Diverse Hvor ofte blir man lurt til å tro at Hi-Res er bedre enn cd-kvalitet? Amir tester et Hi-Res format

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Problemet med å diskutere hjernen er at den er helt usynlig for den som har den mellom ørene. Det kan godt være at Kal hørte nye detaljer via Benchmarken, men at det er på grunn av det lave støygulvet og at hjernen hans maner detaljene frem for ham etterpå, er en hypotese som er helt umulig å teste. Kal har heller ingen tilgang på noe annet enn sin egen opplevelse og rasjonalisering.

Kanskje det har vært en støy i rommet de forrige gangene han hørte den plata, og detaljene ble maskert. Hvordan kan vi vite at det er forsterkerens fravær av støy, og ikke et annet fravær av støy, som er årsaken? Hjernen får jobben med å forvente en opplevelse, erfare opplevelsen, fortolke opplevelse, huske opplevelsen, forklare opplevelsen, og forvente neste opplevelse. Det er mye å kreve av en klump med fett og nevroner. Blindtester kan delegere noen av oppgavene til andre hjerner, i det minste.
Med andre ord, de fleste velger å kjøpe den enkleste og umiddelbart mest rasjonelle forklaringen på utfordringen? Heller det enn å dypdykke ned i problemstillinger som krever mer enn et regneark og diagram?😀
(..sånn i overført betydning)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Jeg tar opp denne tråden.

Har tidligere hevdet at det å switche mellom ulike oppsett/kilder/komponenter i en A/B-test stort sett er ubrukelig i en seriøs evaluering. Dette fordi hjernen «drar med seg» informasjon over i neste lytt. I tillegg er hjernen satt i en « prestasjons-modus», en slags anspenthet, som ikke gjør saken lettere.
Det skal legges til at det er spesielt når det er relativt små forskjeller som skal avdekkes at A/B-lytting er et dårlig valg.

Jeg kom over en test av en Benchmark forsterker i Stereophile. Det interessante er at Kalman Rubinson har gjort samme erfaring som meg selv. Benchmark forsterkeren har et svært lavt støygulv på rundt 130db A-vektet, i tillegg til fremragende måleresultater generelt. Når han tester forsterkeren hører han for første gang (eller blir oppmeksom på) mange små detaljer i innspillinger. Når han så går tilbake til sine vante forsterkere hører han faktisk disse små detaljene!
Han konkluderer på samme måte som meg: hjernen har lagret informasjonen og kan gjenskape den gjennom støyen på komponenter med dårligere støygulv enn referansen.

«Benchmark and THX make much of the AHB2's lack of audible noise: something good systems aren't troubled by in any case. That said, it was probably the AHB2's low noise level that revealed to me much more apparent low-level detail in already-familiar recordings. I qualify that statement with apparent because, after hearing the AHB2 uncover previously unheard subtle details, I found I could now hear them when I returned to my other amps. I suspect that, being newly informed of their existence, my ear/brain could more easily extract those details from the output provided all along by my other amplifiers»

Første gangen jeg ble oppmerksom på dette fenomenet var da jeg var 15-16 år. Jeg lyttet til kjent musikk i bilen til pappa. Bilen stod parkert. En musikk-kassett. Til min store forbauselse kunne jeg høre flere små detaljer som jeg ikke hadde hørt på mitt Technics stue-anlegg. Men når jeg da kom inn og satte på kassetten hørte jeg disse detaljene som tidligere var maskert av støy.
Jeg konkluderte med at 12V strømforsyningen i bilen ga mindre støy og renere lyd enn 220V i stua.

Typisk vil microdetaljer som ligger nærme støygulvet være lettere å høre på digital high-rez, kontra CD. Men denne informasjonen kan hjernen til noen grad gjenskape ved digital low-rez.
Etter min erfaring kan ikke hjernen gjenskape romlig informasjon i lydbildet, på samme måte som små detaljer i lydbildet. Romlig informasjon må oppleves der og da.

Hjernen er et fantastisk instrument. Det forbauser meg at ikke denne er mere diskutert på forumet her, enn det å slå hverandre ihjel med hva som er rett og galt mht blindtesting.
På sett og vis kan man ekstrapolere dette til at om man låner med seg masse dyrt og godt utstyr hjem og får hørt gjennom platesamlingen sin én gang er det ubetydelig hva man så har av utstyr, for da er all lydkvaliteten lagret i hjernen for ettertiden.

Ett av problemene i nevnte test var nok ned- og oppkoblingstiden som rett og slett var såpass lang at han ikke uten videre kunne si om det var vesentlig forskjell på de nevnte detaljene.

Det er jo også helt avgjørende viktig at dersom vi legger lydkvalitet til side, lytteren får bestemme alt fra musikk, andre komponenter, rom, switchetider, lyttelengde osv, så bør vi på ett eller annet tidspunkt kunne komme til et punkt der lytteren faktisk klarer å skille produkt A fra produkt B. Om vi ikke under noen omstendighet med statistisk overvekt klarer å skille lyden som produseres av A fra lyden som produseres av B må vi nesten, uansett om forskjellene er der, spørre oss om de har noen som helst virkning på opplevelsen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
På sett og vis kan man ekstrapolere dette til at om man låner med seg masse dyrt og godt utstyr hjem og får hørt gjennom platesamlingen sin én gang er det ubetydelig hva man så har av utstyr, for da er all lydkvaliteten lagret i hjernen for ettertiden.
Jeg har jo tidligere (med lett ironi) skrevet her på sentralen at hvis man hvis man først har lyttet til musikk gjennom svært gode komponenter, så får man en nyttverdi ved å gå tilbake til sine ordinære greier ved at hjernen til en viss grad fyller ut manglende informasjon som tidligere har vært maskert av støy.

Har selv hatt flere sånne type opplevelser.
Det er en del sider ved denne hobbyen som stadig fasinerer meg, ikke minst dette med hjernen, hvordan hjernen prøver å kompensere for og utligne.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Et eksempel på informasjon som i hverfall jeg hører med min Yamaha A-S3200 som tidligere har vært maskert av støy på forgående forsterkere er følgende:
Det er CD’er jeg har spilt i både 20 og 30 år hvor jeg nå hører analoge tape artefacts som jeg aldri tidligere har lagt merke til. Det kan være små drop-outs i ene kanalen som varer i brøkdelen av et sekund, eller på flere CD’er hvor det høres en «skjelving» på båndet som gjerne kan vare i noen sekunder.
Dette er en type informasjon som hjernen kan lagre og dra med seg i oppsett hvor du tidligere ikke har registrert ved lytting.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.584
Antall liker
13.981
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Jeg har jo tidligere (med lett ironi) skrevet her på sentralen at hvis man hvis man først har lyttet til musikk gjennom svært gode komponenter, så får man en nyttverdi ved å gå tilbake til sine ordinære greier ved at hjernen til en viss grad fyller ut manglende informasjon som tidligere har vært maskert av støy.

Har selv hatt flere sånne type opplevelser.
Det er en del sider ved denne hobbyen som stadig fasinerer meg, ikke minst dette med hjernen, hvordan hjernen prøver å kompensere for og utligne.
Så då kan ein bare besøke ein highendbutikk sånn dann å vann å leve lykkeleg med kva som helst...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Så då kan ein bare besøke ein highendbutikk sånn dann å vann å leve lykkeleg med kva som helst...
Hvis så hadde vært tilfellet hadde neppe jeg investert i ny HiFi. Og mere ny HiFi er på vei inn dørene hos meg.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Det er jo blitt sagt, og det er jeg helt enig i, at før man begynner å ABX-teste utstyr bør man trenes i å høre forskjellene på det aktuelle utstyret. Det er ikke gitt at vi selv fanger opp forskjellene, men når vi vet hva vi skal høre etter klarer vi ofte et langt bedre resultat. Det vil jo alltid være slik at om vi vet hva vi skal høre etter vil vi allikevel ikke klare å høre forskjell dersom det faktisk ikke er forskjell. Samtidig vil vi langt lettere høre forskjell dersom vi får stilt inn vårt fokus på nettopp dette fenomenet. Det blir litt som å bytte om to landskapsbilder der et strå peker i en annen retning. Når vi først har lagt merke til det er det enkelt, observasjonen er repeterbar og forskjellen er reell.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.049
Antall liker
3.973
Sted
Tårnåsen
Jeg har to kjempegode anlegg og et par mellomgode. Forskjellen mellom dem er enorm. Selvfølgelig mest fordi de står i forskjellige rom og helt bevisst fra min side er konfigurert forskjellg, hvor det ene på kinoen har en bass og masse høyttalere som kan ta livet av en stakkels sjel mens det andre (av de kjempegode) jobber mer med følelser og "utklinging" i 2D. Ingen grunn til å trenes opp til å høre forskjeller her. Det er som sagt helt forskjellige lytteopplevelser selv om jeg vil påstå at begge er veldig bra og resten er over middels. Håper ingen tror at så snart man er i "high-end" land så låter det likt, ikke snakk om strå som peker i forskjellige retninger heller... Mer som forskjellene på Ingierstrand og Kreta.

PS: Siden jeg er OT ift trådstarter. 24 bit er fint sammen med digital volumkontroll og ikke minst DSP. Da blir det plutselig litt viktig siden vi i praksis blir et lite miksestudio i vår egen stue og gjerne manipulerer ganske mange bits i den prosessen... Men diverse sampling-teoremer tilsier at noe særlig over 44kHz sampling rate er helt unødvendig med mine ører.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Har vel skodd meg for det meste jeg skjønner jeg, DSD-dac som kan ta alt opp til 32bit, med en bluesound node 2i først. Cd-snurre av eldre sort på annen inngang på pre. Med en gang jeg fikk inn bluesound klarte jeg ikke å høre forskjell, men setter jeg på en godt innspilt plate i cd-spilleren så er forskjellen der fortsatt fra Spotify .... Hører forøvrig ingen forskjell på 192khz 24bit og 44.1khz 16bit (Spotify-Qobuz), så jeg bruker Spotify grunnet brukergrensesnitt. Jeg liker CD-spiller/lp-spiller fremfor streaming, men aner ikke hva som egentlig låter best .... Aldri prøvd noen DSD-filer heller .... :LOL:
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.550
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Interessant. I går snublet jeg over denne linken hos Gjallarhorn
Myter om hires

Jeg har, i mitt enkle sinn, sett for meg at hires gir bedre mulighet til å beskrive data både mer nøyaktig (flere samples) og lave og høye frekvenser. Ja, noe mer diskplass, men jeg har bare et par filer i hires så det er ikke noe problem.
Hires skulle bare beskrive data mer presist trodde jeg, og selvfølgelig ikke forbedre data.
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Med fare for gjentagelse, hi rez utgivelser er remastra og i noen tilfeller remixa. Ikke rart mange opplever at de låter anderledes eller bedre.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kommer an på, som alltid. I gamle dager når ting ble utgitt på DVD-Audio eller SACD i tillegg til CD, så var ofte CD'en en dB eller to høyere. Ellers låt det nok temmelig likt. En remaster koster penger, og jeg tipper mange utgivelser bare er tatt direkte fra den originale masteren, bare i annen bitdybde og samplerate.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Jeg har, i mitt enkle sinn, sett for meg at hires gir bedre mulighet til å beskrive data både mer nøyaktig (flere samples) og lave og høye frekvenser. Ja, noe mer diskplass, men jeg har bare et par filer i hires så det er ikke noe problem.
Hires skulle bare beskrive data mer presist trodde jeg, og selvfølgelig ikke forbedre data.
Som sagt lenger oppe er nok hires aller best når det gjelder finjustering av lyden, ved opptak, miksing osv, men ikke fullt så nødvendig ved avspilling.
 

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Mer bensin til bålet, denne gangen fra Chord og testen til Amir. Trodde ikke de ville gi ut et slikt produkt og komme med de svarene de gjør når de får spørsmål om å forklare hvorfor de har konstruert produktet sitt slik:
Er det noen her som kunne tenke seg å kjøpe dette produktet hvis det kostet 500$ i stedet for 5000$ ?? Eller evnt. til full pris. Synd at seriøse firmaer som Chord driver med sånn Snakeoil og lurer folk til å tro at de kjøper noe bra.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.627
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sacd er et fremragende format specielt med et godt drev/ transporter. Klart bedre end CD. At tage det orginale DSD ud er super godt med et godt hdmi kabel. De lyder forskelligt.
Det eneste «gode» med DSD versus PCM er at førstnevnte i effekt er kopibeskyttet. Teknisk underlegent PCM er det også. Go figure.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Men det låter nå veldig bra da. Ikkeno bedre enn en virkelig god CD riktignok, men det er da noe.
 
M

MusicBear

Gjest
Er det noen her som kunne tenke seg å kjøpe dette produktet hvis det kostet 500$ i stedet for 5000$ ?? Eller evnt. til full pris. Synd at seriøse firmaer som Chord driver med sånn Snakeoil og lurer folk til å tro at de kjøper noe bra.
Tenker at folk skal da få bruke pengene sine til det de vil... Men, vil tro de du nevner (og andre i samme setting) i virkeligheten lurer seg selv, finnes trolig adskillige flere smarte enn dumme kjøpere - kan umulig være de smarteste som kjøper det aller dyreste slik enkelte ting er hauset opp i pris.
På den annen side - hi-fi eller annet - vil vel alltid være nok kjøpegrupper som mener høyeste pris automatisk byr på høyeste kvalitet :ROFLMAO:
Mitt eget versting tilfelle er Adyton subbene OHC tar 420.000 for (pinlig for selger Tømmervik?/synd for produsent Fredriksen?) :oops:
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Det skal jo en del til at de 5% rikeste og de 5% mest informerte kjøperne er de samme personene.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Skal bli spennende å se om Rob Watts responderer, og om han isåfall drar dette iland.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
SACD / DSD synes jeg er et komplett idiotisk format. Det eneste gode med SACD er støtten for multikanal.
Jeg har en fremragende cd med Eric Clapton "Unplugged " og en med Roger Waters "Amused to death". Jeg synes at de er gode specielt med mit nye SACD drev PS Audio. En fantastisk Transporter Perfectwave SACD transport. En god transporter betyder så meget for kvalitetslyd! Og man får ikke den samme lyd, hvis man ikke bruger det fysiske medie!
Men jeg købte de selvsamme cd'er, men i SACD format, for at sammenligne. Hvilket kvalitetslyd der er fra dem. Hold da op for en lyd forbedring. Jeg har koset mig med den gode lyd i nat.
Klart en bedre diskant gengivelse. Jeg prøvede at gå tilbage til cd med "Amused to Death". En skarp ubehagelig diskant på cd'en. Ikke værd at spille mere.
Der er flere detaljer i diskanten på den gode måde. Rummet er mere naturligt. Bassen super fin. Opløsningen er klart bedre. Nye ting dukker op i musikken. Naturligvis er der nok også arbejdet mere kvalitetsbevist med produktion. Men det er fantastisk lyd. Jeg venter spændt på nye SACD jeg har bestilt.

20220716_134058.jpg
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Det skal så siges, at jeg låner en PS Audio Direct Stream DAC, og DSD laget bliver taget ud igennem I2S med et HDMI kabel.
Det er godt, sammen med PS Audio PerfectWave Transport. Det er så godt. :cool:
 
Topp Bunn