Hvor mye bruker vi på drivstoff

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det er ikke sikkert at folk vil få noen bedre realøkonomi hvis skatter og avgifter senkes for mye. Det fører raskt til mer penger i omsetning med høyere lånerenter, prisnivå og press på lønninger som skader næringslivet osv. Skatter og avgifter er finansministerens viktigste virkmiddel til å kontrollere økonomien og holde Norge sundt og friskt. I gode tider, slikt som nå er det viktig å holde litt tilbake.
Å holde litt tilbake?? Haha, vi har jo ikke råd til noenting, veier, skoler, offentlige bygg, jernbane, muséer etc.etc. - alt forfaller, vi har aldri hatt så dårlig råd i nyere tid! Stakkars rike, fattige nordmenn, sier de i Sverige. Og så hadde det vært mye mer renhårig av politikerne å si det som det er, økte drivstoffavgifter har ingenting med miljøet å gjøre! Dette er rett og slett den rene humbug!

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Å holde litt tilbake?? Haha, vi har jo ikke råd til noenting, veier, skoler, offentlige bygg, jernbane, muséer etc.etc. - alt forfaller, vi har aldri hatt så dårlig råd i nyere tid! Stakkars rike, fattige nordmenn, sier de i Sverige. Og så hadde det vært mye mer renhårig av politikerne å si det som det er, økte drivstoffavgifter har ingenting med miljøet å gjøre! Dette er rett og slett den rene humbug!

Det er ikke lurt med slike investeringer i oppgangstider. Nå er presset i byggebransjen svært høyt og prisene for slike store prosjekter vil være unødvendig høye, dessuten vil statslig beslaglegging av slik kapasitet nå gjøre det enda vanskeligere for det private næringslivet, samt for private som vil bruke penger på slikt.

Det er mye mer fornuftig å vente med storinvesteringene til vi får nedgangstider igjen, og de kommer nok før eller siden. Da er det gunstig å bruke den ekstra kapasiteten som er tigjengelig, som samtidig holder arbeidsmarkedet stabilt. Da vil også prisene på slike store investeringer være på et slikt nivå at det ikke er nødvendig å kreve inn ekstramidler fra befolkningen for å gjennomføre dem.

Det er defor gjennomført solid finanspolitikk å vente med slikt nå som det er så gode tider.

Men å få folk til å forstå det er ikke alltid like lett for politikerene, de ser bare en masse penger og uløste oppgaver og evner ikke å trekke slike konklusjoner selv.

Som sagt, det er mye vanskeligere å være politiker i gode tider enn i dårlige. Spesielt hvis man vil føre en ansvarlig økonomisk politikk og ikke bare drive overbud og stemmekjøping. Så jo bedre det går med Norge i årene fremover, jo større er sjansen for et regjeringsskifte, paradoksalt nok.

M

maestro

Gjest
Du verden, nå høres du akkurat ut som Kristin Halvorsen, som plutselig ble "ansvarlig" etter å ha kommet i posisjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Du verden, nå høres du akkurat ut som Kristin Halvorsen, som plutselig ble "ansvarlig" etter å ha kommet i posisjon.
Ja SV pleide jo å være overbudspartiet fremfor noen, men finansministeren har overrasket positiv med å holde en meget fornuftig linje, selv om det ikke alltid er like vulgærpopulistisk. Den hodeløse ekstreme overbudspolitikken er forlengst overtatt av FrP. Men hvem vet, når de en kanskje en gang kommer i posisjon vil de muligens oppleve akkurat det samme. Ikke verdt å gamble på det dog. Det beste er å satse på seriøse partier med erfaring og magemål (Ap, H, V) og la fløypartiene holde seg til kommunestyrer og idrettslag.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.359
Torget vurderinger
18
maestro skrev:
Gjestemedlem skrev:
Avgifter på forbruk er fornuftig.
Og så går det mest ut over de svake. Egentlig er det jo bare tull at alle i verdens rikeste land skal har råd til mat, klær, bolig med oppvarming, transport og kanskje en liten ferie i ny og ne - for ikke å snakke om en bil nyere enn 1995-modell!
Skal alle ha råd til egen bolig ? Og hvis du ikke har råd til egen bolig, ny bil, ferie etc. er det da din mening at staten skal sørge for disse tingene til deg ? Når det gjelder bil så er det fult mulig å få tak i en bruktbil av langt nyere dato enn 1995 til under 50.000,- og hvis du ikke har råd til det så har du kanskje ikke råd til bil i det heletatt uansett om bensin/diesel kostet 5 eller 15 kroner literen.
Jeg er også evinderlig lei dette maset fra 'distriktene' hver gang prisen på drivstoff øker med noen øre. For det første er det mange ting som er billigere på bygda enn i byen og det er dessuten ingen som tvinger noen til å bo der. For det andre så finnes det faktisk bussruter i distriktene også, jeg vet det for jeg bor på landet selv.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
HC skrev:
For det andre så finnes det faktisk bussruter i distriktene også, jeg vet det for jeg bor på landet selv.
Så var det det med hyppighet på avganger, dekningsgrad av lokasjoner i forhold til holdeplasser, korrespondanse med andre bussruter, etc. Selv i Oslo er dette vanskelig å få til slik at det fungerer for de fleste.
Snakket med en som bor ca en mil på utsiden av Halden i dag, og der passerer bussen eksakt to ganger i døgnet. Inn mot byen den ene gangen og ut fra byen den andre. Så, ja, det er bussrute der også. Men hvem passer den for?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Selvsagt går det busser ute i distriktene også. Her hos oss går den første forbi bare to timer etter at jeg skulle ha vært på jobb og så går den siste i retur knapt en time før jeg er ferdig. Så hvis jeg nå bare får arbeidsgiveren min til å betale meg full lønn samtidig som jeg arbeider tre timer mindre pr. dag pga. at jeg reiser kollektivt så skal ikke jeg klage. Man får jo mer tid til å høre på musikk slik.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Det e'kje lett å gjæra alle te laks!

G

Gjestemedlem

Gjest
Grining og syting. Folk besetter seg langt ute på landet og får bolig til under halv pris, og så beklager de seg over at de en nødt til å bruke bilen litt og at denne bruker bensin..

null sympati

Hvis man vil bo øde til får en ta kostnadene med transport når man vil besøke sivilisasjonen.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du har fortsatt ikke skjønt at ikke alle kan kjøpe seg leilighet på Aker Brygge.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Du har fortsatt ikke skjønt at ikke alle kan kjøpe seg leilighet på Aker Brygge.
Helt greit at folk bor i ødemarken, men de økonomiske fordelene de har av f.eks. boligpriser, enten de eier eller leier, oppveier drivstoffkostnadene mange mange ganger.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
roffe skrev:
Helt greit at folk bor i ødemarken, men de økonomiske fordelene de har av f.eks. boligpriser, enten de eier eller leier, oppveier drivstoffkostnadene mange mange ganger.
Boligpriser??! Tror du at de som rammes hardest av økte bensinpriser har råd til å kjøpe bolig og kjøpe bil til særlig mye over vrakpanten? De har som regel ikke noe valg i forhold til hvor man skal bo, hvor man skal jobbe og hvilken bil man skal ha. Men bil må svært mange ha for å transportere seg selv i tide til det man skal.
Økning av bensinprisene rammer utrolig skjevt.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Det gjør det, og det skal den. Den rammer de som bruker mye bensin, og skal man bruke mye bensin får man betale for det.

Knekkes økonomien av en krone eller to ekstra på bensinen får de heller ta en tur på sosialkontoret, jobbe en time ekstra i uken eller pante flasker.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
roffe skrev:
Det gjør det, og det skal den. Den rammer de som bruker mye bensin, og skal man bruke mye bensin får man betale for det.
Det er jo typisk en holdning som passer de som har overskudd av penger helt utmerket. Å ødelegge økonomien til de som har lite med økte utgifter er det visst ingen problemer med.

Er det bare jeg som synes det er bedre med en selvangivelsesbasert beskatning når eneste mål er å få inn mer penger enn å legge mer avgifter på alt mulig annet som rammer skjevt? Ekstra ille synes jeg det er når man ikke kan velge seg bort fra avgiftsøkningen. Andre nødvendighetsgoder, som f.eks. mat har jo faktisk et lavere avgiftsnivå enn de fleste andre varer. Hvorfor skal nødvendighetsgodet drivstoff beskattes så hardt?

Rent politisk ligger jeg for øvrig et sted mellom H og Ap. Jeg misliker sterkt Aps tendens til å avgiftsbelegge alt mulig, samtidig som jeg synes Hs evinnelige gnåling om skattelette og privatisering er totalt unødvendig. Det er en del fellesgoder jeg synes bør være et statlig ansvar (politi, forsvar, utdanning, helse, kommunikasjon for å nevne noen), og for meg er det helt klart at disse godene trenger statlige inntekter for å opprettholde et godt tilbud. Men for meg er det helt klart at inntektene primært bør komme gjennom inntekts- og formuesbeskatning, og ikke gjennom avgifter som rammer skjevt i forhold til den enkeltes evne til å yte til fellesskapet.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Kjører du scooter til jobben, kan du regne med og måtte punge ut minimum 100,- pr mnd i bensin.. ;D
Jeg fyller kansje for 75,- hver 14 dag eller noe, er ihvertfall skjeldent.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
IsakAlexander skrev:
Kjører du scooter til jobben, kan du regne med og måtte punge ut minimum 100,- pr mnd i bensin.. ;D
Jeg fyller kansje for 75,- hver 14 dag eller noe, er ihvertfall skjeldent.
Og du leverer kanskje unger i barnehage/på SFO på scooter?

Det er klart at hvis man som deltaker på Hifisentralen (en gruppe temmelig kjøpesterke mennesker som har råd til Hifi, et rent luksusgode) kun betrakter seg selv, så blir en liten økning i bensinprisen en bagatell...

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nei men de dustene som kjører ALENE i bilen til jobben hver dag kunne jo feks kjøpe seg en scooter? Så sant den aktuelle kandidaten bor nærme nok.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
IsakAlexander skrev:
Nei men de dustene som kjører ALENE i bilen til jobben hver dag kunne jo feks kjøpe seg en scooter? Så sant den aktuelle kandidaten bor nærme nok.
Hvordan vet du at de nevnte "dustene" ikke akkurat har levert barna i barnehage?
Økninger i nødvendighetsgoder rammer MANGE. Det er DET som er saken. Tror du forresten at rikingene på Snarøya bytter ut Land Rover'n med en scooter bare fordi drivstoffprisen øker litt?

Poenget med at jeg irriterer meg kraftig over økninger i drivstoffprisen er at den ikke gjør noen miljømessig forskjell. De etisk opphøyde begrunnelsene er bare et skalkeskjul for å fortsette skjevbeskatningen av folk, den gjør bare livet enda litt vanskeligere for dem som har måttet innrette livet sitt utelukkende for å få inntekt til å strekke til i forhold til utgift allerede.

Det er ingen som til nå har kommet med noen rasjonell begrunnelse for hvorfor man skal øke drivstoffprisene nå, annet enn for å skaffe noen ekstra kroner til Staten. De inntektene synes jeg man skal skaffe på en måte som belaster folk mer etter evne til å yte til fellesskapet.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg nevner bare en løsning på problemet for de det måtte passe.
Selv har jeg/vi ikke råd til hverken bil eller bensin og med de boligprisene som er nå må vi leie.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
IsakAlexander skrev:
Hvordan vet du at de nevnte "dustene" ikke akkurat har levert barna i barnehage?
Økninger i nødvendighetsgoder rammer MANGE. Det er DET som er saken. Tror du forresten at rikingene på Snarøya bytter ut Land Rover'n med en scooter bare fordi drivstoffprisen øker litt?
Nei men hvorfor skal man "sponse" bensinen slik at denne gruppen spaer noen kroner da?

Det er ingen som til nå har kommet med noen rasjonell begrunnelse for hvorfor man skal øke drivstoffprisene nå, annet enn for å skaffe noen ekstra kroner til Staten. De inntektene synes jeg man skal skaffe på en måte som belaster folk mer etter evne til å yte til fellesskapet.
Den omtalte avgiftsøkningen på beninen er ikke en gang tredd i kraft, så den prisstigningen vi ser skyldes at vi nå har en oljepris på nesten $140/fat, og ingen utsikter til nedgang.

Man kan gjene si at den forslåtte økningen i avgift er tåpelig, det er den også, men det er ikke den som gjør at prisene er økt og ingen vil i praksis merke forskjell når den kommer heller. Til det er den alt for liten, nærmest rent symbolsk.

Nå det gjelder fordelingssiden i det hele kan man jo heller bruke skattseddelen som du er inne på, men å heller senke skatten eller gi fradrag for dem med lavest inntekter.

Regjeringen kan redde seg unna alt dette hvis de får til en solid økning i minstefradraget ved neste korsvei. Det vil virkelig gi de lavtlønte mer kjøpekraft. Så kan folk heller få lov til å disponere sin egen inntekt slik de selv ønsker, og gjøre sine egne prioriteringer. Da tilgodeser man alle de lavtlønte, og ikke bare dem som bruker mye bil, kanskje til og med dem som ikke har råd til å ha bil i det hele tatt.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
roffe skrev:
IsakAlexander skrev:

Poenget med at jeg irriterer meg kraftig over økninger i drivstoffprisen er at den ikke gjør noen miljømessig forskjell. De etisk opphøyde begrunnelsene er bare et skalkeskjul for å fortsette skjevbeskatningen av folk, den gjør bare livet enda litt vanskeligere for dem som har måttet innrette livet sitt utelukkende for å få inntekt til å strekke til i forhold til utgift allerede.

Vel, eg kjøpte bil som bruker lite drivstoff fordi prisane er høge og på vei opp. Deilig å fylle halvparten så mykje kvar gong og komme like langt.
Verdt å prøve! Det er ikkje bare miljømessig fornuftig, men også ressursmessig fornuftig!

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Men spørs om Ola Donk tør vise seg i en liten Nissan Micra når nabo`n har Audi A8 L Sedan eller lignende.

J

Jurassic

Gjest
Jeg håper prisen på bensin dobler seg så jeg kan kjøpe meg en nyere og mer komfortabel bil for en billig penge på bruktmarkedet ;D

Å syte over bensinprisen og argumentere med stakkars småbarnsforeldre synes jeg er et idiotisk argument. Velger man å flytte x antall mil fra jobben og en barnehage i motsatt retning av jobben så synes jeg virkelig ikke synd på de personene. Man trenger ikke bo på akkurat det stedet og jobbe i akkurat den jobben.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
Jeg håper prisen på bensin dobler seg så jeg kan kjøpe meg en nyere og mer komfortabel bil for en billig penge på bruktmarkedet ;D

Å syte over bensinprisen og argumentere med stakkars småbarnsforeldre synes jeg er et idiotisk argument. Velger man å flytte x antall mil fra jobben og en barnehage i motsatt retning av jobben så synes jeg virkelig ikke synd på de personene. Man trenger ikke bo på akkurat det stedet og jobbe i akkurat den jobben.
Du er vel ikkje so ondsinna at du meiner at folk skal vera nøydd til å prioritera? Stygging ;)!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jurassic skrev:

Jo. Det er ikke så enkelt som du åpenbart tror å få bolig, barnehageplass og jobb nær hverandre.

Hvis du tror at det er de som eier nyere biler som blir rammet hardest, så tar du skammelig feil.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
TJ skrev:
Vel, eg kjøpte bil som bruker lite drivstoff fordi prisane er høge og på vei opp. Deilig å fylle halvparten så mykje kvar gong og komme like langt.
Verdt å prøve! Det er ikkje bare miljømessig fornuftig, men også ressursmessig fornuftig!
Tør ikke tenke på hva slags bensinsluker du hadde før du byttet bil.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjestemedlem skrev:
Nei men hvorfor skal man "sponse" bensinen slik at denne gruppen spaer noen kroner da?
Ingen snakker vel om å sponse bensinen. Man snakker om å ikke øke den høye avgiftsbeleggingen av drivstoff ytterligere.

Man er ganske dypt hjernevasket inn i Aps avgiftsdoktrine når man kaller det å IKKE øke avgiftene for "sponsing".

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ingen snakker vel om å sponse bensinen. Man snakker om å ikke øke den høye avgiftsbeleggingen av drivstoff ytterligere.

Man er ganske dypt hjernevasket inn i Aps avgiftsdoktrine når man kaller det å IKKE øke avgiftene for "sponsing".
Som tidligere nevnt har ikke denne 5 øres avgiftsøkningen som ikke er innført ennå engang noen som helst påvirkning på prisnivået, så det er ikke den jeg snakker om her.

Men det er enkelte krefter som forslår at staten skal f.eks. justere sitt avgiftsnivå slik at beninprisen holdes konstant, etter litt slik planøkonomisk sovjetmodell, f.eks. på 10 kroner eller noe slikt. I så tilfelle snakker vi om sponsing.

Jeg er som sagt ingen tilhenger av å øke avgiftene, og for meg kunne de gjerne vært satt ned litt i stedet. Men alt i alt har dette svært liten betydning for prisnivået, og er derfor ikke noe å henge seg opp i. Her er det de markedsøkonomsike kreftene som bestemmer.

Olje og bensin er dyrt på verdensmarkedet, derfor er rpisene nå så høye som de er. Ikke så vanskelig egentlig, og heller ikke mye å gjøre med annet enn å tilpasse seg så godt man kan.

Dette er som å bekymre på seg hjerteinfarkt fordi det regner for mye i Bergen.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
TJ skrev:
Tør ikke tenke på hva slags bensinsluker du hadde før du byttet bil.
LOL..Sier noe der.. 4 liter på mila og det var på langtur. Hehe

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Vi betaler gladelig 50kr/literen for vann, som er GRATIS i springen.
Men å betale 13-14kroner literen for bensin?? ???

Litt nøkternt, for hver krone som bensinprisen stiger får vi 100kr/mnd i ekstra utgifter, gitt 15000km/0,8 pr.mil.
Er det dette som knekker husholdningsbudsjettet for folk flest?

8)

G

Gjestemedlem

Gjest
topline skrev:
Vi betaler gladelig 50kr/literen for vann, som er GRATIS i springen.
Men å betale 13-14kroner literen for bensin?? ???

Litt nøkternt, for hver krone som bensinprisen stiger får vi 100kr/mnd i ekstra utgifter, gitt 15000km/0,8 pr.mil.
Er det dette som knekker husholdningsbudsjettet for folk flest?

8)
Hvis tallene stemmer så vil det jo si at en økning i bensinprisen på 5 øre, den foreslåtte avgiftsøkningen, vil medføre en økning i månedtlige drivstoffutgifter på 5 kroner.... ikke rart så mange er fra seg av fortvilelse nå.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.359
Torget vurderinger
18
roffe skrev:
Boligpriser??! Tror du at de som rammes hardest av økte bensinpriser har råd til å kjøpe bolig og kjøpe bil til særlig mye over vrakpanten? De har som regel ikke noe valg i forhold til hvor man skal bo, hvor man skal jobbe og hvilken bil man skal ha. Men bil må svært mange ha for å transportere seg selv i tide til det man skal.
Intet valg i forhold til hvor man skal bo, hvor man skal jobbe og hvilken bil man skal ha? Hva slags land eller fengsel bor du i? Skulle man ikke kunne søke en annen jobb, flytte, bytte yrke etc. fordi man ikke er rik? Nordmenn av de mest fastgrodde, fantasiløse og handlingslammede menneskene som finnes, i hvertfall hvis vi sammenligner med andre vestlige land. Men det er vel slik det går når man er vant til at staten stepper inn til enhver tid, da mister man evnen til å handle på egne vegne.

"For the record" så mener jeg at staten bør senke avgiftene på bensin og kjøpe Norge fri fra poengløs symbol-miljøpolitikk . Kvotesystemet er der for å brukes og hvem mer egnet enn rike Norge til å benytte dette systemet til alles beste.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.778
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Verden har generelt sett en energikrise, som jordskjelvet i Kina har forverret. Kina (samt noen andre utviklingsland) har en utvikling og velstandsøkning som påvirker verden, både mhp co2-utslipp og mhp etterspørselen etter olje. USA har generelt sett for lite energiproduksjon basert på atomkraftverk og fornybar energi. Kina på sin side øker energiproduksjonen vha en rask utbygging av kullkraft - uten co2-rensing, men har leveringsproblemer til kullkraftverkene etter jordskjelvet, og forsøker å kompensere med oljefyrte kraftverk. USA er for avhengig av oljefyrte kraftverk, og enkelte afrikanske land forsøker å avhjelpe manglede energiproduksjon med dieselgeneratorer.

Kort fortalt, så er etterspørselen etter olje høyere enn produksjonen. Noe av dette vil gå ned når Kina får fikset leveringsproblemene til kraftverkene sine. Når de afrikanske landene får avhjulpet sin situasjon er vilt gjettverk - Afrikanerne drar Mañana til en annen dimensjon...

"Grønne" tror en kan "energi-spare" oss ut av problemene, og noe kan selvfølgelig hjelpes på med økt energieffektivitet. Det kan alikevel ikke stikkes under en stol at en rett og slett trenger mere produksjonkapasitet basert på utslippsfri teknologi. Dette betyr praktisk sett i dag enten vannkraft eller atomkraft. Fornybare energikilder som vind og solkraft monner rett og slett ikke nok med dagens infrastruktur og teknologi.

Når det gjelder å redde verden i forhold til å redusere (person-)biltraffikk her i Norge, så er det tøv. Norge totalt, utgjør 2% av verdens totale CO2-utslipp, hvorav veitrafikken utgjorde 19% av de totale klimagassutslippene fra Norge. Sasol syntetdrivstoff-verket i Sørafrika slipper alene ut mere enn Norges samlede CO2-utslipp.

Hvis en skal gå etter reduksjon av klimagassutslipp, så må en gå etter de store klimagasskildene på verdensbasis - kraftverk, industri og shipping. (Biltrafikken i USA står dog i en særstilling...) For å kunne gjøre dette må en utvikle lønnsomme alternativer som er praktisk gjennomførbare, og så konverter heller enn å legge ned og så vente på alternativer som dukker opp. En kan ikke dra bort teppet under virksomheter og folk, og ikke ha noen alternativer.

Det samme gjelder hvis en skal påvirke kjøremønster og bilbruk - en må ha lønnsomme, praktisk brukbare alternativer på plass før en kan aviftsbelegge biler og drivstoff br i det hinsidige.

Økonomene har et uttrykk som kalles priselastisitet, som er et uttrykk for hvordan forbruk kan reguleres igjennom pris. Lav priselastisitet betyr at pris ikke har så mye å si for forbruket - en må ha det forbruket en har. For svært mange i Norge, så er priselastisiteten både på strøm og drivstoff lav - en har rett og slett ikke alternativer som virker. En kan fjase med "å flytte til byen", "flytte nære jobben", "kjøp bil som bruker mindre" osv. I sammenheng med en persons totaløkonomi er dette stort sett ubrukelige alternativer. Å bruke 100000 (nyere bil) for å spare 5000 i året er ikke et regnestykke som går ihop. Å bruke 2-3 mill (kjøpe hus i byen for å flytte fra landsbygda) er heller ikke et regnestykke som går ihop. Absurditetene blir gjerne ekstra store når en tar dagens økende rentenivå i betraktning...

Det store problemet er at en reduksjon som monner i utslippsnivået vil koste politikerene penger og ressurser, og de pengene/ressursene vil de ikke bruke. En reduksjon i utslipp vil være avhengig av utbygging av fornybare enegikilder (vannkraft/vinnkraft), som ingen vil ha i sitt nærmijø, og en storstilt utbygging av kollektivtransport, både på jernbanesiden og på busstransport. En storstilt utbygging av infrakstruktur på jernbane, samt å sette jernbanen i stand til å praktisk sett ta over persontrafikk og godstrafikk vil være nødvendig for at dette skal gå sammen. Dette er samtlige politikere på stortinget uvillig til å få en praktisk gjennomføring av. Isteden, så lager de seg selv et påskudd til å legge fiskale avgifter på bil og bilbruk, uten at de vil bruke disse s.k. miljøavgiftene til å gangne miljøet ved å tilby alternativer som virker og er økonomiske for folk flest.

Johan-Kr

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Fenalaar skrev:
Når det gjelder å redde verden i forhold til å redusere (person-)biltraffikk her i Norge, så er det tøv. Norge totalt, utgjør 2% av verdens totale CO2-utslipp, hvorav veitrafikken utgjorde 19% av de totale klimagassutslippene fra Norge. Sasol syntetdrivstoff-verket i Sørafrika slipper alene ut mere enn Norges samlede CO2-utslipp.
Av samme grunn lar jeg være å stemme ved stortingsvalg - stemmen min teller ikke en døyt likevel..... NOT

Hvis en skal gå etter reduksjon av klimagassutslipp, så må en gå etter de store klimagasskildene på verdensbasis - kraftverk, industri og shipping. (Biltrafikken i USA står dog i en særstilling...) For å kunne gjøre dette må en utvikle lønnsomme alternativer som er praktisk gjennomførbare, og så konverter heller enn å legge ned og så vente på alternativer som dukker opp. En kan ikke dra bort teppet under virksomheter og folk, og ikke ha noen alternativer.
Man må også gå etter de store verstingene, selvsagt. Her burde Norge være et foregangsland for å investere i moderne technologi, eller gjerne finne modeller hvor man betaler for tiltak, eks. for CO2 anlegg i Kina og får noe tilbake - gjerne bedre menneskerettigheter osv.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har nå sagt mitt i denne diskusjonen. Generaliseringens mestere har vunnet. Jeg tar av meg hatten for hvor store skylapper man klarer å påføre seg selv, og bøyer meg i støvet for de store konklusjonene. Det er ingen som har det verre eller vanskeligere enn noen andre i Norge, og de som har det kan bare flytte, finne en ny jobb og bytte barnehage helt uten problemer.

Jeg lar denne diskusjonen forbli i generaliseringens herlige utopia og vender tilbake til Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Jeg har nå sagt mitt i denne diskusjonen. Generaliseringens mestere har vunnet. Jeg tar av meg hatten for hvor store skylapper man klarer å påføre seg selv, og bøyer meg i støvet for de store konklusjonene. Det er ingen som har det verre eller vanskeligere enn noen andre i Norge, og de som har det kan bare flytte, finne en ny jobb og bytte barnehage helt uten problemer.

Jeg lar denne diskusjonen forbli i generaliseringens herlige utopia og vender tilbake til Norge.
De fattige du snakker om kan jo f.eks. pante 2 tomme pepsiMAX flasker, så har de dekket merutgiftene den måneden til bensin etter den grusomme avgiftsøkningen som kommer.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.359
Torget vurderinger
18
roffe skrev:
Så hvis du har det vanskelig så er løsningen å gjøre ingenting? Og hvem har sagt at endringer er problemfrie? Men for all del disse kommentarene er vel for generelle.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
HC skrev:
roffe skrev:
Så hvis du har det vanskelig så er løsningen å gjøre ingenting? Og hvem har sagt at endringer er problemfrie? Men for all del disse kommentarene er vel for generelle.
Jeg ser bare ingen grunn til å gjenta meg selv. Jeg har sagt mitt, og de som leser denne diskusjonen får gjøre seg opp sin egen mening. Jeg har tro på tenkende mennesker. Når det gjelder 5-10 øre, så minner det meg om et eller annet om lillfingeren og hele hånda...

Topp Bunn