Diverse Hvor ærlig er du?

Sier du det som det er?

  • Ja, jeg skriver fra levra og forteller hva jeg mener enten det er negativt eller positivt

    Stemmer: 19 20.9%
  • Prøver å være diplomatisk og har mer fokus på det positive og er forsiktig med påpeke feil offentlig

    Stemmer: 53 58.2%
  • Nei, er dannet og vil ikke risikere å fornærme verten, evt feil tar jeg privat med ham

    Stemmer: 5 5.5%
  • Nei, om jeg ikke likte oppsettet holder jeg kjeft, men diskuterer det heller med kompisene

    Stemmer: 3 3.3%
  • Enda en idiotisk undersøkelse?! Kjeder du deg Tosken?

    Stemmer: 11 12.1%

  • Totalt antall stemmer
    91

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Scenarioet er dette: Du blir invitert hjem til en HFSer for første gang. Verten plasserer deg ivrig i sin favorittstol og setter på musikk. Etter en time eller to med masse musikk, litt prat og noen kopper kaffe er seansen over. Du kommer hjem logger deg på HFS og skal prøve å forfatte en vurdering av dine opplevelser. Verten sitter forventningsfullt å venter på dine ord. Hva er verdien av det han leser?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.605
Antall liker
14.532
Sted
Langesund
Komme litt an på hvem som er besøkt. Du og ditt anlegg tåler dagen lys, og det som blir sagt forteller like mye om de som babler.
Ikke alle tar negativitet like bra, så å ta litt høyde for det er lurt.
 
M

MarkusH

Gjest
Stort sett enig med The Shy, dessverre så var jeg helt ærlig til å begynne med om hva jeg synes om diverse anlegg (samme hvilken prisklasse), men det falt ikke i god jord. Nå er det uansett slik har jeg skjønt at det jeg hører, stemmer dårlig med det resten av "menigheten" hører. Hva jeg liker er irrelevant for hvordan noe låter, så det holder jeg for meg selv, men jeg kan si såpass, at det perfekte anlegg (for meg) har jeg fortsatt igjen å høre ....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kommer helt an på. Hvis verten har valgt helt feil tilnærming for anlegget sitt i forhold til mitt eget oppsett, så vil jeg nok klare å finne svakhetene og hvordan påpeke dem på tydeligst mulig måte også.

Hvor mange ganger man får påfyll av kaffe vil nok også vektes når dommen skal avsies.

Har forresten verten god musikksmak, eller hater han gitarmusikk?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Man diskuterer vel lyden når man er tilstede. Eventuelle feil /problemer blir diskutert da. Her inne holde det lenge med bilder av anlegg ,kaka ,kaffekoppen etc.
Fint liten grunn til å smøre utover hva som var feil. Eller ble oppfattet som annerledes i forhold til eget oppsett her inne. Det finnes alltid mye positivt å fokusere på i alle oppsett. Å besøk i seg selv er jo alltid hyggelig.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.605
Antall liker
14.532
Sted
Langesund
Stort sett enig med The Shy, dessverre så var jeg helt ærlig til å begynne med om hva jeg synes om diverse anlegg (samme hvilken prisklasse), men det falt ikke i god jord. Nå er det uansett slik har jeg skjønt at det jeg hører, stemmer dårlig med det resten av "menigheten" hører. Hva jeg liker er irrelevant for hvordan noe låter, så det holder jeg for meg selv, men jeg kan si såpass, at det perfekte anlegg (for meg) har jeg fortsatt igjen å høre ....
Her oppfordres du til å ta med den største kanonen du har. Jeg skal prøve å ta det som en mann ;)
 
L

Lassencad

Gjest
Ja den situation har jeg været i mange gange :) Men værdien af det jeg skriver om personens lyd er vel ikke så meget værd. Det er vurderet med mine øre på et fremmede anlæg. Så værdien er ikke særligt stor. Problemet er bare at det man skriver bliver tit taget meget bogstaveligt . Men uanset hvad skal man synes jeg sige det man oplever /mener :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Helt seriøst har jeg ikke vært på så veldig mange besøk, og de stedene jeg har vært har lyden faktisk vært veldig god. Enten fordi man har jobbet så mye med akustikken at nesten hva som helst ville funket i rommet, eller fordi man har jobbet med akustikken og anlegget var av høy klasse.

Skulle jeg komme et sted hvor det låter hoggorm ville jeg nok vært ærlig, men man trenger jo ikke bli uhøflig eller ufin av den grunn.

Også tror jeg det jeg oppfatter som aller mest negativt både hos meg og selv andre er hvis lyden er kjedelig og ikke engasjerer. Velfrisert og striglet lyd uten morofaktor er Helvete, Døden, Pest, og Kolera.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.605
Antall liker
14.532
Sted
Langesund
Kommer helt an på. Hvis verten har valgt helt feil tilnærming for anlegget sitt i forhold til mitt eget oppsett, så vil jeg nok klare å finne svakhetene og hvordan påpeke dem på tydeligst mulig måte også.

Hvor mange ganger man får påfyll av kaffe vil nok også vektes når dommen skal avsies.

Har forresten verten god musikksmak, eller hater han gitarmusikk?
Overdreven bevertning trekker ned ;) og kan det ikke spilles all type musikk uten at en får pes, er det også minus i margen
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Litt av utfordringen - også fra et rent faglig ståsted - er at man vel så mye lytter til vertens rom som utstyr. På HFS snakkes ofte om «anlegget», og da tenker folk gjerne på boksene, høyttalerne mv.

I tillegg er det en del som ikke setter lyden fremfor alt, men vektlegger andre ting også. Skal man da snakke om det interiøre med en som ikke legger vekt på design og slikt, og bør man snakke om rent lydlige spørsmål med en som legger mer vekt på en helhet?

Det er uansett morsomt å treffe folk som er opptatt av en ting og strekker seg langt for å lykkes med hobbyen sin😀
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.605
Antall liker
14.532
Sted
Langesund
Kanskje mest interessant.... Hvem er tillagt å vite fasit??? Hvem er tillagt den sanne definisjonen på god lyd??
Jeg har i hvert fall funne mine jeg ringer når det trengs tilbakemeldinger med substans. Musikere sier mye fornuftig
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.490
Antall liker
15.205
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
For meg er det viktig å få høre litt bakgrunn for valg av komponenter og hva eier ønsker å oppnå i forhold til musikk og lydreferanser. F.eks er det lagt mer vekt på å spille rock med skikkelig trøkk eller er det små kammerorkester som har vært det eier ønsker å få best mulig til! Ja et godt anlegg skal kunne spille alt av musikk bra, men de aller fleste anlegg spiller ikke alt like bra! Blir som med mye annet en kan bedømme, f. eks. øl. Liker en ikke surøl, men skal bedømme en så bør en sette seg litt inn i hva den bør smake;)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.605
Antall liker
14.532
Sted
Langesund
For meg er det viktig å få høre litt bakgrunn for valg av komponenter og hva eier ønsker å oppnå i forhold til musikk og lydreferanser. F.eks er det lagt mer vekt på å spille rock med skikkelig trøkk eller er det små kammerorkester som har vært det eier ønsker å få best mulig til! Ja et godt anlegg skal kunne spille alt av musikk bra, men de aller fleste anlegg spiller ikke alt like bra! Blir som med mye annet en kan bedømme, f. eks. øl. Liker en ikke surøl, men skal bedømme en så bør en sette seg litt inn i hva den bør smake;)
Du er inne på noe vesentlig. Det er mange aspekter med lyd og det vektlegges forskjellig. Det å prøve å sette seg inn i hva som er vertens intensjon er vel nødvendig. Er glad det er mange forskjellig lydene anlegg - kjipt om alle styrte mot samme lyd
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har i hvert fall funne mine jeg ringer når det trengs tilbakemeldinger med substans. Musikere sier mye fornuftig
@Lassencad
Svaret mitt om to kopper var forsøksvis henvisning til en gammel norsk komedie og en scene med en korrupt bygningsinspektør. :)

 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Bare for å redegjøre for hvorfor jeg startet emne, er det en kombinasjon av flere ting.

- I går ble jeg spurt om ikke jeg synes det var gøy med butikkdemoer og jeg ble sittende å tenke litt på hvorfor jeg ikke synes det.

- Jeg har jo hatt besøk av folk jeg synes er kompetente til å vurdere mitt oppsett med litt objektive ører. Og selv om jeg har delt pene skrytebilder, motivasjonene for min tilnærming og noen målebrev her og der, synes jeg det er vanskelig å gi en anmeldelse av eget lydrom. Derfor synes jeg for både egen del og i ånden av å tilføre felleskapet noe, at en åpen tilbakemelding her inne er på sin plass, vel vitende om at jeg ikke har perfekt lyd..Hva nå enn det er?

- Så har jeg et nært forestående besøk både hos @The Shy og @svart-hvitt .Begge besøkene gleder jeg meg veldig til da begge disse herrer har drevet meg i mine fremskritt til tross for at begge har en tilsynelatende totalt annen tilnærming enn meg. Begge har i tillegg ryggrad, så det eneste som setter grenser for verdien av min evt besøksrapport blir min egen kompetanse.

- En siste ting som slo meg er kritikken av hifiskribenter, hvor de gjerne kritiseres for sine nærmest utelukkende positive anmeldelser og anbefalinger. Klart å sammenligne rapporter fra et besøk med produkt anmeldelser er søkt. Men tenk nå litt på hvor disse produktene oftest testes.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ps! Jeg tror ikke jeg har vært hos en av disse mer profilterte herrene her inne, hvor jeg har følt at de var helt på jordet.
PPs! Jeg skal også snart til grevlingen i Biri , for å høre noe helt annerledes enn hva jeg er vant med.
 
  • Haha
Reaksjoner: HCS

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.246
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
Jeg liker best å lese besøksrapporter som formidler det gode liv og forsøker derfor oftest å formidle det samme. Å besøke noen handler for meg mest om det menneskelige møtet og en dele en felles hobby og få tips om god musikk. Noen ønsker tilbakemeldinger, tips eller råd og da får de det, men det er sjelden noe jeg skriver om her. Ikke at jeg skriver noe som ikke er sant. Alle komplimenter er ekte, men graver sjelden dypt ned i «møkka» for å finne noe. Etter 20 års erfaring i «musikkpolitiets verden» har jeg innsett at det oftest ikke kommer noe godt ut av det, dessuten så kan faktisk negative skriblerier innen Hi-Fi noen ganger få ganske store konsekvenser dessverre så man bør hvertfall utstyre seg med en god posjon ydmykhet før man hamrer i vei synes jeg.
Personlig så ligger det for lett for meg å være brutalt ærlig, men er noe jeg forsøker å undertrykke i Hi-Fi verden.
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg liker best å lese besøksrapporter som formidler det gode liv og forsøker derfor oftest å formidle det samme. Å besøke noen handler for meg mest om det menneskelige møtet og en dele en felles hobby og få tips om god musikk. Noen ønsker tilbakemeldinger, tips eller råd og da får de det, men det er sjelden noe jeg skriver om her. Ikke at jeg skriver noe som ikke er sant. Alle komplimenter er ekte, men graver sjelden dypt ned i «møkka» for å finne noe. Etter 20 års erfaring i «musikkpolitiets verden» har jeg innsett at det oftest ikke kommer noe godt ut av det, dessuten så kan faktisk negative skriblerier innen Hi-Fi noen ganger få ganske store konsekvenser dessverre så man bør hvertfall utstyre seg med en god posjon ydmykhet før man hamrer i vei synes jeg.
Personlig så ligger det for lett for meg å være brutalt ærlig, men er noe jeg forsøker å undertrykke i Hi-Fi verden.
Personlig så ligger det for lett for meg å være brutalt ærlig, men er noe jeg forsøker å undertrykke i Hi-Fi verden.

Hvorfor undertrykke din ærlighed?
 
L

Lassencad

Gjest
Ja det er der godt nok noget om. Man får spørgsmålet . Hvad synes du? Jeg svare hudløst hvad jeg har oplevet. Det kan nemt ende i.... Hvad mener du?
Ja nogle gange er det endt op i et rent skænderi. Det handler vel om at man et sted er fyldt med mindreværd tænker jeg. Når jeg fornemmer at indehaver er glad for sin lyd og jeg bliver spurgt ..Hvad synes du kan et svar jo være så enkelt . Ja det er ikke noget for mig . Hvis så den kommer igen HVAD mener du med det må man godt helt uden filter give sin mening.

Så er der den som er helt lige glad om hvad man mener. Man bliver inviteret og nyder bare samværet og musikken.
For et sted handler det vel ikke om anlægget men om socialt samvær.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.246
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
Personlig så ligger det for lett for meg å være brutalt ærlig, men er noe jeg forsøker å undertrykke i Hi-Fi verden.

Hvorfor undertrykke din ærlighed?
Filosofen Einar Øverenget skriver og holder foredrag om ærlighet. Synes han er spot on. 😊
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Jeg kan primært ikke tenke meg at noen skal ha glede av å vite hva slags lydgjengivelse jeg liker. Hvis jeg likevel mot formodning hører noe som jeg ikke liker, og verten av en eller annen grunn ønsker tilbakemelding, så blir det å ty til diplomatisk ærlighet etter 2-1 prinsippet: 2 positive ting og ett forbedringspotensiale. Ærlighet må ikke nødvendigvis være sårende.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hos de jeg har besøkt hjemme har jeg til gode å høre et "dårlig" oppsett. Nei, ikke alle har vært iht egne preferanser, men alle har hatt sine kvaliteter. Mener å ha formidlet det tilbake i de anledninger.

Vi har ulike preferanser, og det må man ha respekt for. Husker godt en gang jeg var innom hos Stereofil.
I hovedrommet (butikkrommet) satt det en "headbanger" og lyttet til metal (på høøøyt volum) på noen Klipsch høyttalere. Det låt mildt sagt helt for jæ…. Marius sto bak disken og smilte litt skjevt mens har ristet forsiktig på hodet :) . Men fyren i sofaen storkoste seg, og når han var ferdig gliste han entusiastisk og sa at dette var fett, og dette skulle han ha så fort feriepengene kom på konto.

På messer og butikkdemoer har jeg (som andre) opplevd mye blandet, og jeg har nok ved noen tilfeller "fornærmet" en og annen. Fellesnevner har da som regel vært alle feil ved rommet og høyttalerplassering - også i egne lokaler:rolleyes:
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
438
Antall liker
567
Sted
Bærum
Det første bud er ganske lett. De som er flest, har alltid rett.

Tenk alltid på hva folk vil si. Og ta den sterkestes parti.

Og tviler du, så hold deg taus til du ser hvem som får applaus.

Tenk nøye ut hva du bør mene. Det kan bli dyrt å stå alene.

Følg ingen altfor høye krav. Men si, hva du har fordel av.

Si alle hva de gjerne hører. Gå stille gjennom alle dører.

For sannhet bringer sorg og nød, mens daglig løgn gir daglig brød.

Gå aldri oppreist. Snik deg frem. Og gjør deg varm i alle hjem.

Husk: Ingen mann kan roses nok Slik bygger man en venneflokk.

Og i et brødre-paradis har du den beste livspolis

Av sladder husker du hvert ord til bruk i neste sjefskontor.
Men ingen taktfull sjel forteller et ord til ham som ryktet gjelder

Hvis siste bud blir respektert, da er din fremtid garantert!
Følg d r i s t i g med i kamp mot troll, men vis fornuftig måtehold!
Skrid tappert frem i livets strid, - én time forut for din tid.



 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.428
Antall liker
35.204
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg sitter ikke inne med fasiten om hva du synes låter bra. Prøver å finne noe positivt i alle slags systemer legger vekt på det. Det jeg ikke liker holder jeg for meg selv. Hvis de spør om tips og råd så prøver jeg å gi det i moderate mengder. Hvis de ønsker mer råd så kan jeg også bli Ståle Krapyl..
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Ærlighet, hva er det? Betyr ærlighet «sannheten» eller noe annet? Kan det være slike at ærlighet ikke alltid gjenspeiler sannheten, men i større grad avdekker sider ved den som er «ærlig»? Jeg mener ikke å antyde at den som i egne øyne er ærlig, har dårlige intensjoner eller ikke vil vel, men at det skal ganske mye til i en del tilfeller for å avgi en «ærlig» dom av verdi.

Hvis du har litt tid i sommer, ta gjerne en titt på fagartikkelen av Mäkivirta og Lund på side 111 og utover i denne lenken:


Tittelen på artikkelen er «On Human Perceptual Bandwidth and Slow Listening», dvs. menneskets perseptuelle begrensninger og treg lytting.

Artikkelen underbygger det faktum at vi mennesker trenger litt tid for å bli kjent med det nye. Sånn sett er ikke vi mennesker maskiner som umiddelbart oppdager styrker og svakheter i f.eks. et lydanlegg. I alle fall ikke hvis oppsettet er av en viss kvalitet, uten åpenbare feil. Pga. menneskers begrensede perseptuelle evner er vi sårbare for å ikke høre visse kvaliteter eller sågar oppfatte enkelte kvaliteter som mangler eller feil fordi vi ikke er vant til å høre slike kvaliteter. Derfor er vi mennesker tilbøyelige til å mistro noe som er kvalitativt bedre bare fordi det har kvaliteter vi ennå ikke har vent oss til. «An acquired taste», er det noe som heter. Hva er egentlig best; pappvin eller slottsvin? Avgjøres det spørsmålet av hva man har vent seg til?

Å omtale en annens lydanlegg på et «ærlig» vis er derfor ikke så enkelt. Er vi i det hele tatt i stand til det etter å ha lyttet til det et par timer, i alle fall hvis anlegget er av en viss standard uten klare feil?

For egen del hører jeg klarere forskjell mellom mine to anlegg - basert på Genelec 8351A og S360A+7382A - i dag enn før. Det har tatt tid; treg lytting. Men jeg er ennå ikke «utlært» i spørsmålet om disse to oppsettene. Det hele gjør meg mer ydmyk overfor bastante konklusjoner mht. andres anlegg når jeg av naturlige grunner ville trengt mer tid for å kunne gi verdifull kritikk.
 
L

Lassencad

Gjest
Ærlighet, hva er det? Betyr ærlighet «sannheten» eller noe annet? Kan det være slike at ærlighet ikke alltid gjenspeiler sannheten, men i større grad avdekker sider ved den som er «ærlig»? Jeg mener ikke å antyde at den som i egne øyne er ærlig, har dårlige intensjoner eller ikke vil vel, men at det skal ganske mye til i en del tilfeller for å avgi en «ærlig» dom av verdi.

Hvis du har litt tid i sommer, ta gjerne en titt på fagartikkelen av Mäkivirta og Lund på side 111 og utover i denne lenken:


Tittelen på artikkelen er «On Human Perceptual Bandwidth and Slow Listening», dvs. menneskets perseptuelle begrensninger og treg lytting.

Artikkelen underbygger det faktum at vi mennesker trenger litt tid for å bli kjent med det nye. Sånn sett er ikke vi mennesker maskiner som umiddelbart oppdager styrker og svakheter i f.eks. et lydanlegg. I alle fall ikke hvis oppsettet er av en viss kvalitet, uten åpenbare feil. Pga. menneskers begrensede perseptuelle evner er vi sårbare for å ikke høre visse kvaliteter eller sågar oppfatte enkelte kvaliteter som mangler eller feil fordi vi ikke er vant til å høre slike kvaliteter. Derfor er vi mennesker tilbøyelige til å mistro noe som er kvalitativt bedre bare fordi det har kvaliteter vi ennå ikke har vent oss til. «An acquired taste», er det noe som heter. Hva er egentlig best; pappvin eller slottsvin? Avgjøres det spørsmålet av hva man har vent seg til?

Å omtale en annens lydanlegg på et «ærlig» vis er derfor ikke så enkelt. Er vi i det hele tatt i stand til det etter å ha lyttet til det et par timer, i alle fall hvis anlegget er av en viss standard uten klare feil?

For egen del hører jeg klarere forskjell mellom mine to anlegg - basert på Genelec 8351A og S360A+7382A - i dag enn før. Det har tatt tid; treg lytting. Men jeg er ennå ikke «utlært» i spørsmålet om disse to oppsettene. Det hele gjør meg mer ydmyk overfor bastante konklusjoner mht. andres anlegg når jeg av naturlige grunner ville trengt mer tid for å kunne gi verdifull kritikk.
Ja man kan jo analyserer ordet/mening med ordet ærlighed i en uendelighed . Det kan som her gøres besværligt (Synes jeg) eller bare det man mener lige der i nuet. :)
 
Topp Bunn