Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Riesling til både spekemat og rund kylling som er dagens hovedrett.
    Egentlig ganske smakfullt med Sekt til kylling med fett og salt brunstekt skinn.

    30KUB65BB02C40J.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    IMG_5565.jpeg

    Jeg er ikke spes fan av rosé-vin, synes stort sett at selv de enkleste hvite er mer interessante, men denne hadde litt mere ved seg. 8 EUR på Carrefour og 100% Tempranillo(!)
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Hvitvin dyrket på ca 1000 meter. ligget i kjelleren i 3 år og begynner å komme seg. elegant vin med mange lag som det tar tid å smake (i mangel av bedre ord) fantasticovin, glad jeg har 18 flasker i kjelleren. Kan ligge i mange år til.
    IMG_0277.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Hvitvin dyrket på ca 1000 meter. ligget i kjelleren i 3 år og begynner å komme seg. elegant vin med mange lag som det tar tid å smake (i mangel av bedre ord) fantasticovin, glad jeg har 18 flasker i kjelleren. Kan ligge i mange år til.
    Vis vedlegget 1011547
    Spennende. Butikken du lenker til … sender de til Norge?
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Spennende. Butikken du lenker til … sender de til Norge?
    Vet ikke om de sender til Norge. Reiser opp og ned så ofte at det har jeg aldri hatt behov for. skal du til danmark via Hirtshals er det verdt å ta en tur innom butikken. en halvtime fra Hirtshals. Bor du i nærheten av Larvik kan ting ordnes.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Vet ikke om de sender til Norge. Reiser opp og ned så ofte at det har jeg aldri hatt behov for. skal du til danmark via Hirtshals er det verdt å ta en tur innom butikken. en halvtime fra Hirtshals. Bor du i nærheten av Larvik kan ting ordnes.
    Brukt litt av påsken til å drikke gjennom en del av tipsene dine her, blant annet italienerne, båsjålais og innertieren Veuve Doussot champagnen. Takk! for mye bra slurpetips.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Denne selges for tiden på tax-free med betydelig rabatt ift Vinmonopolets pris:

    IMG_5569.jpeg

    Fin balanse med god fylde og rik frukt. Et lite anslag av eik på nesen. Ganske bløte tanniner og en syre som ikke tar for stor plass i munnen. Jeg mener dette er et meget godt kjøp.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    God Spansk vin med mange smaker.
    Til indisk forsøker vi Riesling Feinherb

    13KHR49TI03FFL61.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Hvordan var den spanske? Jeg ser tilløp til spennende hvite nord for Madrid…
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hvordan var den spanske?
    Den var rimelig krydret. Fikk en slags fornemmelse av «til medisinsk bruk» og Cosylan.
    Vi hadde vinen som en aperitiff sammen med vegetar vårruller, og lurte litt på hva som kunne få vinen til å virkelig skinne. Litt svinekjøtt i vårrullene, kanskje?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Sauvignon Blanc og Sémillon er en mye brukt blanding av druer. I tillegg her, er det noen prosent Sauvignon Gris. Det vil jeg anta bidrar til å dempe inntrykket av nesle som av og til kan bli overveldende i ren Sauvignon Blanc. Derimot er denne mer fat og fløtepreget, og sammensatt i smaken, i noen sammenhenger kunne man ønske seg litt mer syre. Her er det mye modent stoff og som matvin til f eks svinepølse fungerer den helt utmerket. Prisen (ca Kr 200) er det heller ikke noe å si på.

    19QQ8G3FM51VF5.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Var så heldig å få tak i en kasse av denne lekre saken

    IMG_5581.png

    Jeg har smakt 2019-årgangen. Den har en nydelig, elegant frukt av det slaget som man bare får av Pinot Noir, og kanskje bare fra Burgund. Pinot Noir fra den nye verden har en tilsvarende eleganse (hvis man betaler nok) men jeg opplever ofte en slags paprikaliknende bismak fra den nye verden.

    Men denne har en sånn smak som gjør at jeg forstår de som sverger til føkkings oppskrytte og overprisede burgundere selv om jeg ikke er der på betalingsvilje.

    2019-utgaven av denne ble anbefalt av Merete Bøe og selvsagt revet vekk umiddelbart. Og det var stor sorg for en uke siden da den siste flasken min hadde korkfeil. Så har jeg et par flasker av 2020 å trøste meg med. De ble sluppet på burgunderslippet i fjor. 2020 var noe høyere rates enn 2019 sist jeg sjekket.

    Nå viser det seg at 2021 kan bestilles og blir levert. Den har tydeligvis gått under radaren hos de som har nok traction til å få folk til å gå bananas. Jeg har ikke smakt årgangen, men jeg har satset et dusin flasker på at den er på samme nivå. Og det er den i følge Vivino. Jeg tenker: løp og kjøp hvis du vil oppleve en god burgunder som ikke er oligark-priset. Perfekt til feks Coq au vin👍
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn