Hvodan oppnås best mulig lyd med streaming teknologi?

Hva bruker du?

  • integrert streamer og dac

    Stemmer: 24 27.6%
  • streamer med ekstern dac

    Stemmer: 32 36.8%
  • pc med ekstern dac

    Stemmer: 26 29.9%
  • server eller annet med ekstern dac

    Stemmer: 5 5.7%

  • Totalt antall stemmer
    87
  • Avstemningen er stengt .

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Ja, som han skriver så var ikke alt helt slik det burde være på Node 2 han testet. Det finnes i dag et hav av kombinerte streamer / dac løsninger som løser oppgavene så bra som det omtrent lar seg gjøre med dagens teknologi og Balle Clorin linket til et slikt produkt. Dermed står vi igjen med brukergrensesnitt og da blir det straks litt verre å finne noe som tikker av alle boksene. Den nye Pro Ject Stream Box Ultra virker bra men har ikke innebygget DAC. Mytek Digitals nye Brooklyn Bridge ser også lovende ut men jeg har ikke lyttet lenge nok på den eller prøvd brukergrensesnittet.

-BB-
Skal det byttes ut noe så havner jeg nok på en ren streamer både fordi jeg har DAC fra før og fordi det er begrensning på plassen, men det er ikke første pri. Nå er det andre ting som skal skje utover høsten. (Se kassettspillertråden:) )
Project Streambox 2D eller hva den nå heter er vel en bra kandidat da. No-nonsense produkt som også måler bra, om jeg ikke blander sammen med dac en. Lindemann har også en lett liten streamer.

Mens vi venter på middag kan man jo sjekke ørene med denne testen
https://www.npr.org/sections/therec...ll-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ja, som han skriver så var ikke alt helt slik det burde være på Node 2 han testet. Det finnes i dag et hav av kombinerte streamer / dac løsninger som løser oppgavene så bra som det omtrent lar seg gjøre med dagens teknologi og Balle Clorin linket til et slikt produkt. Dermed står vi igjen med brukergrensesnitt og da blir det straks litt verre å finne noe som tikker av alle boksene. Den nye Pro Ject Stream Box Ultra virker bra men har ikke innebygget DAC. Mytek Digitals nye Brooklyn Bridge ser også lovende ut men jeg har ikke lyttet lenge nok på den eller prøvd brukergrensesnittet.

-BB-
Skal det byttes ut noe så havner jeg nok på en ren streamer både fordi jeg har DAC fra før og fordi det er begrensning på plassen, men det er ikke første pri. Nå er det andre ting som skal skje utover høsten. (Se kassettspillertråden:) )
Project Streambox 2D eller hva den nå heter er vel en bra kandidat da. No-nonsense produkt som også måler bra, om jeg ikke blander sammen med dac en. Lindemann har også en lett liten streamer.

Mens vi venter på middag kan man jo sjekke ørene med denne testen
https://www.npr.org/sections/therec...ll-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014
Hadde ikke du en Lindemann i bestilling for en stund siden?
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
382
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Spennende å følge med her! Nå leder streamer med ekstern dac avstemmingen. Hva er fordelen med den løsningen. Er det mer fremtidssikkert? For meg ser det ut som at utviklingen går fort når det gjelder streaming platformer, mens dac er en mer moden teknologi. Ved å satse på delt løsning kan dacen bli værende hvis man skal følge med i utvikligen. Har jeg et poeng?
 
M

MusicBear

Gjest
Spennende å følge med her! Nå leder streamer med ekstern dac avstemmingen. Hva er fordelen med den løsningen. Er det mer fremtidssikkert? For meg ser det ut som at utviklingen går fort når det gjelder streaming platformer, mens dac er en mer moden teknologi. Ved å satse på delt løsning kan dacen bli værende hvis man skal følge med i utvikligen. Har jeg et poeng?
Du har et veldig godt poeng!
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.424
Antall liker
12.514
Sted
Sørlandet
Spennende å følge med her! Nå leder streamer med ekstern dac avstemmingen. Hva er fordelen med den løsningen. Er det mer fremtidssikkert? For meg ser det ut som at utviklingen går fort når det gjelder streaming platformer, mens dac er en mer moden teknologi. Ved å satse på delt løsning kan dacen bli værende hvis man skal følge med i utvikligen. Har jeg et poeng?
For noen år siden var vi strålende fornøyd med lyden vi fikk servert av CD spillere og som kjent hadde disse DAC innebygget. Så fant man ut at det var penger å tjene ved å fjerne DAC`delen. Bedre lyd? Tja... Og sånn fortsetter det.

Jeg klarer ikke å se at det skal være noen umiddelbare fordeler med å separere streamer fra DAC.

-BB-
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
382
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Cd er vel en moden teknologi, mens streaming er under rask utvikling. Da blir vel ikke det helt sammenlignbart utfra mitt argument?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.424
Antall liker
12.514
Sted
Sørlandet
Vel.... på DAC fronten har man begynt å gå bakover fordi enkelte mener det låt bedre før :)... På streamingfronten er vel siste nytt MQA og det er ikke nødvendigvis gode nyheter.

Man faller tilbake til brukergrensesnitt og der kan det fortsatt gjøres kvantesprang.

-BB-
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Streaming er ikke noe annet enn overføring av data (digitale sådan).
Ikke noe nytt, man har overført data i ganske lang tid nå ;)
En kan vel også si at en cd spiller "streamer" data lagret på cd platen også.
Altså har man bare flyttet lagringsmediet noe ;)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Ja, som han skriver så var ikke alt helt slik det burde være på Node 2 han testet. Det finnes i dag et hav av kombinerte streamer / dac løsninger som løser oppgavene så bra som det omtrent lar seg gjøre med dagens teknologi og Balle Clorin linket til et slikt produkt. Dermed står vi igjen med brukergrensesnitt og da blir det straks litt verre å finne noe som tikker av alle boksene. Den nye Pro Ject Stream Box Ultra virker bra men har ikke innebygget DAC. Mytek Digitals nye Brooklyn Bridge ser også lovende ut men jeg har ikke lyttet lenge nok på den eller prøvd brukergrensesnittet.

-BB-
Skal det byttes ut noe så havner jeg nok på en ren streamer både fordi jeg har DAC fra før og fordi det er begrensning på plassen, men det er ikke første pri. Nå er det andre ting som skal skje utover høsten. (Se kassettspillertråden:) )
Project Streambox 2D eller hva den nå heter er vel en bra kandidat da. No-nonsense produkt som også måler bra, om jeg ikke blander sammen med dac en. Lindemann har også en lett liten streamer.

Mens vi venter på middag kan man jo sjekke ørene med denne testen
https://www.npr.org/sections/therec...ll-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014
Hadde ikke du en Lindemann i bestilling for en stund siden?
Jo jeg har Lindeman Network som har DAC/pre/ hodetelefonforsterker, men ikke digital ut , for det har Lindemann en Bridge.Bruker min Nwtwork til å strømme wifi til sofakroken+hodetelefoner. Hovedanlegget er i en annen stue hvor Jriver/og en renderer gjør strømmejobben via kabel
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spennende å følge med her! Nå leder streamer med ekstern dac avstemmingen. Hva er fordelen med den løsningen. Er det mer fremtidssikkert? For meg ser det ut som at utviklingen går fort når det gjelder streaming platformer, mens dac er en mer moden teknologi. Ved å satse på delt løsning kan dacen bli værende hvis man skal følge med i utvikligen. Har jeg et poeng?
Ethernet og wifi har også vært med en stund, så jeg ser ikke helt det poenget. Jeg svarte forøvrig også "streamer og DAC" siden jeg fortsatt bruker en Logitech Transporter streamer med S/PDIF til en DEQX HDP5. DEQX'en har forsåvidt intern Roon ready streamer, men den liker ikke helt å være koblet til PC'en både med Ethernet for data og USB for kontroll samtidig, så inntil videre er det to separate bokser. Etter hvert blir vel Transporteren pensjonert og den interne streameren i DEQX får gjøre jobben alene. Men legg merke til at eksakt ingen ting her handler om lydkvalitet, bare om brukergrensesnitt og overføringsprotokoller.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Project Streambox 2D eller hva den nå heter er vel en bra kandidat da. No-nonsense produkt som også måler bra, om jeg ikke blander sammen med dac en. Lindemann har også en lett liten streamer.

Mens vi venter på middag kan man jo sjekke ørene med denne testen
https://www.npr.org/sections/therec...ll-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014
Hadde ikke du en Lindemann i bestilling for en stund siden?
Jo jeg har Lindeman Network som har DAC/pre/ hodetelefonforsterker, men ikke digital ut , for det har Lindemann en Bridge.Bruker min Nwtwork til å strømme wifi til sofakroken+hodetelefoner. Hovedanlegget er i en annen stue hvor Jriver/og en renderer gjør strømmejobben via kabel
Å, jeg trodde det var en Lindemann Limetree Bridge du hadde bestilt, er nysgjerrig på brukergrensesnittet og om det er fornuftig med upsamplingen de kjører på med. Er det andre her som har eller har prøvd/hørt på denne så er det fint med tilbakemelding her i tråden :)
( https://lindemann-audio.de/products/limetree-series/bridge/?lang=en )
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.369
Torget vurderinger
0
Bruker en etterhvert gammel Mac mini 2012

Prosessor: 2,3 GHz Intel Core i7
Minne: 16 GB 1800 MHz DDR3

Bruker den med JRiver Media Center 23 og Roon software med og uten ekstern hardisk. Ikke noe avansert intern setup i Roon annet enn exclusive mode, maximum buffersize, integrert mode og Use Power of 2 buffer sizes. Spiller best uten nivåjustering.

Har tre USB utganger. Bruker USB: 3.0 buss til lydkort.

CPU ligger på 12-15% ved musikkavspilling. Ram ligger på drøye 1 MB.

Har hatt litt utfordringer med Hi-Fi dacer som ikke «festet» seg helt til Macen. Dacene som fungerte låt ikke bra. Spiller i dag med 16 kanals Lynx Aurora som fungerer problemfritt.

Har ikke sammelignet med streamere i nyere tid.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
382
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Jeg har sett at enkelte mener integrerte løsninger streamer/dac er lettest å få til. Det forenkler problematikk rundt støy fra strømforsyninger og kabler. Jeg vet ikke om det har noe for seg. Lumin t2 ser fristende ut!
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Bruker en Oppo BD spiller med Tidal via wi-fi. Funker veldig bra og trenger ingen ekstra ledninger.
 

E.P

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
127
Antall liker
55
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
10
Hei Bruce2 Jeg kan trygt anbefale lumen T2 nå etter jeg har hatt min en stund og spilt mye med den.
Helt klar super-oppløst detaljert og realistisk lyd fra denne.
 

Pjokk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2018
Innlegg
81
Antall liker
25
Vurderer å kjøpe musikk streamer for å koble sammen med Denon receiver og roksan dac. Fordel med god app for å styre den, og slippe å starte projektor ved musikk lytting. Bluesound er vel kanksje den som frister mest, men noen innspill? Er ein del å velge i:p

https://oslohificenter.no/streaming/mediaspillere/marantz-na6006

https://www.hifiklubben.no/streamin...wers--wilkins-formation-audio-musikkstreamer/

https://www.hifiklubben.no/stereo/nettverksspiller/denon-dnp-800ne-musikkstreamer/

https://hifi-freaks.no/cambridge-cx...MIj--OvNis5AIVwueaCh2YvAfGEAAYASAAEgKpfvD_BwE

https://www.hifiklubben.no/streaming/bluesound/bluesound-node-2i-musikkstreamer/
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Prøvde ut Master på Tidal med IPad og Ios. Mener lyden ble noe bedre og leste meg litt opp. iOS takler MQA, delvis, men for full uttelling trengs en dakk med mqa. Da kan jeg sikkert ikke bruke dakken i Oppo’en. Så hva slags dac er brukbart, men som ikke koster skjorta? Er det feks mulig å koble Dragonfly til anlegget? er den lille tassen god nok?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Glem MQA og all bullskitt, fordekt måte å lukke folk i et system for å tjene lisenspenger mens oppløsningen er bløff og i oppløsning på ca 14 bits .Se min tråd med link til Achimsgios blogg. Selv Stereophile har innsett bløffen i noen kritiske artikler
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tiltredes. MQA er et proprietært, lossy datakompresjonsformat. Det er ikke engang spesielt bra til formålet sammenlignet med MP3 eller AAC.

For hva det er verdt: Jeg holder på å sette opp et nytt streaminganlegg til sommerhuset. Det blir Roon->Chromecast Audio->Benchmark DAC3. Jeg tviler meget sterkt på at det blir bedre med andre komponenter. Annerledes, kanskje, men ikke bedre.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Project Streambox 2D eller hva den nå heter er vel en bra kandidat da. No-nonsense produkt som også måler bra, om jeg ikke blander sammen med dac en. Lindemann har også en lett liten streamer.

Mens vi venter på middag kan man jo sjekke ørene med denne testen
https://www.npr.org/sections/therec...ll-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1565531775014
Hadde ikke du en Lindemann i bestilling for en stund siden?
Jo jeg har Lindeman Network som har DAC/pre/ hodetelefonforsterker, men ikke digital ut , for det har Lindemann en Bridge.Bruker min Nwtwork til å strømme wifi til sofakroken+hodetelefoner. Hovedanlegget er i en annen stue hvor Jriver/og en renderer gjør strømmejobben via kabel
Å, jeg trodde det var en Lindemann Limetree Bridge du hadde bestilt, er nysgjerrig på brukergrensesnittet og om det er fornuftig med upsamplingen de kjører på med. Er det andre her som har eller har prøvd/hørt på denne så er det fint med tilbakemelding her i tråden :)
( https://lindemann-audio.de/products/limetree-series/bridge/?lang=en )
Liker Lindemann streaming appen godt ,bruker kun mobil. fungerer fint med både TIDAL, og mot Jriver så jeg kan strømme fritt fra TIDAL og harddiskfiler via Jriver. Man kan også koble USB hardisk rett i Lindemann og spille men jeg har kun prøvd med USB stick. Kan til og med strømme motsatt , dvs fra Jriver PC app og til Lindemann.

DSD streaming / konvertering låter litt tammere og tynnere og lavere, forklaringen fant jeg etterhvert; DSD standarden jobber med 6dB lavere nivå enn PCM CD standard og det forklarer det meste, skru opp volumet og så er det OK . Lindemann fungere også med meget svakt trådløst signal, i et rom hvor mobilen:pC ofte faller ut fortsetter Lindemann stabilt . I stue strømmer jeg 24/192 trådløst uten problem.
Så jeg er faktisk blitt fan av Lindemann :) og sysler med ideen om å bytte ut Sonos til LindemannBridge for å strømme rett til DAC/Pre i hovedanlegget
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Ang Chromecast Audio så gjelder det å hamstre, det er vel ett åR siden de sluttet å produsere . Bitperfect med Roon , og med en bra DAC betyr ikke litt Toslink jitter noe.
Jeg har 2stk i tilfelle rottefelle
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg bruker nå Lindemann Limetree Bridge rett i Pre med innebygget DAC, enkelt og greit, appen er god og har jeg den på et Samsung nettbrett.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Flott , da har de utvidet fra Applebrett, og straks kommer Spotify på Lindemann Limetree også , hvilket Samsungbrett bruker du?
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Men lydmessig Spotify til Sonos kontra Lindemann ? Er vel ikke rart å hente der kanskje.

Man må kanskje ha TIDAL for å få en oppgradering fra Sonos?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Men lydmessig Spotify til Sonos kontra Lindemann ? Er vel ikke rart å hente der kanskje.

Man må kanskje ha TIDAL for å få en oppgradering fra Sonos?
Skal godt gjøres å få noe mer smidig og brukervennlig enn Sonos som også integrerer bra med TIDAL. Og streamingtjeneste er vel sjelden mer enn CD kvalitet uansett( Sonos klarer ikke mer enn CD kvalitet) En grunn til å gå for Lindemann og andre er muligheten til å spille highrez filer og DSD om man tror det har noe for seg. DAC og Pre betyr mer for lyden enn streameren tror nå jeg, så tilslutt er det brukervennligheten og pris som avgjør. Fordelen med Lindemann fremfor Sonos er at jeg kan koble en USB hardisk rett i Lindemann bridge/streamer. Litt mer stabilt enn å bruke Hardisk koblet til ruter som en liksom NAS, en del ganger finner ikke Sonos filene på ruter-USB-harddisken
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Takk for svar.
Sonos er både rimelig og bruker er meget god synes jeg, stabilt er det også, har benyttet sonos i mange år.

Har også prøvd endel daccer på Sonos uten at jeg får helt opp gåsehuden, derfor kjører jeg like godt med Sonos sin dac.
Det skal sies at dette er daccer i buget klassen, og at jeg kun benytter Spotify-

Det blir kanskje noe annet om jeg kjører Tidal, og at det da kan være verdt å oppgradere til en grei dac, vil det bli bedre en Spotify eller vil Tidal låte likt via Sonos?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Vet ikke bruker kun TIDAL , ikke så lett å høre forskjell på mp3 Premium (256 312?? Eller hva det er) og full Hifi synes jeg. De som er trent klarer det ved nilytting. Ved noen tester foretrekker jeg faktisk konsekvent mp3 versjonen , merkelige greier. ..
Har som deg prøvd er par dacer i prisklassen under 5k hengt på Sonos uten merkbar forbedring . Først når jeg fikk en dyrere Dac-Pre kombo ble det tydelig oppgradering. Sonos er faktisk veldig bra , sjekk Audiosciencereview.com og Stereophiles målinger
 
Sist redigert:

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.529
Antall liker
1.047
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Jeg fant løsningen for meg i alle fall, med en Brooklyn Bridge. Ser ikke noe den mangler. styrer roon fra mobil nå i beste mulige kvalitet, OG har kurant mm riaa. Den er tilogmed så intelligent at den automatisk skrur av nettverkskortet når du spiller med riaa :)

Før dette. lot jeg Oppo 105D styre alt. Det er også en fantastisk boks. innebygd netflix og tidal. preamp. flere digitale innganger, xlr ut og preamp funksjon.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg bruker nå Lindemann Limetree Bridge rett i Pre med innebygget DAC, enkelt og greit, appen er god og har jeg den på et Samsung nettbrett.
Og etter siste oppdatering er det bare å koble et cd drev beregnet på pc inn i Bridgen og vipps så har jeg fått meg cd spiller også:D.
Denne hadde jeg liggende og regnet med at den kom til å gå i søpla, men nå kan jeg kopiere de gamle Cdene som ligger på lur. Det er jo ikke alt som finnes på Tidal heller.
31oHZXflHmL._SX466_.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ang Chromecast Audio så gjelder det å hamstre, det er vel ett åR siden de sluttet å produsere . Bitperfect med Roon , og med en bra DAC betyr ikke litt Toslink jitter noe.
Jeg har 2stk i tilfelle rottefelle
Hvorfor blir den mer bitperfect med Roon en uten, og er det ikke fremdeles sånn at det er ganske mye jitter fra en sånn?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bitperfect blir den nok åkkesom, men poenget er at Roon Labs tydeligvis har hatt innsidehjelp med hvordan dingsen fungerer, så cast fra Roon til Chromecast genererer mye mindre jitter enn f eks cast fra Chrome til Chromecast. Utrolig nok, men høyst reelt. Roon + Chromecast + en god (dvs jittertolerant) DAC blir eksakt like bra som langt dyrere greier.

https://www.audiosciencereview.com/...ents-of-chromecast-audio-digital-output.4544/

Det samme gjelder forøvrig også enda enklere Android-apper som Hi-Fi Cast:
https://www.audiosciencereview.com/...omecast-audio-digital-output.4544/post-102185
Google Chromecast Audio Toslink through hi-fi cast Android app Measurement.jpg
 

Johnendre

Medlem
Ble medlem
18.12.2018
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Bergen
Hei,

Det er flere tråder her inne angående streaming, men jeg finner ikke svar på det jeg lurer på. Prøver meg derfor her, da spørsmålet mitt går på lydkvalitet.

Jeg har bla Hegel H390, Dynaudio Contour 3.4 LE og Denon dcd-1600 ne cd spiller.

Jeg streamer fra en Ipad via airplay mot dac´en i hegel forsterkeren, både Spotify og Apple Music. Overraskende god lyd, men ikke så god lyd som når jeg spiller samme plate fra CD.

Har også prøvd Bluesound node2i sammen med Tidal hifi, synes heller ikke dette er like bra som cd.

Hvordan kan jeg streame med samme kvalitet som cd, eller bedre ?

Kan en mac mini, tidal hifi sammen med roon være et alternativ ?

Setter stor pris på forslag.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
894
Antall liker
575
Hei,

Det er flere tråder her inne angående streaming, men jeg finner ikke svar på det jeg lurer på. Prøver meg derfor her, da spørsmålet mitt går på lydkvalitet.

Jeg har bla Hegel H390, Dynaudio Contour 3.4 LE og Denon dcd-1600 ne cd spiller.

Jeg streamer fra en Ipad via airplay mot dac´en i hegel forsterkeren, både Spotify og Apple Music. Overraskende god lyd, men ikke så god lyd som når jeg spiller samme plate fra CD.

Har også prøvd Bluesound node2i sammen med Tidal hifi, synes heller ikke dette er like bra som cd.

Hvordan kan jeg streame med samme kvalitet som cd, eller bedre ?

Kan en mac mini, tidal hifi sammen med roon være et alternativ ?

Setter stor pris på forslag.
Har du prøvet at streame fra en NAS?
 

Johnendre

Medlem
Ble medlem
18.12.2018
Innlegg
16
Antall liker
1
Sted
Bergen
Nei, det har jeg ikke. Hvordan skal jeg kople en NAS mot mitt anlegg og vil det gi like god eller bedre lyd enn når jeg bruker cd-spilleren min ?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er et litt omfattende spørsmål å svare på. Det siste først: Min erfaring er bedre lyd med harddiskbasert streaming enn med CD-spiller. Jeg solgte CD-spilleren for lenge siden.

Min avspillingskjede nå er basert på programmet Roon på en stasjonær PC med interne harddisker. Roon sender musikkdatapakker på kablet ethernet til en Logitech Transporter, som pakker det ut, omformer til S/PDIF og klokker det videre til en DEQX HDP5 prosessor og DAC.

NAS er Network Attached Storage, altså en filserver som står på lokalnettet uten å behøve å gå via en PC. Nå bruker jeg den bare som backup av diskene i PC’en. Roon kan kontrolleres fra iPad eller telefon, men selve datastrømmen går direkte fra harddiskene i PC’en.

Den andre måten å gjøre det på er å la NAS’en kjøre et serverprogram som f eks Logitech Media Server eller iTunes, for så å hente ned datapakkene i en Squeezebox eller Apple-dings som klient. Da kan du også kontrollere klienten via en iPad eller lignende, men den henter data fra NAS over WiFi eller kablet LAN som respons på kommandoer fra iPaden.

Du finner mye om dette i forskjellige tråder her inne. Lykke til!
 
Topp Bunn