Hvis CD lyder bedre enn streaming til samme DAC

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
- betyr ikke det at det er forskjell på streamere? DAC-en er Bryston BDA-1, ikke meningsløst dyr men respektabel nok. CD fra en dedikert transport, Audiolab 6000CDT, lyder bedre enn min streamer, Aries Mini. I følge enkelte dikusjonstråder her på sentralen er det ikke forskjell på streamere, det får jeg ikke til å stemme med mine erfaringer.
Spørsmål 1: Finnes andre forklaringer enn at streamere ikke lyder likt?
Spørsmål 2: Hvis noen streamere lyder bedre enn andre, hvor begynner streamere å bli like bra som ordinær CD-avspilling?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
Hvor streamer du fra?? Hvis du streamer en 44,1khz 16bit wav eller flac fil burde det låte likt som cd.....hvis ikke kan det være noe feil.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Begge de to over, pluss. Det er ikke sikkert at opplevelsen er objektiv korrekt. Plutselig hører man det man vil høre og klarer fort ikke å skille det i en blind test.

Men spesielt ulik utgave av plata har jo ofte enorm konsekvens. Kan være massive forskjeller på ulike innspillinger.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Du sammenligner epler og pærer og de smaker selvfølgelig forskjellig.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.217
Antall liker
9.444
Torget vurderinger
2
Ripp CD til hardisk og strøm derfra og sammenlign med samme CD. Det er masse ulike masterninger på Tidal som avviker både i mixing og kompresjonsnivå. Man vet altå ikke om det er epler eller appelsin man spiser...
Du må også sjekke utgangsnivået fra DAC i Volt AC true RMS. Nivået ut på CD kan godt være ulikt det som strømmes da all strømming er volumkompensert
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Oseanna: Den transporten er idag en av markedets største no-brainers. Og imo tidenes grunn til å fortsatt ELSKE CDer😎

Digitalt er ikke digitalt er ikke digitalt. Kretser, layout, komponentkvalitet, håndtering er akkurat like viktig i streamere som i andre deler av anlegget. Hvordan kan det være så vanskelig å bruke sunn fornuft innen filbasert audio, spør jeg heller?.Tenk litt på hvilken kilde den baserer seg på. Som en start. Og hvor utrolig mye støymessig KØDD som henger seg på den signalveien. Streamere blir også bygd til en PRIS. Og da får de også KOMPROMISSER. Jo mindre produsenten har sett seg råd til å jobbe med dens internals, støyskjerming, nettverksstabilitet og sonisk håndtering, desto verre blir resultatet. Streamere er systemer i seg selv, og skal behandles deretter. Og når DE har fått sitt, kommer den analoge delen av jobben. Først strømsikring, nettverksisolasjon og best mulig dekning. Deretter passende oppløsning og håndteringsprogram, riktig software og dataløsning. Trinn tre er overføring og kompatibilitet ned på DACen. Som i siste instans skal matches med resten av anlegget og dets respons ut i rom. Samt videre til eierens ører. Via dennes preferanser, rent musikalsk. Resultatene er like variable som ved bruk av ei padde til strøm. Fordi dataforholdene er like unike som systemet de skal være del av. Hvor vanskelig er det??😈

Stikkordet er systematisk synergi. Regn da med at en NESTEN tilsvarende lydopplevelse fra filbasert kontra velmatcha CD som regel koster BETYDELIG mer. Som i hjemmekino kontra tokanalslyd, har streamingen vanvittig klare begrensninger…Begrensninger som utelukkende slår negativt ut på totalen dersom eier og brukere ikke er villige til å summarisk henrette dem. Koste hva det koste vil i tid, detaljarbeid og fokus. Tar det ti år å få til, da gjør det det..Sammenlign det gjerne med å lære seg å håndtere kassetter- resultater må jobbes for. Og den kunnskapen tar masse tid å lære, men kan brukes i alle deler av den prosess det er å bygge systemer. Brutalt sagt er ALLE kilder, enten de er analoge eller digitale, sine egne systemer.
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.538
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
streamingfunksjonen er ikke det samme som kretsløpet den går gjennom i etterkant. For alt vi vet er cd biten bedre implementert en kretsen for streaming I overnevnte tilfelle. Andre løsninger kan det være likt eller gå i streamingens favør.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.217
Antall liker
9.444
Torget vurderinger
2
Dette er jo verdens enkleste ting å dokumentere ved måling, så måling er det mest fornuftige her tenker jeg , da slipper man spekulasjon. Det er flere målinger som viser ulike jitternivå ved strømming om DAC ikke er god. Med en god streamer software som Roon får man perfekt resultat selv med en Chromecast Audio til 399 kr.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.267
Antall liker
3.286
Torget vurderinger
49
Har samme Dac og cd drev som deg.
Roon/Chromecast og Audiolab låter ikke helt likt på cd og rip av samme cd.
Roon//Chromecast og Roon/Lumin U1 mini klarte jeg ikke og høre forskjell på.
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
OK. Litt forskjellige oppfatninger, men majoriteten mener at forskjellene skyldes at ett eller annet er gjort med lyden FØR den havner hos min streamer. Det sparer meg iallfall for en del kroner!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ganske lurt, Oseanna. Jeg anbefaler å fortsette å bruke CD. Streaming er og blir et tilleggsformat når CDene har blitt så passa på som hos deg. Se på hvilken streamer som har den beste kompatibiliteten med din valgte datasetup FØRST. Bruker du Mac eller PC? Programmessig kryssforurensning skal holdes på et minimum, helst elimineres. Stabiliserer/isolerer du da nettverket, samt godtar streamingens posisjon lenger ned i hierarkiet, vil det gå bra med den også. Fordi den kun brukes til taffel og innhenting av ny musikk du ikke får nevene på i fysisk format. DACen din er da god nok til å løfte kvaliteten mer enn et par hakk..og det riktige håndteringsprogrammet er også en strøken database over HELE din samling…Kombiner dette riktig, og du har ei levelig musikalsk løsning til enhver situasjon, om du er hjemme, jobber, er på sykehus eller jordomseiling. Velg det som passer. Kvaliteten er uansett sikra i alle bauger og kanter🤠 Klassisk tilfelle av tilpasning til oppgave, det. Og en del av det å være grundig.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Ganske lurt, Oseanna. Jeg anbefaler å fortsette å bruke CD. Streaming er og blir et tilleggsformat når CDene har blitt så passa på som hos deg. Se på hvilken streamer som har den beste kompatibiliteten med din valgte datasetup FØRST. Bruker du Mac eller PC? Programmessig kryssforurensning skal holdes på et minimum, helst elimineres. Stabiliserer/isolerer du da nettverket, samt godtar streamingens posisjon lenger ned i hierarkiet, vil det gå bra med den også.
Hvordan finner jeg ut om streamer kompatibiliteten og hva er egentlig "Programmessig kryssforurensning"? Tar også gjerne i mot tips vedr. stabilisering/isolering av nettverket.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
HC: Ikke veldig vanskelig..

- Programmessig kryssforurensning: Bruker du Mac, la være å bruke programmer som egentlig er til PC. Og omvendt.
- Bruk nettverksisolatorer, boosters og padde for å sikre strøm, nettverk og dekning.
- Bruk den streamingtjenesten som gir færrest problemer og er mest sømløs på valgt klient. Sonos, for eksempel = Apple Music.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
HC: Ikke veldig vanskelig..

- Programmessig kryssforurensning: Bruker du Mac, la være å bruke programmer som egentlig er til PC. Og omvendt.
- Bruk nettverksisolatorer, boosters og padde for å sikre nettverk.
- Bruk den streamingtjenesten som gir færrest problemer og er mest sømløs på valgt klient. Sonos, for eksempel = Apple Music.
Nei ikke vanskelig:
- "Programmessig kryssforurensning" er ikke en ting da man ikke kan bruke PC og Mac programmer om hverandre uansett.
- Såkalt sikring/isolering av hjemmenett er nesten alltid bare tull og unødvendig bruk av penger. De absolutt aller aller siste jeg hadde tatt råd fra når det gjelder nettverk er de audiofile.
 
M

MarkusH

Gjest
Ikke helt sammenlignbart, men jeg kjøpte nylig en Consonance Reference DSD 1.1 for å løfte lyden av streaming til høyden av min Consonance Droplet CDP 5.0. Resultatet ble litt så som så (egentlig mer sammenlignbart med den nye billigere Parasound ZDAC jeg hadde fra før). Om det er avspilling, materiale, mastring eller hva alder er aner jeg ikke, men jeg får ikke streaming til å låte like bra. Jeg ønsker "lik lyd" fra DAC som fra CD, intet annet. Det ble spilt av Qobuz via USB (denne dacen støtter 32-bit 768khz via USB), avspilte Steely Dan's Two Against Nature i 24-bit 96khz via Qobuz og stappet samtidig inn samme CD-plate i cd-spilleren. Hvis man tar utgangspunkt i at disse filene er "like gode" burde DACen (som forøvrig er nyere, med "bedre" DAC enn snurra) spilt bedre enn cd-spilleren. Begge kildene avspilt via rør-utgangene, så går det klart i favør av cd-spilleren .... Det er mer oppløsning oppover (hørbart), da det ble skiftet frem og tilbake mellom disse to kildene, resten av lydbilde var også bedre (mer detaljer i mellomtone/bass og dypere bass). Noe skurrer her i mitt hode, når streaming av disse gode formatene ikke utkonkurrer cd-kvalitet i en CD-spiller. Den dagen da disse høyoppløste filene faktisk blir utnyttet riktig vil nok cd-spilleren måtte se seg slått, men jeg begynner å tvile på at den dagen kommer. For det skal vel være slik at 24-bit 96khz filer skal være bedre enn 16-bit 44.1khz? Mine oppfatninger burde tas med en klype salt ettersom jeg ikke har sjekket mastring etc, men det gir et uggent spørsmål om disse høyoppløste filene egentlig er verdt å betale for ....
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.047
Antall liker
2.503
OK. Litt forskjellige oppfatninger, men majoriteten mener at forskjellene skyldes at ett eller annet er gjort med lyden FØR den havner hos min streamer. Det sparer meg iallfall for en del kroner!
Sjekk også om det er mulig å deaktivere volume kontroll på din Aries Mini. Denne kan være destruktiv for lyden med kvantifiseringstøy om den ikke benytter dither. Og selv med dither kan volumekontrollen gi ulik lydkarakter enn CD avspilling grunnet matematisk avrundingsfeil og valg av ditherprofil som CD platen din ikke utsettes for ved direkte kobling til DAC.

Og sikre at transporten (Aries Mini) ikke er oppkoblet med gjordsløyfe om den er koblet til kablet nettverk. Dette gjøres profesjonelt ved å benytte en nettverkskabel uten skjerm. Trolig mindre problem om den er koblet optisk til din DAC med Toslink fiber.

Til sammen burde dette gi Aries Mini tilnærmet like premisser som CD drivverket ditt.

Som andre har påpekt, den beste måten å analysere forskjeller i lyd vil være å rippe egen CD plate for direkte sammenligning ved å strømme egen rip mot CD. Finner man forskjellene her helt minimale kan man frikjenne transporten (Aries Mini) da den mest sannsynlig nyttegjør akkurat samme programvare (connector) fra strømmeselskap som langt de fleste transporter i markedet uavhengig av kost.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte en cromecast bare for å teste. Ved direkte sammenligning med lumin U1 så er det greit å høre forskjell. Merker det spesielt på 3D, størrelse på lydbilde og dybdeperspektiv. Cromecast låter litt flatt. Ikke helt 1:1 sammenligning siden Lumin er koblet via AES/EBU og cromecast via optisk. Men jeg hadde lyst å teste siden det ikke koster all verdens.

Synes også Lumin låter bedre enn min CD spiller rett inn i samme dac.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.047
Antall liker
2.503
Jeg kjøpte en cromecast bare for å teste. Ved direkte sammenligning med lumin U1 så er det greit å høre forskjell. Merker det spesielt på 3D, størrelse på lydbilde og dybdeperspektiv. Cromecast låter litt flatt. Ikke helt 1:1 sammenligning siden Lumin er koblet via AES/EBU og cromecast via optisk. Men hadde lyst å teste siden det ikke koster all verdens.

Synes også Lumin låter bedre enn min CD spiller rett inn i samme dac.
Samme erfaring her. Jeg opplever den samme flatheten om jeg kobler CD drivverket eller Touch via Toslink. Hos meg er det derfor nærliggende å gi fellenevneren det optiske interface i M7 DAC'n skylden.

Men for å spekulere videre i om dette er generelt problem for Toslink. Om du har anledning å sammenligne Lumin sin optiske utgang mot CCA eller mot sin eget AES/EBU interface ville vi muligens bedre kunne vekte Toslink?
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
Hvor streamer du fra?? Hvis du streamer en 44,1khz 16bit wav eller flac fil burde det låte likt som cd.....hvis ikke kan det være noe feil.
låter heller ikke likt hos meg. alt skal være i orden her. wav trumfer spotify og flac lett hvertfall. jeg har testet ut spotify den siste uken. jeg har ikke gjort noen målninger men mine ører forteller meg at det er forskjeller. mine egne rippa bit perfect wav filer låter bedre en det som liger på spotify. trodde spotify skulle være cd kvalitet men det er jug det og.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Men for å spekulere videre i om dette er generelt problem for Toslink. Om du har anledning å sammenligne Lumin sin optiske utgang mot CCA eller mot sin eget AES/EBU interface ville vi muligens bedre kunne vekte Toslink?
Toslink skal være den dårligste måten å koble Lumin til dac på, så det er nok meget mulig at det er det som er noe av årsaken. Har en toslink kabel liggende så jeg kan teste i kveld for å sjekke.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
491
låter heller ikke likt hos meg. alt skal være i orden her. wav trumfer spotify og flac lett hvertfall. jeg har testet ut spotify den siste uken. jeg har ikke gjort noen målninger men mine ører forteller meg at det er forskjeller. mine egne rippa bit perfect wav filer låter bedre en det som liger på spotify. trodde spotify skulle være cd kvalitet men det er jug det og.
Spotify er 320kbit/s, CD wav er 1,4Mbit/s klart det er forskjell....
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
trodde spotify hadde oppgradert jeg. men da tok jeg hvist feil da gir det noe mer menig.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
HC: Du har tydeligvis ikke brukt Intel-baserte Mac? Poenget er at de kan bruke alt av Microsoft og IBM standardprogramvare, selvfølgelig i egne, tilpassede versjoner. Men slike versjoner pleier å være fulle av bugs, all den tid at de ganske riktig er og alltid vil være programmer til Windowsbasert PC. Og en nettverksisolator funker på samme måte for nettverket som ei padde til strøm. Resultater varierer, som sagt herover..Utfra kvalitet på eksisterende nettverk..Med det trekker jeg meg fra diskusjonen.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
HC: Du har tydeligvis ikke brukt Intel-baserte Mac? Poenget er at de kan bruke alt av Microsoft og IBM standardprogramvare, selvfølgelig i egne, tilpassede versjoner. Men slike versjoner pleier å være fulle av bugs, all den tid at de ganske riktig er og alltid vil være programmer til Windowsbasert PC.
Dette er bare tull. Mac har brukt Intel siden 2006, men går forøvrig nå over til Apple silicon prosessor, og hvis du tror at programvare som leveres på begge plattformer er laget for Windows og så "hacket" til på Mac i etterkant så er det på tide å lese seg opp på softwareutvikling. Microsoft har hatt et eget team (APEX) for MS Mac programvareutvikling siden 1997. Hvor du har det fra at Mac versjoner er fulle av bugs må gudene vite, det er i hvert fall ikke min erfaring og jeg bruker begge deler hver dag.

Og en nettverksisolator funker på samme måte for nettverket som ei padde til strøm. Resultater varierer, som sagt herover..Utfra kvalitet på eksisterende nettverk..Med det trekker jeg meg fra diskusjonen.
For å være ærlig så virker det ikke som du vet hva du snakker om. Jeg har jobbet på teknisk side innen IT siden 1994 og kjenner meg ikke igjen i noe av det du sier. Skjønner godt at du trekker deg fra diskusjonen.
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.813
Antall liker
38.465
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ja det er bare tull som kommer fra den kanten hele tiden 😡 Snart ikke en tråd der han ikke kommer med opp gulp

mvh
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Poenget er at de kan bruke alt av Microsoft og IBM standardprogramvare, selvfølgelig i egne, tilpassede versjoner.
Sist jeg hørte om IBM og standarder, må vel ha vært på 80-tallet.. Og mange av de har hengt igjen, alt for lenge! Bare se på PS/2, umulig å få drept den standarden 100%.. Idag så er det svært få som knytter IBM til veldig standardprogramvare, tror ikke veldig mange fortsatt sitter med OS/2 lengre og IBM er ikke veldig på markedet lengre heller selv om de har vært med å utvikle flere gode standarder også siden 90-tallet, så har de heldigvis sluttet med egenutviklede OS og software.
 
Topp Bunn