Hvilken surroundprosessor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En fornuftig konstruert effektforsterker gir maks effekt ved 2V ubalansert og 4V balansert signal inn.
     

    Kabelsatan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    64
    En fornuftig konstruert effektforsterker gir maks effekt ved 2V ubalansert og 4V balansert signal inn.
    Ja, Crown/JBL oppgir input sensitivity på DCI serien til 2,5V rms, blir det da riktig å tenke at et signal fra prosessor til forsterker som har en peak to peak spenning på ca. 7V vil gi 2,5V rms? Men uansett, det ser da ut til at alle prosessorene har mer enn nok å gå på når det gjelder utspenning. (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Erin har målt litt på McIntosh MX100:


    Ganske solid ytelse - men litt dyr - 75.990,- i dag hos OHC ser jeg.

    Setter den på min "aktuelle-liste" når min Yamaha prosessor må byttes ut.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Erin har målt litt på McIntosh MX100:


    Ganske solid ytelse - men litt dyr - 75.990,- i dag hos OHC ser jeg.

    Setter den på min "aktuelle-liste" når min Yamaha prosessor må byttes ut.
    Til den prisen hadde jeg vurdert Marantz sin nye AV 10 prosessor , flere kanaler og mulighet for Dirac.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nå var det målingene på den jeg fant mest interessant - ikke alle i dette prisnivået som har like god ytelse.

    Ellers får man velge utstyr som oppfyller de kravene man har.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Nå var det målingene på den jeg fant mest interessant - ikke alle i dette prisnivået som har like god ytelse.

    Ellers får man velge utstyr som oppfyller de kravene man har.
    Tror ikke målinger har så mye å si på en prosessor, tror ikke det er noe en kan høre uansett, i hvert fall ikke i min alder. ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mitt innlegg var en respons på det Avalon skrev.

    I linken jeg ga, fant jeg målingene mer interessante enn utseendet og hdmi versjon osv.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt innlegg var en respons på det Avalon skrev.

    I linken jeg ga, fant jeg målingene mer interessante enn utseendet og hdmi versjon osv.
    Om jeg skulle betalt ca 76 000kr for en prosessor i dag(2023), så skulle den ikke bare hatt bedre målinger enn min egen
    AV7704, men også HDMI 2.1 og nyeste utgave av HDCP, samt Dirac romkorreksjon, som allerede nevnt av @avelon.
    Audyssey er bra, men ikke til denne prisen.
    Denne fra McIntosh har jo heller ikke «modul-løsning», som gjør at en bare kan bytte et kort for å oppdatere til nyeste specs.

    Vil tro produkter fra Anthem og Arcam i denne prisklassen er bra også, de har ihvertfall de nyeste spesifikasjoner.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Om jeg skulle betalt ca 76 000kr for en prosessor i dag(2023), så skulle den ikke bare hatt bedre målinger enn min egen
    AV7704, men også HDMI 2.1 og nyeste utgave av HDCP, samt Dirac romkorreksjon, som allerede nevnt av @avelon.
    Audyssey er bra, men ikke til denne prisen.
    Denne fra McIntosh har jo heller ikke «modul-løsning», som gjør at en bare kan bytte et kort for å oppdatere til nyeste specs.

    Vil tro produkter fra Anthem og Arcam i denne prisklassen er bra også, de har ihvertfall de nyeste spesifikasjoner.

    Hva synes du om målingene til denne McIntosh prossessoren da?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Er det ikke hvor bra den høres ut som gjelder, å ikke hva den måler? Trudde det var lyden som var det viktigste jeg, ikke målinger
    Eller kanskje mange har funnet ut målinger/lav forvrengning=god lyd i deres eget oppsett.

    Dessuten, hvis det er slik at forvrengning slår bedre ut i et spesifikt oppsett, så har det svært liten overføringsverdi til et annet oppsett. Man har tross alt ulike høyttalere og forskjellig akustiske miljøer.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hehe, merkelig respons på mitt innlegg om målingene til denne McIntosh prossessoren.

    Jeg postet linken for å høre hva andre synes om målingene - jeg tolker de som gode.

    Når det gjelder lyd vs målinger - så betyr selvsagt hvordan det låter mest for meg.

    Men gode målinger tyder på god elektrisk design og man har unngått snarveier osv. Min erfaring er at det også smitter over på annet i en så komplisert sak som en hjemmekinoreceiver - og det er mange forskjellige ting man bruker på en slik dings.

    Jeg kan tenke meg en slik prossessor kan være en god kombi med nyere klasse D amper med god ytelse - hadde vært interessant å teste.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva synes du om målingene til denne McIntosh prossessoren da?
    Målingene er veldig bra, det skrives jo der også, spesielt for å være en AV prosessor.
    Uansett, i mine øyne er det lite valuta for pengene når de ikke har klart å fornye denne prosessoren, selv om vi er mange som ikke har oppgradert til utstyr med HDMI 2.1, bortsett fra TV.

    Selv foretrekker jeg å legge penger i høyttalere og forsterker, for innen kilder, både lyd og bilde, så dukker det stadig opp nye standarder. Jeg vet at kilden er veldig viktig lydmessig, men i min stue må jeg inngå kompromiss, dessverre.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Det begynner vel å nærme seg lansering av Yamaha sin neste prosessor og som vil ligge mye lavere i pris. Og ser vi på historien til Yamaha sine prosessorer, så er det svært sannsynlig den vil måle godt. Og forhåpentligvis bedre enn f.eks CX-A5000. Den har noe hørbar forvrengning som trekker ned. Og ja, det slår ut i dårligere lyd her.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det begynner vel å nærme seg lansering av Yamaha sin neste prosessor og som vil ligge mye lavere i pris. Og ser vi på historien til Yamaha sine prosessorer, så er det svært sannsynlig den vil måle godt. Og forhåpentligvis bedre enn f.eks CX-A5000. Den har noe hørbar forvrengning som trekker ned. Og ja, det slår ut i dårligere lyd her.
    Håper du har rett i at Yamaha har en prossessor på gang. Det hadde vært veldig interessant.

    Har selv CX-A5100 som jeg er meget fornøyd med. For mitt bruk holder den godt enda - selv om jeg har både siste Xbox og PS5. Men den ble handlet i 2015 og slike dingser holder ikke evig.
     
    Sist redigert:

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Eller kanskje mange har funnet ut målinger/lav forvrengning=god lyd i deres eget oppsett.

    Dessuten, hvis det er slik at forvrengning slår bedre ut i et spesifikt oppsett, så har det svært liten overføringsverdi til et annet oppsett. Man har tross alt ulike høyttalere og forskjellig akustiske miljøer.
    Virker noen ganger at folk er mere opptatt av hvordan ting måler enn det høres ut. Husker en kompis drev med bilstereo å. Flere dommere sa det samme, grafen var ikke riktig, men det var desidert den morsomste lyden i hans bil. Å etter mitt syn så er det det som teller, moro, får fot, enn åssen en graf ser ut.
    Å er det sikkert målinger stemmer? Når, ja, er det Amir eller noe han heter, han måle "guruen" har vel målt feil flere ganger, blant annet på Hegel vel, å Jbl prosessor. Så skal man stole blindt på hvordan ting måler? Då får man få produktet hjem å teste da, for målinger kan å være feil da tydeligvis.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Virker noen ganger at folk er mere opptatt av hvordan ting måler enn det høres ut.


    Jeg linket til en test av et produkt - med målinger. Dette gjorde jeg fordi jeg var interessert i å høre hva andre synes om testen.

    Når så responsen handlet om alt annet enn dette - etterlyste jeg det.

    Ikke noe mer enn det.

    Det blir litt stråmann av dette og det er lite interessant å holde på med.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Hehe, merkelig respons på mitt innlegg om målingene til denne McIntosh prossessoren.

    Jeg postet linken for å høre hva andre synes om målingene - jeg tolker de som gode.

    Når det gjelder lyd vs målinger - så betyr selvsagt hvordan det låter mest for meg.

    Men gode målinger tyder på god elektrisk design og man har unngått snarveier osv. Min erfaring er at det også smitter over på annet i en så komplisert sak som en hjemmekinoreceiver - og det er mange forskjellige ting man bruker på en slik dings.

    Jeg kan tenke meg en slik prossessor kan være en god kombi med nyere klasse D amper med god ytelse - hadde vært interessant å teste.
    Det er ofte lite populært å lufte dyrt utstyr da de færreste har råd til det. Da kan du få mye rar respons 😄. Jeg er enig med deg spestielt mtp kombo kino/stereo oppsett er denne meget interessant 👍
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Virker noen ganger at folk er mere opptatt av hvordan ting måler enn det høres ut. Husker en kompis drev med bilstereo å. Flere dommere sa det samme, grafen var ikke riktig, men det var desidert den morsomste lyden i hans bil. Å etter mitt syn så er det det som teller, moro, får fot, enn åssen en graf ser ut.
    Å er det sikkert målinger stemmer? Når, ja, er det Amir eller noe han heter, han måle "guruen" har vel målt feil flere ganger, blant annet på Hegel vel, å Jbl prosessor. Så skal man stole blindt på hvordan ting måler? Då får man få produktet hjem å teste da, for målinger kan å være feil da tydeligvis.
    Finnes sikkert noen i den gaten, men det spørs om det også ikke handler vel så mye om flere ikke forstår at man kan arbeide med det tonale og lydkvaliteten på helt andre måter enn å bruke forvrengning som en tonekontroller.

    Å få "fot" handler i stor grad om nok nivå i deler av frekvensresponsen kombinert med tilstrekkelig kapasitet. Altså i høyeste grad målbart. Kart og kompass er ingen ulempe innen hifi. Transparent elektronikk legger til rette for at man kan jobbe med det tonale på en forutsigbar måte. Akustikk, plassering og fornuftig bruk av DSP er verktøyene her.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er ofte lite populært å lufte dyrt utstyr da de færreste har råd til det. Da kan du få mye rar respons 😄. Jeg er enig med deg spestielt mtp kombo kino/stereo oppsett er denne meget interessant 👍
    Hadde ikke forundret meg om du har rett der. Skjønte ingenting med responsen jeg fikk - dette forklarer alt. :LOL:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Virker noen ganger at folk er mere opptatt av hvordan ting måler enn det høres ut.....
    Det er den eneste fornuftige angrepsvinkelen ved vurdering av lyd-utstyr. Hva andre "mener"/"synser om et produkt har svært liten relevans for hvordan det vil fungere i en annens kjede av produkter - fra lytterens kilde til lytterens ører.
    Ingen målinger er tilpasset ukjent rom og akustikk....... og det er nyttig å vite for den som skal handle..... (y)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Det er den eneste fornuftige angrepsvinkelen ved vurdering av lyd-utstyr. Hva andre "mener"/"synser om et produkt har svært liten relevans for hvordan det vil fungere i en annens kjede av produkter - fra lytterens kilde til lytterens ører.
    Ingen målinger er tilpasset ukjent rom og akustikk....... og det er nyttig å vite for den som skal handle..... (y)
    Tror du undervurderer go følelse faktoren. MX100 peaker skalaen på go følelse for meg 🤩. Dette er et produkt jeg kunne kjøpt uten lyttetest og uten review. Hvis den ikke hadde passet inn i kjeden, hadde jeg byttet ut noe annet 😉
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Tror du undervurderer go følelse faktoren. MX100 peaker skalaen på go følelse for meg 🤩. Dette er et produkt jeg kunne kjøpt uten lyttetest og uten review. Hvis den ikke hadde passet inn i kjeden, hadde jeg byttet ut noe annet 😉
    Blir litt det samme for meg med en CBX1000, men hva er MX100 ? :unsure:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Marantz AV7005.

    Marantz AV8805 måler kurant på flere områder, men svakt eller meget svakt på andre.
    Er vel liten tvil om THD+N som man ser under gir solid hørbar forvrenging.
    Vis vedlegget 762717

    En Yamaha prosessor, som dessuten er mye rimeligere enn Marantz sin dyreste serie, måler mye bedre og vil være mer transparent. Kommuniserte for øvrig med designeren til Marantz for noen år siden. Han var klar på de produserte med egen huslyd og ikke "monitorlyd" som han beskrev nøytral lyd som.

    Igjen, så bli det opp til enhver hva man ønsker, foretrekker eller lever fint med. Jeg styrer unna tydelig "huslyd", synes det som regel slår mer negativt ut enn positivt. Marantz AV7005 hadde et varmt slør over seg og låt til tider litt hardt på enkelt typer musikk. Det var godt å bli kvitt for min del.
    Nu kommer der så en ny Marantz Cinema AV 10, der har 15.4 Det er fint, at den kan styre 4 subwoofere.
    Man må håbe at den så har mindre "huslyd ". Samt forbedret med støj.
    Jeg synes nu, at den Marantz AV 8805 gør det godt, og det er meget spændende at se film.
    Til stereo bruger jeg som nævnt før tidligere, Parasound JC2 BP, der gør det nemt at kombinere stereo og surround.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Som alt det andre fra Mcintosh, langt over streken mtp ytelse og design som er en god trygghet ved kjøp.
    Det er ett flott produkt, som jeg godt kunne tenkt meg hadde det ikke vært for at jeg er blitt avhengig av Auro 3D. ;)
    At den har XLR ut er bra, og att den måler bra uten at det er noe jeg legger vekt på.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ett flott produkt, som jeg godt kunne tenkt meg hadde det ikke vært for at jeg er blitt avhengig av Auro 3D. ;)
    At den har XLR ut er bra, og att den måler bra uten at det er noe jeg legger vekt på.
    Noe på gang fra Auro ? håper det er jo verdens beste format :)

    3D.JPG
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Personlig så er det jo bare Yamaha cx-a5100 og a5200 som fortsatt virker fornuftige, selv om de er vel gamle starter å bli. Yamaha bør bare komme med Dirac og en ny a5300 så blir alt bra, gjerne multisub støtte i tillegg og samme prisklasse de har ligget i før.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    En utfordring med stadige nye formater, korreksjon, flere subwooferutganger, flere kanaler osv. er at prisen også økes betydelig. Og egentlig kan man korrigere ting mye bedre med f.eks en miniDSP Flex. Her går det i 4.2 og med ekstern DSP og aktive høyttalere.

    Marantz sine prosessorer har tidligere hatt et varmt slør (forvrengning), men kanskje de har endret på det nå som Ken Ishiwata er gått bort. Ishiwata var klar tilhenger av å tilføre harmonisk forvrengning og ifølge han selv så skulle ikke Marantz ha "monitor lyd".
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    En utfordring med stadige nye formater, korreksjon, flere subwooferutganger, flere kanaler osv. er at prisen også økes betydelig. Og egentlig kan man korrigere ting mye bedre med f.eks en miniDSP Flex. Her går det i 4.2 og med ekstern DSP og aktive høyttalere.

    Marantz sine prosessorer har tidligere hatt et varmt slør (forvrengning), men kanskje de har endret på det nå som Ken Ishiwata er gått bort. Ishiwata var klar tilhenger av å tilføre harmonisk forvrengning og ifølge han selv så skulle ikke Marantz ha "monitor lyd".
    MiniDSP Flex er nok vel og bra, men den må vel settes opp med PC og det har jeg innsikt nok til å gjøre. Jeg synes det er greit å la Audyssey ta seg av alle subbene i mitt enkle 7.4.4 system. Med bruk av MultiXT appen blir det riktig så bra synes jeg. :cool:
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Jeg har en marantz 8802a som jeg ikke har klart å bli helt fornøyd med audyssey kalibrering og musikk delen.

    Nå har jeg kjøpt en Nad m17 v2
    Da med Dirac. Og etter første forsøk med kalibrering må jeg si at det ble i mine ører bedre på musikk.
    Jeg har ikke fått satt meg så mye inn i justeringsmuligheter for house curve og flere preset.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en marantz 8802a som jeg ikke har klart å bli helt fornøyd med audyssey kalibrering og musikk delen.

    Nå har jeg kjøpt en Nad m17 v2
    Da med Dirac. Og etter første forsøk med kalibrering må jeg si at det ble i mine ører bedre på musikk.
    Jeg har ikke fått satt meg så mye inn i justeringsmuligheter for house curve og flere preset.
    Den Denon receiver'en jeg har kan nå oppdateres med Dirac Live, men til en pris på ca. 3500.- + 1500 for en Umik, er det ikke noe jeg kommer til å gjøre nå. Må vel også settes opp med PC, og der er jeg ikke, samt at Dirac kun kan kalibrere en sub.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Her går det i 4.2 og med ekstern DSP og aktive høyttalere.
    Er veldig sugen på et Atmos oppsett med aktive høytalere - har et stereooppsett med Genelec høytalere og det låter veldig bra - kunne godt tenkt meg en slik presisjon i hjemmekinoen.

    Men vil gjerne ha digital mating og der er utvalget prossessorer veldig magert - foreløpig....
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Den Denon receiver'en jeg har kan nå oppdateres med Dirac Live, men til en pris på ca. 3500.- + 1500 for en Umik, er det ikke noe jeg kommer til å gjøre nå. Må vel også settes opp med PC, og der er jeg ikke, samt at Dirac kun kan kalibrere en sub.
    Jeg bruker også 2 stk sub.
    Men det ble likevel bedre enn Audyssey.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en marantz 8802a som jeg ikke har klart å bli helt fornøyd med audyssey kalibrering og musikk delen.

    Nå har jeg kjøpt en Nad m17 v2
    Da med Dirac. Og etter første forsøk med kalibrering må jeg si at det ble i mine ører bedre på musikk.
    Jeg har ikke fått satt meg så mye inn i justeringsmuligheter for house curve og flere preset.
    Hva gikk galt med 8802A ? bare lurer har en slik selv men kun brukt den til Tv / film lyd . 2ch er det mest rør det går i :)
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Hva gikk galt med 8802A ? bare lurer har en slik selv men kun brukt den til Tv / film lyd . 2ch er det mest rør det går i :)
    Jeg syntes lyden ble kjedelig og skarp med audyssey kalibrering.
    Men det er sikkert ikke jeg som har fått det meste ut av den.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syntes lyden ble kjedelig og skarp med audyssey kalibrering.
    Men det er sikkert ikke jeg som har fått det meste ut av den.
    Lenge siden min har hvert koblet opp nå men husker at jeg valgte ta målinger med mic konsekvent min 10cm over hode å bittelitt bakenfor i hver måleposisjon , opplevde det mer gunstig for de stakkars ørene :) ( konfig 9.1 Auro 3d )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn