Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Artig å se at denne gamle favoritten blir satt pris på!

    Heder til Faustino I -adressa.no

    Den gamle traveren Faustino I Gran Reserva 2001 er kåret til Wine of the Year i Decanter. Denne årgangen lanseres nå i Norge.
    Dette er vinen man enten elsker eller hater. Til alles overraskelse har Decanter utropt den til årets beste.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Var en tur innom polet i dag. Måtte jo prøve Faustino I i 2001 utgavenm etter alt skrytet. Den er god. Friskere og litt mindre vanlijesukker enn jeg husker fra denne, og forbausende godt med taniner slik at det er litt bitt i den og den ikke blir for tannløs. Slik liker jeg Riojaer. Muga er også god nå i den utgaven som selges. Faustinoen minner meg litt om slik jeg husker Muga i 94-utgave. Men det er lenge siden jeg smakte den, så det trenger ikke være korrekt.

    Ellers ble den en til av den gode etnavinen, siden det bare var én igjen i hyllen og jeg falt pladask for den. Samt en ny anbefaling fra mannen bak skrivepulten inderst i Valken. Aner ikke hva dette er, men han sa den var god. Og så er den fra Scicilia som jeg utforsker litt for tiden.

    NERELLO_CAPPUCCIO_benanti6555.jpg

    Litt dårlig bilde, men etiketten leser: Benanti, Il Monovitigno, Nerello Cappuccio, 2005

    Blir spennede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: kns

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Er du på Sicilia om dagen Gjestemedlem kommer du ikke utenom Cornelissen, han er et must.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg tok med meg en Castel Forte Ripasso igjen. Fin budgettvin i Sverige, koster det dobbelte i Norge. Dumme meg har hatt feil temperatur på vinen i det siste. Tok stoppeklokken nå på kjølen, og det var helt utrolig stor forskjell. Fikk fram mye mer smak.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Var på en liten vintur til Danmark i November - kjøpe en flaske av denne rakkeren, det var en god opplevelse!

    margaux2001.jpg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    I morra kveld er det Chateau Musar som står for tur... Bruker 2005 som referanse mot 1974-årgangen - den skal være ganske spesiell. Blir spennende!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dagens vinflaskeåpningstriks:

    [video=youtube;u1wROm-OF9w]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=u1wROm-OF9w[/video]
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er du på Sicilia om dagen Gjestemedlem kommer du ikke utenom Cornelissen, han er et must.
    Den eneste jeg ser tilgjengelig på polet fra Frank Cornelissen er denne: (på nettet i alle fall)

    Cornelissen Munjebel Rosso 6 2011

    Når jeg søker litt på den så sitter jeg tilbake med et inntrykk at dette sikkert er noe spennende, som man kan regne med å få i 8cl som del av en lengre vinpakke i en av de mer .. naturelle godrestaurantene til en av de litt spennende rettene bestående av de noe mer ubrukte delene av naturen.

    NV Frank Cornelissen MunJebel Rosso 6, Italy, Sicily, Etna DOC - CellarTracker


    Tør jeg bruke 400kr på denne?

    Det er godt over min vanlige smertegrense for en flaske med vin. Jeg er jo en fattig arbeider. Men jeg har samtidig en mistanke om at jeg kommer til finne noen godbiter om jeg graver dypt nok ned i asken etter vulkanen Etna. "Vulkansk mineralitet" er nok stikkord jeg kommer til å lete etter.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    I morra kveld er det Chateau Musar som står for tur... Bruker 2005 som referanse mot 1974-årgangen - den skal være ganske spesiell. Blir spennende!
    Hvordan falt dette ut? Har etpar -74 liggende jeg og!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Er du på Sicilia om dagen Gjestemedlem kommer du ikke utenom Cornelissen, han er et must.
    Den eneste jeg ser tilgjengelig på polet fra Frank Cornelissen er denne: (på nettet i alle fall)

    Cornelissen Munjebel Rosso 6 2011

    Når jeg søker litt på den så sitter jeg tilbake med et inntrykk at dette sikkert er noe spennende, som man kan regne med å få i 8cl som del av en lengre vinpakke i en av de mer .. naturelle godrestaurantene til en av de litt spennende rettene bestående av de noe mer ubrukte delene av naturen.

    NV Frank Cornelissen MunJebel Rosso 6, Italy, Sicily, Etna DOC - CellarTracker


    Tør jeg bruke 400kr på denne?

    Det er godt over min vanlige smertegrense for en flaske med vin. Jeg er jo en fattig arbeider. Men jeg har samtidig en mistanke om at jeg kommer til finne noen godbiter om jeg graver dypt nok ned i asken etter vulkanen Etna. "Vulkansk mineralitet" er nok stikkord jeg kommer til å lete etter.
    Contadino, den rimeligste vinen, er visst utsolgt nå men kommer jevnlig tilbake til Norge. Vika i Oslo og Valken i Bergen pleier alltid å ha Munjebel. Hvis det er en god flaske er det en innsmigrende kanonvin som absolutt er verdt 400 kroner.

    Når det gjelder det økonomiske aspektet er det veldig lurt å slå seg sammen med et par-tre kompiser og så ta en nerdekveld, så blir de dyrere flaskene plutselig mye billigere.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Smakte et par glass Campo Viejo Reserva 2008 fra Rioja. Det går mest i Ripasso og viner fra Rioja her. Synes d er god budgettvin.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Contadino, den rimeligste vinen, er visst utsolgt nå men kommer jevnlig tilbake til Norge. Vika i Oslo og Valken i Bergen pleier alltid å ha Munjebel. Hvis det er en god flaske er det en innsmigrende kanonvin som absolutt er verdt 400 kroner.
    .
    De hadde noen få flasker, med varianter av den under som så tilforlatelig like ut. Valgte en av dem med litt støtte fra en av de ansatte. Den blir nok liggende en liten stund før den blir drukket, men skal ta den frem litt ut på våren.

    Skal gi en tilbakemelding etter den har blitt konsumert.

    DSC_0021.JPG
    Hmm.. ser den MÅ lagres kjølig. Legger den i kjellerboden enn så lenge da det er ganske svalt der nå i alle fall, så får jeg legge den opp på loftet om det blir brått varmere. Vinkjelleren er nok ikke utgravd ennå.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er man glad i spanske viner, foreslår jeg at man kikker etter hva polet har fra Ribera del Duero. Kan jo være morsomt å prøve noe annet enn viner fra Rioja -- mange utrolige viner fra RdD.

    480x.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva passer til pizzaen jeg skal lage? Har ikke andre røde akkurat nu.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror Roagnan blir liggende noen år til. ?
    Definitivt. Og de tre til venstre kjenner jeg ikke til.

    Smakte Imperial 2001 i 2011 i en større Rioja smaking og noterte meg da "Mørkere, modne bær her, med vanilje og et fint anstrøk av sødme i finish. Ett noe lettere touch i vinmakingen her enn foregående virker det som. Bringebær i frukten. En veldig bra vin i en ”middle of the road” stil."
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Den Roagnaen der er nok fin Alshus. 04 og alt :) La den ligge lenger hvis du klarer som erato skriver. Hadde to flasker i fjor, den ene var skadet men den andre var fantastisk. Skikkelig gammaldags Barbaresco for nebbiolo-gærningene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Siden den røde storebroren falt så godt i smak ble jeg nysgjerrig på denne også.

    default.jpeg

    Rosalita smakte av bløte friske markjordbær. Rund og smøraktig, frisk men uten skarpe kanter. Fyller munnen på en behagelig måte, og kan godt drikkes pittelitt varmere enn mye annen rose uten å bli dvask (men ikke for mye slik at alkoholen kommer frem), lang god ettersmak . Noe av det bedre jeg har vært borti av roséviner. Veldig lys på farge. Litt taniner og mineralskhet presenterer friskheten uten for mye syre.

    Liker jo også roseviner med fremtrendene friskhet, som de beste fra Østerrike, men denne var mye mer moro å drikke. Tenk mineralskheten fra en god chablis, fylden fra en californisk chardonnay, og bløtheten fra en god burgunder, bærfrukt fra midtsommerhage og fargen fra noe suspekt fjortisparfyme på en eller annen travel flyplass eller en peachcanei.

    Vinmonopolet �>��>�Ros�vin�>�Italia �>�Terra Nere Etna Rosato 2012

    Tommelen opp for denne.

    Deilige munnfuller.. i den grad man kan kalle roseviner for elegante kan vel denne passere med hodet hevet.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    image.jpg Her nytes en flaske Barbera d'Asti. Er som "poteten" denne.
    Kan brukes "til alt" og alle sammenhenger :) Smaker ekstra godt med Melissa Horn i bakgrunnen..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det ble en slik i kveld:



    Årgang 1998. Nydelig vin, men har nok ikke mer å gi. Fin frukt, men syren er i ferd med å forsvinne, så det var nok bra jeg tok den nå. Fin Rieslingkarakter og lang ettersmak.
    Jeg liker Alsace. Det er ikke "in" lenger, men det gir jeg f* i. Dette er deilig.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Bois de Pied redal Chateauneuf-du pape 2011


    vin.jpg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Og i kveld ble det en 2001 av denne:



    Nikolaihof Grüner Veltliner Im Weingebirge Smaragd 2001.
    Strålende vin. Helt på topp. Rund, litt søtlig, men med en liten smak av hvit pepper. Det var vel min siste flaske, men jeg har fler av en nyere årgang liggende i Praha :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På onsdag var jeg på Moestues vinfest i Oslo. Jeg traff Fritz Miesbauer (som vi begge traff utenfor Dürnstein i 2002) og ble meget imponert over hans ferske Grünere fra Stift Gøttweig - som fås på polet dersom du trenger litt etterfylling av stoffet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Wachau etterfyller jeg i Wachau. Har 2 kasser Nikolaihof og en kasse Bründlmayer liggende på vent i Praha, og regner med å ta en tur til Wachau når jeg er i Praha med bil til sommeren. Jeg vet etter hvert hvor produsentene ligger etter en del besøk der. Bründlmayer (Kamptal), Nigl (Kremstal), Nikolaihof (Mautern), Domäne Wachau (lager veldig gode viner til å være et kooperativ), Jamek (har tapt seg litt etter at gamlefar Jamek døde), Gobelsburg (Kamptal) ++

    Heisann - der husket jeg på en kasse Gobelsburg jeg helt hadde glemt. Et dykk i kjelleren og der dukker det opp en 6-pack Gobelsburg Grüner Veltliner Grub 2006. Den må jeg smake på i kveld.
    Det skal bli godt å komme seg inn i nytt hus med egen vinkjeller til sommeren. Da blir en del av godsakene lettere å finne...
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ikveld er det en nydelig italiener i glasset fra Tommassi Viticoltori.
    En av mine absolutte favoritter :)
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lørdagens vin hjemme hos oss:

    Rosaura.jpg

    Rosaura Feudi di San Gregorio - en rosévin med litt sting og karakter.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    44 år og fortsatt liv og spenst! Denne drakk jeg i går...
    Ser ut som en Borgogno Barolo? Jeg ville forøvrig anbefale en støvsuging i vinkjelleren din.
    He, he.. Lekkert støv spør du meg.. Kjøpt hos produsent i fjor sommer.

    Kvinner, vin og hifi 002.jpg

    Helaften i går med dette selskapet.. Merk Sauternes helt til høyre.. 1. cru 1989, fantastisk vin!

    Kvinner, vin og hifi.jpg


    mvh
    lassemann
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Suduiraut ja. Jeg hadde vel en helflaske av den 89eren i jula. Polet hadde gode priser på disse på et Bordeauxslipp. Hvordan var de 05 Produttoriene? For unge (jeg har noen flasker av de selv)?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.880
    Torget vurderinger
    23
    I kveld ryker den siste flasken av en fantastisk Castillo Ygay fra 1968... sammen med et flott stykke Wagyu til fondue....
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ække 2005 riserva fra Produttori litt tidlig? Hvordan var de?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ovello var hakket vassere enn Moccagatta nå, men det kan jo forandre seg. De gikk i karaffel 5 timer før de ble drukket. Kjempeviner nå da jeg liker de litt i forkant.. Kjøpte flere da jeg besøkte Prodittori for to år siden så jeg vil følge de videre.. Om dere ser i rekken befinner det seg også en Langhe fra Pellisero, "Long Now" 2008. Kveldens vin etter Ovello faktisk..Stor vin! ;)
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Tommassi Viticoltori Ripasso til kveldens pasta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn