Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du er herved advart. Det er slik det begynner, og jeg husker et stusslig stativ i kjelleren for 25 år siden med ca 20 viner. I dag erstattet med et kjølerom og to smekk fulle vinskap. Fredagens vennetreff endte med disse døde soldatene (langt i fra alle mine, jeg har mange venner med samme problemet):

    120320  nr 1.jpg 120320  nr 2.jpg 120320  nr 3.jpg
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Foillard Morgon - Beste beaujolais på markedet? Tenkte å kjøpe en. Hvordan var den etter såpass mange år?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vakker frukt og fremragende balanse. Veldig Pinot, men kanskje uten det bittet som de beste burgunderne har. Vil sikkert holde lenge, men om den vil bli bedre mangler jeg totalt forutsetninger for å mene noe om. Vidunderlig vin, men nå var jo også 2010 en framifrå årgang i Beaujolais. Jeg sitter på noen flasker 2014 som jeg skal ta frem om noen år......
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Åpnet denne i går (og tok resten til dagens middag):
    1615913375524.png

    2012 Im Weingebirge. Smaragd selvfølgelig ;)
    For en flott vin. Slank og fruktig. Fantastisk balanse mellom frukt og syre. Laaaang ettersmak. Klassisk duft av grønn pepper. Det er veldig lite som slår en god Grüner Veltliner.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Helt enig i det siste. De har noen fantastiske hvitviner i Østerrike😍
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Her går det i Contino. Denne gang 2015.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Åpnet denne i går (og tok resten til dagens middag):
    Vis vedlegget 705884

    2012 Im Weingebirge. Smaragd selvfølgelig ;)
    For en flott vin. Slank og fruktig. Fantastisk balanse mellom frukt og syre. Laaaang ettersmak. Klassisk duft av grønn pepper. Det er veldig lite som slår en god Grüner Veltliner.
    Grüner Veltliner har faktisk blitt vinen det går mest av her i huset. Stort sett fra Wachau/Kamptal men har også prøvd utmerkede veltlinere fra Burgenland.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Grüner Veltliner har faktisk blitt vinen det går mest av her i huset. Stort sett fra Wachau/Kamptal men har også prøvd utmerkede veltlinere fra Burgenland.
    Har du noen gode tips? (Bør ha min. 12,5% alkohol og må være på lager i polets nettbutikk.) :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det er noen tilgjengelig.

    Knoll Ried Loibenberg GV Smaragd 2017 (533,70) - Wachau
    Knoll Ried Kreutles GV Smaragd 2017 (465,60) - Wachau
    Bründlmayer Ried Käferberg Erste Lage 2018 (439,90) - Kamptal
    Loimer Käferberg 2016 (399,00) - Kamptal
    Gobelsburger Renner 2019 (379,90) - Kamptal
    Domäne Wachau Achleiten 2019 (359,90) - Wachau
    Proidl Senftenberger Pellingen GV 2017 (299,90) - Kremstal
    Allram Ried Renner Erste Lage GV 2018 (295,00) - Kamptal

    og mange fler.

    Dette er topprodusenter og alle viner fra gode vinmarker.
    enner er en av vinmarkene som ligger mellom Heiligenstein og Gaisberg. Det er 3 vinmarker der som ligger i et lite dalsøkk, der Lamm er sydvendt, Grub er bunnen av dalsøkket og Renner ligger nordvestvendt. Renner regnes vel som den "dårligste" av dem siden den får mindre varme enn de 2 andre, men det kan jo fort gi viner med litt mer syre og gi bedre viner i varme år.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tips fra Bx og otare og jeg skal notere meg disse. Men ingen av disse tilfredsstiller mitt krav om at de er på lager i polets nettbutikk. Ja jeg vet at de kan bestilles, men å få det til å klaffe med levering på døra innen rimelig tid har skjært seg før så jeg bestiller bare de som er på lager når jeg legger inn bestilling. Pr. i dag så er det bare to kandidater som oppfyller mine kriterier og jeg lurer på om noen vet noe om disse?

    Weszeli Langenlois Kamptal Grüner Veltliner 2017 (179,70) - Kamptal.
    Pacher Hof Grüner Veltliner 2019 (296.70) - Trentino Alto Adige.


    Jeg drikker i hovedsak hvite sør-italienere, riesling og champagne så det kan være av interesse å prøve noe annet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Weszeli har jeg smakt og mener å huske at den var helt OK. Jeg har aldri smakt en GV fra Tyrol.

    Har du sjekket om de har noen av dem på et pol nær deg? Siden du bor i Sandvika burde det være enkelt å finne noen av disse vinene lokalt?
    Denne:

    1616503348593.png
    har de 38 stk av på polet på Fornebu.
    Loimer er en god produsent.

    PS: Jeg kjøper aldri vin til en spesiell anledning. Jeg kjøper vin jeg har lyst å smake, legger dem i kjelleren og tar dem fram når jeg føler for det.
    PPS: Rart at Bründlmayer, Loimer, Gobelsburg, Domäne Wachau og Allram ikke var lett tilgjengelig. Det er standard produsenter som har vært på polet lenge.
    PPPS: Nettbutikken har hatt problemer med å plukke når man ikke har bestilt hele kasser (6-pakk) så det kan være at det er det som har vært problemet?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Denne:
    1616503667852.png
    burde da være en mulighet? 2019 er et toppår i Kamptal. Bründlmayer er en av de aller beste produsentene. De har, som du ser, 2 stk på polet i Sandvika.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har isolert meg og ikke vært ute på over et år så for meg blir det samme om flaskene finnes på polet i Sandvika som er 800 meter unna eller om de finnes på taxfree i Kuala Lumpur. Nettbutikken fungerer utmerket hvis det står at de har den på lager og da er det uten betydning enten du skal ha en eller seks. Men hvis det står kan bestilles så dukker problemet opp for da er de avhengig av når importør kan levere. Du har nok ikke utforsket dette i praksis.:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvis du ikke har prøvd hvitvin basert på Albarino fra Spania, så er det også verdt å sjekke ut. De har ofte en viss fylde. Når kanskje ikke helt opp til de beste Gruner Veltliner vinene, men de er i høyeste grad drikkbare.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Hvis du ikke har prøvd hvitvin basert på Albarino fra Spania, så er det også verdt å sjekke ut. De har ofte en viss fylde. Når kanskje ikke helt opp til de beste Gruner Veltliner vinene, men de er i høyeste grad drikkbare.
    Også en del interessante viner enda lenger vest i Vinho Verde/Douro jeg fikk smakt på under påskeferie i området for et par år siden. Husker ikke navnet nå, men fikk også servert en utmerket hvitvin fra Madeira over en bedre bacalao-middag i Porto.

    Tilbake til den østlige delen av den iberiske halvøy så har jeg flere spanske kolleger som alle er overbeviste om at vinlandet Spania er oversett blant nordeuropeiske turister, som bare skal ha mest mulig promille for færrest mulig pesetas, og at spanske viner i 20+ Euro området står seg godt også internasjonalt.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde en liten vinsmaking forrige helg. Ikke dokumentert i form av bilder men... Var hovedsakelig til ost.
    Hadde følgende:
    Solar Das Bouças Loureiro 2019 - 120kr. Lett og frisk vin med litt kullsyre tendenser. Tydelig sitrus og eple smak. Ok syre. Meget kort ettersmak. 3/5. Godt kjøp om man bare vil ha en lett deilig vin, gjerne på sommeren!
    Dönnhoff Riesling 2020 - Igjen tydelig sitrus, med sødmepreg. Smak av sitrus og plommer, meget søt, men ok til osten. Medium syre og ikke så frisk etter min mening.
    Schloss Johannisberg Bronzelack Riesling Trocken 2018 - Meget god vin. God syre, sødme, friskhet og fylde.
    Tydelig at den var litt mer kompleks, men klarte ikke å sette ord på hva det var jeg smakte annet enn hint av sitrus og fersken.
    Min første riesling til over 200kr (357 kostet den).
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Ja, vino verde er gøy. Men smaker kanskje best i Portugal.
    Og sånn er det vel med vin fra andre kanter også? Smaker aller best hvor den er fra, og spesielt i godt selskap med lokale som med kyndige og kjærlige hender har disket opp like lokale og gjennom generasjoner avstemte måltider til sin vin.

    Vin er for meg konservert kunnskap, kultur og sivilisasjon på flaske, om enn komplett novise sammenliknet med erato/otare og andre her på HFS.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har bursdag snart. Tenkte derfor å kjøpe en heavy hitter av en rødvin. Rundt 1000kr, ikke pinot, helst ikke bordeaux. Gjerne syrah, super toskaner, eller barolo. Eller noe helt annet. Tips?

    En som umiddelbart står høyt på lista er Antinori Tignanello 2017, men det er vel nesten en synd å drikke denne nå? Eller en Massolino Barolo Vigna Rionda Riserva 2013?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg tror Tignanello vil gi en minneverdig opplevelse. Jeg åpnet et par flasker før jul. Det var riktignok 2016 årgangen. De som har smakt 2017 på Vivino er oppe i skyene. En skriver "drinks phenomenal as a young wine. Would suggest aging another 5-10 years to really let it evolve". Det stemmer sikkert. Så kanskje du burde kjøpe en kasse, og så ta fram en flaske på hver bursdag fremover?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Chianti .... og Hannibal Lector på skjermen....

    .....
    - what happened?

    -I ate his liver with a nice chianti
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nok en DAC å holde orden på.😱
    Jeg hører på denne:
    dead_daves_picks_vol_37_available_now_dead_net_product_sold_out_800x800.jpg

    Og jeg drikker denne:
    209873-big.jpg

    Ikke helt i tråd med denne tråden. Men....

    last ned.jpg

    Dette er husets vin for tiden. En grei verdicchio til en grei pris. Det er ikke for mange hvite italienere tilgjengelig på polet nå.
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Portugiser i solen!
    Dufter av plomme, grønne epler, litt mineralsk. Solid syre, litt snerp god fylde. Lang deilig ettersmak med hint av plomme, pære og melon.
    Hvitvin fra Portugal er gode saker altså!

     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    470
    Sted
    Aarhus
    kul vin laget av kule folk. i fjellene i nærheten av Madrid. frisk og fruktig (type kirsebær) med bra syregulv IMG_0290.png IMG_0290.png
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ble litt vin i dag.
    Først en champagne, fra 2002. Tydelig duft av eple. Luktet som økologisk eplejuice. Jeg synte ikke dette var en attraktiv lukt, men smaken var god. Deilig mousse, igjen tydelig smak av modne epler, god lengde. Videre ble det en "Trimbach" riesling. God vin, grønne epler, god syrlighet, ikke så frisk, riesling med petroleums tendenser. God fylde. Så avsluttet vi med en helt krise dårlig vin... "Sybille Kuntz" riesling fra 2018. Denne er organisk. Seriøst den dårligste vinen jeg har smakt. Kattepiss...





     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn