Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Trondheim
    Åpnet denne akkurat nå:


    (fra kassen jeg fant i kjelleren forrige uke som jeg hadde helt glemt at jeg hadde :D ).
    Nydelig vin. Lys gul - strågul - på farge. Relativt forsiktig nese, men den har den litt "fete" nesen med et hint av pepper som kjennetegner en Grüner. Ville nok ikke tatt druen blindt, men lukten er egentlig ganske karakteristisk. Nydelig på smak også. Jeg er ikke spesielt flink til å beskrive smaker, så jeg skal ikke prøve meg på det nå.
    Jeg ser at "a la carte" gir den 98 poeng, og "Falstaff" gir den 94. Om den er så god vet jeg ikke, men den er i hvertfall strålende. Og jeg har 5 flasker til :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Åpnet en flaske hvit Bellingham 2013 fra sydafrika til kreps og Makrellmiddag. Tenkte å drikke halve og spare resten i kjøleskapet. Pleier vanligvis å helle over vin til halvflasker med trekork. Men er vel ikke like kritisk med hvit? Holder den en uke? Er på hele 14%. Vinen er forresten god tross ung alder. Merket meg særlig fersken, ananas i smak og sitron mot slutten rund og fyldig.
     

    ags88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    Møre og Romsdal, Smøla
    Her er det sikkert en del med litt peiling på vin, trenger litt tips angående vin til hvalkjøtt, er så heldig og bo på en plass som har hval fangst skute, kjøttet er mørkt og veldig mørt.
    Noen som har tips/anbefalinger på vin til hvalkjøtt? Tenker litt i retning typisk biff med fløtebasert saus.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har ikke så god peil, men til sånt kjött og flötesaus ville jeg prövd en Amarone, om jeg var på budgett en Ripasso.. Tror det funker til den type mat sånn jeg kjenner den. Har litt hval i fryseren selv.
     

    ags88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    Møre og Romsdal, Smøla
    Har prøvd og har denne i vinhylla Masi Costasera Amarone Classico 2008, syns det var en brukbar vin.
    Har også Domìni Veneti Amarone della Valpolicella Classico, men denne har jeg ikke prøvd enda.

    Ellers må jeg bare tilføye at jeg tror mange undervurderer hvalkjøtt, det er jo utrolig godt og smakfullt! :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Også er det jo ekte norsk Vikingmat... hehe men er ikke sikkert vikingene viste å fange hval, men hvalfangerne fant det jo ut.... Det er også litt stas å spise noe som er litt "forbudt" for andre enn nordmenn og japanere? Men hval er det nok av og de "save the whales" californiafolka er ikke riktige satt sammen med silikon og hva mere....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dom de Chevalier 1999
    Graves, Bordeaux, Frankrike
    Druer: Cab Sauvignon/Merlot

    Høyt utbytte og regn i september gjør denne årgangen til en lettvekter, men vinene er elegant, svært aromatiske (en Grand-Puy-Lacoste 99 drukket for et par år siden hadde en fabelaktig duft som jeg fortsatt husker). Denne drikker flott nå, men er faktisk bedre på dag to etter at halve flasken har stått i kjøleskapet over natten. Denne har ikke tørket ut som enkelte andre 99ere har. Det lille eikepreget den hadde rett etter åpning er borte, og det som er igjen er en lett, elegant, moden og sømløs Bordeaux med flott balanse, god bærfruktog et lite islett av tobakk. En klassisk og stilig Graves, på topp nå. Men husk lufting om du har noen (jeg kjøpte ene kasse og har enda 2-3 igjen)!

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    default.jpeg

    Tja, hva skal man si. Svært lettdrikkelig, nesten fløyel.. men ikke så mye substans. Tanninene sitter litt i men ellers forsvinner den ganske raskt.. Fin grillvin tenker jeg. Litt utvannet på en grei måte?

    hm... tja. Ikke helt min greie dette, men skal nok klare et par flasker. Litt som kyllingbryst.. greit nok men det finnes bedre stykker på fuglen.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Artig å se at denne gamle favoritten blir satt pris på!

    Heder til Faustino I -adressa.no

    Den gamle traveren Faustino I Gran Reserva 2001 er kåret til Wine of the Year i Decanter. Denne årgangen lanseres nå i Norge.
    Dette er vinen man enten elsker eller hater. Til alles overraskelse har Decanter utropt den til årets beste.
    Hei.

    Skygg klar av denne. Like gørr kjedelig som den har vært de siste 20 årene.

    Grei nok med grillede "barbeque" nakkekotletter (og grillpølser), men falt
    fullstendig igjenom når maten var slutt. Masse eik og ingen frukt...

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    D

    Danke

    Gjest
    Uff jeg som hadde tenkt å prøve en sånn fra Systemet... Er vel andre Gran Reserva som er bedre men, men..
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    En sikker vinner er denne:

    1134447x.jpg
    Vinmonopolet �>��>�R�dvin�>�Over 200�>�Spania �>�Vi�a Ardanza Reserva 2004

    Bedre enn Grand Reservaen fra samme gård (etter min mening i hvert fall). Jeg har brukt denne som
    "husvin" i nærmere 20 år og kvaliteten holder godt uavhengig av årgang, men det er selvfølgelig litt
    variasjoner. God gammeldags Rioja (Temparillo) vin med flott balanse mellom flere smaker...

    Den kanskje beste vinen jeg noengang har smakt var en Vina Ardanza Grand Reserva 1967 (tror jeg)
    på magnumflaske - drukket en gang på tidlig 2000-tall. Heldigvis var vi mange som delte flasken, for da
    jeg kom til glass to hadde den avgått med døden (frukten fordampet - bare eik igjen). Dette var et
    tilfelle der dekantering og lufting ville hadde drept vinen fullstendig. En fare med såpass gamle rødviner.

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    bilde.jpg

    kveldens viner til aparges og oksegryte.
    den hvite er fantastisk. mye tropisk frukt undertoner. ubegripelig frisk. noe av det beste hvite jeg har smakt
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En Ygrec fra d'Yquem? Den St-Josephen var vel for ung? Guigal sine viner på høyt nivå trenger erfaringsmessing en del år før de integrerer eika.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    en Ygrec ja. har en flaske til. gid jeg hadde en kasse. St-Josephen er for ung har du nok rett i. har heldigvis flere flasker. de skal få hvile noen år. litt varmt guffent kanelpreg i smaken
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen stor årgang i Rhone 2008. Men har smakt mye Guigal som har fremstått som aldeles håpløst som ungt, men som har blitt forbausende bra bare man har giddet å vente lenge nok. Ygrec har jeg smakt en gang, husker ikke årgangen men det var vel en 90-talls årgang. Men hvit Bordeaux generelt er strålende med litt lagring, få drikker det. Noen årganger Laville Haut-Brion fra 80 tallet drukket da de hadde 15-20 år på baken er trolig noe av det beste jeg har smakt av (stille) hvitvin (og jeg har drukket en del Montrachet opp gjennom årene).
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    dette var fine greier. overraskende friskt og velsmakende. må få tak i noen kasser av dette
    DSCF0385.jpg
    DSCF0386.jpg
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    en haug med superviner, hummerrisotto og lam. en liten oppvarming på terrassen først
    eno1.jpg

    krug.jpg

    cha.jpg
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    så gikk det slag i slag med hvite og røde i en salig blanding

    y.jpg

    4.jpg

    5.jpg

    1343489513_2533_375x500.jpg

    7.jpg
     

    Vedlegg

    • 77.2 KB Visninger: 158
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Gud bedre for et utvalg i værstingviner!! NÅ er jeg virkelig misunnelig! Også hummerrisotto da, min favoritt..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Holy crap.. Fingers, du slår knockout på både Jesus og groupiene mht vin-utgalget denne påsken. Respect!!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt ymse på fredag.

    Chateau Coufran 2005
    Likte denne veldig godt. Fløyel og godsmak slik jeg forbinder med bra Bordeuax.
    57031.jpg


    Munjebel 8mc
    Dette var en underlig opplevelse. Har ikke smakt noe som kan sammenlignes helt. Men forsto heler ikke så mye av den. I utgangspunktet ganske lett, lys på farge. Fruktig, men kompleks på en litt uvanlig måte. Alkoholsterk, men ikke tung, og med underlige smaker. Har ikke noe formening om den skal være slik etter om den ikke var helt stabilisert, for jeg mente å oppleve en aldri så liten følelse av perling. Kan være dette er en god match med fintenkt mat til. Prøvde med litt ymse smaker for å se hvordan de reagerte med sammen med vinen, men ble ikke så mye klokere. Gøy å ha smakt.

    FrankCornelissen8mcSmall.jpg


    Nero di Lupo 2012

    Her var vi tilbake på trygg grunn. Herlig silkemyk godbit. Fruktig men fyldig og smaksrik uten å bli tung. Lettere tilgjengelig enn en del av den andre vinene som Occipinti er involvert i. Anbefales. Denne er nok lett å like.

    008_2.jpg
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Det ble denne på meg i går, til fylt indrefilet svin på grill
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Munjebel er spesiell ja, og uansett hva den er er den i alle fall ikke kjedelig :)

    Arianna Occhipinti er ikke involvert i COS, det er onkelen hennes Giusto som var med å starte produsenten (han er O'en i COS).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Siden det nå er sommer er det best å skynde seg å drikke rosevin før den er over. årstidene skifter fort i Bergen.

    Denne er aldri feil:

    97476-Ioppa-Colline-Novaresi-Nebbiolo-Rusin-350h.jpg

    Denne kunne du lurt i en treåring hvis den var servert i et glass med sugerør. (Fun light bringebærsaft, men på en god måte)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    933
    Til 65 finger,! Det er ikke lov å presentere slike fine drikker her. Moderator må stoppe dette ellers blir vi andre dårlig/meget nedstemt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.859
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    65finger....er det tull eller sant at du har drukket alle de supervinene?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    alt jeg poster har jeg selvsagt drukket. Har venner som har helt sinnsvake samlinger med ekstremviner. Så jeg er heldig som får drukket flere av de mest ikoniske viner fra det forrige århundre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.859
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Vi har forresten denne nå med litt enkel laks med pesto, asparges og tortellini. Til ære for kona, gjett hvor hun kommer fra he he :)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.859
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    alt jeg poster har jeg selvsagt drukket. Har venner som har helt sinnsvake samlinger med ekstremviner. Så jeg er heldig som får drukket flere av de mest ikoniske viner fra det forrige århundre.
    Utrolig spennende :)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    933
    Ja, men jeg tror han får bare en liten slurk/smak av vær sort, får jeg håpe.
    Nei,unskyld, bare tull fra meg dette.Vel unt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ingen av delene! tror ikke vedkommende setter pris på noe offentliggjøring av navn:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn