Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    En flaske BdB Champagne for å starte og deretter marsanne til gravlaksen. M. Chapoutier Deschants matchet veldig bra til gravet fisk med sitt fete og fruktige krydderpreg. God vin som tåler smaksrik mat.


    LA12UT59JJ600IK.jpg
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ikke er spesielt glad i er surhet, og har hatt noen viner med nettopp dette. Typisk har jeg smakt det noen pinoter og sangioveser. Det er vel ikke bare pga syren?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Polets sider har jo data på syre. Kan jo kanskje sjekke syrenivået på de det gjelder. Men det kan ha med balanse å gjøre. De du nevner er jo viner som gjerne har en del syre, men det gjelder jo mange andre viner også.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    I går hadde vi lammecarré med fløtegratinerte poteter, rotgrønnsaker og rødvinsaus. Det sies at lam og Ribera del Duero står godt til hverandre. Så det ble en magnum av denne:
    0D9C9DB3-0E12-439F-B408-1EB7986D284C.jpeg

    Dette er en nydelig Ribera dD vin, det var en super match. Og sjeldent mye skryt av vinen fra gjestene. Denne vinen trenger en relativt høy temperatur for å blomstre. 16 grader er minimum.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer nok. Hadde en Faustino 1 2010 forleden. For kjølig ble den i overkant syrlig og skrinn i frukten. Straks den nærmet seg 17 C ble det noe helt annet med dybde og rikhet. Perfekt lammevin om noen slår kloa i noen flasker, og kan lagres lenge....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja, Faustino 1, 2010 må vel være best buy på tax-free for tiden. Bra kjøp på polet også!
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Utmerket Chablis som får deg til å tenke at nå sitter du ved Middelhavet bak Ray Ban Double Bridge og sløver på alt det vakre som flyter forbi. Glatte kvinner som kommer inn og ut av fokus med sine sjøgressaktige bevegelser, en seilbåt som glir på det pungkrympende havet, en Dansk lakridspibe og noe blomstrende tradjazz.
    Snart er alle motstandsløse.


    CA620HM7600IFR.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde det var provencalsk rose som gjaldt på croisetten?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fik lyst å åpne en flaske i kvell. Ikke mye å skryte om på hyllene, så det blev bare en P J Astruc, Rouge Classique 2019.
    Drømte meg tilbake til dengan lillebrorsan tjente mye penger :ROFLMAO:
    Han brukte å invitere 10-12-14 gutter på vinsmakning på hans bursdag. Vi blev delt opp i hold på 2, og fik så vin
    inn i karaffel og skulle gætte på Land, Område og kunne vi gætte hvilket Chateau var det extra point. Det sammen med
    en masse fantastisk mat gjorde noen av disse bursdagene helt uforglemmelige.
    Hadde aldrig selv råd 😂, så gledede meg villt til 26 nov. hver år. Ja ja..... det var dengang :love:

    Bror1.jpg

    Bror2.jpg

    Bror3.jpg

    Bror4.jpg

    Bror5.jpg

    Bror6.jpg

    Bror7.jpg

    Sakner en sponsor 😁😁:cool:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært med på en del sånt. En gang i tiden kostet ikke disse vinene all verden. Knekket selv en Roumier Ruchottes Chambertin 1999 på et treff for en måneds tid siden. Kjøpt for ca 900 kr i sin tid, i dag omsettes den i London for 30k, og selv om nye årganger nok er noe rimeligere er de umulige å få tak i. Hadde vel glatt gått for 15k på Blomquist. Har enda noe Lafitte kjøpt for 800 kr, og noen fler Roumier og Mugnier Grand Cru liggende, men det tynnes.

    Petrus står dog fortsatt på bucket list, og der blir den vel stående...
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken vin bør man ha i glasset? (Og det gjelder ikke bare pappviner.

    Den eneste vinen som ikke inneholdt pesticider, var den økologiske rødvinen Gosa, som ikke selges som pappvin på Vinmonopolet, men fås på flaske, eller finnes på Systembolaget for de som gjerne drar på harryhandel. De høyeste nivåene av glyfosat ble påvist i vinen Ruby Zin fra California med 28 milligram per liter. Til sammenligning er grenseverdien for dette stoffet i drikkevann på 0,1 milligram per liter. Selv om vi vanligvis ikke drikker vin som vann, er det bemerkningsverdig at Ruby Zin inneholder 280 ganger grenseverdien for bekjempningsmiddelet.

     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om noen vil kvitte seg med giftig vin, så har jeg et mottak med biologisk nedbryting her i Bergen som på maks kapasitet håndterer 1-2 flasker i døgnet.

    Garanterer at ikke noe går til spille, alt brytes ned.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    08 Perrier-Jouet - Belle Epoque
    Fløyelsmyk champagne på en seng av hvite blomster.

    BE08UG41KI50JB.jpg

    Belle Epoque



    Well-acquainted with the touch of the velvet hand
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hvor fant du kaviar?
    På Kastrup, 125 g pakket i kjølebag. Damen sa det var trygt å frakte den i minst 6 timer, og SAS var elskverdig nok til å satte den på kjøling fra Oslo opp til Nord-Vestlandet.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje den beste i Chateau neuf de Pape. Strålende vin. Men koster litt…
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Til hva slags mat er Chateau neuf de Pape den perfekte match?
     

    JIK

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Den passet perfekt til rustikk gryte med høyrygg og rosenkål som tilbehør.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Rustikk gryte…. Er det tradisjonelt franske grønnsaker og urter?
     

    JIK

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Er ikke så opptatt av oppskrifter. I gryten brukte jeg høyrygg av Dexter. I tillegg gulrot, løk, hvitløk og sellerirot. Tilsatte noen laurbærblad, en hel kanel, hermetiske tomater, litt chipotle og porter øl. Det hele stod i ovnen ca 6 timer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Medoc 2010, i medium pris, men håpløst, gir noe langt under forventning. Ikke kjøp tror jeg IMG_1639.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Medoc 2010, i medium pris, men håpløst, gir noe langt under forventning. Ikke kjøp tror jeg Vis vedlegget 776141
    Hva var feil her? Litt for ung eller noe annet?

    Jeg har kjøpt noen modne Bordauxer de siste par årene, 1996-2004. Til 3-400 kr. De har innfridd. Ikke topp vin, men moden Bordaux med ok kvaliteter og verdt prisen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Hard bly-smak, ikke behagelig og bløt, ikke korket tror jeg. Fårsåvidt riktig duft men Bordeaux viner er ikke enkelt. Mer kan jeg ikke si eller beskrive.
    Jeg har aldri smakt de skikkelige dyre bortsett fra Ch. Haut Brion men det var i 1975 og den gang var jeg så ung at jeg likte ikke rødvin.
    Ja polet har noen gamle Bordeaux viner til en brukbar penge, som jeg har prøvd og er vel ok.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Så kjipt.

    Siste Bordeaux-kjøp var Chateau Citran fra 1996. Den ble anbefalt av en kar på Facebook og jeg rakk en bestilling før den var borte. Den er glimmers til B&B - biff og bernaise. Ikke en eksepsjonell vin til prisen, kanskje, men absolutt verdt sine ca 400 kr. Og kjekt å ha noen liggende til den rette biff-anledningen.

    Jeg smakte Chateau Palmer på 90-tallet. Fra 80-tallet. Den var så kraftig at den måtte spises med kniv og gaffel. 😁 Den ble nok tatt for tidlig, men den gjorde et stort inntrykk. Har også smakt en eller to av førstecruene i Bordeaux, men de var over middagshøyden og ikke noe å skryte av. Så jeg tenker at man bør kjøpe vin som ikke er dyrere enn at man kan ta seg råd til å drikke den når som helst.

    Akkurat nå synes jeg det er lett å gjøre gode kjøp i 200-500 kronersklassen i Italia, og også i Spania. Ja, høyere opp i pris også, men der ferdes jeg bare helt unntaksvis.

    Jeg tror kanskje det beste jeg har smakt har kommet fra burgunder, med Bordeaux ikke langt bak. Men det har blitt servert av folk med mer peiling på vin, større vinkjeller og dypere lommebok enn meg. Men det er mye digg i lavere prisklasser og rimeligere distrikter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn