Hvor nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Lydkaj

Gjest
    I mit Wolfson udviklings kit ( med WM8741 DAC) er der mulighed for at skifte blandt 6 filtre bla til et der er identisk med det Meridian bruger, der som sagt er uden preringning, der er bestemt forskel på de forskelige filtre og jeg foretrækker det uden preringning.
    Men lad os lige bevare benene på jorden, det gør altså ikke at alle problemer med hifi pludselig er løst, men det er absolut et skridt i den rigtige retning, og som alle andre gode opgraderingener hørbart i en positiv retning.
    Og jeg er rimelig sikker på at inden så længe er alle CD afspillere udstyret med sådant et filter.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    MaHa skrev:
    Hvorfor er nå slik at det finnes tusenvis av oss med denne hobbyen som har de anleggene som både produsenter og magasiner hevder skal være nirvana og then some, men fortsatt er urolige hele tiden og lurer på hva det er som er feil siden det stadig må inn en ny boks som er enda litt bedre og som løser enda litt flere problemer, i minst for en måneds tid? Leter vi på feil sted?
    Jeg har vært der selv. Det blir en stadig søken etter å tyne bare littegrann ekstra ut av anlegget uten å aldri bli helt fornøyd. Ble sittende og høre på middelmådig audiofil musikk, uten å egentlig like det noe særlig, bare fordi lyden var pen. Makan til triste greier. Dyrt audiofilt utstyr kan virkelig være drepen for musikkinteressen.

I dagens hifi-marked er det lett å rote seg inn på et blindspor og bli frustrert. Jeg har hørt så mye dyrt og rævva utstyr at det er til å bli matt av. :(

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lydkaj skrev:
    I mit Wolfson udviklings kit ( med WM8741 DAC) er der mulighed for at skifte blandt 6 filtre bla til et der er identisk med det Meridian bruger, der som sagt er uden preringning, der er bestemt forskel på de forskelige filtre og jeg foretrækker det uden preringning.
    Men lad os lige bevare benene på jorden, det gør altså ikke at alle problemer med hifi pludselig er løst, men det er absolut et skridt i den rigtige retning, og som alle andre gode opgraderingener hørbart i en positiv retning.
    Og jeg er rimelig sikker på at inden så længe er alle CD afspillere udstyret med sådant et filter.
    Spennende produkt, men at det er helt identisk er ingen selvfølgelighet. Et raskt søk på Wolfson sin DAC sier:

Minimum phase apodizing filter, is what Meridian is using in their latest CD player. Obviously the implementation is different and the relative quality of these filters have not been evaluated.
    Meridian brukte lang tid på å finne hvilket apodizing-filter de mente fungerte best lydmessig, og (uheldigvis var) det også det filteret som krevde mest prosessorkraft. Meridian bruker vel en Motorola 150 MIPS chip for upsampling og apodizing.

Dog, 100% enig med deg at slike filter neppe kan løse noen verdensproblemer. Men det er jo interessant at noen hevder det gjør dårlige innspillinger mer lyttevennlige... :)

R

Roysen

Gjest
    MaHa skrev:
    Mulig jeg leste litt mye utifra teksten, og at du beskriver nettopp hvordan du lytter når du lytter hos andre. Reagerer fortsatt like mye på hvordan du overalt skriver at du mener musikken er det viktigste, mens du samtidig sier:
    "Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner."
    Du tar mitt sitat ut av kontekst. Jeg beskriver der hvordan noe spiller i et fremmed oppsett hvor det ofte spilles fremmed musikk og hvor det forventes av meg at jeg skal ha en mening om dynamikken, holografien, klangbalansen, frekvensresponsen etc og kanskje sammenligne med eget anlegg.

MaHa skrev:
    Klarer du ikke å høre forbi dette og er totalt avhengig av referanseinnspillinger, gir du da tilbakemeldinger til disse individene som er realistiske for den enkelte? Er musikken virkelig så i fokus når du ikke klarer å høre kvalitetene i et anlegg uten disse superplatene? Er de fleste store, seriøse produsenter av den oppfatning at kundene må handle slike plater for å få glede av produktene de lager?
    Dette fyrer meg litt opp MaHa. Her viser du ganske stor mangel på å kunne lese hva som faktisk er skrevet. Har jeg noensinne skrevet at jeg ikke klarer å høre kvalitetene i et oppsett uten å høre til superinnspillinger. Når man er til stede på en demo eller på besøk hos noen er det ofte ikke jeg som bestemmer hvilken musikk som skal spilles. Derav din feilkonklusjon som jeg kanskje synes du burde ha skjønt selv i stedet for å hakke på meg. Jeg ser egentlig det du skriver her kun som et forsøk på å provosere, noe du også lykkes med. Det faller egentlig litt på sin egen urimelighet når du skriver at du med dette kun har gode hensikter. Hvorfor tar du si så fall opp dette i det hele tatt?

MaHa skrev:
    Hver gang noen i en eller annen tråd nærmer seg dette emnet Roysen og du deltar, så kan det ha en tendens til å eksplodere. Kan det være at noen er inne på noe som du ikke liker? Jeg mener, det har skjedd noen ganger uten at noen har vært så altfor angripende i sin skrivestil? Du kan ikke ta alt dette som forsøk fra alle på å såre deg og angripe deg, da tror jeg ikke du får en god sommer. Ta det som meninger og intet annet, så blir alt så meget bedre. ;)
    Vi ser jo hvor fort dette kan skli ut i krangel og angrep, og DET er ikke min hensikt, i såfall beklager jeg misforståelsen. Det er ikke nødvendig å tillegge meg motivasjon og sjofle hensikter, for det er slettes ikke slik. Beklager så mye hvis du tror det, da tror jeg du har for lett for å føle deg angrepet.
    Årsaken til reaksjonen kommer ikke bare av hva som sies og skrives her på HFS, men de holdningene jeg møter utenfor HFS i hifi sammenheng. Jeg har følelsen av at det er skapt et inntrykk av meg som overhode ikke stemmer med virkeligheten. Det gjør meg forbannet. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha så standhaftige synspunkter på meg og mine vaner som f.eks. du har når de aldri har møtt meg. Innlegg som dine her er med på å skape en "jeg gir da faen" følelse. Hvofor skal man gidde å benytte masse tid på et forum med å dele erfaringer, svare på spørsmål, ta imot nysgjerrige lyttere i eget hjem. Man kan jo uansett lese hele hifisentralen uten å være aktivt medlem og uten å bidra med noe selv dersom det man bidrar med skal sees på som å gå på troverdigheten løs.

Ut over det mener jeg det er din troverdighet som står for fall dersom du påstår at du selv aldri tar på deg analyse hatten. Hvordan kom du da frem til de komponentene som utgjør ditt oppsett og hvorfor er du på et hifi forum i stedet for et musikkforum eller et reiseradio forum om du bare er opptatt av musikken og ikke lyden (lyden lytter du jo bare forbi likevel).

Forøvrig er det vel ikke så rart at man blir litt rød i toppen av personer som sår tvil om ens troverdighet men som aldri har møtt deg. Det å så tvil om en annens troverdighet regner jeg med at du forstår er noe annet enn å være uenig.

Generellt sett ellers i samfunnet er vi som har hifi som hobby sett på som nerder nettopp som en følge av noe av det du så feilaktig påpeker i ditt innlegg. Folk flest tror vi kun er opptatt av utstyret og ikke musikken. Faktum er vel at de aller fleste hifi entusiaster har større platesamlinger og av større varierende innspillingskvalitet og musikktype enn de fleste "normale" folk. Folk flest skjønner ikke at vi hifi interesserte benytter utstyret kun som et verktøy for å nyte musikken. De har nemlig som oftest aldri hørt et godt hifi anlegg og forbinder dette kanskje med rånerbiler som farer forbi på natten med bass eq og volum på fullt nivå.

Det som er fryktelig kjedelig er at denne holdningen til hifi folk nå også har spredd seg inn på HFS i større og større grad. De som er mer interessert i utstyr og legger mer penger ned i disse enn de som legger mindre penger i slikt blir møtt med samme holdning og argumentasjon som folk flest møter hifi interesserte med. Det er ikke musikken som er viktigst for disse antaes det. At ikke folk kan lære at man ikke skal kaste stein når man sitter i glasshus er for meg uforståelig. Alle vi som deltar aktivt på dette forumet er vel opptatt av lyd i større elller mindre grad. Ellers hadde vi da ikke vært her. Er det ens eget nivå som er fasiten for hva som kan tåles av lydinteresse før det dermed automatisk skal gå på bekostning av musikkinteressen? Det er i så fall i beste fall svært sneversynt. I værste fall er det et utslag av jante.

Ytterligere OT kommentarer om emnet eller meg og mine vaner bes sendt på PM!

Mvh
    Roysen

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Valentino skrev:
    Jeg antar at en stor MBL spiller med rommet omtrent som en B&O Beolab 5. Sistnevnte låter utmerket innendørs.
    Beolab 5 har jo også innebygget romkorreksjon. Spennende sak.

R

Roysen

Gjest
    DIY_dude skrev:
    MaHa skrev:
    Hvorfor er nå slik at det finnes tusenvis av oss med denne hobbyen som har de anleggene som både produsenter og magasiner hevder skal være nirvana og then some, men fortsatt er urolige hele tiden og lurer på hva det er som er feil siden det stadig må inn en ny boks som er enda litt bedre og som løser enda litt flere problemer, i minst for en måneds tid? Leter vi på feil sted?
    Jeg har vært der selv. Det blir en stadig søken etter å tyne bare littegrann ekstra ut av anlegget uten å aldri bli helt fornøyd. Ble sittende og høre på middelmådig audiofil musikk, uten å egentlig like det noe særlig, bare fordi lyden var pen. Makan til triste greier. Dyrt audiofilt utstyr kan virkelig være drepen for musikkinteressen.

I dagens hifi-marked er det lett å rote seg inn på et blindspor og bli frustrert. Jeg har hørt så mye dyrt og rævva utstyr at det er til å bli matt av. :(
    Dette skjønner jeg ikke noe av. Er det en automatikk i at dersom man er på utkikk etter nye komponenter eller ønsker forbedringer i anlegget så er man misfornøyd med den lyden man har? Ikke i mitt tilfelle i hvert fall.

Mvh
    Roysen

M

marsboer

Gjest
    Bare for å bringe litt matnyttig inn i denne tråden her, så har jeg nå målt anlegget mitt. Dette er et anlegg som jeg oppfatter som ekstremt lyttevennlig, også på elendige opptak.

Grafer finner du her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=36305.msg674992#msg674992

Ingen tvil om at et anlegg som spiller på en tilgivende måte på dårlige opptak sannsynligvis er et godt stykke unna nøytralt!
    Selv har jeg hatt oppsett med både frekvenskorrigert snorrett frekvensgang samt mitt nåværende oppsett, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg foretrekker mitt nåværende anlegg på alle måter. Men dette har ikke kun med frekvensgang å gjøre selvfølgelig.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Roysen skrev:
    Er det en automatikk i at dersom man er på utkikk etter nye komponenter eller ønsker forbedringer i anlegget så er man misfornøyd med den lyden man har?
    Jeg er fristet til å svare ja. Logikken svikter litt hvis du mener at du er 100% fornøyd med lyden men allikevel føler en trang til å kjøpe nye komponenter for å forbedre lyden.

Meditasjon kan være et godt hjelpemiddel for å bli kvitt generell følelse av utilfredshet, rastløshet og trang til å søke midlertidig lykke gjennom stadig anskaffelse av nye eiendeler. ;D

R

Roysen

Gjest
    DIY_dude skrev:
    Roysen skrev:
    Er det en automatikk i at dersom man er på utkikk etter nye komponenter eller ønsker forbedringer i anlegget så er man misfornøyd med den lyden man har?
    Jeg er fristet til å svare ja. Logikken svikter litt hvis du mener at du er 100% fornøyd med lyden men allikevel føler en trang til å kjøpe nye komponenter for å forbedre lyden.
    For meg handler det mer om en lyst til å se hvor langt jeg kan nå. Det er ikke det samme som at jeg ikke er 100% fornøyd i dag. Jeg håper du tar den.

Det blir om trent som Roger Federer uttalte i takketalen når han vant Wimbledon på søndag (uten sammenligning forøvrig). Han var selvfølgelig 100% fornøyd med seiren, men han kom ikke til å legge opp eller la være å forsøke å bli enda bedre av den grunn.

DIY_dude skrev:
    Meditasjon kan være et godt hjelpemiddel for å bli kvitt generell følelse av utilfredshet, rastløshet og trang til å søke midlertidig lykke gjennom stadig anskaffelse av nye eiendeler. ;D
    Denne trådens absolutte lavmål :p

Mvh
    Roysen

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    marsboer skrev:
    Bare for å bringe litt matnyttig inn i denne tråden her, så har jeg nå målt anlegget mitt. Dette er et anlegg som jeg oppfatter som ekstremt lyttevennlig, også på elendige opptak.

Grafer finner du her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=36305.msg674992#msg674992

Ingen tvil om at et anlegg som spiller på en tilgivende måte på dårlige opptak sannsynligvis er et godt stykke unna nøytralt!
    Selv har jeg hatt oppsett med både frekvenskorrigert snorrett frekvensgang samt mitt nåværende oppsett, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg foretrekker mitt nåværende anlegg på alle måter. Men dette har ikke kun med frekvensgang å gjøre selvfølgelig.
    Jeg gjenkjenner slike målinger. Mye i denne målingen går jeg ut fra at kommer fra romakustikken. Med andre ord sier en måling av frekvensgangen i et rom lite om hvordan høyttaleren yter i seg selv, og også ganske lite om den subjektive opplevelsen av lyden i anlegget.

N

nb

Gjest
    Her er svaret dere leter etter:

Fra http://www.6moons.com/audioreviews/machinadynamica2/ib.html

<i>
    In the final analysis, I want The Clever Little Clock. Machina Dynamica promises that with the Clock there will be less distortion, and that was genuinely the case. My curse is that usually my favorite music is so poorly recorded that it does sound distorted on our system. The Clock can not make up for a bad recording, but the distortion was lessened to such a degree that the bad recordings actually sounded good. I found my entire listening experience to be much more enjoyable with the Clock in place. My primary goal when listening to music is to be transported away from the cares of everyday life, and into a place where I fully connect with the music. That goal was attained beautifully with the Clever Little Clock.

</i>
    ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    My primary goal when listening to music is to be transported away from the cares of everyday life, and into a place where I fully connect with the music.
    Det finnes droger for sånt. Faktisk lurer jeg på om ikke allerede anmelderen var tungt medisinert.

V

vredensgnag

Gjest
    Stereophile-gjennomgangen av Meridians nye apodizing filter er blodfersk. Atkinson hadde vel ikke målt bedre.

MBL ville vært sørgelig bortkastet utendørs. Reflekterende flater er en forutsetning for optimal ytelse.

Tror ikke Mbares problem løses med Meridians spiller, veien er nok mer farbar med en dsp-kurve som er snillere med disse utliggerproduksjonene. Selv er jeg strålende fornøyd med at Gnarls Barkley og Lily Allen lyder som skit i mitt anlegg, det er produsert for iPod earbuds og skal være avkledd av mine høyttalere.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Roysen skrev:
    For meg handler det mer om en lyst til å se hvor langt jeg kan nå. Det er ikke det samme som at jeg ikke er 100% fornøyd i dag. Jeg håper du tar den.
    Joda, jeg kjøper den. :)

Forresten var tipset mitt angående meditasjon helt seriøst, og ingen hentydning om at enkelte her på forumet kunne hatt behov for det. :-*

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tror ikke Mbares problem løses med Meridians spiller, veien er nok mer farbar med en dsp-kurve som er snillere med disse utliggerproduksjonene.
    Robert Harley synes å være av en annen oppfattning. Det kunne i det minste vært veldig interessant om noen som har hands-on erfaring med nevnte spiller eller spillerne til Ayre kunne fortelle litt om deres erfaringer.

Mvh
    Roysen

U

utgatt60135

Gjest
    MaHa skrev:
    Med all respekt Roysen, og ikke for å starte en skyttergrav-krangel her i Mbares tråd som varer ut i det evige, kunen observasjon. Her synes jeg du en gang for alle sier at du hører på lydartefakter når du hører på et anlegg, istedet for hvordan anlegget formidler musikk. Det undergraver en del av det du hevder andre steder i denne tråden eller andre tråder.

Ikke misforstå og tro jeg nå er ute etter og ta deg, og alle er teite eller noe, dette er min personlige observasjon.

Roysen skrev:
    Ofte når jeg er ute og lytter på andre anlegg er det lyden av anlegget jeg vurderer. Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner.
    Dette var skivebom MaHa. Og det er ikke første gangen du kommer med en slik subjektiv mening. Man må kunne skille mellom analyse og normal lytting. Om du ikke klarere det så kan andre klare det. Ok? Det er da ikke noe problem å nyte gode innspillinger rent musikalsk, og som Roysen skriver så er det mye god musikk man kan åpne ørene for i de sjangerne som har god lyd også.

Men jeg synes det er synd hvis man lar være å høre på god musikk fordi man ikke klarer å lytte forbi kvaliteten. Og jeg liker dårlig HiFi interesse uten at musikken står i fokus. Jeg må bare innrømme at jeg rynker på nesten over folk som har det slik. Men jeg synes vi bør være veldig forsiktige med å tro for mye om folk vi ikke kjenner personlig, men bare fra forumet. Alikevel synes jeg det er naturlig at man kan få visse tanker om de som aldri skriver noe om musikkgleden hvis det ikke handler noe om lydkvaliteten. Jeg klarer ikke helt å skjønne at man kan unngå det hvis musikken er viktigst. Dette er bare ment generelt og ikke for å fyre opp mere.

Videre skjønnner jeg det Roysen skriver at bytte av produkter ikke nødvendigvis trenger å skje fordi man er "nevrotisk" og missfornøyd. Kan jo også bare være gleden av hobbyen. Ikke alle forunt å kunne prøve så mye som Roysen, pga økonomien. Jeg hadde nok også prøvd mere om jeg hadde økonomi til det.

Og ikke vær så hårsår da folkens. Pliiiiissss :).

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Tror ikke Mbares problem løses med Meridians spiller, veien er nok mer farbar med en dsp-kurve som er snillere med disse utliggerproduksjonene. Selv er jeg strålende fornøyd med at Gnarls Barkley og Lily Allen lyder som skit i mitt anlegg, det er produsert for iPod earbuds og skal være avkledd av mine høyttalere.
    Vel sagt.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har en del kjennskap til Meridians produkter. Men den spilleren er overkill i forhold til Mbares utfordring, som er å få vekk sirkelsaga i noen av hans yndlingsstykker. Det Meridian har gjort er å sammenligne med en mesterkokks bruk av hvit trøffel i matlaging, ikke Iduns Ketchup.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg har en del kjennskap til Meridians produkter. Men den spilleren er overkill i forhold til Mbares utfordring, som er å få vekk sirkelsaga i noen av hans yndlingsstykker. Det Meridian har gjort er å sammenligne med en mesterkokks bruk av hvit trøffel i matlaging, ikke Iduns Ketchup.
    Har du hørt denne spilleren? Har du erfaring med hva det medfører å fjerne pre-ringing fra selve DACen i digitalavspilleren i tillegg til å fjerne pre-ringingen som er lagt på skivene av mastringens ADC? MBare ønsker vel ikke å fjerne sirkelsaga slik jeg forstår ham. Han ønsker at sirkelsaga skal blir mulig å høre uten ergelse over lydkvaliteten. Jeg har litt tro på at denne nye apodising tekonlogien kan hjelpe. Spørsmålet er bare i hvor stor grad.

Mvh
    Roysen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.368
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på hvordan den funker (har ikke lest Meridians WP eller Stereophiles målinger). Er det slik at den antar en vanlig symmetrisk filterfunksjon basert på innkommende samplefrekvens og ordlengde, og så regner om, eller får den med seg hva slags filterfunksjon som er brukt i opptaket? Og hva med resampling og sammenstiling av forskjellige ADC-filterfunksjoner i opptaket? Jeg spør bare, som sagt.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Jeg mener Meridian er "forespurt" om å lage en frittstående apodizing buffermodul basert på 800 seriens type.
    Om og når den måtte kommer, er for meg ukjent. Men jeg mener å ha sett noe om dette for litt siden...
    Ellers er det jo da denne Hdmi saken som er nevnt som man kan bruke.

Imens... kan man bruke software for å komme ganske nerme...
    Noe å se på kanskje for utvikleren av AudioLense?
    Det finnes plugins i VST, MAS, Audio Unit, DirectX formatet...
    Software'n heter iZotope.

Forøvrig... Meridian er NØDT til å jobbe med en frittstående "DAC" basert på 800 serien spillere...
    det er ingen info på nettet om dette enda... nix.
    Men jeg ville vedda ganske mye på at de driver å jobber med dette.
    Hvorfor tror jeg dette? Fordi de har kjøpt Sooloos...

mvh

R

Roysen

Gjest
    Det i teorien virke som om Ayre har laget en bedre implementasjon av Apodising filteret i sine siste spillere. De har i tillegg til å fjerne pre-ringingen redusert post-ringingen til en syklus ved å rulle av frekvensrrsponsen en lille smule helt øverst.

Mvh
    Roysen

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Imperial skrev:
    Hvorfor tror jeg dette? Fordi de har kjøpt Sooloos...
    Da jeg snakket med Meridian sist fortalte de med store ord hvordan de har bygget om Sooloos produktene til å kobles rett inn i Meridian sine aktive høyttalere med digitalt grensesnitt.
    Det er vel heller ingenting i veien for at Sooloos produktene kan ha god DAC innebygget med tanke på hvilken prisklasse de produktene ligger i.

Husk at 800-spilleren også er fullgod forforsterker og DAC, og kan fritt stå på egne ben selv om man ikke trenger avspilleren. Spørsmålet er heller om de ser et stort marked for en ekstern DAC, og om det passer til deres visjon om å levere stadig mer sammensatte systemer. Så jeg er litt mer usikker enn deg, men det hadde utvilsomt vært et spennende produkt. :)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Selvsagt, jeg bare tenkte høyt. Jeg kan være på bærtur altså... ;D

mvh

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg har selv vært gjennom noe av den samme problemstillingen som deg,Mbare.La inn et svar tidligere om at jeg synes det er veldig behjelpelig med Tonekontroller i den sammenheng,men bestemte meg for å legge inn et litt mer begrunnet og grundig svar nå da jeg synes dette er et meget aktuellt tema.

Tonekontrollen liker jeg jo godt da det er mulig å justere eventuelle drittopptak som likevel er meget musikalske og har affeksjonsverdig for meg.Ofte så er det jo i øvre frekvenser at det utspiller seg ikke-spilleglade(der legger jeg mest merke til dem) tendenser,Og da kan jeg kanskje skru ned db`en på de øvre frekvenser av og til.Men jeg bruker den minst mulig og etter at jeg fikk mer plass mellom høyttalerne mine(fruen var snill og lot meg flytte om :) ) så er faktisk anlegget blitt mye mer allround og mer langtidslyttbart tl og med på dårligere innspillinger som før skrek litt vel mye til meg.Det er nok sikkert fordi jeg ikke lenger får diskantene rett i fleisen men at spredningen blir større nå(L880 har god sådan).De får mer rom rett og slett og blander seg ikke sammen i toppen slik jeg før fikk følelsen av.

Man har jo som sagt den gylne middelvei der man kanskje gir slipp på noe for å få noe annet.I dette tilfellet Allround egenskaper.Det er jo det jeg vil tro alle vil ha til sin egen musikksamling(noen enklere enn andres).Da blir det ofte litt mot de mer varme signaturer som kanskje ikke er så utrolig detaljerte,men nok til å formidle det musikalske budskapet.Det kan igjen gjøre sitt til at man ikke får den luftigheten på innspillinger som er så gode at de takler og fortjener å bli spillt på mer avslørende anlegg.Men så kan denne litt mindre detaljerte(ikke mye mindre har jeg erfart)matchen igjen gi følelsen av mer ryddighet og mer rom mellom musikerne.Noen foretrekker dette.Jeg gjør derimot ikke det da jeg heller vil ha klarhet og luft og deretter kompenserer for avslørende musikkformidling med å justere litt med tonekontrollene.Nå vil jeg legge til at jeg har fått til en god match i anlegget mitt føler jeg,så det er få plater jeg bruker tonekontrollen på,faktisk mest på vinyl for å vekke opp bassen litt da den tender til å hjemme seg på visse plater.

Jeg synes det er best når det høres troverdig ut innenfor rimelighetens rammer og bryr meg ikke like mye om perspektiv og dybde i lydbilde og slikt som jeg før gjorde heller.for å få i pose og sekk på den måten tror jeg man må betale en del mer enn det nivå jeg driver i alle fall.
    Det ble for mye å holde orden på i det store og hele fant jeg ut.Fikk aldri begge deler for å si det slik.Enten var lydbildet enormt men det manglet dybde i bassen eller så var det flott gjengivelse av instrumenter og stemmer men bare rævva på perspektiv.Så jeg valgte noe ala det siste og fokuserte mer på det.Det ble nesten som en oppvekker for meg.Jeg fant ut at engasjement,klarhet og troverdighet betydde mye mer enn det som er mer illusjonsrettet.Og jeg tror også at man er best tjent med å fokusere dit før man begynner med troverdiggjøring av illusjoner.Men man kan jo være heldig å få begge deler i noen tilfeller,med godt rom og et anlegg som har egenskapene til det.

Det finnes jo sikkert også mer lystklingende sammensettinger som også er av den litt mindre avslørende/detaljerte typen.Avslørende er jo egentlig bare et annet ord for detaljert og oppløst vil jeg tro.Vel,med slike anlegg blir det ofte som om det er lagt et slør over musikken synes jeg når jeg har kommet over slike komboer.Liker det egentlig heller dårlig.Men slik er det visst bare fordi den heller ikke har noe fyldig bunn som kan hjelpe til for en noe lys signatur.En annen ting er at lystklingende anlegg som regel er de som takler dårlige innspillinger dårligst.Det litt mer frodige,varme og fyldige klarer som regel og bringe litt mer fylde over på tynne innspillinger og de glatter over litt dårlige sådane.

Man kan vel beskrive det metaforisk slik.
    Om anlegget er litt skarp og veldig detaljert så avspilles musikken som en kirurg skjærer med skalpellen,pinlig nøyaktig.Er det noe som ikke var bra med opptaket her så vil det merkes og kanskje litt for godt.

Om anlegget er Varmt og litt fydigere så avspilles musikken som en maler lar penselen flyte på lerretet.Ikke like nøyaktig men da litt mer akseptabel overfor feil da det ikke er så til de grader nøyaktig.

Begge disse kan jo ha en musikkgjengivelse som er klar som dagen uten at det føles som den ene har noe slør over lyden men det ene er mer avslørende enn det andre.

Disse to eksemplene jeg nevner opplevde jeg bare på forskjellen mellom to forsterkere jeg prøvde da jeg skulle ha ny.Da gikk jeg glatt for den litt varme og frodige.Men også fordi den faktisk hørtes mer troverdig ut på stemmer enn det som var sagt skulle være nøytralt fra den andre forsterkeren.

Nå er jeg mer kommet fram til at det kan være greit at det både er detaljert og avslørende så lenge man har muligheten til å justere litt.Da kan man jo få det beste ut av gode opptak når det er aktuellt og da la justeringen utebli.Og når det er litt dårligere opptak kan man kanskje kamuflere dem litt så det ikke blir spikermatte å høre på men at det viktige musikalske budskapet er inntakt.

En god Cd-spiller eller DaC og drivverk er viktig så man bør ikke kjøpe en spiller som kamuflerer dårlige opptak da dette går ut over alt man da spiller og vil tape mye på det på gode opptak.Da er det bedre og avstemme dette ved høyttalerne og forsterkeren føler jeg.Synes at høyttalere og forsterkere er de som har bydd på mest utfordringer når det kommer til det å få til en signatur som passer min musikksamling.Spesiellt forsterkere.Men det er meg da.Kabler har også sin effekt men disse vil man vel skal gjøre minst mulig med signalet,selv om de også til nøds kan brukes som tweakere.Om musikksmaken er bred slik som både min,din og mange mange andres i dag er,Mbare så tror jeg det så og si er umulig å få alt til å spilles med høy tilfredstillelse på et å samme anlegg,uten å justere litt.

Det en person kaller et himla bra anlegg kan være en annens oppfattelse av et drittanlegg om musikksmaken er forskjellig nok.La oss si at den ene hørte for det meste på Laid back jazz og spilte på moderate lyttenivåer og den andre hørte på heavyrock fra 80-tallet for det meste og ofte på høyt volum.Ikke rart om det ble forskjellige oppfatninger av kvaliteten på anlegget her da.

Det er litt av en oppgave å skreddersy et anlegg til sitt personlige bruk.Musikksmaken kan jo til og med endre seg under veis.Og det nok til og på ny føle trang til opp- eller ned-graderinger.Eller bare endringer for den del.

Da kan ikke jeg skjønne at det skulle være dumt med muligheten til å juster litt i allefall.Det virker på meg som den letteste veien til et allround tilfredstillende anlegg for en med bred musikksmak som i tillegg er tilgivende overfor dårlige innspillinger og kanksje også endring av musikksmak. ;)

Har tenkt litt på DacMagic fra Cambridge i det siste og har funnet ut at dette også kan være en lur sak,der man kan "tweake" lyden litt i riktig rettning om det skulle låte litt for trettende på ørene.

Her er sitatet fra Techradar(Hifi-Choice) som får meg til å tro litt på dette som en god 3-i-1 sak pga at den har slike filter å velge mellom.Da har jeg jo faktisk 4 CD-spillere med min egen,og alle med litt forskjellig signatur.Kanskje en eller to av dem takler dårligere innspillinger bedre enn de andre.Skal få prøvd en i nærmeste framtid i allefall. :)

It's probably worth getting a word or three in at this point about the filters, because they do indeed have an important effect on the sound – nothing gross, but the way the sound registers on the ear over the course of a prolonged track varies between them.

To the extent that each can be succinctly summarised, the linear phase is clean and tidy with a particularly well-controlled bass, but can sometimes seem a little clinical by comparison with minimum phase, which seems slightly warmer but perhaps a shade less precise.

Meanwhile, steep is superlatively detailed in simple music – single voice/instrument, or just a few – but slightly loses out to linear in very dense textures.
    Mye heller mot en slik løsning for meg da jeg ikke kan løpe rundt å kjøpe anlegg for den ene og andre CD-en da jeg verken har penger eller plass til slikt.

Det er sikkert også mange andre løsninger som eksterne equalizere,høyttalere med justerbart delefilter og slikt.Det kan sikkert også være ok om man har et godt matchet anlegg i utgangspunktet.Men jeg tenkte først og fremst på enkle justeringer,jeg da.Dacmagic virker i allefall lovende på den måten da kunn et trykk endrer signaturen litt.Og kanskje nok til at det redder det aktuelle opptak fra en støvete tilværelse. ::)

Håper at mine synspunkter og tanker rundt temaet kan være til litt hjelp.Synes det du tar opp her er interressant og høyst aktuellt.Takk for en god tråd.

God Sommer! :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg syns dette ble en fin tråd, jeg. Takk til alle som har bidratt så langt.

Meridian (og Ayre) sine tanker rundt digitale problemstillinger (apodizing-filtere bl.a.) er spennende, dog er de økonomisk way-beyond-reach. Så inntil det manifisterer seg en DIY Dac jeg kan få brodern til å bygge for mindre enn 10k som gjør det samme, er det nok litt uaktuelt, desverre. Jeg registrerer dog at både TAS og Stereophile likte lyden av den Meridian-spillerne veldig godt.

Forøvrig skreiv TAS om Meridian sine HT i siste nummer, også det var interessant lesning. Jeg merker at den komboen av Meridian sine HT og Sooloos som styringsenhet vekker en viss følelse av må-ha. Ikke er de sjukt stor, ser ut som de kommer fra det ytre rom og slike ting, heller.

Som BanjoArne (flott navn, godt innlegg!) er inne på, er jeg nok mer inne i tanken på å forsøke å se hva Audiolense og romkorreksjon kan bidra med. Store utskiftninger i anlegget kommer ikke til å skje, av økonomiske grunner - jeg er statsansatt i det helsevesenet og det er ikke måten å bli rik i en fei på. :)

Val: det er skrevet AES-papers som jeg tror dekker opp det du spør - de ligger ikke, så vidt jeg kan se, ute på Meridian sine hjemmesider, men ett eller annet sted er de kanskje tilgjengelig likevel?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil også takke for en en nyttig tråd som tar for seg kjerneproblematikk i hobbyen vår. Er enig med BanjoArne i at det er såpass mye strekk i feltet på kildesiden at tonekontroller bør få en renessanse. Det blir sikkert enda bedre med full digital kontroll over nivå på alle frekvenser, men dette blir fort avansert/dyrt å forholde seg til.

Dessverre virker det som om tonekontroller er totalt fraværende på high-endutstyr (Accuphase unntatt!). Derfor vil ofte kostbare anlegg ende opp med å være særdeles kresne både på hva de fôres med og hva slags romakustikk de krever for å yte det som forventes av investeringene. Er det slik at en bør tilstrebe en fleksibilitet på det tonale for å takle dette, hvertfall om platesamlinga inneholder veldig mye variabel kvalitet?

Og hvorfor er det omtrent ingen High-endhøyttalere som har mulighet til litt finjustering av frekvensgang? Det skulle jo gjøre tilpassing til anlegg/rom/smak enklere og dermed appellere til langt fler potensielle kjøpere. Canton har vel diskantregulering på noe av sine modeller, og Martin Logan i bassen på noen. På resten blir det å kjøre med eller uten frontstoff.... ;)

Det er rett og slett veldig vanskelig å sette sammen et godt anlegg + rom slik at musikken blir det man forestiller seg. Alle komponenter i kjeden har en gitt lyd og hvis summen av disse ikke matcher platesamlinga eller musikksmaken din blir det å bytte komponenter til det (kanskje) sitter en vakker dag....

Merker at jeg er litt misunnelig på dere som har funnet anlegget som lar musikken skinne og er fornøyd! Selv vaser jeg rundt i hengemyra på leting etter fotfeste..... :)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Odd J skrev:
    Jeg vil også takke for en en nyttig tråd som tar for seg kjerneproblematikk i hobbyen vår. Er enig med BanjoArne i at det er såpass mye strekk i feltet på kildesiden at tonekontroller bør få en renessanse. Det blir sikkert enda bedre med full digital kontroll over nivå på alle frekvenser, men dette blir fort avansert/dyrt å forholde seg til.

Dessverre virker det som om tonekontroller er totalt fraværende på high-endutstyr (Accuphase unntatt!). Derfor vil ofte kostbare anlegg ende opp med å være særdeles kresne både på hva de fôres med og hva slags romakustikk de krever for å yte det som forventes av investeringene. Er det slik at en bør tilstrebe en fleksibilitet på det tonale for å takle dette, hvertfall om platesamlinga inneholder veldig mye variabel kvalitet?

Og hvorfor er det omtrent ingen High-endhøyttalere som har mulighet til litt finjustering av frekvensgang? Det skulle jo gjøre tilpassing til anlegg/rom/smak enklere og dermed appellere til langt fler potensielle kjøpere. Canton har vel diskantregulering på noe av sine modeller, og Martin Logan i bassen på noen. På resten blir det å kjøre med eller uten frontstoff.... ;)

Det er rett og slett veldig vanskelig å sette sammen et godt anlegg + rom slik at musikken blir det man forestiller seg. Alle komponenter i kjeden har en gitt lyd og hvis summen av disse ikke matcher platesamlinga eller musikksmaken din blir det å bytte komponenter til det (kanskje) sitter en vakker dag....

Merker at jeg er litt misunnelig på dere som har funnet anlegget som lar musikken skinne og er fornøyd! Selv vaser jeg rundt i hengemyra på leting etter fotfeste..... :)
    Det virker som om transparens og no nonsense med minimalisering av antall komponenter i signalveien er hifiverdenens nærmest vedtatte credo. Alt skal være tro mot kilden i alle ledd. Det er en fin tanke - i teorien. I praksis er imidlertid koblingen mellom høyttalere, rom og lytter en fargende komponent som man aldri får helt transparent. I lys av det er det ikke like klart at alle deler skal være ufargende. Elektronisk romkorreksjon, tonekontroller, EQ, tilt, loudness etc. er teknologier som gjennom tidenes løp har vært i mer eller mindre bruk. Hvor vanskelig er det å lage tonekontroller med defeat som kobler forbi? Dette var nærmest standard en stund.

Men nå overlates alt i puristanlegget til høyttaleren. Kilden er kilde, preampen er volumkontroll, buffer og kanalvelger, mens effekttrinnet kun omsetter lav spenning/strøm til høyere spenning og strøm. Da er det altså høyttaleren og rommet som får ansvaret for å gjøre lyden "riktig". Dette er jo veldig begrensende, spesielt siden det gjerne gjøres mye ugagn med lyden når den spres ut i rommet og reflekteres, diffuseres, absorberes og ressonneres. Er det virkelig så farlig med komponenter i signalveien at man må fokusere all innsats på høyttalere og rom for å få god lyd?

M

marsboer

Gjest
    Får man dårlig lyd grunnet rommet, så vil ikke en simpel tonekontroller kunne fikse dette uansett. Da er det akustikktiltak og omplassering som må til.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    marsboer skrev:
    Får man dårlig lyd grunnet rommet, så vil ikke en simpel tonekontroller kunne fikse dette uansett. Da er det akustikktiltak og omplassering som må til.
    Eller elektronisk korreksjon i ulike former. Noen ganger kan en kontroller/EQ hjelpe på noe så enkelt som klangbalanse og frekvensgang. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal avstedkomme neserynking. Uansett finnes ikke det perfekte rom. Rommet vil alltid ha en lydsignatur, uansett plassering av høyttalere og lytteposisjon. Det finnes en masse fine akustikktiltak, men i praksis vil de ofte ende opp med å gjøre rommet ukoselig visuelt sett dersom man skal adressere alle problemer som avviker fra perfekt transparent lydgjengivelse.

Poenget er at rommet representerer avvik fra det perfekte. Å måtte begrense seg til fysiske tiltak i rommet på grunn av noen hifi-idealistiske dogmer er lite fleksibelt. Når man har et avvik så vil all forbedring være nettopp forbedring.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Det at flere hevder at en periode med low-fi (ipod, bilradio etc) må til for å begynne å høre musikk og ikke bare hifi er jo et tegn på at det ligger noe her. En bytter bort romperspektivet og den avslørende luftigheten til fordel for en lyd med høyere forvrengning/støynivå, avrundede frekvensfløyer, men også en rausere/varmere og mer tilgivende tonalitet. At vi likevel kan ha stor musikkglede er et paradoks men tross alt fakta.

For min del er det innspillinger med dårlig frekvensgang (kvass diskant og sibilanter) som først ødelegger musikkgleden og trekker oppmerksomheten bort fra musikken og over på lydkvaliteten. Manglede dynamikk i en del innspillinger kan jeg leve med. Derimot ønsker jeg meg muligheten til å justere bort de verste tonale skjevhetene på de platene det gjelder. At jeg må ofre bittelitt på den ultimate transparensen pga noen flere komponenter i signalveien kan jeg leve med.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Odd J skrev:
    Det er en del høyttalere med slike justeringsmuligheter. Tannoy sin Prestige serie (med unntak av Glenair-modellene) kan justere avrulling og nivå i diskanten, Focal har justeringmuligheter på de største modellene sine, Mbl sine Radiastrahlere kan justeres i bassen.. sikkert mange andre og men akkurat nå kommer jeg ikke på flere.

MgrBuddha

Medlem
    Ble medlem
    17.04.2009
    Antall liker
    0
    Wergeland skrev:
    Det er en del høyttalere med slike justeringsmuligheter. Tannoy sin Prestige serie (med unntak av Glenair-modellene) kan justere avrulling og nivå i diskanten, Focal har justeringmuligheter på de største modellene sine, Mbl sine Radiastrahlere kan justeres i bassen.. sikkert mange andre og men akkurat nå kommer jeg ikke på flere.
    XTZ 99.36 har fire bassrefleksrør som kan plugges for en rekke distinkt forskjellige signaturer. I tillegg har man terminalporter som gir muligheten til å sette diskantelementet til -4, -2, 0 og +2 dB, og basselementet til -3, 0, +3 og +6 dB. Mellomtoneelementets nivå reguleres således ved at verdiene på bass og/eller diskant endres i forhold til dette. Alt dette gir en mange muligheter for aktiv romkorreksjon som jeg tror de fleste eierne av disse (i hifikretser) undervurderte høyttalerne benytter.

Selv har jeg elemetene satt til 0 og 0, men bruker 3 plugger i den ene, 2 i den andre for å oppveie at den ene står mye nærmere sidevegg. Funker fint.

V

vredensgnag

Gjest
    Meridian har omfattende justeringsmuligheter på sine toppmodeller - ekstreme muligheter.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Mener Revel har en del innstillinger på sine.

V

vredensgnag

Gjest
    Her er jeg gått hen og blitt rene Meridian-pusheren.

Jeg vet at selskapets tanker omkring room correction er kontroversielle, men at de tar tak i dette, multi-channel psychoacoustics, dsp path, osv, tyder på et seriøst engasjert firma, som ønsker å oppnå best mulig kvalitet, levert enklest mulig.

Ellers må vi vel kanskje også se i øynene at markedet i fremtiden vil gå til den som leverer enkle trykk-og-spill løsninger. Vi gærningene her inne som liker å plundre oss frem til løsninger representerer ikke massemarkedet.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Jeg vet at selskapets tanker omkring room correction er kontroversielle.
    De tok en avgjørelse for noen år siden, da det fantes lite romkorreksjon som fungerte bra i kommersielle produkter. Markedet har utviklet seg en del allerede siden den gangen, så en skal ikke utelukke at de revurderer sitt standpunkt med tid og stunder. Meridian er jo glad i justeringer i det digitale domenet, så det er neppe ønsket om "purisme" som ligger til grunn....

Adam har forøvrig justeringsmuligheter helt ned til de aller billigste modellene. Focal har også kommet med en løsning på Utopia-serien basert på å plugge om på små patchekabler på delefilteret.

N

nb

Gjest
    Men hva man kan få til men noen brytere og slikt på høyttalere er uansett småtteri i forhold til hva som i prinsippet er mulig om man arbeider heldigitalt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn