Hvodan oppnås best mulig lyd med streaming teknologi?

Hva bruker du?

  • integrert streamer og dac

    Stemmer: 24 27.6%
  • streamer med ekstern dac

    Stemmer: 32 36.8%
  • pc med ekstern dac

    Stemmer: 26 29.9%
  • server eller annet med ekstern dac

    Stemmer: 5 5.7%

  • Totalt antall stemmer
    87
  • Avstemningen er stengt .

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Er det stemning for en avstemming?

Jeg vil gjerne høre folks erfaring med streaming som hovedkilde i høy-kvalitets stereoanlegg. Hvordan har du satt opp streaming i anlegget, og hvorfor slik? Selv har jeg naim ndx streamer som er en integrert streamer og dac. Det fungerer utmerket. Jeg har en server med noen rippede plater, men bruker i praksis bare tidal, da lydkvaliteten der er helt topp.

Tidligere har jeg prøvd pc med ekstern dac (Parasuond zdac), samt Bluesound I med og uten ekstern parasound-dac. Her er mine erfaringer: PC er vanskelig å få til for oss som har lyd og ikke IT som hobby. Jeg fikk aldri noen god lydkvalitet med dette oppsettet. Dedikerte streamere med dac har et brukergrensesnitt som er kjempebra, og lyder også bra. Er det noe å hente på delte løsninger (Streamer med ekstern dac), eller går folk heller for en integrert løsning? Er servere eller PC med ekstern dac en løsning folk er fornøyd med?
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Spør du hva som har mest potensial, eller hva vi har? Litt tvetydighet mellom trådtittel og avstemmingstekst.
 

Plix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2014
Innlegg
248
Antall liker
416
Sted
Skive, DK
Intel NUC. 8 tb hd med flac filer. Lumin D2. Roon. Spiller som bare det!
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
er vel ingen grunn til at PC ikke skal låte like bra som hvilken som helst annen digitalkilde?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Roon på steingammel PC, Devialet og Manger høyttalere i stua.
Squeezeboxer rundt i huset, og på hytte.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Har streamer/dac/romkorreksjon/Pre i en boks :cool:
Men lyden er best med CD spillers digital ut til kombiboksen
Syns streaming ikke gis samme oppløsning og fylde som CD , men kan antagelig ikke slå det fast sikkert i en blindtest.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Takk for alle svar. Jeg er interessert i hva folk faktisk bruker, men skriv gjerne kommentarer med erfaringer. Registrerer at flere er fornøyd med lumin. Er det noen som har sammenlignet lumin og andre i samme prisleie?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.507
Antall liker
14.220
Sted
Langesund
PC og USB til DAC er min løsning. Så tett på perfekt som mulig når ingen farging er ønsket.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg kjører server med Linux i kjelleren med 8Tb disker og Slimserver programvare. Kablet ethernett til Squeezebox transporter i anlegget, med digital tilkobling til Hypex DLCP dsp/dac/pre/delefilter. En del andre squeezeboxer i huset.

Johan-Kr
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Kjører mConnect HD på iPad mot DLNA nettverkskort i DAC. Det fungerer veldig greit uten at jeg ennå har fått anledning til å sammenligne mot min Jriver løsning eller drivverk.


Mvh
Boden9
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Stemte nr 2.
Usikker på hva som lønner seg mest - en god streamer,riktig "programvare" og en hyggelig da- eller
en ok streamer, riktig "programvare" og en god dac...

Uansett er min oppfatning og opplevelse at en ok/god cd-transport og en god dac er å fortrekke.

Ellers ville nok en stor nok lp-samling, en god vinylsnurre og en god riia vært å foretrekke - men jeg gidder faktisk ikke å gå og snu/bytte plate hvert 30. minutt! Simple as that! Derfor blir det neppe vinyl på meg, før de evt ringer fra Hamar...

mvh
Proffen
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
758
Sted
Ulsteinvik
Har Naim ND555 og bruker Roon (på egen NUC) fordi jeg da får Qobuz og Tidal integrert i Roon-appen. Syns Roon er veldig bra og har oppdaget mye ny musikk pga Roon Radio. Skal rippe CD-samlingen etter hvert og da blir ting enda bedre. Jeg syns Qobuz er ganske kult da det finnes en del musikk i hi-res. Er strålende fornøyd med hvordan Roon fungerer og har kjøpt livstidsabonnement. Så er det bare å krysse fingrene for at Qobuz og Tidal overlever i lang tid fremover!
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
En ven af mig har opnået Vildt bedre lyd ved at sætte jordingsbox på Switchen på hans streamer.
 

Bårsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.03.2009
Innlegg
123
Antall liker
7
Sted
Oslo
Mener at streaming-leverandøren er like viktig som utstyret. Har nå Qobuz som streamer 24 bit/96000 via en Linn Klimax DSM, og det er det beste jeg har hørt hjemme hos meg. Selv ved å ta høyde for placebo- effekt synes jeg det låter bedre enn TIDAL HiFi.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
24 TB Linux server -> Ethernet -> Mac Mini (+Roon, Tidal, Nettradio) -> Ethernet -> Metric Halo ULN 8 DAC/ADC/Delefilter/DSP/Pre.

Mvh
 
M

MusicBear

Gjest
Syns Roon er veldig bra og har oppdaget mye ny musikk pga Roon Radio.
Hva er Roon radio? Egne kanaler, eller deres måte å gjengi vanlige internet radiokanaler? Hvor mange bits går dette i?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Som jeg forstår det støjer Switchen meget. Det er så overbevisende at jeg selv har bestilt en jordingsbox. Har aldrig hørt bedre lyd end hos ham. Det er også et meget dyrt anlæg han har.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Som jeg forstår det støjer Switchen meget. Det er så overbevisende at jeg selv har bestilt en jordingsbox. Har aldrig hørt bedre lyd end hos ham. Det er også et meget dyrt anlæg han har.
Jeg streamer dog ikke. CD til min tid ud.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Som jeg forstår det støjer Switchen meget. Det er så overbevisende at jeg selv har bestilt en jordingsbox. Har aldrig hørt bedre lyd end hos ham. Det er også et meget dyrt anlæg han har.
Kan du forklare nærmere hva du mener med jordingsbox? Hvordan fungerer en jordingsbox?

mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg bruker den innebygde Chromecast i canal digital onepace tuneren.
Har testet, dvs kjøpt Moon sin til 20k men hatet appen på styring av den så solgte den igjen.
Hørte heller ikke forskjell. Men har god dac.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Hva mener du med jordingsboks? Nordost eller Entreq greier eller diy med sprengtråd?
Noe i danske sikringsskap . Jeg bare lurer
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
758
Sted
Ulsteinvik
Roon Radio er en funksjon en kan velge å bruke. Basert på det albumet du akkurat har spilt velger den musikk som den tror du vil like (altså etter at albumet er ferdig).
Så fortsetter musikken å komme i samme stil. Har du hørt på Dire Straits kommer som regel J.J. Cale og lignende.
På denne måten har jeg oppdaget mye ny musikk. Oppløsningen er alt etter hva som er tilgjengelig, fra CD-kvalitet og oppover til 192kHz/24bit.
Roon har også en vanlig internettradiofunksjon men denne bruker jeg ikke så mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: oes

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Jeg benytter alt 3, og har gjort det noen år: Pc med ekstern Dac.
Mac mini med JRiver Media Center 25 ->via usb-kabel til
Bel Canto ref link (usb bridge m egen strømforsyning, femto clock og galvanisk skille) -> via digital AES/EBU XLR-kabel til
Burmester 001 CD-spiller med digitale innganger

Slik jeg har satt det opp er fordelene lydkvalitet, jrivers parametriske eq (drar kun ned litt ved rommoden - 37 Hz), og fjernkontrollen. Det er imidlertid noen praktiske ulemper som er nevnt nedenfor.

Dette låter minst like bra som å benytte cd-spilleren. Har rippet de albumene jeg spiller ofte. Spotify låter også ganske bra, men ulempen med JRiver via mac er at man ikke kan bruke innstillingene som WDM for EQ. Og JRiver åpner ikke for andre strømmeleverandører som Tidal/Spotify. Men man kan strømme gratis andres lister og 3-4 sjanger-radioer i JRiver. Lyden er upåklagelig. Noen ganger henger programmet seg i løpet av natten, så man må starte på nytt (tror det skyldes mac-en). Utover det styres det enkelt med jremote fra iphone eller ipad.

Har vurdert streamer pga de småpirktingene jeg har nevnt, men tror ikke jeg da vil kunne oppnå bedre lyd - og kanskje heller ikke like bra lyd - så har slått meg til ro for overskuelig fremtid.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Som jeg forstår det støjer Switchen meget. Det er så overbevisende at jeg selv har bestilt en jordingsbox. Har aldrig hørt bedre lyd end hos ham. Det er også et meget dyrt anlæg han har.
Kan du forklare nærmere hva du mener med jordingsbox? Hvordan fungerer en jordingsbox?

mvh

Dette er den originale treboksen fra Entreq,, så det kanskje fungerer på samme vis...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/

noe mer info og undersøkelser her på samme tema
http://archimago.blogspot.com/2019/04/measurements-experiments-in-audio.html
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Som jeg forstår det støjer Switchen meget. Det er så overbevisende at jeg selv har bestilt en jordingsbox. Har aldrig hørt bedre lyd end hos ham. Det er også et meget dyrt anlæg han har.
Kan du forklare nærmere hva du mener med jordingsbox? Hvordan fungerer en jordingsbox?

mvh

Dette er den originale treboksen fra Entreq,, så det kanskje fungerer på samme vis...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/
Akkurat, ja, takker. :confused:

Kanskje en kan si at en jordingsboks hadde tilført litt dither, hadde det ikke vært for at dither pr. def. er helt tilfeldig.....Blir litt i tvil om akkurat den der boksen ville vært kostnadseffektiv i tkr Towers. Jeg har en switch i den (digitale) signalveien, men jeg tror jeg bare gir Faen.

Mvh

Edit. Fra Entreqs hjemmeside:

Note : The Tellus or Silver Tellus is not designed to replace the protective ground on your electrical mains!

Neivel. Hva gjør den da?
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Tømmer lommeboka til de troende er vel eneste funksjon.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Kan sige at jeg hører forskel alt efter hvilken jordingsbox det er og også forskel afhængigt af kabelet til den.
 

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Innlegg
102
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Bruker Macbook pro som er tilkoblet en RME ADI-2 DAC med usb kabel. Musikken er lagret på ekstern harddisk. Musikken spilles fra Audirvana og kan styres via min iPhone. Har også en Tidal hifi konto koblet opp mot Audirvana.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Innbiller meg at musikk lagret på SSD og kablet rett til DAC og styrt via Roon vil være bra.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Streameren i Node 2 oppfatter jeg som svært bra og ikke minst er Bluesoundappen som jeg bruker på et gammelt nettbrett fantastisk. Derfor henter jeg ut det digitale via coax til en god DAC. Oppfatter DACen i Noden som mindre oppløst enn DACen i C49.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Streameren i Node 2 oppfatter jeg som svært bra og ikke minst er Bluesoundappen som jeg bruker på et gammelt nettbrett fantastisk. Derfor henter jeg ut det digitale via coax til en god DAC. Oppfatter DACen i Noden som mindre oppløst enn DACen i C49.
Vitenskapelig test av Node 2 her:

https://www.audiosciencereview.com/...surements-of-bluesound-node-2i-streamer.6631/

Conclusions
The industrial design of the Bluesound Node 2i is fantastic, easily earning A+ in my book. You would just look at it and touch it as well! :) Going after SONOS market requires that and they have nailed it. Networking functionality worked perfectly in the limited testing I gave it. Things like subwoofer output are nice touches too. Overall, I have nothing to complain about.

The complaining however, starts at pure performance of the unit and potentially a broken Toslink implementation. I may buy another cable to test but for now, if the company is reading this, I highly suggest testing the Toslink input to see if this is a problem or not. Toslink input is important from integration with TV sound for example.

On performance front, it is disappointing to see such low SINAD ratings even though it beats their specifications. I like to see something in high 90s even in budget products. As far as I can tell, playback of high-resolution audio is one of the advantages they tout so would be good if they delivered that objectively


Sammenlikn gjerne resultatet med produktet som Balle Clorin linker til tidligere i denne tråden.

-BB-
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Streameren i Node 2 oppfatter jeg som svært bra og ikke minst er Bluesoundappen som jeg bruker på et gammelt nettbrett fantastisk. Derfor henter jeg ut det digitale via coax til en god DAC. Oppfatter DACen i Noden som mindre oppløst enn DACen i C49.
Vitenskapelig test av Node 2 her:

https://www.audiosciencereview.com/...surements-of-bluesound-node-2i-streamer.6631/

Conclusions
The industrial design of the Bluesound Node 2i is fantastic, easily earning A+ in my book. You would just look at it and touch it as well! :) Going after SONOS market requires that and they have nailed it. Networking functionality worked perfectly in the limited testing I gave it. Things like subwoofer output are nice touches too. Overall, I have nothing to complain about.

The complaining however, starts at pure performance of the unit and potentially a broken Toslink implementation. I may buy another cable to test but for now, if the company is reading this, I highly suggest testing the Toslink input to see if this is a problem or not. Toslink input is important from integration with TV sound for example.

On performance front, it is disappointing to see such low SINAD ratings even though it beats their specifications. I like to see something in high 90s even in budget products. As far as I can tell, playback of high-resolution audio is one of the advantages they tout so would be good if they delivered that objectively


Sammenlikn gjerne resultatet med produktet som Balle Clorin linker til tidligere i denne tråden.

-BB-
Er ikke dette testet via Nodens innebygde DAC?
Og den optiske utgangen var ødelagt ifølge innleggene nedover i testen.
Der står det også at med coax ut til en ekstern DAC så blir sluttresulatet bestemt av den eksterne DACen.....
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Ja, som han skriver så var ikke alt helt slik det burde være på Node 2 han testet. Det finnes i dag et hav av kombinerte streamer / dac løsninger som løser oppgavene så bra som det omtrent lar seg gjøre med dagens teknologi og Balle Clorin linket til et slikt produkt. Dermed står vi igjen med brukergrensesnitt og da blir det straks litt verre å finne noe som tikker av alle boksene. Den nye Pro Ject Stream Box Ultra virker bra men har ikke innebygget DAC. Mytek Digitals nye Brooklyn Bridge ser også lovende ut men jeg har ikke lyttet lenge nok på den eller prøvd brukergrensesnittet.

-BB-
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ja, som han skriver så var ikke alt helt slik det burde være på Node 2 han testet. Det finnes i dag et hav av kombinerte streamer / dac løsninger som løser oppgavene så bra som det omtrent lar seg gjøre med dagens teknologi og Balle Clorin linket til et slikt produkt. Dermed står vi igjen med brukergrensesnitt og da blir det straks litt verre å finne noe som tikker av alle boksene. Den nye Pro Ject Stream Box Ultra virker bra men har ikke innebygget DAC. Mytek Digitals nye Brooklyn Bridge ser også lovende ut men jeg har ikke lyttet lenge nok på den eller prøvd brukergrensesnittet.

-BB-
Skal det byttes ut noe så havner jeg nok på en ren streamer både fordi jeg har DAC fra før og fordi det er begrensning på plassen, men det er ikke første pri. Nå er det andre ting som skal skje utover høsten. (Se kassettspillertråden:) )
 

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Innlegg
102
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Innbiller meg at musikk lagret på SSD og kablet rett til DAC og styrt via Roon vil være bra.
Eneste minuset er at om man har noen terabyte med musikk så koster det ganske mye for en SSD med god kapasitet. Bruker selv en WD 4tb disk som funker knall.
 
Topp Bunn