Høyttalere Hvis du skulle designet en høyttaler (med god hjelp og denslags), hvordan skulle den da ha sett ut og fungert?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Altså: Som kunde har du alle mulighetene til å velge i nåværende konstruksjoner. Hvis du ønsker DIY og halvfabrikat, så kan man f.eks. titte på Troels Gravesens sider m.fl. Men altså: Forrige høyttalertråd her på "Generelt" ble stengt. Så da må vi ha en annen tilnærming for å kunne diskutere noe som kanskje mest av alt påvirker hva vi sitter igjen med etter å ha trykket Play.

    Så: Hva er din ønskedrøm for et salgbart høyttalerdesign/konsept som er:
    • Sånn noenlunde realiserbart
    • Sånn noenlunde betalbart og regningssvarende
    • Sånn noenlunde ikke allerede tilgjengelig
    • Plan B: Den optimale løsningen finnes allerede. Forklar gjerne hvorfor.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kult, men ser liksom ikke helt for meg hva det kan være for noe. Consonance Opera har/hadde muligens en slik sak til grei pris. M15. Noe slikt du så for deg?
    opera.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    1. Muligheter for å bli en interessant tråd.... dersom folk holder seg i skinnet, slik at ikke dette også blir en pissing contest...
    2. I forhold til #3.. skal det være noen avgrensinger... er 30l like interessant som 230l???
    3. Alle prinsipper like interessante... lukket, blafrefleks, horn, -annet??
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    1. Muligheter for å bli en interessant tråd.... dersom folk holder seg i skinnet, slik at ikke dette også blir en pissing contest...
    2. I forhold til #3.. skal det være noen avgrensinger... er 30l like interessant som 230l???
    Angående #3 tenker jeg vel at man må argumentere for volum og kvadratmeter. Jeg vil vel si at både 30 og 230l er interessant.:) Men det er jo fint om man skjeler til #2 før man går bananas.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    3. Alle prinsipper like interessante... lukket, blafrefleks, horn, -annet??
    Ja, det vil jeg mene da alle disse prinsipper allerede eksisterer ved siden av hverandre og er tilgjengelige. Det jeg tenker er en interessant twist, er om noen kan knø og kna noe litt annerledes enn det som allerede eksisterer. Men et hovedpoeng vil uansett være at det faktisk kan fungere sånn noenlunde, la seg produsere innenfor noenlunde rimelige rammer og ikke minst - ha sånn noenlunde apell og salgbarhet.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Må ha stillt feil spørsmål. Det ble plutselig veldig stille selv om jeg forsøker å røre i roten til alt ondt...🤬 Så meg nødt til å innføre Plan B.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    20210509_025141.jpg


    Denne fungerte egentlig veldig bra, men finnes ikke lenger.
    ...vet egentlig ikke hvorfor. Det bare ble sånn.

    -Åpen midbass.
    -Celestion Axi2050 i mellomtone horn.
    -TAD 2001 på topp.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis jeg skulle lave højttalere selv skulle de være store.
    Alt skal kunne give en ydelse som jeg aldrig vil kunne udnytte.
    Alle enheder skal bevæge sig meget lidt selv ved høje lydtryk
    Membran areal skal der være meget af især i mellem tonen Osv osv :)
    Hellere have et sæt højttalere man aldrig kan presse/udnytte end et sæt man hele tiden udnytter til grænsen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Noe slikt, men der basser og en fullrange driver spiller med baksiden direkte ut i det fri.
    Har jo ingen naboer å ta hensyn til. Super effektive høyttalere.


    Hull i veggen og høyttaler elementene plassert på hver side av vindu, eventuelt en rekke med basser
    under vindu, 4 stk 15", 18" eller større, med noe på vegg ute som beskytter mot vær og vind.

    DSCN1732.JPG
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    For min del så har jeg nok den optimale løsningen, jeg har fylt opp hele veggen(e) og har ikke plass til noe mer eller større her jeg bor nå, dama sier det er nok og jeg er i utgangspunktet enig.
    Integrert i vegg kunne ha erstattet noe, men da må det forsterkes vegg først da de gipsveggene bak høyttalerne flekser godt nok allerede når man spiller musikk.

    Mest optimalt for min del for forbedring: Nytt hus og være med tidlig i prosessen for å designe romløsninger og ikke minst store nok rom.
    Da kunne man lekt seg med mange store elementer og fyllt opp vegg med høyttalere, i bafflewall. Og da hatt teknisk rom for elektronikk.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alternativ 1: La Snickers-Is utvikle nye drivere

    Alternativ 2: Toveis system bestående av 1 stk. diskant + 16 stk per side i lukket kabinett av disse her:
    (For dere som roper æmmen gosjameg så små drivere - gir totalt drøyt 4.000 cm 2 membranareal over 32 motorer)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tradisjonelle høyttalere er for kjedelig 😏

    Jeg ville nok tenkt litt utafor høyttalerkassa. Stikkord: bånd, dipol, lavest mulig bevegelig membranvekt.

    Nei søren. Noen andre tenkte jo på for 50 år sida.....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Plasma har blitt viet alt for lite oppmerksomhet.

    image.jpg







     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.942
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Alternativ 1: La Snickers-Is utvikle nye drivere

    Alternativ 2: Toveis system bestående av 1 stk. diskant + 16 stk per side i lukket kabinett av disse her:
    (For dere som roper æmmen gosjameg så små drivere - gir totalt drøyt 4.000 cm 2 membranareal over 32 motorer)
    Vil ikke disse bli enorme i høyden? Selv om jeg er glad i store konstruksjoner🎵🎶😉
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ein draumehøgtalar for meg ville nok hatt ein frittståande aksesymmetrisk passiv kardioidemellomtone, tenk gradient helsinki 1.5, berre at elementet står sentrert og difor har same spreiinga i alle retninger. Videre ville eg hatt ein "stor" dome diskant (32-34mm, Bliesma T34A/B eller peerless DA32TX?) montert i ein frittståande waveguide som kan delast lågt nok til at ein klarar ein vertikal lyttevinkel på minst +-30 grader ved krysningsfrekvensen. Eg er ikkje heilt sikker på korleis bassen på denne høgtalaren ville blitt sjåandes ut, men kan tenkje meg ein 15-tommer montert bak diskant/mellomtone à la ME Geithain, kansje passiv kardioide den òg? God spreiingskontroll ned til schroeder i ei relativt kompakt pakke er uansett eit krav.

    Passiv kardioide betyr jo sjølvsagt begrensa virkningsgrad, spesielt på låge frekvenser, men eg er ikkje dynamikkhore i motsetning til mange andre her på sentralen, ytterst sjelden at eg beveger meg over 75dB som gjennomsnittsnivå. Bor i leilegheit òg, så trur ikkje naboane hadde vore særleg nøgd om eg drog på :unsure:
    Eg driv tilfeldigvis å simulerer ein slik idé i AKABAK no, men det vert for mykje for den stakkars PCen min, og det å byggje ein ny PC i dagens marknad er ikkje berre berre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vil ikke disse bli enorme i høyden? Selv om jeg er glad i store konstruksjoner🎵🎶😉
    Enda høyere takhøyde en dette, i det nye huset jeg har tegnet og skal bygge (åpen himling/haaaaaaaaaaaaaaater å "få taket i huet").
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Lite fantasifulle tanker ang. høyttalere. Rektangulære bokser, høye smale,brede dype osv. i lytterommet er vist det eneste som gjelder med disse evinnelige dome eller bånddiskanter

    Plasma nevnte jeg tidligere.

    Hva med å få "skiten" bort fra lytterommet?

    Utvendig "kasse"

    504054-128ed8c937474bf58532100b7da300b7.jpg



    Nedgravd i kjellergulv. Viola..basshornet er borte vekk her også

    Meet-the-World-039-s-Most-Insane-Intriguing-and-Ultimately-Biggest-Subwoofer-3.jpg

    Meet-the-World-039-s-Most-Insane-Intriguing-and-Ultimately-Biggest-Subwoofer-2.jpg

    Meet-the-World-039-s-Most-Insane-Intriguing-and-Ultimately-Biggest-Subwoofer-4.jpg




    Eller hva med Linaeum drivere? (Rubanoid)


    539265-3e933b53e06b22065f23a4362a3b0fde.jpg



    Eller som han som kjøpte mine første Quad 57 , Siv.ingeniør el kraft ved statkraft her.
    Han tenkte høyt om mulighet for elektrostat sub-bass som dekket hele front vegg,
    med stooor avstand mellom panelene.
    Skikkelig sikret høyspent rom med gjerde og dør inn til panelene. Spenstig ide.
    Som sub hadde den i hvert fall nærmest blitt borte,usynlig.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bare antikvarisk det vi pusser på. Når Holoplot systemer kommer for de 1000 hjem, blir nok DIY lagt på hylla.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Bare antikvarisk det vi pusser på. Når Holoplot systemer kommer for de 1000 hjem, blir nok DIY lagt på hylla.
    Men det er vel fremdeles som en konvensjonell høyttaler.
    Samme gammeldagse drivere i en kasse, men som benytter datakraft til å styre lyden?


    Screenshot_20210509_172635_com.android.chrome.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Dette er et spørsmål jeg har stilt meg selv nesten daglig de siste 20 årene. Det blir nok å fortsette med det de neste 20 også.

    Men jeg merker at jeg lar meg fascinere av 2 ting. Det ene er ting som faktisk lar seg produsere og selge, fordi det ikke er altfor stort, sært, vanskelig å få til å fungere i praksis osv. Da ender man fort innenfor rammene av "typiske høyttalere".

    Det andre, som jeg finner ekstra spennende, er hvor mye man finner når man begynner å lete etter hvor det ligger oppgraderingspotensiale i selv sånne søte små "vanlige" høyttalere. Vi har jo sett/hørt hvordan de fleste 6,5" bare kan drømme om å en gang få sitte på benken mens en helt vanlig PA-12" spiller, mens Purifi sin faktisk ettertrykkelig knuste en 12" fra B&C-speakers ved 105dB. Det ligger et vanvittig forbedringspotensiale i mange ledd, og det ligger stort potensiale i å få opp kapasiteten og virkningsgraden i driverne. Setter man en 94dB følsom coax og et par langslags 8" med superlinjær og stabil motor i en høyttaler vil den se ganske ordinær ut, men du må opp i ganske sinnssyke og store saker for at det i det heletatt skal holde følge, og da får man en konstruksjon som spiller på en måte som får folk til å måtte klype seg i armen både av kvaliteten og kvantiteten på det de hører.

    DET er sånne ting som fascinerer meg veldig, selv om det å kline til med mange store drivere, perfeksjonere et helt rom med DBA og det hele, full spredningskontroll og 135dB kapasitet i mellomtone og diskantområdet osv selvsagt også er veldig gøy.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dette er et spørsmål jeg har stilt meg selv nesten daglig de siste 20 årene. Det blir nok å fortsette med det de neste 20 også.

    Men jeg merker at jeg lar meg fascinere av 2 ting. Det ene er ting som faktisk lar seg produsere og selge, fordi det ikke er altfor stort, sært, vanskelig å få til å fungere i praksis osv. Da ender man fort innenfor rammene av "typiske høyttalere".

    Det andre, som jeg finner ekstra spennende, er hvor mye man finner når man begynner å lete etter hvor det ligger oppgraderingspotensiale i selv sånne søte små "vanlige" høyttalere. Vi har jo sett/hørt hvordan de fleste 6,5" bare kan drømme om å en gang få sitte på benken mens en helt vanlig PA-12" spiller, mens Purifi sin faktisk ettertrykkelig knuste en 12" fra B&C-speakers ved 105dB. Det ligger et vanvittig forbedringspotensiale i mange ledd, og det ligger stort potensiale i å få opp kapasiteten og virkningsgraden i driverne. Setter man en 94dB følsom coax og et par langslags 8" med superlinjær og stabil motor i en høyttaler vil den se ganske ordinær ut, men du må opp i ganske sinnssyke og store saker for at det i det heletatt skal holde følge, og da får man en konstruksjon som spiller på en måte som får folk til å måtte klype seg i armen både av kvaliteten og kvantiteten på det de hører.

    DET er sånne ting som fascinerer meg veldig, selv om det å kline til med mange store drivere, perfeksjonere et helt rom med DBA og det hele, full spredningskontroll og 135dB kapasitet i mellomtone og diskantområdet osv selvsagt også er veldig gøy.
    «Den nye vinen» lanseres med jevne mellomrom. Bildet nedenfor er et eksempel. 108 dB i mono, anslagsvis 111 i stereo, med respons fra 14 Hz til 27 kHz, og en presisjon på pluss-minus 2 dB fra 20 Hz til 20 kHz. Hvem trenger mer?

    Jeg synes slike ting er interessante. Hvorfor gå til anskaffelse av noe større og mer komplisert når to bowlingkuler à 11 kg holder?

    For å flagge mine egne preferanser: Jeg kunne gjerne kjøpt meg en slik plugnplay bowlingkule hvis jeg hadde et behov for å putte den et sted med liten plass, men jeg tror virkeligheten er litt mer komplisert enn disse spesifikasjonene tilsier. Uansett, de som sier det ikke har vært innovasjon innenfor lyd, tar feil. I alle fall om man ser på effektivisering og minimalisering som innovasjon.


    C850D0CF-A6D9-49BA-A9EC-B50BD7D9637B.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er nok ikke helt der jeg ville endt opp selv, men ser vi på dB pr liter i bassen så kommer de relativt godt ut ja. Men jeg mener det er litt mer til dette med størrelse og realisme enn hvor mye luft man flytter.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Lite DIY her...

    Jeg er for gammel til å bli imponert av høye lydtrykk og suberdyp bass. For meg er det mellomtonen som er viktigst og jeg ville startet her. Fostex eller Lowther i transmisjonslinje? Manger? Deretter, hvis det mangler noe vesentlig i topp og/eller bunn er det bare å supplere....

    Fasiten er vel elektrostat, men DIY blir litt plundrete :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Snickers is, du har tenkt og grubler i 20 år , og du har også gjennomført et "drømmeprosjekt"

    Ble det resultatet som du ønsket?

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/back-from-back_door-og-gaia.15146/
    Både ja og nei. Jeg anså det som vellykket den gang, og på mange måter gjør jeg fortsatt det. Men det var jo kommersielt sett ingen suksess og det kom aldri penger ut av det.

    Det er veldig mye man kunne gjort for å lage det samme konseptet i bedre utgave. Men ulempen er at det ville innebære utrolige mengder med egendesignede komponenter, og i tillegg store mengder simuleringer som faktisk var betydelig vanskeligere tilgjengelige for 15 år siden enn i dag. For ikke å snakke om hva man kunne gjort med en 100% custom DSP i det oppsettet.

    Så med enda mer applikasjonstilpassede drivere hele veien, BEM-simulerte horn, flere kanaler, kraftig DSP og en masse nyutviklet SW ville det nok blitt vanskelig å slå. Men der ligger det typ 20 utviklingsprosjekter, og mange av dem er i millionklassen, før man en gang har en prototyp.

    Og i likhet med deg selv har jeg også lært mye på 15 år som jeg ville inkludert om jeg skulle gjort det på nytt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det som jeg svært ofte ser er at man har en tendens til å drømme innenfor rammene av de driverne som finnes på markedet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok ikke helt der jeg ville endt opp selv, men ser vi på dB pr liter i bassen så kommer de relativt godt ut ja. Men jeg mener det er litt mer til dette med størrelse og realisme enn hvor mye luft man flytter.
    Devialet svarer ganske bra på Waktinsons kritikk av høyttalere i figuren nedenfor:
    2333799D-9E65-49CA-A7C3-FF485B07CA54.png

    Kilde: https://www.thebroadcastbridge.com/...echnology-part-15-a-catalogue-of-shortcomings

    Og målinger av en litt svakere modell er slett ikke verst:

    Et interessant spørsmål er hvordan disse «point source»-aktige kulene kunne gjort seg med en subwoofer som avlaster opp til 80-100 Hz.

    Og hovedspørsmålet gjenstår: Hvorfor er lyd mer komplisert enn de svarene som Devialet (i kombinasjon med en sub) gir?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Og hovedspørsmålet gjenstår: Hvorfor er lyd mer komplisert enn de svarene som Devialet (i kombinasjon med en sub) gir?
    Jeg tror ikke svaret er så vanskelig egentlig. Når vi ser på en typisk høyttalerprodusent fokuserer de på alt fra 1 til ganske mange tekniske fortrinn, og det er gjerne en grei korrelasjon mellom hva de har tenkt på i utviklingen og hva de fokuserer på i markedsføringen. Det er ganske sjelden man har tenkt på noe i utviklingen som man ikke får med seg en eller annen plass i markedsføringen, det virker å være vel så vanlig at man har gått glipp av ting i utviklingen som man på en eller annen måte påberoper seg å ha forstått i markedsføringen.

    Men mellomtone og diskantdriverne har jo ikke bare fått positive skussmål. Ganske tidlig kom det et nytt DSP-oppsett som gjorde at den låt bedre, men selv før dette skrøt de jo glatt og elegant på seg "verdens beste lyd".

    Hvis man begrenser hensynene man tar til de 7 punktene til Watkinson er sjansen for å få virkelig god lyd høyst minimal. Bare noe så enkelt som valgt membranmateriale i kontekst til valgt spole, spolediameter, membrangeometri og oppheng er en ganske big deal. Det betyr at selv før man har laget noen motor, og før man har gått over til noe eksotisk membranmateriale er det allikevel en vanvittig balansekunst å få god lyd. Når Devialiet da kommer med sin nesten flate plastmembran med veldig stor spolediameter så kan de helt klart oppnå både flat frekvensrespons, rimelig jevn spredning og lav harmonisk forvrengning. Det er først når man begynner å gå dypere i materien at man ser hvor ekstremt mye som skjer, og hvor mye som kan gå galt. For der har de laget seg et allerede ekstremt vanskelig utgangspunkt.

    Det som i blant overrasker meg er at folk later til å reflektere ganske lite over hvorfor drivere med samme membranmateriale kan låte så ekstremt ulikt. Jeg har ikke tall på hvor mange som har sagt "jeg liker drivere med papirmembran jeg". Det er litt dette jeg mener med at man drømmer innenfor utvalget av kommersielt tilgjengelige drivere i stedet for å drømme litt større.

    Og når man, som Watkinson over, fokuserer på kabinettvegger, kantdifraksjoner og bassporter men ikke membranmaterialer, geometri, motorer osv, og i tillegg tar man "passive crossover" som én greie, da må man jo spørre seg om han ikke like gjerne skulle forsøkt seg på gjærbakst.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For min del er stuevennlig design litt viktig, så hadde jeg sett for meg et oppsett som minner om P!B Montana M2.5, bare med lukkede skråskjærte kabinetter egnet for å plasseres på hver side av tv-benken og et kabinett med diffraksjonsoptimerte buer/vinkler og dimensjoner tilpasset møblene rundt. Så gode drivere til formålet som mulig, muligens sage inn enn superdiskant der hvor JBL merket på M2-hornet befinner seg og en beryllium driver som fikser hovedbiffen. Samt en rekke med fornuftige 15" subber i tv-benkform under tv'en. Tror det kunne blitt ok.

    Jeg har ikke lenger noen illusjoner om at man kan få veldig god lyd i en vanlig stue, så noe som er designet til å passe formålet er det lengste jeg våger å drømme.

    20210509_183257.jpg



    Alternativt kunne jeg tenkt meg å lage en falsk vegg med soffit-monterte høyttalere. Minst mulig akustisk kødd er kanskje et mål viktigere enn noe annet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Coolie, var det turen til OMF som fikk deg til å innse at eget rom og friheten en har der, er gull :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For min del er stuevennlig design litt viktig, så hadde jeg sett for meg et oppsett som minner om P!B Montana M2.5, bare med lukkede skråskjærte kabinetter egnet for å plasseres på hver side av tv-benken og et kabinett med diffraksjonsoptimerte buer/vinkler og dimensjoner tilpasset møblene rundt. Så gode drivere til formålet som mulig, muligens sage inn enn superdiskant der hvor JBL merket på M2-hornet befinner seg og en beryllium driver som fikser hovedbiffen. Samt en rekke med fornuftige 15" subber i tv-benkform under tv'en. Tror det kunne blitt ok.

    Jeg har ikke lenger noen illusjoner om at man kan få veldig god lyd i en vanlig stue, så noe som er designet til å passe formålet er det lengste jeg våger å drømme.

    Vis vedlegget 720818


    Alternativt kunne jeg tenkt meg å lage en falsk vegg med soffit-monterte høyttalere. Minst mulig akustisk kødd er kanskje et mål viktigere enn noe annet.
    Bildet indikerer ca. 175 cm mellom akustiske akser. Sitter du så nær? Hva skjer når den hellige trekanten inkl. 30 graders toe in realiseres?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Coolie, var det turen til OMF som fikk deg til å innse at eget rom og friheten en har der, er gull :)
    Haha, ja. Turen til @OMF satte ting litt i perspektiv. Relativitetene fikk seg en solid omstokking, hvis det gir mening? Stort/godt akustisk rom med dedikert formål til god lyd setter slike forutsetninger for fantastisk lyd at man innser at det er usannsynlig at andre faktorer kan hente det forspranget inn igjen.

    Jeg tenkte det ville bli stressende eller demotiverende å oppleve et anlegg på en annen planet enn jeg er vant til, men det har faktisk bare endt med at skuldrene mine har blitt senket betraktelig. Jeg forstår nå at det spiller fint liten rolle om jeg endrer ditt eller datt, jeg kommer uansett bare til å snuble rundt i ring nede i gresset mens alle dere med pondus er på vei til månen.

    Bildet indikerer ca. 175 cm mellom akustiske akser. Sitter du så nær? Hva skjer når den hellige trekanten inkl. 30 graders toe in realiseres?
    Lasermålte nå, det er 231 cm mellom diskantene og jeg sitter 320 cm fra senter av høyttalerne. Pytagoras slo aldri igjennom her i Bergen, så jeg vet ikke hvilken vinkel det utgjør 😁
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Haha, ja. Turen til @OMF satte ting litt i perspektiv. Relativitetene fikk seg en solid omstokking, hvis det gir mening? Stort/godt akustisk rom med dedikert formål til god lyd setter slike forutsetninger for fantastisk lyd at man innser at det er usannsynlig at andre faktorer kan hente det forspranget inn igjen.

    Jeg tenkte det ville bli stressende eller demotiverende å oppleve et anlegg på en annen planet enn jeg er vant til, men det har faktisk bare endt med at skuldrene mine har blitt senket betraktelig. Jeg forstår nå at det spiller fint liten rolle om jeg endrer ditt eller datt, jeg kommer uansett bare til å snuble rundt i ring nede i gresset mens alle dere med pondus er på vei til månen.

    Lasermålte nå, det er 231 cm mellom diskantene og jeg sitter 320 cm fra senter av høyttalerne. Pytagoras slo aldri igjennom her i Bergen, så jeg vet ikke hvilken vinkel det utgjør 😁
    Bare min kjepphest om DR>RL (direktelyd vs reflektert lyd) 😀
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Flott tråd dette,

    Har lagt bak med et busy år, hvor jeg har lagd Seas coax/Hypex til to av barna, og nå sist en 8" Seas lukket bass inspirert av Duch&Dutch til meg selv. Alle er aktive med DSP og FIR. Det slår ikke alltid ut som forventet. Jeg trodde at Seas 8" bassen ville medføre et betydelig løft i forhold til bassen fra Seas 8" fulltonen. Vel, bassen ble bedre, spesielt mellombass siden den ikke blir kansellert fra vegg. Men den største forbedringen kom i form av mye bedre mellomtone og diskant fra fulltonen når den ikke må spille bass, artig lærdom.

    Jeg er for gammel til å bli imponert av høye lydtrykk og suberdyp bass.
    Denne har også fanget meg etterhvert, føler at jeg får mye problemer i rommet av veldig dyp bass, så jeg gir meg på 40-50hz, og kona klager hvis jeg spiller høyt.

    Ett konsept jeg alltid kommer tilbake til er linjekilde, jeg skjønner liksom ikke at det kan funke så bra med så stor spredning av elementer og fasedreining, så når corona gir seg har jeg lyst til å invitere meg på besøk til noen av dere hyggelige hifi-sentral gutter som har slik løsning, er nyskjerrig:)
    Blir jeg overbevist, så kanskje jeg bygger noe slikt som dette fra T+A, men med bakoverfyrende Seas basser, Seas mellomtoner og båndelementer?

    T+A.png

     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Lite DIY her...

    Jeg er for gammel til å bli imponert av høye lydtrykk og suberdyp bass. For meg er det mellomtonen som er viktigst og jeg ville startet her. Fostex eller Lowther i transmisjonslinje? Manger? Deretter, hvis det mangler noe vesentlig i topp og/eller bunn er det bare å supplere....
    Er som deg selv veldig opptatt av mellomtone. Som kan skille mellom «høre på en høyttaler» til «jøss står du her og synger for meg» - men når du snakker mellomtone via Fostex eller Lowther er det da store eller små utgaver av drivere? Spør, fordi jeg på små drivere ofte føler å ikke alltid få nok «kjøtt» nedover mot bassomtådet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn