Hvor nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Mitt anlegg spiller det mange vil kalle dårlige innspillinger helt suverent (i mine ører, om ikke annet). Jeg har cd-spiller og ikke Transporter. Hmm.

M

marsboer

Gjest
    Var jo selvfølgelig bare tull det jeg tenkte på ovenfor. Er nok mye som har veldig mye mer å si ja.

U

utgatt60135

Gjest
    MaHa skrev:
    Mitt anlegg spiller det mange vil kalle dårlige innspillinger helt suverent (i mine ører, om ikke annet). Jeg har cd-spiller og ikke Transporter. Hmm.
    Da betyr det at anlegget ditt ikke spiller de beste innspillingene så godt som de kan spilles. Det betyr ikke dårlig så klart, bare at du må gi slipp på ytterste gjengivelse. Det er en prioritering som er fornuftig det om man spiller mye middelmådige innspillinger. Etter mitt skjønn kan ikke anlegg gjøre begge deler 100% best mulig samtidig uansett prisklasse.

Jeg snakker ikke om at dårlige tekniske plater låter vondt og for ille til å spilles for da er det noe "galt". Men et anlegg som er tunet for best mulig lyd avslører svakheter lett. Svakehetene blir tydeligere men låter alikevel bedre enn på dårligere anlegg. Men noen blir for ille å høre på - husker AC/DC spilt på toppmodellen til Monitor Audio. Det låt ille det :p.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.339
    Torget vurderinger
    1
    ... det er en ting jeg ikke helt får grepet om her ... hva er en «god» gjengivelse av middelmådige/dårlige innspillinger (i lydlig henseende) ?

Er det «bra» dersom sirkelsag høres ut som polersvamp? Dersom piggtråd høres ut som nylon?

mvh
    KJ

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Det er godt å ha deg, Lyngen. Ellers hadde jeg aldri kommet på dette selv. For det kan jo umulig ha noe med kvaliteten på kilden å gjøre. Da slapp jeg å gå i den fella.

Lyngen skrev:
    Da betyr det at anlegget ditt ikke spiller de beste innspillingene så godt som de kan spilles.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Skjønte at du spøkte ;)

marsboer skrev:
    Var jo selvfølgelig bare tull det jeg tenkte på ovenfor. Er nok mye som har veldig mye mer å si ja.

U

utgatt60135

Gjest
    MaHa skrev:
    Det er godt å ha deg, Lyngen. Ellers hadde jeg aldri kommet på dette selv.
    Takk :). Det er lett å gå i fella og tro at anlegget sitt låter helt optimalt på alt. Jeg gjorde det selv med ProAc. Men sannheten er nok at det dessverre ikke finnes noen magiknapp som gjør gull av gråstein mens gullet holder glansen sin 100% samtidig.

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    MaHa skrev:
    Da betyr det at anlegget ditt ikke spiller de beste innspillingene så godt som de kan spilles. Det betyr ikke dårlig så klart, bare at du må gi slipp på ytterste gjengivelse. Det er en prioritering som er fornuftig det om man spiller mye middelmådige innspillinger. Etter mitt skjønn kan ikke anlegg gjøre begge deler 100% best mulig samtidig uansett prisklasse.

Jeg snakker ikke om at dårlige tekniske plater låter vondt og for ille til å spilles for da er det noe "galt". Men et anlegg som er tunet for best mulig lyd avslører svakheter lett. Svakehetene blir tydeligere men låter alikevel bedre enn på dårligere anlegg. Men noen blir for ille å høre på - husker AC/DC spilt på toppmodellen til Monitor Audio. Det låt ille det :p.
    Er dette noe du egentlig vet Lyngen eller er det noe du tror basert på erfaringer? Det virker som Mbare har litt andre erfaringer med f.eks MBL.

Mvh
    Roysen

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Er dette noe du egentlig vet Lyngen eller er det noe du tror basert på erfaringer? Det virker som Mbare har litt andre erfaringer med f.eks MBL.
    Jeg har jo hørt en god del anlegg i alle prisklasser med forskjellige plater, men noen ekspert er jeg ikke. Men det virker for meg som at "problemstillingen" gjelder for alle prisklasser. Alså et svært godt og dyrt anlegg kan låte bra på det meste med en viss snillisme (ikke negativt ment). At et anlegg som låter suverent på dårlige innspillinger også spiller referanseinnspillinger topp er for meg ulogisk.

Men det er ikke lette å diskutere dette fordi hva som oppleves dårlig vil være subjektivt. Mitt anlegg er nokså analytisk, men opplever sjelden at dårlige teknikske plater er noe stort problem. Alikevel vet jeg at andre anlegg spiller middelmådige innspillinger subjektivt bedre enn mitt.

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Jeg har jo hørt en god del anlegg i alle prisklasser med forskjellige plater, men noen ekspert er jeg ikke. Men det virker for meg som at "problemstillingen" gjelder for alle prisklasser. Alså et svært godt og dyrt anlegg kan låte bra på det meste med en viss snillisme (ikke negativt ment). At et anlegg som låter suverent på dårlige innspillinger også spiller referanseinnspillinger topp er for meg ulogisk.
    Så Mbare tar feil vedr. MBL?

Mvh
    Roysen

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Så Mbare tar feil vedr. MBL?
    Jeg har ikke hørt oppsettet selv, så det kan jeg ikke svare objektivt på. Men opplevelsens hans er helt sikkert riktig :).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.411
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn fra sidelinjen, og ingen videre påstander om likhet forøvrig: MBL synes å forårsake like varierte tibakemeldinger som Gaia.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Lyngen skrev:
    At et anlegg som låter suverent på dårlige innspillinger også spiller referanseinnspillinger topp er for meg ulogisk.
    Jeg kan til en viss grad skjønne tankegangen, men i min erfaring henger det overhodet ikke på greip.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Valentino skrev:
    Sånn fra sidelinjen, og ingen videre påstander om likhet forøvrig: MBL synes å forårsake like varierte tibakemeldinger som Gaia.
    ...og det er i min lille erfaring med MBL fullt forståelig. Jeg har sjelden eller aldri hørt et high-end anlegg som på en måte høres så annerledes ut som MBL gjorde, før jeg "tok" det. Det er mye mørkere enn jeg ville trodd/er vant til, uten at det mister et gram oppløsning e.l. Og det har en klang og en 3D som jeg knapt har hørt makan til. Men at MBL kan polarisere? Ja, det vil jeg virkelig tro.

Og det kan (og gjør) Gaia også. Men det hører hjemme i en annen tråd. :)

Det jeg likte godt med MBL var at selv hip-hop med komprimerte og dårlige innspillinger ble mer enn verdt å høre på - og gode innspillinger hørtes helt sjukt bra ut. Jeg mistenker at MBL er så oppløst, samtidig som det er mørkt (og på en måte "flytende" uten at jeg har et bedre ord for det) at det gjør det mye, mye mer lyttbart enn mangt og meget jeg har hørt ellers. Men, så var det prislappen, da. :-\

U

utgatt60135

Gjest
    Mbare skrev:
    Jeg mistenker at MBL er så oppløst, samtidig som det er mørkt (og på en måte "flytende" uten at jeg har et bedre ord for det) at det gjør det mye, mye mer lyttbart enn mangt og meget jeg har hørt ellers. Men, så var det prislappen, da. :-\
    Beskrivelsen "flytende" er interessant. Jeg kjenner igjen den fornemmelsen på f.eks Martens demoen i Trondheim. Så kan det være noe i det jeg har skrevet tidligere? At en viss grad av snilisme sammen med "superoppløsning" gjør at den kan virke som de takler begge deler topp? Men er det 100% nøytralt?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Lyngen skrev:
    Mbare skrev:
    Jeg mistenker at MBL er så oppløst, samtidig som det er mørkt (og på en måte "flytende" uten at jeg har et bedre ord for det) at det gjør det mye, mye mer lyttbart enn mangt og meget jeg har hørt ellers. Men, så var det prislappen, da. :-\
    Beskrivelsen "flytende" er interessant. Jeg kjenner igjen den fornemmelsen på f.eks Martens demoen i Trondheim. Så kan det være noe i det jeg skrevet med at en viss grad av snilisme sammen med "superoppløsning" gjør at den kan virke som de takler begge deler topp? Men er det 100% nøytralt?
    Martens i Trondheim (hvis du tenker på den de kjørte i høst) var en rimelig anna lyd enn MBL. Om MBL er 100% nøytralt? Aner ikke. Finnes det, uansett? Jeg vet at det er den lyden jeg har hørt som har klart å kombinere tonalitet, oppløsning og varme i den mest forlokkende miksen jeg har hørt. Men jeg er ikke ekspert på high-end anlegg.

U

utgatt60135

Gjest
    Mbare skrev:
    Martens i Trondheim (hvis du tenker på den de kjørte i høst) var en rimelig anna lyd enn MBL.
    Tenkte på de råeste sammen med Einstein året før. Hørte du det?

Finnes det, uansett?
    Ja, det er klart. Men ikke lett å vite.

Jeg vet at det er den lyden jeg har hørt som har klart å kombinere tonalitet, oppløsning og varme i den mest forlokkende miksen jeg har hørt. Men jeg er ikke ekspert på high-end anlegg.
    "Varme" og "mørke" er ikke nøytralt iallefall.

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    Mbare skrev:
    Martens i Trondheim (hvis du tenker på den de kjørte i høst) var en rimelig anna lyd enn MBL.
    Nå var ikke jeg til stede og hørte dette oppsettet, men i følge noen erfarne ringrever som var der var den lyden ikke bra i det hele tatt. Coltrane hos Vadseth f.eks. skal i følge samme kilder spille mye bedre. Jeg tror ikke du skal benytte den demoen i Trondheim som en målestokk for high-end.

Mvh
    Roysen

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Lyngen skrev:
    Mbare skrev:
    Nå var ikke jeg til stede og hørte dette oppsettet, men i følge noen erfarne ringrever som var der var den lyden ikke bra i det hele tatt. Coltrane hos Vadseth f.eks. skal i følge samme kilder spille mye bedre. Jeg tror ikke du skal benytte den demoen i Trondheim som en målestokk for high-end.

Mvh
    Roysen

Det kan jo ha noe med at de som ikke er vant med noe av det råeste innen HiFi opplever oppsettet til å takle begge deler godt? Jeg hadde en fornemmelse på at elektronikken ikke var dønn nøytrale da.

Du skev jo selv;
    dersom jeg skal tune lyden fra anlegget slik at det alltid gjengir de dårligst innspillingene best mulig, vil nok det gå ut over opplevelsen jeg kan få fra det samme anlegget på de beste innspillingene.
    Så da er vi kanskje enige? At noen anlegg takler begge deler kan være en liten illusjon?

Veldig interessant tråd med masse engasjement. Og uten overtramp. Bravo!

R

Roysen

Gjest
    Hei, Lyngen.

Jeg har heller ikke hørt noe oppsett som klarer denne oppgaven. Jeg er imidlertid fristet til å tro at det kanskje ligger noe psykologisk bak. Ofte når jeg er ute og lytter på andre anlegg er det lyden av anlegget jeg vurderer. Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner.

Når jeg sitter i sweetspot hjemme har jeg jo også sagt at jeg ikke benytter mye tid på dårlige innspillinger men men det betyr ikke at musikken er underordnet. Både musikken og lyden må være god.

Det er imidlertid ikke sikkert at alle har samme oppfattning eller annet fokus om du vil. Når Mbare hørte et MBL anlegg hvor han klarte å høre forbi den dårlige lydkvaliteten og inn i musikken tror jeg han har et annet fokus når han lytter og at dette fokus nok vil gjøre ham i stand til å høre forbi innspillingene også i andre oppsett som er transparente og uforvrengte. Spørsmålet som tilsynelatende virker avskremmende på Mbare i dette øyeblikk er prisen man må betale for et slikt anlegg. Jeg tror han kan komme dit uten å måtte kjøpe hele MBLs referanselinje.

Mvh
    Roysen

M

marsboer

Gjest
    Roysen skrev:
    Hei, Lyngen.

Jeg har heller ikke hørt noe oppsett som klarer denne oppgaven. Jeg er imidlertid fristet til å tro at det kanskje ligger noe psykologisk bak. Ofte når jeg er ute og lytter på andre anlegg er det lyden av anlegget jeg vurderer. Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner.

Når jeg sitter i sweetspot hjemme har jeg jo også sagt at jeg ikke benytter mye tid på dårlige innspillinger nettopp av den grunn at jeg ikke klarer å høre forbi innspillingen og inn i musikken.

Det er imidlertid ikke sikkert at alle har slike psykologiske sperrer eller annet fokus om du vil. Når Mbare hørte et MBL anlegg hvor han klarte å høre forbi den dårlige lydkvaliteten og inn i musikken tror jeg han har et annet fokus når han lytter enn f.eks. meg og at dette fokus nok vil gjøre ham i stand til å høre forbi innspillingene også i andre oppsett som er transparente og uforvrengte. Spørsmålet som tilsynelatende virker avskremmende på Mbare i dette øyeblikk er prisen man må betale for et slikt anlegg. Jeg tror han kan komme dit uten å måtte kjøpe hele MBLs referanselinje.

Mvh
    Roysen
    Som en som alltid fokuserer på det tekniske så sier jeg meg uenig. Men et anlegg som er altetende er etter min erfaring heller ikke klangmessig nøytralt - likevel mener jeg at dette fungerer glitrende også på kjempeopptak uten spesielt hørbare kompromiss. Det eneste unntak for meg personlig er dersom anlegget brukes som et analyseverktøy hvor fravær av blomster og bier er essensielt for å utføre jobben, f.eks i musikkproduksjon.

R

Roysen

Gjest
    Mbare jeg tror muligens jeg har funnet løsningen på problemet ditt. Jeg fikk siste nummer av The Absolute Sound i posten i dag. Har du lest det? Her testes siste referanse cd spiller fra Meridian. Dette skal visstnok ha et revolusjonerende nytt digital filter som ikke bare unngår å introdusere støy i form av "ringing" men som også fjerner "ringingen" som ble lagt på CDen av studioets A/D Converter ved mastringen. Robert Harley skriver i sin test av spilleren at den gjør dårlige innspillinger mer spillbare mens den også gjør super innspillinger bedre enn med noen annen spiller han har hørt. Videre skriver han at denne spilleren er en revolusjon i den digitale musikkformidlingens historie - ikke småterier akkurat. Nettopp det du er ute etter vel og prisen ligger vel noe under en hel MBL referanse rigg?

Mvh
    Roysen

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Med all respekt Roysen, og ikke for å starte en skyttergrav-krangel her i Mbares tråd som varer ut i det evige, kunen observasjon. Her synes jeg du en gang for alle sier at du hører på lydartefakter når du hører på et anlegg, istedet for hvordan anlegget formidler musikk. Det undergraver en del av det du hevder andre steder i denne tråden eller andre tråder.

Ikke misforstå og tro jeg nå er ute etter og ta deg, og alle er teite eller noe, dette er min personlige observasjon.

Roysen skrev:
    Ofte når jeg er ute og lytter på andre anlegg er det lyden av anlegget jeg vurderer. Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner.

R

Roysen

Gjest
    MaHa,

Hva er motivasjonen din for å dra dette så langt OT?

Det er stor forskjell på å sitte hjemme i godstolen og bare slappe av med god musikk og å sitte i sweet spot i et fremmed anlegg hos en person som forventer en tilbakemelding på lyden i oppsettet sitt eller på en demo hvor utstyr skal demonstreres og man er nysgjerrig på hvordan komponenter låter. Jeg håper du forstår det. Man har forskjellig fokus i forskjellig situasjoner. Jeg har aldri skrevet at jeg aldri tar analyse hatten på når jeg lytter. Poenget mitt var at musikken er hele tiden det viktigste. Analyse modus er mer et verktøy for å kunne utvikle anlegget slik at man nyter muskken i størst grad. De som hevder at de aldri tar analyse hatten på når de f.eks. skal vurdere nye kjøp tror jeg rett og slett ikke på.

Jeg forventer et svar på dette!

Mvh
    Roysen

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Mbare jeg tror muligens jeg har funnet løsningen på problemet ditt. Jeg fikk siste nummer av The Absolute Sound i posten i dag. Har du lest det? Her testes siste referanse cd spiller fra Meridian. Dette skal visstnok ha et revolusjonerende nytt digital filter som ikke bare unngår å introdusere støy i form av "ringing" men som også fjerner "ringingen" som ble lagt på CDen av studioets A/D Converter ved mastringen. Robert Harley skriver i sin test av spilleren at den gjør dårlige innspillinger mer spillbare mens den også gjør super innspillinger bedre enn med noen annen spiller han har hørt. Videre skriver han at denne spilleren er en revolusjon i den digitale musikkformidlingens historie - ikke småterier akkurat. Nettopp det du er ute etter vel og prisen ligger vel noe under en hel MBL referanse rigg?
    Regner med det er apodizing-filteret til Meridian du snakker om. Jeg har ikke hørt det i praksis, men får det på min Meridian 861 prosessor snart via en ekstern HDMI boks (HD621). Ref. de som har fått denne boksen allerede, er apodizing-filteret *så* bra at flere har kjøpt coax til HDMI konvertere, kun for å få kjørt deres CD-drivverk gjennom filteret. Dette er hva jeg skrev om det på AVforum:

Dukker stadig opp flere gode tilbakemeldinger om HD621. Spesielt skal det nye apodizing-filteret fungere svært bra, faktisk så bra at folk kjøper konvertere fra COAX til HDMI kun for å kjøre ikke-HDMI kilder (for eks. CD) via HD621. 861 har ikke filteret innebygget, det er forbeholdt Meridian 808i.2 Signature Reference CD-spiller/forforsterker.

John Atkinson gjorde en review på sistnevnte og kjørte labtester på hvordan et apodizing-filter fungerer i praksis:

To examine the behavior of the Meridian's "apodizing" reconstruction filter, I created a 44.1kHz-sampled test signal comprising a pair of positive single-sample pulses spaced approximately 5ms apart. The first pulse of the pair triggered my digital oscilloscope, which I'd set to "one-shot" mode so that the player's reaction to the second pulse appeared in the center of the 'scope's display. (The 'scope lacks an anti-aliasing filter; provided sufficiently fast sampling is used, it accurately displays time-domain data without obscuring those data with its own impulse response.)

Fig.1 shows the impulse response of a conventional finite-impulse-response low-pass filter, that used by the Benchmark DAC1 D/A processor. You can see that there are symmetrical patterns of ringing before and after the peak of the impulse. (I call it "ringing," but, as I'm sure engineer readers will point out, the impulse shape actually maps the values of the digital filter coefficients.) By contrast, fig.2 shows the 808i.2's impulse response. There is no ringing before the main peak, but then about 1.5ms of damped ringing after it. While the absence of pre-ringing very likely contributed to the 808i.2's fine sound, the post-ringing was both higher in amplitude and lasted a little longer than I was expecting.

Fig.1 Benchmark DAC1, response to single sample at 0dBFS, 44.1kHz sampled data (4ms time window).

Fig.2 Meridian 808i.2, response to single sample at 0dBFS, 44.1kHz sampled data (4ms time window).

http://stereophile.com/cdplayers/me...e_reference_cd_playerpreamplifier/index5.html

Apodizing-filteret fjerner altså pre-ekko, men trade-off er høyere post-ekko. Pre-ekko eksisterer ikke i den virkelige verden, men post-ekko gjør. Ergo vil ikke høyere post-ekko oppfattes som unaturlig. CD-spilleren fikk vel ingen dårlig tilbakemelding av Stereophile heller:

John Atkinson skrev:
    Without any hyperbole, therefore, I can say that the Meridian 808i.2 is the finest-sounding CD player I have yet heard. Yes, it is expensive, even without the preamplifier option, but it will allow its owners to rediscover the joys in their collection of music.
    Jeg er meget skeptisk til at filteret kan gjøre gull ut av gråstein og at det er noen alternativ til rundstrålere (om man liker den type lyd), men tviler ikke på at det har noe for seg. Historisk sett pleier Meridian å være ganske no-nonsense når det kommer til digitalteknikk. Kommer til å prøve det når jeg får det i hus.

Litt OT, men men.... ;)

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    MBL har jeg forøvrig hørt noen ganger, sist under CES i Las Vegas. Min erfaring er at MBL låter utrolig flott når det får gode arbeidsbetingelser - dvs. når rommet fungerer i rundstråleres favør. Jeg har selv vært på søk etter høyttalere i 2-300k klassen i det siste, og MBL ble vurdert. Jeg endte opp med å konkludere at mitt lytterom nok ikke kom til å gi de betingelsene de (tilsynelatende) trenger for å vise hva de er gode for.

Dog skeptisk til at rundstrålere skal gjøre gull ut av gråstein - MBL er high-end og når det fungerer er de glad i gode innspillinger som alt annet.

R

Roysen

Gjest
    Nå er det vel en stund siden Stereophile testet denne spilleren. I følge Bob Stuart i Meridian har det vært mange ulike versjoner av den spilleren. Post-ringingen i målingene presentert i TAS viser betydelig mindre post-ringing enn de målingene til Stereophile.

Litt av poenget til Robert Harley som ikke kommer frem i det John Atkinson skriver, er at apodizing filteret til Meridian ikke bare unngår å legge til egen pre-ringing (noe alle andre digitalfiltre visstnok gjør i større eller mindre grad), men filteret fjerner også pre-ringingen som mastringens A/D Converter har lagt på i opptaket. Dette mener Harley gjør dårlige innspillinger betydelig bedre.

Meridian har laget et while-paper om dette apodizing filteret som har vært presentert for AES.

HåkonN vet du om Meridian 808.2 i likhet med 808 har en udokumentert funksjonalitet som gjør den i stand til å spille DVD-A?

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg husker (fra hine hårde dager på NTH) er det vel en egenskap ved alle filtre at de lager preringing, og at det vel nettopp er det digitale domene som gjør at man kan manipulere prosessen slik at preringingen forsvinner og erstattes av en desto større postringing (yep; man får ingen ting gratis).

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med. Derfor aner jeg rett og slett ikke hvordan de spiller. Men du verden så lyst jeg har til å høre de spille i et godt rom. Jeg har nemlig en mistanke om at de har noe for seg. Innspill på hvor man kan få gode demoer av MBL er hjertelig velkommen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Mulig jeg leste litt mye utifra teksten, og at du beskriver nettopp hvordan du lytter når du lytter hos andre. Reagerer fortsatt like mye på hvordan du overalt skriver at du mener musikken er det viktigste, mens du samtidig sier:
    "Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner."

Klarer du ikke å høre forbi dette og er totalt avhengig av referanseinnspillinger, gir du da tilbakemeldinger til disse individene som er realistiske for den enkelte? Er musikken virkelig så i fokus når du ikke klarer å høre kvalitetene i et anlegg uten disse superplatene? Er de fleste store, seriøse produsenter av den oppfatning at kundene må handle slike plater for å få glede av produktene de lager?

Hver gang noen i en eller annen tråd nærmer seg dette emnet Roysen og du deltar, så kan det ha en tendens til å eksplodere. Kan det være at noen er inne på noe som du ikke liker? Jeg mener, det har skjedd noen ganger uten at noen har vært så altfor angripende i sin skrivestil? Du kan ikke ta alt dette som forsøk fra alle på å såre deg og angripe deg, da tror jeg ikke du får en god sommer. Ta det som meninger og intet annet, så blir alt så meget bedre. ;)
    Vi ser jo hvor fort dette kan skli ut i krangel og angrep, og DET er ikke min hensikt, i såfall beklager jeg misforståelsen. Det er ikke nødvendig å tillegge meg motivasjon og sjofle hensikter, for det er slettes ikke slik. Beklager så mye hvis du tror det, da tror jeg du har for lett for å føle deg angrepet.

Da er vi jo igjen tilbake til Mbare poeng om at han må få kunne nyte sitt oppsett uten å kun ha referanseplater. Den gjennomsnittlige musikkelskeren har vel alt fra det totale ræl av innspillinger til noen gode. Hvordan finne oppsettet som spiller de dårlige tålig greit, og bra på de gode? Uten å måtte kjøpe det dyreste der ute? Jeg tror dette like så mye handler om holdninger og innstillinger som det rent tekniske. Ikke minst er erkjennelse viktig. Hvorfor er nå slik at det finnes tusenvis av oss med denne hobbyen som har de anleggene som både produsenter og magasiner hevder skal være nirvana og then some, men fortsatt er urolige hele tiden og lurer på hva det er som er feil siden det stadig må inn en ny boks som er enda litt bedre og som løser enda litt flere problemer, i minst for en måneds tid? Leter vi på feil sted?

Roysen skrev:
    MaHa,

Hva er motivasjonen din for å dra dette så langt OT?

Det er stor forskjell på å sitte hjemme i godstolen og bare slappe av med god musikk og å sitte i sweet spot i et fremmed anlegg hos en person som forventer en tilbakemelding på lyden i oppsettet sitt eller på en demo hvor utstyr skal demonstreres og man er nysgjerrig på hvordan komponenter låter. Jeg håper du forstår det. Man har forskjellig fokus i forskjellig situasjoner. Jeg har aldri skrevet at jeg aldri tar analyse hatten på når jeg lytter. Poenget mitt var at musikken er hele tiden det viktigste. Analyse modus er mer et verktøy for å kunne utvikle anlegget slik at man nyter muskken i størst grad. De som hevder at de aldri tar analyse hatten på når de f.eks. skal vurdere nye kjøp tror jeg rett og slett ikke på.

Jeg forventer et svar på dette!

Mvh
    Roysen

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.411
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med. Derfor aner jeg rett og slett ikke hvordan de spiller. Men du verden så lyst jeg har til å høre de spille i et godt rom. Jeg har nemlig en mistanke om at de har noe for seg. Innspill på hvor man kan få gode demoer av MBL er hjertelig velkommen.
    Mbare sjanglet jo nærmest ut av demorommet til StereoFil, så det kan jo være noe i hans påstand om at det låter bra der. :)

---

(Dette Meridianfilteret, sjekker det hva slags filter som har vært brukt i innspillingene, eller gjør det bare en fast omregning basert på inkommende Fs og antakelsen om at det har vært brukt "standardfiltre"?

Note: Det er tech dette her, og burde ligge i den avdelingen. Og Slubbert kunne så fortalt oss hva dette er for noe.)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med.
    Det er vel naturlig at jo mer en høyttaler er omnidireksjonell (og i jo større del av frekvnesspekteret den er det), jo mer samspiller den med rommet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Trondmeg skrev:
    Mbare sjanglet jo nærmest ut av demorommet til StereoFil, så det kan jo være noe i hans påstand om at det låter bra der. :)

---

(Dette Meridianfilteret, sjekker det hva slags filter som har vært brukt i innspillingene, eller gjør det bare en fast omregning basert på inkommende Fs og antakelsen om at det har vært brukt "standardfiltre"?

Note: Det er tech dette her, og burde ligge i den avdelingen. Og Slubbert kunne så fortalt oss hva dette er for noe.)
    Jeg kjenner ikke Mbares forhold til sentralstimulerende midler, men du har sikkert rett i at det kan være noe der. Neste gang jeg drar innover kanskje.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    12
    erato skrev:
    Trondmeg skrev:
    Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med.
    Det er vel naturlig at jo mer en høyttaler er omnidireksjonell (og i jo større del av frekvensspekteret den er det), jo mer samspiller den med rommet.
    Så sant, så sant. Synd at de som hittil har demonstrert dette for meg ikke har tatt større hensyn til det. For jeg har stor tro på at MBL kan spille magisk under de rette betingelser.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.411
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Trondmeg skrev:
    Det er vel naturlig at jo mer en høyttaler er omnidireksjonell (og i jo større del av frekvnesspekteret den er det), jo mer samspiller den med rommet.
    Man kan snu litt på flisa også. En (plan)omnidireksjonell høyttaler høres ut "som seg selv" i et langt bredere lytteområde enn en tradisjonell høyttaler. 360o bredt, faktisk, om den er en perfekt planomni.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.290
    Det perfekte lytterom for en høyttaler som MBL er vel utendørs ...

Ellers har vel MaHa et poeng vedr. lyttevaner og nirvana.

;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.411
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar at en stor MBL spiller med rommet omtrent som en B&O Beolab 5. Sistnevnte låter utmerket innendørs.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Nå er det vel en stund siden Stereophile testet denne spilleren. I følge Bob Stuart i Meridian har det vært mange ulike versjoner av den spilleren. Post-ringingen i målingene presentert i TAS viser betydelig mindre post-ringing enn de målingene til Stereophile.

Litt av poenget til Robert Harley som ikke kommer frem i det John Atkinson skriver, er at apodizing filteret til Meridian ikke bare unngår å legge til egen pre-ringing (noe alle andre digitalfiltre visstnok gjør i større eller mindre grad), men filteret fjerner også pre-ringingen som mastringens A/D Converter har lagt på i opptaket. Dette mener Harley gjør dårlige innspillinger betydelig bedre.

Meridian har laget et while-paper om dette apodizing filteret som har vært presentert for AES.

HåkonN vet du om Meridian 808.2 i likhet med 808 har en udokumentert funksjonalitet som gjør den i stand til å spille DVD-A?
    Nei, 808.2 har jeg desverre ikke mye kunnskap om. Skal bli spennende å se hvordan filteret fungerer i praksis hjemme hos meg selv.

Litt mer om Meridian`s egne forklaringer rundt hvorfor de forsket på apodizing filter, og hvorfor det ble publisert i AES:

Meridian’s goal was to invent a technology that stripped away this fundamental limitation in the making of the CD, taking the listener right back to the original higher-resolution sound – no mean ambition, nor a trivial task. But Meridian’s founder, Bob Stuart, was sure that high-de?nition sound could be achieved without excessive
    sample rates – if the ?lters were right.

Bob authored an Audio Engineering Society paper on high de?nition audio in 2004 in which he recommended the development of ‘apodizing’ ?lters – ?lters that were minimum phase, with no ripple, causing no pre-echo: and thus offering perfect timing. He predicted they would even be able to ?x problems in the origination process itself.

Meridian’s research team designed an exquisite new ?lter based on this research – a ?lter with ‘apodizing-like’ qualities (you can’t do a true apodizing ?lter for 44.1kHz sampling) – and its ?rst appearance is in the 808.2. It needs signi?cant DSP to deliver, using much of the power of the player’s 150MIPS main processor. This ?lter system is so effective that it can even correct errors made in the recording or mastering stage – CDs played back on the 808.2 can sound even better than they did in the studio!
    Bob Stuart har forøvrig publisert flere AES paper, er en velkjent og respektert foredragsholder under elektronikkmesser, har stor innsikt i blindtester, lytteres evne til å oppfatte forskjeller og ikke minst det faktum at folk gjerne trenger tid på deres egne system for å kunne gjøre gode vurderinger. Meridian har også vært en avgjørende part i utvikling av de nye HD lydformatene og er et viktig medlem av DVDforum. Det er forøvrig utrolig interessant å høre Bob Stuart snakke om bransjen og hans oppfatning av hva han anser som fremtiden og ikke minst hva som er viktig for konsumere flest. Flere av hans tidligere spådommer har vist seg å være svært så korrekte.

Men det finnes kanskje en egen Meridian tråd på dette forumet....? ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn