Høyttalere Hvor bredt er stereo-oppsettet ditt?

Hvor bredt er stereo-oppsettet ditt i grader?

  • Mindre enn 45 grader

    Stemmer: 14 17.7%
  • 45 grader

    Stemmer: 8 10.1%
  • 60 grader

    Stemmer: 42 53.2%
  • 75 grader

    Stemmer: 12 15.2%
  • 90 grader

    Stemmer: 1 1.3%
  • Over 90 grader

    Stemmer: 2 2.5%

  • Totalt antall stemmer
    79

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Ref tegningen under - hvor bredt har dere plassert høyttalerne? Begrunn gjerne svaret også.
    Den «klassiske» vinkelen for stereo er som de fleste vel er klar over - 60 grader.
    Jeg har lagt inn noen faste svaralternativer. Velg det som er nærmest.
    718BD38C-0D01-4E7E-A89B-76B61297AA66.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har 90 grader i begge oppsettene mine. Er vel en sucker for stort lydbilde først og fremst.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Her er det en likesidet nå, og fastmontert høyttaler så det kan ikke eksperimenteres med annet å flytte lengre bakover .....men der står et bord og ikke er det like god bassrespons der heller. Framover er uaktuelt

    Neste oppsett blir med mindre vinkel, men det er sikkert 40 år til
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kjører omtrent likesidet her - noen ganger trekker jeg lyttestolen litt mer bakover.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Har 280 mellom diskantene og 3 meter til lytte posisjon, denne trekanten gir meg den lyden jeg liker i hoved oppsettet. I oppsett nr 2, er avstanden mellom diskanter 260 og 270 til lytte posisjon. Oppsett nr 2 spiller også i en annen side av stua og brukbart i mine ører.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ca 2,20 mellom høyttalerne og 2,5 til lytteposisjon her. Masse bredde i lyden.

    I oppsett nr to er det noe spissere (lenger til lytteposisjon enn avstand mellom høyttalerne, av praktiske årsaker).
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ca45 grader.
    Blir slik pga møblering.

    Ellers så er det 22 grader her nå :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ca 4 meter mellom høyttalere og ca 7 meter til de. Så har nærmet meg nærfelt gradvis da de forrige stp 8 meter unna
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser de fleste som har svart så langt holder seg rundt 60 graders normalen.

    Noe av utfordringen med et bredt oppsett er kanskje å unngå såkalt hull i midten, og at det går ut over pinpointing. Det lar seg gjøre, men krever at man har stålkontroll på refleksjoner innenfor 10 ms etter direktelyden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Kvasi-likesidet (noe bredere c-c satelitter enn avstand lyttepos) hvor bassdelen er på utsidene. Under revisjon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har gått fra 82 til 56 som er dagens vinkel. Aldri opplevd hull eller mangel på pinpointing.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ikke opptatt av pinpointing. Er opptatt av at det jeg hører er noe jeg tror på. Litt som på konserter. Jeg ser hvor artistene er men fokuserer på helheten og bruker svinnende lite tid på å vurdere om jeg opplever at bassisten står til høyre og to meter bak gitaristen.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Ca. 60 grader på hovedoppsettet, og ca. 45 grader på sideoppsettet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    294cm mellom senter av høyttalerene. Og 271cm fra øre til baffel rett under hornet. Så litt nærmere enn likesidet.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Bortsett fra det:

    Ca. 310 cm bredt, og ca. 510 cm til kålhue i godstolen...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    2,40m senter senter ht. Ca 3,05 m til ørene
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Måtte jo måle nøyaktig og mellom diskantene var det 264cm, og 266 fra øre til diskant når jeg satt så normalt som mulig i stolen.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Stort og diffust lydbilde med mono langt opp i mellomtonen - kan jo ikke bli bra :D
    Hvorfor tror du det blir mono langt oppi mellomtonen egentlig av å ha større vinkel? Jeg har ht 90 grader, men med ganske mye toe-in. Slik unngår jeg masse tidligrefleksjoner fra sidevegg, et ryddigere og dypere lydbilde og med bedre plassering av instrumenter og vokal. Men det skal sies at jeg i grunn har to lytteplasser i stua, en ganske nær og en litt lenger unna. I den lenger unna blir det mest bare "en vegg av lyd". Kult det og...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ser der fikk jeg faktisk bruk for litt trigonometri og tangens-regning! Bare 28 år siden sist ...

    Anyway. Jeg har tre plasseringer jeg bruker på samme anlegg – alt ettersom. Avstand mellom høyttalerne er lik, 1,85 m. Jeg har prøvd større avstand mellom HT, men da blir mellombassen for tynn.

    1) HT nærme vegg, lytteposisjon i sofa på andre siden av rommet. Avstand til senter mellom HT 4,00 m, vinkel 26 grader

    2) HT ut fra vegg, lytteposisjon i sofa på andre siden av rommet. Avstand til senter mellom HT 3,48 m, vinkel 30 grader

    3) HT ut fra vegg, lytteposisjon i stol ut fra bakvegg. Avstand til senter mellom HT 2,36 m, vinkel 43 grader

    ----

    3) Er foretrukkent lytteoppsett når jeg er hjemme alene og dra kan på litt. Da blir det godt stereoperspektiv, bra høyde og dybde og pinpointing, samt riktig bass og mellombass.

    2) Er foretrukkent til kveldslytting. Godt perspektiv og alt det der pluss basstrøkk på grunn av nærhet til bakvegg.

    1) Helt ok. Dybden forsvinner en del, men helt akseptabelt. Særlig til «ukritisk» lytting på lavt nivå og med unger fykende rundt.

    ----

    Litt pes å flytte på høyttalere og plassere lyttestol, men det er helt OK når man tross alt har en liten leilighet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Hvorfor tror du det blir mono langt oppi mellomtonen egentlig av å ha større vinkel? Jeg har ht 90 grader, men med ganske mye toe-in. Slik unngår jeg masse tidligrefleksjoner fra sidevegg, et ryddigere og dypere lydbilde og med bedre plassering av instrumenter og vokal. Men det skal sies at jeg i grunn har to lytteplasser i stua, en ganske nær og en litt lenger unna. I den lenger unna blir det mest bare "en vegg av lyd". Kult det og...
    Jeg vet det låter bra der så bare litt ert fra meg, Men er jo litt undrende til DBA til 250 hz. Det spiller jo i mono
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    60 grader, 2 meter avstand.
    Trange kår, men prøver å gjøre det beste ut av det omgivelsene tillater.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    «Nå har 'a reist sin vei og tatt med seg sin bokreol»
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kona foreslo engang en 69 graders trekant med mørkhudet kar i nabolaget, nå sitter jeg på loftet i en koffert og hører på George Michael og ...... (fortsettelse neste uke😎).
    Godt å høre han ikke rappa anlegget, hadde jo vært typisk..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23

    Senteravstand hornstack var her ca. 340 cm. Dette er bilde av de gamle "Ventehorna" som nå blir erstattet
    med permanente horn. Da vil c-c kunne økes til nærmere 380 cm. p.g.a. grunnere hornstack = lenger lytteavstand.

    kjelleren ventehorn.png


     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.358
    Torget vurderinger
    0
    50 og 80 grader på de to settene med fronthøyttalere her
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.341
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har 2,35 mellom høyttalere senter senter og 2,35 til ørene fra høyttalere på nåværende høyttalere. Hat også god erfaring med litt mindre avstand mellom høyttalere.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    2.45 mellom høyttalerne. Fra lytterposisjon til senter mellom høyttalerne er det også 2.45.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn