Hvilken vinylplate har vi kjøpt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Månedens VMP Classic ble swappet mot Al Green sin absolutte soulklassiker Call Me fra 1973. Hans fjerde på to år. De jobbet hardt den gang. Han er helt på høyden av karrieren og ikke minst når det gjelder stemmeprakt. Det er smooth & steamy hot uten å bli klissen bløtkake.

    Mastering og pressing er som Al selv, - selvsikker potent uten sjenerende daukjøtt, rusk eller rask.

    F6A9111B-1289-4484-8A85-CFF9B5F9DB4B.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg skulle ha plukket ut ett, ville jeg gått for dobbeltalbumet Rise fra 2020.

    Er det mulig å høre det nyeste (Nine) på tuben, da det i det minste på alle rene strømmetjenester kun var tilgjengelig i 99 dager (9 two times) fra det ble utgitt frem til 2. oktober 2021?? Godt at vinylversjonen av albumet er tilgjengelig utover denne datoen, og Nine ville ha vært min anbefaling nummer to hvis du bare skulle hatt to Sault album.
    Big Dipper hadde 5, 7 og Black Is, så da ble det det siste. Jeg hadde litt problemer med å finne Sault i hyllene så de måtte ut påbakrommet og finne plata i arkivet, hvilket er ganske karakteristisk for musikken som kan høre hjemme i mange sjangere. Jeg hører R&b, urban soul, afrobeat, acid jazz(!), dubstep, Tricky, og det er definitivt britisk.

    BDDB23A9-0317-4B8B-9AA7-D24D266615FA.jpeg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Sjelden jeg går for full katalog fra et band, men jeg synes som nevnt alle Sault albumene jevnt over er meget gode og spennende nettopp med mixen av stilarter som puttes i gryta. Er enig at dette er av det typiske urbane britiske slaget, og hører mye av de samme referansene som du hører her jeg har jobbet meg gjennom alle fem jeg kjøpte. Må sjekke ut Al Green plata du anbefalte, har bare to i egen samling (og som er blant de mange som jeg ikke har hørt på noen tiår)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Noen av referansene jeg hører er nok tilsiktet, andre er jeg mer usikker på.
    Om de er tilsiktet eller nærmest en del av den musikalske morsmelken, mener jeg.
    Kanskje har de hørt på mor og far sine gamle CD'er og funnet Soul to Soul og Massive Attack fra sent 80-tall, tidlig 90-tall, og senere Tricky (jeg vedder en femmer på at de har hørt på Maxinquaye).
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Så langt i februar har innkjøpsaktiviteten fra undertegnede vært rimelig høy, og innkjøpt materiale spenner musikalsk og tidsmessig ganske vidt.

    Ranja Bones fra skogene nord for Oslo er som å snike seg inn et synthesizer infisert landskap på 1980 tallet, men platen ble utgitt ifjor.

    På samme selskap som Raaja er vel Snorkel Records største juvel hubbabubbaklubb. Debuten «Drømmene drømmere drømmer» fra 2018 ble rask revet bort fra platehyllene (kun 500 ex), og brukte eksemplarer ligger nå på mellom NOK 2K - 3K brukt. Den helt nye platen er remixer av hele debut albumet, utgitt på 4 tolvtommmere som snurrer med 45 rpm. Big Dipper hadde fått inn noen få eksemplarer av totalt opplag på 500, og jeg var snar om å få denne i handleposen. Jeg synes dette er et av de beste «orkestre» i vårt land, og kommer ikke til å selge mitt ex selv om det skulle få en tilsvarende bratt prisstigningskurve som den originale (ikke remixede)

    Selv om jeg opprinnelig musikalsk ble mest dratt mot pønk, nyveiv og indie, ble det aldri til at jeg fikk somlet meg til å få drukkenbolten og poeten Jokke inn i platesamlingen min. Det er nå rettet opp.

    Har Paal Flaata i front av midnattskoret på flere album i hyllene hjemme, men har med vilje latt soloalbumene passere. Valgte nå likevel å investere i hans solo debut «In Demand», ene og alene på grunn av hans formidable coverversjon av Townes van Zandts «Second Lover’s Song» som finnes på akkurat dette dobbeltalbumet. Ikke like glad i de mest rocka låtene på plata, og liker best når Paal drar ned tempo og skrur på «crooner’n» i seg. Er vel heller ikke imponert over lyden på disse 2 lilla pvc klumpene, men med røtter fra ovenfor nevnte musikksjangre er vel aldri audiofilt lydbilde det som troner særlig høyt på listen når jeg velger hva jeg skal plukke med meg fra platehyllene.

    Fra norsk musikk til utenlandsk musikkgeni. Har en del Zappa, men mange nok hull til at nesteninstrumental plata «Hot Rats» ble med i plateposen. Kremlag som spiller kremlåter, betyr vel egentlig at jeg bare sa «på tide» til meg selv...

    «Norman Fucking Rockwell» prøvde jeg å kjøpe litt etter at den kom ut i 2019, men har hatt problem med å finne den i fysiske platebutikker jeg har ramlet innom. Var glad jeg endelig fant den hos Platekompaniet på vei fra Big Dipper til Oslo S for å ta toget hjem.

    Måtte ha noe nytt, og hva da med å kjøpe en som har ung i etternavnet. Her har han sammen med noen gale hester (gale gamle øk er vel det riktigste) laget noen låvesanger. Dette må ikke forveksles med lovsanger, eller med det mer internasjonale begrepet Love Songs. Her som på Flaata albumet, synes jeg det er best når Neil og hestene kjører i lett trav, og personlig synes jeg faktisk ikke at det som skal «rocke» mest på plata er det som rocker best....

    Bonobos nye dobbeltalbum «Fragments» leker seg med litt større lydbilder og med masse forskjellige gjester som bidrar med sine ulike stemmeprakter inn i fragmentene. Det låter moderne, varierende og spennende, men samtidig blir jeg ikke enig med meg selv om det er musikk som jeg burde være redd dukket opp som heismusikk eller som muzak i en urban skobutikk.

    5AAE30AB-1383-4BCC-B7C5-EE7B42EADD98.jpeg
    471EE9A3-6BAC-49A8-A666-30BEAB5D13FC.jpeg
    778FB560-5155-48D8-A81C-61E35E86A72E.jpeg
    777DC409-6023-4EA8-A3FC-93358144FBA6.jpeg
    55107389-E1D1-4B9E-B645-A485E5FC6EE0.jpeg
    4786BFC7-C6BA-4D79-B259-8C1B7F11A213.jpeg
    BDF5C41A-AAC3-44BF-89A9-750817F30AEA.jpeg
    8DD1CCA3-B132-43DC-9986-D8FEC3C4F948.jpeg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvor handler dere plater for tiden? Er det kommet noen nye norske online butikker som kan anbefales?
    Har tidligere kjøpt endel hos The Garden men utvalget er begrenset nå, så det er Platekompanet og Big Dipper som har blitt brukt mest de siste årene, men synes det er til tider dårlig info om hvilke utgave de selger (ex Jazz re utgivelser) og tildels feil info (ex Limited Edition på Blue Note ).
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    7 av de 8 jeg kjøpte over ble handlet inn etter fysisk oppmøte hos Big Dipper, og NFR! ble tatt med fra Platekompaniet butikken i Oslo City.

    Det jeg har kjøpt online det siste året har i hovedsak kommet fra iMusic i Danmark. På imusic.no som er momsregistrert i Norge er prisene oppgitt i norske kroner inkl mva, og kun frakt kommer i tillegg. De beskriver godt hvilke utgivelser hvert kjøpsobjekt er, og det er lett å følge opp ordrestatus på hver enkelt ordrelinje i en bestilling hos dem. Liker ikke å anbefale dansk fremfor norsk, men for meg gjelder fysisk kjøp i norsk butikk og ofte dansk når platebutikken skal være online. Utvalget er også meget bra hos iMusic, men på audiofil utgivelser er Acoustic Sound og Elusive Disc i USA og PM audio her hjemme bedre alternativ.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Endelig kom disse, pakker fra platekompaniet tar sin tid etter at dem begynte å bruke helt hjem, tar over dobbel så lang tid en det gjorde med posten, men nå er de endelig her 😊

    85667F73-F570-411D-BD78-960A41260AB3.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. Her går det stort sett lynkjapt med helt hjem og raskere enn med posten. Spesielt siden HH leverer hver dag, hele uka, inkl. søndag.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Langt over et år siden siste kjøp!

    Manglet denne av PJ Harvey som er re-utgitt.

    let england shake.jpg



    Nytt Art Blakey album fra Blue Note, ikke fra Tone Poet eller Classic serien.

    Blue Note Records has released First Flight to Tokyo: The Lost 1961 Recordings, a thrilling previously unissued live recording of Art Blakey & The Jazz Messengers captured at Hibiya Public Hall in Tokyo on January 14, 1961.

    First Flight To Tokyo The Lost 1961 Recordings (VINYL - 2LP).jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det Mingus albumet er bra... (og Lonely Woman med Toneff er og meget bra)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Nina S har jeg på tape og gammel vinyl....derfor ville jeg sammenlikne med en reissue
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt så mye på Jimmy Smith, fyller på litt, Chicken... albumet har jeg på cd de to andre er nye for meg.

    Back At The Chicken Shack.jpg


    Home Cookin' - Blue Note Classic Vinyl Reissue Series.png


    Prayer Meetin' - Tone Poet Series.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne har jeg på en par cd utgivlser, men Wayne Shorter i Tone Poet serien = kjøp.


    WS_ALLSEEINGEYE_PROD_SHOT.png
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.284
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for de pengene kjøper jeg heller tape versjonen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    for de pengene kjøper jeg heller tape versjonen
    Du får ikke mye tape for under kr 400... Så A love supreme fra AP lå på $500, blir vel 7-8000 her det? For mye for meg for litt over 30 min musikk, men har man råd så hvorfor ikke.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Clasisc Serien til Blue Note er jo en gavepakke til de som vil ha flotte analoge utgaver av de mest klassiske Blue Note Albumene. Ikke de flotteste coverne men disse har vel aldri vært tilgjengelig i denne kvaliteten til så gunstige priser.

    Denne manglet jeg fra Music Matters serien.
    JackieMcLean-DestOut_1LP-ProductShot.gif


    Dette var et ukjent album for meg men Lee Morgan og Grant Green.
    ReubenWilson-LoveBug_1LP-ProductShot.png


    Dette har jeg vel på en re-issue fra 1975, men klarte ikke å gjøre den koblinger når jeg bestilte.
    HERBIENICHOLS_PROPHETIC_PROD_SHOT_vol1front.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De eldre Blue Note utgivelsen med sesson foto av Francis Wolff er som små kunstverk for meg, var en liten nedtur med de nyere innspillingene uten disse fotoene og ikke gatefold, men samme til pris. Det er ikke overlapp mellom Music Matters sine utgivelser og disse så de komplementerer hverandre. De var direkte rimelige når de første utgivelsen i serien kom i 2019.


    Andrew Hill er en favoritt.
    ANDREWHILL_PASSINGSHIPS_PROD_SHOT.png




    SONNYCLARK_MYCONCEPTION_PROD_SHOT.png


    Har noen Pacific plater med Mulligan, men ikke denne. Universal eier rettighetene så det er noen av disse i serien.
    LEEKONITZ_GERRMULLIGAN_PRODSHOT.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne har ikke i noe format og var den siste jeg kjøpte i dag.

    MT_EXPANSIONS_PRODSHOT.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har kjøpt Art Blakey på Sam Records? Jeg bestilte 4 album fra SR rett før denne kom og planen var å bestille denne når den kom. Er dyrt å bare bestille et album så tenke jeg venter litt, det ble lite fokus på vinyl i 2021 og nå er den selvfølgelig utsolgt. Er ikke på streaming eller cd så lurte litt på hvordan den var (musikken) om noen har kjøpt den?

    Flott BN inspirert cover på denne.
    art balkey sam.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har kjøpt live in Paris via Big dipper, tok 4-5 måneder før den kom så regnet egentlig med at den ikke kom men plutselig endag var den i kassa.

    Ikke rukket å høre på den enda.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjøpt live in Paris via Big dipper, tok 4-5 måneder før den kom så regnet egentlig med at den ikke kom men plutselig endag var den i kassa.

    Ikke rukket å høre på den enda.
    Får håpe på et 2nd pressing på denne da han har gjort det på noen ser jeg. Tror det også var en 3dje for Nathan Davis with Georges Arvanitas Trio – Live in Paris – The ORTF Recordings 1966/67. 2dre pressen var en av de jeg bestilte før Blakey kom ut. Gikk også glipp av Lester Young som var en av de tidlige. Hadde den og en Chet Baker i bestilling i flere år men fikk dem aldri.

    NathanD-w-OBI_V2.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    På dørmatta lå det i dag en sending med litt fra ulike verdenshjørner:

    Fra Australia: RY X (hvor den ukjente er lik Cuming) serverer stort sett melankolske popsanger som ofte bygges opp av looper med repetisjoner av et musikalsk strukturerte tema som ofte på lytteren kan bli litt «hypnotisk» (i mangel av å finne et mer beskrivende ord)

    Fra USA: Mitt eneste kvinnelige alibi i denne forsendelsen er Annie Erin Clarke, som vel er mest kjent under sitt artistnavn St. Vincent. Hennes nyeste «Daddy’s Home» sies å være inspirert av at faren ble sluppet ut av sitt fengselsopphold i slutten av 2019. Musikken fra alternativ båsen er jo fengslende mok, og ganske variert i både i lydbilde, musikalske uttrykk og stilarter. Mener Wikipedia brukte et uttrykk som psychedelic lounge-pop for å beskrive dette albumet.

    Fra Mali: Fra kongen av ørken-blues kommer her «The Source». Som vanlig viser han her frem at han er en gitarist av klasse. Det levnes ingen tvil om at han har sine musikalsk røtter trygt plantet i den afrikanske tradisjonen, men det har heldigvis falt noen dråper vestlig inspirasjon ned i den tørre ørkensanden.

    Fra furet værbitt: Hardingfela har hovedrollen når Erlends trio trår til på plata «Åra». Dette er tradisjonsmusikk revet ut fra alle tradisjonene og dyppet i masse improvisasjon og alternative klanger. Erlend med utstrakt bruk av pizzicatoteknikker på fela fylles ut av ekstremt godt trommespill fra Øyvind Hegg-Lunde og Stephan Meidell krydrer det hele med sine gitarer og sin elektronikk. Hvis dette er fremtiden til norsk folkemusikk, tar jeg gladelig på bunadssko og tramper fornøyd inn i fremtiden...
    BDA9BDEF-23D5-402A-8867-ED6CEC5B6195.jpeg
    EAD0C9DA-FA85-45B1-9E93-DAEC7B7EA27A.jpeg
    81500FFA-CEF2-46F1-9FB5-FCBCA6DA256D.jpeg
    372D015B-E039-4684-8E92-7BA0A21A22C9.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.076
    På dørmatta lå det i dag en sending med litt fra ulike verdenshjørner:

    Fra Australia: RY X (hvor den ukjente er lik Cuming) serverer stort sett melankolske popsanger som ofte bygges opp av looper med repetisjoner av et musikalsk strukturer tema som ofte på lytteren kan bli litt «hypnotisk» (i mangel av å finne et beskrivende ord)

    Fra USA: Mitt eneste kvinnelige alibi i denne forsendelsen er Annie Erin Clarke, som vel er mest kjent under sitt artistnavn St. Vincent. Hennes nyeste «Daddy’s Home» sies å være inspirert av at faren ble sluppet ut av sitt fengselsopphold i slutten av 2019. Musikken fra alternativ båsen er jo fengslende og ganske variert i lydbilde og uttrykk. Mener Wikipedia brukte et uttrykk som psychedelic lounge-pop for å beskrive dette albumet.

    Fra Mali: Fra kongen av ørken-blues kommer her «The Source». Som vanlig viser han her frem at han er en gitarist av klasse. Det levnes ingen tvil om at han sine musikalsk røtter trygt plantet i den afrikanske tradisjonen, men det har heldigvis rente noen dråper vestlig inspirasjon ned i den tørre ørkensanden.

    Fra furet værbitt: Hardingfela har hovedrollen når Erlends trio trår til på plata «Åra». Dette er tradisjonsmusikk revet ut fra alle tradisjonene og dyppet i masse improvisasjon og alternative klanger. Erlend med utstrakt bruk av pizzicatoteknikker på fela fylles ut av ekstremt godt trommespill fra Øyvind Hegg-Lunde og Stephan Meidell krydrer det hele med sine gitarer og sin elektronikk. Hvis dette er fremtiden til norsk folkemusikk, tar jeg gladelig på bunadssko og tramper fornøyd inn i fremtiden... Vis vedlegget 787930 Vis vedlegget 787931 Vis vedlegget 787932 Vis vedlegget 787933
    Åra er en nydelig plate, men når du først har havnet der så bør du også kjøpe inn Lokk, den er ikke dårligere. Salika, Molika der de har med seg Frode Haltli er også veldig fin.

    I samme slengen så kan man jo også nevne platene til Morgonrode. Og så kommer Benedicte Maurseth med ny plate på Hubro i slutten av måneden, er jo litt i det samme landskapet som Apneseth.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel i din musikalske tråd her på sentralen at jeg først fikk med meg at jeg måtte sjekke ut Erlend Apneseth, så takk for den viktige anbefalingen! Lokk er satt i bestilling i dag...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn