Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Forresten noen mente at signaturen min var litt dårlig. BMW e39 M5 låter visstnok bedre enn min E46 M3. Men da tenker jeg: på hvilket turtall, vinter eller sommerhjul, cab eller ikke-cab (det er jo en vesens forskjell skal sies), strak vei eller svinger, passiv eller aktiv kjøring....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.675
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I stua, på hver side av 75 tommeren, har jeg høyttalere fra System Audio kjøpt på loppemarked for en slikk og ingenting. I kjellerstua er det en del kostbare ting.
    Og jeg kan fortsatt synge med i bilen når musikken kommer fra den tilårskomne og middelmådige stereoen. Musikk er for meg livsenergi, og selv om lydkvaliteten kan være laber så når musikken igjennom allikevel. Men når jeg går ned i kjellern, da switcher hjernen min om og jeg blir plutselig veldig mye mer kresen. Sikkert usunt, men når det først funker så...
    Eg syng mykje høgre (og reinare) når eg syng attåt stoveanlegget enn attåt bilstereoen eller heimekinoanlegget.

S

Syncrolux

Gjest
    Er man virkelig lat så er det vel ingen ting som slår å sitte i lytteposisjon og ratte på en Equalizer …. :cool:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.512
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Å føle at en må sitte å ratte hele tiden betyr vel at man egentlig ikke har fått det helt til. Kanskje problemet finnes annet sted i kjeden?
    Ja ja, men det er vel også det man kaller og prøve litt forskjellig også.
    Jeg gidder ikke mye ratting :=)

S

Syncrolux

Gjest
    Å føle at en må sitte å ratte hele tiden betyr vel at man egentlig ikke har fått det helt til. Kanskje problemet finnes annet sted i kjeden?
    Det er jo hele poenget med å bruke EQ - korrigere for feil andre steder, først og fremst høyttalere og rom. Og desssuten tilsette sitt eget foretrukne "krydder" hvis man vil ....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de fleste anlegg låter temmelig feil uten delefiltre, og den magiske røyken slipper fort ut av diskantene også.

S

Syncrolux

Gjest
    Tja... vet ikke hva jeg skal si om det jeg. Brukerterskelen for DSP er jo litt høy, så folk helt uten peil begynner neppe med det trur eg?

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    237
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Forresten noen mente at signaturen min var litt dårlig. BMW e39 M5 låter visstnok bedre enn min E46 M3. Men da tenker jeg: på hvilket turtall, vinter eller sommerhjul, cab eller ikke-cab (det er jo en vesens forskjell skal sies), strak vei eller svinger, passiv eller aktiv kjøring....
    Er det ikke rekke 6 i e46 m3 og v8 i e39 m5? I såfall er det jo stor forskjell. Men jeg digger både bmw 6er lyden og v8 generelt 😍👍

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er den? Kan nevne flere her jeg med DSP som verken kan foreta egne målinger eller skru inn eget anlegg, men likevel har klare meninger om hvordan andre bør gå frem.
    Skal man skru anlegg og ta måling av eget anlegg må man begynne ett sted, det er vel få som kan dette før de begynner. Men ja det er litt spesielt å fortelle folk hvordan de gå frem. Jeg kan kun anbefale DSP av min lille erfaring med en helautomatisk liten dings som hjalp meg veldig med bassen min. Uansett håper jeg ikke at jeg fremstår som en som forteller folk hva de bør gjøre. Jeg er her hovedsakelig for å lære av dere andre :)

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.643
    Torget vurderinger
    1
    Det er liten tvil om at en dsp kan rette opp enkelte skavanker forårsaket av rommet og plasseringen av ht i rommet som systemet skal spille i, og forskjellige høyttalere låter ikke likt. Det vet alle. Siste jeg sjekket de kostbare Devialet-forsterkerne så kunne en laste ned korrigeringer i dens dsp til en mengde spesifikke høyttalere, og dette er 'lovpriset' i tester rundt om.
    'Problemet' til Electrolux i denne tråden, er å mene at dette fungerer bra i en billig forsterker også, i et fora hvor man måler pikk, og bli hyllet ut i fra hvor kostbart anlegg en har.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå handlet tråden om effektforsterker. Ingen DSP vil kunne korrigere riktig , hvis forsterkeren ikke er i stand til å utføre oppgaven den er satt til. Husk også at hvis en skal tukle med eq vil det kreve enda mere av forsterkeren.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå handlet tråden om effektforsterker. Ingen DSP vil kunne korrigere riktig , hvis forsterkeren ikke er i stand til å utføre oppgaven den er satt til. Husk også at hvis en skal tukle med eq vil det kreve enda mere av forsterkeren.
    Jeg har forstått at det krever mer av forsterkeren med EQ, men hvor mye? Det er jo noe å huske på hvis man skal bruke EQ og skal handle ny forsterker.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slik er min oppfatning av dette med forsterker etter det jeg har lært så langt:

De forsterkerne som går igjen for å låte best er enten forsterker med liten eller ingen motkobling, eller forsterker med kraftig motkobling.
    Det en helst ikke ønsker er forsterker som har middels motkobling for å senke THD. En får da ned lavere harmoniske, men høyere harmoniske øker.
    Høyere harmoniske er veldig lite ørevennlig, men typisk 2. og 3.ordens ikke er så farlig.
    En DSP slik vi bruker det kan ikke fikse dette, så en bør fortsatt velge forsterker med fornuft.

Så er det dette med dempefaktor. En kan med DSP til dels eller nesten helt korrigere for frekvensavvik som er resultat av dempefaktor.
    Dette blir jo avhengig av høyttalers impedansforløp.
    Har en ikke DSP så er det klart at dempefaktor vil forandre frekvensrespons og dermed det vi hører.

At det er folk som ikke får til DSP og kaller det for dritt, selvsagt er det det!
    Det er bare et verktøy og en må gjøre de riktige tingene. Det er tidkrevende og sette seg inn i.

Jeg har forøvrig veldig lite problemer med at Syncrolux får god lyd med en billig og eldre surround receiver.
    Det trenger ikke være usant!

Det er en missoppfatning at med en gang en bruker EQ så tømmer en forsterker og høyttaler for kapasitet.
    Det skal brukes fornuftig og riktig.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.643
    Torget vurderinger
    1
    Nei, dsp kan selvsagt ikke korrigere et ettekttrinns manglende egenskaper, som lite kraftoverskudd, altfor lav dempefaktor om en leker seg med 2x15", dårlig holografi og andre egenskaper som trengs når en feks skal spille høyt, men ved nøktern spilling hvor målet ikke er å underholde nabolaget eller de som er i etasjen under kan dsp gi et større kvalitativ resultat enn å svi av 50k på et effekttrinn.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    8
    Om du bare har hørt på en oppgitt 5x100W JVC fra 90-tallet så skjønner jeg dine erfaringer.. Den klarer nemlig hele 5*5W RMS, og har en 75W PSU! Ikke rart at det fungerer dårlig på 70dB/W høyttalere..
    Vil ikke si at en receiver holder tilbake til en hvilken som helst 2-kanals, så lenge den har kraftressurser nok. Det finnes til og med to-kanals receivere også..
    Har bare to Onkyo receivere idag og den dyreste lå vel på 25000.- grei til film da den har hdmi og flere kanaler men veuker den selvsagt ikke til musikk, det har jeg en enkel integrert forsterker til! heller ingen behov for dsp til musikk men ja har rattet og målt litt til surround anlegget

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.878
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forstått at det krever mer av forsterkeren med EQ, men hvor mye? Det er jo noe å huske på hvis man skal bruke EQ og skal handle ny forsterker.
    Hvor mye kommer vel an på hvor hardt en skal ratte. Tar en kun ned partiet kreves ingenting. Jeg hadde kun 2 x 90 watt lenge. Men måtte tilslutt innse at jeg hadde behov for mere krefter. Jeg kunne hardnakket påstår at 90w var nok, men når jeg fikk mere krefter innså jeg hva jeg har gått glipp av..

S

Syncrolux

Gjest
    I stereo-anlegget mitt på stua ratter jeg opp bassen ganske mye. Min skarve Yamaha ("som umulig kan fungere") har ingen problemer med å få Magnepan 1.5 høyttalerne til å klaske membranene mot magnetplatene... med andre ord tilstrekkelig med effekt. Den leverer noe rundt 200 W "dynamisk effekt" per kanal i 4 ohm.

I det store surround-anlegget mitt har jeg fem stk Magnepan 3.6/3.7 med drives 3-veis aktivt. Her har jeg bare gunnet på med effekt, fordi det ikke var noe særlig poeng å ikke gjøre det. Har 1,5 kW per høyttaler.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.317
    Sted
    Sølvbyen
    Skal du verkeleg vere lat, så prøv å skifte pickup.
    Siden det trolig blir høyttalere jeg skifter neste gang noe skal byttes, har jeg regnet meg fram til at det vil bli mindre sjauing og slit hvis jeg vurderer stativhøyttalere denne gangen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.317
    Sted
    Sølvbyen
    Overrakende mange som bruker DSP har ikke snøring. Ikke fult så overraskende at mange her sterkt overvurderer sine egne evner og hvor godt deres anlegg låter, dyrt som billig...
    Noen av oss kjenner våre begrensninger, og holder oss heller bare unna. En annen ting er at jeg trolig aldri ville klart å slå meg til ro med at jeg hadde gjort ting riktig eller bra nok hvis det var jeg selv om skulle justere inn lyden i anlegget med DSP, gitt at jeg i det hele tatt hadde tålmodighet til å sette meg inn i bruksmåten. Tror dette er noe man bare må kjenne på selv og hva man føler. Er man komfortabel med å fikle og flikke og hele tiden ha angst for at ting ikke er optimalt, kan man enten kjøpe seg DSP eller rørforsterker og begynne med tuberolling.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.317
    Sted
    Sølvbyen
    Er den? Kan nevne flere her jeg med DSP som verken kan foreta egne målinger eller skru inn eget anlegg, men likevel har klare meninger om hvordan andre bør gå frem.
    ...og bare for å få det på det rene. De største blåserne her inne er ikke å finne blant luksusgjøkene, snarere blant hjemmesnekkerne, AV forum migranter og kinamikk dyrkere.
    Her føler jeg som flere andre i tråden at du må komme med litt mer kjøtt på beinet: gi oss navn. :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.958
    Torget vurderinger
    3
    Mener du virkelig ikke kan? Eller gjør de det annerledes enn deg og da må de være idioter. Bare sjekker

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn