Hvor kan jeg finne strømkabel?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg skal teste en gammel analog Delay fra 80-tallet, men den trenger ny strømledning. Den gamle som satt der var veldig myk og fleksibel, så jeg tror kanskje det er en slags gummikabel med diameter ca. 7 mm. Har prøvd et par vanlige pvc kabler i strekkavlastreren, men de er for stive.

    Noen som vet hvor jeg kan få tak i et par meter med en ledning som muligens kan passe? Har allerede sjekket hos Elektroimportøren, men de kunne bare bestille en ledning som hadde 11 mm diameter og ikke vil passe. 🙂

    IMG_5058.jpeg
    IMG_5060.jpeg
    IMG_5055.jpeg
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Skal du ned i 6-7 mm tykkelse med kappe, så snakker vi nok gummikabel 3 x 0.75.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Den hadde iallfall en diameter som tilsynelatende kan passe. :) Tror allikevel den skal være ganske fleksibel, for den gamle ledningen var rimelig godt sammenklemt for å passe i avlasteren. Hvis ikke det dukker opp tips om gummikabel kan jeg reise innom BT og se.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skulle sjekket Biltema med en gang, de har en gummikabel på 3 x 1 mm2 som kanskje kan komprimeres nok til at den går gjennom.

     

    Foss

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2021
    Innlegg
    139
    Antall liker
    324
    Sted
    Kristiansand
    Kan denne passe? Diameter 7 mm. Ganske fleksibel. Strekkavlaster som passer i tilfelle.
    Bilde-2.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Edit.Du fant den selv ja. :cool:

    Gummikabel Biltema, 3 x 1. Du må ev sjekke diameter på den.
    https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/installasjonskabler/gummikabel-rdo-3g-10-mm2-2000018917


    Eller denne her, men usikker på om du får kjøpt fra dem direkte:
    https://www.ahlsell.no/products/ele...ger/kabel--1-kv-bevegelig-forlegging/1043248/
    Tenker jeg reiser innom Biltema og ser på den gummikabelen en dag jeg skal nedover.

    Den Ahlsell kabelen ser jo perfekt ut, men de selger ikke til private dessverre. :)

    Skjermbilde 2023-03-15 kl. 15.28.21.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noe slikt burde jo passe: https://www.clasohlson.com/no/Apparatledning-C5,-2-meter/p/Pr324400000

    Bare å klippe av den ene enden og avisoler.
    At det klemmer litt på gummien skal ikke ha så mye å si.
    Var noe sånt jeg tenkte på først også, og Clas er nærmere enn Biltema så kan sjekke den først, takk. :) Det er ikke at det klemmer på gummien, men om jeg rett og slett klarer å klemme den sammen nok til å få strekkavlasteren gjennom hullet i chassiset.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    - eller du kjøper en ferdig apparatkabel som er lang nok, og klipper av det støpselet du ikke skal ha.... :cool:
    Det var selvsagt min første tanke også, og noe jeg allerede testet. Problemet er at kabelen må være både tynn og fleksibel for å passe.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Var noe sånt jeg tenkte på først også, og Clas er nærmere enn Biltema så kan sjekke den først, takk. :) Det er ikke at det klemmer på gummien, men om jeg rett og slett klarer å klemme den sammen nok til å få strekkavlasteren gjennom hullet i chassiset.
    Ta med strekkavlasteren og be de i butikken sjekke om det fungerer, den er vel hakket smalere enn hullet? :)
    Bare viktig at det er jord så det blir likt som før, den der er vel den tynneste de har tror jeg med jord.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ta deg en tur på gjenvinningen.
    Stort utvalg og gratis.
    Strekkavlatning. For lite hull.
    En konisk trinnbor/metallbor er alltid kjekt å ha.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    With the proper amount of force o.s.v….. nesten usikker på om jeg tør å koble strøm på den etter at jeg måtte bruke makt for å inn kabel og avlaster. 😌
    image.jpg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ville vel si at en løs apparatkabel med jord vil passe, bare kutte av delene du ikke trenger. Ikke noe problem å koble på strøm, du har vel koblet jord på rette plass....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Etter å ha fått på plass denne er jeg ganske sikker på at en vanlig apparatkabel ikke ville passet om den ikke var av gummi. Vanlig apparatkabel var også det første jeg prøvde, siden jeg hadde det liggende før jeg kjøpte denne gummikabelen.

    Bare håper den fortsatt er hel innvendig etter at den måtte trøkkes inn der var det jeg mente med "om det er trygt å sette på strøm".
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.205
    Antall liker
    2.686
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Gummikabelen ser ut som en god kvalitet og så lenge du er sikker på at
    den låser etter monteringen .En liten strekk avlast test og visuell kontroll er nok .

    Kan være lit mer pes å få de på plass i avlasteren og i kabinett enn pvc kabel .
    Jeg pleier bruke en nebbtang og presse avlasteren en god stund der den skal være før jeg skynder meg å putte den på plass :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    For å få plass til supra lorad kabelen på equalizeren... Nippel hadde jeg liggende

    Screenshot_20230317_075024_com.android.chrome~2.jpg
    lorad.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gummikabelen ser ut som en god kvalitet og så lenge du er sikker på at
    den låser etter monteringen .En liten strekk avlast test og visuell kontroll er nok .

    Kan være lit mer pes å få de på plass i avlasteren og i kabinett enn pvc kabel .
    Jeg pleier bruke en nebbtang og presse avlasteren en god stund der den skal være før jeg skynder meg å putte den på plass :)
    Enig, kabelen ser helt fin-fin ut, og til og med Biltema må vel selge ting som funker når det er el. Og den låser som bare det, så tror det bare er å skru på lokket igjen og koble til støpsel før jeg setter strøm på den. Måtte bruke en liten tang jeg også, for å få den gjennom hullet. 👀😅
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Finn en pakknippel (eksempel https://www.elektroimportoren.no/nippel-polyamid-pg16-m-str-avl/1248065/Product.html ) som har passende størrelse, bor opp hullet til passende dimensjon, så kan du benytte den ledninga du vil med hensyn på tykkelse.
    Takk for tipset, men nå har jeg jo fått på plass en ledning. Så med mindre det er kortslutning inni der, så blir den nok ikke byttet igjen før den eventuelt slutter å virke. Faktisk vet jeg ikke om apparatet virker engang enda, så det var derfor jeg måtte ha strømkabel for å finne det ut. 🙂
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den strekkavlasteren du har brukt trenger en god del kraft for å låse og sitte ordentlig. Det skal ikke være så mye slark at avlastningen er enkel å trekke ut igjen..
    Det der er helt sikkert OK..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Blir gøy å se om den virker, dette skal være en ganske billig analog delay med en ettertraktet chip, så spent på hvordan den eventuelt låter.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Den strekkavlasteren du har brukt trenger en god del kraft for å låse og sitte ordentlig. Det skal ikke være så mye slark at avlastningen er enkel å trekke ut igjen..
    Det der er helt sikkert OK..
    Det er ikke nubbesjans for noe slark der nå, den sitter som limt fast inni der. Den er nok marginalt tykkere enn originalledningen også, så det er godt og trangt i gjennomføringen.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Disse gamle half rack /desktop effekboksene fra ibanex/maxon er sjef-olainen. Mye godlyd, og grumslyd :D - Prøv å overstyre input og få den til å vrenge. - Låter sikkert godt clean også. Nysgjerrig på å høre hvordan denne låter. Har erfaringer fra en større slik Maxon sak, Delay/flanger ett eller annet fra samme tidsepoke.

    Gøy å se dette på hifi sentralen!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Demoen på Youtube som jeg la inn over her er med synth, og jeg spiller bare gitar så spent på hvordan det låter i forhold. Men syns det er ekstremt gøy med sånne gamle ting som låter varmt og analogt. Har en gammel phaser fra T.C. electronic som visstnok også skal låte bra, men som jeg ikke har fått testet enda. Det jeg mangler nå er en anstendig flanger. 🙂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når du er innom Biltema: Si at vi savner dem på Kongsberg.
    For sent, får ta det neste gang. ;P Ellers har jeg ikke bodd her lenge nok til at jeg visste at det har vært Biltema her før engang. Det er Clas Ohlson, men det blir jo ikke helt det samme.
     

    Foss

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2021
    Innlegg
    139
    Antall liker
    324
    Sted
    Kristiansand
    Demoen på Youtube som jeg la inn over her er med synth, og jeg spiller bare gitar så spent på hvordan det låter i forhold. Men syns det er ekstremt gøy med sånne gamle ting som låter varmt og analogt. Har en gammel phaser fra T.C. electronic som visstnok også skal låte bra, men som jeg ikke har fått testet enda. Det jeg mangler nå er en anstendig flanger. 🙂
    Siden du åpenbart vet litt om flangere. Hva mener du er forskjellen på en anstendig flanger som du kaller det, og den som ligger i denne?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Siden du åpenbart vet litt om flangere. Hva mener du er forskjellen på en anstendig flanger som du kaller det, og den som ligger i denne?
    Sorry, men jeg vet egentlig nesten ingenting om flangere. 😅Det jeg snakker om som anstendig er en helt vanlig pedal fra f.eks. MXR, for å få noe i retning lyden på 'ain't talkin' bout love'. :)


     

    Foss

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2021
    Innlegg
    139
    Antall liker
    324
    Sted
    Kristiansand
    @bambi
    Takk for svar. :)
    Hørt litt på Alesis-boksen på YT. Ganske kul.
    Skal koble opp en som har ligget ubrukt i en mannsalder. Blir spennende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sikkert fin den også, og sånne rack units låter vel stort sett ganske bra? Har sett det ligger forskjellige prosserorer til ok priser på finn, så vurderte det litt også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn