Hvilken surroundprosessor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Marantz AV7005.

    Marantz AV8805 måler kurant på flere områder, men svakt eller meget svakt på andre.
    Er vel liten tvil om THD+N som man ser under gir solid hørbar forvrenging.
    Vis vedlegget 762717

    En Yamaha prosessor, som dessuten er mye rimeligere enn Marantz sin dyreste serie, måler mye bedre og vil være mer transparent. Kommuniserte for øvrig med designeren til Marantz for noen år siden. Han var klar på de produserte med egen huslyd og ikke "monitorlyd" som han beskrev nøytral lyd som.

    Igjen, så bli det opp til enhver hva man ønsker, foretrekker eller lever fint med. Jeg styrer unna tydelig "huslyd", synes det som regel slår mer negativt ut enn positivt. Marantz AV7005 hadde et varmt slør over seg og låt til tider litt hardt på enkelt typer musikk. Det var godt å bli kvitt for min del.
    Mener du at du kan høre 1% THD på 16khz?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Marantz AV7005.

    Marantz AV8805 måler kurant på flere områder, men svakt eller meget svakt på andre.
    Er vel liten tvil om THD+N som man ser under gir solid hørbar forvrenging.
    Vis vedlegget 762717

    En Yamaha prosessor, som dessuten er mye rimeligere enn Marantz sin dyreste serie, måler mye bedre og vil være mer transparent. Kommuniserte for øvrig med designeren til Marantz for noen år siden. Han var klar på de produserte med egen huslyd og ikke "monitorlyd" som han beskrev nøytral lyd som.

    Igjen, så bli det opp til enhver hva man ønsker, foretrekker eller lever fint med. Jeg styrer unna tydelig "huslyd", synes det som regel slår mer negativt ut enn positivt. Marantz AV7005 hadde et varmt slør over seg og låt til tider litt hardt på enkelt typer musikk. Det var godt å bli kvitt for min del.
    Legg merke til at eneste AVR Pre som AudioSienceRewiev anbefaler er en til $15000 o_O
    ACR AVR PRE.png
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Meget aktuell tråd for meg også. Jeg er egentlig veldig fornøyd med Denon AVC-X8500H, men lysten på noe nytt har kommet snikende likevel. Jeg har gjort meg helt avhengig av auro 3D/auromatic up mixer, så det ekskluderer anthem, og de aktuelle som er tilgjengelige i Norge som jeg vet om er da Arcam/Jbl samt en eventuell ny ren prosessor fra Yamaha (arvtager til 5200). Trinnov og Storm koster mer enn jeg er villig til å betale, og Lyngdorf er uaktuelt på grunn av room perfect. Har lest meg frem til at Harman platformen er et shitshow av bugs, og at målingene er så som så, men lyden er meget bra. Min Denon knuser de på målefronten og er dønn stabil, men alt annet jeg omgir meg med kan bryte sammen når som helst, så en løs kanon fra eller til kan jeg leve med. Er det noen bokser der ute som har gått under radaren?
    Er i akkurat samme båt som deg. Har 8500H og er egentlig godt fornøyd med den, men den snikende lysten er vanskelig å bli kvitt. Short list så langt er avm 90, jbl sdp55, lyngdorf mp40 (muligens mp60 pga antall hdmi inputs, men da må jeg plutselig ta med trinnov i vurderinga). Hvorfor er lyngdorf uaktuelt pga room perfect?

    Har så langt hatt ypao, dirac (både ddrc88bm og nad m17) og audyssey i hjemmet og er ikke noen tvil om at dirac er den beste av de. Problemet var bare at jeg endte med å kontinuerlig prøve nye kurver i dirac og justere opp, ned, frem og tilbake. Kjenner er sånn passe lei av tweaking (noe av grunnen til at jeg egentlig ikke har lyst på trinnov og årsaken til at jeg solgte alt og gikk for denon/antimode dual core), så room perfect virker litt fristende.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har hatt room perfect i to kanaler før, og kjenner lyngdorf boksene godt. Med room perfect gir du fra deg nesten all kontroll, og må godta lyngdorfs versjon av god lyd. Kun fullfrekvens korreksjon er mulig. Det var en gledens dag når den forrige lyngdorf preampen forsvant ut av huset, og jeg endelig kunne høre hvordan høyttalere låt igjen. Det er lett å la seg rive med av hypen, og det tok lang tid før jeg innså at Room perfect var grunnen til at det ikke var gøy å spille plater lenger. I helgen fikk jeg tillatelse til å knuse sparegrisen, så det ser ut til at det blir en trinnov likevel. Nevrosene lommer sikkert til å stå i kø siden det er så mye fleksibilitet, men jeg har heldigvis lært meg å gi litt mer faen.
    Er i akkurat samme båt som deg. Har 8500H og er egentlig godt fornøyd med den, men den snikende lysten er vanskelig å bli kvitt. Short list så langt er avm 90, jbl sdp55, lyngdorf mp40 (muligens mp60 pga antall hdmi inputs, men da må jeg plutselig ta med trinnov i vurderinga). Hvorfor er lyngdorf uaktuelt pga room perfect?

    Har så langt hatt ypao, dirac (både ddrc88bm og nad m17) og audyssey i hjemmet og er ikke noen tvil om at dirac er den beste av de. Problemet var bare at jeg endte med å kontinuerlig prøve nye kurver i dirac og justere opp, ned, frem og tilbake. Kjenner er sånn passe lei av tweaking (noe av grunnen til at jeg egentlig ikke har lyst på trinnov og årsaken til at jeg solgte alt og gikk for denon/antimode dual core), så room perfect virker litt fristende.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Blir spennende å lese hva @MML syns når han får avm70. Hva er største forskjellen på denne og avm90 mon tro?
    Hvilken prosessor/reciever hadde du fra før?

    Trinnov er sikkert alltid best, men inngangsbilletten for den er for høy for de fleste, meg selv inkludert. En prossessor for 20 000 er jo allerede mer enn hva de fleste betaler for hele kinoen sin ;)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Har akkurat vært gjennom samme løypa. Endte opp med AV7706 og MM7055. Gikk fra en NAD T785HD.

    Meget godt fornøyd, kanalseperasjonen er noe helt annet fra NAD til denne. Når det gjelder power så er det ikke så mye forskjell.

    Veldig lett å forholde seg til når det gjelder oppsett og XLR pre var for meg et must. Dårlig med annet på EC.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt room perfect i to kanaler før, og kjenner lyngdorf boksene godt. Med room perfect gir du fra deg nesten all kontroll, og må godta lyngdorfs versjon av god lyd. Kun fullfrekvens korreksjon er mulig. Det var en gledens dag når den forrige lyngdorf preampen forsvant ut av huset, og jeg endelig kunne høre hvordan høyttalere låt igjen. Det er lett å la seg rive med av hypen, og det tok lang tid før jeg innså at Room perfect var grunnen til at det ikke var gøy å spille plater lenger. I helgen fikk jeg tillatelse til å knuse sparegrisen, så det ser ut til at det blir en trinnov likevel. Nevrosene lommer sikkert til å stå i kø siden det er så mye fleksibilitet, men jeg har heldigvis lært meg å gi litt mer faen.
    Interessant. Jeg trodde ett av poengene med room perfect var at den skulle bevare høyttalerens lyd. Jo mer jeg leser om Trinnov jo mer sliten blir jeg på tanken av å måtte sette seg inn i og lese manualer for å få det optimalt. Det ville riktignok vært verre om en lyngdorf kom på plass og jeg ikke ble fornøyd med lyden uten mulighet for å stille på noe som helst. Valgets kvaler.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har lytte på room perfekt ved flere anledninger, kun på messer. Det imponerte ikke meg. Synes lyden ble flat.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har lytte på room perfekt ved flere anledninger, kun på messer. Det imponerte ikke meg. Synes lyden ble flat.
    Tror RP er et elsk/hat romkorreksjonsssystem.
    Hadde en TDAI2200RP tidligere, og fikk det aldri til å «sitte».
    Målte og målte, i mange forskjellige posisjoner i rommet, og eksperimenterte med plassering av høyttalere.
    Brukte den først med Dali Mentor 2 mener jeg, og det ble «grei nok» lyd.
    Oppgraderte så til nåværende høyttalere, og det ble hakket bedre lyd, selvfølgelig, men fortsatt ikke «engasjerende lyd».
    Da mistet jeg egentlig troen på «Klasse-D forsterker».

    Så skiftet jeg til Parasound P7 og nåværende Nuforce, etter anbefaling av Roald Mikkelsen(Renaissance Audio), da ble det drastisk forskjell og det føltes som jeg fikk tredimensjonalitet som jeg tidligere manglet, selv om det også er en «Klasse-D forsterker».

    Lyden som Lyngdorf gir er ikke noe jeg vil ha igjen, selv om den korrigerer bassen.
    Isoacoustics og Audyssey har korrigert bassen i rommet mitt nå.
    På TDAI2200RP kunne en ikke korrigere frekvenskurven, det er vel kanskje noe som er korrigert nå, i nåværende Lyngdorf-forsterkere.
    Isoacoustics er mye bedre under høyttalerne mine enn det SD-føtter var, selv om sistnevnte var anbefalt tilbehør til høyttalerne.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Her står det om fleksibiliteten i Anthems Arc Genesis. Kurver, roomgains, cutoffs, overgang til subs etc for systemet samlet og/eller individuelt for hver ht virker veldig fleksibelt, men man kan tilsynelatende ikke i detalj overstyre frekvensgangen (f.eks +2 db ved 880 Hz med Q: 2 som i en parametrisk EQ i f.eks JRiver Media Center). Tipper likevel det er fleksibelt nok hvis man i utgangspunktet ikke er svært misfornøyd med sine høyttalere i øvre frekvenser. Blir spennende å lese om brukererfaringer med Anthem AVM70. https://www.anthemarc.com/arc-genesis/advanced-settings/adjust-arc-settings-adjust-targets.php
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal poste litt erfaringer etterhvert. Jeg har gode muligheter for EQ i mine Crown effektforsterkere allerede og tror at korreksjonen i Anthem er mer enn tilstrekkelig for meg. Ulempen med alle mulighetene er imidlertid at man fort forstår hvor komplekst god lyd egentlig er og at man dessverre fort kan innse at man ikke kan nok.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Da var prosessoren i hus. Hadde vel egentlig sett for meg flere måneders forsinkelse, men den kom faktisk på beregnet tid.

    Noen førsteinntrykk
    1.jpeg



    Vel... Ser vel rimelig standard ut. En el-kjipo fjernkontroll og pakkingen ser ut til å være gjort manuelt. Milevis unna kvalitetsfølelsen når man feks pakker opp et Apple-produkt. Frykter vel litt at fortsettelsen skulle bekrefte mitt inntrykk av esoterisk High-End som rebrandet basisprodukter...
    2.jpeg



    Kvalitetsfølelsen av front er betydelig bedre. Fint display og god kvalitetsfølelse av beteningsknappene. Responsiv meny.
    3.jpeg


    Kvalitetsfølelsen av webinterfacet er enda bedre. Oversiktelig og responsivt med en moderne GUI.
    4.jpeg


    Mulig jeg starter oppkoblingen i dag, men passer litt dårlig med alle fotballkampene i kveld... Uansett håper jeg den gradvis stigende kvalitetsfølelsen fortsetter når jeg etterhvert får koblet opp denne og starte med justeringene! Enheten blir uansett stående i teknisk rom og styrt via en Harmony Ultimate. Slipper da å ta i denne billige plastfjernkontrollen..
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er blitt lyd i løpet av kvelden. Har ikke fått kjørt ARC, men har byttet ut prosessoren og spiller musikk i stereo uten noen ytterligere justeringer. Systemet mitt er imidlertid greit frekvenskorrigert allerede, men dette låter veldig bra! Opplever også enheten som stabil uten noe bugs foreløpig. Tvert imot virker det stabilt og responsivt. Det var et overraskende stort løft i forhold til min aldrende prosessor som i sin tid også var av grei kvalitet. Blir spennende med ytterligere justering av dette, men nå som julen nærmer seg er det økende upopulært å bruke tid på ikke-julerelatert aktivitet.... Blir nok en stund til jeg får satt av tid til ytterligere justering. Uansett høres dette svært lovende ut! Skal skrive litt om min inntrykk i min egen tråd etterhvert. God jul!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jepp! Svært fornøyd med lydkvaliteten i denne! Utrolig dynamisk sak. Jeg har ikke kjørt ARC ennå, men har store forventninger til dette. Det er relativt omfattende å sette seg inn i og har kun fått gjort dette sporadisk. Neste gang jeg har tid (og huset for meg selv) skal jeg kjøre noen målinger og sette den ordentlig opp. Da tenkte jeg å skrive en liten oppsummering.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Godt å se at noen får tak i surround saker :) har ventet i over 2 måneder nå uten å fått noe, så har gitt opp hele surround lyden
     
    • Wow
    Reaksjoner: TGB

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    128
    Hei.
    Jeg har i dag en Onkyo Pr-sc5509 prosessor. Vurderer å kjøpe en litt nyere brukt. Hva mener dere om en Marantz 8802a i forhold til Onkyo?
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei.
    Jeg har i dag en Onkyo Pr-sc5509 prosessor. Vurderer å kjøpe en litt nyere brukt. Hva mener dere om en Marantz 8802a i forhold til Onkyo?
    Hei jeg har og en Onkyo Pr-sc5509 prosessor ,men skulle jeg kjøpt nå hadde det blitt Marantz så klart.Jeg tenker og da på reklamasjon,ikke sikker på hvem som selger Onkyo heller lenger nå da.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    128
    Ja det er ingen som forhandler Onkyo for øyeblikket.
    Jeg vil egentlig bytte til en annen som har Dirac. Jeg synes Audyssey ikke fungerer som jeg ønsker. Mulig det er bedre på en nyere prosessor. Men Dirac er vel flere hakk bedre enn Audyssey.
    Men da er vel prisen også litt høyere. Jeg vet ikke om det er nødvendig å ha e-arc kontra arc. Og kan kanskje kjøpe forrige modell av f.eks Anthem avm 60.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er ingen som forhandler Onkyo for øyeblikket.
    Jeg vil egentlig bytte til en annen som har Dirac. Jeg synes Audyssey ikke fungerer som jeg ønsker. Mulig det er bedre på en nyere prosessor. Men Dirac er vel flere hakk bedre enn Audyssey.
    Men da er vel prisen også litt høyere. Jeg vet ikke om det er nødvendig å ha e-arc kontra arc. Og kan kanskje kjøpe forrige modell av f.eks Anthem avm 60.
    Audyssey har kommet med et nytt program til PC som heter MultEQ-X, der kan du justere uendelig mye mer enn via MultEQ-appen til iPhone/iPad. Har selv ikke kjøpt programmet siden jeg bare kjører 5 kanaler, men om du vil ha topp lyd, er nok dette verdt investeringen.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte fra Oslo HiFi center. Jeg mente det var de som var importør også?
     

    Kabelsatan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    64
    Noen som vet om Anthem AVM 70 er laget på samme innmat som Arcam AV40 og JBL SDP-55? Eller har de utviklet innmaten selv?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Fornøyd med SDP-55? Muligheten for DANTE ser spennende ut. Kan få rydda en del i racket ved å kjøre alt digitalt.
    Ja den er jeg meget fornøyd med etterhvert.
    Det har vært noen bugs , men det aller meste er fikset nå. Jeg bruker ikke Dante , men skjønner at det kan ha sine fordeler ja.
    Når det gjelder Dante , så er vel det en av tingene som har vært en del bugs med , men tør ikke å si sikkert hvorvidt dette er i fikset nå.

    Lydmesig er den i en helt annen liga enn f.eks Marantz 7704 og Yamaha CX-A5000 som jeg har hatt før - både til film og musikk.

    Jeg hadde ærlig talt ikke trodd steget opp skulle være så stort , og dette er også uten tvil den pre'en jeg har hatt som også er best til musikk i to kanaler. Å jeg har hatt noen rene stereo-pre'er innom også , men det kommer jeg nok ikke til å bry meg med lengre :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er at jeg stiller spørsmål ved kriteriene for å bli godkjent?
    Slik jeg leser en av testene i regi av ASR så blir det stryk på metode og godkjent på resultat, men egentlig helt på trynet...useriøst
     

    Kabelsatan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    64
    Vel den ligger ikke i lista. Poenget er at jeg stiller spørsmål ved kriteriene for å bli godkjent? Litt som at du skal godkjenne stasjonsvogner, så må dem gå over 300km/t for å bli godkjent.
    Finnes ikke noen stasjonsvogner utover Audi RS6 😂 Men ser poenget ditt, er harde krav han karen her stiller til utstyret, men burde man ikke kunne det når de tar seg betalt for en RS6 og så får man utlevert en styla Kia? Men om det er riktig å gjøre tester på denne måten skal jeg ikke uttale meg om. Det virker ikke som det han måler for det meste kan høres.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Finnes ikke noen stasjonsvogner utover Audi RS6 😂 Men ser poenget ditt, er harde krav han karen her stiller til utstyret, men burde man ikke kunne det når de tar seg betalt for en RS6 og så får man utlevert en styla Kia? Men om det er riktig å gjøre tester på denne måten skal jeg ikke uttale meg om. Det virker ikke som det han måler for det meste kan høres.
    Det er en annen diskusjon egentlig. Selvfølgelig skal man ha det man betaler for (eller mer). Hvis man MÅ ha gode målinger utenfor hørbart omr. /300km/t stv så går man for det og betaler.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Har lyden på surround utstyr blitt dårligere?
    HDMI og jitter undertrykking har vært løst før. Spdif har ofte mindre jitter. (Sett målingene til Amir).
    Har en Pioneer Bluray LX-88. Den har støtte for PQLS som minimerer jitter.
    Har nye surround utstyr støtte for dette?
    Heter egentlig ARC, og nye recivere reklamerer med dette, men da betyr det retur lyd fra TV.
    Andre navn.
    Pioneer: PQLS
    Sony: HATS / H.A.T.S
    Onkyo: PLL-jitter-rensende kretsteknologi
    Yamaha: Low-jitter PLL-krets.
    Er de kompatible?
    Denon og Sony utstyret jeg hadde var kompatible på i-Link og H.A.T.S -lampe lyste.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Lyden har neppe blitt dårligere på surround utstyr. De fleste nye enhtene støtter eARC, som betyr mer båndbredde for lyd som gjør at det supporterer flere standarder uten å kjøre kanaler komprimert på lyden (noe spdif gjør).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn