Høyttalere Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg ser at noen leser "du kan til en viss grad kompensere" som "løse", det var ikke det jeg skrev. Og jeg er enig og uenig. EQ kan være god og dårlig idé avhengig av flere ting. Men det er verdt å få med seg at disse ekstreme nullene som man ikke blir kvitt gjerne er svært smale, så ikke spesielt hørbare.

    Her et kjapt eksempel på før og etter EQ, det er dyttet inn 6dB løft ved 130hz, 160ishhz og 230hz. Resultatet er jevnere og med mer nivå på i allefall deler av frekvensbåndet, og med en gang vi kommer litt opp i frekvens er utslaget på driverne og effektbehovet fra forsterkeren såpass lite at 6dB løft ikke dreper alt man har av headroom.

    Spesielt dippen ved 163hz er jo interessant. Man blir ikke kvitt dippen, men den er over et veldig smalt bånd, og man får løftet det som er umiddelbart rundt. (ingen smoothing i denne grafen).

    Vis vedlegget 726033

    EDIT: Merk at dette er bare et eksempel på effekten, ikke et eksempel på presis korrigering. :)
    Har du GD plottet for de to samme målingene? :) Vet godt at du kan kompensere rundt. Jeg tolket svaret ditt feil.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    rundstrålende under 100 Hz.
    Tja ikke helt, konseptet med Dutch & Dutch er å understøtte direktivitet helt ned i bassen med å koble bass til frontvegg, høyere opp i frekvens benyttes kansellering vha passiv kardoid. I prinsippet gir dette lik direktivitet helt ned. Men til spørsmålet, hvorfor er avstand til frontvegg så viktig? Fra brukermanualen til Dutch & Dutch leser vi:

    .....For boundary coupling to work best, place the 8c between 10 and 50 cm from the front-wall. Placement within this range of distances will result in a maximum increase of headroom by up to 6 dB and a phase-coherent first-wave front without smearing in the time-domain.....

    Men dette gjelder for "boundary coupling" opp til 100 hz (bølgelengde 3.4 m) ; ved 250 hz som jeg strekker det til er bølgelengde redusert til 1.4 m. Vi får altså faseproblematikk dessuten kansellering ved en kvart bølgelengde ved distanse 34 cm, derfor nødvendighet med kort distanse til vegg.

    Oppsummert fra manual

    ...When the 8c’s are placed farther than 50 cm from the front-wall, there will be some time-smearing of the wave-front, caused the gradual falling apart of the acoustic coupling between the 8c’s subwoofers and the wall. Although front-wall distance presets will correct for part of the negative effects of reflection, as you move the 8c farther from the front-wall, you will progressively lose the benefits of BCB.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg har tatt noen avstandsmålinger, distanse 4 meter fra høyttalere så her er det mye refleksjoner. Men som dere ser så får jeg best impulsrespons (og best lyd) med aktiv "boundary coupled" bass, hvor IIR filteret er korrigert med et FIR filter:
     

    Vedlegg

    M

    MusicBear

    Gjest
    Well, hadd en følelse av det; kardiode ikke nødvendigvis kardiode. Absolutt alt innenfor denne hobbyen er sånn, sånn eller omtrent sånn :ROFLMAO:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja ikke helt, konseptet med Dutch & Dutch er å understøtte direktivitet helt ned i bassen med å koble bass til frontvegg, høyere opp i frekvens benyttes kansellering vha passiv kardoid. I prinsippet gir dette lik direktivitet helt ned. Men til spørsmålet, hvorfor er avstand til frontvegg så viktig?
    Vet ikke om begrepet direktivitet er spesielt dekkende for dette. Høyttaleren som sådan går over til å bli rundstrålende under 100 Hz:

    1622395528281.png


    Slik jeg leser det de sier handler dette om å unngå at kanselleringen fra frontvegg beveger seg ned fra kardioide-båndet. Når det er 86 cm fra frontbaffelen til bakvegg er det en kvart bølgelengde ved 100 Hz, og da kommer refleksjonen fra veggen tilbake i motfase og gir en kansellering eksakt ved den frekvensen.

    Denne kanselleringen er jo bare første null i en serie kamfiltreringer, så totaleffekten blir omtrent slik med en rundstrålende punktkilde og første null på 100 Hz. Da får man et netto gain fra ca 70 Hz og ned. Jeg synes det virker fornuftig å plassere disse høyttalerne såpass nær vegg at første null havner ved 140-150 Hz, dvs ca 60 cm fra frontbaffel til frontvegg, slik at man får netto gain allerede fra 100 Hz og ned. Setter man dem f eks med 1 m avstand fra baffel til vegg vil kanselleringen havne ved 86 Hz, fasen rotere som en propell rundt det punktet, og positivt gain først slå inn ved 60 Hz. Enig med anbefalingen i manualen, men jeg ville kanskje formulert det litt annerledes.

    1622395970052.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Well, hadd en følelse av det; kardiode ikke nødvendigvis kardiode. Absolutt alt innenfor denne hobbyen er sånn, sånn eller omtrent sånn :ROFLMAO:
    Kardioidekarakteristikk er en av de tingene som tross alt har en matematisk presis definisjon, på samme måte som for mikrofoner. Det er ikke noe omtrentlighet ved om en mikrofon har kardioide-, hyperkardioide, eller subkardioide-karakteristikk. Eksakt de samme polare mønstrene oppstår i en høyttaler hvis man fikler litt med tidsforsinkelsen. Det er fullt mulig å legge nullene i en annen retning enn rett bakover også om man skulle ønske det av en eller annen grunn.

    Ulempen ved å la dem spille helt ned er at man får et -6 dB fall nederst, når bølgelengdene blir lengre og "kortslutter" rundt kabinettet på samme måte som med en dipol. Beregnet rett forover:

    1622397514164.png


    Rund baut:
    1622397726668.png


    Ble ikke så høggærnt med litt hjelp av en rundstrålende sub, litt room gain, og 11 m langt rom med lengste stående bølge ved 16 Hz.

    '
    1622397773596.png


    Som sagt, for meg er kardioide mellom 100 Hz (hvor øret begynner å oppfatte retning til en lydkilde) og baffle step (hvor baffelen begynner å styre strålingen forover) noe i retning av "må ha" hvis man skulle bygge en state of the art høyttaler nå i 2021. D&D 8C er en veldig godt gjennomtenkt konstruksjon.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det er overraskende hvor opphengte en del er i metode. Jeg er mye mer interessert i resultatet.
    Det er mye sannhet i dette korte utsagnet, skal drømmehøyttaleren f.eks. ha god direktivitet, kan dette oppfylles på flere måter, noen er:

    - Mellomtone: aktiv kardoide (Kii-three); passiv kardoide (Dutch & Dutch); stor baffel (Grimm LS1)
    - Bass: aktiv kardoide (Kii BXT), "boundary coupling" (Dutch & Dutch)

    Jeg valgte den enkleste (og billigste) som er en kombinasjon av Grimm LS1 med stor baffel for mellomtone, kombinert med Dutch & Dutch bass "boundary cupling". Nyskjerrige er mer en velkommen til å ta en lyttetest her hos meg.

    Hva blir det neste. Ser det er flere som ender opp med linjekilde, noen som har det her i Østfold, lyst på besøk? :)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Der dukker det største problemet med kompensasjonen opp. Gruppeforsinkelsen for det området øker betraktelig. Om man hadde akustikk nok til at området rundt oppførte seg mer som ren minimum phase så ville gruppeforsinkelsen flatet ut sammen med frekvensen siden rommet og høyttaler ville oppført seg nærmere et samlet system vs 2 ulike systemer :)
    Om du kompenserer med EQ i bunn der, så vil du se at gruppeforsinkelsen også blir bedre samtidig med frekvensresponsen fremfor det motsatte. Større svingninger i GD blir også mer og mer hørbare desto høyere opp i respons du kommer. Spesielt over 100hz ville jeg vært forsiktig med å få for store svingninger.

    Om du ser på minimum fase versjonen av grafen gir den også mye god informasjon om hvordan rommet kan behandles effektivt :) (excess gd i instillinger for grafen, om jeg ikke husker feil)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Det er mye sannhet i dette korte utsagnet, skal drømmehøyttaleren f.eks. ha god direktivitet, kan dette oppfylles på flere måter, noen er:

    - Mellomtone: aktiv kardoide (Kii-three); passiv kardoide (Dutch & Dutch); stor baffel (Grimm LS1)
    - Bass: aktiv kardoide (Kii BXT), "boundary coupling" (Dutch & Dutch)

    Jeg valgte den enkleste (og billigste) som er en kombinasjon av Grimm LS1 med stor baffel for mellomtone, kombinert med Dutch & Dutch bass "boundary cupling". Nyskjerrige er mer en velkommen til å ta en lyttetest her hos meg.

    Hva blir det neste. Ser det er flere som ender opp med linjekilde, noen som har det her i Østfold, lyst på besøk? :)
    Linjekilder er egentlig litt sære av natur. De har en tendens til å endre klangbalanse en smule med avstand da man stort sett aldri klarer å gjennomføre en perfekt sylindrisk bølgefront. Da vil lytteposisjon typisk havne i et transisjonsområde der det er vanskelig å tune riktig klangbalanse både for direktelyd og rom. For all del, dette er ikke en gjennomgående dårlig løsning, bare vær klar over at det inne er noen universell løsning på alle problemer, for det er det ikke på langtnær.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis linjen går hele veien mellom gulv og tak så får man vel noe som ligner en linjekilde?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Hvis linjen går hele veien mellom gulv og tak så får man vel noe som ligner en linjekilde?
    Ja, men da skulle man ideelt sett hatt én driver. Selv med 3" drivere får man egentlig altfor lav overgangsfrekvens mellom linje og mange kilder.
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hvis linjen går hele veien mellom gulv og tak så får man vel noe som ligner en linjekilde?
    Viktig å hugse at det å koma i far field frå ein linjekilde krev mykje meir distanse enn det ein normalt vil ha i eit rom. Då ender ein fort opp med ganske finurleg oppførsel. Det er òg, som snickers-is seier, ein ganske låg overgansfrekvens frå diskrete høgtalarelement til ei tilnærma sylindrisk bølgefront. Unntaket er viss ein brukar veldig små element/element med veldig små distansar. Eit anna alternativ er å lage ein CBT, der høgtalaren i seg sjølv ikkje eigenleg har eit nærfelt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Det er jo faktisk mulig med planardrivere.
    Det er det, men en sømløs sånn konstruksjon har jeg aldri hørt. Husker det stod en Fredriksen-variant på Ton Art i Trondheim. Den hadde langt bånd og en rad med 8" basser i åpen baffel. Det er noe av det mest ekstreme eksempelet på avstandssensitivitet jeg har vært borti. Viktig å ha dødt rom og nøye tilpasset lytteavstand i såfall. Men som du sier, i teorien burde dette forsvunnet om man hadde en linje som gikk hele veien mellom gulv og tak som bølgeflanker.

    Dette er forresten det som kalles higher order modes, et ganske kjent fenomen i hornverdenen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    F.eks en B&G RD-75 med takhøyde på 1,9 meter. Sånn i teorien....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, for meg er kardioide mellom 100 Hz (hvor øret begynner å oppfatte retning til en lydkilde) og baffle step (hvor baffelen begynner å styre strålingen forover) noe i retning av "må ha" hvis man skulle bygge en state of the art høyttaler nå i 2021. D&D 8C er en veldig godt gjennomtenkt konstruksjon.
    Utfordringen er at man mister SPL med kardioide og forvrengningen øker. Det ser man tydelig på målinger av D&D. Det gjør at kardioide passer egentlig best til enten svært store elementer eller basstårn.
    Eller man må kombinere det med ekstern subwoofer og det blir mer vrient kommersielt.

    Det er ikke nødvendigvis så mye å vinne på kardioide heller i forhold til jevnere bassrespons da direktivitet i bassområdet i et lite rom har generelt lite for seg i motsetning til PA og store rom. I noen tilfeller vinner man noe og andre tilfeller ingenting. Ser man på i rommet målinger av høyttalere som D&D, B&O Beolab og Kii Three, så er de ikke nevneverdig jevnere enn andre høyttalere i bassområdet. Så jeg skjønner godt at kardioide til bassområdet ikke er så utbredt kommersielt til hifi markedet. Det har mer for seg oppover i frekvens IMO, men der finnes det også andre løsninger for uniform spredning.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Det er det, men en sømløs sånn konstruksjon har jeg aldri hørt. Husker det stod en Fredriksen-variant på Ton Art i Trondheim. Den hadde langt bånd og en rad med 8" basser i åpen baffel. Det er noe av det mest ekstreme eksempelet på avstandssensitivitet jeg har vært borti. Viktig å ha dødt rom og nøye tilpasset lytteavstand i såfall. Men som du sier, i teorien burde dette forsvunnet om man hadde en linje som gikk hele veien mellom gulv og tak som bølgeflanker.

    Dette er forresten det som kalles higher order modes, et ganske kjent fenomen i hornverdenen.
    F.eks en B&G RD-75 med takhøyde på 1,9 meter. Sånn i teorien....
    Et slikt system er noe jeg har fabulert om i årevis. Men hvor få tak i egnet bånd?

    Apogee Centaur Major hadde f.eks et bånd på ca 1 meter. To stykker av de så har man noenlunde infinite line?? Man får da et mellomrom på ca 10 - 12 cm i mellom båndene, vil det ha mye å si?
    Og så videre 8 tommere fra gulv til tak. Major delte båndet på 450 Hz, så deling omtrent i det lendet.

    Sync, du hadde vel RD-75. Hva er dine erfaringer herfra?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har fire RD-75 liggende som ikke lenger er bruk. Jeg brukte de i et rom med over 3 meter takhøyde, så denne uendelige linjekilden fikk jeg aldri realisert. Men kan bekrefte at responsen under ca 1 kHz vil endre seg med avstand. Høyttaleren må designes for en gitt lytteavstand, eller om man bruker EQ som kan varieres etter lytteavstanden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Utfordringen er at man mister SPL med kardioide og forvrengningen øker. Det ser man tydelig på målinger av D&D. Det gjør at kardioide passer egentlig best til enten svært store elementer eller basstårn.
    Eller man må kombinere det med ekstern subwoofer og det blir mer vrient kommersielt.

    Det er ikke nødvendigvis så mye å vinne på kardioide heller i forhold til jevnere bassrespons da direktivitet i bassområdet i et lite rom har generelt lite for seg i motsetning til PA og store rom. I noen tilfeller vinner man noe og andre tilfeller ingenting. Ser man på i rommet målinger av høyttalere som D&D, B&O Beolab og Kii Three, så er de ikke nevneverdig jevnere enn andre høyttalere i bassområdet. Så jeg skjønner godt at kardioide til bassområdet ikke er så utbredt kommersielt til hifi markedet. Det har mer for seg oppover i frekvens IMO, men der finnes det også andre løsninger for uniform spredning.
    Takk, takk og takk - hopper jeg allikevel ikke ut foran toget.
    Kommer nærmere og nærmere en fasit omkring at en høyttaler ikke er en høyttaler, men en del av høyttaleren/rommet som er det man egentlig lytter til. På den annen side - opplever selv sjelden problemer med lyden som jeg selv mener/tror rommet forårsaker - er hodet mitt ekstremt godt innstilt på å skille ut høyttalerens direktelyd og motsatt "filtrere" ut rommets lyd & lyd-skavanker?
    Hmm, når var dette toget kom forbi her, mon tro :ROFLMAO:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På den annen side - opplever selv sjelden problemer med lyden som jeg selv mener/tror rommet forårsaker - er hodet mitt ekstremt godt innstilt på å skille ut høyttalerens direktelyd og motsatt "filtrere" ut rommets lyd & lyd-skavanker?
    Du vil nok hevde noe helt annet hvis du får hørt et høykvalitets rom. Det er bokstavelig talt en annen verden. Vi snakker om referanser og man trenger å erfare for å forstå dette.

    Og si at man filtrerer ut rommets skavanker blir litt som og si at man kan fint nyte musikken fra en høyttaler som den under. Det kan man selvsagt, men kvalitetsforskjellen til bedre høyttalere er uansett stor.
    f55b0ff2-d83c-476d-8453-a74c765e896d.c37e2fcb86648bc4c4e4dedd814e94a4.jpeg
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det er noe av det mest ekstreme eksempelet på avstandssensitivitet jeg har vært borti.
    Ja jeg lurer også på dette, J. Griffin PhD skrev et opplysende paper om temaet linjekilder i 2003 "Design guidelines for practical near field line arrays". Hvis vi bruker et case, la oss ta vår egen helt, G.Fredriksen sine Adyton Imagic Ref (1. mill). De er 2m høye, med trekker vi fra litt, så er vel selve driver-arrayet litt over 1.5m. Jeg sitter i distanse 4 meter fra høyttalere så hvis vi da putter dette inn i grafen til Griffin. Da får vi altså en "transition" på ca 1000 hz, og det stemmer bra med @Syncrolux sin observasjon #179 (tilfeldig?):
    transition.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Ja jeg lurer også på dette, J. Griffin PhD skrev et opplysende paper om temaet linjekilder i 2003 "Design guidelines for practical near field line arrays". Hvis vi bruker et case, la oss ta vår egen helt, G.Fredriksen sine Adyton Imagic Ref (1. mill). De er 2m høye, med trekker vi fra litt, så er vel selve driver-arrayet litt over 1.5m. Jeg sitter i distanse 4 meter fra høyttalere så hvis vi da putter dette inn i grafen til Griffin. Da får vi altså en "transition" på ca 1000 hz, og det stemmer bra med @Syncrolux sin observasjon #179 (tilfeldig?):
    Vis vedlegget 726213
    Fra linje får man 3dB fall pr dobling av avstand. Fra punkt får man 6dB. Det betyr at når man passerer den grensa går man gradvis over til raskere fall i nivå, så man får en avstandsavhengig EQ-effekt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Fra linje får man 3dB fall pr dobling av avstand. Fra punkt får man 6dB. Det betyr at når man passerer den grensa går man gradvis over til raskere fall i nivå, så man får en avstandsavhengig EQ-effekt.
    Riktig i følge teorien og stemmer også med egne erfaringer. (Jeg har Adyton plus flere sett med DIY linjekilder). Jeg har 3,5’’ elementet som sitter med 84mm senter-til-senter. En eller annen plass under 500hz begynner de å bli litt lettere samtidig som destruktiv interferens gjør seg gjeldende i diskantområdet.

    det der gul-til-tak greiene har ikke now for seg. Nøkkelen er nettopp at lyden strålet i mindre grad oppover og nedover (utenfor linjens høyde) slik at gulv og tak refleksjoner blir mindre i forhold til direktelyd.

    lengden på linjekilden til Adyton er ipraksis så lang som den kan være med 3,5’’ elementer ved lytteavstand på 3-4meter. Ved lengre linjekilder flytter frekvensene hvor destruktiv interferens seg nedover fra 5khz+ til nedrediskant/øvre mellomtone.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    @Kalle Klovn Interferensen er vel gitt av avstanden mellom elementene, og ikke lengden på linjen/antall elementer? Forklar gjerne, siden jeg er straks skal i gang med å bygge gulv til tak.

    Hensikten med gulv til tak er jo å utnytte gulv- og takrefleksjon så linjen blir "uendelig". Dermed blir hele rommet nærfelt. Skulle gjerne visst hvorfor det ikke funker før jeg setter i gang. 🙂
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen er at man mister SPL med kardioide og forvrengningen øker. Det ser man tydelig på målinger av D&D. Det gjør at kardioide passer egentlig best til enten svært store elementer eller basstårn.
    Det ser man vel egentlig på målinger hos meg også. Alt er kompromisser, og i dette tilfellet er et av kompromissene store elementer med kompakte motorer og begrenset slaglengde som må svette litt i bassen, selv om de får hjelp av en separat sub. State of the art basser med dype motorsystemer ville rett og slett tatt for mye plass til å få kardioideregnestykket til å gå opp.

    Derfor ble det slike: https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/12P80ND.PDF
    Og for eksempel ikke sånne: https://www.phlaudio.com/products/?no_cache=1&tx_talanphlproducts_listproducts[uid]=27&tx_talanphlproducts_listproducts[action]=generatePDF&tx_talanphlproducts_listproducts[controller]=PhlProducts&cHash=9d7ce92252b65134f6c68dd4b81e1ff1
    Eller sånne: https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/12-0/8/12ntlw3500
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    @Kalle Klovn Interferensen er vel gitt av avstanden mellom elementene, og ikke lengden på linjen/antall elementer? Forklar gjerne, siden jeg er straks skal i gang med å bygge gulv til tak.

    Hensikten med gulv til tak er jo å utnytte gulv- og takrefleksjon så linjen blir "uendelig". Dermed blir hele rommet nærfelt. Skulle gjerne visst hvorfor det ikke funker før jeg setter i gang. 🙂
    Hmmm... Har dette noe å gjøre med avstanden/tidsforsinkelsen til elementene på flankene, og det faktum at elementene ikke summerer over 1/4 bølgelengde gitt av avstanden mellom elementene? I såfall er vel løsningen å bruke mindre elementer eller planarelementer som summerer bedre oppover i frekvens?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    @Kalle Klovn Interferensen er vel gitt av avstanden mellom elementene, og ikke lengden på linjen/antall elementer? Forklar gjerne, siden jeg er straks skal i gang med å bygge gulv til tak.

    Hensikten med gulv til tak er jo å utnytte gulv- og takrefleksjon så linjen blir "uendelig". Dermed blir hele rommet nærfelt. Skulle gjerne visst hvorfor det ikke funker før jeg setter i gang. 🙂
    Nei, ikke bare det. interferensen blir en funksjon av avstand til lytter da elementene i seg selv er punktkilder. Ved lange kilder kommer elementer til dels i motfase og skaper uryddig frekvensgang. Jeg så dette klar med de siste som jeg laget. Jeg gikk fra 18 til 20 elementer og økte også høyden på diskantelementet i midten. Da ble det betydelig mer destruktiv interferens. For å rydde i frekvensgangen så laget jeg da en enkel «skå» i topp og bunn.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Nei, ikke bare det. interferensen blir en funksjon av avstand til lytter da elementene i seg selv er punktkilder. Ved lange kilder kommer elementer til dels i motfase og skaper uryddig frekvensgang. Jeg så dette klar med de siste som jeg laget. Jeg gikk fra 18 til 20 elementer og økte også høyden på diskantelementet i midten. Da ble det betydelig mer destruktiv interferens. For å rydde i frekvensgangen så laget jeg da en enkel «skå» i topp og bunn.
    Akkurat. Det var vel omtrent som skisserte i innlegget over. Jeg regner med jeg kommer til å bygge full høyde uansett for så å eksperimentere med å koble ut flankene, Hann-shading osv. På sikt kommer jeg sikkert også å prøve med planar-elementer om jeg blir overbevist om at full høyde-konseptet har noe for seg.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    J. Griffin anbefaler maksimal senter-senter separering til en halv bølgelengde for nærfeltlytting på line-array. En typisk distanse er 8 cm ved bruk av f.eks. Fountek fulltone : http://www.fountek.net/fe85.html. 8 cm tilsvarer 4300 hz. Det betyr at vi må dele linjen ved halve frekvensen som er 2150 hz (bølgelengde 16 cm) for å oppnå minimumkriteriet. Og dette er en snill tolkning siden linjen må fungere et stykke også over denne frekvensen.

    Men nå havner vi i en lei situasjon, fra tabellen og beregningen i min tidligere post så vi at vi har nærfelt kun fra ca 1000 hz og oppover. Det må kombineres med at vi må holde oss under 2150 hz for senter til senter separasjon. Det betyr at linjen kun fungerer i henhold til kriteriene i et smalt område mellom 1000hz - 2100 hz. Hmmmm..... dette undrer meg litt må jeg si.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Men så er det heller ikke uvanlig at det begynner å skje ting i det området som ikke er så lett å beskrive bare ved å kikke på frekvensresponsen.

    En interessant sidenote til dette er at om vi ser på en cone-driver så starter bølgen i midten, mens på en dome starter den ute ved kanten. En del domevarianter kan i tillegg plasseres svært tett, noe som gjør dem potensielt godt egnet til linjekilder.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men så er det heller ikke uvanlig at det begynner å skje ting i det området som ikke er så lett å beskrive bare ved å kikke på frekvensresponsen.

    En interessant sidenote til dette er at om vi ser på en cone-driver så starter bølgen i midten, mens på en dome starter den ute ved kanten. En del domevarianter kan i tillegg plasseres svært tett, noe som gjør dem potensielt godt egnet til linjekilder.
    Hva med eks. ett trillebårlass av disse?
    SB Acoustics MD60N-6
    2,5"

    SB-Acoustics_Satori_MD60N-6_midrange.jpg


    95 dB fra 800 Hz til 5 kHz.

    Men det måtte bli i en 3-veis setup da.
    15" Snickers basser opp til 800 Hz ved siden?

    De koster ikke skjorta, men med ett trillebårlass blir det like dyrt som flere skjorter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Man kan se for seg at en diskant, med spolen ytterst ved kanten, får sin mekaniske kraft nettopp der, mens en cone-drive med relativt liten spole får kraften sin nær midten, eventuelt tett inntil en eventuell faseplugg.

    Men så finnes det jo gjerne et oppheng på en dome, så litt avstand får man uansett. Enkelte drivere har derimot større spole, uten at den sitter helt ute ved kanten. For eksempel har TB sine 2" domer 57mm chassis, ca 44mm effektiv membrandiameter og 25,4mm spolediameter. Det betyr at det er bare 9,3mm fra kanten av den effektive membranen inn til spoleformen, og 15,8mm fra chassiskanten til spoleformen.
    Her er et eksempel:

    Her er et annet som har enda mer fordelaktig geometri på grunn av enda smalere chassis:

    Straks vi går opp til 3" beholder man stort sett 1" spolen, evt går litt ned, så da får man et større område utenfor spolen igjen.

    Mange tenker at lyd beveger seg relativt raskt i faste materialer, men om man tenker seg at man holder en fiskestang i hånda og gir den en vipp vil bølgen gå svært sakte gjennom stanga. Gir vi den et slag med en hammer på enden derimot, vil bølgen gå svært raskt gjennom stanga, kanskje så mye som 7000m/s. Men for en driver handler det om formen på membranen, om tykkelsen, vinkelen osv. De tester som er gjort av domer og deres oppførsel viser faktisk at selv i beryllium beveger ikke lyden seg med stort mer enn rundt 400m/s, alts mindre enn 1/30 av hva som ville vært tilfellet for en kompresjonsbølge, og altså nesten like sakte som i luft. Men igjen, det handler tildels også om membranens/domens form.

    Jeg skriver dette siste for at folk skal forstå at lyden ikke går spesielt mye raskere fra spolen og gjennom membranmaterialet, enn den vil gjøre gjennom luft, så CC-avstanden handler i all vesentlighet om avstanden mellom spolene, og ikke så mye om avstanden mellom membranene.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    J. Griffin anbefaler maksimal senter-senter separering til en halv bølgelengde for nærfeltlytting på line-array. En typisk distanse er 8 cm ved bruk av f.eks. Fountek fulltone : http://www.fountek.net/fe85.html. 8 cm tilsvarer 4300 hz. Det betyr at vi må dele linjen ved halve frekvensen som er 2150 hz (bølgelengde 16 cm) for å oppnå minimumkriteriet. Og dette er en snill tolkning siden linjen må fungere et stykke også over denne frekvensen.

    Men nå havner vi i en lei situasjon, fra tabellen og beregningen i min tidligere post så vi at vi har nærfelt kun fra ca 1000 hz og oppover. Det må kombineres med at vi må holde oss under 2150 hz for senter til senter separasjon. Det betyr at linjen kun fungerer i henhold til kriteriene i et smalt område mellom 1000hz - 2100 hz. Hmmmm..... dette undrer meg litt må jeg si.
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Det med halv bølgelengde har vel å gjøre med ved hvilken element-avstand og frekvens elementene summerer. Ved ditt eksempel vil elementene summere og oppføre seg som ett element fra 2150 hz og ned. Et strengere kriterium er jo 1/4 bølgelengde, og da er vi nede på litt over 1000 hz. Ideelt sett burde altså disse Fountekene hatt noen bitte-bitte små diskanter som står tett i tett, eller noen planar-elementer som i seg selv er linjekilder, delt ved 1000 hz (eller 2150 Hz om du bruker halv bølgelengde-kriteriet).

    Tabellen viser ved hvilken frekvens, lytteavstand og linjelengde en linjekilde går over til å bli punktkilde. For eksempel vil en 2m høy linjekilde på 4m lytteavstand oppføre seg som en linjekilde (-3dB for hver dobling av avstand) under 8-900 Hz, og som en punktkilde (-6dB for hver dobling av avstand) over denne frekvensen. Dermed må man balansere frekvensresponsen for en bestemt lytteavstand for slike konstruksjoner.

    Idéen med gulv til tak linjekilde er nettopp å gjøre hele rommet til nærfelt, slik at høyttaleren oppfører seg som en linjekilde (-3dB per dobling av avstand) for alle lytteavstander og frekvenser, gitt at gulv og tak er gode reflektorer. Utfordringen med summering oppover i frekvens pga element-avstand kommer man dog ikke unna.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Man kan se for seg at en diskant, med spolen ytterst ved kanten, får sin mekaniske kraft nettopp der, mens en cone-drive med relativt liten spole får kraften sin nær midten, eventuelt tett inntil en eventuell faseplugg.

    Men så finnes det jo gjerne et oppheng på en dome, så litt avstand får man uansett. Enkelte drivere har derimot større spole, uten at den sitter helt ute ved kanten. For eksempel har TB sine 2" domer 57mm chassis, ca 44mm effektiv membrandiameter og 25,4mm spolediameter. Det betyr at det er bare 9,3mm fra kanten av den effektive membranen inn til spoleformen, og 15,8mm fra chassiskanten til spoleformen.
    Her er et eksempel:

    Her er et annet som har enda mer fordelaktig geometri på grunn av enda smalere chassis:

    Straks vi går opp til 3" beholder man stort sett 1" spolen, evt går litt ned, så da får man et større område utenfor spolen igjen.

    Mange tenker at lyd beveger seg relativt raskt i faste materialer, men om man tenker seg at man holder en fiskestang i hånda og gir den en vipp vil bølgen gå svært sakte gjennom stanga. Gir vi den et slag med en hammer på enden derimot, vil bølgen gå svært raskt gjennom stanga, kanskje så mye som 7000m/s. Men for en driver handler det om formen på membranen, om tykkelsen, vinkelen osv. De tester som er gjort av domer og deres oppførsel viser faktisk at selv i beryllium beveger ikke lyden seg med stort mer enn rundt 400m/s, alts mindre enn 1/30 av hva som ville vært tilfellet for en kompresjonsbølge, og altså nesten like sakte som i luft. Men igjen, det handler tildels også om membranens/domens form.

    Jeg skriver dette siste for at folk skal forstå at lyden ikke går spesielt mye raskere fra spolen og gjennom membranmaterialet, enn den vil gjøre gjennom luft, så CC-avstanden handler i all vesentlighet om avstanden mellom spolene, og ikke så mye om avstanden mellom membranene.
    Hvordan vil bohlender graebener/grs bånd elementer passe ift til dette ?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener her.
    Jeg var nok uklar ja, det jeg refererer til er to ulike krav fra Griffin som begge bør sees på samtidig:

    1) Grafen i min post #182 som forklarer overgang nærfelt fjernfelt mot lyttedistanse
    2) Maksimal distanse senter til senter mellom driverne, for å unngå kamfiltereffekter

    Min post #190 lager et lite regnestykke hvor jeg ser på hva som skal til for å oppfylle begge kravene samtidig for: lytteavstand på 4m; 1.5m høy linjekilde med driverdistanse 8 cm (center-center). Jeg endte da opp med at linjekilden fungerer i hht kravene samlet kun i et smalt område mellom 1000hz - 2100hz. Og det er jo ikke så oppløftende.

    Det er meget godt mulig at dette er i strengeste laget på kravsiden. Men jeg har dessverre ikke praktisk erfaring med linjekilder så her må heller de som har det hjelpe oss.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn