Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Aftenens utvalgte viner. Rimelig samstemt mot hva som serveres gode venner i kveld
    PXL_20250927_091353634.jpg

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det så jo spenstig ut. Kan du avsløre hva som skal fortæres av fast føde?
    Naturligvis; Forrett risotto med parmaskinke og fersk sopp. Dette får selskap av en Pigato fra 2023. Hovedretten er pannestekt lyr og den serveres sammen med en voldsomt spennende rødvin fra Mallorca, Can Axartell 2021. Desserten består av utvalgte oster som akkompagneres av en champagne fra Legras &Haas. Er ikke fremmed for at når champagnen er avsluttet så tar vi en gresk rosévin for spenningens skyld;La TourMelas Idyl.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    774
    Sted
    Aarhus
    Fikk servert denne vinen på Italiensk restaurant nylig, den smakte usedvanlig godt.
    Finner ikke samme hos VM eller SB, skal forespørre VM om det finnes gode alternativer, men kanskje noen her inne kan og vet?
    S
    Vis vedlegget 1148775
    Jeg ville startet her og se om du eventuelt kan matche årgangen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.145
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært på reise og blant annet tilbrakt 3 dager i Wachau der vi blant annet spiste hos Hofmeisterei Hirzberger i Wøsendorff, en favoritt der jeg har vært 2 ganger tidligere. Michelin anbefaling uten stjerner (jeg har vært på et par enstjernere som har vært dårligere). Her er temaet vinlisten, vi drakk:

Huber.jpeg

En meget komleks og elegant Pinot, prissatt til 86 Euro på listen (899 på polet). Drikkes lett avkjølt, som mye tysk Pinot blir den lett plump med varme.

Alzinger.jpeg

En fantastisk produsent, en av de 5 beste i Wachau, i en av de beste årgangene i Østerrike på lange tider. En strålende og kompleks vin med fantastisk lengde som ga meg hvit Corton assosisjoner og uten problemer kan matche mange hvite toppburgundere. 77 Euro på listen.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.719
    Torget vurderinger
    2
    Dette var en skikkelig overpriset drittvin
    Beskrivelsen er ikke i nærheten av å stemme.
    Lite duft, grei start, man avslutter ikke i stil. Kort avslutning med sure tanniner. Jeg har intet i mot tanniner men disse var dårlige. Fæl kombinasjon med andebryst. Den neste vinen jeg omtaler hadde nok passet bedre. Men denne visen passer ikke til noe som helst. Gresk pappvin er bedre. Cru de Prestige du liksom..
    IMG_8760.jpeg

Denne derimot som koster 100kr mindre er helt suveren og nydelig på alle vis.nøt den til oksegryte
    IMG_8725.jpeg

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Ofte blir man skuffet, enig. Kjøper ofte nye ting, noe godt men ikke alltid, nei. Noe veldig dårlig også. Vet ikke helt om polets innkjøpere har smakt på varen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.145
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er er vel en BU vin så nei, dette er ikke noe polet hat kjøpt inn. Når det er sagt så er 2021 en meget trøblete årgang i Bordeaux, men importøren Autentico pleier å vite hva de driver med. Balye er ingen vesentlig appelasjon i Bordeaux for øvrig.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Er ikke sikker men har prøvd noen såkalte biologiske viner men liker ingen, minner mest om ripssaft, tynn og lite farge og tyngde.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.719
    Torget vurderinger
    2
    Ofte blir man skuffet, enig. Kjøper ofte nye ting, noe godt men ikke alltid, nei. Noe veldig dårlig også. Vet ikke helt om polets innkjøpere har smakt på varen.
    Det har de kanskje ikke , har sett at hyllebeskrivelsen er direkt oversatt fra det produsent har skrevet på flasken

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.719
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke sikker men har prøvd noen såkalte biologiske viner men liker ingen, minner mest om ripssaft, tynn og lite farge og tyngde.
    Samme erfaring, helt til jeg smakte Tannerie som jeg likte veldig godt.
    Snakket med en vinbonde om økologisk vin han lagde begge deler på samme marker med samme drue, han fortalte at økologisk in skiller seg fra vanlig han lager kun ved at det brukes litt mindre sprøytemidler rett før innhøsting ellers er det det samme bare markedsbløff så han men markedet etterspør det , derfor gjør de det

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn