|
Da betyr det at anlegget ditt ikke spiller de beste innspillingene så godt som de kan spilles. Det betyr ikke dårlig så klart, bare at du må gi slipp på ytterste gjengivelse. Det er en prioritering som er fornuftig det om man spiller mye middelmådige innspillinger. Etter mitt skjønn kan ikke anlegg gjøre begge deler 100% best mulig samtidig uansett prisklasse.MaHa skrev:Mitt anlegg spiller det mange vil kalle dårlige innspillinger helt suverent (i mine ører, om ikke annet). Jeg har cd-spiller og ikke Transporter. Hmm.
Lyngen skrev:Da betyr det at anlegget ditt ikke spiller de beste innspillingene så godt som de kan spilles.
marsboer skrev:Var jo selvfølgelig bare tull det jeg tenkte på ovenfor. Er nok mye som har veldig mye mer å si ja.
TakkMaHa skrev:Det er godt å ha deg, Lyngen. Ellers hadde jeg aldri kommet på dette selv.
Er dette noe du egentlig vet Lyngen eller er det noe du tror basert på erfaringer? Det virker som Mbare har litt andre erfaringer med f.eks MBL.Lyngen skrev:Da betyr det at anlegget ditt ikke spiller de beste innspillingene så godt som de kan spilles. Det betyr ikke dårlig så klart, bare at du må gi slipp på ytterste gjengivelse. Det er en prioritering som er fornuftig det om man spiller mye middelmådige innspillinger. Etter mitt skjønn kan ikke anlegg gjøre begge deler 100% best mulig samtidig uansett prisklasse.MaHa skrev:Mitt anlegg spiller det mange vil kalle dårlige innspillinger helt suverent (i mine ører, om ikke annet). Jeg har cd-spiller og ikke Transporter. Hmm.
Jeg snakker ikke om at dårlige tekniske plater låter vondt og for ille til å spilles for da er det noe "galt". Men et anlegg som er tunet for best mulig lyd avslører svakheter lett. Svakehetene blir tydeligere men låter alikevel bedre enn på dårligere anlegg. Men noen blir for ille å høre på - husker AC/DC spilt på toppmodellen til Monitor Audio. Det låt ille det.
Jeg har jo hørt en god del anlegg i alle prisklasser med forskjellige plater, men noen ekspert er jeg ikke. Men det virker for meg som at "problemstillingen" gjelder for alle prisklasser. Alså et svært godt og dyrt anlegg kan låte bra på det meste med en viss snillisme (ikke negativt ment). At et anlegg som låter suverent på dårlige innspillinger også spiller referanseinnspillinger topp er for meg ulogisk.Roysen skrev:Er dette noe du egentlig vet Lyngen eller er det noe du tror basert på erfaringer? Det virker som Mbare har litt andre erfaringer med f.eks MBL.
Så Mbare tar feil vedr. MBL?Lyngen skrev:Jeg har jo hørt en god del anlegg i alle prisklasser med forskjellige plater, men noen ekspert er jeg ikke. Men det virker for meg som at "problemstillingen" gjelder for alle prisklasser. Alså et svært godt og dyrt anlegg kan låte bra på det meste med en viss snillisme (ikke negativt ment). At et anlegg som låter suverent på dårlige innspillinger også spiller referanseinnspillinger topp er for meg ulogisk.Roysen skrev:Er dette noe du egentlig vet Lyngen eller er det noe du tror basert på erfaringer? Det virker som Mbare har litt andre erfaringer med f.eks MBL.
Jeg har ikke hørt oppsettet selv, så det kan jeg ikke svare objektivt på. Men opplevelsens hans er helt sikkert riktigRoysen skrev:Så Mbare tar feil vedr. MBL?
Jeg kan til en viss grad skjønne tankegangen, men i min erfaring henger det overhodet ikke på greip.Lyngen skrev:At et anlegg som låter suverent på dårlige innspillinger også spiller referanseinnspillinger topp er for meg ulogisk.
...og det er i min lille erfaring med MBL fullt forståelig. Jeg har sjelden eller aldri hørt et high-end anlegg som på en måte høres så annerledes ut som MBL gjorde, før jeg "tok" det. Det er mye mørkere enn jeg ville trodd/er vant til, uten at det mister et gram oppløsning e.l. Og det har en klang og en 3D som jeg knapt har hørt makan til. Men at MBL kan polarisere? Ja, det vil jeg virkelig tro.Valentino skrev:Sånn fra sidelinjen, og ingen videre påstander om likhet forøvrig: MBL synes å forårsake like varierte tibakemeldinger som Gaia.
Beskrivelsen "flytende" er interessant. Jeg kjenner igjen den fornemmelsen på f.eks Martens demoen i Trondheim. Så kan det være noe i det jeg har skrevet tidligere? At en viss grad av snilisme sammen med "superoppløsning" gjør at den kan virke som de takler begge deler topp? Men er det 100% nøytralt?Mbare skrev:Jeg mistenker at MBL er så oppløst, samtidig som det er mørkt (og på en måte "flytende" uten at jeg har et bedre ord for det) at det gjør det mye, mye mer lyttbart enn mangt og meget jeg har hørt ellers. Men, så var det prislappen, da. :-\
Martens i Trondheim (hvis du tenker på den de kjørte i høst) var en rimelig anna lyd enn MBL. Om MBL er 100% nøytralt? Aner ikke. Finnes det, uansett? Jeg vet at det er den lyden jeg har hørt som har klart å kombinere tonalitet, oppløsning og varme i den mest forlokkende miksen jeg har hørt. Men jeg er ikke ekspert på high-end anlegg.Lyngen skrev:Beskrivelsen "flytende" er interessant. Jeg kjenner igjen den fornemmelsen på f.eks Martens demoen i Trondheim. Så kan det være noe i det jeg skrevet med at en viss grad av snilisme sammen med "superoppløsning" gjør at den kan virke som de takler begge deler topp? Men er det 100% nøytralt?Mbare skrev:Jeg mistenker at MBL er så oppløst, samtidig som det er mørkt (og på en måte "flytende" uten at jeg har et bedre ord for det) at det gjør det mye, mye mer lyttbart enn mangt og meget jeg har hørt ellers. Men, så var det prislappen, da. :-\
Tenkte på de råeste sammen med Einstein året før. Hørte du det?Mbare skrev:Martens i Trondheim (hvis du tenker på den de kjørte i høst) var en rimelig anna lyd enn MBL.
Ja, det er klart. Men ikke lett å vite.Finnes det, uansett?
"Varme" og "mørke" er ikke nøytralt iallefall.Jeg vet at det er den lyden jeg har hørt som har klart å kombinere tonalitet, oppløsning og varme i den mest forlokkende miksen jeg har hørt. Men jeg er ikke ekspert på high-end anlegg.
Nå var ikke jeg til stede og hørte dette oppsettet, men i følge noen erfarne ringrever som var der var den lyden ikke bra i det hele tatt. Coltrane hos Vadseth f.eks. skal i følge samme kilder spille mye bedre. Jeg tror ikke du skal benytte den demoen i Trondheim som en målestokk for high-end.Lyngen skrev:Tenkte på de råeste sammen med Einstein året før. Hørte du det?Mbare skrev:Martens i Trondheim (hvis du tenker på den de kjørte i høst) var en rimelig anna lyd enn MBL.
Roysen skrev:Nå var ikke jeg til stede og hørte dette oppsettet, men i følge noen erfarne ringrever som var der var den lyden ikke bra i det hele tatt. Coltrane hos Vadseth f.eks. skal i følge samme kilder spille mye bedre. Jeg tror ikke du skal benytte den demoen i Trondheim som en målestokk for high-end.Lyngen skrev:Tenkte på de råeste sammen med Einstein året før. Hørte du det?Mbare skrev:Martens i Trondheim (hvis du tenker på den de kjørte i høst) var en rimelig anna lyd enn MBL.
Mvh
Roysen
Så da er vi kanskje enige? At noen anlegg takler begge deler kan være en liten illusjon?dersom jeg skal tune lyden fra anlegget slik at det alltid gjengir de dårligst innspillingene best mulig, vil nok det gå ut over opplevelsen jeg kan få fra det samme anlegget på de beste innspillingene.
Som en som alltid fokuserer på det tekniske så sier jeg meg uenig. Men et anlegg som er altetende er etter min erfaring heller ikke klangmessig nøytralt - likevel mener jeg at dette fungerer glitrende også på kjempeopptak uten spesielt hørbare kompromiss. Det eneste unntak for meg personlig er dersom anlegget brukes som et analyseverktøy hvor fravær av blomster og bier er essensielt for å utføre jobben, f.eks i musikkproduksjon.Roysen skrev:Hei, Lyngen.
Jeg har heller ikke hørt noe oppsett som klarer denne oppgaven. Jeg er imidlertid fristet til å tro at det kanskje ligger noe psykologisk bak. Ofte når jeg er ute og lytter på andre anlegg er det lyden av anlegget jeg vurderer. Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner.
Når jeg sitter i sweetspot hjemme har jeg jo også sagt at jeg ikke benytter mye tid på dårlige innspillinger nettopp av den grunn at jeg ikke klarer å høre forbi innspillingen og inn i musikken.
Det er imidlertid ikke sikkert at alle har slike psykologiske sperrer eller annet fokus om du vil. Når Mbare hørte et MBL anlegg hvor han klarte å høre forbi den dårlige lydkvaliteten og inn i musikken tror jeg han har et annet fokus når han lytter enn f.eks. meg og at dette fokus nok vil gjøre ham i stand til å høre forbi innspillingene også i andre oppsett som er transparente og uforvrengte. Spørsmålet som tilsynelatende virker avskremmende på Mbare i dette øyeblikk er prisen man må betale for et slikt anlegg. Jeg tror han kan komme dit uten å måtte kjøpe hele MBLs referanselinje.
Mvh
Roysen
Roysen skrev:Ofte når jeg er ute og lytter på andre anlegg er det lyden av anlegget jeg vurderer. Dersom innspillingene skulle være annet enn optimale vil det automatisk gi en lyd fra systemet som er dårligere enn en god innspilling og derfor vil det trigge negative reaksjoner.
Regner med det er apodizing-filteret til Meridian du snakker om. Jeg har ikke hørt det i praksis, men får det på min Meridian 861 prosessor snart via en ekstern HDMI boks (HD621). Ref. de som har fått denne boksen allerede, er apodizing-filteret *så* bra at flere har kjøpt coax til HDMI konvertere, kun for å få kjørt deres CD-drivverk gjennom filteret. Dette er hva jeg skrev om det på AVforum:Roysen skrev:Mbare jeg tror muligens jeg har funnet løsningen på problemet ditt. Jeg fikk siste nummer av The Absolute Sound i posten i dag. Har du lest det? Her testes siste referanse cd spiller fra Meridian. Dette skal visstnok ha et revolusjonerende nytt digital filter som ikke bare unngår å introdusere støy i form av "ringing" men som også fjerner "ringingen" som ble lagt på CDen av studioets A/D Converter ved mastringen. Robert Harley skriver i sin test av spilleren at den gjør dårlige innspillinger mer spillbare mens den også gjør super innspillinger bedre enn med noen annen spiller han har hørt. Videre skriver han at denne spilleren er en revolusjon i den digitale musikkformidlingens historie - ikke småterier akkurat. Nettopp det du er ute etter vel og prisen ligger vel noe under en hel MBL referanse rigg?
Jeg er meget skeptisk til at filteret kan gjøre gull ut av gråstein og at det er noen alternativ til rundstrålere (om man liker den type lyd), men tviler ikke på at det har noe for seg. Historisk sett pleier Meridian å være ganske no-nonsense når det kommer til digitalteknikk. Kommer til å prøve det når jeg får det i hus.John Atkinson skrev:Without any hyperbole, therefore, I can say that the Meridian 808i.2 is the finest-sounding CD player I have yet heard. Yes, it is expensive, even without the preamplifier option, but it will allow its owners to rediscover the joys in their collection of music.
Roysen skrev:MaHa,
Hva er motivasjonen din for å dra dette så langt OT?
Det er stor forskjell på å sitte hjemme i godstolen og bare slappe av med god musikk og å sitte i sweet spot i et fremmed anlegg hos en person som forventer en tilbakemelding på lyden i oppsettet sitt eller på en demo hvor utstyr skal demonstreres og man er nysgjerrig på hvordan komponenter låter. Jeg håper du forstår det. Man har forskjellig fokus i forskjellig situasjoner. Jeg har aldri skrevet at jeg aldri tar analyse hatten på når jeg lytter. Poenget mitt var at musikken er hele tiden det viktigste. Analyse modus er mer et verktøy for å kunne utvikle anlegget slik at man nyter muskken i størst grad. De som hevder at de aldri tar analyse hatten på når de f.eks. skal vurdere nye kjøp tror jeg rett og slett ikke på.
Jeg forventer et svar på dette!
Mvh
Roysen
Mbare sjanglet jo nærmest ut av demorommet til StereoFil, så det kan jo være noe i hans påstand om at det låter bra der.Trondmeg skrev:Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med. Derfor aner jeg rett og slett ikke hvordan de spiller. Men du verden så lyst jeg har til å høre de spille i et godt rom. Jeg har nemlig en mistanke om at de har noe for seg. Innspill på hvor man kan få gode demoer av MBL er hjertelig velkommen.
Det er vel naturlig at jo mer en høyttaler er omnidireksjonell (og i jo større del av frekvnesspekteret den er det), jo mer samspiller den med rommet.Trondmeg skrev:Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med.
Jeg kjenner ikke Mbares forhold til sentralstimulerende midler, men du har sikkert rett i at det kan være noe der. Neste gang jeg drar innover kanskje.Valentino skrev:Mbare sjanglet jo nærmest ut av demorommet til StereoFil, så det kan jo være noe i hans påstand om at det låter bra der.Trondmeg skrev:Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med. Derfor aner jeg rett og slett ikke hvordan de spiller. Men du verden så lyst jeg har til å høre de spille i et godt rom. Jeg har nemlig en mistanke om at de har noe for seg. Innspill på hvor man kan få gode demoer av MBL er hjertelig velkommen.
---
(Dette Meridianfilteret, sjekker det hva slags filter som har vært brukt i innspillingene, eller gjør det bare en fast omregning basert på inkommende Fs og antakelsen om at det har vært brukt "standardfiltre"?
Note: Det er tech dette her, og burde ligge i den avdelingen. Og Slubbert kunne så fortalt oss hva dette er for noe.)
Så sant, så sant. Synd at de som hittil har demonstrert dette for meg ikke har tatt større hensyn til det. For jeg har stor tro på at MBL kan spille magisk under de rette betingelser.erato skrev:Det er vel naturlig at jo mer en høyttaler er omnidireksjonell (og i jo større del av frekvensspekteret den er det), jo mer samspiller den med rommet.Trondmeg skrev:Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med.
Man kan snu litt på flisa også. En (plan)omnidireksjonell høyttaler høres ut "som seg selv" i et langt bredere lytteområde enn en tradisjonell høyttaler. 360o bredt, faktisk, om den er en perfekt planomni.erato skrev:Det er vel naturlig at jo mer en høyttaler er omnidireksjonell (og i jo større del av frekvnesspekteret den er det), jo mer samspiller den med rommet.Trondmeg skrev:Jeg har hørt MBL ved flere anledninger og de har dessverre aldri hatt gode arbeidsbetingelser (godt rom). Jeg mistenker de for å være meget kritiske til rommet de skal fungere sammen med.
Nei, 808.2 har jeg desverre ikke mye kunnskap om. Skal bli spennende å se hvordan filteret fungerer i praksis hjemme hos meg selv.Roysen skrev:Nå er det vel en stund siden Stereophile testet denne spilleren. I følge Bob Stuart i Meridian har det vært mange ulike versjoner av den spilleren. Post-ringingen i målingene presentert i TAS viser betydelig mindre post-ringing enn de målingene til Stereophile.
Litt av poenget til Robert Harley som ikke kommer frem i det John Atkinson skriver, er at apodizing filteret til Meridian ikke bare unngår å legge til egen pre-ringing (noe alle andre digitalfiltre visstnok gjør i større eller mindre grad), men filteret fjerner også pre-ringingen som mastringens A/D Converter har lagt på i opptaket. Dette mener Harley gjør dårlige innspillinger betydelig bedre.
Meridian har laget et while-paper om dette apodizing filteret som har vært presentert for AES.
HåkonN vet du om Meridian 808.2 i likhet med 808 har en udokumentert funksjonalitet som gjør den i stand til å spille DVD-A?
Bob Stuart har forøvrig publisert flere AES paper, er en velkjent og respektert foredragsholder under elektronikkmesser, har stor innsikt i blindtester, lytteres evne til å oppfatte forskjeller og ikke minst det faktum at folk gjerne trenger tid på deres egne system for å kunne gjøre gode vurderinger. Meridian har også vært en avgjørende part i utvikling av de nye HD lydformatene og er et viktig medlem av DVDforum. Det er forøvrig utrolig interessant å høre Bob Stuart snakke om bransjen og hans oppfatning av hva han anser som fremtiden og ikke minst hva som er viktig for konsumere flest. Flere av hans tidligere spådommer har vist seg å være svært så korrekte.Meridians goal was to invent a technology that stripped away this fundamental limitation in the making of the CD, taking the listener right back to the original higher-resolution sound no mean ambition, nor a trivial task. But Meridians founder, Bob Stuart, was sure that high-de?nition sound could be achieved without excessive
sample rates if the ?lters were right.
Bob authored an Audio Engineering Society paper on high de?nition audio in 2004 in which he recommended the development of apodizing ?lters ?lters that were minimum phase, with no ripple, causing no pre-echo: and thus offering perfect timing. He predicted they would even be able to ?x problems in the origination process itself.
Meridians research team designed an exquisite new ?lter based on this research a ?lter with apodizing-like qualities (you cant do a true apodizing ?lter for 44.1kHz sampling) and its ?rst appearance is in the 808.2. It needs signi?cant DSP to deliver, using much of the power of the players 150MIPS main processor. This ?lter system is so effective that it can even correct errors made in the recording or mastering stage CDs played back on the 808.2 can sound even better than they did in the studio!