Jeg har selv vært gjennom noe av den samme problemstillingen som deg,Mbare.La inn et svar tidligere om at jeg synes det er veldig behjelpelig med Tonekontroller i den sammenheng,men bestemte meg for å legge inn et litt mer begrunnet og grundig svar nå da jeg synes dette er et meget aktuellt tema.
Tonekontrollen liker jeg jo godt da det er mulig å justere eventuelle drittopptak som likevel er meget musikalske og har affeksjonsverdig for meg.Ofte så er det jo i øvre frekvenser at det utspiller seg ikke-spilleglade(der legger jeg mest merke til dem) tendenser,Og da kan jeg kanskje skru ned db`en på de øvre frekvenser av og til.Men jeg bruker den minst mulig og etter at jeg fikk mer plass mellom høyttalerne mine(fruen var snill og lot meg flytte om

) så er faktisk anlegget blitt mye mer allround og mer langtidslyttbart tl og med på dårligere innspillinger som før skrek litt vel mye til meg.Det er nok sikkert fordi jeg ikke lenger får diskantene rett i fleisen men at spredningen blir større nå(L880 har god sådan).De får mer rom rett og slett og blander seg ikke sammen i toppen slik jeg før fikk følelsen av.
Man har jo som sagt den gylne middelvei der man kanskje gir slipp på noe for å få noe annet.I dette tilfellet Allround egenskaper.Det er jo det jeg vil tro alle vil ha til sin egen musikksamling(noen enklere enn andres).Da blir det ofte litt mot de mer varme signaturer som kanskje ikke er så utrolig detaljerte,men nok til å formidle det musikalske budskapet.Det kan igjen gjøre sitt til at man ikke får den luftigheten på innspillinger som er så gode at de takler og fortjener å bli spillt på mer avslørende anlegg.Men så kan denne litt mindre detaljerte(ikke mye mindre har jeg erfart)matchen igjen gi følelsen av mer ryddighet og mer rom mellom musikerne.Noen foretrekker dette.Jeg gjør derimot ikke det da jeg heller vil ha klarhet og luft og deretter kompenserer for avslørende musikkformidling med å justere litt med tonekontrollene.Nå vil jeg legge til at jeg har fått til en god match i anlegget mitt føler jeg,så det er få plater jeg bruker tonekontrollen på,faktisk mest på vinyl for å vekke opp bassen litt da den tender til å hjemme seg på visse plater.
Jeg synes det er best når det høres troverdig ut innenfor rimelighetens rammer og bryr meg ikke like mye om perspektiv og dybde i lydbilde og slikt som jeg før gjorde heller.for å få i pose og sekk på den måten tror jeg man må betale en del mer enn det nivå jeg driver i alle fall.
Det ble for mye å holde orden på i det store og hele fant jeg ut.Fikk aldri begge deler for å si det slik.Enten var lydbildet enormt men det manglet dybde i bassen eller så var det flott gjengivelse av instrumenter og stemmer men bare rævva på perspektiv.Så jeg valgte noe ala det siste og fokuserte mer på det.Det ble nesten som en oppvekker for meg.Jeg fant ut at engasjement,klarhet og troverdighet betydde mye mer enn det som er mer illusjonsrettet.Og jeg tror også at man er best tjent med å fokusere dit før man begynner med troverdiggjøring av illusjoner.Men man kan jo være heldig å få begge deler i noen tilfeller,med godt rom og et anlegg som har egenskapene til det.
Det finnes jo sikkert også mer lystklingende sammensettinger som også er av den litt mindre avslørende/detaljerte typen.Avslørende er jo egentlig bare et annet ord for detaljert og oppløst vil jeg tro.Vel,med slike anlegg blir det ofte som om det er lagt et slør over musikken synes jeg når jeg har kommet over slike komboer.Liker det egentlig heller dårlig.Men slik er det visst bare fordi den heller ikke har noe fyldig bunn som kan hjelpe til for en noe lys signatur.En annen ting er at lystklingende anlegg som regel er de som takler dårlige innspillinger dårligst.Det litt mer frodige,varme og fyldige klarer som regel og bringe litt mer fylde over på tynne innspillinger og de glatter over litt dårlige sådane.
Man kan vel beskrive det metaforisk slik.
Om anlegget er litt skarp og veldig detaljert så avspilles musikken som en kirurg skjærer med skalpellen,pinlig nøyaktig.Er det noe som ikke var bra med opptaket her så vil det merkes og kanskje litt for godt.
Om anlegget er Varmt og litt fydigere så avspilles musikken som en maler lar penselen flyte på lerretet.Ikke like nøyaktig men da litt mer akseptabel overfor feil da det ikke er så til de grader nøyaktig.
Begge disse kan jo ha en musikkgjengivelse som er klar som dagen uten at det føles som den ene har noe slør over lyden men det ene er mer avslørende enn det andre.
Disse to eksemplene jeg nevner opplevde jeg bare på forskjellen mellom to forsterkere jeg prøvde da jeg skulle ha ny.Da gikk jeg glatt for den litt varme og frodige.Men også fordi den faktisk hørtes mer troverdig ut på stemmer enn det som var sagt skulle være nøytralt fra den andre forsterkeren.
Nå er jeg mer kommet fram til at det kan være greit at det både er detaljert og avslørende så lenge man har muligheten til å justere litt.Da kan man jo få det beste ut av gode opptak når det er aktuellt og da la justeringen utebli.Og når det er litt dårligere opptak kan man kanskje kamuflere dem litt så det ikke blir spikermatte å høre på men at det viktige musikalske budskapet er inntakt.
En god Cd-spiller eller DaC og drivverk er viktig så man bør ikke kjøpe en spiller som kamuflerer dårlige opptak da dette går ut over alt man da spiller og vil tape mye på det på gode opptak.Da er det bedre og avstemme dette ved høyttalerne og forsterkeren føler jeg.Synes at høyttalere og forsterkere er de som har bydd på mest utfordringer når det kommer til det å få til en signatur som passer min musikksamling.Spesiellt forsterkere.Men det er meg da.Kabler har også sin effekt men disse vil man vel skal gjøre minst mulig med signalet,selv om de også til nøds kan brukes som tweakere.Om musikksmaken er bred slik som både min,din og mange mange andres i dag er,Mbare så tror jeg det så og si er umulig å få alt til å spilles med høy tilfredstillelse på et å samme anlegg,uten å justere litt.
Det en person kaller et himla bra anlegg kan være en annens oppfattelse av et drittanlegg om musikksmaken er forskjellig nok.La oss si at den ene hørte for det meste på Laid back jazz og spilte på moderate lyttenivåer og den andre hørte på heavyrock fra 80-tallet for det meste og ofte på høyt volum.Ikke rart om det ble forskjellige oppfatninger av kvaliteten på anlegget her da.
Det er litt av en oppgave å skreddersy et anlegg til sitt personlige bruk.Musikksmaken kan jo til og med endre seg under veis.Og det nok til og på ny føle trang til opp- eller ned-graderinger.Eller bare endringer for den del.
Da kan ikke jeg skjønne at det skulle være dumt med muligheten til å juster litt i allefall.Det virker på meg som den letteste veien til et allround tilfredstillende anlegg for en med bred musikksmak som i tillegg er tilgivende overfor dårlige innspillinger og kanksje også endring av musikksmak.
Har tenkt litt på DacMagic fra Cambridge i det siste og har funnet ut at dette også kan være en lur sak,der man kan "tweake" lyden litt i riktig rettning om det skulle låte litt for trettende på ørene.
Her er sitatet fra Techradar(Hifi-Choice) som får meg til å tro litt på dette som en god 3-i-1 sak pga at den har slike filter å velge mellom.Da har jeg jo faktisk 4 CD-spillere med min egen,og alle med litt forskjellig signatur.Kanskje en eller to av dem takler dårligere innspillinger bedre enn de andre.Skal få prøvd en i nærmeste framtid i allefall.
It's probably worth getting a word or three in at this point about the filters, because they do indeed have an important effect on the sound nothing gross, but the way the sound registers on the ear over the course of a prolonged track varies between them.
To the extent that each can be succinctly summarised, the linear phase is clean and tidy with a particularly well-controlled bass, but can sometimes seem a little clinical by comparison with minimum phase, which seems slightly warmer but perhaps a shade less precise.
Meanwhile, steep is superlatively detailed in simple music single voice/instrument, or just a few but slightly loses out to linear in very dense textures.
Mye heller mot en slik løsning for meg da jeg ikke kan løpe rundt å kjøpe anlegg for den ene og andre CD-en da jeg verken har penger eller plass til slikt.
Det er sikkert også mange andre løsninger som eksterne equalizere,høyttalere med justerbart delefilter og slikt.Det kan sikkert også være ok om man har et godt matchet anlegg i utgangspunktet.Men jeg tenkte først og fremst på enkle justeringer,jeg da.Dacmagic virker i allefall lovende på den måten da kunn et trykk endrer signaturen litt.Og kanskje nok til at det redder det aktuelle opptak fra en støvete tilværelse. :
Håper at mine synspunkter og tanker rundt temaet kan være til litt hjelp.Synes det du tar opp her er interressant og høyst aktuellt.Takk for en god tråd.
God Sommer!