Hvor lang fartstid har du som High - End lytter?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Tar ingen avstemmning på dette tema, men det skal bli morro ä se hvor lenge enkelte har vært i Hi Fi himmelen!!!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hifi-himmel - nå tøyser du fælt.

Jeg føler at jeg har stått og banket på perleporten i rundt 40 år - og det er først i de seneste par årene at jeg føler at St. Peter har åpnet døren på gløtt.
 

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Eller skal vi kalle det et hifi-helvete. Det har jo vært hett om ørene mange ganger. St. Peter er vel neppe oppdatert på stereo.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Morro å se hvem som er eldst eller hvor gammel man kan bli?
Har iallefall nærmere 40 år med hva jeg vil kalle manien.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.841
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Ulf-B skrev:
Hifi-himmel - nå tøyser du fælt.
Jeg føler at jeg har stått og banket på perleporten i rundt 40 år - og det er først i de seneste par årene at jeg føler at St. Peter har åpnet døren på gløtt.
Ulf-B har talt for meg også.
Jeg trenger ikke å forandre ett eneste ord (eller tall).
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Har vært opptatt av hifi i rundt 10 år. Har blitt ganske dyrt når jeg tenker etter, men ganske skøy også. :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har lyttet til musikk gjennom hifi i 35 år. Stadig bedre hifi, men det blir nok aldri high end.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg var 11 år da det startet. Å kalle det High-End lytter eller HIFI-himmelen kan nok diskuteres - men det er datidens musikkanlegg vi snakker om...i det herrens år 1975. Bygde ett par Coral 10SA-5A, dro disse med en Marantz 1040 som igjen fikk signaler fra en Lenco L-82 med en Ortofon PU. Når jeg nå konstaterer at jeg er blitt hele 47 år - i 36 år har jeg hold på!

Det ble en bratt læringskurve og har vært innom de fleste prinsipper - uten å bruke byggelånskontoen, da...
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Tror vagt jeg kan huske at jeg drev litt med high-end tidlig på '80-tallet eller så.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
For meg startet det i 1969 med Sølvsuper 10, og Tandberg system 7 høyttalere.
Hadde en Philips Platespiller fra sånn ca. 1964-65 som jeg ikke husker navnet på.
Det spilte det også med telefonledninger og jordbrum.Det ble sølvsuper 11 og
til slutt Huldta 10. Kenwood KA 8100 var et stort løft og tilhørende tuner KT 7500 dette var -76.
Husker en tur jeg hadde på El-Spectra, de hadde stengt 2, etasje og jeg spurte om jeg kunne komme opp dit.
Svaret var at der var det bare TUNG hifi.
Mye vanking på Audioscan og da ble IMF tls50 Mk II og Musical Fidelity Studio T en del av
nye oppdagelser og brukt Harman Kardon preamp.
Dette ble en halv livshistorie så det var mitt bidrag enn så lenge.

PS: Rørgreier kom først inn i livet mitt i -96

Cadillacman
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva er "high end" egentlig? Tror ikke jeg har noe slikt, men jeg har kost meg med musikk fra anlegget mitt siden siste halvdel av åttitallet.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.879
Antall liker
38.726
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har ca 30 år som seriøs musikk lytter,men high end lytter kan jeg vel ikke kalle det :)

men hva er high end?

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hmm...Dessto nærmere himmelen dessto mindre forutsetninger for å høre at den nærmer seg...Naturen er full av ironi :)..


Drevet lenge nok til å vite hva jeg liker , og kort nok til å evne like nye ting :)
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Vet ikke riktig hvordan man skal definere Hi-Fi,det er vel bare ett utrykk....men jeg bytta til meg en Phillips rørforsterker og to digre kasser med Tannoy coaks i-65. Siden har rørforsterkerne og også lyden blitt betraktelig bedre.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Litt usikker på om eg vil kalle meg high end lytter,men intressen for musikk/lyd er nok 30år tilbake i tid.

Dvs noken få år etter lenco l75 kom på markedet.

At dèt skulle ta 30 år før eg fekk ein slik spiller i hus,betyr seint men godt.

Det er ei musikkmaskin som setter allt i nytt perspektiv,positivt heldigvis.

Mvh.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
f skrev:
Tar ingen avstemmning på dette tema, men det skal bli morro ä se hvor lenge enkelte har vært i Hi Fi himmelen!!!
Siden 1992 trur eg, mao snart 20 år :) Starta med Nad, Dali, Denon og Celestion, deretter Acurus, Tara Labs og Renaissance Audio, før jeg endte opp med dagens oppsett :)

Mvh :)
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Har lyttet til live-musikk og opptak i studio (og mest hjemmestudio) i 30 år, men aldri hatt high-end anlegg (hva nå det innebærer).

Men jeg har hatt og har anlegg gode nok til å høre nerven i musikken (hvis den er der) og gode nok til å skille instrumentene klart fra hverandre.

Som er det viktigste for meg.


Har man hørt mye live-musikk, tror jeg nok det er vanskelig å matche lyden av et godt band gjennom en god PA som er godt skrudd mot noe som helst.
Hifi blir temmelig fattig til sammenligning. Derfor prøver jeg ikke å strekke meg etter dette heller. Og ikke har jeg råd til det.

Men det er nå min mening.
 
M

musicus

Gjest
HCS skrev:
Hmm...Dessto nærmere himmelen dessto mindre forutsetninger for å høre at den nærmer seg...Naturen er full av ironi :)..


Drevet lenge nok til å vite hva jeg liker , og kort nok til å evne like nye ting :)
Vel talt!!, som jeg ville sagt det selv, om jeg kom på det ;) ...

mvh
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
High-End-lytter...

Ordet gir meg bilder av fisefine vinsmakere som spytter ut vinen.
For meg handler det om å få musikken til å "schvunge",uansett sjanger, svelge vinen om du vil.
Men det er desverre ferre plater som schvunger når anlegget blir bedre.

Husker da jeg var 15 år og alt hørtes supert ut over fatterns fisher-all-in-one-anlegg ;)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Har lyttet til musikk på egen spilledåse og langt fra high-end siden ca 67-69 ett sted.

Fikk en brukt bærbar Phillips platespiller med høytaler i lokket.
Spilte singler som min tante og hennes veninner eide, særlig den ene veninna hadde 100-vis av singler.
Fikk vel stort sett de fleste av disse ved begynnelse av 70-tallet, men de ble ganske fort herpet og ødelagt.

Senere på begynnelse av 70-tallet ble en 60-talls Tandberg radio brukt en tid, med diverse kassettdeck og som gitar forsterker via kassettdeck.
På midten av 70-tallet ble ett stereoanlegg kjøpt.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
DoMentor skrev:
f skrev:
Tar ingen avstemmning på dette tema, men det skal bli morro ä se hvor lenge enkelte har vært i Hi Fi himmelen!!!
Siden 1992 trur eg, mao snart 20 år :) Starta med Nad, Dali, Denon og Celestion, deretter Acurus, Tara Labs og Renaissance Audio, før jeg endte opp med dagens oppsett :)

Mvh :)
Vil det si at Renaissance Audio kabelen var i hus før Krell`n, Denonen og Psbène.
I beste mening ;) :D ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Tja, Siden jeg ble født tenker jeg! Jeg aksepterer bare vellyd!

Mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Dårlig med high-end erfaring her, men har vært genuint interessert i lydreproduksjonsmysteriet siden 1998. Står litt om utvklingen i annleggstråden min. Musikkinteressen har vært der fra fødselen er jeg blitt fortalt ;)
De siste årene synes jeg reproduksjonen har blitt mindre mystisk og fokuset har flyttet seg til lytteromakustikk
og kunnskap om hvilke frekvenser som påvirker hva. Etter 1 juli i fjor da vi flyttet til ny leilighet har det vært lenge siden jeg har lyttet til oppsett jeg liker bedre enn mitt eget og sånn skal det kanskje være i "hifihimmelen". :)
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Tja, innpass på slutten av 70 tallet i stereoens magi...., men High End lytter ble jeg aldri.

Den gang med doble Quader,.Linn Sondek og EC sett, lød fantastisk! (ikke mitt)

Selv begynte jeg med det tradisjonelle komf. anlegget, som fort ble byttet ut i andre ting, små KLH høytalere med Analog Bass Computerstyrte elementer, var Infinity som eide dem da..........osv ::)

Higet etter tørr britisk sound (ikke noe justering av bass og diskant der i gården nei) totalt motsatt av det mine venner hadde, men god lyd var det.

Innom meget mye, i dag er det musikken som er i fokus uavhengig av hva komponenten heter, men Yamaha NS-1000m skal jeg ha igjen 8)

Off, over 30år ;D

Vh
S
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.535
Antall liker
35.441
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde også en sånn Philips portabel platespiller i ekte mono med høyttaler i lokket tidlig på 70-tallet en gang. Første litt seriøse anlegg var ca 1984 med Dual CS-505 platespiller og Jean Marie Renaud høyttalere. Litt pause midt på 90-tallet med utenlandsopphold og "hybelanlegg" igjen, men deretter har det ballet på seg.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Startet ca 1982 med kenwood platespiller, sansui forsterker og høyttalere. Første oppgraderingen var en beige grado pickup. Deretter thorens td160 og så kom F3 Focus drevet av NAD 3120, systemdek IIx etc etc. Akkurat nå koser jeg meg med Philips cd207, cyrus one og JBL L20t. Masse moro for ingen penger. Også Philips dss930 foret av digitalutgangen på Marantz CD7. Godlyd for lite penger.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det begynte med fatterns Tandberg spolebåndopptaker midt på -60tallet...jeg teipa "10 i skuddet" og andre musikk-program. Etterhvert kom musikere som Jimi Hendrix, The Who, The Byrds, Hollies, Cream osv. osv. inn i livet mitt. Rundt 1970 kjøpte jeg mitt første stereoanlegg, en Sølvsuper 11, en Garrard Sp et eller annet MkII platespiller ( som nokså raskt ble bytta med en ERA med SME-arm ), og Tandberg høyttalere. Jeg prøvde deretter et par integrerte japseforsterkere, før BangOlufsen- systemene kom inn i livet mitt. Seinere har det vært noen NADforsterkere, Rauna Njord-høyttalere og et par B&W gulvstående før jeg oppdaga Densen og Audiovector for 10 -11 år siden.

Nå har jeg en ny Densen B-150+ med ekstern strømforsyning ( DNRG ). Tror ikke jeg kommer til å skille meg av med Densenkomponentene, de er nok kommet for å bli. Men jeg sikler etter nyere Audiovectorer, heldst Arrieteutgavene.
Jeg opplever lyden fra mitt oppsett som veldig bra, men helt i high-endstratosfæren, er det nok ikke. Men jeg er fornøyd, jeg!
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.987
Antall liker
11.862
Sted
Hus
Begynte vel på begynnelsen av 70 tallet med Lenco L-78, Radionette Soundmaster 40 og hjemmelagde høyttalere med SEAS innmat, så det blir vel 40 årsjubileum neste år. Fikk så etter hvert lyst på noe nytt, og endte opp med JVC JR-S600 monsterreciever, KD-S200 kassettspiller og QL-4 platespiller. Dette hadde jeg i nesten 20 år til Tandberg 3000 basillen overtok på midten av 90 tallet, samt to Micro Seiki, en Yamaha platespiller og Pioneer SX-1250 monsterreciever.
Veldig fornøyd med det jeg har nå, og spiller stort sett bare vinyl hjemme. God lyd er et must synes jeg :D
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Må vel si rundt 20-25 timer, da det ikke er så mange high-end anlegg rundt omkring, men har besøkt noen.

Ikke noe for meg, da jeg må ha kontroll på det jeg hører på.

High Fidelity er fortsatt det som teller for meg - Høy troverdighet....
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
High End (høy troverdighet) i ca. 10 år, og det var også da problemene startet, og lommeboka ble ditto mye tynnere!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Husker jeg ble bitt av basillen og begynte å spare opp cash til mitt første oppsett tilbake i -94. Det var dog langt fra high end, all den tid første oppsett bestod av forsterker og cd-spiller fra Harman Kardon, samt noen høytalere av merket Ortofon...
Høytalerne var det første som ble skiftet ut.
Hørte dog atskillige "seriøse" oppsett allerede på den tiden, både hos kjente og hos forhandlere...
Siden da har det ballet på seg, og jeg har hørt en del high end oppsett, men også oppsett som kanskje ikke pr def er high end, men som likevel tryller frem godlyd i bøtter og spann. Min gode kamerat, Sense, har et anlegg som trolig ville fått folk til å heve øyenbrynene over, for det spiller atskillig bedre enn en skulle tro ved første øyekast.
Har også i mitt hode en topp-5 over alle anlegg jeg har hørt, dog i uprioritert rekkefølge... ;D

mvh
Proffen
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.672
Antall liker
32.687
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Ulf-B skrev:
Hifi-himmel - nå tøyser du fælt.

Jeg føler at jeg har stått og banket på perleporten i rundt 40 år - og det er først i de seneste par årene at jeg føler at St. Peter har åpnet døren på gløtt.
Jeg har vel også lytta litt seriøst til musikk (til og ifra) gjennom de siste 40årene ;)
Men som High-End lytter har jeg vel ikke så voldsomt mange timene (eller årene litt etter hvordan man definerer dette) ;D ;D

gismo
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
room skrev:
DoMentor skrev:
f skrev:
Tar ingen avstemmning på dette tema, men det skal bli morro ä se hvor lenge enkelte har vært i Hi Fi himmelen!!!
Siden 1992 trur eg, mao snart 20 år :) Starta med Nad, Dali, Denon og Celestion, deretter Acurus, Tara Labs og Renaissance Audio, før jeg endte opp med dagens oppsett :)

Mvh :)
Vil det si at Renaissance Audio kabelen var i hus før Krell`n, Denonen og Psbène.
I beste mening ;) :D ;D
No stress, første RA kabelen jeg hadde var en Clear signalkabel dvs modellen heter det. Når jeg begynte å investere i nytt anlegg og oppgradere for et par år siden ble det Blue Standard etc :)

Mvh :)
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Kjøpte første anlegg for konfirmasjonspengene i 1973. Phillips Scan 71c + en Phillips konsertmester 408?. Siden har det vært litt forskjellig oppover. Steget inn i high-end verden begynte vel først i 2007.

mvh Elektron
 
Topp Bunn