Hvor lang fartstid har du som High - End lytter?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Drøyt TRÆDVE år, det startet med musikkutøvelse og via en del mer eller mindre medioker bokser som Piooneer, EC, AR, Doxa og Adcom har det blitt mer og mer DIY. Det interesante er at musikkgleden har økt hele tiden selv om utstyret har vært av forskjellig kvalitet

Wikipedia skrev:
High-end audio is a term used to describe a class of consumer home audio equipment marketed to audio enthusiasts on the basis of high price or quality, and esoteric or novel sound reproduction technologies. High-end audio can refer simply to the price, to the build quality of the components, or to the subjective or objective quality of sound reproduction.[1][2] The high-end audio movement started in 1962 with the launch of J. Gordon Holt's Stereophile magazine, which departed from advertising-driven commercial publications like Stereo Review and High Fidelity and instead promoted a philosophy of reviewing and comparing audio components solely on the basis of sound quality
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Har vel 35år som musikk-lytter. Har alltid sittet i sweatspot når jeg tenker etter.....
Men ca. 11-12år med "high-end" anlegg. Før det hadde jeg alltid greie anlegg men hadde ikke vilje til å legge for mye penger i det før en kollega "lokket" meg til å kjøpe en skikkelig DAC. Da var jeg på kjøret ;D Dette etter at jeg merkelig nok gjennom hele 90-tallet spillte mindre og mindre musikk..... fant det rett og slett kjedelig. Lyden og musikken gav meg ingen ting....
Når jeg tenker etter skjedde det noe etter vinylen ble erstattet med CD på slutten av 80-tallet.......
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
JK skrev:
Har vel 35år som musikk-lytter. Har alltid sittet i sweatspot når jeg tenker etter.....
Men ca. 11-12år med "high-end" anlegg. Før det hadde jeg alltid greie anlegg men hadde ikke vilje til å legge for mye penger i det før en kollega "lokket" meg til å kjøpe en skikkelig DAC. Da var jeg på kjøret ;D Dette etter at jeg merkelig nok gjennom hele 90-tallet spillte mindre og mindre musikk..... fant det rett og slett kjedelig. Lyden og musikken gav meg ingen ting....
Når jeg tenker etter skjedde det noe etter vinylen ble erstattet med CD på slutten av 80-tallet.......
Hmm, i svetteflekken ? ? ? :p Jaja, whatever turns u on ;D

Mvh :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Nå har jeg vel vært Hi-Fi mann lengre enn jeg har hatt eget anlegg. vi hadde et Fona stereoanlegg hos foreldrene mine med reciever, kassett-spiller og LP-spiller kjøpt på 70-tallet i Sverige. Da det til slutt gikk i stykker, kom et elendig Pioneer rack i hus -da bestemte jeg meg for å skaffe meg et ordentlig anlegg. I 94 ble det NAD og Dali. Men oppgraderingskurven ble temmelig bratt de neste fem årene... Dyrt ble det også..!
 
C

Cyber

Gjest
Hva er en highend-lytter? Er det kvalitativt erfaring med lytting eller prisen på det en lytter til som bestemmer?
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
354
Antall liker
323
Sted
South of heaven
Faren min hadde sonab platespiller og forsterker som spilte på carlsson høyttalere. Ble mange timer musikk på dette anlegget. Platespilleren fra 1971 lever fortsatt. Hi end var det nok ikke, men det låt som bare det.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Sånn midt på 70 tallet hadde min onkel Tandberg 10XD -TR2075- Studiomonitor(make til de som nettopp lå på brukten) og en helautomatisk Phillips platespiller godt plassert i kjellerstue med god akustikk. 3-4 10" Spoler og 5-600 LP plater, i hovedsak Elvis, Cream, Rolling Stones, Pink Floyd.. Jeg bodde i den kjellerstuen hver eneste ferie i noen år. Et sant paradis for en guttunge på 13 og oppover.Ble hekta og har vært det siden. Det bli vel ca 35 år det.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er det mulig å sette en pris, på hele utstyret, der evt. High End begynner/starter? Skal vi si 50,000?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
f skrev:
Er det mulig å sette en pris, på hele utstyret, der evt. High End begynner/starter? Skal vi si 50,000?
Jeg tipper vi må legge til en null - sånn omtrent. Jeg har på følelsen av at 50.000 hørtes litt "billig" ut - no offense.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
High End handler faktisk ikke bare om pris, selv om det tenderer til at kvalitet gjerne koster.
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Det var vel rundt 1985-86 jeg kjøpte mitt første anlegg, som da var Denon DCD 1400, NAD 7140 reciver og et par brukte JBL L65 Jubal. I 1989 kjøpte jeg Electrocompaniet forsterker, (AW65). EC var den gang relativt dyrere enn hva det er i dag tror jeg.

Har hatt mye forskjellig opp mellom åra. Men high end kan vel neppe kalles.
Nærmest high end er vel mine Sonus Faber ELecta Amator (mk1) som jeg nå har.

Men altså: ca 25 år med hifi interesse.
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hifi-interessen har jeg hatt siden jeg leste om og bygde inn noen gamle Tandberg-høyttalerelementer fra et ødelagt radiokabinett i en tett kasse, som jeg leste ble kalt "trykkammerhøyttalere". Dette er helt tilbake til 1965 (da var jeg 11), og den forbedrede bassgjengivelsen i forhold til de åpne kassene som datidens radioer var utstyrt med, var formidabel. Deretter fikk jeg tak i en Dynacord PA rørforsterker (fra et sanganlegg) med to separate kanaler, sammen med en ny Lenco L75 stereo platespiller, og jeg opplevde stereo for første gang, faktisk fra noen gamle LP-plater far min kjøpte i USA i 1958 !. Med en far som selvbyggende radioamatør fikk jeg tidlig sving på loddebolten og ble det mye selvbygg, Josty-kit forsterkere om noen husker, Dynaco rørforsterkere (PAS 3X og Mk III), og høyttalere i horn, transmissionline, betong (117 kg/stk) og foliehøyttalere (La Folia-prosjektet i High Fidelity). Jeg mener også å ha landdets eldste Linn Sondek LP12 som en kompis som kjente Tefenbaum skaffet i England i 1972 for kr. 800,- !.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
johnnygrandis skrev:
ganilsen skrev:
EHED skrev:
High Fidelity er fortsatt det som teller for meg - Høy troverdighet....
Helt enig!


Geir Arne
Enig, selv om vi alle har forskjellig oppfatning av hva som er nettopp det.
Det kan virke slik. ;)

Ulf-B skrev:
f skrev:
Eni
Er det mulig å sette en pris, på hele utstyret, der evt. High End begynner/starter? Skal vi si 50,000?
Jeg tipper vi må legge til en null - sånn omtrent. Jeg har på følelsen av at 50.000 hørtes litt "billig" ut - no offense.
Enig med Ulf-B her. Jeg mener pris er en del av "high-end" begrepet.


Geir Arne
 
J

J.J

Gjest
johnnygrandis skrev:
ganilsen skrev:
EHED skrev:
High Fidelity er fortsatt det som teller for meg - Høy troverdighet....
Helt enig!


Geir Arne
Enig, selv om vi alle har forskjellig oppfatning av hva som er nettopp det.
Kommer vel an på hva kabel enn har - om det blir troverdig eller ei .......... ::)



;D ;D

Run Forest - Run........ :p
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
I min verden har High End intet med villedende pris fra forhandler å gjøre.

Selv har jeg et anlegg i nærheten av nevnte prisklasse, jeg mener komponentene er High End, men lyden er ikke spesielt god, på grunn av begrensninger i rommet.
Hva med DIY'ere? Må de bygge dyrere for å kunne aksepteres?

AD
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.729
Antall liker
9.367
Sted
Trondheim
0 år. Jeg hører på musikken, ikke anlegget.

Begynte min tid som relativt seriøs musikklytter i 2. året på gymnaset. Det var i 1970. Da kjøpte jeg en Beomaster 4000 og en Lenco L78 platespiller. Er ikke i stand til å huske hvilke høyttalere jeg hadde.
Da jeg begynte å studere handlet jeg inn et sett Sonab OA-116, en Sansui AU-616 og en Dual 601.

Nå koser jeg meg på loftet med en Krell CD-spiller, Conrad-Johnson forsterker og Quad 2905. Alt kjøpt brukt.
Min gamle Kenwood KD-500 platespiller (kjøpt ca 1976) med Grace arm brukes fremdeles, og det samme med Sonabene.

Og jeg hører som sagt på musikk, ikke på anlegget.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
High End handler faktisk ikke bare om pris, selv om det tenderer til at kvalitet gjerne koster.
Hvis en ser på betydningen av ordet high-end kan det faktisk utelukkende handle om pris.
 
J

J.J

Gjest
Igrunn så burde jeg si at jeg har holdt på med tung hifi i 20 år .....
High end begrepet er for meg noe som er utopisk - altså har det for min del med penger og gjøre og ikke lyd.

Ekstremt bra lyd kan en få for omtrent hva som helst av penger - bare det fungerer optimalt der det er.
 
M

Mr-T

Gjest
Mitt inntrykk er at "High-End" dreier seg om status først og fremst, men også om eierglede og "street-cred". Og da må det være dyrt, uansett hvordan den relle kvaliteten på produktet er.

Sånn sett har jeg aldri noensinne hatt noe high-end, og ikke interesserer det meg heller. Til det er jeg altfor opptatt av å få god lyd for pengene...
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Vanskelig å ta stilling til dette...hva snakker vi om?
- å lytte til demoplater for å bedømme komponenter i et anlegg,
- lytte til lydspor
- lytte til musikken for å stadig få en bedre opplevelse, konstant søking etter optimal fremføring av et lydspor, stadig utprøving av komponenter/tweaks for å få til dette

svaret blir litt avhengig av dette, men har nok lengst erfaring med de 2 siste...

Yasman
 
Y

ymir

Gjest
hei
Mener å huske Robert Harley (TAS) beskrev High-End uttykket som en SVÆRT POSITIV LYTTEOPPLEVELSE.Det hadde altså ikke noe med pris å gjøre,men en synergieffekt gitt av optimal kombinasjon av enkeltkomponenter.

Et enkeltkomponent er altså ikke High-End i en ikke optimal konstelasjon,uansett pris.

For NOEN kan f.eks. NAD 3020,Rogers ls3/5a,Rega P3 / Coral 777 være High-End.
Og for min del The Who,Live at Leeds kjøpt i 71 og Pink Floyd spilt på en Lenco ? over Tandberg Sølvsuper 75-20 (2x3W rør tror jeg) i min ungdom gav meg den gang en stor musikalsk lytteopplevelse.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Interessen for å høre på musikk har vel vært der helt siden jeg skaffet meg min første Philips reiseradio med innebygget platespiller.
Kravet til bedre lydkvalitet startet imidlertid midt på syttitallet, med en DUX tre kombinasjon (integrert forsterker/radio med innebygget kasettspiller og platespiller) og Philips høyttalere.
Etter å ha fått mulighet til å innrede eget lytterom for 20-25 år siden har imidlertid utskiftingen av utstyr skjedd ganske ofte på vei mot stadig bedre lyd. Er ennå et stykke igjen til High End, men det viktigste for meg har hele veien vært matching og selvsagt også sett i forhold til familiens økonomi og min egen samvittighet.
Men man kommer vel egentlig aldri i mål. Det er vel veien mot stadig bedre lydkvalitet som er målet og så får man nyte musikken under veis!
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
ArtDeco skrev:
Hva med DIY'ere? Må de bygge dyrere for å kunne aksepteres?
En DIY'er bruker jo som regel en hel del timer på prosjektet, eller i alle fall fra de begynner på DIY og frem til de føler målet nådd. Og lager man da en fiktiv "timepris" kan det fort blir dyrt også her.


Geir Arne
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ymir skrev:
hei
Mener å huske Robert Harley (TAS) beskrev High-End uttykket som en SVÆRT POSITIV LYTTEOPPLEVELSE.Det hadde altså ikke noe med pris å gjøre,men en synergieffekt gitt av optimal kombinasjon av enkeltkomponenter.

Et enkeltkomponent er altså ikke High-End i en ikke optimal konstelasjon,uansett pris.

For NOEN kan f.eks. NAD 3020,Rogers ls3/5a,Rega P3 / Coral 777 være High-End.
Nad 3020 vil nok ingen hevde er high end, for svakheten som forforsterker er for åpenbar til å få merkelappen lydmessig, i tillegg til at prisen er for lav. For prisen spiller inn. Når en med et anlegg som koster like mye som en liten villa sier at high end betyr noe annet så overser jeg egentlig det, for de har likevel passert grensen for hva som er high end.

For high end har både med lyd og pris å gjøre, men ikke så ekstremt som Ulf mener det er. En halv million er å ta hardt i. Et komplett anlegg til 100 store bør kvalifisere til high end, men ikke nødvendigvis vellykket. Rogers LS3/5A var/er ikke billige minimonitorer, og har lydegenskaper som de nesten er alene om. Derfor kan noen kanskje hevde at de er high end ut fra sine kritererier. Men strengt tatt så er det ikke high end.

Denne tråden har egentlig ikke handlet om high end, men om når lydinteressen dukket opp. Selv om spørsmålet handler om high end får vi mange svar om Phillips platespillere med forsterker og høyttaler i lokket. Det er i alle fall ikke high end. Tråden handler altså om når vi begynte å lytte til musikk på noe annet enn reiseradio. Det skyldes at det er så få av oss som har hatt noe high end. Eneste jeg har hatt som har luktet high end er en Bedini-forsterker. Rogers hadde jeg i en svært kort periode, og etter det SL6. Imo er ikke de to high end, selv om de har ekstreme egenskaper i forhold til størrelsen.

Men det er nesten 30 år siden jeg fikk befatning med high end, som på den tiden var Treshold, Krell, Quad 63, B&W 801, Kef 105, CJ, Oracle, Gyrodec og så videre. Men da brukte vi ikke high end-begrepet. Tung hifi var uttrykket da, og det er kanskje litt mindre tvil om hva det var da? Elcomp og Doxa ble vel regnet som nederste del av det tunge sjiktet, ganske rimelige saker sammenlignet med Krell og Treshold. Det samme gjaldt Tandbergs 3000-serie. Hadde man slike saker på åttitallet var man i norsk forstand en high end-er.

Da jeg spilte på GAS Thalia + Nad 2140 + Thorens TD 147 Jubilee + Boston VdH-pickup + QLN One rundt 1984 følte jeg at jeg hadde tatt steget over i tung hifi. Og selv om jeg aldri har nådd det som virkelig er high end så føler jeg at det blir et skikkelig startår for meg personlig. Det er ikke high end, men det aspirerte til datidens definisjon. Jeg hadde bra stereo før det også, men jeg opplevde ikke det som tung hifi. Integrerte forsterkere fra japanske masseprodusenter var liksom ikke tungt nå noen som helst måte. Alle hadde jo det. Det måtte nesten bli litt mer esoterisk enn min Technics forsterker og grammofon.

Skal vi ikke ta ens eget anlegg som startpunkt så er det ingen tvil om hva som var min start med tung hifi. Det var da jeg begynte som lørdagshjelp hos Boas Kopervik i 1982. Da ble jeg daglig eksponert for det som på den tiden var regnet som tungt, og fikk også besøkt mange rundt omkring i distriktet. Et par av dem er sporadisk aktive på sentralen. Det fantes endel tung hifi på Haugalandet på den tiden også.

Mitt grønne Monarc-anlegg eller den lille Phillips-en med høyttaler i lokket gidder jeg ikke ta med årene for, for de er utvilsomt utenfor definisjonen. Og ja, som så mange andre gamlinger startet jeg med den berømte Phillipsen med lokket.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
baluba skrev:
ymir skrev:
hei
Mener å huske Robert Harley (TAS) beskrev High-End uttykket som en SVÆRT POSITIV LYTTEOPPLEVELSE.Det hadde altså ikke noe med pris å gjøre,men en synergieffekt gitt av optimal kombinasjon av enkeltkomponenter.

Et enkeltkomponent er altså ikke High-End i en ikke optimal konstelasjon,uansett pris.

For NOEN kan f.eks. NAD 3020,Rogers ls3/5a,Rega P3 / Coral 777 være High-End.
For high end har både med lyd og pris å gjøre, men ikke så ekstremt som Ulf mener det er. En halv million er å ta hardt i. Et komplett anlegg til 100 store bør kvalifisere til high end, men ikke nødvendigvis vellykket. Rogers LS3/5A var/er ikke billige minimonitorer, og har lydegenskaper som de nesten er alene om. Derfor kan noen kanskje hevde at de er high end ut fra sine kritererier. Men strengt tatt så er det ikke high end.
Min halve million var en spontan reaksjon på spørsmålet om 50.000 for ET HELT ANLEGG kunne karakteriseres som high-end - og da syntes jeg det "manglet en null" - bare for å i full fart pense tankene inn på litt større tall. 50.000 for et helt anlegg - nå tenker jeg også nypriser her, det må også tilføyes - er tross alt ikke mer enn en 15-20.000 for høyttalere, omtrent det samme for en forsterker, og da er det en 10-15.000 igjen til kilde og kabler. OK -mye penger, men mer i mid-fi-klassen, spør dere meg.

Jeg tror vi skal godt over 100.000 - men som flere har vært inne på: det er ingen klare grenser her. Selv synes jeg f.eks. at det utstyret jeg har IKKE kvalifiserer til high-end - dertil synes jeg det er litt vel A-4. Vel Beoloab'ene er jo litt spesielle - og kunne kan hende passere - men det er jo en hel del som mener at disse er mer design og mindre lyd.
 
C

Cyber

Gjest
Vel, jeg har ikke noe dyrt oppsett, men har kost meg med MUSIKK hele livet og hifi fra ca 2001(?).

Ellers er min mening at man kan komme avsindig langt opp på stigen for langt lavere kost om man bruker ører og får til synergi mellom utstyret. For 80 - 100 tusen bør de fleste få oppfylt mange ønsker lydmessig.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg kjøpte mitt første Nad/Denon/Dali/Rega-anlegg i -93. Etter det har det har jeg vært gjennom både oppgraderinger og sidespor med div studioutstyr og horn. Nå dreier det seg om waf og brukervennlighet fram til familien flytter til større hus.

High End-lytter har jeg vel vært hele tiden (god lytter), men high end-anlegg har jeg aldri hatt. Nærmeste har kanskje vært noen av studio-oppsettene, men de har manglet dypbass og prislappen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.020
Antall liker
6.249
Jeg var high end lytter inntil jeg begynte å gå på rockekonserter tidlig i tenårene. Regner med hørselen tok noe skade av dette.
 
V

vredensgnag

Gjest
Ulf-B skrev:
Vel Beoloab'ene er jo litt spesielle - og kunne kan hende passere - men det er jo en hel del som mener at disse er mer design og mindre lyd.
Ha!

;D

Sannheten er at B&O i mange tilfeller har prioritert form og at ingeniørene og lydteknikerne har måttet få plass til komponenter innenfor en form som allerede var gitt.

Men når det gjelder BL5 var det lyden som skapte formen - dvs. målsetningene om hvilke potensielle problemer man ønsket å løse.

Det koniske og tykke skjørtet, bestående av akustisk død "resin", ble laget slik for å unngå interne stående bølger. Den solide senterstammen av metall er formgitt og dimensjonert for å drepe vibrasjon. Solid metall i diffusorene sørger for at man ikke får refleksjoner mot frontveggen bak høyttalerne. Skivene (av solid aluminium) sørger for at lyd ikke kastes mot gulv eller tak. Og den runde formen er gitt fordi man har en nedoverrettet omnipol subwoofer i hver.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - jeg har ingen problemer med å kjøpe det du sier. Du kjenner tross alt disse høyttalerne bedre enn de fleste.

Hjertesukket mitt går mer på de generelle reaksjonene blant ekstreme hifi-purister: "Sær fasong", "Hæ! - ingen muligheter til tweaking?", "Klasse D forsterkere?"..... Antageligvis mye hearsay i slike reaksjoner - mitt inntrykk er at alle som er innom og hører på mitt oppsett, er mer enn godt fornøyd.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Liker Beo BL5 jeg...Men at de er referansen over alle tviler jeg litt på da ;)...Isåfall, hvorfor har de ikke blitt kopiert mer..? Noe så stusselig som B&W har kineserne kopiert i flust monn, men aldri sett en BL5 klone.. Og utifra tester så er det liksom litt sånn " greit nok" som går igjen... Men skulle gjerne hatt et par, om ikke annet så for utseende sin skyld... :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
HCS skrev:
Liker Beo BL5 jeg...Men at de er referansen over alle tviler jeg litt på da ;)...Isåfall, hvorfor har de ikke blitt kopiert mer..? Noe så stusselig som B&W har kineserne kopiert i flust monn, men aldri sett en BL5 klone.. Og utifra tester så er det liksom litt sånn " greit nok" som går igjen... Men skulle gjerne hatt et par, om ikke annet så for utseende sin skyld... :)
Hehe - "referansen over alle" - hva er nå det? I en bransje hvor alle har sine hangups. I en bransje hvor enkelte bruker like mye på kabler som et komplett Beolab-anlegg koster.

For min del er jeg - som sagt - ikke villig til å klassifisere disse som high-end. Ganske nært lydmessig - hvis man har sansen for hvordan de spiller - men kan hende et stykke unna rent prismessig. Men akkurat det siste, kan man antageligvis si om ganske mange godt komponerte anlegg i - la oss si - 50.000-kroners-klassen også. Men så er vi da også i bransjen for de små forskjeller.
 
L

larkus

Gjest
Startet med denne galskapen som 19-åring i 1974. Har nå høyttalere til 60K, elektronikk til 45K pluss en kompetent vinylrigg. Men high-end? Langt ifra. High-end segmentet er det til enhver tid dyreste, mest påkostede og mest ekstreme på alle områder som kan oppdrives, og som kun et fåtall har råd til. Anlegg til 100K er nesten å regne som allemannseie blant interesserte idag.
Dette derimot, er ekte high end: (Hvordan det låter er en annen sak ;) )

http://analogdomain.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=19

mvh
kabelsatan
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.020
Antall liker
6.249
kabelsatan skrev:
Anlegg til 100K er nesten å regne som allemannseie blant interesserte idag.
Hvis godt under 1 % av befolkningen kan regnes som alle mann har du helt rett.
 
L

larkus

Gjest
BT skrev:
kabelsatan skrev:
Anlegg til 100K er nesten å regne som allemannseie blant interesserte idag.
Hvis godt under 1 % av befolkningen kan regnes som alle mann har du helt rett.
Vel, jeg skrev "blant interesserte", burde nok skrevet "blant spesiellt interesserte". Det ville ikke overraske meg om gjennomsnittsprisen på anleggene blant medlemmene her på hfs ligger i prisleiet rundt 100 000.-
 
Topp Bunn