Diverse Hvor langt får det gå før man ender opp som ko-ko 😂

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Velger å ikke innse misbruket. Alternativet er avenning med mini-anlegg, lydplanken og kunstig DAB klokke radio. Foretrekker å kjøre på til en utgang ryker og restene må bæres ut i en Grand Utopia.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
I uforståendes øyne fremstår nok endel av oss som lettere skrullete. Jeg kan lett telle på en hånd kvinner som ville hatt samme innstilling som samboeren til artikkelforfatteren. Men definitivt enig Arve, dette er sjeleføde, ikke misbruk!
 
M

MarkusH

Gjest
Galskap vil jeg heller kalle det, men det der med puter, dyner, samt å tette igjen alle luftehull har jeg aldri skjønt .... Lyd går jo i lufta .... Jeg tror mange undervurderer riktig plassering og bruker tid på feil ting, som demping før de har tatt skikkelig tak i hovedproblemet .... Det er mine 'two cent'.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det bedste råd må være antidepressiv midler.
 
S

Syncrolux

Gjest
I uforståendes øyne fremstår nok endel av oss som lettere skrullete. Jeg kan lett telle på en hånd kvinner som ville hatt samme innstilling som samboeren til artikkelforfatteren. Men definitivt enig Arve, dette er sjeleføde, ikke misbruk!
Her hos meg så skjønner hun overhodet ikke poenget med å ha to digre "låvedører" midt i stua. Et minianlegg som kan gjemmes unna må da holde i massevis for å høre på P4? Joa...
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er bare å sette ting i perspektiv.
Noen kjøper hytte(r) til millioner av kroner som de bruker en gang i blant.
Noe bruker millioner av kroner på bil(er) de bruker en gang i blant. Bare verdifallet på en ny bil kan fort være like dyrt som anlegget mitt (og jeg har vel brukt mer enn gjennomsnittlig mye tid og penger på det).
Noen finklipper bonsai-trær i årevis.
Noen kjøper sofa til 60-70-80.000 (ja seksitusen, syttitusen, åttitusen).
Fiskeutstyr til mange mange titusenlapper...

Nei, lidenskaper er bra det. En hobby eller fire er sunt for den mentale helsa vår.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Spørsmålet er, hvorfor har ikke kvinner flest den samme lydoppfattelsen som menn? Vi må være fundamentalt forskjellig skrudd sammen.

For rundt 15 år siden var det en aktiv kvinne her på sentralen, stort flere har ikke jeg oppdaga.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det finnes flere, men de har ikke samme engasjementet som menn.
Eller, kjærringa mi er ikke like engasjert, men hun sier at vi må gjerne bygge ut kjellerstua så vi får bedre lyd, og jeg må gjerne få alt på stell. Jo bedre, jo bedre ;)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Det finnes flere, men de har ikke samme engasjementet som menn.
Eller, kjærringa mi er ikke like engasjert, men hun sier at vi må gjerne bygge ut kjellerstua så vi får bedre lyd, og jeg må gjerne få alt på stell. Jo bedre, jo bedre ;)
Du er heldig, ynot! Mange av oss har det nok ikke så enkelt som deg. 😁

Høyttalerne dras fram en cm om dagen til ønsket effekt er oppnådd, og håper at det ikke oppdages. 👀
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Spørsmålet er, hvorfor har ikke kvinner flest den samme lydoppfattelsen som menn? Vi må være fundamentalt forskjellig skrudd sammen.

For rundt 15 år siden var det en aktiv kvinne her på sentralen, stort flere har ikke jeg oppdaga.
Er det gjort forskning på dette?

Etter min oppfatning er det mange kvinner som skiller lyd, og hører minst like godt som menn. Ikke alle.
Det kan ofte være lurt å rådføre seg med en kvinne som liker musikk, om en vil videre framover, og ikke sidelengs i prosessen med å sette opp et vellydende anlegg.
En viktig faktor her, er at damemennesket ofte da ikke vet hva tingene koster, og slipper å dra med seg den distraksjonen i vurderingen. Ofte er det også slik at kvinnene ofte hører bedre hva som låter naturlig og er mer i stand til å engasjere.
Menn som har drevet med hifi i mange år, har lett for å høre etter lyder og ulyder i alle varianter i stedet for å la musikken tale for seg.

Jeg har låvedører i stua. Kjerringa sier at huset skal brukes til å bo i. Et ganske vettu utsagn synes jeg.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.030
Sted
Oslo
Det er bare å sette ting i perspektiv.
Noen kjøper hytte(r) til millioner av kroner som de bruker en gang i blant.
Noe bruker millioner av kroner på bil(er) de bruker en gang i blant. Bare verdifallet på en ny bil kan fort være like dyrt som anlegget mitt (og jeg har vel brukt mer enn gjennomsnittlig mye tid og penger på det).
Noen finklipper bonsai-trær i årevis.
Noen kjøper sofa til 60-70-80.000 (ja seksitusen, syttitusen, åttitusen).
Fiskeutstyr til mange mange titusenlapper...

Nei, lidenskaper er bra det. En hobby eller fire er sunt for den mentale helsa vår.
For ikke å snakke om fotoutstyr...jeg fikk nettopp 1,2kg 85mm inn døra.

Da jeg annonserte at det var på tide med en oppgradering av stereoanlegget var fruen i grunnen glad jeg ikke brukte midtlivskrisen på sportsbil, motorsykkel, båt, el.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For ikke å snakke om fotoutstyr...jeg fikk nettopp 1,2kg 85mm inn døra.

Da jeg annonserte at det var på tide med en oppgradering av stereoanlegget var fruen i grunnen glad jeg ikke brukte midtlivskrisen på sportsbil, motorsykkel, båt, el.
Ja, en del bruker det sågar til å jakte andre damer enn den dama man har.
HiFi er en bra og billig (rettere sagt: ikke like dyr) som andre :)
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
De samme som driver med hifi og som har 10 forskjellige anlegg de aldri kommer til å høre på, ville blitt horders ellers. Det er god nok grunn til at man ikke bør kalle dette misbruk!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Misbruk?? Misbruk ville vært å IKKE prøve å gjenskape noe så fantastisk som gåsehudopplevelsen ved all verdens musikk og den emosjonelle tour de force man kan få av dette! Misbruk av LIVET ville det vært. Ferdig snakka.
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
420
Antall liker
948
Torget vurderinger
7
Det er bare å sette ting i perspektiv.
Noen kjøper hytte(r) til millioner av kroner som de bruker en gang i blant.
Noe bruker millioner av kroner på bil(er) de bruker en gang i blant. Bare verdifallet på en ny bil kan fort være like dyrt som anlegget mitt (og jeg har vel brukt mer enn gjennomsnittlig mye tid og penger på det).
Noen finklipper bonsai-trær i årevis.
Noen kjøper sofa til 60-70-80.000 (ja seksitusen, syttitusen, åttitusen).
Fiskeutstyr til mange mange titusenlapper...

Nei, lidenskaper er bra det. En hobby eller fire er sunt for den mentale helsa vår.
Jeg har flere interesser, hvorav hi-fi er en av dem. Det som er viktig for meg er at prisen, eller pengene jeg legger ned i det skal motsvare interessen og tiden jeg bruker på det. Fordelen med hi-fi er at det er ekstremt lett tilgjengelig. Jeg bruker anlegget mitt så og si hver dag, og gjerne flere timer i slengen.
Hvis en da ser på timeprisen jeg betaler for anlegget mitt, så er den faktisk ganske beskjeden i forhold til prisen jeg betaler for hobbybil og sykler.

Selvfølgelig er det noen som mener det er koko å bruke 200k på et stereoanlegg, men for meg så er det en mer fornuftig investering enn syklene mine til 100k eller hobbybilen til 500k. Nå har jeg ingen planer om å kvitte meg med bil eller sykler og er fornøyd med at jeg har gått til anskaffelse av det, og bruker det også en god del, men det er helt klart hi-fi som for meg har gitt lavest timepris.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Det er bare å sette ting i perspektiv.
Noen kjøper hytte(r) til millioner av kroner som de bruker en gang i blant.
Noe bruker millioner av kroner på bil(er) de bruker en gang i blant. Bare verdifallet på en ny bil kan fort være like dyrt som anlegget mitt (og jeg har vel brukt mer enn gjennomsnittlig mye tid og penger på det).
Noen finklipper bonsai-trær i årevis.
Noen kjøper sofa til 60-70-80.000 (ja seksitusen, syttitusen, åttitusen).
Fiskeutstyr til mange mange titusenlapper...

Nei, lidenskaper er bra det. En hobby eller fire er sunt for den mentale helsa vår.
Hus og hytter stiger gjerne i verdi. Det samme gjeder for noen plateskatter som her et begrenset opplag.🌞🎶
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har en filosofi at så lenge folk har penger til å holde på med dette, så er det fritt fram til å drive det så langt lommeboka orker. :unsure:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Misbruk?? Misbruk ville vært å IKKE prøve å gjenskape noe så fantastisk som gåsehudopplevelsen ved all verdens musikk og den emosjonelle tour de force man kan få av dette! Misbruk av LIVET ville det vært. Ferdig snakka.

Det er flott det, men når man kjøper høytalerkabler til 150 000kr dreier det seg om noe helt annet.....
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Trenger man en unnskyldning for å bruke penger på det man har lyst på?
De fleste har sett dokumentaren Hifi Delirium. Her finnes det meste, fra gode unnskyldninger til nye «gode» ideer:cool:

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er til og med et bud, det ellevte tror jeg:

Du skal ikke bedrive kor.
Hehe.
Serriøst: Her inne er det ikke mange som har den ringeste idé om lyden av uforsterket/Ikkehermetisert musikk.
Det er temmelig koko å ha avskåret seg selv fra virkeligheten.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Er det gjort forskning på dette?

Etter min oppfatning er det mange kvinner som skiller lyd, og hører minst like godt som menn. Ikke alle.
Det kan ofte være lurt å rådføre seg med en kvinne som liker musikk, om en vil videre framover, og ikke sidelengs i prosessen med å sette opp et vellydende anlegg.
En viktig faktor her, er at damemennesket ofte da ikke vet hva tingene koster, og slipper å dra med seg den distraksjonen i vurderingen. Ofte er det også slik at kvinnene ofte hører bedre hva som låter naturlig og er mer i stand til å engasjere.
Menn som har drevet med hifi i mange år, har lett for å høre etter lyder og ulyder i alle varianter i stedet for å la musikken tale for seg.

Jeg har låvedører i stua. Kjerringa sier at huset skal brukes til å bo i. Et ganske vettu utsagn synes jeg.
Min teori er at hørsel er mer avhengig av hjernen en vi liker å tro. Jeg tror at folk med en skarp hjerne og evne til analytiske vurderinger har bedre "hørsel" enn andre. Og de er flinkere til å formidle det de hører. Jeg opplever at min bedre halvdel hører forskjellene i lyd bedre enn meg. Hun har også lenger utdannelse og tjener bedre. Jeg sier ikke at det alltid være sånn, men at en skarp hjerne hjelper veldig.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Min teori er at hørsel er mer avhengig av hjernen en vi liker å tro. Jeg tror at folk med en skarp hjerne og evne til analytiske vurderinger har bedre "hørsel" enn andre. Og de er flinkere til å formidle det de hører. Jeg opplever at min bedre halvdel hører forskjellene i lyd bedre enn meg. Hun har også lenger utdannelse og tjener bedre. Jeg sier ikke at det alltid være sånn, men at en skarp hjerne hjelper veldig.
Dette tror jeg du har veldig rett i, og det hadde vært interessant med mer forskning rundt dette.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det finnes en god del forskning som andre medlemmer har trukket frem opp gjennom årene. Noen har jo yrker også som er relatert til lyd.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Træning og vejledning i hvad du skal lytte efter.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hva faen er galt med misbruk?
livet er for kort til pietetisme og rasjonalisering av alt man gjør.
så lenge man ikke forvolder andre noe skader, så er det bare å kjøre på.
 
Sist redigert:
Topp Bunn