Hvor mye bruker vi på drivstoff

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
knutinh skrev:
1. Jeg er helt enig i at dersom hensikten/unnskyldningen for beskatning av bilbruk skal være miljø og klima, så bør skattene vris over fra prosenter av markedsverdi på innkjøp, til faste avgifter proporsjonalt med "klima-belastning" forbundet med produksjon og bruk. Og uansett om man er sosialist, SP-er eller Frp-er så innebærer en slik dreining konsekvenser for forskjellige grupper i samfunnet. Det er ikke praktisk å hevde at man vil ha en avgiftspolitikk som innebærer en endring i vaner, for så å ekskludere eller sponse store grupper bort fra en slik endring.
Å bruke økte avgifter som eneste incentiv for å endre vaner mener jeg er en borgerfiendtlig og lite effektiv politikk. Avgiftene på kjøp og bruk av bil har bare økt og økt, og resultatet er ingen vesentlig endring i bilbruken (eller er det noen som synes det er blitt lettere å finne parkering og mindre køer til og fra jobb i storbyene?) Man får ikke endret folks adferd hvis man ikke samtidig tilbyr et alternativ som fyller behovet som den nåværende adferden dekker. Staten har for lengst gått bort fra påstandene om at bilen koster mer for samfunnet enn det de håver inn i inntekter. Det er en inntektsmaskin for staten. Skal disse pengene brukes til noe fornuftig, så må det være å tilrettelegge for billig og tilgjengelig kollektivtransport på de fleste strekninger og med hyppige avganger gjennom store deler av døgnet.
Staten har tatt med begge hendene fra bilistene i mange tiår. På tide å begynne å gi folk et alternativ? Men det vil jo ikke staten, for hvis folk velger kollektivt så mister jo staten inntektene sine.... Miljøargumentene og målsettingene om redusert bilbruk er spill for galleriet. Det dreier seg bare om inntekter. Kun ved reell satsning kollektivt kan man få folk vekk fra å bruke bilen.
knutinh skrev:
2. Dersom du tjener 250.000,- og kjører en 15 år gammel bil som bruker over 1 liter på mila, OG har bosatt deg/jobber slik at du må kjøre 7 mil pr dag, så har du i mine øyne gjort noen rare disponeringer. Selvsagt skal du ha friheten til å gjøre disponeringer jeg synes er rar, men det betyr ikke nødvendigvis at du får min sympati. Kjøp en VW polo. Bytt jobb.
Tror du virkelig det er så enkelt å finne en god jobb man trives med som ligger optimalt plassert i forhold til hjemmet? Tror du at boliger og arbeidsplasser på samme sted er vanlig? Synes du å vokse opp i insdustriområder legger til rette for gode oppvekstmiljøer for barnefamilier?

Jeg er enig i argumentasjonen din for single mennesker uten familie. For barnefamilier er regnestykket et annet og kabalen langt vanskeligere å få til å gå opp.
knutinh skrev:
3. Jeg synes det er helt greit å stille spørsmålstegn ved om avgiftspolitikken er "rettferdig" og hensiktsmessig, og hva evt hensikten er. Jeg synes det hadde vært rettferdig om bilistene betalte for "hva de koster", men det synes fryktelig vanskelig å regne det ut på en måte som Rv og Frp kan enes om.
Det er lenge siden politikerne klarte å finne nok kostnader som følge av bilbruk til å hevde at bilistene gjennom avgifter ikke betaler det de koster samfunnet. De fleste stortingspolitikere er enige om at avgiftene fra bilbruken representerer inntekt til statskassen, også når man trekker fra direkte og indirekte kostnader.
knutinh skrev:
4. Finnes det ikke viktigere ting å irritere seg over enn bensin-avgifter? Jeg synes f.eks det er mye verre at folk dør på veien grunnet manglende midtskille.
Epler og pærer. Klart det finnes viktigere ting. Men disse kostnadene som økte bensinpriser representerer betyr mer for privatøkonomien enn det enkelte yrkesgrupper går massivt ut i streik for i disse dager. Skal man miste streikeretten også fordi det er viktigere ting å irritere seg over enn at lønningsposen ikke øker raskt nok?

M

maestro

Gjest
Det er ingen i distriktene som kjører mindre fordi om bensinen blir dyrere, da det aller meste er nødvendig nyttekjøring. Dette vet jeg av egen erfaring, og de som ikke forstår dette inviteres til å bytte jobb og bosted med meg en uke eller to! Det vi kjører er til jobb, på butikken osv. og her er det vitterlig ingen kollektivtransport som kan brukes i sånne øyemed. Derfor vil ikke økning av bensinprisen ha noen miljømessig effekt, den bare bidrar til å fylle en ellers svulmende statskasse og skape problemer for bygde-Norge. Virkelighetsforståelsen til de rødgrønne rekker ikke nord om Sinsen-krysset!
Konsekvensen - hvis prisene stiger ytterligere - vil sannsynligvis bli at en ikke har råd til å kjøre på jobb lenger og må med lua i hånden entre sosialkontoret for oppehold av livsnødvendighetene. Sosialisme i praksis, hurra,hurra!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
maestro skrev:
Det er ingen i distriktene som kjører mindre fordi om bensinen blir dyrere, da det aller meste er nødvendig nyttekjøring. Dette vet jeg av egen erfaring, og de som ikke forstår dette inviteres til å bytte jobb og bosted med meg en uke eller to! Det vi kjører er til jobb, på butikken osv. og her er det vitterlig ingen kollektivtransport som kan brukes i sånne øyemed. Derfor vil ikke økning av bensinprisen ha noen miljømessig effekt, den bare bidrar til å fylle en ellers svulmende statskasse og skape problemer for bygde-Norge. Virkelighetsforståelsen til de rødgrønne rekker ikke nord om Sinsen-krysset!
Konsekvensen - hvis prisene stiger ytterligere - vil sannsynligvis bli at en ikke har råd til å kjøre på jobb lenger og må med lua i hånden entre sosialkontoret for oppehold av livsnødvendighetene. Sosialisme i praksis, hurra,hurra!
Helt enig.

Og mens vi diller med idiotavgifter skjer dette:

http://www.tu.no/natur/article154103.ece

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg bruker 670,-/måned, det inkluderer sjåfør.

N

nb

Gjest
Dette er jo på ingen måte "make or brake" for de fleste økonomier skulle jeg tro, folk har generelt ganske god råd i Norge nå om dagen, og blir det dyrere å kjøre bil og man må kjøre like mye som før, så får man heller kutte ned på noe annet eller ordne seg slik at man blir mindre avhengig av bil. At staten kommer til å gjøre noe særlig med avgiftene har jeg ingen tro på.

Men beveger man seg ut i mer grisgrendte strøk, så tror jeg som påpekt ikke at bilbruken går nevneverdig ned selv om prisen øker.

M

maestro

Gjest
knutinh skrev:
2. Dersom du tjener 250.000,- og kjører en 15 år gammel bil som bruker over 1 liter på mila, OG har bosatt deg/jobber slik at du må kjøre 7 mil pr dag, så har du i mine øyne gjort noen rare disponeringer. Selvsagt skal du ha friheten til å gjøre disponeringer jeg synes er rar, men det betyr ikke nødvendigvis at du får min sympati. Kjøp en VW polo. Bytt jobb.
-k
Hvor mye tror du en må ut med i mellomlag for en nyere Polo i forhold til en 15 år gammel holk? Det finnes ikke den bilforretningen i verden som vil ta inn noe slikt for noe særlig mer enn vrakpanten. Og bytte jobb: tror du jobber vokser på trær i utkant-Norge - eller for den saks skyld også i byen - hvis man f.eks. er over 50 år? Og hvis en er så heldig å få ny jobb mer sentralt, tror du det står lang kø med kjøpere klar for å overta huset ditt der du bor og hvor mye vil det koste å skaffe seg noe nytt i byen? Nei, det virker ikke som du har noen anelse om det virkelige liv, min venn! Det er enkelt å uttale seg om hvordan det burde være for andre når en selv sitter på en gyllen gren, som f.eks. politikerne gjør.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Selv i Oslo var vi nødt til å ha bil for å få til effektiv nok transport mellom hjem, barnehage og jobb. Det er slett ikke så enkelt som enkelte av dere vil ha det til.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:
Dette er jo på ingen måte "make or brake" for de fleste økonomier skulle jeg tro, folk har generelt ganske god råd i Norge nå om dagen, og blir det dyrere å kjøre bil og man må kjøre like mye som før, så får man heller kutte ned på noe annet eller ordne seg slik at man blir mindre avhengig av bil. At staten kommer til å gjøre noe særlig med avgiftene har jeg ingen tro på.
Folk tjener veldig forskjellig og har veldig ulike behov.
Det er vel bare den selvangivelsesbaserte beskatningen som kan sies å ha en noenlunde rettferdig profil.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
Det er vel bare den selvangivelsesbaserte beskatningen som kan sies å ha en noenlunde rettferdig profil.
Om man anvender litt enkelt bilistlogikk, så burde alle betale skatt etter hvor mye de forbruker av velferdsgoder og ikke basert på hvor høy inntekt vedkommende har.

M

maestro

Gjest
nb skrev:
roffe skrev:
Om man anvender litt enkelt bilistlogikk, så burde alle betale skatt etter hvor mye de forbruker av velferdsgoder og ikke basert på hvor høy inntekt vedkommende har.
Etter god sosialistisk logikk betaler alle like mye til felleskassa - i moms på forbruk, avgifter osv. Dette har selvfølgelig som konsekvens at de som har "minst fra før" får den største belastningen. Trygve Hegnar driter vel i hvor mye bensinen koster!

O

omholt

Gjest
Folk vil ikke bruke mindre bil fordi man legger på drivstoff avgiften med 5 og 10 øre. Man må spørre seg hva som poenget med dette. Det er selvfølgelig utelukkende å få mer inn i statskassen. Det har ingen ting med miljø å gjøre. Skulle man ha begrenset biltrafikken skikkelig måtte man sansynligvis ha doblet drivstoff prisene. Det som gjøres nå vil kun ramme yrkesgrupper (transport) og kanskje de aller fattigste i landet. Tåpelig. Å bygge et bra veinett slik at køene blir mindre og legge til rette for gode kollektiv tilbud er heller ikke en priotering.

Dagens regjering gjør heller ingen ting i forhold til å utvikle alternative energikilder. De fleste som forsker på det, har måttet flagget til utlandet under dagens regjering. Hadde f.eks store deler av drivstoff utgiftene gått til dette, så hadde det vært en smule mer forståelig.

K

knutinh

Gjest
roffe skrev:
Tror du virkelig det er så enkelt å finne en god jobb man trives med som ligger optimalt plassert i forhold til hjemmet? Tror du at boliger og arbeidsplasser på samme sted er vanlig? Synes du å vokse opp i insdustriområder legger til rette for gode oppvekstmiljøer for barnefamilier?

Jeg er enig i argumentasjonen din for single mennesker uten familie. For barnefamilier er regnestykket et annet og kabalen langt vanskeligere å få til å gå opp.
Dersom man legger til grunn hypotesen "bilbruk er sannsynligvis vesentlig til skade for lokalmiljø og globalt klima"*), så virker det rasjonelt å prøve å begrense bilbruk.

For å prøve å begrense bruken av bil, men samtidig unngå infleksibiliteten som ligger i forbud, rasjonering etc så synes jeg at økte priser er et fornuftig tiltak. Det lar det være opp til brukeren å prioritere om kjøringen er viktig nok. Globalt miljø*) gir beng i om du er en minstepensjonist som har bosatt deg i gokk, eller om du kjører Audi SUV til Bærum hver dag.

Ut fra dette så synes jeg at bilavgiftspolitikken fra venstresida er noenlunde rasjonell, selv om innkjøp skattelegges for mye relativt bruk, og det er heller den underliggende hypotesen/motivasjonen man kanskje burde diskutere.

-k

*)Jeg tar ikke stilling til miljøspørsmålet i denne posten.

K

knutinh

Gjest
maestro skrev:
Hvor mye tror du en må ut med i mellomlag for en nyere Polo i forhold til en 15 år gammel holk? Det finnes ikke den bilforretningen i verden som vil ta inn noe slikt for noe særlig mer enn vrakpanten. Og bytte jobb: tror du jobber vokser på trær i utkant-Norge - eller for den saks skyld også i byen - hvis man f.eks. er over 50 år? Og hvis en er så heldig å få ny jobb mer sentralt, tror du det står lang kø med kjøpere klar for å overta huset ditt der du bor og hvor mye vil det koste å skaffe seg noe nytt i byen? Nei, det virker ikke som du har noen anelse om det virkelige liv, min venn! Det er enkelt å uttale seg om hvordan det burde være for andre når en selv sitter på en gyllen gren, som f.eks. politikerne gjør.
Hvem har sagt noe om en _nyere_ Polo?

Hvem har sagt noe om hvor man skal bo?

Jeg har eid noen gamle biler, alle til under 50.000. Den billigste brukte minst bensin, rundt 0.5 liter på mila.

-k

M

maestro

Gjest
knutinh skrev:
Ut fra dette så synes jeg at bilavgiftspolitikken fra venstresida er noenlunde rasjonell, - - -
M.a.o. synes du det er rasjonelt at forskjellene øker i dette landet, slik at de rike har råd til å flotte seg med lange bilferier, store SUVer i bygatene, lystbåter osv., mens de mer ubemidlede som bare såvidt får endene til å møtes og fattiglemmene stadig øker i antall. Jo, det er selvsagt et ærlig standpunkt, vel verdig en sosialistisk regjering.

knutinh skrev:
Hvem har sagt noe om en _nyere_ Polo?
Hvis du skal skifte ut en 15 år gammel bil er det vel liten vits i å bytte til en like gammel eller eldre hvis du skal spare drivstoff. Gamle Polo'er bruker også +/- en liter på mila, dessuten er de ekstremt trafikkfarlige. Men det er mulig du mente at en skulle bytte fra en 15 år gammel stor bil til en 15 år gammel liten en? Spørs jo hvor stor familie du har da kanskje.

Hvem har sagt noe om hvor man skal bo?
Ingen, men mitt poeng var at det er mye vanskeligere å finne jobber på bøgda enn i byen, så å flytte til en annen bygd er vanligvis ingen løsning hvis du ikke arbeider innen primærnæring el.l.

Hva vet du om mitt virkelige liv?
Heldigvis ingenting. Imidlertid gir dine innlegg inntrykk av at du forstår lite av forholdene i distrikts-Norge. Hvis du ønsker å bistå meg i hvordan jeg skal forholde meg i forhold til familie, husvære, jobb osv. for å minisere mitt behov for bilbruk kan du få alle opplysninger du måtte ønske og på bakgrunn av dem utarbeide forslag til endringer i mine disponeringer. Du har sikkert mye å bidra med.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
omholt skrev:
Folk vil ikke bruke mindre bil fordi man legger på drivstoff avgiften med 5 og 10 øre. Man må spørre seg hva som poenget med dette. Det er selvfølgelig utelukkende å få mer inn i statskassen. Det har ingen ting med miljø å gjøre. Skulle man ha begrenset biltrafikken skikkelig måtte man sansynligvis ha doblet drivstoff prisene. Det som gjøres nå vil kun ramme yrkesgrupper (transport) og kanskje de aller fattigste i landet. Tåpelig. Å bygge et bra veinett slik at køene blir mindre og legge til rette for gode kollektiv tilbud er heller ikke en priotering.

Dagens regjering gjør heller ingen ting i forhold til å utvikle alternative energikilder. De fleste som forsker på det, har måttet flagget til utlandet under dagens regjering. Hadde f.eks store deler av drivstoff utgiftene gått til dette, så hadde det vært en smule mer forståelig.
Jeg har stor tro på at dette medfører at folk tenker mer på drivstofforbruk når de skal kjøpe sin neste bil. Det er bra.

M

maestro

Gjest
TJ skrev:
omholt skrev:

Jeg har stor tro på at dette medfører at folk tenker mer på drivstofforbruk når de skal kjøpe sin neste bil. Det er bra.
Det er nok riktig. Særlig de som ikke har så mye å rutte med, selv om de oftest er henvist til bruktbilmarkedet og/eller må låne penger til stadig økende rentesatser.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Pr i dag har man over skatteseddelen fradrag for pendler-avstand/utgifter. Dette er et sosialt gode som hjelper mest for de som har minst. Siden denne ordningen eksisterer, mener jeg at Staten kan bruke bensinprisen aktiv i et forsøk på å redusere privatbilisme.
Når man ser hvor mye all verdens greier fraktes verden rundt og tilbake er det ingen tvil ( i et miljømessig hensyn) om at transport er altfor billig.

M

maestro

Gjest
TJ skrev:
Pr i dag har man over skatteseddelen fradrag for pendler-avstand/utgifter.
Dette fradraget utgjør vel pr. dato kr. 1,40 pr. kilometer minus en betydelig egenandel og har stått rolig i mange år. Dette kompenserer ikke for øket bruk av bil når en regner inn alle utgiftene. Altså blir de som har lang vei til arbeid ekstra beskattet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
knutinh skrev:
Det lar det være opp til brukeren å prioritere om kjøringen er viktig nok.
Vel, noen ganger er den "prioriteringen" mellom å ha en jobb og ikke ha en jobb. Det er ikke alle som kan velge og vrake i geografisk plassering av bolig, arbeidsplass og barnehage. Det er ikke alle som har luksusen å kunne velge.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
TJ skrev:
Ja, det er sikkert derfor man i mange år har hatt lavere avgifter på diesel, helt til majoriteten begynte å kjøpe det. Når man har fått tilstrekkelig mange til å velge det, så vrir man avgiftene over på det... Ikke skal ettermontering av partikkelfilter belønnes med lavere avgifter heller, så ettermontering av det vil aldri bli gjort i Norge, selv om det etter regjeringens begrunnelse gjør dieselbiler mer miljøvennlige.

Har sagt det før og sier det igjen: Politikerne er kun ute etter å melke mest mulig penger ut av bilbruken, ikke å begrense den, for da taper de penger!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
knutinh skrev:
Dersom man legger til grunn hypotesen "bilbruk er sannsynligvis vesentlig til skade for lokalmiljø og globalt klima"*), så virker det rasjonelt å prøve å begrense bilbruk.

For å prøve å begrense bruken av bil, men samtidig unngå infleksibiliteten som ligger i forbud, rasjonering etc så synes jeg at økte priser er et fornuftig tiltak. Det lar det være opp til brukeren å prioritere om kjøringen er viktig nok. Globalt miljø*) gir beng i om du er en minstepensjonist som har bosatt deg i gokk, eller om du kjører Audi SUV til Bærum hver dag.
Spørsmålet er vel heller om økte avgifter faktisk begrenser bilbruken. Gjør de ikke det, så holder ikke miljøargumentet som begrunnelse for økte avgifter. Det eneste rasjonelle er å finne andre virkemidler i håp om at de virker. Men miljøargumentet er ikke rasjonelt. Det er der for å appellere til følelsene våre for at vi ikke skal protestere for høyt når staten skviser enda mer penger ut av bilistene.

M

maestro

Gjest
roffe skrev:
TJ skrev:
Ja, det er sikkert derfor man i mange år har hatt lavere avgifter på diesel, helt til majoriteten begynte å kjøpe det. Når man har fått tilstrekkelig mange til å velge det, så vrir man avgiftene over på det... Ikke skal ettermontering av partikkelfilter belønnes med lavere avgifter heller, så ettermontering av det vil aldri bli gjort i Norge, selv om det etter regjeringens begrunnelse gjør dieselbiler mer miljøvennlige.

Har sagt det før og sier det igjen: Politikerne er kun ute etter å melke mest mulig penger ut av bilbruken, ikke å begrense den, for da taper de penger!
Helt riktig. Dette bør være åpenbart for enhver. Edle motiver finnes ikke i politikken dessverre, de få unntakene som finnes (ingen i Norge i vår tid) bekrefter bare regelen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Når jeg regner på det viser det seg av vi bruker like mye i året på melk...

Burde muligens investert i ku... ::)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Problemet er ikke at bensinen koster så mye, men at avgiftspolitikken gjør bilutgiftene så uforutsigbare. Hadde man hatt samme ustabile prissvingning på melk som det er på drivstoff så tipper jeg det hadde blitt hyl fra politikerhold også. En vanlig famillie i dagens Norge har et slags budsjett som man forsøker å få til å gå opp omtrent med inntekten.
Det spiller ingen rolle om bensinen utgjør 3% eller 5% av utgiftene, men problemet oppstår når den gjør dette hoppet på få måneder. Med dagens boligpriser har de fleste nyetablerte barnefamilier presset økonomien ganske hardt. Skal man plutselig ut med 12000 mer i året etter skatt (basert på at to voksne til sammen kjører 25000km i løpet av året, 0,8l/mil på blandet kjøring og en prisstigning på 6 kroner literen, f.eks. fra 10 til 16 kroner literen), så kan familieøkonomien få en alvorlig utfordring, spesielt hvis dette skjer parallelt med stigende rente.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
maestro skrev:
TJ skrev:
Pr i dag har man over skatteseddelen fradrag for pendler-avstand/utgifter.
Dette fradraget utgjør vel pr. dato kr. 1,40 pr. kilometer minus en betydelig egenandel og har stått rolig i mange år. Dette kompenserer ikke for øket bruk av bil når en regner inn alle utgiftene. Altså blir de som har lang vei til arbeid ekstra beskattet.
Men relativt sett mindre enn enkelte skal ha det til..

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
maestro skrev:
roffe skrev:
TJ skrev:

Helt riktig. Dette bør være åpenbart for enhver. Edle motiver finnes ikke i politikken dessverre, de få unntakene som finnes (ingen i Norge i vår tid) bekrefter bare regelen.
Hvor mye er det faktisk dieselavgiften har gått opp sammenlignet med bensinprisen siste årene?

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Problemet er ikke at bensinen koster så mye, men at avgiftspolitikken gjør bilutgiftene så uforutsigbare. Hadde man hatt samme ustabile prissvingning på melk som det er på drivstoff så tipper jeg det hadde blitt hyl fra politikerhold også. En vanlig famillie i dagens Norge har et slags budsjett som man forsøker å få til å gå opp omtrent med inntekten.
Det spiller ingen rolle om bensinen utgjør 3% eller 5% av utgiftene, men problemet oppstår når den gjør dette hoppet på få måneder. Med dagens boligpriser har de fleste nyetablerte barnefamilier presset økonomien ganske hardt. Skal man plutselig ut med 12000 mer i året etter skatt (basert på at to voksne til sammen kjører 25000km i løpet av året, 0,8l/mil på blandet kjøring og en prisstigning på 6 kroner literen, f.eks. fra 10 til 16 kroner literen), så kan familieøkonomien få en alvorlig utfordring, spesielt hvis dette skjer parallelt med stigende rente.
Det store hoppet vi ser i bensinprisen skyldes ikke avgiftene, økningen for bensin var vel på 5 øre literen om jeg husker rett.

Markedsøkonomien får til tider slike utslag, men er nå likevel å foretrekke fremfor en ren østblokkinspirert planøkonomi med politikerstyrt tilbuds- og prisdannelse. Det er mer forutsigbart for familier og andre med 5-årsplaner ... men jeg vet nå ikke helt likevel om jeg ønsker meg dette i stedet. Men vi har jo allerede en planøkonomisk landbrukspolitikk, så det kan vel fungere på andre områder i samfunnet også. Slike løsninger har jo sine tilhengere langt ute ved den mørkerøde sperregrensen.

O

omholt

Gjest
TJ skrev:
Det argumentet holder ikke mål. Det blir å tenke bakvendt. Staten må lære å bruke gulerot framfor pisk. Det er fult mulig.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hvis alle som jobber i Oslo skulle BO der.. hvor mye tror dere man måtte betale for den teite 30kvm leiligheten på bislett ? da hadde jo ingen med normal inntekt hatt råd til å bo i byen....??? (mao alle som ikke arva leiligheten fra bestemor må flytte til ... Moss (f.eks))

(Disse menneskene som er så "grønne" skjønner jo selvsagt ikke et kvekk av at det er surt å BÅDE ha verdens dyreste BILER, verdens dyreste BENSIN/DIESEL, verdens DÅRLIGSTE veier *OG* verdens mest "langstrukne, kuperte, teite" land!!... ja, jeg glemte nesten det viktigste ... ***OG*** verdens dårligste kollektivtilbud !

Vi må bestemme oss! Enten skal det koste 15,- literen og bilavgiften settes til omtrent NULL (slik at vi kan kjøpe miljøvennlige, sikre biler) ELLERS får de *F%&N* meg sette ned drivstoffprisen!! vi finner oss ikke i BEGGE deler ! .. Jeg HÅPER vi bruker neste valg til å vise hva vi mener om dette (eneste som faktisk HJELPER) .. de innenfor ring3 er ikke mange nok til å tvinge oss til å ta den bussen som i beste fall går hver time og som ikke kjører innom både barnehagen og skolen slik av vi rekker begge........... (shit, tenk på folk som har mer enn 2 barn? finnes "slike" også...................)

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
TJ skrev:
Det argumentet holder ikke mål. Det blir å tenke bakvendt. Staten må lære å bruke gulerot framfor pisk. Det er fult mulig.
De gjør jo det til en viss grad også, det er mye mindre avgifter på små snille biler enn store slemme. Men forskjellene kunne godt vært enda større. Det er ingen god grunn til at de minste og mest gjerrige bilene skal være uhyggelig mye dyrere enn f.eks. i Sverige.

Det burde være minst et svært rimelig og godt alternativ som man kunne velge i allefall.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det store hoppet vi ser i bensinprisen skyldes ikke avgiftene, økningen for bensin var vel på 5 øre literen om jeg husker rett.
Hvis utsalgsprisen på bensin er kr 13,- vil total avgiftsprosent til Staten være 59,23% inkl. mva. Det må da gå an å regulere noe her, f.eks. senke avgiftene når prisen på råolje er høy - slik som noen går inn for - - -

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvis utsalgsprisen på bensin er kr 13,- vil total avgiftsprosent til Staten være 59,23% inkl. mva. Det må da gå an å regulere noe her, f.eks. senke avgiftene når prisen på råolje er høy - slik som noen går inn for - - -
Jo avgiftene kan sikkert senkes, men det vil være et dårlig system om de skal være avhengige av dagsprisen på bensinpumpene. Men du kan i allefall glede deg over at prosentdelen fra bensinpumpen som går til staten vil synke etterhvert som prisen på olje stiger. :D

Alternativt kan du jo kjøpe en stor tank og grave ned i hagen og handle inn bensin for de neste 4 årene... så har du iallefall forutsigbar fastpris da... eller kjøpe en bil som bruker mindre suppe.

Har man en dieselbil går det også an å drive den på parafin med litt tilsetningsstoffer, eller fyringsolje... er noen kroner billigere den. Ikke helt stuereint, (men lurt å bruke parafin uten fargestoffer) så folk med garasje og en stor tank kan fort spare ganske mye, spesielt om man kjører langt.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Gjestemedlem skrev:
Har man en dieselbil går det også an å drive den på parafin med litt tilsetningsstoffer,
Det gikk faen så fint, helt til de fant på å ha farge i den også. :p
50 - 50 parafin/diesel var en fin fin blanding. Lommebokvennlig var det også. :D

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
omholt skrev:
TJ skrev:
Der er jeg forsåvidt enig, men ser vel for meg at litt av begge deler er vel så effektivt?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Nei man må vel krype til korset og skaffe seg multivisum til Russland og en dieselbil. På den måten kan man jo "frikoble" seg i forhold til norske avgifter.

Det merkes jo når både bensin og diesel er straks under 14 kroner literen. Men selv om det kjennes i lommeboka er det ikke så dumt å huske at drivstoffet faktisk har vært mye dyrere tidligere, - når man regner i forhold til kjøpekraft.

Ellers er det vel verd å merke seg at alle politiske argumenter, med unntak for de som kommer fra ungdomspartiene - de vet jo ikke bedre stakkars, i retning miljø bare er BS og intet annet! Avgiftene legges akkurat så høyt at folket sutrer høylydt, men bevisst så lavt at folk ikke endrer kjøremønster. Motivet er å inndra kjøpekraft og intet annet. Staten har penger i overflod, miljøet bryr seg mindre om bensinen koster 10 kroner eller 15 kroner pr. liter så lenge forbruket er like høyt, men avgiftene fører til at "folket" ikke bruker pengen sine på annet "fjas" fordi det skaper inflasjon, - og DET er farlig det!!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Godt vi har Staten å skylde på. Oljenasjonen Norge er den siste kommunist-stat og bestemmer det meste i vår økonomi, og ikke minst våre ufrie liv. Selvsagt siden vi er på Top-Five av Verdens drivstofftilbydere, og burde av den grunn være på prisbunn, men den gang ei. Skammelig er det at "noen" av norges matpakke-kjørere bor i hobby-byer som Tromsø/Trondheim/Bergen/Stavanger/Oslo, og medvirker til at mindretallet må betale overpris. (seriøst ment, noen trenger det, de fleste i Norge har et tilbud som er langt bedre enn å råtne bak et ratt i timesvis, men driter i å forsøke på "individets alter")
Husker sist jeg var i Tsjekkia, ca 3mnd siden, og betalte kr 11,50 for litern. Skammelig, og en helt ublu pris, drakk ihvertfall to øl pr døgn mindre enn normalt. Gruer meg litt til California neste gang. Blir nok litt satt ut siden trafikken og køene har blitt noe mindre. Lover ikke bra, men er vel dau i løpet av de neste 40-50 år, så det er ikke det store problemet. ::)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
Godt vi har Staten å skylde på.
Vel vi kan jo ikke godt lenger skylde på nazistene eller kommunistene, de finnes jo knapt lenger.
Da gjenstår det bare de "multikapitalistiske griske aksjonærene" og direktørene i oljeselskapene som tar eksorbitante utbytter ( Ingen er verre enn Staten og Kristin på det feltet, men vi kan jo late som om at vi ikke vet det ;) )

Men på en måte gir det ikke helt den samme tilfredstillelsen å klage over de "multikapitalistiske griske aksjonærene" som det gjør når man langer ut mot Storting, Regjering og Stat. ;)

Er bare slik det er, og noen må da være "Prügelknabe", eller......?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vi kan jo i det minste håpe og tro at deler av Staten, også ibefatter oss. Vi eier jo tross alt Staten så hvorfor ikke bare legge ned hele skiten. Kristin må jo gjerne fjerne sine ca. 60% i avgifter, og vi får ditto billigere drivstoff. Så fint da!! Kjører ca 30000 i året så nå snakker vi kroner! Regner med at selskapene tjener nok som det er, så vi nedgraderer utgiftene.

Hmmm. Legger ned jobben jeg, prioriterer familie i et par år. Noen innleide degoser får prøve og utfolde seg istedenfor. Livet er herlig dere!!! SKÅL!!

burp...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Alt som man MÅ ha er yndet skatteobjekter og det vil aldri ta slutt,men økningen nå skyldes jo høy oljepris, og der vil vi følge verdensmarkedet uansett..

Pt er det kun en bil som brukes til og fra jobben hos oss, og det blir ca 1500-2000 kr pr mnd inkludert en og annen biltur og handletur, så når jeg begynner å bruke bilen igjen blir det ca 2500 kr pr mnd tenker jeg + bompenger.

Nå er jeg så gammel og økomomisk uavhengigi at 500-1000 kr mer pr mnd ikke ruinerer meg,men tidligere så balanserte budsjettet med +/-200 kr pr måned så vi måtte velge mellom å kjøpe bleier eller vitaminer. Den gang hadde 500 kr + i utgifter prm mde vært krise, uansett årsak!! Så jeg forstår frustrasjonen ...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Sleiven skrev:
Nå er jeg så gammel og økomomisk uavhengigi at 500-1000 kr mer pr mnd ikke ruinerer meg,men tidligere så balanserte budsjettet med +/-200 kr pr måned så vi måtte velge mellom å kjøpe bleier eller vitaminer. Den gang hadde 500 kr + i utgifter prm mde vært krise, uansett årsak!! Så jeg forstår frustrasjonen ...
Godt det ikke er bare meg som nekter å kjøpe den "Norge går så det suser, alle i Norge har god råd, så dette tåler vi"-argumentasjonen. Det er slett ikke alle i Norge som har god råd og "sikkerhetsbuffer" i banken. Hos mange er det HELT tomt noen dager før lønning hver måned, og selv da etter hard prioritering av hva man skal bruke pengene til.

Topp Bunn