Høyttalere Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Diskanten har eget kammer, men jeg orket ikke bygge egne kamre til mellomtonene, så de deler 120 liter.
    Responsen blir slik for 3 stykker i parallell med 10W effekt per element. Impedansen synker da ned til 2 ohm, men det går fint med de rette forsterkerne. Med totalt 24 stk kan man legge til 18dB på kurven under, og man får 120dB ved 100Hz med kun 2mm excursion. Det burde gi greit med headroom uten særlig forvrengning.
    Under 100Hz kommer subbene, og der satser jeg på at Snickers etterhvert kommer med noe skikkelige saker etterhvert :)
    Har du forsterekere så du kun trenger paralellkoble driverne?
    Seriekoblinger, liker det ikke, men ikke sikkert det er så mye å bekymre seg overfor som jeg tror.
    Men, med så bra drivere, blir ikke et felles kammer for de alle egentlig litt feil?
    En annen ting, den nye driveren her:


    En full rad med disse - tror jeg man kun trenger hjelp aboslutt helt nederst i bunnen av frekvensskalaen - litt avhengi av hvor dypt man skal/må og 30 Hz på «vanlig» musikk burde vel gentlig holde?!
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Jeg tenker det optimale er en coaxial mellomtone/diskant relativt fritt plassert kombinert med en veggplassert bassenhet. Hybrid mellom KEF LS50 Meta og NHT 3.3. Altså en ekstremt dyp høyttaler med uniform stråling i mellomtone/diskant kombinert med et gjennomført design som tar høyde for Allison-effekten.

    Følger med på en fransk nettside som selger KEF erstatningselementer. Når de får inn Meta-elementer skal jeg søren meg bygge dette selv med digitale delefiltre. Roy Allison er glemt av mange. Han var virkelig inne på noe, og dette ble videreført av Ken Kantor på en glimrende måte.

    Slå det opp.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kjenner ikke kvaliteten av disse, noen som gjør det?

    KEF coax og her er mange modeller:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Siden denne riggen på flere hundre kilo IKKE skal stå i ei stue med minimalistisk stil, men i min egen gubbe-cave i kjelleren, så synes jeg det er greit å ta seg litt friheter ifm. design og farger.
    Og siden det er DIY så synes jeg det like godt kan se ut som DIY.
    Tviler på at denne fargen er tilgjengelig i hifi butikken. :devilish:

    ...men det blir flere farger i min setup, vent og se.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Siden denne riggen på flere hundre kilo IKKE skal stå i ei stue med minimalistisk stil, men i min egen gubbe-cave i kjelleren, så synes jeg det er greit å ta seg litt friheter ifm. design og farger.
    Og siden det er DIY så synes jeg det like godt kan se ut som DIY.
    Tviler på at denne fargen er tilgjengelig i hifi butikken. :devilish:

    ...men det blir flere farger i min setup, vent og se.
    Skulle jeg hatt en helg hos deg, Bergfinn, er jeg faktisk i tvil om jeg ville boltret meg timesvis foran musikkanlegget - eller finstudert middagsmenyen gjemme hos dere - les og oppfatt det som et kompliment overfor begge deler :)
    Well, henger lyden skikkelig på greip kan man jo spise og lytte samtidig, da. Kan jo være du bruker en av subbene i kjeller'n til spisebord :ROFLMAO:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nei, subene blir stablet på høykant opp til taket.
    Men rundingene jeg har frest ut til bassene kan vi bruke som anrettningsbord og kline majones på.
    😜
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Går det an med dipsaus også? Eller, da risikerer du kanskje dip i bassen...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    20210318_144030.jpg


    ..egentlig ganske lite dipsaus mellom 8 og 100 Hz, men kanskje litt grønn wasabi gjør susen.
    Henger ett par tre dB ved 20 Hz, men det fikser vi muligens med audiolens eller noe annet ekolaiser greier.

    20210529_204049.jpg


    Bortsett fra det, er holidaymix min favoritt.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nei, subene blir stablet på høykant opp til taket.
    Men rundingene jeg har frest ut til bassene kan vi bruke som anrettningsbord og kline majones på.
    😜
    Når du snakker majones antar jeg det dreier seg om hjemmelaget majones - med det tommel opp herfra :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men apropos trådens tema.
    "Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?"
    Noen forslag til hvordan løse utfordringene over disse grønne bassmonstrene?
    65 - 400 Hz.
    Doble PHL 15" i lukket kasse, eller åpen baffel?
    Jeg har hatt gode resultater tidligere i åpen baffel med doble Eminence beta 15" og det frister å gjenta det samme med PHL driverne.
    Mest fordi åpen baffel er lett å lage, og jeg er litt lat, så det å gå løs på lukkede kasser blir uforutsigbart og mye jobb..tror jeg.
    Kardioide midbass kunne vært et spennende forsøk, men da må jeg ta de med ut på terrassen for måling i friluft og det tror jeg ikke at jeg gidder.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Men apropos trådens tema.
    "Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?"
    Noen forslag til hvordan løse utfordringene over disse grønne bassmonstrene?
    65 - 400 Hz.
    Doble PHL 15" i lukket kasse, eller åpen baffel?
    Tja, det kan kanskje argumenteres for å bare bruke en 15" i dette området også? Med 400Hz XO er man inne i området hvor en del av vokallyden befinner seg.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tenkte mer sånn som er åpen på siden av kabinettet.

    k.jpg

    Aktiv kardioide, er det sånn som Asbjørn har gjort?
    Ekstra driver på baksiden av kabinettet?
    Men det spiser kanskje opp et ekstra par med DSP kanaler?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, eksakt. En ekstra driver bakover, separate DSP- og forsterkerkanaler. Elementet bak er fasevendt og forsinket med det antall millisekunder det tar fra en bølgefront forfra kommer rundt kabinettet. Da går det bakre elementet motsatt vei og suger opp den bølgen. Summerer i motfase, dyp null rett bakover. Forover summerer elementene i fase og det bakre elementet bidrar med noen dB i retning av lytteren.

    Jeg har identiske elementer (Beyma 12P80Nd) foran og bak, men det går å ha to forover og ett bakover, eller 12’’ forover og 10’’ bakover.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men siden det er ca 3 meter mellom frontvegg og høyttaler er det kanskje ikke nødvendig med kardioide?
    ..kanskje derfor det har fungert bra med åpen baffel tidligere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja, eksakt. En ekstra driver bakover, separate DSP- og forsterkerkanaler. Elementet bak er fasevendt og forsinket med det antall millisekunder det tar fra en bølgefront forfra kommer rundt kabinettet. Da går det bakre elementet motsatt vei og suger opp den bølgen. Summerer i motfase, dyp null rett bakover. Forover summerer elementene i fase og det bakre elementet bidrar med noen dB i retning av lytteren.

    Jeg har identiske elementer (Beyma 12P80Nd) foran og bak, men det går å ha to forover og ett bakover, eller 12’’ forover og 10’’ bakover.
    Dersom du fjerner kariode effekten, hvordan vil man høre forskjellen hos deg, i forhold til med kardiode?
    Kun forskjell i lydtrykk? Annet, lydmessig?
    Jeg spør, fordi jeg tenker gevinsten/lydforskjellen bør være rimelig stor så lenge det krever en enstra driver/forsterkerkanal.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det vil vel resultere i mangel på smekk i midbass vil jeg tro, siden kansellering fra frontvegg vil skape en dip i dette området...avhengig hvor bred den blir da.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det vil vel resultere i mangel på smekk i midbass vil jeg tro, siden kansellering fra frontvegg vil skape en dip i dette området...avhengig hvor bred den blir da.
    I så fall er mitt videre spørsmål hvor stor er denne forbedrede lyden med kardiode, sett i forhold til om denne driveren i stedet var én driver mer framover? Som også betyr at man sparer forsterkerkanalen som spilte bak?!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.576
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dere selvbyggere kan vel plassere høyttaleren helt inntil (eller helst inni) frontvegg, og eliminere SBIR-dip på den måten?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du fjerner kariode effekten, hvordan vil man høre forskjellen hos deg, i forhold til med kardiode?
    Kun forskjell i lydtrykk? Annet, lydmessig?
    Jeg spør, fordi jeg tenker gevinsten/lydforskjellen bør være rimelig stor så lenge det krever en enstra driver/forsterkerkanal.
    Vanskelig å si. Jeg bygde den mest for å kverke kanselleringen fra frontvegg. Om jeg slår av kardioiden vil det jo endre klangbalansen, men det kan jeg til en viss grad motvirke i eq og med plassering. En stor fordel er at kardioidene ikke bryr seg om avstand til vegg.

    Psykoakustisk slo det ut litt annerledes enn jeg forventet. Det oppleves mindre som «slam» enn jeg forventet, kanskje fordi frekvensgangen er såpass jevn gjennom hele bassområdet og ingen frekvensområder stikker ut spesielt. Det mest påfallende er et uvanlig bra stereoperspektiv med fullstendig u-lokaliserbare høyttalere. Vegg til vegg, langt utenfor høyttalerne. Min hypotese er at det henger sammen med en tilnærmet konstant spredningskarakteristikk også i bassen. Over baffle step styrer baffelen lyden forover, under gjør kardioiden det.

    For høyttalere med noenlunde normal baffelbredde vil det være et ganske bredt frekvensbånd fra øret begynner å høre retningsbestemt lyd ved ca 100 Hz til baffle step ved 350-400 Hz. (Beregnet som 115/baffelbredde i meter.) Det betyr at høyttaleren vil være rundstrålende i store deler av grunntoneområdet, og at refleksjoner i rommet vil inneholde mye mer av grunntonen fra vokalist og instrumenter enn av overtonene. De kommer rett fra høyttaleren. Overgangen skjer gradvis, men ligger gjerne midt i grunntoneområdet, så de forskjellige melodinotene vil få forskjellig grad av retning. Tonen C4, middle C, ligger ved 262 Hz, mens kammertonen A4 ligger ved 440 Hz. For en ca 30 cm bred høyttaler havner overgangen i det båndet, sentrert på 383 Hz, mellom tonene F#4 og G4.

    Den normale tilnærmingen er å helt enkelt kompensere for baffle step med eq i delefilter eller å rulle inn et forovervendt element til i en 2,5-veis løsning. Det retter opp frekvensgangen på aksen, målt i et lyddødt rom, men gjør ikke noe positivt for responsen i andre retninger. Å overlevere til en kardioide under baffle step opprettholder en foroverrettet spredningskarakteristikk helt ned.

    Se også tester av andre høyttalere med kardioider, f eks Dutch&Dutch 8C:
    The soundstage is something to behold. I truthfully expected, with the controlled directivity nature above 100Hz, that there would be less room interaction from the side walls and that would hurt the apparent source width (ASW), thus causing a more narrow soundstage. Um… Nope. Quite the opposite. Images were way outside the range where I expected and where I have heard with speakers with very wide radiation patterns. Crazy.

    Jeg tror det er et litt oversett tema for høyttalerkonstruktører her. Alternativet for selvbyggere kan være å bygge alt inn i en falsk vegg og eliminere hele problemet, slik Sigberg foreslår, men fru interiørarkitekten kan ha synspunkter. Det kan nesten være slik at kompakte, plasseringsvennlige høyttalere for bruk i vanlig stuemiljø uten omfattende akustiske remedier bør være kardioider for å kunne gi «audiofil holografi». Jeg mener det gjør en stor forskjell i opplevd stereoperspektiv.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Dere selvbyggere kan vel plassere høyttaleren helt inntil (eller helst inni) frontvegg, og eliminere SBIR-dip på den måten?
    Jepp - akkurat det jeg gjorde for bass for mine Seas 8" fullrange. Tidskorrigerer mot avstand fram til frontbaffel. Det fungerer faktisk helt brillefint, gir bra "smekk" og driv fra et lite 8" Seas aluelement i lukket kasse. Fordelen er at en får mye gain fra vegger og gulv, samt at en unngår kansellering som typisk opptrer i området 100-200hz. Ulempen er at en må dele relativt lavt, og helst ganske bratt.

    Har også kjørt to varianter av delefilter mot basselementene:
    1) XO 250 hz 48 db IIR minimumfase
    2) XO 250 hz 48 db FIR linearisert

    FIR utgaven gir som forventet bedre impulsrespons. Det som overrasker meg er også hvor mye bedre subjektiv lydkvalitet FIR filteret gir, kan switche mellom filtrene raskt på fjrnkontroll på MiniDSP.
     

    Vedlegg

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.576
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi designer jo for plassering helt inntil frontveggen, synes det er litt rart ikke flere gjør det. Da dyttes dipen opp mot 200hz. Du mister mindre opplevd punch, og du beveger deg opp i et område hvor du til en viss grad kan kompensere med eq uten å drepe høyttaleren og/eller i noe større grad har sjangs med akustisk korreksjon/demping i rommet.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    JBL skriver i det paperet som @Asbjørn henviser til følgende:

    ......This solution is the most intriguing of all and the easiest to implement. This includes two sources and one reflection. This is achievable with one source on the face and one on the rear. In this case, the mount distance and location of the rear source are such the direct energy and its reflection are indistinguishable....

    Så det er jo ikke noe nytt konsept med å bruke refleksjon, men det er utvilsomt mye lettere å gjennomføre for DIY i dag med DSP og aktive løsninger.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Vi designer jo for plassering helt inntil frontveggen, synes det er litt rart ikke flere gjør det. Da dyttes dipen opp mot 200hz. Du mister mindre opplevd punch, og du beveger deg opp i et område hvor du til en viss grad kan kompensere med eq uten å drepe høyttaleren og/eller i noe større grad har sjangs med akustisk korreksjon/demping i rommet.
    Du kan ikke kompensere for en frontvegg kansellering med eq. Det er et non minimum phase problem. Det må løses akustisk. Som feks en kardiode, eller akustiske tiltak.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du kan ikke kompensere for en frontvegg kansellering med eq. Det er et non minimum phase problem. Det må løses akustisk. Som feks en kardiode, eller akustiske tiltak.
    Jeg også, reagerte på påstanden om viss bruk av EQ for å løse dette, må da kun ha med faser og gjøre.
    Men - alle som leser dette og kan noe om det - løser man alt omkring faseproblematikk med en slik tidskorrigert bakovervendt driver?

    Merker meg til stadighet at hver gang (den erfarne) Troels Gravesen kreerer konstruksjoner med dedikert mellombass, så gjentar han til stadighet hvor ovverrasket han blir over viktigheten av en egen (fremovervendt) driver i området rundt 100 - 200 Hz.

    OK, tenker jeg. Og klør meg samtidig i huet over hvorfor dette skjer?
    En bassdriver som spiller bra opp til 200 Hz, skulle da tro den også gjorde det 100 - 200 området like bra som en dedikert driver for dette lille området?
    Eller høter han egentlig summen av trykket fra én driver til, slik at 2 x bassdrivere opp til 200 Hz burde spille like godt som 1 x bass opp til 100 + 1 x bass mellom 100 - 200?

    Jeg blir aldri klok på dette.
    Noen mener bass skal stoppe opp et sted mellom 50 - 100, deretter overtar en øvre bass, andre bruker basser opp fra nederste bunn og opp til 300 - 500 uten problemer?

    Blir heller ikke klok på hvor hørbar doppler effekt er - eller ikke er - og hvor dette gjelder eller ikke gjelder hva frekvensområde angår.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg også, reagerte på påstanden om viss bruk av EQ for å løse dette, må da kun ha med faser og gjøre.
    Men - alle som leser dette og kan noe om det - løser man alt omkring faseproblematikk med en slik tidskorrigert bakovervendt driver?

    Merker meg til stadighet at hver gang (den erfarne) Troels Gravesen kreerer konstruksjoner med dedikert mellombass, så gjentar han til stadighet hvor ovverrasket han blir over viktigheten av en egen (fremovervendt) driver i området rundt 100 - 200 Hz.

    OK, tenker jeg. Og klør meg samtidig i huet over hvorfor dette skjer?
    En bassdriver som spiller bra opp til 200 Hz, skulle da tro den også gjorde det 100 - 200 området like bra som en dedikert driver for dette lille området?
    Eller høter han egentlig summen av trykket fra én driver til, slik at 2 x bassdrivere opp til 200 Hz burde spille like godt som 1 x bass opp til 100 + 1 x bass mellom 100 - 200?

    Jeg blir aldri klok på dette.
    Noen mener bass skal stoppe opp et sted mellom 50 - 100, deretter overtar en øvre bass, andre bruker basser opp fra nederste bunn og opp til 300 - 500 uten problemer?

    Blir heller ikke klok på hvor hørbar doppler effekt er - eller ikke er - og hvor dette gjelder eller ikke gjelder hva frekvensområde angår.
    Fordi høyttaler konstruksjon er et valg mellom kompromisser og vi subjektivt velger ulike verdier å fokusere på. :) Du kan lete så lenge du vil etter et "riktig svar" men vil ikke komme veldig langt fordi det hele er en rekke veivalg som må tas.

    Apropos det med 100-200hz. Det er viktig å huske på at grunntonen til nesten alle instrumenter ligger i området 80-200hz, og derfor er spesielt i et reproduksjonssystem dette området svært viktig. Om man tar en måling i et rom og ser på gruppeforsinkelsen i dette område kan man fort få en antydning til hvor mye det "svinger".
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har et par med Forsman D2-8 som står ubrukte. Bakgrunnen er primært at høyttaleren naturlig har et veldig rart filterdesign som gjør at de får en veldig heving i diskantområdet. Bestyknkngen består av BG Neo3, BG Neo 10 og 2 stk 8ohm Seas L22 (egen forsman spekk som sikkert har qts opp mot 0,7. i tillegg har jeg 8 stk Seas L22rn4x/P liggende.

    jeg leker litt med tanken om å bygge hele greia om til dipol mellomtone-diskant og lukket bass seksjon. Jeg har for øvrig liggende et dbx elektronisk delefilter som jeg evt kan bruke under utviklingsprosessen.

    noen som kjenner BG elementene godt og har noen gode forslag?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Men - alle som leser dette og kan noe om det - løser man alt omkring faseproblematikk med en slik tidskorrigert bakovervendt driver?
    Hei, etter å ha lest meg opp på temaet, samt lagd og målt på prototyper før endelig design så er tidskorrigert bakovervendt driver ikke svaret på alt, det er som det meste annet et kompromiss. Men det er en artig design som løser et par vanlige problemer hvis det implementeres fornuftig, jeg fant at (plusser/minuser):

    + Det gir jevn respons i bassområdet opp til området 300-400 hz (større veggavstand reduserer frekvens)
    + Mellombassen er ordentlig på plass, ingen kansellering, veggen "er reflektoren"
    + Det gir super impulsrespons (hvis avstand til vegg ikke er for stor), ordentlig "punch"
    + Mulighet for god gain fra vegg/gulv slik at et mindre element spiller greit.

    - Dette fordrer at avstand fra driver til frontvegg er liten, ca 10 cm
    - Bassdriveren/baffelen bør ha lite areal for å unngå filtereffekter
    - Bør ha smalt stativ til hovedhøyttaler som lydfronten fra basshøyttaler kan bevege seg rundt
    - Tipper det fungerer dårligere mot vegger som absorberer, "hard" type gips er fint
    - Krever en DSP løsning
    - Bør ha bratt filter for å unngå problemer som oppstår oppover i frekvens
    - Bør har FIR linearisering av delefilter i DSP, hvis ikke mister en delvis den punchy mellombassen som en får når systemet er faselineært

    Mine fullrange har relativt bred og stor baffel, dette gir god bass direktivitet fra ca 250 hz, under 200 hz så blir det mye refleksjoner og kanselleringer. Legger derfor XO til 250 hz. Dette måler bra og subjektivt er jeg fornøyd.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt at det skulle ha noe med veggavstand å gjøre. Det er en null rett bakover, så veggen kan like gjerne ikke være der. Ingen stråling i retning vegg, ingen refleksjon fra vegg. Hos meg hører jeg veldig lite forskjell om det er 10-15 cm eller 1 m fra bakre driver til vegg.

    Det kritiske er den fysiske avstanden mellom driverne, som bestemmer hvor høyt opp i frekvens kardioiden fungerer før spredningsmønsteret fremover kollapser. Det må være minst like høyt som baffelstep-frekvensen, som i sin tur bestemmes av baffelbredden, så du har bestemt fotavtrykket for høyttalerne rett der.

    Apropos kommentaren om eq over: Jeg skrev at den opplevde endringen i klangbalanse til en viss grad kan motvirkes med eq og plassering. Jeg skrev ikke at kanselleringen mot frontvegg kan korrigeres i eq. Det kan den ikke. Som thohaug skriver er det ikke et minimum fase-fenomen. Legger man på mer nivå med eq blir refleksjonen like mye sterkere og kanselleringen like dyp. Det man kan gjøre er å booste frekvensene ved siden av kanselleringen og håpe at det integreres innenfor ørets kritiske bånd, som er ca 40 Hz bredt ved 100 Hz.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hmmmm..... lurer på om det er en sammenblanding av to lignende konsepter her nå. De kan se like ut men fungerer helt forskjellig:

    1) @Asbjørn sin kardoide. Unngår refleksjon fra frontvegg ved at bakoverrettet element spiller i motfase og "svelger" lydbølgen før den slår i veggen. Bakoverrettet element forsinkes, som Kii-three bass

    2) Min reflektor, her ønsker jeg refleksjon fra frontveggen fordi det er denne som er lydfronten. Den spiller i fase med fronthøyttaler og fronthøyttaler forsinkes, som Dutch & Dutch 8C bass

    Håper dette hjelper:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Apropos det med 100-200hz. Det er viktig å huske på at grunntonen til nesten alle instrumenter ligger i området 80-200hz, og derfor er spesielt i et reproduksjonssystem dette området svært viktig. Om man tar en måling i et rom og ser på gruppeforsinkelsen i dette område kan man fort få en antydning til hvor mye det "svinger".
    Nikker meg enig i dette. Men, skulle likt å vite mer om dette med at noen kjører bassdrivere fra kjelleren og opp mot 3 -500 Hz, mens andre sverger til sub helt nederst (noen hevder hardnakket at en sub ikke skal særlig høyere nn 35 - 50 hz), andre hevder sub/bass kan spilles av en og samme driver opp til rundt 100 og så en dedikert bass-mellomtone derfra og opp til 300 - 500.

    Ser svært mange som produserer studiomonitorer benytter (og selv med diameter store) basshøyttalere opp mot 300 - 400 Hz, som overtas av mellomtonedrivere helt ned til 3". Proffe produsenter, som leverer med avanserte måledata på høyttalere som en produsent av hjemme hi-fi aldri har vært i nærheten av uansett hvor mange hundre tusen sakene koster... Studio monitorer med 15" som avløses av 5" mellomtone er slettes ikke uvanlig - skulle tro kravene der var mye større enn for en typiske stue høyttalere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var det et utsagn til meg eller kanskje noen andre?
    Ja, til din liste i innlegget over, hvor du nevner veggavstand flere ganger.

    Dutch & Dutch er også en DSP-styrt kardioide, forresten. En null rett bakover mot vegg.

    1622379936983.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.576
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du kan ikke kompensere for en frontvegg kansellering med eq. Det er et non minimum phase problem. Det må løses akustisk. Som feks en kardiode, eller akustiske tiltak.
    Jeg ser at noen leser "du kan til en viss grad kompensere" som "løse", det var ikke det jeg skrev. Og jeg er enig og uenig. EQ kan være god og dårlig idé avhengig av flere ting. Men det er verdt å få med seg at disse ekstreme nullene som man ikke blir kvitt gjerne er svært smale, så ikke spesielt hørbare.

    Her et kjapt eksempel på før og etter EQ, det er dyttet inn 6dB løft ved 130hz, 160ishhz og 230hz. Resultatet er jevnere og med mer nivå på i allefall deler av frekvensbåndet, og med en gang vi kommer litt opp i frekvens er utslaget på driverne og effektbehovet fra forsterkeren såpass lite at 6dB løft ikke dreper alt man har av headroom.

    Spesielt dippen ved 163hz er jo interessant. Man blir ikke kvitt dippen, men den er over et veldig smalt bånd, og man får løftet det som er umiddelbart rundt. (ingen smoothing i denne grafen).

    1622381077480.png


    EDIT: Merk at dette er bare et eksempel på effekten, ikke et eksempel på presis korrigering. :)
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Dutch & Dutch er også en DSP-styrt kardioide, forresten
    Vel, resultatet er et kardoide lydfelt. Det jeg refererte til var er bakoverfyrende drivere, som bruker frontvegg som reflektor "boundary coupled". Se også M. Mesnink utviklingstråd på DIY-audio "Kayser".

    Her fra brukermanualen, legg merke til siste bulletpkt hvor de skiller mellom vegg-koblet bass og kardoide mellomtone:

    In the 8c Boundary Coupled Bass (BCB) has three advantages:
    • Boundary coupling avoids the destructive interference between the speaker's direct sound and the boundary reflection.
    • Low frequency headroom is increased by up to 6 dB.
    • Increased directivity in the bass, for a good directivity match between the Boundary- Coupled Bass and the cardioid midrange.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror D&D mener at det skillet mellom bass og mellomtone går ved 100 Hz. Den er kardioide over det (polarplottet jeg viste er ved 200 Hz), rundstrålende under 100 Hz. Mitt resonnement for verdien av kardioide gjelder båndet mellom ca 100 Hz og opp til baffelstep ved 350-400 Hz et sted. Det du siterer her gjelder tydeligvis under 100 Hz hvor øret uansett ikke kan lokalisere lydkilden. Selv fyller jeg på med en subwoofer under ca 80 Hz, forresten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn