Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.977
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ugangspunktet er at også effektforsterkeren er viktig, selv om det ikke er viktigst. Dersom anlegget er transparent og har lite egenlyd bortsett fra effektforsterkeren, så blir ikke resultatet noe særlig.
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet :) 🙏🎼
    Ikke helt enig med deg der, har da ved flere anledninger vært med på at en forsterker løfter lyden og tildeles veldig mye i enkelte tilfeller.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.909
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    DE to med best lyd på Hifimessen i Horten 2019 brukte ikke DSP i følge innlegg på HFS, tilfeldig neppe.
    Men ingen vet om det hadde vært mulig å fått enda bedre lyd med EQ😅 Synes Roon er en fin og ikke så komplisert løsning som en lett kan teste ut😀

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.411
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du må gjerne gjespe for min del, - og dette er på ingen måte direkte til deg, men konsensus i denne og mange andre diskusjoner er jo nettopp at hvis det for billig , så er der ræl som umulig kan låte bra..... i motsetning til at hvis det bare er dyrt (nok?) så er det stort sett automatisk bra....
    ala "Det kan da umulig være bra lyd fra en billig receiver...."

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Under stjernene
    Ikke helt enig med deg der, har da ved flere anledninger vært med på at en forsterker løfter lyden og tildeles veldig mye i enkelte tilfeller.
    Med forsterker regner jeg med at du mener effektforsterker. En bedre effektforsterker løfter lyden, i så fall så var den gamle det svakeste leddet. Ref.kjeden ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

Trur du har misforstått hva jeg skrev:
    "Dersom anlegget er transparent og har lite egenlyd bortsett fra effektforsterkeren, så blir ikke resultatet noe særlig." altså er effektforsterkeren det svakeste leddet.

I mitt tilfelle er nok bytte til Mola Mola forforsterker med RIIA og DAC den største løftet ever.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.977
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Du må gjerne gjespe for min del, - og dette er på ingen måte direkte til deg, men konsensus i denne og mange andre diskusjoner er jo nettopp at hvis det for billig , så er der ræl som umulig kan låte bra..... i motsetning til at hvis det bare er dyrt (nok?) så er det stort sett automatisk bra....
    ala "Det kan da umulig være bra lyd fra en billig receiver...."
    Ser ikke at noen nevner det noen plass, bortsett fra at det nevnes at en 3500kr resiver blir nevnt og ikke menes er god nok for det tråden egentlig handler om

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Under stjernene
    Men ingen vet om det hadde vært mulig å fått enda bedre lyd med EQ😅 Synes Roon er en fin og ikke så komplisert løsning som en lett kan teste ut😀
    Enig.
    Det kan jo f. eks. være greit å spørre de to utstillerne hvorfor de ikke bruker DSP
    Har en UMIK-1 på lur så hvem vet hva fremtiden vil bringe.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Syncolux har ikke bare lurt oss i forhold til at det handlet om bruk av DSP, han har også lurt oss i forhold til nypris. En Yamaha 600 serie receiver koster hele 7000-7500 kr ny. 😲

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    8
    Den måtte komme 🙈 nå brukte de ikke dsp og hadde de gjort det så er det ikke sikkert det hadde hvert så stor begeistring!

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.302
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Selvfølgelig må dynamiske dipoler korrigeres heftig om man det hører skal bli riktig. Det trenges ikke nødvendigvis gjøres i DSP, ref. nevnte Linkwitz LX521.4, men fleksibiliteten i DSP gjør det mye raskere og enklere å komme fram til et vellydende resultat om man kan bruke greiene. Noe av det siste Linkwitz fikk gjort før han døde var å overføre filterresponsen fra DSP til analogdomenet.

Transparens er et litt rart ord, best brukt i hifi om man ikke han høre at en dings er satt inn i signalveien. Slikt sett er ingen filtre transparente, ei heller de i dine høyttalere.
    Hmmm, lurer på om den analogfiltersaken var blant de tingene Nelson Pass var innom i en av sine burning amp foredrag (?)

S

Syncrolux

Gjest
    Syncolux har ikke bare lurt oss i forhold til at det handlet om bruk av DSP, han har også lurt oss i forhold til nypris. En Yamaha 600 serie receiver koster hele 7000-7500 kr ny. 😲
    Det stemmer ikke. Den kostet 2995 når den var ny.

At det handlet om DSP ble vel avslørt for lenge sida.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ingen hisser seg opp, men stråmenn irriterer meg.
    Noen rom/høyttalere trenger EQ, noen trenger det ikke. Det er ikke verre.
    Påstanden var at ALLE rom/høyttalere trenger EQ uansett. Noe jeg ikke er enig i!
    Som du ser så var det ett spørsmålstegn bak der :) Jeg vil tror alle rom kan få forbedringer av EQ DSP. Men vi trenger ikke være enige :)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.909
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Den måtte komme 🙈 nå brukte de ikke dsp og hadde de gjort det så er det ikke sikkert det hadde hvert så stor begeistring!
    Mitt poeng var at det vet vi ikke. I stede for å krangle, så er jeg heller for å teste selv. Noen oppsett/rom klarer seg fint uten eq, andre har mere behov. Trenger ikke være sort/hvit…

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    2

2xJ

Gjest
    Ingen hisser seg opp, men stråmenn irriterer meg.
    Noen rom/høyttalere trenger EQ, noen trenger det ikke. Det er ikke verre.
    Påstanden var at ALLE rom/høyttalere trenger EQ uansett. Noe jeg ikke er enig i!
    EQ med IQ !!!

Og så er det fint om man med DSP og kan si at det er et delefilter for mange. 99,99% av høyttalere trenger delefilter. Der kommer DSP inn som noe som er bedre for både HT og rom. Husk at passive filter er og EQ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hvor du får disse prisene fra jeg da. Jeg vet jeg betalte 2995 for den.... i 2012.
    Prishistorikk på prisjakt. Men den får nok ikke med seg alle priser og pristilbud.

prisjakt Yamaha.jpg

Får uansett ikke my kred i hifimiljøet for den. Har ikke testet akkurat den versjonen der, men har hatt en eldre fra samme serie og en dyrere senere versjon. Effektdelen synes jeg har vært veldig dårlig. Forforsterker/DAC til å leve med, men langt fra veldig bra. Hvis EQ trumfer alt her, så virker det som at høyttalernes delefilter er rimelig ute å kjøre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Driverne til Magnepan er med andre ord fine greier, men de passive delefiltrene deres er søppel.

Sånn sett er heller ikke frekvensresponsen til QUAD ESL-63 og derivater passabel uten korreksjon.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.676
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner, og kjenner igjen, hva du mener.
    Jeg hadde et par Accustat elektrostater engang.... 1,5 meter høye elektrostatpaneler med 8" sub i bunn. Største dritthøyttalere jeg noen sinne har hatt, med en voldsom kul i området mellom 6-8 kHz, og det låt hardt og glass-aktig. Heldigvis fikk jeg dem gratis. Drev de med en Hegel 360, men den ræva lyden skyldes ikke Hegelen, for det låt like jævlig på annet utstyr også.
    Så koblet jeg opp en Denon AVR-X4300H som forforsterker, Hegel 360 som effektforsterker, tok en ådessy-kalibrering, og vips ble det hele vesentlig bedre med jevnere frekvensgang ut i rommet.

Hva har vi lært av dette? Jo: DSP kan til dels kompensere for kraftige unoter i en høyttaler (og i rommet), men kan ikke kompensere for en forsterkers iboende manglende egenskaper.
    Eg hadde Acoustat 4 fulltoneelektrostatar, som leverte topp lyd. Varierande resultat etter kva effektforsterkar eg brukte, men ein 2x70 watts Grant med 6550-rør var det beste eg prøvde, og det eg vart sittande med i nesten ti år. Måtte finplasserast, men følte aldri behov for nokon equalisering ut over dette.

YesJens

Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    8.103
    Sted
    Under stjernene
    Javel. Hvordan får man dette til å bli et "jomfrusignal" da?

Vis vedlegget 787016
    Når signalet går gjennom elektronikken, platespiller eller DAC uten å påvirke signalet.
    Dvs transparent elektronikk uten farging.
    Ingen tonekontroller hos meg siden EC 25W og ML-1 pfeamp.
    Bortsett fra noen år med DP C1B som 2-3 steg med bassheving.
    Har ikke hadd behov for manipulering

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.643
    Torget vurderinger
    1
    Eg hadde Acoustat 4 fulltoneelektrostatar, som leverte topp lyd. Varierande resultat etter kva effektforsterkar eg brukte, men ein 2x70 watts Grant med 6550-rør var det beste eg prøvde, og det eg vart sittande med i nesten ti år. Måtte finplasserast, men følte aldri behov for nokon equalisering ut over dette.
    Mine var vel Acoustat 1100 om jeg ikke husker feil. Sort høyglans basskasse, sort stoff foran panelene og sølvprofiler på sidene. De var ikke vellykkede. En kompis av meg hadde 4 slike, og hans Rotel RMB 1095 (5*200 W) gikk ofte i protection. Derfor fikk jeg to av dem gratis. Håper det var noe galt med dem, for de låt ikke bra.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    96
    Ville du f.eks satt en 3000-kroners surround-receiver på et par høyttalere til 35 laken?
    Det er ikke optimalt, men MYE bedre enn å koble et par 3000 kroners høyttalere på en forsterker til 35k.
    Jeg påstår ikke at alle forsterkere låter likt, min erfaring tilsier noe helt annet, men stigningen i lydkvalitet er mye brattere på høyttalere.
    Det viktigste når man er på budsjett er å finne en forsterker kombinasjon som klarer å drive høyttalerne uten å svette. Ønsket SPL er selvsagt
    helt avgjørende for hvor mye krefter man trenger. Spiller man for det meste syngedamer på kassegitar ved lave volum kan omtrent hva som helst brukes, mens en Mahler symfoni ved 100 dB stiller helt andre krav.

Om jeg skulle begynt på bar bakke, noe jeg har vurdert flere ganger, ville jeg svidd av så mye som mulig på høyttalere men samtidig hatt igjen nok til å finne en passe kraftig amp på budsjett, og så oppgradert den biten senere. Da får man mest glede fra start. Billige høyttalere gir som regel farget og unøyaktig lyd.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.129
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Synes fortsatt det er fint at mange finner lykken i den rimelige delen av skalaen. Kan likevel ikke unngå å merke meg at flere av de med økonomi anlegg fnyser av de med mer påkostet utstyr. Hvorfor må det være slik? Kan man ikke glede seg litt på andres vegne? Får meg også til å tro at flere ikke har så god innsikt som de utgir seg for å ha.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Tårnåsen
    Synes fortsatt det er fint at mange finner lykken i den rimelige delen av skalaen. Kan likevel ikke unngå å merke meg at flere av de med økonomi anlegg fnyser av de med mer påkostet utstyr. Hvorfor må det være slik? Kan man ikke glede seg litt på andres vegne? Får meg også til å tro at flere ikke har så god innsikt som de utgir seg for å ha.
    Ofte er det vel slik at hvis det høres ut for godt ut til å være sant, så er det også ofte ikke sant, men selvsagt med noen hederlige unntak som framstår som reale kupp innimellom:)
    Av det jeg har erfaring med så gjelder det i hvert fall høyttalere, dac'er, forsterkere, streamere, gressklippere, biler, verktøy (biltema-bits), luksusferier, flybiletter, kredittlån, maling, hytter, båter, hus, sokker, joggesko, skjorter, klokker, møbler, kjøkkenkniver, ismaskiner, espressomaskiner, vaffeljern, baderomsvekter, biljardbord, biljardkøer, dartpiler, prosjektorer, lerrett. Og damer. Mulig jeg glemte noe nå men... :D

PS: Rollex'en jeg kjøpte på gata i NY for 20USD for 30 år siden går fortsatt som en klokke, er like tung og ubehagelig å bruke som en ekte Rollex og ser dønn lik ut. Hederlig unntak :)

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    96
    I stua, på hver side av 75 tommeren, har jeg høyttalere fra System Audio kjøpt på loppemarked for en slikk og ingenting. I kjellerstua er det en del kostbare ting.
    Og jeg kan fortsatt synge med i bilen når musikken kommer fra den tilårskomne og middelmådige stereoen. Musikk er for meg livsenergi, og selv om lydkvaliteten kan være laber så når musikken igjennom allikevel. Men når jeg går ned i kjellern, da switcher hjernen min om og jeg blir plutselig veldig mye mer kresen. Sikkert usunt, men når det først funker så...

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    1
    Men har du hørt en receiver kontra en skikkelig to kanals integrert ?
    Har du hørt en ordentlig receiver sammenlignet med en integrert da?
    Hva er forskjellen på receiver og to-kanals sånn egentlig? Blir det for mange innganger og utganger og funksjoner på en receiver? Receiver er jo rett og slett en integrert forsterker det også..

• Liker
    Reaksjoner: KMR

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    8
    Har du hørt en ordentlig receiver sammenlignet med en integrert da?
    Hva er forskjellen på receiver og to-kanals sånn egentlig? Blir det for mange innganger og utganger og funksjoner på en receiver? Receiver er jo rett og slett en integrert forsterker det også..
    Ingen anelse bortsett fra egen erfaring der selv en billig forsterker overgår en dyr receiver, vet ikke om det blir tettpakket med billige komponenter og dårlige strømforsyninger eller hva det er 😱

rørsus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Antall liker
    401
    Ofte er det vel slik at hvis det høres ut for godt ut til å være sant, så er det også ofte ikke sant, men selvsagt med noen hederlige unntak som framstår som reale kupp innimellom:)
    Av det jeg har erfaring med så gjelder det i hvert fall høyttalere, dac'er, forsterkere, streamere, gressklippere, biler, verktøy (biltema-bits), luksusferier, flybiletter, kredittlån, maling, hytter, båter, hus, sokker, joggesko, skjorter, klokker, møbler, kjøkkenkniver, ismaskiner, espressomaskiner, vaffeljern, baderomsvekter, biljardbord, biljardkøer, dartpiler, prosjektorer, lerrett. Og damer. Mulig jeg glemte noe nå men... :D

PS: Rollex'en jeg kjøpte på gata i NY for 20USD for 30 år siden går fortsatt som en klokke, er like tung og ubehagelig å bruke som en ekte Rollex og ser dønn lik ut. Hederlig unntak :)
    Dyre damer, kan ofte kun være dyre (og high maintenance i tillegg) Resten av staffasjen kan jeg være enig med:D

• Liker
    Reaksjoner: erk

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.129
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Ofte er det vel slik at hvis det høres ut for godt ut til å være sant, så er det også ofte ikke sant
    Har ingen behov for å tre min tilnærming ned over hodet til andre, synes bare det er morsomt å dele av meg med min fascinasjon. Har jo lagt merke til at mange ivrer etter å komme med negative bemerkninger, men sånn er det jo. Vi lever i et samfunn. Uansett, jeg leker jo fortsatt i den rimelige delen av hobbyen og synes jeg til nå har fått det jeg har betalt for. (y)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    1
    Ingen anelse bortsett fra egen erfaring der selv en billig forsterker overgår en dyr receiver, vet ikke om det blir tettpakket med billige komponenter og dårlige strømforsyninger eller hva det er 😱
    Om du bare har hørt på en oppgitt 5x100W JVC fra 90-tallet så skjønner jeg dine erfaringer.. Den klarer nemlig hele 5*5W RMS, og har en 75W PSU! Ikke rart at det fungerer dårlig på 70dB/W høyttalere..
    Vil ikke si at en receiver holder tilbake til en hvilken som helst 2-kanals, så lenge den har kraftressurser nok. Det finnes til og med to-kanals receivere også..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn