Hvilken ruter er det lurt å bruke til musikk og hi-fi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Husk jeg har aldri sagt at jeg justerer klangbalanse med nettverkskabler.
    Bare at jeg er interessert i å finne ut hvor utbredt fenomenet er.
    De ulike produsentene har egne meninger og filosofier og egen teknologi slik de legger det frem, jeg tar ikke stilling til hva eksempelvis Ansuz, Synergistic, Audioquest eller andre produsenter mener er den riktige måten å gjøre det på
    Jeg bare konstaterer at resultatet uansett tilnærming gir hørbare forskjeller. Tenker ellers at folkene som jobber med dette i stort er kompetente flinke folk, men som selvfølgelig forsøker å få best mulig betalt for produktene sine. Jeg forholder meg til det jeg hører og står for at det er lydmessge forskjeller på nettverkskabler både mellom produsenter og at det er lydmessge forskjeller på dyrere og billigere nettverkskabler. Jeg tror ikke noe som helst om det ene eller det andre omkring hvordan den enkelte produsent løser de utfordringene de mener ligger på bordet.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror deg når du sier du hører forskjell capita.
    Nettopp derfor er jeg litt interessert i å vite hvor utbredt dette er. Det tekniske tilsier at dette er umulig. På tross av det hører folk forskjeller på en mengde ting. Det må da være fler enn meg som er interessert i å vite hvor mange som hører disse forskjellene.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror deg når du sier du hører forskjell capita.
    Nettopp derfor er jeg litt interessert i å vite hvor utbredt dette er. Det tekniske tilsier at dette er umulig. På tross av det hører folk forskjeller på en mengde ting. Det må da være fler enn meg som er interessert i å vite hvor mange som hører disse forskjellene.
    Alle hører jo disse forskjellene hvis de lar seg overbevise om at det er forskjell. Det er mange nok til at det finnes et greit antall selskap som lager routere og switcher som eksplisitt retter seg til målgruppen. Hva med en router til 70,000kr f.eks? https://taikoaudio.com/taiko-2020/product/taiko-audio-extreme-router/
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenk deg hvor mye mer det hadde banket hvis du hadde kjøpt en high-end ruter, med eksklusiv switch og hifi-sikring.
    Holder meg litt lavt, får være grenser.
    Tenk da om jeg skiftet ut Ølflex kablene med "skikkelige" saket.
    Da blir det grusing. Nei får holde en lav profil 😅😅🤣
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.414
    Antall liker
    1.300
    Sted
    Horten
    Jeg tror deg når du sier du hører forskjell capita.
    Nettopp derfor er jeg litt interessert i å vite hvor utbredt dette er. Det tekniske tilsier at dette er umulig. På tross av det hører folk forskjeller på en mengde ting. Det må da være fler enn meg som er interessert i å vite hvor mange som hører disse forskjellene.
    Folk hører hva man vil. Jeg tror også på capita når han/hun sier at han/hun hører forskjeller.
    Det er når det han/hun hører begrunnes i nettverkskabler, switcher og routers at troen viskes raskt ut og det dukker opp spørsmål og innspill fra mange kanter.

    På samme måte så tror jeg på folk når noen sier at de har tinnitus eller ondt i ryggen. Hvem kan egentlig tvile?
    Men det er om de i vilt eksempel samtidig sier at plagene kommer av alle el-bilene på veiene, men at grå spurv på fuglebrettet fjerner plagene, at de mister det meste av tiltro.

    Det er altså påstandene om årsakene til opplevelser det reageres på, ikke opplevelsen.
    Det er viktig (men vanskelig for mange) å skjønne denne forskjellen.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Tenker ellers at folkene som jobber med dette i stort er kompetente flinke folk, men som selvfølgelig forsøker å få best mulig betalt for produktene sine.
    Her tar du feil, kompetansen blant produsenter av disse produktene er ofte mangelfull, sjekk gjerne hårreisende påstander fra våre Danske vennerz. Disse produsentene + useriøse forhandlere ser imidlertid en mulighet for raske, enkle penger ved å levere produkter som skal hjelpe nevrotiske hifi-gubber med problemer som ikke finnes.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Her tar du feil, kompetansen blant produsenter av disse produktene er ofte mangelfull, sjekk gjerne hårreisende påstander fra våre Danske vennerz. Disse produsentene + useriøse forhandlere ser imidlertid en mulighet for raske, enkle penger ved å levere produkter som skal hjelpe nevrotiske hifi-gubber med problemer som ikke finnes.
    Kunne godt svart på dette men lar det være......
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Man kan lett gå på Snake-Oil greier om man ikke har så stor kunnskap på det aktuelle feltet. Snake Oil selgere er slue og erfarne.

    Og med forventingsbias, som ingen er immun mot - er det lett å tro på at man opplever en bedring/endring - som egentlig ikke finnes der.

    Men så kommer det store problemet:

    Man kan lett gå over i neste fase - Confirmation bias/Bekreftelsestendens.

    Bekreftelsestendens er det at man legger merke til eller søker etter det som bekrefter noe man tror. Dette er en vanlig måte å tenke på i dagliglivet. Slik tenkning gjør oss sårbare for feil fordi vi overser informasjon som tilsier at vi burde endre oppfatning.

    Man unngår å høre på fagfolk - selv fysiske umuligheter blir sett bort fra, brudd på naturlover osv. Man søker andre som har like opplevelser - og støtter de.


    En god start er å innse at man ikke er immun for noe av dette.

    Belønningen kan være at man slipper å bruke penger på sideveis oppgraderinger - heller bruke de på noe som faktisk gir virkelige oppgraderinger.


    Men jeg tror min post her er forgjeves - de som går på snake-oil blir bestandig enda mer innbitte når andre prøver å få de på rett spor.

    Tråd etter tråd viser dette.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Alle hører jo disse forskjellene hvis de lar seg overbevise om at det er forskjell. Det er mange nok til at det finnes et greit antall selskap som lager routere og switcher som eksplisitt retter seg til målgruppen. Hva med en router til 70,000kr f.eks? https://taikoaudio.com/taiko-2020/product/taiko-audio-extreme-router/
    70K er egentlig bare smårusk når det kommer til nettverk i utgangspunktet, men ikke si det høyt til noen (for disse audiofile tullingene hører og selgere ligger klare til å bykse over de).

    Dette er den mest utbredte modellen på jobb:

    Dette er den rimeligste modellen av de som er innafor, får også dyrere modeller som vi også bruker ofte som Distro. 9300 er det vi kaller Edge som er imot sluttbrukere direkte.
    Men data på de switchene for 200,- eller 300 000,- pr. Stk er identiske for sluttbrukeren, hvorfor brukes da så dyre switcher? Kapasitet, robusthet, oppetid, hastighet (garantert), synlighet ifølge monitorering etc, automatisering, og av og til så må man opp i enkelte modeller for å få støtte for endel kjekke standarder som ikke finnes på de rimeligere modellene (f.eks: kryptering etc). Ikke bare koster disse endel i innkjøp, men det blir fort noen millioner i året på service avtaler også når man starter å få noen av de..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.629
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    70K er egentlig bare smårusk når det kommer til nettverk i utgangspunktet, men ikke si det høyt til noen (for disse audiofile tullingene hører og selgere ligger klare til å bykse over de).

    Dette er den mest utbredte modellen på jobb:

    Dette er den rimeligste modellen av de som er innafor, får også dyrere modeller som vi også bruker ofte som Distro. 9300 er det vi kaller Edge som er imot sluttbrukere direkte.
    Men data på de switchene for 200,- eller 300 000,- pr. Stk er identiske for sluttbrukeren, hvorfor brukes da så dyre switcher? Kapasitet, robusthet, oppetid, hastighet (garantert), synlighet ifølge monitorering etc, automatisering, og av og til så må man opp i enkelte modeller for å få støtte for endel kjekke standarder som ikke finnes på de rimeligere modellene (f.eks: kryptering etc). Ikke bare koster disse endel i innkjøp, men det blir fort noen millioner i året på service avtaler også når man starter å få noen av de..
    Den har 48 porter da, den andre til 70k har fire. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Den har 48 porter da, den andre til 70k har fire. :)
    Joda, Cisco SFPer til 10-20K stykket som kommer til tillegg på 9500 så er ikke portkost så ulik:



    "Ulempen" da, er vel at man egentlig ikke trenger å oppgradere hjemme de neste 50 årene eller ut ens egen levetid og har utstyr som sannsynlig lever 20 år+ når det står på 24/7..

    Audiofile switcher må jo "endres" hele tiden og har vel levetid på max knappe 3 år og er allerede utdatert i det de forlot designbordet. Fordi alle disse "audiofile" bruker akkurat samme PCB og produsent av disse rimelige TP-link dritten som florerer til en overpris som er over alle hauger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Kunne godt svart på dette men lar det være......
    Å unngå å svare på denne måten er på en måte "hersketeknikk". Å bare svare på det man selv velger og lage stråmenn er jo det hele hva dette dreier seg om.
    Får man betalt for å være en "audiofil" nyttig idiot? Eller er det kun yppersteprestene som får betalt? Hvordan fungerer dette regimet? Minner meg mest om religion, skyv fakta og kunnskap bort og baser alt på historier og lag en "audiofil" hellig treenighet der man tilber noe men ikke er helt sikker på hva, så man må hele tiden konsultere ypperste prestene for å få "faglig" påfyll..

    Du kan åpne lokket på den switchen du har, og kjøp denne:

    Sammenlign hva forskjellene er selv! Det er nemlig samme produsent og fabrikk som står bak disse og den du har! Tror du meg ikke? Ikke så rart, du har jo betalt alt for mye for din. Derfor, kjøp den billige der og test selv! Det er velkjent på mange forumet at dette er tilfelle, kina fabrikk som produserer samme dritten til alle merker som ønsker det. Tror du virkelig at Anuz og de andre "audiofile" kabelprodusenter har kunnskap nok til å produsere dette selv? Tro om igjen! De "audiofile" produsentene er bare blitt logistikk apparater som driver med salg og PR for å få solgt dritten, kjøp billig og selg dyrt! De rebrander ikke selv engang, kina-fabrikkene har maler og lager et design kunden ønsker selv uten ekstra kostnad.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    48 porter med lyd på Ethernet. Det kan aaaldri bli bra.
    Hva med denne?

    200-300 porter? Koster veldig fort en halv mill og litt opover..
    Får også løsninger med over 1000 porter styrt fra et sted, Nexus med flere Fex. Også en løsning som fort blir noen millioner.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det der er ikke tull en gang..
    Hadde glemt å plugge routeren og når jeg kom hjem lå det datapakker utover hele gulvet.
    Heldigvis var dette før jeg fikk rask internett så det var ikke nok pakker til å totalskade huset
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Og om du er bekymra for at produsenten ikke tar nettverkskabler seriøst nok, så finnes det alternativer. Selv kjøpte jeg nettopp en bunke signalkabler og nettverkskabler fra denne produsenten (produsentnavnet er retusjert vekk for å unngå snikreklame). Hver eneste ethernet-kabelstump Fluke-testes før de sender ut til kunde, så mer seriøst kan det neppe bli.

    Vis vedlegget 994477
    Kom gjerne med "snikreklame"! Slike seriøse produsenter burde det være flere av, det burde være et krav for å kalle kabelen innenfor et eller annet Cat standard at kabelen faktisk er testet i henhold, og da hver enkelt for å holde sertifiseringen.

    Min anbefaling er Foss fiber som er et norsk firma som driver mye med fiber, de er seriøse og har utrolig god kundeservice. De holder vel til irundt Drammen og sender til hele landet, de terminerer fiber selv og koster ikke stort mer enn kinesisk produsert heller. Jeg vet dog ikke om de sender til privat personer direkte.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Med så mange porter er det helt sikkert noen som står på vidt gap. Og da vet vi hva som hender. Datapakkene bare fosser ukontrollert ut av dem.
    Skrekk og gru !
    Her så er man vant til å plugge og utnytte alle hull man kommer over..🏴‍☠️
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det må da finnes audiofile plugger til ubenyttede porter ?
    Såklart gjør det jo det, og såklart er disse produktene overprisede og totalt overflødig og ubrukelig. Portene er av så lenge det ikke står noe i de som lager kontakt, plugger man noe i de så aktiverer man faktisk portene.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Kunne godt svart på dette men lar det være......
    Det er helt greit, det er ikke deg jeg går på, det er de som selger gjennom å skape et kunstig behov for disse greiene. Jeg synes den audiofile tilhengerskare bør spørre seg: "hvorfor får jeg ikke bedre oppløsning og kontrastforhold på TV med audiofil router og switch"? Altså hva er det med denne ganske lave bitraten på min stereo som er så spesiell?

    Svaret er opplagt - og nærliggende, men en må som nevn tidligere i tråden være i stand til å komme seg ut av bekreftelsefellen.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Takk for svar. Nå er det det at jeg har prøvd litt forskjellige rutere, og det gir utslag på hvordan lydbildet settes opp, det er i alle fall min erfaring, og da vil jeg gjerne høre med andre som kanskje også har prøvd litt, før det besluttes hvilken som kan være greit å satse på. Litt på samme måte som at før du investerer i en switch, så er det veldig viktig å velge en med en lydsignatur som passer inn i systemet det den skal stå.
    Her kan ingen teknologer hjelpe. Pasienten må snares henvises til psykolog.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.984
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenker: Vi har ikke kontroll på hele signalveien, kun utstyr vi har fra grensesnittet moden/router.
    Da er det best å kjøre WiFi fra grensesnittet til streamer.
    Nå skal det dog sies; Jeg har en luftkvalitetsmåler fra Airthings. En dag syntes jeg lyden var litt «forurenset», litt gritty om dere skjønner? Og ganske riktig, måleren fra Airthings lyste rødt på kritiske parametere. Selv om jeg har balansert ventilasjon med kullfiltere. Dæven!
    Jeg er en handlingens mann (når ulyd oppstår spretter jeg opp fra godstolen, som Fantomet når fare varsles) så jeg satt meg i bilen og rakk akkurat Elkjøp før det stengte. Kjøpte den dyreste luftrenseren jeg fant, og satte den strategisk opp mellom WiFi routeren på teknisk rom og streameren min.
    Siden har jeg hatt ren lyd, man må bare huske å bytte filtre ofte.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt greit, det er ikke deg jeg går på, det er de som selger gjennom å skape et kunstig behov for disse greiene. Jeg synes den audiofile tilhengerskare bør spørre seg: "hvorfor får jeg ikke bedre oppløsning og kontrastforhold på TV med audiofil router og switch"? Altså hva er det med denne ganske lave bitraten på min stereo som er så spesiell?

    Svaret er opplagt - og nærliggende, men en må som nevn tidligere i tråden være i stand til å komme seg ut av bekreftelsefellen.
    Det et jo mange av de som faktisk får bedre TV av disse dingsene i tillegg til lyd i haifaien.. Men igjen så sammenligner man gjerne epler med elefanter når det er snakk om "audiofile dingsebomser".
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Såklart gjør det jo det, og såklart er disse produktene overprisede og totalt overflødig og ubrukelig. Portene er av så lenge det ikke står noe i de som lager kontakt, plugger man noe i de så aktiverer man faktisk portene.
    Jeg er sikker på at noen vil sterkt hevde at det ikke spiller musikk dersom disse ikke er plugget. Med høyspesifiserte, new-physics, tesla-inspirerte plugger som gir portene ro slik at de ikke støyer og skaper ugang for portene som er tilkoblet.
    Sikkert mange som hører klart forskjell :D
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre portene står i «administrative shutdown», da hjelper det ikke med en kabel.
    "Audiofile" switcher er unmanaged uansett, så de vet ikke hva administrative shutdown er for noe.. Hele greia er bare en trist diskusjon.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker: Vi har ikke kontroll på hele signalveien, kun utstyr vi har fra grensesnittet moden/router.
    Da er det best å kjøre WiFi fra grensesnittet til streamer.
    Nå skal det dog sies; Jeg har en luftkvalitetsmåler fra Airthings. En dag syntes jeg lyden var litt «forurenset», litt gritty om dere skjønner? Og ganske riktig, måleren fra Airthings lyste rødt på kritiske parametere. Selv om jeg har balansert ventilasjon med kullfiltere. Dæven!
    Jeg er en handlingens mann (når ulyd oppstår spretter jeg opp fra godstolen, som Fantomet når fare varsles) så jeg satt meg i bilen og rakk akkurat Elkjøp før det stengte. Kjøpte den dyreste luftrenseren jeg fant, og satte den strategisk opp mellom WiFi routeren på teknisk rom og streameren min.
    Siden har jeg hatt ren lyd, man må bare huske å bytte filtre ofte.
    Metan renser?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig med deg i at det er stabilt, fra Telenor, men her i huset ble det en endring klangbalansemessig når jeg prøvde en annen type ruter. Kan ta med at jeg må bruke et modem, med en Cat 7 inn i ruteren og en ny Cat 7 til switch og en tredje til streamer.
    Hvorfor denne hypen med cat 7 kabler?
    Iflg. det jeg har lest tidligere er det jo en død standard som ikke vil bli videre utviklet.
    Cat6A og Cat 8 er faktisk bedre kabler enn Cat7
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor denne hypen med cat 7 kabler?
    Iflg. det jeg har lest tidligere er det jo en død standard som ikke vil bli videre utviklet.
    Cat6A og Cat 8 er faktisk bedre kabler enn Cat7
    Og hva er poenget med å bruke en høyere standard på kablene enn på switchene? Er snakk om kun 100mbit på disse "audiofile" switchene, til nød en og annen port her og der som er 1000mbit.
    Cat5 holder i masse massevis her. Igjen, fokuset er for de fleste helt feil sted og der er de villig til å slenge ifra seg alle pengene.
    Dra heller på strippeklubb og legg igjen pengene der, de jobber ihvertfall ærlig for pengene og trenger de sikkert mer enn de som drikker champagne til hver frokost før de selger noen kabler om dagen.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    IMG_0308.png

    Streaming Roon, hires, tyngmetal (minestry, Danzig, Type o Negative, Pantera) til min endpoint.
    Blir det mer eller mindre med jazz eller klassisk :)

    Edit: kunne ha valgt bedre tidsrom, men det må bare være sånt.

    PS, en av mine lærere sa alltid at «det er bedre å måle en gjette» (lenge lenge siden).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn