Hi-Fi magasin Hvor mye veklegger du tester?

Hvor mye veklegger du tester i valg av produkter?

  • Svært lite

    Stemmer: 19 18.4%
  • Lite

    Stemmer: 20 19.4%
  • En del

    Stemmer: 44 42.7%
  • Mye

    Stemmer: 11 10.7%
  • Svært mye

    Stemmer: 3 2.9%
  • Vurderer primært målinger

    Stemmer: 16 15.5%
  • Vurderer primært blindtester

    Stemmer: 4 3.9%

  • Totalt antall stemmer
    103

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Ny avstemning hvor det er interessant å se svaret.
Tenker her på tradisjonelle tester med seende lytting og ikke utelukkende målinger eller blindtester. Det er alternativer for målinger og blindtester nederst og mulig å avgi totalt tre svar
 
M

musicus

Gjest
Leses svært sjelden, men det finnes visse skribenter som fortsatt har noe å komme med.
Karakter tester leses aldri..

mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg leser eller ser tester på YouTube hvis det er produkter jeg er nysgjerrig på, og det hjelper meg å danne meg et slags grovt bilde før jeg eventuelt får hørt på det selv. Slett ikke alltid det stemmer, men tester og omtaler er på en måte det eneste man har hvis man ikke får reist og hørt på ting selv med en gang. :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.222
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Savner testane frå danske Highfidelity. Testar i dag er nok ikkje llike uhilda.
Det var High Fidelity faen meg heller ikke på slutten. Det gikk helt i søppelbunken, da de endret formatet fra
A4 til det mindre. Tror aldrig jeg har sett noe magasin gå så fort ned ad bakke med seriøsiteten.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Har kjøpt en del utstyr som jeg har vurdert ved å lese tester, det gjelder nok særlig foto utstyr som objektiver.
Denne siden er grei:

Av de objektivene jeg har kjøpt har testene stort sett stemt. Var dog engang hvor test var mer positiv enn det jeg erfarte.

På YouTube er det ofte et ekko kammer av positive testere som vil være først ute, men de prøver å ikke være for negative for å ikke å bli svartelistet av leverandør som sender ut utstyr til test før lansering.

Kjøpte engang en PWM S-Master PRO/klasse D Sony DA-1200ES forsterker som Lyd og Bilde gav veldig dårlig test på. Kostet opprinnelig 12000 men jeg fikk den så mye billigere at en dårlig test ikke kunne hindre meg.
Viste seg at den låt litt rart, noe som skyldes den hadde romkorreksjon. Enheten var også ikke så lett å bruke.
Fant ut ut at hvis man prøvde å slå av funksjon for rom korrigering, gikk den ikke av slik man måtte forvente. Fant ut at det måtte slåes av i under menyen.
Da låt den mye bedre. Testet den mot den anerkjente Yamaha S A2000 og den var friskere og klarer i lydbildet med de små høyttalerne jeg brukte. Yamaha var litt tam. Tipper tester i Lyd og Bilde ikke fikk prøvd forsterker uten romkorreksjon.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.152
Antall liker
967
Torget vurderinger
2
Tenker egentlig at svaret mitt vil være "En del"
Først, når det kommer til disse panterfolka, da betyr det for meg null nix nada. Har aldri forstått konseptet med med kabel med forsterker, og viktigst argument hvor mange nuller det er bak komma. Har liksom ingen forståelse av hva som er forskjellen på produktene i anmeldelsene.
Leser mest tester for vinyl relaterte produkter. Dette er produkter man ikke kan få hørt hjemme selv før kjøp. Og derfor er man avhengig av andres meninger. Ofte er ikke selve anmeldelsen så interessant, da det er 3/4 teknisk omtale av produktet som er hentet rett fra markedsføring materialet, og til slutt en setning med anmelderens mening. Det jeg normalt ser etter er sammenligning med tilsvarende produkter, og helst noen jeg har førstehånds erfaring med. Etter grovsortering via mange kanaler på nett, så benytter jeg prinsippet "ring en venn" Eller forhører meg med andres erfaringer her på Hifisentralen:)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.796
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg bruker tester som en del av research hvis jeg skal sjekke ut et produkt. Mange tester er bare vås , mens andre har litt mer å fare med.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Har noen ganger gått 5 på når det gjelder anbefalinger, også direkte fra såkalte guru- konstruktører. Råd blir gitt i beste mening, men også kun i egen mening. Det blir som noen anbefaler en pizza som de lovpriser, så viser det seg at det ligner mer en pai med stusselig saus.
 
A

aardappeleter

Gjest
Kommer egentlig veldig an på.

Jeg fornyet akkurat abo på HiFiNews, men leser egentlig ikke med mindre de tester noe jeg er interessert i, har slutta å lese nesten alt annet. Jeg er innom Stereopluss en gang i blant, hvis de tester noe jeg er nysgjerrig på.

Jeg detter helt av når jeg leser tester av f.eks. høyttalere hvor det er sånn ca. null sammenheng mellom panegyriske beskrivelser av subjektive opplevelser og målinger som ikke henger på greip.

Det er noen små der ute som jeg stoler litt på, Erin's Audio corner, ASR (ja, jeg har merket kontroversene, men likevel), og Audioholics. Strengt tatt kjenner jeg folk jeg stoler mer på enn det meste som publiseres.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.589
Antall liker
13.997
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Det var High Fidelity faen meg heller ikke på slutten. Det gikk helt i søppelbunken, da de endret formatet fra
A4 til det mindre. Tror aldrig jeg har sett noe magasin gå så fort ned ad bakke med seriøsiteten.
Burde kanskje presisert; Highfidelity i 70- og 80åra. ;)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ikke mye jeg leser tester, her er det prøving og feiling som gjelder og mye gode råd fra sentralens medlemmer :)

mvh
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Det er litt bingo med tester, noen ganger stemmer det når du prøver hjemme, andre ganger det helt hinsides dårligt, uansett skryt fra tester.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.644
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg overvejerede nye forstærkere med 1200 watt. Om det kunne forbedre dynamiken i musikken. Jeg Google navnet på forstærkerne og læste hvad der var at finde. Absolutte Sound mm.
Jeg lånte med hjem og lyttede og de var gode de effektforstærkere. Men hvis testene havde været dårlige, havde jeg også lånt med hjem for at lytte om det gav bedre dynamisk lyd.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Det er stort sett ingen svakheter som nevnes i tester, alt er som regel ganske så positivt og flott. Savner litt faglige vurderinger og målinger. Leser som regel kun tester på utstyr jeg allerede har, for underholdningens del. Bortsett fra DACen da. Den er sikkert for billig
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Leser tester og liker å se på innmaten, er det som ikke synes ryddig og fornuftig lagt opp så er det pluss i boka. Tester av høyttalere tar jeg med et lastebillass med salt. Elektronikken kan bety litt, men rommet har veldig mye å si.
 

Antoine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
440
Antall liker
634
Sted
Oslo
Bruker tester for å få en bra indikasjon, men har i mente at de overvekter det positive og nedvekter det negative generelt.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Tester som søker nøytral lyd i nøytrale rom gir mer kjøtt på beinet.... (y)
Det er fint når testeren samtidig kan relatere til Hai-Fai-folkets "krav" som
i de fleste tilfeller ikke samsvarer med nøytral lyd.......

 
Topp Bunn