Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Må jo være den perfekte onsdagsvinen... :unsure:
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi er en gjeng vinentusiaster med lang fartstid som samlere som samles ganske ofte i mindre lag.3 av flaskene over er mine - de to Barolo ene + Rousseau, de øvrige fra ymse middagsgjester. Haut Brion 63 er kjøpt på en Blomquist auksjon. Det har blitt drukket mye - svært mye - på dette nivået opp gjennom årene og bildene her er bare de mest bemerkelsesverdige fra disse 3 treffene i februar. Leoville og Batard har nok lagt i eiernes kjellere siden de var å få på polet.

    Det var for øvrig en eksepsjonell Clos des Papes 1995 på bordet også i går kveld.

    Fra tider med mer levelig vinpriser minnes jeg en 50 årsdag med 12 årganger av Ramonets Montrachet på bordet, et Krug Clos des Mesnils treff med en stor champagne samler (85 årgangen er fortsatt den beste champagnen jeg har smakt), et Monfortino treff med viner tilbake til 1943, samt et par legendariske Madeira treff som trakk samlere fra hele landet og viner tilbake til 1790.

    Laptopen er full av bilder men ikke minst fantast iske minner og et fortsatt levende kameratskap med mange av disse tullingene....

    I dag har markedene eksplodert og det er utenkelig få tak i sånt lenger. 12000 kr for Faiveleys Musigny 2019? Jeg har fortsatt Mugniers Musigny i kjelleren fra den gang den kostet en tusenlapp og minnet om å ha vært på middag med Mugnier familien med flere årganger Musigny på bordet på begynnelsen av 2000 tallet. Eller da vi var på besøk hos de Vogue i 1999 og ble forært en Musigny 1989.....og hos Sauzet senere samme dag og smakte fatprøver fra begge Montrachet fatene deres.

    Eller på høyloftet hos Barthod i Chambolle og med servering av kaker og vin fra faren og moren til Ghislaine, eller da vi besøkte Lucia Sandrone og gamlefar selv som den perfekte gentleman han var serverte oss spekemat. Eller en fantastisk lunsj med gammel portvin hos Niepoort i Douro i 2014. Eller et spontant dropin med meg og kona en lørdag hos Marc Angeli i Loire hvor vi på stående fot ble mottatt som gamle venner med masse åpnede flasker til tross for skolefransk...det ble mye eller her, listen er lang og kan forlenges. Moosbrugger hos Gobelsburg, Rheinhold Haart i Piesport og Wilhelm Haag i Brauneberg, Roberto Massolino i Serralunga, fantastiske gentlemen som har brukt timer på å lære opp entusiastiske norske amatører, og jeg går fortsatt med noen av visittkortene deres i lommeboken når det blir anledning til å reise igjen.

    Det som ofte har slått meg er hvor godt jeg og andre har blitt mottatt dersom vi viser genuin interesse og entusiasme, og har gjort hjemmeleksa. Som den gangen en butikkeier i Alba låste sjappa og trakk meg med på bakrommet for en nærmere diskusjon og fremvisning av butikkens hemmeligheter da han ble klar over at denne turisten visste litt om ulike kloner av Nebbiolo druen i forbindelse med en diskusjon av Cavalottos Baroloer.

    Fullt så glad ble ikke gallerieieren i Auxerre da jeg tømte hans kombinerte kunst og vinbutikk for alt han hadde av Raveneau Chablis sommeren 2010...35 euro for Raveneau Grand Cru den gangen euroen var på 8. Hadde fått et tips fra en svensk samler om adressen, verdien av et nettverk om man har denne interessen kan ikke undervurderes. Da jeg kom inn noen år senere hadde han gjemt Raveneau under disken og kvotert de - han hadde vel lært, men jeg fikk nå forhandlet til meg noen flasker til fortsatt gode priser. Her i Norge ligger man i kø for de.

    Fantastiske viner selvsagt, men det mest verdifulle er minnene og kameratskap. Disse tingene kan ikke kjøpes for penger. Dessverre kan unge mennesker med en gryende vininteresse i stor grad nå glemme slike opplevelser. Pengene flommer og produsentene oversvømmes. Og folk ligger i kø i ukesvis for å sikre seg en flaske. Sjarmen er borte og pengene har overtatt. Jeg har åpenbart blitt gammel og lengter etter enklere og mer naive tider. Jeg har ikke en gang vært på nettet på dagens burgundslipp, jeg hører snakk om kjente som ble nr 6000 i køen. I gamle dager kunne man enkelt plukke disse opp på polet om man fulgte litt med i timen og evt forhørte seg litt hos importørene om kommende leveranser.
    Husker at jeg fikk overtalt mange kunder til å kjøpe Clos des Papes 95 og 96 for rundt 250,- pr flaske. Tror de er relativt fornøyde med det rådet. Bjørn
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er det jo utrolig hvor mange flotte opplevelser du har hatt innen vin og kultur i Europa. Virkelig imponerende. Kanskje jeg får oppleve noe av dette senere i livet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg plukket opp denne i går, og den var helt innertier for meg (Romtemperert).
    20210225_205647.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det var før Parker gav de 98 poeng...
    Jeg vet ikke en gang hvem/hva Parker er.

    Men jeg har prøvd den vinen under etter anbefalinger her - og den er vel den beste vinen jeg har smakt så langt. Og da står jeg og titter litt i samme hyllen og plukket den andre mer eller mindre på måfå.
    last ned.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    NV Pol Roger, champagne blend (Chardonnay, Pinot Noir, Pinot Meunier) i samme gate som Moet Imperial og Veuve Clicquot Yellow label. Litt lenger opp til høyre i denne gata har vi Bollinger Special, en tilsvarende blend, med saftigere bobler.

    PR32D14NL12C3.jpg

    Du vet hva du får, hver gang.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har fått smakt litt vin i vinterferien. "Weinert Carrascal 2017" til biffen - Meget god vin for pengene.
    Så en syrah (den på bilde under)! Dette er nok min nye favoritt drue, som jo også ble anbefalt her. Har smakt en cornas fra samme produsent, men denne var litt mer spenstig. Typisk krydret, men også litt sur/syrlig frukt. En god slant sødme sammen med fylden gjorde det til en meget deilig vin!

     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    I dag er planen en 2013 Etienne Calsac Clos Maladries, som en start til nystekte vafler med rogn, rømme og løk.

    https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Étienne-Calsac-Clos-Maladries-Extra-Brut-2013/p/7957801
    https://www.vivino.com/etienne-cals...ies-avize-grand-cru-blanc-de-blancs/w/5813125

    Kjøpte noen flasker for en del år tilbake og husker denne som tørr og mild, har sikkert fått noe mer karakter etter noen års lagring.
    Logoen blir på en måte ord for dagen - Doktor Schnabel

    05MA77TVW239KN67.jpg

    (Bildet er fra et tidligere kalas)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt vinkjøp fra Oslo. Måtte utnytte muligheten si! Gikk som vanlig i "fellen" å endte opp med 3 pinoter.

    Flott utvalg av klassiske viner. Solar das Boucas er som regel et knallkjøp (har vel ikke snakt akkurat denne årgangen) når man vil ha noe leskende og syrefriskt "når vårsol i bakkjane blenker"; gjerne sammen med noen blåskjell eller annen lett mat (den tåler ikke så veldig mye sødme eller fett).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ung franskmann idag

    Etter 1.5 t i karaffel, fremdeles ikke noe å rope hurra for 20210305_180441.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Givry er vel IIRC et interessant case, da alle vinmarkene er klassifisert som Premier Cru. Det gir klassifiseringen liten verdi.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    "Drikkeklare" syrah anbefalinger? Tenkte å kjøpe noen flere fra Saint Joseph. Må vel bli noen Crozes-Hermitage også. Andre?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    ^ Har ikke prøvd noe fra Australia enda. De på lokal-polet mente de var kjedelige i forhold til franske.

    I kveld ble det fransk village vs sør afrikansk pinot. Overraskende "like", men den sør afrikanske hadde litt funk, litt smak som minnet om fjøs, fatpreg.
    Begge hadde dog en surhet jeg ikke kan si jeg har smakt i Pinot før, men den roet seg ned etterhvert som de fikk litt tid. Dom. Taupenot-Merme hadde mer røde bær preg i duft og smak, floral, mer syre og tanniner- en meget god vin, selv til 309kr.

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det er mulig polet har rett. For 25 år siden var Australske shiraz-viner det beste jeg visste. Jeg tror kanskje at de har blitt for volumorientert. Dengang var det mye snakk om eldgamle drueranker....

    Jeg har stort sett sluttet å lete etter shiraz. Men hvis jeg drar til Australia....😍😍😍
     

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Denne tråden har gått meg hus forbi! Her går det i Produttori dei Colli Barolo 2016 i kveld, virkelig ett kupp!
     

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Jeg vet ikke en gang hvem/hva Parker er.

    Men jeg har prøvd den vinen under etter anbefalinger her - og den er vel den beste vinen jeg har smakt så langt. Og da står jeg og titter litt i samme hyllen og plukket den andre mer eller mindre på måfå.
    Vis vedlegget 700254
    Om du liker den ville jeg virkelig rådet deg til å prøve Cascina Fontana Barbera d'Alba 2017, kan bestilles på polet. Vet ikke om ‘16 selges ennå, men jeg syns ‘17 var 10 ganger bedre.
     

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Det er mulig polet har rett. For 25 år siden var Australske shiraz-viner det beste jeg visste. Jeg tror kanskje at de har blitt for volumorientert. Dengang var det mye snakk om eldgamle drueranker....

    Jeg har stort sett sluttet å lete etter shiraz. Men hvis jeg drar til Australia....😍😍😍
    Ville anbefalt deg å prøve en Sør-Afrikansk Shiraz. Har ikke noe merker i hodet, men mins Det ble lansert noen nye for ikke så lenge siden på polet. Mye saftig vin for pengene og gjerne en og annen artig krypskytter-historie fra gården som en bonus om man leser seg opp litt.
     

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    ^ Har ikke prøvd noe fra Australia enda. De på lokal-polet mente de var kjedelige i forhold til franske.

    I kveld ble det fransk village vs sør afrikansk pinot. Overraskende "like", men den sør afrikanske hadde litt funk, litt smak som minnet om fjøs, fatpreg.
    Begge hadde dog en surhet jeg ikke kan si jeg har smakt i Pinot før, men den roet seg ned etterhvert som de fikk litt tid. Dom. Taupenot-Merme hadde mer røde bær preg i duft og smak, floral, mer syre og tanniner- en meget god vin, selv til 309kr.

    Hvilket glass er dette? Syns det så veldig smalt ut, med mindre pinoten er lagret i veldig mange år og har en del eik i seg.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvilket glass er dette? Syns det så veldig smalt ut, med mindre pinoten er lagret i veldig mange år og har en del eik i seg.
    De er fra Iittala. Er vel omkring 90mm, hvilket jeg vil si er rimelig normalt? Kanskje ikke ideelt blant glass fanatikere men... :p
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hadde også denne barberaen i går kveld.
    Duft: Eik, mørke bær, kirsebær
    Smak: Medium syre, medium tanniner, meget tørr, medium + fylde. Tydelig smak av mørkere bær, eik, røyk

    De barberaene jeg har hatt har hvert veldig tydelig på smak av røde bær, tørket jordbær, litt sødme, meget lite fatpreg. Noe jeg liker meget godt! Derfor kommer denne vinen litt til kort for min del. Kjøpte den basert på pris/vivino poengsum... :p

     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.633
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    ^ Har ikke prøvd noe fra Australia enda. De på lokal-polet mente de var kjedelige i forhold til franske.

    I kveld ble det fransk village vs sør afrikansk pinot. Overraskende "like", men den sør afrikanske hadde litt funk, litt smak som minnet om fjøs, fatpreg.
    Begge hadde dog en surhet jeg ikke kan si jeg har smakt i Pinot før, men den roet seg ned etterhvert som de fikk litt tid. Dom. Taupenot-Merme hadde mer røde bær preg i duft og smak, floral, mer syre og tanniner- en meget god vin, selv til 309kr.

    Spännande att höra vilken du tycker bäst om.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    3/3 valgte den franske. En av de bedre burgunderne jeg har smakt faktisk.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Pinot Noir er en aldeles flott drue som er basis for mange flotte viner. Enda ett hakk opp er Nebbiolo,
    Italia's stolthet (Barolo/Barbaresco). Disse vinene har "sting" og fasthet. IMO er supertoscanere enda ett "notch up", med sine Chianti/Brunello's. Tenker først og fremt på pris kontra kvalitet. Ikke minst dagen deretter. Stort sett "hangover" frie. Burgund og bordeaux har etter min mening priset seg ut. Flotte viner , men "thats it". Talbot og Stags Leap(USA) og gikk ned på høykant i gamle dager.
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    ^
    Nebbiolo til å drikkes nu! Anbefalinger? Har egentlig utelukket barolo og barbaresco pga all denne snakken om lagring.
    edit:
    Endte opp med å bestille disse:
    Arpepe Rosso di Valtellina 2018
    Erbaluna Langhe Nebbiolo 2018
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    08A78333-E1FF-4EF4-A678-A8EEB181E6FF.jpeg

    Jeg tror kanskje den koster 20 kr mer. Hvis Barolo er en mann så er Barbaresco kvinnen. Det de har til felles er Nebbiolo. Denne drikkes godt nå, har Nebbiolo-karakteren og litt finesse på toppen.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pinot Noir er en aldeles flott drue som er basis for mange flotte viner. Enda ett hakk opp er Nebbiolo,
    Italia's stolthet (Barolo/Barbaresco). Disse vinene har "sting" og fasthet. IMO er supertoscanere enda ett "notch up", med sine Chianti/Brunello's. Tenker først og fremt på pris kontra kvalitet. Ikke minst dagen deretter. Stort sett "hangover" frie. Burgund og bordeaux har etter min mening priset seg ut. Flotte viner , men "thats it". Talbot og Stags Leap(USA) og gikk ned på høykant i gamle dager.
    Sjelden jeg har lest en så unyansert generalisering 😳😊
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper de fleste ikke har nytte av hva du skriver av OT i denne tråden.

    Tilbake T.
    Var innom Marques de Riscal Reserva i helgen. Jeg har alltid syntes at Rioja har for mye eik i seg. Dette har endret seg. Denne har «spiss», anis og litt vanilje. Flott karakter og enkelhet. Verdt å teste ut folkens! 😀
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Enig i at de har blitt bedre på eikebalansen. Og den Marquesen gir mye for skillingen imo.

    Ellers kan det være verdt å merke seg at det ofte er litt mindre eikepreg i crianza .... og at kvalitetsforskjellen mellom crianza og riserva noen ganger er mye mindre enn prisforskjellen. Crianza er altså hakket under på kvalitetsstigen. Vi har roble, crianza og riserva. Mellom roble og crianza er det ofte svært stor kvalitetsforskjell.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Enda mer vin... Dette har eskalert noe veldig. Har nå 14 flasker i min samling, og et par flasker til kommer...

     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn