Hvilken surroundprosessor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet som blir hengende i luften her.......hvordan klarte dere å IKKE oppnå et mye bedre resultat med Audyssey ???
    Brukerfeil - helt klart, men HVORDAN ???
    Jeg nevnte det i samme posten, forvrengning.. Ikke nødvendigvis DSP som gjorde dette, for den var der før jeg aktiverte DSP også.. Og kurven jeg fikk med Audyssey er helt annerledes enn den jeg fikk med Dirac. Audyssey fikk en hengebru form V, Dirac fikk en mye flatere kurve med nedgående på bare noen få dB. Gjerne skyld på brukerfeil, jeg fant fort ut at den ampen ikke var noe for min del uansett (hverken med eller uten DSP). DSP fremhevet bare feil på lyden som effektforsterker uansett ikke klarte å takle fra før med Audyssey for min del på de høyttalerne jeg bruker.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Målet mitt er aldri å øke SweetSpot, men ved å bruke max antall tilgjengelige målinger i SweetSpot blir lydopplevelsen mye bedre.....i SweetSpot..... der jeg sitter
    Det funker med YAPO, Audyssey, MCACC osv. og har gjort det så langt etter mange år og 1000-vis av målesveip....
    Det bifalles! Og jeg har jo selv opplevd nettopp dette hvor mye bedre det blir med riktig antall og riktige målepunkter! Bruker selv audessey
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Da var prosessoren i hus. Hadde vel egentlig sett for meg flere måneders forsinkelse, men den kom faktisk på beregnet tid.

    Noen førsteinntrykk
    Vis vedlegget 770428


    Vel... Ser vel rimelig standard ut. En el-kjipo fjernkontroll og pakkingen ser ut til å være gjort manuelt. Milevis unna kvalitetsfølelsen når man feks pakker opp et Apple-produkt. Frykter vel litt at fortsettelsen skulle bekrefte mitt inntrykk av esoterisk High-End som rebrandet basisprodukter...
    Vis vedlegget 770429


    Kvalitetsfølelsen av front er betydelig bedre. Fint display og god kvalitetsfølelse av beteningsknappene. Responsiv meny.
    Vis vedlegget 770430

    Kvalitetsfølelsen av webinterfacet er enda bedre. Oversiktelig og responsivt med en moderne GUI.
    Vis vedlegget 770431

    Mulig jeg starter oppkoblingen i dag, men passer litt dårlig med alle fotballkampene i kveld... Uansett håper jeg den gradvis stigende kvalitetsfølelsen fortsetter når jeg etterhvert får koblet opp denne og starte med justeringene! Enheten blir uansett stående i teknisk rom og styrt via en Harmony Ultimate. Slipper da å ta i denne billige plastfjernkontrollen..
    Tiden går fort... Men her kommer noen inntrykk etter 6 måneders bruk.

    Fikk prosessoren før jul og det tok litt tid før alt var koblet opp.

    For å ta lytteinntrykkene først: Veldig bra lyd! Enormt dynamisk og behagelig diskant. ARC er meget bra og forskjell med og uten er som dag og natt. Åpner opp lydbildet og strammer opp bassen. Jeg har DSP i effektforsterkeren og hadde allerede frekvenskorrigert greit med REW. Allikevel er det herlig at ARC strammet opp ytterligere og ryddet opp i det meste. Enkelt å AB-teste med og uten korreksjon og jeg må le av hvor mye bedre det blir. Naturlig nok har jeg ikke testet flust av forskjellig utstyr i kinoen, men denne prosessoren kommer til å stå i mange år.

    Når det gjelder kvalitetsfølelsen er det et litt blandet bilde og her har Anthem en lang vei å gå. Selve enheten er solid bygget i god kvalitet. Den er jo ikke noen designbombe, men gjør jobben. Stort informativt display og mange tilkoblingsmuligheter. Er jo ikke så mye mer å si om det. Min enhet står uansett i teknisk rom og jeg ser den kun når jeg justerer eller må drive med annen feilsøking.

    Teknisk sett er det en del tull. Oppsettet gjøres kun via webinterface. Dette er enkelt og greit og man kan både bruke mobil eller PC. Det grunnleggende oppsettet er intuitivt og enkelt. Sette innganger til forskjellige kilder, navngi kildene osv. Det er svært mange justeringsmuligheter, filter på, av eller gradering, surroundmoduser osv, men det er totalt mangel på informativ manual. Man skulle kunne forvente at en manuelt beskriver hvert valg i detalj slik at man faktisk kan gå gjennom prosessen og stille inn nødvendige grunninnstillinger.

    Når det gjelder ARC må jeg vie et eget avsnitt til dette. Ideen er genial. Koble Mic til PC, åpne ARC Genesis (korreksjonsprogrammet) som deretter kobler seg opp mot prosessoren via nettet. og tar over styringen. Teori og praksis er imidlertid dårlig integrert og denne prosessen tok meg svært lang tid og skapte mange nye grå hår. For det første er det så omfattende signalsveip (5 målinger av 13 høyttalere), volumet er høyt og det bør. være stille i huset (les: jeg må være alene hjemme OG ha tid og lyst til å sette meg ned med dette). Jeg har gjort meg klar mange ganger, men stadig opplevd nye bugs som har gjort at jeg måtte bruke tiden til feilsøking i stedet for måling. Dette har som regel tatt så lang tid at når jeg endelig har vært klar, så har det vært for sent (alle med en travel ungdsomsfamilie kjenner seg helt sikret igjen..). Det mangler også en helt enkel manual for denne prosessen og dette har skapt unødvendig frustrasjon. De fleste kjenner seg sikkert igjen nå når noe ikke fungerer: x antall mulige feilkilder - hvor er problemet?
    Fasiten er altså:
    * koble til den medfølgende mikrofonen
    * velg denne som mikrofon i systeminnstillingene (opplagt når du vet det)
    * Ved bruk av 4 atmoshøyttalere må man sette disse til "Height 1" og "Height 2". Prosessoren har mulighet for 6 atmoshøyttalere, men dersom man bruker height 1 og 3 (som jeg gjorde) vil ARC Genesis krasje når man går inn i måleverktøyet. Ikke lett å forstå...
    * velg en annen inngang enn HDMI1 på prosessoren (ikke opplagt før man finner en tråd på AVS Forum som beskriver denne buggen) Ved bruk av HDMI1 blir testsignalet knapt hørbart. Pussig bug for inngangensvelgeren til prosessoren har jo ingen ting med dette år gjøre - testtonene genereres jo i prosessoren via ARC Genesis og det er ingen inngang som er i bruk.
    * start ARC Genesis og da bør alt fungere som det skal.
    Altså er softwaren preget av uforståelige bugs, men når alt dette er på plass fungerer det strålende og genererer en korreksjonsfil som kan justeres videre om man ikke vil ha de automatiske forslagene. Filen lastes opp til prosessoren ved et enkelt klikk og lagres også på PCen for backup til senere.

    Målevindu.png


    Måling Front V.png


    Måling Sub V.png


    Måling Front H.png


    Måling Sub H.png




    Jeg har opplevd klikking i venstre bakkanal enkelte ganger som en slags digital støy. Ser at andre brukere også har opplevd dette. Det er en bagatell og har kun skjedd et par ganger. Gir seg etter 5 min, men er ikke slik man forventer av et så dyrt produkt. OSD er også en sorgens kapittel. Det er ikke viktig å ha hele menyen tilgjengelig på OSD, men noe mer enn den enkle plakaten som vises ved volumjustering og inngangsbytte hadde vært å foretrekke. Spesielt når denne menyen i lange perioder har en bug som kun viser en kloss med russiske tegn og symboler. Hadde forventet en grei oversikt over volum, surroundmodus, tekniske opplysninger om inngangs og utgangssignal.

    Konklusjonen er derfor at denne prosessoren låter svært bra. Jeg opplever også at den er rask og responsiv både ved oppstart og justering i GUI, men trekk pga ustabilt OSD. Store mangler i manualen og måleprogrammet. Jeg vil si at lydkvaliteten gjør at den er verdt prisen. Jeg betale vel 40 000 for den, men jeg forventer at totalopplevelsen er bedre på et så kostbart produkt. Forøvrig nettopp det jeg fryktet før kjøpet og tilsvarer både mine fordommer og erfaringer med dyre HiFi-produkter. Har feks flere kostbare B&O enheter som blir parkert av Sonos til 1000kr når det gjelder stabilitet og driftsikkerhet. Anbefalt kjøp? Ja, pga lydkvalitet og om man har lyst og tid til å sette den opp.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Super rapport, takker. Det er fortsatt denne som står øverst på min liste.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ble eier av en Anthem MCA 525 forrige uke, så holder på med «innkjøring» av den.
    Kvaliteten til Anthem virker solid byggmessig, så kanskje det blir en Anthem prosessor senere.

    Sjekket manualen til AVM70, og den var «tynn».
    Manualen til min Marantz er på over 300 sider, så det er lett å søke hjelp i manualen, den forklarer alt av innstillinger som er mulig å gjøre med prosessoren.

    Heldigvis finnes Internett, så det er lett å søke opp hjelp eller muligheter til å spørre om en lurer på noe.
    AVS Forum er full av «likesinnede» og et fantastisk sted å søke opp hjelp, eller spørre om noe en lurer på.

    Så at det ikke finnes noen app til styring av denne, skulle tro de brukte litt ressurser på det, som mange andre produsenter gjør.
    Uansett, at den gir god lyd er det viktigste.

    Hvilke/hvilken forsterker(e) bruker du sammen med den?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Tiden går fort...
    Teknisk sett er det en del tull.
    De fleste kjenner seg sikkert igjen nå når noe ikke fungerer: x antall mulige feilkilder - hvor er problemet?
    Altså er softwaren preget av uforståelige bugs...
    Ja, dette ser veldig kjent ut, men utrolig at produsenten fortsetter å slite......og har slitt helt siden de entret markedet med romkorreksjon...
    Målinger med REW viste tydelig hvor ille avviket egentlig var..... :unsure:
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Ble eier av en Anthem MCA 525 forrige uke, så holder på med «innkjøring» av den.
    Kvaliteten til Anthem virker solid byggmessig, så kanskje det blir en Anthem prosessor senere.

    Sjekket manualen til AVM70, og den var «tynn».
    Manualen til min Marantz er på over 300 sider, så det er lett å søke hjelp i manualen, den forklarer alt av innstillinger som er mulig å gjøre med prosessoren.

    Heldigvis finnes Internett, så det er lett å søke opp hjelp eller muligheter til å spørre om en lurer på noe.
    AVS Forum er full av «likesinnede» og et fantastisk sted å søke opp hjelp, eller spørre om noe en lurer på.

    Så at det ikke finnes noen app til styring av denne, skulle tro de brukte litt ressurser på det, som mange andre produsenter gjør.
    Uansett, at den gir god lyd er det viktigste.

    Hvilke/hvilken forsterker(e) bruker du sammen med den?
    Manualen er en generisk greie for flere Anthemprodukter og beskriver svært lite funksjoner spesifikt. Det er imidlertid egne avsnitt for Dolbys anbefalte høyttalerplasering ol :rolleyes:. Alle mine tidligere surroundprodukter har hatt bedre manualer og jeg tenkeren beskrivelse av alle innstillingsmulighetene og en spesifikk beskrivelse av hva de gjør er et minstekrav. Allikevel får man jo svar på det meste online og AVSforum har vært svært nyttig.

    En egen App har jeg ikke savnet. Man har alt av innstillinger i enhver nettleser, men de fleste bruker vel en form for fjernkontroll uansett. Jeg bruker Harmony Ultimate til daglig bruk og det er sjelden jeg har behov for noe annet. Den generiske plastfjernkontrollen til 50 øre har jeg aldri brukt.

    Jeg bruker Crown til alle fronthøyttalerne og diverse rester til surround og atmos. Jeg har skrevet mer om dette her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/mmls-lytterom.84966/#post-3584776
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette ser veldig kjent ut, men utrolig at produsenten fortsetter å slite......og har slitt helt siden de entret markedet med romkorreksjon...
    Målinger med REW viste tydelig hvor ille avviket egentlig var..... :unsure:
    Jeg hadde i utgangspunktet en relativt flat frekvenskurve ut fra målingene i REW. Jeg har ingen formening om korreksjonentil ARC er korrekt eller ikke, men jeg opplever en åpenbar forbedring.

    Mine kommentarer gikk på en buggy software der man tydligvis må gjøre helt spesielle (og ulogiske) grep for at det skal fungere. Om det er noe feil med målingene og korreksjonen i etterkant har jeg naturligvis ingen formening om. Fra før har jeg kun forsøkt Audyssey og ARC virker for meg å være en helt annen klasse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Kjøp enten en Yamaha (som er veldig bra) eller spar til en Trinnov (som er enda bedre). Det andre mellom der er ikke så mye bedre enn Yamaha tenker jeg. Muligens med unntak av Lyngdorf og JBL/Storm men da er du nesten på Trinnov-priser uansett.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde i utgangspunktet en relativt flat frekvenskurve ut fra målingene i REW.
    Jeg har ingen formening om korreksjonentil ARC er korrekt eller ikke, men jeg opplever en åpenbar forbedring.
    Fra før har jeg kun forsøkt Audyssey og ARC virker for meg å være en helt annen klasse.
    Problemet med et godt verktøy er at resultatet påvirkes mye av brukerens håndtering i egen heim.
    ARC korrigerte så lite at hvis man har et bra utgangspunkt så er det heller ikke mye som blir justert.....og ikke iht. programmets diagrammer.
    Så blir den subjektive vurderingen om et glass er halvtomt eller halvfullt...... :unsure:
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Et godt utgangspunkt er selvfølgelig å foretrekke. ARC korrigerer inntil 6dB og dette virker tilstrekkelig for meg.

    Jeg forstår deg slik at du mener ARC er et dårlig designet system? Jeg leser gjerne dine betrakninger rundt fordeler/ulemper med de forskjellige korreksjonssystemene for hjemmekino! :)
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha sin pre er jo egentlig god nok, koster 25K.
    Skal man opp på Dirac så finnes det jo flere alternativer, men da koster det minimum 50-60K+.
    Nad M17, Arcam AV40 (, AV41 kommer Q2, oppdatert med 4K). Også har man Storm Audio og Trinnov fra 180K+.
    Alle disse er med XLR utganger og er nok uansett gode og sikre valg. Men etter man har startet med Dirac, så blir mange av alternativene litt "gammeldagse".
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.172
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal man opp på Dirac så finnes det jo flere alternativer, men da koster det minimum 50-60K+.
    Nad M17, Arcam AV40 (, AV41 kommer Q2, oppdatert med 4K). Også har man Storm Audio og Trinnov fra 180K+.
    For ordensskyld, Trinnov bruker ikke Dirac men Trinnov Optimizer ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    For ordensskyld, Trinnov bruker ikke Dirac men Trinnov Optimizer ;)
    My bad, jeg som ikke har gjort hjemmeleksa mi!
    Den er også dessverre prismessig litt over det jeg kan forsvare ovenfor meg selv også for tiden (da sliter jeg å forsvare det ovenfor dama ihvertfall), men det ser ut som en utrolig lekker og god sak om man kan. :) Det frister jo for tiden med litt mer guff i hjemmekinoen, men andre ting får prioriteres istedet for tiden dessverre.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.172
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satt med samme tanker ganske lenge. I ettertid angrer jeg bare på at jeg ikke kjøpte Trinnov tidligere (jeg kunne spart masse penger på å gjøre det ved å hoppe over en del kjøp jeg gjorde i mellom - ikke minst, prisene stiger).

    Trinnov Altitude 16 er vel den surround prosessoren som gir mest for pengene uansett prisklasse. Like bra til stereo.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satt med samme tanker ganske lenge. I ettertid angrer jeg bare på at jeg ikke kjøpte Trinnov tidligere (jeg kunne spart masse penger på å gjøre det ved å hoppe over en del kjøp jeg gjorde i mellom - ikke minst, prisene stiger).

    Trinnov Altitude 16 er vel den surround prosessoren som gir mest for pengene uansett prisklasse. Like bra til stereo.
    Jeg skjønner tankegangen, og kan ikke si meg uenig. Har den vært 100K rimeligere så har det jo vært en nobrainer.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg skjønner tankegangen, og kan ikke si meg uenig. Har den vært 100K rimeligere så har det jo vært en nobrainer.
    Jeg har Trinnov i stua og Lyngdorf på kinoen. Begge svært kapable. Men jeg kan samtidig si at med litt guts og mye måling og tuning spesielt i bassen, og med god timing mellom høyttalere i et hjemmekinooppsett, kommer man VELDIG langt uten en dyr prosessor. Yamaha for eksempel. Akkurat i dag har jeg hjemmekinoen ukalibrert med Lyngdorf. Kun rew og basismålinger som gjør at subbene spiller bra sammen og overgang til høyttalerne rundt er OK. Trenger egentlig ikke å kjøre RoomPerfect etterpå, selv om jeg selvsagt vil gjøre det etter hvert.. Er bare ikke helt sikker på om det EGENTLIG blir bedre etterpå, etter å ha holdt på med høyttalere, subber og deres plassering i det rommet i snart 20 år.

    Innimellom er automatisk RC litt for "smarte" og sluttresultatet trenger ikke nødvendigvis å blir bedre. Det er i hvert fall min erfaring etter å ha prøvd det meste (Trinnov, Lyngdorf, Audiolense, ARC, Dirac, Audyssey) hvor spesielt de to siste har en tendens til å være "smartere" enn de burde være ift timing og bassrespons spesielt... Trinnov utmerker seg dog som noe jeg har vanskelig for å slå med mine manuelle rutiner. og RoomPerfect fungerer fint i enklere rom, Audiolense er nydelig hvis du har litt vilje til å tweake, men de andre er egentlig noe ræl du kan gjøre bedre selv med REW, litt pågangsmot og passende DSP;-)
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Etter rundt 10 år med en Pioneer (76LX) HT receiver, så står nå en slik på kontoret her:

    JBL SDP-58 på kontoret_.jpg


    Den skal visstnok dekode IMAX Enhanced (hva nå det er for no?), og Disney+ har flere Marvel filmer med det, så bare jeg får koblet opp vidunderet så får jeg jo høre :unsure:. Vurderte lenge å gå for en Lyngdorf MP-60 med AES ut tilleggskort, men det vidunderet ville ha kostet 185 000,- så slo det fra meg. Med JBL'en må jeg akseptere 48 kHz/24 ved bruk av Dirac Live 3.0 (har jeg skjønt dette riktig?) mot 96 kHz gjennom Lyngdorf'en. Hmmmm.

    Det som fristet med JBL'n er temmelig stabil firmware nå (etter en litt bratt start med forrige modell) og ikke minst AoE (Audio over Ethernet) digital ut med Dante* systemet. Ser fram til å prøve enklere kabling og kunne sette DAK'er/effektforsterkere litt diskret unna og nær høyttalerne (bare 2-3 DAK'er, altså 4-6 kanaler vel og merke - kan jo hende det blir ufordringer med latency, så får se hva som kan korrigeres for i JBL'n).

    Ser av en av etikettene på esken at firmware-versjon er 1.54, så det første jeg må gjøre er å oppdatere progrmvaren til versjon 1.58.

    Er mest nysgjerrig på å montere høyttalere i et AURO-3D oppsett med 2X6 høyttalere og 2 eller 4 sub'er (ingen senterhøyttaler - Vienna 'the KISS' fronter lager helt fenomenal virtuell senter). Men har veldig mye å gjøre av andre ting nå, så dette vil nok ta tid...

    *


     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    314
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Etter rundt 10 år med en Pioneer (76LX) HT receiver, så står nå en slik på kontoret her:

    Vis vedlegget 842492

    Den skal visstnok dekode IMAX Enhanced (hva nå det er for no?), og Disney+ har flere Marvel filmer med det, så bare jeg får koblet opp vidunderet så får jeg jo høre :unsure:. Vurderte lenge å gå for en Lyngdorf MP-60 med AES ut tilleggskort, men det vidunderet ville ha kostet 185 000,- så slo det fra meg. Med JBL'en må jeg akseptere 48 kHz/24 ved bruk av Dirac Live 3.0 (har jeg skjønt dette riktig?) mot 96 kHz gjennom Lyngdorf'en. Hmmmm.

    Det som fristet med JBL'n er temmelig stabil firmware nå (etter en litt bratt start med forrige modell) og ikke minst AoE (Audio over Ethernet) digital ut med Dante* systemet. Ser fram til å prøve enklere kabling og kunne sette DAK'er/effektforsterkere litt diskret unna og nær høyttalerne (bare 2-3 DAK'er, altså 4-6 kanaler vel og merke - kan jo hende det blir ufordringer med latency, så får se hva som kan korrigeres for i JBL'n).

    Ser av en av etikettene på esken at firmware-versjon er 1.54, så det første jeg må gjøre er å oppdatere progrmvaren til versjon 1.58.

    Er mest nysgjerrig på å montere høyttalere i et AURO-3D oppsett med 2X6 høyttalere og 2 eller 4 sub'er (ingen senterhøyttaler - Vienna 'the KISS' fronter lager helt fenomenal virtuell senter). Men har veldig mye å gjøre av andre ting nå, så dette vil nok ta tid...

    *


    Spesiell grunn til at du velger å montere opp et dødt format? (istedenfor atmos/dtsx)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Er mest nysgjerrig på å montere høyttalere i et AURO-3D oppsett med 2X6 høyttalere og 2 eller 4 sub'er (ingen senterhøyttaler - Vienna 'the KISS' fronter lager helt fenomenal virtuell senter). Men har veldig mye å gjøre av andre ting nå, så dette vil nok ta tid...
    Enig. Har et Auro3D oppsett selv og det er ganske kult og udiskutabelt best av alle alternativene på musikk, selv når du konverterer fra stereo eller 5.1PCM osv. Men da MÅ du skaffe deg noen originale Auro3D opptak i 11 kanaler også for det blir en ny opplevelse ganske sikkert. Og et slikt oppsett funker også helt greit på Atmos osv men der blir det nødvendigvis litt tradeoffs siden plassering av høyttalere ikke blir optimalt. Jeg er likevel veldig fornøyd med at jeg gikk den veien. Tipper du blir også :) Ville nok likevel hatt en god center (omtrent identisk med L&R) men bedre uten center enn en halvgod center....

    Tror heller ikke latency blir noe problem med Dante. Har selv hatt AoIP med Ravenna og det var i hvert fall helt uproblematisk så snart du forstår at du må gjøre litt network management for at det skal funke godt. Og gir utrolig fleksibilitet som du sier.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    314
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kan forøvrig skrive under på at det høres helt magisk ut til musikk hos @erk 🤩 (vi rakk jo ikke teste det til ren film, men tviler ikke på at det er riktig så bra til det også når størrelsen på lydbildet var så latterlig stort til musikk).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Kan forøvrig skrive under på at det høres helt magisk ut til musikk hos @erk 🤩 (vi rakk jo ikke teste det til ren film, men tviler ikke på at det er riktig så bra til det også når størrelsen på lydbildet var så latterlig stort til musikk).
    Ja det er ganske magisk når veggene og taket på en måte forsvinner rundt deg og du plutselig befinner deg i opptaksrommet som i dette tilfellet var i en kirke. Men magien blir komplett kun med veldig gode Auro3D opptak med en mikrofon per kanal, slik du hørte på fra 2L i dette tilfellet, som faktisk vant grammy for beste mulitkanal opptak :) Men jeg synes nok flere burde høre det... stereo blir liksom ikke det samme etterpå selv om det også kan være veldig bra.
    Jeg har mange flere opptak av omtrent samme kaliber så du er velkommen tilbake ;-)
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Etter rundt 10 år med en Pioneer (76LX) HT receiver, så står nå en slik på kontoret her:

    Vis vedlegget 842492

    Den skal visstnok dekode IMAX Enhanced (hva nå det er for no?), og Disney+ har flere Marvel filmer med det, så bare jeg får koblet opp vidunderet så får jeg jo høre :unsure:. Vurderte lenge å gå for en Lyngdorf MP-60 med AES ut tilleggskort, men det vidunderet ville ha kostet 185 000,- så slo det fra meg. Med JBL'en må jeg akseptere 48 kHz/24 ved bruk av Dirac Live 3.0 (har jeg skjønt dette riktig?) mot 96 kHz gjennom Lyngdorf'en. Hmmmm.

    Det som fristet med JBL'n er temmelig stabil firmware nå (etter en litt bratt start med forrige modell) og ikke minst AoE (Audio over Ethernet) digital ut med Dante* systemet. Ser fram til å prøve enklere kabling og kunne sette DAK'er/effektforsterkere litt diskret unna og nær høyttalerne (bare 2-3 DAK'er, altså 4-6 kanaler vel og merke - kan jo hende det blir ufordringer med latency, så får se hva som kan korrigeres for i JBL'n).

    Ser av en av etikettene på esken at firmware-versjon er 1.54, så det første jeg må gjøre er å oppdatere progrmvaren til versjon 1.58.

    Er mest nysgjerrig på å montere høyttalere i et AURO-3D oppsett med 2X6 høyttalere og 2 eller 4 sub'er (ingen senterhøyttaler - Vienna 'the KISS' fronter lager helt fenomenal virtuell senter). Men har veldig mye å gjøre av andre ting nå, så dette vil nok ta tid...

    *


    Tipper du blir meget fornøyd med denne😀
    Jeg har hatt SDP-55 et par år nå , å selv om det har vært en del bugs opp gjennom så er jeg utrolig fornøyd med denne.
    Den leverer en utrolig lydkvalitet på både musikk og film.

    Uten tvil den beste stereo-pre’en jeg har hatt også😀👍

    Så du får komme med en oppdatering når du får testet litt 😀
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Har et Auro3D oppsett selv og det er ganske kult og udiskutabelt best av alle alternativene på musikk, selv når du konverterer fra stereo eller 5.1PCM osv. Men da MÅ du skaffe deg noen originale Auro3D opptak i 11 kanaler også for det blir en ny opplevelse ganske sikkert. Og et slikt oppsett funker også helt greit på Atmos osv men der blir det nødvendigvis litt tradeoffs siden plassering av høyttalere ikke blir optimalt. Jeg er likevel veldig fornøyd med at jeg gikk den veien. Tipper du blir også :) Ville nok likevel hatt en god center (omtrent identisk med L&R) men bedre uten center enn en halvgod center....

    Tror heller ikke latency blir noe problem med Dante. Har selv hatt AoIP med Ravenna og det var i hvert fall helt uproblematisk så snart du forstår at du må gjøre litt network management for at det skal funke godt. Og gir utrolig fleksibilitet som du sier.
    Jeg har flere 2L blueray utgivelser med Auro3D, og gleder meg til å høre dem. Ja, musikk er i fremste linje når jeg velger å sette opp høyttalerne slik. Atmos og DTX skal visstnok fungere bra likevel med et Auro3D oppsett, så jeg er optimist.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tipper du blir meget fornøyd med denne😀
    Jeg har hatt SDP-55 et par år nå , å selv om det har vært en del bugs opp gjennom så er jeg utrolig fornøyd med denne.
    Den leverer en utrolig lydkvalitet på både musikk og film.

    Uten tvil den beste stereo-pre’en jeg har hatt også😀👍

    Så du får komme med en oppdatering når du får testet litt 😀
    André hos Audiocenteret, som kjørte innom kontorbygget hvor jeg jobber med JBL'n sa at en kunde opplevde mer 'punch' i JBL'en sammenlignet med et annet kjent og dyrt merke denne kunden har. Ja, jeg håper DAK'ene/analog utgangene har litt Harman voicing og ikke er helt nøytrale. Liker engasjerende lyd. Om det er nøytralt, så vil jeg jo bruke forsterkere (SPEC og Gato) som engasjerer - så jeg har gode forventninger.

    Da jeg lette etter firmware-oppdateringer på JBL download siden, så la jeg merke til at SDP-55 filene lå der dobbelt opp. Hmmm. Skjønner også at manualen alene ikke er nok - det ligger flere pdf'er med støttende innhold der inne.
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Googlet litt om IMAX Enhanced. Disney har bare implementert bilde-delen av den standarden, og ikke Imax Enhanced's DTS audio. Men audio-biten forutsetter at det er støtte for det i receiveren eller prosessoren. Det noe høyere bildet (annen aspect ratio) vil vises på eksisterende TV'er.
    Noen som har sett og kan si noe om hvordan de opplever dette?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ...
    Tror heller ikke latency blir noe problem med Dante. Har selv hatt AoIP med Ravenna og det var i hvert fall helt uproblematisk så snart du forstår at du må gjøre litt network management for at det skal funke godt. Og gir utrolig fleksibilitet som du sier.
    ..network management i form av å sette fast IP adresse - eller noe mer? At jeg må bruke Dante Controller programvaren for å sette channel routing er jeg klar over.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    ..network management i form av å sette fast IP adresse - eller noe mer? At jeg må bruke Dante Controller programvaren for å sette channel routing er jeg klar over.
    Jo det var kanskje mest det jeg tenkte på. Men jeg hadde også litt trøbbel med å få synch gjennom et mer komplekst nettverk med mer enn en switch/router mens det var helt uproblematisk når alt var koblet til samme switch. Kom aldri helt til bunns i den saken... Har vel med hvordan klokkesignalet distribueres men er på ingen måte noen ekspert. Mulig Dante er mer fleksibelt enn Ravenna i så måte. .
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skal bare bruke 1 switch - håper den jeg har bestilt tilfredsstiller power over Ethernet som de Audinate Dante dingsene jeg viste bilder av lenger opp trenger.

    123 W
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Skal bare bruke 1 switch - håper den jeg har bestilt tilfredsstiller power over Ethernet som de Audinate Dante dingsene jeg viste bilder av lenger opp trenger.

    123 W
    Bruker bare slike fra NetGear - og ingen av de på grunn av audiofile egenskaper.... :unsure:
    Livstidsgaranti - holder til mitt bruk (y)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Høres betryggende ut. Og er en helt annen verden enn HDMI komplekset (jitter).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Jo det var kanskje mest det jeg tenkte på. Men jeg hadde også litt trøbbel med å få synch gjennom et mer komplekst nettverk med mer enn en switch/router mens det var helt uproblematisk når alt var koblet til samme switch. Kom aldri helt til bunns i den saken... Har vel med hvordan klokkesignalet distribueres men er på ingen måte noen ekspert. Mulig Dante er mer fleksibelt enn Ravenna i så måte. .
    Klokkesignalet til Dante er bare PTP, men kan nok være noe med nettverket og båndbredden muligens. Fordel å ha alt på samme VLAN (max 8 switcher etter hverandre), da slipper man også at trafikken går igjennom en tregere router. Switching er kjappere enn routing.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Klokkesignalet til Dante er bare PTP, men kan nok være noe med nettverket og båndbredden muligens. Fordel å ha alt på samme VLAN (max 8 switcher etter hverandre), da slipper man også at trafikken går igjennom en tregere router. Switching er kjappere enn routing.
    Det var vel kanskje spesielt da jeg prøvde koblinger via Asus Mesh (men trådbasert backhaul) men det ble veldig ustabilt og min nettverkskomptanse kom til kort :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel kanskje spesielt da jeg prøvde koblinger via Asus Mesh (men trådbasert backhaul) men det ble veldig ustabilt og min nettverkskomptanse kom til kort :)
    PTP er laget for høy båndbredde for mer presisjon, sammenlignet med NTP. De er ganske like på mange måter, men PTP er mer for 1Gb+ nettverk og gjerne datacenter med 100Gb nettverk. NTP er en gammel protokoll og ble lagd basert på 10Mb og blir fort utilstrekkelig/unøyaktighet når man snakker om datacenter og logger med mye data på kort tid. Det kan hende båndbredden du har er for dårlig og blir en flaskehals med uplink/backhaul, går den ned til 100Mbit så kan faktisk PTP feile med Dante.
    Viktig at man setter settings korrekt også, og har EN dedikert PTP master for å synce klokken. PTP er IP basert, dvs. trafikken bruker nettverket basert på IP til å finne master og kan derfor traversere router ved behov.

     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    JBL SDP-58 sitt Dante digital ut er vel helt uavhengig av hjemmenettverket ellers etter at alle settings er gjort? (Driver å deltar i en dugnad for å pusse opp en leilighet etter foreldrene mine, så det smerter litt ikke å ha tid til å dykke ordentlig ned i materien her med en gang.)

    Apropo Netgear. Da Asus routeren vår gikk ned i et tordenvær i fjor sommer, så hoppet jeg på et tilbud hos Komplett på et Netgear Orbi mesh system med 3 enheter. Mye mer hensiktsmessig og opplever nå trådløs 4k strømming samtidig som sønn gamer tungt og mor spiller sitt 'by og bondegårdsimuleringsspill', alt uten hakking.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er i grunn i omtrent samme situasjon nå som forrige gang jeg skrev i denne tråden:
    • Bruker Denon AVR-6300H til et 7.1.4 oppsett.
    • Bruker 7 stk ADAM GTC-77, og skal bytte ut de 4 høyttalerne i taket til Adam GTC55.
    • Bruker også en 8 kanals Nord Acoustics - NC252
    • I bassen bruker jeg mitt DBA system
    Så har jeg 2 stk GTC 77 stående - og tenker vel å gå over til 9.1.4
    Har stort rom, og høyttalerplasseringen er god, og det er god akustikk i rommet.

    Nå har det dukket opp flere Denon AVC-8500H på bruktmarket og det er jo en relativt rimelig oppgradering.
    Men er det noe poeng - blir det noe særlig bedre?
    Alternativet er jo å prøve å få tak i en AVM70 + noen flere Hypex forsterkere. Vil det være mye bedre?

    Og til slutt kanskje - hvor mye bedre enn dette igjen vil Storm/Trinnov være?
     

    Kabelsatan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    64
    Sitter å grubler på hva som er den største forskjellen på de forskjellige prosessorene som er i salg hvis man tar bort antall kanaler utover minimum for Dolby atmos, metode for autokalibrering/autokonfigurasjon, interne EQ funksjoner og at noen av de støtter Auro-3D. Hva er det egentlig som er den store forskjellen på prosessorene hvis man setter de opp riktig enten med autokalibrering eller manuell kalibrering med f.eks. REW? Hvis man gidder å gjøre en manuell jobb med for å kalibrere en rimeligere prosessor, kan man da få et resultat som er sammenlignbart med en dyrere prosessor? Ut fra spesifikasjoner virker mange av prosessorene relativt like med tanke på AD/DA del, på utgangene (balansert) varierer det litt hvor mye de orker å dytte ut av spenning. Er tallene produsentene oppgir riktige? JBL SD55 spesifiserer 10V maks pr. kanal. i databladet. I en test leste jeg at Trinnov Altitude 16 klipper signal på utgangen over 6V. Jeg fant ikke noe tall fra Trinnov som sa noe om hva de oppgir som maks utgangsspenning, men i og med at Yamaha oppgir 8V for alle kanaler unntatt Sub hvor de oppgir 13V så virker det lite med 6V. Er det andre typer "surround prosessorer" i dyrere prosessorer som gjør en bedre jobb med dekoding av Dolby Atmos / DTS:X osv.?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Utspenning er ihvertfall ikke relevant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn