Hvilken ruter er det lurt å bruke til musikk og hi-fi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Har du sammenlignet alt annet likt, med og uten denne?
    Har du testet slik selv, med bare en og en nettverkskabel. Og testet forskjell på uskjermet og skjermet kabel, forskjell på andre switcher uten å bytte ut flere komponenter?
    Har du brukt wireshark for å verifisere forskjell på pakkene?
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Bare fordi det er mulig, «ny» svitsj på kontoret mit til noen av mine endpoints.
    Masse feil fordi det ikke er Ansuz dingser i portene og kablene er kun UTP Cat6A.
    IMG_0310.png

    O ja, det er 10 ledige porter så trenger 150k til å fikse problemene😎, kun på CIS-241…
    Har flere svitsjer så trenger nok 625k ekstra…
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kom gjerne med "snikreklame"! Slike seriøse produsenter burde det være flere av, det burde være et krav for å kalle kabelen innenfor et eller annet Cat standard at kabelen faktisk er testet i henhold, og da hver enkelt for å holde sertifiseringen.
    Dette var jo et svar til trådstarter, og da for å unngå at fokuset skulle bli at jeg "pusha" på han spesifikke nettverkskabler så tok jeg vekk merkenavnet. Ikke at jeg tror at trådstarter ville ha kasta seg over nettbutikken deres og bestilt UTP-kabler, men det er altså de velkjente dongerigutta i Seattle som Fluke-tester hver eneste kabelstump de sender ut :)

    test_summary.jpg


    Dette er jo ganske interessant. Cat 6 er ikke alltid Cat 6 selv om det står "Cat 6" på kabelen. Sakset herfra:

    fail_to_meet_specs.JPG


    PS! I mitt tilfelle holder jo Cat 5e i massevis og er vel egentlig overkill ;)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Har du sammenlignet alt annet likt, med og uten denne?
    Dette er typisk for denne type produkter hvor det ikke eksisterer ett fnugg av objektiv dokumentasjon på at det virker. I stedet kaster man bevisbyrden tilbake "dere må vise at det ikke virker??? Denne type omvendt bevisbyrde er selvfølgelig absurd.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Dette er typisk for denne type produkter hvor det ikke eksisterer ett fnugg av objektiv dokumentasjon på at det virker. I stedet kaster man bevisbyrden tilbake "dere må vise at det ikke virker??? Denne type omvendt bevisbyrde er selvfølgelig absurd.
    Omvendt bevisbyrde??? Spørsmålet var om du hadde testet eller hørt på den? Om du etter deg inn i hva Ansuz har gjort så er det skrevet ned. I tillegg har jeg vært på en demo jeg selv bestilte på Mala. Agendaen var å prøve alle switchene fra X til D fra Ansuz i kombinasjon med å prøve ut alle nettverkskablene fra Ansuz fra A til D. Disse pluggene ble også testet. Det kan anbefales at du prøver de ut eller ber om en demo, ettersom det fremstår som du har ganske bestemte meninger om tema, bare et tips:cool:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tror faktisk at mange av oss har vært på en slik "test-runde" de fleste av oss har holdt på med denne hobbyen i mange-mange år. Vi ønsker bare at dere ikke blir lurt av hifi-butikkene, men hvis en ikke ønsker å høre på fakta og folk som faktisk kan dette - så får du bare kaste penger ut av vinduet, bare et tips...
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    15k x tall ledige porter + audiofil svitsj + CAT Bra kabler x mange = må være bra
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Vi ønsker bare at dere ikke blir lurt av hifi-butikkene, men hvis en ikke ønsker å høre på fakta og folk som faktisk kan dette -
    Ja det er akkurat dette det dreier seg om, tro det eller ei - alle forsøker å få deg til ikke å bruke penger unødvendig, kjøp noe annet f.eks høyttaler eller god musikk.

    Flere av de som er inne på tråden har et høyt teknisk kompetansenivå, endog en som er spesialist på akkurat det du spør om (@na_X). Andre har vandret mer enn lenge nok hos hifi-asylene til å gjenkjenne tullball. Dette har gått i bølger gjennom mange år, jeg nevner grønne plastringer rundt CD, til spikes, kabler, strømrensere og nå også på digitalsiden som switcher og routere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Omvendt bevisbyrde??? Spørsmålet var om du hadde testet eller hørt på den? Om du etter deg inn i hva Ansuz har gjort så er det skrevet ned. I tillegg har jeg vært på en demo jeg selv bestilte på Mala. Agendaen var å prøve alle switchene fra X til D fra Ansuz i kombinasjon med å prøve ut alle nettverkskablene fra Ansuz fra A til D. Disse pluggene ble også testet. Det kan anbefales at du prøver de ut eller ber om en demo, ettersom det fremstår som du har ganske bestemte meninger om tema, bare et tips:cool:
    Du får sette deg inn i wireshark og hvordan det fungerer med protokoller og dataoverføring. Samt, test den switchen til 2-300,- og se under lokket på både den og Anuz zwitchen til 100x prisen og se om du ser noen forskjell på innmat. Jada, Anuz holder på med antenner innvendig som har masse forskjellig jordingspotensiale og lager jordsløyfer internt i boksen for å lure folk og ikke minst driver de med jordsløyfer og tuning av disse. Det du hører forskjell på er jordingspotensialer og jordsløyfer og ikke datapakker og kvalitets forskjeller på data som fraktes.
    Du slenger ut at vi må prøve denne overprisede dritten, når du ikke har testet EKSAKT den samme boksen til 300,- selv engang.

    Har brukt både switcher til noen hundrelapper og opp til en halv million, ikke noe feil med noen av de men alt til sitt bruk.. Den til noen hundrelapper er ubrukelig i datasentre, de til en halv million er ikke noe å ha i stuen.. Har noen tusen switcher jeg jobber med hver dag, der er også disse "audiofile" switchene totalt ubrukelige! De støtter for det første ikke management, som igjen gjør at de er rene lag 2 bokser som bare flytter pakker og gjør ingenting annet enn å knytte MAC-adresser til porter (ARP) og frakter pakker korteste vei. Det gjør også alle andre switcher, det er minimum for å kalles en switch, hvis dette ikke støttes så er vi inne på en hub. Det reklameres med mye annet også på disse "audiofile" switchene, men alt det er bare humbug og har ingen andre funksjoner enn disse switchene som er produsert på samme linje til 300,-.

    Om pakker endres i et nettverk, så blir data korrupt og blir dermed forkastet før de kommer frem til mottaker til og med. Alt av nettverk er basert på headere, les mer om wireshark og oppbygging av protokoller så skjønner selv du dette kanskje til slutt:

    En brannmur kan både inspisere og til dels endre på headere, dette er en funksjon høyere oppe på OSI-modellen. Headere er kort sagt info om avsender og mottaker med kontroll bits for å sjekke om pakken er korrupt eller ikke. Kryptering ligger også i header, header blir da å få flere bits og ta større plass så det blir mindre plass til data, data forblir uforandret. En datapakke på et nettverk og internett er typ max 1500 bits (inklusiv header) og kalles 1500 MTU, en fil blir delt opp i flere deler. I datasentre har man større MTU, for å slippe at headere tar så mye plass. Det er teknisk umulig at pakker endres i en unmanaged switch på lag 1 og lag 2.
    Jordforbindelser og jordsløyfer derimot, her snakker man om ren lag 1! Selv med eget jordspyd i hagen og trafo på taket så er det ikke vanskelig å få til jordsløyfer.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Relativ stor "arbeidsgiver" i norsk forstand da, evt. en ISP?
    Det blir fort noen 1000 switcher utav det hvis en har noen lokasjoner med en del brukere.
    Holder akkurat på med en lokasjon nå, der blir det nok 400 + switcher eller så når vi er ferdig.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Relativ stor "arbeidsgiver" i norsk forstand da, evt. en ISP?
    Ja, den er relativt stor i norsk forstand med flere lokasjoner. Det er også gjerne endel stacks for å ha redundans, det fordobler fort i forhold til hva man egentlig trenger på de minste lokasjonene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hos "oss" har vi nesten ikke faste punkter lenger. Sgs. alt trådløst og ca 500 lokasjoner. (24000 ansatte) Er endel management men ikke i den størrelsesorden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hos "oss" har vi nesten ikke faste punkter lenger. Sgs. alt trådløst og ca 500 lokasjoner. (24000 ansatte) Er endel management men ikke i den størrelsesorden.
    Har endel trådløst også skal nevnes i tillegg, og trenden går jo gjerne dit også. Men det trengs fort noen porter til trådløst også, PoE er finfine greier. Også har man jo alltids gammeldagse leverandører av gammelt dritt utstyr da som aldri blir å støtte trådløst..
    Men ja, management koster det også og er det eneste man har som et hjelpemiddel for grov feilsøking og ikke minst enkel config til flere enheter samtidig. CLI er det ikke noe vei utenom om man må finne ut mer nøyaktig hvor i nettverket feilen ligger.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    er store kostnader forbundet ved å være leverandør etc, leier ut et par basestasjoner til ice og telia, det er ikke mange abonnementer de har i det feltet ned mot sjøen, men betaler nok. og hvor mange basestasjoner betaler de for? det blir fort en del.
    de som kjøper inn seg inn på markedet med store midler er de som vinner til slutt...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En ganske åpenbar en: Jeg skaffet til veie en del forskjellige kabler fra SR, Ansuz, Audioquest for å nevne noen, av dem, brukte de en stund og eksperimenterte litt med hvordan klang bildet endret seg med de ulike kablene, og deretter hvordan det påvirket lyden å bruke ulike merker i ulik rekkefølge i kjeden.
    Det er garantert ingen ting i de kablene som kan endre klangbalanse. I så fall måtte det være en signalprosessor inni der som først tolket datapakkene til et musikksignal, gjorde en equalizing-operasjon på det signalet, og så sendte det videre som datapakker igjen. Det skjer ikke.

    Til ditt spørsmål: Hvilken som helst router. Et audiosignal er minimal båndbredde, CD-kvalitet audio er bare 2x16x44100 = 1,4 Mbit/s. Jeg har en gigabit Netgear Nighthawk og wifi gjennom fem meter luft som galvanisk skille derfra til streameren. Det er ca tusen ganger mer kapasitet enn nødvendig for CD-kvalitet audio. Alternativt Cat 5e eller 6 uskjermet Ethernet (UTP) da jeg ikke ser noen grunn til å skape unødvendige jordforbindelser mellom datadingser og audiodingser.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Alle disse historiene og opplevelsene til tross, det gjenstår faktisk at noen klarer å kjenne igjen disse enorme forbedringene i en blindtest.

    Det er og blir interessant hvordan ikke ett eneste en av disse superproduktene består.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig med deg i at det er stabilt, fra Telenor, men her i huset ble det en endring klangbalansemessig når jeg prøvde en annen type ruter. Kan ta med at jeg må bruke et modem, med en Cat 7 inn i ruteren og en ny Cat 7 til switch og en tredje til streamer.
    Cat 7 …. Er du sikker på at det er hva du har?
    1707600952079.png
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Det har den, men spurte ikke du om jeg brukte nedlastede filer eller server? Det hadde jeg selvsagt opplyst. Det er altså slik at den brukes som streamer. Til og med jeg forstår at en nedlastet fil er noe annet enn å streame samme datapakke.
    Så hvis en nedlastet file (satt sammen av mange datapakker) lagret lokalt ikke kan bli klangmessig forandret ved å bli nedlastet gjennom en telenor ruter og div "Cat7" kabler, hvorfor blir da en streamet lydfile som jo i nettverket blir transportert via de samme enhetene og gradvis fyllt i en fifo-buffer i din DCS Rossini Apex og avspillt får noen andre klangmessige egenskaper...?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De som er interessert må gjerne gjøre det 👍🏻
    Selv holder jeg meg til standard nettverksprodukter og Cat 6 UTP kabler 😊

    Bruker selv denne mellom switch og streamer:
    Jeg har en stor plastboks i kjelleren, jeg tror den kanskje er fra Europris. Oppi den har jeg en haug med ethernetkabler av ukjent opphav og ukjent alder som jeg har tilegnet meg opp gjennom årene. Når jeg trenger en nettverkskabel f.eks til en streamer, så titter jeg oppi der, og så vurderer jeg nøye hvilken som passer best mtp lengde. Og så tar jeg den. Klangbalansen oppleves perfekt hver gang. Vet ikke om det er oppbevaringsmetoden som gjør det eller hva.
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Det slo meg at fordelen med å høre forskjeller basert på ulike digitale komponenter / digitale kabler, medmindre det er feil tilstede, er at dette er en fin måte å teste på. For, ettersom det i virkeligheten ikke er mulig at forskjellen skyldes utstyret, blir dette et fastpunkt og testen blir i realiteten en test av meg og deg.
    En test av i hvilken grad vår hjerne forteller oss at det er forskjeller der det kan bevises at det ikke er det. Altså en test av i hvor god fantasi vår hjerne har i forhold til psykoakustikk.
    Tvillingforsøk har vist at grad av religiøsitet har en stor genetisk komponent. Kan det være en parallell ?
    At i hvilken grad vi hører forskjeller på digitale kabler for en stor del skyldes biologi ?
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Skulle hypotesen over være rett, så har den noen interessante implikasjoner. For det første forklarer den hvorfor det er regelrette krangler mellom de som hører forskjell og de som ikke gjør det. For begge har faktisk rett.
    For det andre 'legitimerer' den kjøp av såkalt 'snake oil' komponenter. Fordi enkelte hører faktisk at dette forbedrer lyden. Og har derfor naturligvis glede av kjøpet.
    At det naturvitenskapelig ikke er noen forskjell er egentlig av underordnet interesse.
    Ja, ja. Bare litt søndags morra spekulasjoner fra min side.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.773
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en stor plastboks i kjelleren, jeg tror den kanskje er fra Europris. Oppi den har jeg en haug med ethernetkabler av ukjent opphav og ukjent alder som jeg har tilegnet meg opp gjennom årene. Når jeg trenger en nettverkskabel f.eks til en streamer, så titter jeg oppi der, og så vurderer jeg nøye hvilken som passer best mtp lengde. Og så tar jeg den. Klangbalansen oppleves perfekt hver gang. Vet ikke om det er oppbevaringsmetoden som gjør det eller hva.
    Er du helt sikker? Jeg har mine i en pappeske og er ganske sikker på at slik lagring, også fordi det ligger audiokabler fra både Monster og eksotiske japanske produsenter oppi der, gir en spesielt fin organisk klang.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Sett inn denne for å bryte cat6 med jording, evt med en stump cat5 UTP(uskjermet u jordet) , Vil gi svartere bakgrunn og støyfri overføring…AndusHifi kommer snart med en slik til kun 114 999kr.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Skulle hypotesen over være rett, så har den noen interessante implikasjoner. For det første forklarer den hvorfor det er regelrette krangler mellom de som hører forskjell og de som ikke gjør det. For begge har faktisk rett.
    For det andre 'legitimerer' den kjøp av såkalt 'snake oil' komponenter. Fordi enkelte hører faktisk at dette forbedrer lyden. Og har derfor naturligvis glede av kjøpet.
    At det naturvitenskapelig ikke er noen forskjell er egentlig av underordnet interesse.
    Ja, ja. Bare litt søndags morra spekulasjoner fra min side.
    Kjente ting. Egentlig er dette enkelt. Begge leire kan jo bare akseptere hverandres verden så trenger man ikke krangle. De vitenskapsdrevne kan slutte å irritere seg over folks subjektive følelsesdrevne meninger, og de følelsesdrevne kan slutte å fremstille sine subjektive opplevelser som fakta - som strider imot etablert vitenskap og naturlover.

    MEN - dette vil selvsagt aldri skje da begge parter representerer like steile fronter som de vi ser i Midt-Østen og lignende konfliktområder.

    Selv lever jeg godt med begge, klarer ikke hisse meg nevneverdig over dette...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Skulle hypotesen over være rett, så har den noen interessante implikasjoner. For det første forklarer den hvorfor det er regelrette krangler mellom de som hører forskjell og de som ikke gjør det. For begge har faktisk rett.
    For det andre 'legitimerer' den kjøp av såkalt 'snake oil' komponenter. Fordi enkelte hører faktisk at dette forbedrer lyden. Og har derfor naturligvis glede av kjøpet.
    At det naturvitenskapelig ikke er noen forskjell er egentlig av underordnet interesse.
    Ja, ja. Bare litt søndags morra spekulasjoner fra min side.
    Den siden som "ikke tror", aksepterer typisk at de som tror faktisk hører forskjell, bare ikke at det ER forskjell.

    Og de som tror blir jo da såklart fornærmet, da det oppleves som en fornærmelse at man blir beskyldt for å være "så dum" at man tror man hører forskjell der det ikke egentlig er noe å høre forskjell på.

    Og du har rett i at de har glede av kjøpet, men det hadde jo på et vis vært bedre investerte penger å kjøpe noe som FAKTISK gir forskjell.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    2.682
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Skulle hypotesen over være rett, så har den noen interessante implikasjoner. For det første forklarer den hvorfor det er regelrette krangler mellom de som hører forskjell og de som ikke gjør det. For begge har faktisk rett.
    For det andre 'legitimerer' den kjøp av såkalt 'snake oil' komponenter. Fordi enkelte hører faktisk at dette forbedrer lyden. Og har derfor naturligvis glede av kjøpet.
    At det naturvitenskapelig ikke er noen forskjell er egentlig av underordnet interesse.
    Ja, ja. Bare litt søndags morra spekulasjoner fra min side.
    Takk dagens gull korn vil jeg si

    Det som er rart men samtidig genialt ,,,er at de som sitter med fasiten " og målinger, samtidig har fra skrevet seg retten til å utale seg om at ting " kan lyde forsjellig også kabler .
    Det for di flere av de samme benekter hjernes genialitet og til hørende hørsel
    ,,,derav at de fornekter fasen betydning for lyden .
    Retnings bestemmelse og tonale av alle lyd forsjeller genrellt

    Har noen av dem samme hørt om coherence ?

    Dog er det unntak , ydmyk overfor fenomenet .Men de er ofte real life " kontruktøren og utviklings team som feks bruker HQ akkustiske lyd opp tak for å evaluere krets løpene sine i tilleg til målinger .Hegel er en av dem
     
    Sist redigert:

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Cat 7 …. Er du sikker på at det er hva du har?
    Vis vedlegget 994660
    Synergistic og Inakustik opplyser på sine sider at det er det de bruker, så da er det vel det.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    131
    Antall liker
    95
    Torget vurderinger
    14
    Så hvis en nedlastet file (satt sammen av mange datapakker) lagret lokalt ikke kan bli klangmessig forandret ved å bli nedlastet gjennom en telenor ruter og div "Cat7" kabler, hvorfor blir da en streamet lydfile som jo i nettverket blir transportert via de samme enhetene og gradvis fyllt i en fifo-buffer i din DCS Rossini Apex og avspillt får noen andre klangmessige egenskaper...?
    Det kan god være at en lagret fil oppfører seg identisk med en som streames, og at forskjeller/ eller likheter blir identiske, men det vet jeg ikke noe om for det har jeg ikke forsøkt. Jeg passerer mine uttalelser på de opplevelsene jeg har hatt med å streame filer fra Tidal og Qobuz.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synergistic og Inakustik opplyser på sine sider at det er det de bruker, så da er det vel det.
    Det er jo bare å se på kontaktene, det.
    1707655416176.jpeg

    1707655324308.jpeg

    Nope, bare de vanlige field mountable RJ45 med krympeslange rundt. Ikke spor av noen GG45-kontakt så langt jeg kan se. Kanskje Cat 7 kabel med Cat 6 kontakter.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    lagret fil oppfører seg identisk med en som streames, og at forskjeller/ eller likheter blir identiske,
    Filen blir til frames fra lag 7 til 1 og tilbake i henhold til OSI modellen mellom sender og mottaker.
    Nå du leser en fil eller spiller en fil lokal på en PC, da er det ikke noe streaming i bilde kun avspilling, lesing, visning.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Verden vil bedras - Sigvart Dagsland

    "Eg står her som ein halvfeit gud
    med arbeider eg stille ud
    ein dæsj av monet, et strøk rousseau
    men signaturen min e på

    Verden vil bedras
    juggel e blitt stas
    folket vil'kje dras
    mot det som står
    mellom strøkene
    eg svare den som spør
    allting e som før
    der e alltid plass te ein posør

    Eg har lest om adle rockerne
    de galne motherfuckerne
    det e ein stil eg godt kan ha
    stylisten min syns eg kler det bra

    Verden vil bedras
    juggel e blitt stas
    folket vil'kje dras
    mot det som står
    mellom rillene
    eg svare den som spør
    allting e som før
    der e alltid plass te ein posør

    ein bølge feie øve landet nå
    me har sett lamme ligga og friske gå
    me vett at det fake, men du og du som det ligne på...

    Verden vil bedras
    juggel e blitt stas
    folket vil'kje dras
    mot det som står
    mellom linjene
    eg svare den som spør
    allting e som før
    der e alltid plass te ein posør"
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Så - mao - standard kabel til et par kroner meteren... påkledd fancy strømpe fra Kina og annet dilldall.. og prisen ganget opp med en faktor fra 10 til 100..
    Vel.. dette er jo velkjent prosedyre fra "superfabrikantene"
    Nærmere 100, fordi 10 er for rimelig til at de blir tatt seriøst av de "audiofile"..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo bare å se på kontaktene, det.
    Vis vedlegget 994782
    Vis vedlegget 994780
    Nope, bare de vanlige field mountable RJ45 med krympeslange rundt. Ikke spor av noen GG45-kontakt så langt jeg kan se. Kanskje Cat 7 kabel med Cat 6 kontakter.
    Og da er det ikke Cat 7 lengre, det degraderes til dårligste standard og koblingene er en del av kabelen for å sette en standard. Så pr. Def. Er den kun Cat 6, som de reklamerer som Cat 7. Har man Cat 8 kabel med Cat 5 kontakter, så er det fortsatt bare Cat 5. Feil markedsføring, og veldig fint for de å slippe å forholde seg til standarder da de ikke kjenner standardene godt nok selv. Har vi ikke sett dette veldig ofte før da fra alle andre "audiofile" merker?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det viser også at det ikke gjør noen forskjell om man bruker Cat 5e, 6, 7 eller 8. Man behøver ikke den ekstra båndbredden for å overføre halvannen Mbit/s. Da slipper produsentene unna med å feilmerke, siden det uansett ikke har noe å si.

    Men jeg ville fortsatt brukt wifi eller UTP Cat 5e eller 6 for å slippe helt unødvendige jordsløyfer mellom datadingser og audiodingser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn