Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.562
    Torget vurderinger
    1
    Rimelig vin som kan lagres og som vil utvikle seg. Naturlig, uten tilsatte sulfitter. (Drakk 2015-årgangen)

Herlig dyp rødbrun farge, mye frukt og blomster. Priset under hva man drikker og så lovende at det er verdt å sette en kasse et sted den kan glemmes i noen år.

Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Malbec, Merlot, Petit Verdot
    100% Merlot på linken jeg fant (2016)??
    Stusset selv over at den ble påstått å være en blend da jeg googlet vinen, for slik smakte den ikke (var nok for kjapp med cut&paste).

Og virker også mer logisk med tanke på at den ble anbefalt meg som lagringsverdig, at den er 100% Merlot. (Vinmonopolets er det).

Verdt å prøve.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Bergen
    Nå er vel alle de andre druene nevnt i den opprinnelige linken (Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Malbec, og Petit Verdot) ansett som mer lagringsdyktige enn den mer saftige og mindre strukturerte Merlot…..:rolleyes:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.562
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel alle de andre druene nevnt i den opprinnelige linken (Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Malbec, og Petit Verdot) ansett som mer lagringsdyktige enn den mer saftige og mindre strukturerte Merlot…..:rolleyes:
    Fra hva jeg har lest her inne, vet du langt mer om vin enn hva jeg gjør. Så jeg ser frem til hva du syns om La Perouse!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Bergen
    Nuvel. Det var vel bare en antydning om ikke å overvurderte lagringsevnen til en 100% Merlot på et relativt grunnleggende nivå. Blend viner lagrer som regel bedre, og så er det alle unntakene som gjør vin så spennende. Ingen vil vel hevde at Petrus lagrer dårlig.....

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Trondheim
    Jeg drakk for øvrig en 1990 Grand Puy Lacoste i går. Den var klart på vei ned, men veldig behagelig drikke. Nydelige bløte tanniner, men når man skulle beskrive smaken ble det vanskelig, for det var egentlig ikke så mye smak å beskrive. Lite bær, men man kjente jo antydningene av lær, blyant og cedertre som man jo skal ha i en god Bordeaux fra Médoc-området (i dette tilfellet Pauillac), men det var veldig svakt. Den var nok bedre for 5 år siden. Bra den ble åpnet nå og ikke fikk ligge lenger.

Sist redigert:

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.973
    Dette er en av mine vante travere når vi skal være litt finere enn vanlig på det:

protos.JPG

En femtilapp billigere på taxfreen på Gardermoen for de som frekventerer den ofte. Fin til rødt kjøtt.

Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    5.966
    Sted
    oslo
    noen som erfaring med siciliansk rødvin fra Frank Cornelissen, og har noen anbefalinger?

65finger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.10.2015
    Antall liker
    1.611
    Torget vurderinger
    0
    brunello er favoritten fra Italia
    denne skuffer aldri
    thumb_463x1162_2013-3833-750.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Bergen
    Har et lite barnerov på gang.

Cras.jpg

PS Øst-Europa er på gang. Spennende å følge med.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    401
    Sted
    NO-6600
    2009 Michel Turgy Grand Cru, 100% Chardonnay.

Like god til frokost som til kvelds.

M883T108.jpg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    1.261
    Etter å ha brukt det meste av dagen på å gjøre klart for hjemmekontor for både madammen og meg på ubestemt tid så nyter jeg glass godt avkjølt og luftet Grüner Veltliner fra Pichler-Krutzler i Wachau.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    401
    Sted
    NO-6600
    I disse krisetider tar man det selvfølgelig litt rolig og ikke spretter den mest kostbare Champagnen, Bollinger Spesial er en gylden middelvei for en nøktern livsstil.

B112OL34I82.jpg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    401
    Sted
    NO-6600
    I følge Cellartracker kjøpte jeg inn en håndfull av disse i mai 2018. I følge samme nettsted ble forrige flaske skyllet ned i juni 2018 med kamskjell som unnskyldning. Nå, snart to år etter, er verden selvfølgelig en hel annen med unnabakke og greier, og nå er det det blinis og kaviar som gjelder.

Tja, A D Coutelas vingtage skuffer aldri. Gode bobler!

ADC3214012.jpg

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Trondheim
    Her har det gått i Chablis den siste uken. Et glass i ny og ne. Coravin er din venn.
    2008 Christian Moreau Chablis 1 Cru Vaillon

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Bergen
    Vi er tre hjemme, så en flaske på en kveld er akkurat passe. I går kveld en Pontet-Canet 2012, en 5 Cru fra Paulillac som de senere år har seilt opp som en av stjernene. Alt for ung selvsagt, men jeg har det siste året smakt et par 2012er som har drukket bra, bla en Gruaud-Larose, så hvorfor ikke. Svær ut av glasset, mineraler, plommer, solbær og eik - men eiken er ikke toastet og balanserer frukten bra. Med et par timer strammer den seg opp noe, blir mindre plommete og rødbærstoner dukker opp.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Trondheim
    Her blir det en 1995 La Lagune til middagen. Det skal være en tøff årgang, men La Lagune er jo en Margaux og det skal vel være blant de bløteste av Médoc-vinene. Det blir spennende. Må få drukket unna noen av vinene fra disse årgangene før de blir for gamle. 25 år bør være innafor.

"1995 Bordeaux Wine – Tannic and austere, this vintage is better suited for fans of old school, traditional styled wine. The wines from the Right Bank, Pomerol and St. Emilion are perhaps slightly more successful. Drink or hold 90 Pts"

Da har jeg tatt en første smak (brukte Coravin). Vinene er mørk rød. Ingen antydning til aldring på farge. Hovedingrediensen i luktbildet er lær og kanskje noe blyant. Mye tanniner, men de er myke. De dominerer smaksbildet. Jeg tror jeg skal åpne flasken og gi den et par timer på karaffel. Kanskje frukten kommer bedre fram da.
    Vinen er absolutt ikke dårlig. Antagelig over toppen, men jeg er ikke sikker på det. Kanskje den er helt på topp nå. Uansett er det riktig å åpne den nå. Den blir ikke bedre.

PS: Jeg sa at det var en Margaux, men det er vel strengt tatt en Haut-Médoc, så den ligger mellom Margaux og byen Bordeaux og er vel den sydligste 1855 klassifiserte Médoc-vinen.

PPS: Den hadde godt av 1 time i karaffel. Tanninene myknet enda mer og frukten kom fram. Ikke så mye frukt, men vesentlig mer enn før luftingen. Vinen var nok helt på topp. Den hadde ikke blitt bedre av å ligge lenger, men for 5 år siden hadde den nok vært for tannisk og tøff i smaken. Poeng på Parker-skalaen? Jeg vil gi den 88, noe som slett ikke er ille for den årgangen.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Bergen
    Minner litt om Burgund da. "Tannin management" var essensielt også i Burgund, og Frederic Mugnier fortalte meg på en minnerik middag (sammen med hans kone og datter) der vi bl.a. mye annet drakk tre årganger av hans Musigny, at han ikke var fornøyd med hvordan han hadde håndtert det i den årgangen. Det samme hørte jeg fra de Vogue en minnerik kveld rundt 2005 en gang der bla 95 Musigny ble drukket.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    401
    Sted
    NO-6600

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Avanserte bobler du drar frem, Jane. Fascinerende å lese. Har du egen samling?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    401
    Sted
    NO-6600
    For å piffe opp tapasen til en ny opplevelse anbefaler jeg å forsøke en tørr og fet Gewürztraminer, eksempelvis Charles Sparr. Glatt, fet, mektig, duft av hvite blomster og 15% alc.
    I disse koronatider bestilte jeg tapas fra lokal leverandør, levert på døra. Det anbefaler jeg alle å gjøre, vi trenger en fungerende verden når bladene legger seg på våt asfalt og en merkelig sommer en gang går inn i historien.

TP007Z334Q4.jpg

Men før det, som en starter, trykker vi ufortrødent på med bruschetta og en litt snill champagne. En blend av ulike årganger og druer som har ligget i kjelleren i en del år. Rund i kantene og små hvite bobler (hvis det går an å gi bobler en farge).
    Skal man drikke hvitvin etter champagne så velg en kraftig en, se over, slik at du nuller ut champagnen og at du ikke sitter og lengter etter mer av det samme..

TP133TV787H1.jpg

Bon appetit!

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    401
    Sted
    NO-6600
    2012 Pol Roger
    Fin champagne basert på PN og Chardonnay. Avslepent syrlig og roper høyt etter umami og salt, kylling er et naturlig valg til denne.

PR4033UW22D1.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn