- Ble medlem
- 12.01.2005
- Antall liker
- 7
Å bruke økte avgifter som eneste incentiv for å endre vaner mener jeg er en borgerfiendtlig og lite effektiv politikk. Avgiftene på kjøp og bruk av bil har bare økt og økt, og resultatet er ingen vesentlig endring i bilbruken (eller er det noen som synes det er blitt lettere å finne parkering og mindre køer til og fra jobb i storbyene?) Man får ikke endret folks adferd hvis man ikke samtidig tilbyr et alternativ som fyller behovet som den nåværende adferden dekker. Staten har for lengst gått bort fra påstandene om at bilen koster mer for samfunnet enn det de håver inn i inntekter. Det er en inntektsmaskin for staten. Skal disse pengene brukes til noe fornuftig, så må det være å tilrettelegge for billig og tilgjengelig kollektivtransport på de fleste strekninger og med hyppige avganger gjennom store deler av døgnet.knutinh skrev:1. Jeg er helt enig i at dersom hensikten/unnskyldningen for beskatning av bilbruk skal være miljø og klima, så bør skattene vris over fra prosenter av markedsverdi på innkjøp, til faste avgifter proporsjonalt med "klima-belastning" forbundet med produksjon og bruk. Og uansett om man er sosialist, SP-er eller Frp-er så innebærer en slik dreining konsekvenser for forskjellige grupper i samfunnet. Det er ikke praktisk å hevde at man vil ha en avgiftspolitikk som innebærer en endring i vaner, for så å ekskludere eller sponse store grupper bort fra en slik endring.
Staten har tatt med begge hendene fra bilistene i mange tiår. På tide å begynne å gi folk et alternativ? Men det vil jo ikke staten, for hvis folk velger kollektivt så mister jo staten inntektene sine.... Miljøargumentene og målsettingene om redusert bilbruk er spill for galleriet. Det dreier seg bare om inntekter. Kun ved reell satsning kollektivt kan man få folk vekk fra å bruke bilen.
Tror du virkelig det er så enkelt å finne en god jobb man trives med som ligger optimalt plassert i forhold til hjemmet? Tror du at boliger og arbeidsplasser på samme sted er vanlig? Synes du å vokse opp i insdustriområder legger til rette for gode oppvekstmiljøer for barnefamilier?knutinh skrev:2. Dersom du tjener 250.000,- og kjører en 15 år gammel bil som bruker over 1 liter på mila, OG har bosatt deg/jobber slik at du må kjøre 7 mil pr dag, så har du i mine øyne gjort noen rare disponeringer. Selvsagt skal du ha friheten til å gjøre disponeringer jeg synes er rar, men det betyr ikke nødvendigvis at du får min sympati. Kjøp en VW polo. Bytt jobb.
Jeg er enig i argumentasjonen din for single mennesker uten familie. For barnefamilier er regnestykket et annet og kabalen langt vanskeligere å få til å gå opp.
Det er lenge siden politikerne klarte å finne nok kostnader som følge av bilbruk til å hevde at bilistene gjennom avgifter ikke betaler det de koster samfunnet. De fleste stortingspolitikere er enige om at avgiftene fra bilbruken representerer inntekt til statskassen, også når man trekker fra direkte og indirekte kostnader.knutinh skrev:3. Jeg synes det er helt greit å stille spørsmålstegn ved om avgiftspolitikken er "rettferdig" og hensiktsmessig, og hva evt hensikten er. Jeg synes det hadde vært rettferdig om bilistene betalte for "hva de koster", men det synes fryktelig vanskelig å regne det ut på en måte som Rv og Frp kan enes om.
Epler og pærer. Klart det finnes viktigere ting. Men disse kostnadene som økte bensinpriser representerer betyr mer for privatøkonomien enn det enkelte yrkesgrupper går massivt ut i streik for i disse dager. Skal man miste streikeretten også fordi det er viktigere ting å irritere seg over enn at lønningsposen ikke øker raskt nok?knutinh skrev:4. Finnes det ikke viktigere ting å irritere seg over enn bensin-avgifter? Jeg synes f.eks det er mye verre at folk dør på veien grunnet manglende midtskille.