Diverse Hvor ofte blir man lurt til å tro at Hi-Res er bedre enn cd-kvalitet? Amir tester et Hi-Res format

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Sikkert mange her som er kritiske til Amir i Audio Science Review, men jeg mener han har mye å fare med. Sjekk ut denne videoen hvor han tar for seg en "seriøs" innspilling fra PS Audio sin label med musikk fra Don Grusin i DSD 64 format

Blir vi audiofile lurt til å tro at Hi-Res er bedre fordi formatet inneholder så mye data i forhold til et vanlig cd-format og er vanlig pcm uten denne ekstrainformasjonen (les støy) kvalitetsforringende?
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Rent logisk sett er alt over 16/44.1 bare tull. Større bitdybde enn 16 er et poeng i digital volumkontroll, høyere samplerate enn 44.1 er ikke hørbart og har kun med lydinformasjon utenfor menneskelig hørsel.

Opplever likevel at 192 er mer ubehagelig å høre på enn 96 og lavere på "jobbanlegget" (USB -> dac/hpa -> hodetelefoner). Dette skyldes mest trolig at det skjer noe feil et eller annet sted i kjeden som gir ikke-hørbare forvrengningskomponenter høyt i frekvens og fører til tidvis "sting" i øret. Har måttet sluttet med digital EQ (equalizer APO) pga ubehag/tinnitus, trolig av samme årsak. Rent føleri, selvsagt, men likevel.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
1. Blir vi audiofile lurt til å tro at Hi-Res er bedre fordi formatet inneholder så mye data i forhold til et vanlig cd-format...
2. er vanlig pcm uten denne ekstrainformasjonen (les støy) kvalitetsforringende?...
1. Ja
2. Nei, tvert i mot. CD er bedre. Det kan høres ved sammenligning. Har begge versjoner av greie test-spor her......
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Om jeg måtte velge mellom hirez på middelmådige høyttalere, eller Spotify på høyttalere med "uendelige" kapasiteter.
....så velger jeg det siste alternativet. Har prøvd ut begge.
 
P

parafinoksen

Gjest
Kanskje strømrenseren til PS Audio tar seg av støyen i akkurat det spektrumet? :ROFLMAO: Omvendt mersalgsmetode får man si.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.129
Antall liker
2.649
Here we go again...:coffee::p

Ett aspektene jeg elsker ved high-rez kontra CD, er den hurtige og presise transient responsen, spesielt DSD. Og jeg kunne nevnt noen flere åpenbare aspekt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Interessant video. Kunne vært gøy å vite hvor mange av disse SK hi-rez filene som faktisk er riktig kodet, og hvorvidt de i realiteten har noe som helst av verdi over 20kHz.

Ellers ser vi jo i praksis at det skjer fryktelig lite over 15kHz, og folk flest hører fryktelig lite over 15kHz. Antakelser om høy oppløsning, raske transienter osv virker gjerne å ha liten sammenheng med faktisk høy oppløsning og faktisk høy dynamikk, ofte rake motsetningen. Svært ofte omtales for eksempel utstyr som komprimerer dynamikken ganske betydelig som usedvanlig dynamisk. Og ofte omtales lydbilder med resonansproblemer som "uvanlig detaljerte" eller "ekstremt oppløste".

Hvem har vel ikke lest følgende setning? "Dette er så ekstremt oppløst at det kan bli for mye for enkelte innspillinger". Da beskriver man noe helt annet enn høy oppløsning.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.606
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
:censored::coffee:
Jeg tar meg selv i å kjøpe 24/96 framfor 16/44,1 fordi forforsterkeren min resampler alt til 48 kHz...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Mener å huske at det sto noe om dvd-audio på eskene til mine Technics høytalere - forberedt for liksom.

De er specet til 35Hz - 70kHz (-16dB) :ROFLMAO:
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.713
Antall liker
7.826
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Faktisk interessant video. Det hadde dog vært interessant å vite om dette er et issue for «ikke-DSD»-materiale også, eller om dette i utgangspunktet gjelder PSaudio sin måte å lage filene på.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Foretrekker 24 bit da støygulvet i Dacen min da er lavere enn med 16/44, ikke fordi jeg hører forskjell . Den har noen år på baken og er ikke verdens beste DAC, selv om den brukes i studioer omkring i verden.
1648806706807.png

1648806856432.png
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ser gjerne 96/24 som sweetspot for musikk - har for meg at dette er tallene som ofte benyttes i studio for mixing/mastering. Stemmer antagelig ikke bestandig og ikke hører jeg forskjell på dette og 44.1/16 heller - men det føles bedre 😁
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.197
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Pleier å henvise til denne CD´en.

Cæcilie Norby.jpg


Hennes første på Blue Note.
Stierneeksempel på, at 16/44.1 er mer enn nokk :)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Ser gjerne 96/24 som sweetspot for musikk - har for meg at dette er tallene som ofte benyttes i studio for mixing/mastering. Stemmer antagelig ikke bestandig og ikke hører jeg forskjell på dette og 44.1/16 heller - men det føles bedre 😁
Jeg regner med at det er som med bildebehandling. Bilder du ser er som regel med 8 bit fargedybde, men det lønner seg å gjøre bildebehandlingen med større fargeoppløsning, gjerne 16bit, for å unngå artifakter, som "banding", før du viser dem i 8bit.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har vanskelig for å skjønne at DSD skal ha hurtigere eller mer presis transientrespons enn CD. Jeg liker for all del DSD/SACD og har en god del, både skiver og filer, men ingen av dem overgår en virkelig god RedBook-innspilling i mine ører, på noe område.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt i orden det vel. Jeg liker det godt, bare ikke bedre enn noe annet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Min interesse for formater har dalt gjennom mange år. Jeg har nesten aldri hørt utstyr som klarer å få noe mer ut av innspillinger på hi-rez formater, og det helt uavhengig av om det koster (og ser ut som) en oljerigg. På samme måte føler jeg at vinyl kan låte bra, men altfor ofte låter det som en daff versjon av digitalversjonen. Når ting sitter derimot, da låter det fryktelig likt digitalversjonen, gitt at det er samme master så klart.

Derfor synes jeg egentlig formatdiskusjonen er ganske uinteressant i praksis.
 
S

Syncrolux

Gjest
Motforestillinger mot SACD:
- Kryptert/kopibeskyttet
- Ikke så lett å rippe for å spille av på PC eller streamer (dog ikke umulig)
- Har man først rippet, så er det ikke mulig å dele opp i individuelle track uten å få "clicks" i lyden. Dette fordi DSD egentlig ikke lar seg redigere*

* I studio benytter man såkalt DXD eller DSD-wide for redigering, som bare er et fancy navn på PCM.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.934
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Transienter i musikk ligger vel heller på msek i tid, - uten at jeg faktisk har sjekket det... spilte nå selv i en god del år...
 
S

Syncrolux

Gjest
Transienter i musikk ligger vel heller på msek i tid, - uten at jeg faktisk har sjekket det... spilte nå selv i en god del år...
Jeg har veldig rask bass her hos meg, den går vel opp til 1 GHz eller noe sånt... hehehe
 

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Det mest interessante ved testen og konklusjonen til Amir, var at han mener Hi-Res utgaven av innspillingen inneholder mer støy enn den lavere oppløste. Skulle vært kjekt å vite om dette gjelder for alle slike Hi-Res formater.

Har selv hoppet av Hi-Res sirkuset og konkludert at jeg ikke hører forskjell. For meg blir det kvaliteten på innspillingen som er avgjørende, ikke hvilket format det er i så lenge det tilsvarer cd-kvalitet og oppløsning (mulig 24 bit er bedre enn 16).
 
  • Liker
Reaksjoner: JK
S

Syncrolux

Gjest
På DSD så øker jo grunnstøyen ganske mye over 20 kHz, men om dette er noe reelt problem tviler jeg meget sterkt på..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har selv hoppet av Hi-Res sirkuset og konkludert at jeg ikke hører forskjell. For meg blir det kvaliteten på innspillingen som er avgjørende, ikke hvilket format det er i så lenge det tilsvarer cd-kvalitet og oppløsning (mulig 24 bit er bedre enn 16).

Samme her. CD-rez er plenty nok og kvalitetsforskjeller koker ned til innspillingen.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Uinteressant. Den musikken jeg spiller mest av har en dr<3 uansett og for meg virker desto høyere bitrate det fokuseres på desto mer uinteressant er det å spille.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Transienter i musikk ligger vel heller på msek i tid, - uten at jeg faktisk har sjekket det... spilte nå selv i en god del år...
Det kommer an på grunnfrekvensen i transienten. Baserer den seg på en 40Hz grunntone må den nødvendigvis være 1/80 sekund lang, altså 12,5ms, for å få med en halvperiode, og 25ms for å få med en helperiode. Når det er sagt så kan jo selv timer, dager og år måles i millisekunder.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Men at det er unødvendig bruk av lagringsplass er ganske så uninteressant i de fleste henseender.
 
Topp Bunn