Hvodan oppnås best mulig lyd med streaming teknologi?

Hva bruker du?

  • integrert streamer og dac

    Stemmer: 24 27.6%
  • streamer med ekstern dac

    Stemmer: 32 36.8%
  • pc med ekstern dac

    Stemmer: 26 29.9%
  • server eller annet med ekstern dac

    Stemmer: 5 5.7%

  • Totalt antall stemmer
    87
  • Avstemningen er stengt .

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Med alt det lort du har i kæden, undrer jeg mig over hvordan i alverden du lytter. Transporter er da noget af det værste, jeg nogensinde har hørt, for ikke at tale om alt det andet du bruger.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Med alt det lort du har i kæden, undrer jeg mig over hvordan i alverden du lytter. Transporter er da noget af det værste, jeg nogensinde har hørt, for ikke at tale om alt det andet du bruger.
Men det kan du jo bare fortsette å undre deg over. :)

Eller du kan spørre noen som har vært innom og hørt greiene spille.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Så må du være en mirakelmager. Men miraklernes tid r kanskje ikke slut :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
En av de uforandrelige naturlovene på HFS lyder som følger: "Ethvert innlegg der brukeren ved navn Viking har trykket like er et innlegg som forfatteren med fordel kunne tenkt seg om en gang ekstra før han publiserte".

Screenshot 2019-11-10 at 11.19.53.jpg


(forøvrig er jeg en av dem som har hørt Asbjørns anlegg, og det låt meget bra. Kanskje bittelitt for mye heving i bassen for min smak, men det handler om ratting av DSP og er et spørsmål om preferanser)
 
Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har snust litt på PC nå, og kan slutte meg til et amen. Orker ikke å måtte risikere å fikse datatrøbbel når jeg skal bruke tilmålt tid til å høre musikk.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
En av de uforandrelige naturlovene på HFS lyder som følger: "Ethvert innlegg der brukeren ved navn Viking har trykket like er et innlegg som forfatteren med fordel kunne tenkt seg om en gang ekstra før han publiserte".

Vis vedlegget 559705

(forøvrig er jeg en av dem som har hørt Asbjørns anlegg, og det låt meget bra. Kanskje bittelitt for mye heving i bassen for min smak, men det handler om ratting av DSP og er et spørsmål om preferanser)
Enig i at mange fejl kan skjules ved at hæve basniveauet. Men dermed camouflerer man også muligheden for å høre forskel på mange andre ting. Nu forstår jeg efterhånden tilfælde hvordan Asbjørn kommer frem til sine aldeles fejl konklusioner.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Såvidt jeg har skjønt så dreier ikke denne tråden seg om cd avspilling og/eller streaming vs cd. Er rimelig sikker på at det finnes tråder tiltenkt dette formålet? Bare å lete så finner dere garantert tråder som passer.
Ei heller å rakke ned på andre og spesielt når folk faktisk svarer og gir gode råd på konkrete spørsmål medlemmer stiller.
Det er faktisk litt lavmål.
Enig med innlegg litt over her. Å trykke "like" på noe slikt er merkelig.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.230
Sted
Langesund
En av de uforandrelige naturlovene på HFS lyder som følger: "Ethvert innlegg der brukeren ved navn Viking har trykket like er et innlegg som forfatteren med fordel kunne tenkt seg om en gang ekstra før han publiserte".

Vis vedlegget 559705

(forøvrig er jeg en av dem som har hørt Asbjørns anlegg, og det låt meget bra. Kanskje bittelitt for mye heving i bassen for min smak, men det handler om ratting av DSP og er et spørsmål om preferanser)
Enig i at mange fejl kan skjules ved at hæve basniveauet. Men dermed camouflerer man også muligheden for å høre forskel på mange andre ting. Nu forstår jeg efterhånden tilfælde hvordan Asbjørn kommer frem til sine aldeles fejl konklusioner.
Kompromissene ligger i kø og veien en velger kan være forskjellig. Er mulighet for god lyd med veldig ulike innfallsvinkler. Høres nesten ut som du ikke tror andre kan dette med å sette sammen anlegg. Hørte jo anlegget til din nabo for en stund siden, og det var bra det, men på ingen måte unikt. Jada har fått med meg at du synes det låt krapp når vi var der - jeg synes ikke det.
Står du for en unik demo neste gang vi er nedover?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Om man vil kan man også gjøre dette som en "appliance". Du kan få kjøpt hardware med Roon ferdig installert, plug & play: https://roonlabs.com/nucleus.html

Det kan være en snarvei til best mulig lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling. I prinsippet er Nucleus en dyr Intel NUC medie-PC med en nedstrippet Linux-distro på, men det behøver man ikke vite så mye om. Eventuelt kan man kjøpe en NUC og laste ned Roon OS/Optimized Core Kit selv, og spare noen kroner på det. Resultatet er fortsatt en svart boks i racket som styres fra en iPad og som spiller musikk fra harddisk og fra Tidal.https://kb.roonlabs.com/ROCK:_Getting_Started

Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.

Jeg forstår at det er et annet sett ferdigheter som skal til for å sette opp harddiskbasert avspilling enn for å justere nålevekt, antiskating og VTA på en platespiller, men kom an, folkens. Det er interessant å se hvilke forsvarsmekanismer som gjør seg gjeldende for å slippe å lære seg noe nytt.
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Om man vil kan man også gjøre dette som en "appliance". Du kan få kjøpt hardware med Roon ferdig installert, plug & play: https://roonlabs.com/nucleus.html

Det kan være en snarvei til best mulig lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling. I prinsippet er det en dyr Intel NUC medie-PC med en nedstrippet Linux-distro på, men det behøver man ikke vite så mye om. Eventuelt kan man kjøpe en NUC og laste ned Roon OS/Optimized Core Kit selv, og spare noen kroner på det. Resultatet er fortsatt en svart boks i racket som styres fra en iPad og som spiller musikk fra harddisk og fra Tidal.https://kb.roonlabs.com/ROCK:_Getting_Started

Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.

Jeg forstår at det er et annet sett ferdigheter som skal til for å sette opp harddiskbasert avspilling enn for å justere nålevekt, antiskating og VTA på en platespiller, men kom an, folkens. Det er interessant å se hvilke forsvarsmekanismer som gjør seg gjeldende for å slippe å lære seg noe nytt.
Men hvorfor skulle ROON være bedre, end at sætte en USB pind eller HD direkte i USB porten?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Roon er genialt og ikke dyrt i hifisammenheng.
Hegel H390 er klargjort for Roon.
Allt du trenger er en NAS til lagring. av musikk, en Nuc (eller annet) for å installere ROCK (Roon software) på, et nettbrett til fjernkontroll. Alt på samme nettverk og du har et digitalt avspillings system som gjør at CD plater og vinyl sjeldent kommer til å brukes:cool:
Integrert radio og Tidal er det også.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men hvorfor skulle ROON være bedre, end at sætte en USB pind eller HD direkte i USB porten?
Hvis du setter ekstern harddisk i USB-porten behøver du fortsatt en eller annen programvare for å lese innholdet og sende det videre. Jeg foretrekker å sende det videre som datapakker og konvertere det til lydsignal (først digitalt S/PDIF, deretter analogt) i dedikerte bokser et stykke fra PC'en og med galvanisk skille mellom. Roon håndterer det ganske elegant, men det gjør også f eks Logitech Media Server om man foretrekker den klient/server-arkitekturen. Roon har best brukergrensesnitt av de alternativene jeg har forsøkt.

I noen tilfeller har Roon også hardware-spesifikke grensesnitt som får det beste ut av komponentene, f eks til Chromecast: https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/
It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!
Det finnes gratis alternativer også, inkludert å bruke Spotify app til å servere lokale filer. MusicBee kan være verdt å sjekke ut.
https://www.techradar.com/news/the-best-free-music-player
https://fossbytes.com/best-free-music-player-windows/
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Integrert radio og Tidal er det også.
Innbefatter radio delen her angivelse av bitrate, evt. lister og/eller mulighet for å søke opp stasjoner som kjører kun 320 kbs?
Ikke ennå, i det minste.
https://kb.roonlabs.com/Internet_radio
Starting with our 1.2 release, it's now possible to play your favorite streaming internet radio stations right in Roon!

How It Works
In the future, we are planning to offer a full directory of streaming internet radio stations, so look for this functionality in a future Roon release.

For now, you'll be able to copy and paste links to any compatible stream into Roon. Any available station info will be retrieved, and you'll be able to access this station from any device running Roon on your network, and you'll be able to stream the station to any output on your network.
 

clasjostein

Fersking
Ble medlem
02.12.2012
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
oslo
Hei !
Hvordan har du fått til Qobuz- abonement ? Har ikke særlig greie på data, så her står jeg fast.
Hyggelig med svar. Jostein
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
^Hive meg på dette med Qobuz.
Er rimelig frustrert over Squeezebox Touch og Tidal.
Tidal trekker hver måned,allikevel er Tidal ofte ikke tilgjengelig,ugyldig bruker ditt og datt,
og nå Tidal-pålogging mislyktes.Sjekk Tidal-påloggingsi formasjon på nysqueezebox.com.

Ønsker nå å prøve ut Blue Sound og Qobuz
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.
Kan du utdype det jeg har uthevet?
Hva slags musikk, hvor, hvem?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.
Kan du utdype det jeg har uthevet?
Hva slags musikk, hvor, hvem?
Men nå har vi kommet til 2020, og da vet vi alle at vinyl er best. ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.
Kan du utdype det jeg har uthevet?
Hva slags musikk, hvor, hvem?
Jeg ville startet hos HDTracks eller lignende, eller direkte hos 2L, Blue Coast Records etc. Poenget er at distribusjonsformatet ikke lenger er en flaskehals. Man kan kjøpe musikk i like absurd høy oppløsning som det hadde i den digitale miksepulten.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hm. Var det ikke en gang for lenge siden at Hardingfele fant at HDTracks solgte 16/44.1 som HD?
Misforstå meg rett. Jeg mener fremdeles at nennsomt utført 16/44.1 (nedsamplet og kun det) er mer enn godt nok.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sant, sant.
Anekdotisk: Jeg har sittet og tvilt hos Linn: Får jeg en korrekt nedsamplet versjon om jeg kjøper 16/44.1 eller har de doktorert den?
 

Odden

Medlem
Ble medlem
28.12.2012
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Ørland
Vel.... på DAC fronten har man begynt å gå bakover fordi enkelte mener det låt bedre før :)... På streamingfronten er vel siste nytt MQA og det er ikke nødvendigvis gode nyheter.

Man faller tilbake til brukergrensesnitt og der kan det fortsatt gjøres kvantesprang.

-BB-
Ja du mener vel dac'er som ikke oversampler (NOS). De begynner å bli temmelig bra nå. Holo Audio Spring m. flere. Jeg velger å ha en streamer med digital utgang nettopp for at utviklingen går så fort. Men kjører foreløbig fra pc. Pink Faun I2S over hdmi til en I2S kompanibel dac. Dette pci-kortet sammen med I2S lyd fører til asynkron modus ut fra PC, slik at jitter er på micronivå. Kjempefornøyd, men vil ha streamer uansett.
 
Topp Bunn