PC-basert avspilling, flere power amps osv.
Ja, det syns du nok.
Nedlatende kommentarer har jo i flere år vært trenden fra DIYerene. Dess "morsommere", dess bedre. Og det hever selvsagt ens status innad i sin gruppe.
Si meg lars_erik, hvilken gruppe mener du selv og å tilhøre og er det nå snart noen grupper som ikke er nedlatende ? Alt ifra teknisk kyndige, diy, tilhengere av billige komponeter som lyder godt nok for osv osv... Det er helt greit at du har svidd av en haug av penger og er happy selv, men jeg skjønner ikke den lave toleransen din for at andre søker andre , og for de, bedre veier ?

Hvis du hadde hatt evner til å bygge noe som ga deg fullgod lyd for deg selv, ville ikke det nesten være en større tilfredstillelse enn å bruke surt ervervete penger..? Og det uten nødvendigvis å få den lyden du søker på tross av dyre innkjøp ?

Slutt med hårsårheten, del heller positive erfaringer med oppsettet du har. Da vil du få en annen status, om dette betyr noe for deg. Bedre med en med godt humør og lyd han trives med enn en som grinebitersk forsvarer objekter som koster det hvite utav øyet... ;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Dere må gjerne raljere over DIY, det forteller på en forbilledlig måte om deres ståsted og kapasiteter, men vær klar over følgende:

- DIY-folket har GLEMT mer om ALLE aspekter ved å få god lyd enn det dere noen sinne kommer til å absorbere

- Dyktige DIY'ere kan velg mellom BILLIG/knallbra og hele skalaen opp til KOSTBART/referanse, mens gaffeltruck/VISA-folket i høyden
klarer å få et outstanding HIFI-anlegg stablet opp, og det til svimlende beløp..

- Kompetansen som ligger hos DIY'ere gjør at forståelsen for hvordan ting vil fungere samlet er langt bedre enn hos "byttedyra" - som gjerne
vimer rundt som sjuke høner i årevis uten å vite hvor de skal. Og dit kommer de også.

- DIY-folk er alltid i mål, fordi VEIEN er målet, følgelig hygger man seg hele tiden i stedenfor at frustrasjonen over at evig bytting ødelegger dagen.

Loddebolten og en smule "intellectual properties" vinner over VISA-kortet. Hver gang.
Vanskelig å klare å utheve alt. Dete innlegget, som startet debatten, oser av selvforhelligelse og forakt. Et tvers gjenom arogant innlegg.
Og totalt unyttig.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Siden du sier det, så stemmer det nok. Mission accomplished.
 
M

Mr-T

Gjest
pengesluk skrev:
Dere må gjerne raljere over DIY, det forteller på en forbilledlig måte om deres ståsted og kapasiteter, men vær klar over følgende:

- DIY-folket har GLEMT mer om ALLE aspekter ved å få god lyd enn det dere noen sinne kommer til å absorbere

- Dyktige DIY'ere kan velg mellom BILLIG/knallbra og hele skalaen opp til KOSTBART/referanse, mens gaffeltruck/VISA-folket i høyden
klarer å få et outstanding HIFI-anlegg stablet opp, og det til svimlende beløp..

- Kompetansen som ligger hos DIY'ere gjør at forståelsen for hvordan ting vil fungere samlet er langt bedre enn hos "byttedyra" - som gjerne
vimer rundt som sjuke høner i årevis uten å vite hvor de skal. Og dit kommer de også.

- DIY-folk er alltid i mål, fordi VEIEN er målet, følgelig hygger man seg hele tiden i stedenfor at frustrasjonen over at evig bytting ødelegger dagen.

Loddebolten og en smule "intellectual properties" vinner over VISA-kortet. Hver gang.
Takk pengesluk, for å si det så veldig mange av oss mener men ikke gidder å si. Jeg stiller meg 100% bak dette.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Mitt syn på kabler, finn et merke, lydsignatur osv. (om du er av de som hører forskjell) og vær fornøyd, prisen velger du selv ut ifra hva du synes det er verdt for deg :)
Er du av typen som mener det ikke er forskjell så er det bra for deg og antagelig er du like fornøyd som ovennevnte :)

Må nesten være opp til hver enkelt om man synes man hører forskjell eller hvor mye man føler man kan legge i det av sine oppsparte midler.

Jeg hører forskjell men en kamerat av meg hører ikke forskjell og har som krav at kabelen bør være lang nok ;D
Selv har jeg funnet et merke med en lyd/filosofi jeg liker og holder meg derfor til dette merket, videre har jeg da valgt kabler fra det merket som er i en prisklasse som passer mitt budsjett.

Prosentvis...hvem vet, kablene er kjøpt nye fra merkets proff serie, noe er litt diy...
prosent andelen er nok ganske høy, da mye av komponentene er kjøpt brukt mens kablene er kjøpt nye og det i tilegg er mange komponenter i kjeden...
Ser ikke noe poeng i å mene noe om at andre hører feil eller ikke vet hva de snakker om pga. teknisk kompetanse eller mangel på samme...

Hender jeg gir synspunkter på de kablene jeg har prøvd om noen lurer på det, men der stopper min interesse egentlig.

Men alltid moro å følge en litt opphisset kabel debatt så lenge debatten holder seg til tema istedet for personer.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Tror nå jeg overlater slikt til trente italienske fabrikkarbeidere (antagelig ikke altfor dyr arbeidskraft), så får det heller være om jeg må slanke Visa- kortet litegrann..
 

Vedlegg

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Hva vil din DIY- forsterker koste deg når du faktorerer inn prisen av masse elektrisk testutstyr? Ser faktisk ut som man trenger liiitegrann mer enn en loddebolt for å sette sammen en forsterker. Bilde fra testing hos Accuphase.
 

Vedlegg

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Ja det glemte jeg jo..DIY- folket trenger ikke masse avansert utstyr for å sjekke om Skaperverket deres holder strenge toleranser...Ække så nøye vel?? ::)
 
O

Oblivion

Gjest
Kule-Trygve skrev:
Ja det glemte jeg jo..DIY- folket trenger ikke masse avansert utstyr for å sjekke om Skaperverket deres holder strenge toleranser...Ække så nøye vel?? ::)
De har et eksemplar av det Ultimate måleutstyret integrert på BEGGE sidene av hodet :eek: :eek:
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Ja , jeg synes faktisk det var en grei betraktning på kabelkostnadsspørsmålet, svar # 69.

Jeg mistenker at du henviser til svar # 73, som var ren brønnpissing fra min side.

Forøvrig regner jeg ikke meg selv som særlig DIY'er, faktisk. Til info.
Det var nok svar #73 ja. Brønnpissing, som du sier.
Så ikke dette før nå, og du skal ha pluss for at du selv kaller det brønnpissing.
 
V

vredensgnag

Gjest
lars_erik skrev:
Ingen her som har raljert over DIYere. Men dette er kabeltråd, ikke en DIY-tråd. Vi har ulike veier vi går, og er heller ikke enige om hva som er målet.

Ser heller på ditt inlegg som akkurat den type raljering man ikke har bruk for. Ful av nedlatende ord og en holdning du kan holde for deg selv.
Sorry - noen ganger er det vanskelig å lese "kjøpe" foran vanlige ord. Jeg så først nå at dette er Kjøpekabelhjørnet.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
lars_erik skrev:
pengesluk skrev:
Synes bidraget mitt var fælt så relevant og fint, jeg! Kjenner mange som lever i fred og fordragelighet med den inngangsvinkelen til kabel og hva det skal koste. Uttrykt i kroner og øre eller prosent så blir det jo vanskelig, da et anlegg selvsagt kan inneholde alt fra en CD-spiller med volum + aktive høyttalere til relativt komplekse rigger medvinyl, tuner, CD, PC-basert avspilling, flere power amps osv.
Ja, det syns du nok.
Nedlatende kommentarer har jo i flere år vært trenden fra DIYerene. Dess "morsommere", dess bedre. Og det hever selvsagt ens status innad i sin gruppe.
Si meg lars_erik, hvilken gruppe mener du selv og å tilhøre og er det nå snart noen grupper som ikke er nedlatende ? Alt ifra teknisk kyndige, diy, tilhengere av billige komponeter som lyder godt nok for osv osv... Det er helt greit at du har svidd av en haug av penger og er happy selv, men jeg skjønner ikke den lave toleransen din for at andre søker andre , og for de, bedre veier ?

Hvis du hadde hatt evner til å bygge noe som ga deg fullgod lyd for deg selv, ville ikke det nesten være en større tilfredstillelse enn å bruke surt ervervete penger..? Og det uten nødvendigvis å få den lyden du søker på tross av dyre innkjøp ?

Slutt med hårsårheten, del heller positive erfaringer med oppsettet du har. Da vil du få en annen status, om dette betyr noe for deg. Bedre med en med godt humør og lyd han trives med enn en som grinebitersk forsvarer objekter som koster det hvite utav øyet... ;)
Hvilken gruppe jeg mener å tilhøre?
Jeg tilhører den gruppa som mener at hørselen er det viktigste redskapet for å avgjøre om noe lyder godt eller ei. Målinger kan i beste fall gi en pekepinn. Men det slår aldri ørene. Lyder det dritt, kan det måle hva pokker det vil. Måler det dårlig, men lyder topp...

Nedlatenhet er i de fleste grupperinger her inne, desverre. Hovedproblemet det er at man hele tiden føler behov for å misjonere for sitt syn til de som ikke vil ha denne misjoneringen. Det gjelder kabelfolket like mye som målerne. Bruken av negative vinklinger og ordbruk- hos begge/alle sider, fører til polarisering.

Jeg har svidd av en del penger, men mesteparten er kjøpt brukt. Hadde jeg hatt kunnskapen, hadde jeg nok mekket en del selv. Men ikke for mekingen sin del. Lyden er overordnet.

Hårsårhet og forsvarer av det dyre? Mulig, men agendaen er ikke å forsvare det dyre, men derimot å få diskutere uten all denne støyen fra andre som ikke interesserer seg for diskusjonen på noen annen måte enn å rakke ned på andres valg.
 
V

vredensgnag

Gjest
De konstant forurettedes "setting on Eleven" gruppen, kanskje.

Merkelig at du ikke ser hvor snodige dine argumenter er, lars-erik.

Jeg må tilstå at når jeg ser forumtittel: Kabelhjørnet - så tenker jeg på en vesentlig passiv komponent som man trenger i et anlegg, for å koble sammen de aktive komponentene.
Hvorvidt denne er anskaffet i pen innpakning over en disk, eller kommet til på annet vis, bryr meg katta.

Men du ønsker altså i fullt alvor et skille mellom kjøpekabel og DIY? Og at DIY skal holde seg unne Kabelhjørnet?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
De konstant forurettedes "setting on Eleven" gruppen, kanskje.

Merkelig at du ikke ser hvor snodige dine argumenter er, lars-erik.

Jeg må tilstå at når jeg ser forumtittel: Kabelhjørnet - så tenker jeg på en vesentlig passiv komponent som man trenger i et anlegg, for å koble sammen de aktive komponentene.
Hvorvidt denne er anskaffet i pen innpakning over en disk, eller kommet til på annet vis, bryr meg katta.

Men du ønsker altså i fullt alvor et skille mellom kjøpekabel og DIY? Og at DIY skal holde seg unne Kabelhjørnet?
Nei, det ønsker jeg ikke. Men at man holder en hygelig tone, der f.eks. enkelte nedtoner retorikken og bedreviten-holdninger.
Resten av innlegget ditt holder din vanlige standard, og besvares ikke.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lars_erik skrev:
HCS skrev:
lars_erik skrev:
pengesluk skrev:
Synes bidraget mitt var fælt så relevant og fint, jeg! Kjenner mange som lever i fred og fordragelighet med den inngangsvinkelen til kabel og hva det skal koste. Uttrykt i kroner og øre eller prosent så blir det jo vanskelig, da et anlegg selvsagt kan inneholde alt fra en CD-spiller med volum + aktive høyttalere til relativt komplekse rigger medvinyl, tuner, CD, PC-basert avspilling, flere power amps osv.
Ja, det syns du nok.
Nedlatende kommentarer har jo i flere år vært trenden fra DIYerene. Dess "morsommere", dess bedre. Og det hever selvsagt ens status innad i sin gruppe.
Si meg lars_erik, hvilken gruppe mener du selv og å tilhøre og er det nå snart noen grupper som ikke er nedlatende ? Alt ifra teknisk kyndige, diy, tilhengere av billige komponeter som lyder godt nok for osv osv... Det er helt greit at du har svidd av en haug av penger og er happy selv, men jeg skjønner ikke den lave toleransen din for at andre søker andre , og for de, bedre veier ?

Hvis du hadde hatt evner til å bygge noe som ga deg fullgod lyd for deg selv, ville ikke det nesten være en større tilfredstillelse enn å bruke surt ervervete penger..? Og det uten nødvendigvis å få den lyden du søker på tross av dyre innkjøp ?

Slutt med hårsårheten, del heller positive erfaringer med oppsettet du har. Da vil du få en annen status, om dette betyr noe for deg. Bedre med en med godt humør og lyd han trives med enn en som grinebitersk forsvarer objekter som koster det hvite utav øyet... ;)
Hvilken gruppe jeg mener å tilhøre?
Jeg tilhører den gruppa som mener at hørselen er det viktigste redskapet for å avgjøre om noe lyder godt eller ei. Målinger kan i beste fall gi en pekepinn. Men det slår aldri ørene. Lyder det dritt, kan det måle hva pokker det vil. Måler det dårlig, men lyder topp...

Nedlatenhet er i de fleste grupperinger her inne, desverre. Hovedproblemet det er at man hele tiden føler behov for å misjonere for sitt syn til de som ikke vil ha denne misjoneringen. Det gjelder kabelfolket like mye som målerne. Bruken av negative vinklinger og ordbruk- hos begge/alle sider, fører til polarisering.

Jeg har svidd av en del penger, men mesteparten er kjøpt brukt. Hadde jeg hatt kunnskapen, hadde jeg nok mekket en del selv. Men ikke for mekingen sin del. Lyden er overordnet.

Hårsårhet og forsvarer av det dyre? Mulig, men agendaen er ikke å forsvare det dyre, men derimot å få diskutere uten all denne støyen fra andre som ikke interesserer seg for diskusjonen på noen annen måte enn å rakke ned på andres valg.
En får hva en gir...Ofte er dette sant her inne også...Vær litt nyskjerrig på disse kabelfornekterne, disse målefolka som må ha grafene sine på stell.. Du kan slumpe til å lære noe av det og... ;) Hvis de ikke godtar at du har så god lyd du har så vet du jo selv best ? Og husk, den beste dominans er ignorans... :)
 
V

vredensgnag

Gjest
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
De konstant forurettedes "setting on Eleven" gruppen, kanskje.

Merkelig at du ikke ser hvor snodige dine argumenter er, lars-erik.

Jeg må tilstå at når jeg ser forumtittel: Kabelhjørnet - så tenker jeg på en vesentlig passiv komponent som man trenger i et anlegg, for å koble sammen de aktive komponentene.
Hvorvidt denne er anskaffet i pen innpakning over en disk, eller kommet til på annet vis, bryr meg katta.

Men du ønsker altså i fullt alvor et skille mellom kjøpekabel og DIY? Og at DIY skal holde seg unne Kabelhjørnet?
Nei, det ønsker jeg ikke. Men at man holder en hygelig tone, der f.eks. enkelte nedtoner retorikken og bedreviten-holdninger.
Resten av innlegget ditt holder din vanlige standard, og besvares ikke.
Du får mene hva du vil om mitt sedvanlige nivå - men siden vi ikke må lenger tilbake enn én side for å finne dette innlegget fra deg, stusser jeg nå over om ditt problem kanskje er ekstremt dårlig korttidshukommelse?
 

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
En får hva en gir...Ofte er dette sant her inne også...Vær litt nyskjerrig på disse kabelfornekterne, disse målefolka som må ha grafene sine på stell.. Du kan slumpe til å lære noe av det og... ;) Hvis de ikke godtar at du har så god lyd du har så vet du jo selv best ? Og husk, den beste dominans er ignorans... :)
Mye lurt her ;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Vreden; det innlegget var ikke et innlegg som hadde noe å tilføre debatten. Derimot var det et eksempel på misjonering og nedlatenhet.
 
V

vredensgnag

Gjest
lars_erik skrev:
Vreden; det innlegget var ikke et innlegg som hadde noe å tilføre debatten. Derimot var det et eksempel på misjonering og nedlatenhet.
Ja, jeg er helt enig med deg i at det du skriver her er "misjonering og nedlatenhet".

Men stusser over at du ikke husker det selv, siden du skrev det kun én side tilbake. Og der ber du da om at DIY-kabeltilhengere skal holde seg unna Kabelhjørnet.

Du er en raring.
 

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
Vreden; det innlegget var ikke et innlegg som hadde noe å tilføre debatten. Derimot var det et eksempel på misjonering og nedlatenhet.
Ja, jeg er helt enig med deg i at det du skriver her er "misjonering og nedlatenhet".

Men stusser over at du ikke husker det selv, siden du skrev det kun én side tilbake. Og der ber du da om at DIY-kabeltilhengere skal holde seg unna Kabelhjørnet.

Du er en raring.
Av og til påkaller du smilet mer enn vrede. Som denne gangen ;D
Anser meg som ferdig med "diskusjonen" med deg nå.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Roper en nok "ulv", blir en tatt for å være en sau lars_erik.... You do the math :)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Kule-Trygve skrev:
Dette er den desidert dårligste og billigste (3-4 tusen) høyttalerkabelen jeg har hatt i anlegget. Tara Labs Helix 8. Men ser at det er solidcore og greier..alt skulle vel være fryd og gammen da? Neida neida neida..Viser bare at man må legge penger i dette. Men liker man flat og kjip (forvrengt) lyd, så er nok sikkert dette tingen da..

Ville ikke ha betalt halvparten for disse kabler, heller ikke en fjerdedel av prisen du nevnte.

Har ikke gode erfaringer med solid core kabler, hos meg høres det ut som lyden blir innsnevret både i topp og bunn.
Derfor bruker jeg flertrådige tykke kabler, har brukt samme høytalerledninger siden 1983.

Lånte også noen Supra Ply 3.4 og de låt heller ikke bra på mitt anlegg, så pusheren fikk de tilbake.

Når det gjelder signalkabler syntes jeg at de vedlagte lakriskabler låt bedre enn Gøertz sine kabler i mellomklasse, men bruker ett par sett Gøertz signalkabler av skam skyld.

Ellers kan helt rimelige kabler funke utmerket hos meg, men ikke av type lampettledning.

Så spørdsmålet:

Hvor stor del av anleggets totalkostnad bør legges i kabler?

Minst mulig mener jeg, og er en beslutning hver enkelt får ta ut fra egne vurderinger.
Synes ikke forskjeller er så store at de forsvarer kabler i 1000,- kr klassen.

Er mye mere å hente via tilpasning av komponenter og valg av disse.

Ellers enig med pengesluk i at selvgjort rett så ofte kan overgå fabrikkprodusert " tilbehør" enten det dreier seg om kabler, benker/hyller eller underlagsdemping av komponenter.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Nåværende kabler er mye bedre, men de er også en form for solid core da. Individuelle solide ledere i teflon. Men mange flere (og antagelig tynnere) ledere.
 
L

larkus

Gjest
Kabelkostnad er helt uavhengig av hva resten av anlegget koster.

Uterminert ht-kabel: 600 -700 kroner
Terminert ht-kabel m/fjong pyntestrømpe og endehylser. max 1500 kroner.

Koster det mer enn dette er det iallefall ikke bedre lyd man betaler for.
Men som de fleste vet, så koster sjelefred og status for mange både skjorta og litt til.

Kule-Trygve skrev:
Nåværende kabler er mye bedre, men de er også en form for solid core da. Individuelle solide ledere i teflon. Men mange flere (og antagelig tynnere) ledere.
Pussig at kabelfabrikantene fremhever vidt forskjellige konstruksjonsprinsipper som det "perfekte" for god lyd.
Hvis det var hold i noen av påstandene skulle en tro at det gikk an å bli enige om den beste måten å lage kabler på.

mvh
kabelsatan
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
"kabel-satan, nå må du roe deg"
Sitat fra en herværende tråd...
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
kabelsatan skrev:
Kabelkostnad er helt uavhengig av hva resten av anlegget koster.

Uterminert ht-kabel: 600 -700 kroner
Terminert ht-kabel m/fjong pyntestrømpe og endehylser. max 1500 kroner.

Koster det mer enn dette er det iallefall ikke bedre lyd man betaler for.
Men som de fleste vet, så koster sjelefred og status for mange både skjorta og litt til.

Kule-Trygve skrev:
Nåværende kabler er mye bedre, men de er også en form for solid core da. Individuelle solide ledere i teflon. Men mange flere (og antagelig tynnere) ledere.
Pussig at kabelfabrikantene fremhever vidt forskjellige konstruksjonsprinsipper som det "perfekte" for god lyd.
Hvis det var hold i noen av påstandene skulle en tro at det gikk an å bli enige om den beste måten å lage kabler på.

mvh
kabelsatan
Kunne vært interessant å vite hva du mener man bør legge i resten av anlegget.

Høyttalere?
Forsterkere?
Avspiller/kilde?

Her er det vel også velkjente prinsipper som brukes, så kostnaden pr komponent bør vel da heller ikke være spesielt stor. Eller?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Så vidt jeg klarer å lese meg til i åpningsinnlegget handler denne tråden om hvorvidt det finnes en tommelfingerregel for hvor mye man bør bruke på kabler i et gitt anlegg. Ut i fra de siste par sidene, kunne man knapt gjettet seg til det. De av dere som, igjen, diskuterer hvem som har mest rett til å være forulempet, hvem som er tettest og søtest og fuglene vet hva: lag en egen tråd om det, skriv PM'r til hverandre, ta en telefon - men det er altså ikke det som er temaet i denne tråden. Hvis denne tråden ikke kommer seg on-topic kjapt, blir den stengt.

Mbare - moderator
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det finnes ingen tommelfingeregel om bestemt andel av anleggets totalkostnad (-kabler) som bør legges i kabler.
Som har med lydkvalitet å gjøre, utseende/lyttero/eierglede kan subjektivt kanskje være det.

Punktum.

KW
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Trodde dette kunne besvares med "har du lyst har du lov", skal du oppgradere for kr.150000? Ja så kjøp kabler for alt, det kan nemlig gi like godt resultat som å skifte komponenter.

Det blir bestandig bedre lyd ved kabelbytte, så her er det bare å kjøre på! Jo dyrere jo bedre.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Mr-T skrev:
pengesluk skrev:
Dere må gjerne raljere over DIY, det forteller på en forbilledlig måte om deres ståsted og kapasiteter, men vær klar over følgende:

- DIY-folket har GLEMT mer om ALLE aspekter ved å få god lyd enn det dere noen sinne kommer til å absorbere

- Dyktige DIY'ere kan velg mellom BILLIG/knallbra og hele skalaen opp til KOSTBART/referanse, mens gaffeltruck/VISA-folket i høyden
klarer å få et outstanding HIFI-anlegg stablet opp, og det til svimlende beløp..

- Kompetansen som ligger hos DIY'ere gjør at forståelsen for hvordan ting vil fungere samlet er langt bedre enn hos "byttedyra" - som gjerne
vimer rundt som sjuke høner i årevis uten å vite hvor de skal. Og dit kommer de også.

- DIY-folk er alltid i mål, fordi VEIEN er målet, følgelig hygger man seg hele tiden i stedenfor at frustrasjonen over at evig bytting ødelegger dagen.

Loddebolten og en smule "intellectual properties" vinner over VISA-kortet. Hver gang.
Takk pengesluk, for å si det så veldig mange av oss mener men ikke gidder å si. Jeg stiller meg 100% bak dette.
jeg og
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
pengesluk skrev:
Dere må gjerne raljere over DIY, det forteller på en forbilledlig måte om deres ståsted og kapasiteter, men vær klar over følgende:

- DIY-folket har GLEMT mer om ALLE aspekter ved å få god lyd enn det dere noen sinne kommer til å absorbere

- Dyktige DIY'ere kan velg mellom BILLIG/knallbra og hele skalaen opp til KOSTBART/referanse, mens gaffeltruck/VISA-folket i høyden
klarer å få et outstanding HIFI-anlegg stablet opp, og det til svimlende beløp..

- Kompetansen som ligger hos DIY'ere gjør at forståelsen for hvordan ting vil fungere samlet er langt bedre enn hos "byttedyra" - som gjerne
vimer rundt som sjuke høner i årevis uten å vite hvor de skal. Og dit kommer de også.

- DIY-folk er alltid i mål, fordi VEIEN er målet, følgelig hygger man seg hele tiden i stedenfor at frustrasjonen over at evig bytting ødelegger dagen.

Loddebolten og en smule "intellectual properties" vinner over VISA-kortet. Hver gang.
Hør, Hør!
 
L

larkus

Gjest
Skal prisen på en hysterisk priset ht-kabel kunne forsvares, bør 10 av 10 lyttere ikke ha noe som helst problem med å identifisere denne kabelen med 100% treff i en blindtest der den sammenlignes med en kabel til en brøkdel av prisen med samme tverrsnitt. Gjerne standard installasjonskabel.
Hvis noen beviser at de er istand til det, skal jeg bøye meg i støvet for vedkommende, og totalt revurdere min oppfatning av kablers betydning. Meg bekjent er det ingen som har klart dette til nå. Et svært så relevant spørsmål er da: HVORFOR IKKE?

Derfor mener jeg at jeg har solid dekning for det jeg hevder i innlegg #107.
(Det skulle ikke forundre meg om enkelte har sterke innvendinger mot denne horrible påstanden........)

kabelsatan
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Enig i at man får veldig mye mer for pengene med DIY.
X antall mellomledd, markedsføring, overskudd til aksjonærer osv. sluker penger.
Produktet koster plutselig 10-100 ganger mer enn det det kan gjøre hvis man gjør jobben selv.

Skal man gjøre jobben selv, må man sette seg inn i ting. Dette koster TID.
TID = Penger. Hvis man bruker 1000 timer på å sette seg inn i et tema i stedet for å jobbe 1000 timer overtid på jobben, så er det kanskje ikke så lønnsomt med DIY allikevel.

MEN det er jo gøy da :p
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
diy er vel neppe "lønnsomt", men for mange er det uaktuelt å gjøre det på annen måte.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn