Hvilken ruter er det lurt å bruke til musikk og hi-fi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Jeg lurer på om noen med litt dyrere systemer har erfaring med å prøve forskjellige rutere i systemet, om noen har erfaringer med hvordan ulike rutere fungerer bedre eller dårligere, i så fall på hvilken måte?

    Har selv prøvd noen forskjellige, min erfaring er at det som leveres fra Telenor er desidert dårligst.

    Jeg lurer derfor på hvilken ruter jeg skal kjøpe når jeg nå skal bytte ut. Resten av digitalsiden består av DCS Rossini Apex, switch fra Innuos og brukbare Ethernet kabler fra Synergistic, Audioquest og Accuphase. Har brukt nettverkskablene for å justere klang balanse.

    Hører gjerne fra de som har testet dette ut litt (y) (y)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om noen med litt dyrere systemer har erfaring med å prøve forskjellige rutere i systemet, om noen har erfaringer med hvordan ulike rutere fungerer bedre eller dårligere, i så fall på hvilken måte?

    Har selv prøvd noen forskjellige, min erfaring er at det som leveres fra Telenor er desidert dårligst.

    Jeg lurer derfor på hvilken ruter jeg skal kjøpe når jeg nå skal bytte ut. Resten av digitalsiden består av DCS Rossini Apex, switch fra Innuos og brukbare Ethernet kabler fra Synergistic, Audioquest og Accuphase. Har brukt nettverkskablene for å justere klang balanse.

    Hører gjerne fra de som har testet dette ut litt (y) (y)
    Hva er så en ruter?
    Hvordan fungerer en ruter?

    Hva er din definisjon på et dyrt system?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om noen med litt dyrere systemer har erfaring med å prøve forskjellige rutere i systemet, om noen har erfaringer med hvordan ulike rutere fungerer bedre eller dårligere, i så fall på hvilken måte?
    Fokuser på stabilitet og driftssikkerhet når du velger router, det er faktisk helt meningsløst å tro at det er noen forskjell på lydkvalitet for nettverkspakker som går gjennom en router (en streamer har alltid et ganske stort buffer som er async; om buffer tømmes så blir det avbrudd i avspillingen).

    Dette blir litt som The Flat Earth Society, altså meningsløst.
     
    Sist redigert:

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken metode ble benyttet ? :unsure:
    En ganske åpenbar en: Jeg skaffet til veie en del forskjellige kabler fra SR, Ansuz, Audioquest for å nevne noen, av dem, brukte de en stund og eksperimenterte litt med hvordan klang bildet endret seg med de ulike kablene, og deretter hvordan det påvirket lyden å bruke ulike merker i ulik rekkefølge i kjeden.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Fokuser på stabilitet og driftssikkerhet når du velger router, det er faktisk helt meningsløst å tro at det er noen forskjell på lydkvalitet for nettverkspakker som går gjennom en router (en streamer har alltid et ganske stort buffer som er async; om buffer tømmes så blir det avbrudd i avspillingen).

    Dette blir litt som The Flat Earth Society, altså meningsløst.
    Takk for svar. Nå er det det at jeg har prøvd litt forskjellige rutere, og det gir utslag på hvordan lydbildet settes opp, det er i alle fall min erfaring, og da vil jeg gjerne høre med andre som kanskje også har prøvd litt, før det besluttes hvilken som kan være greit å satse på. Litt på samme måte som at før du investerer i en switch, så er det veldig viktig å velge en med en lydsignatur som passer inn i systemet det den skal stå.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Nå er det det at jeg har prøvd litt forskjellige rutere, og det gir utslag på hvordan lydbildet settes opp, det er i alle fall min erfaring, og da vil jeg gjerne høre med andre som kanskje også har prøvd litt, før det besluttes hvilken som kan være greit å satse på. Litt på samme måte som at før du investerer i en switch, så er det veldig viktig å velge en med en lydsignatur som passer inn i systemet det den skal stå.
    Hvor mange jordsløyfer er du oppe i nå egentlig vennen? Ser ut som gjerne antallet øker for antall kroner enkelte legger i anlegget, og flere betaler gjerne enda mer for å få tilført enda flere tydeligvis slik at både switcher og kabler til switchene står og uler over jord der man tuner frekvensen jordsløyfene skal ule mest på..

    Få orden på jordsløyfene dine, og bruk uskjermet nettverkskabler! Da snakker man ikke om "signatur" i nettverkskabler og switcher lengre... Trådløst nettverk er også overlegent kablet her. Og om man betaler flere hundre tusen for en streamer som kun går på kablet nettverk, så hiv den utdaterte overprisede skiten! Det koster jo hele 5,- NOK ekstra å implementere wifi i en hvilken som helst boks så lenge den går på strøm..
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Takk for svar. Nå er det det at jeg har prøvd litt forskjellige rutere, og det gir utslag på hvordan lydbildet settes opp, det er i alle fall min erfaring, og da vil jeg gjerne høre med andre som kanskje også har prøvd litt, før det besluttes hvilken som kan være greit å satse på. Litt på samme måte som at før du investerer i en switch, så er det veldig viktig å velge en med en lydsignatur som passer inn i systemet det den skal stå.
    Skal ikke være belærende, men om du hører forskjell på routere & switcher så er det et tegn på at noe er galt i oppsettet ditt. Eller at dette er psykoakustikk. Ta med flere for å høre og bruk hverandre for å blindteste. Forventningsbias gjør at man ikke helt husker lyden før man skrudde av og koblet om. Snakker av erfaring.
    Vær forsiktig med å tro på uttalelser fra produsenter og forhandlere om at routere og switcher av audiofil-type er annerledes og lydmessig bedre enn det dataproffene bruker.
    Men har du glede av det, for all del bruk store penger på slike komponenter. De gjør neppe noe galt. Og dessuten holder pengene dine forhandlere og produsenter flytende i litt dårlige tider :sneaky:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på om noen med litt dyrere systemer har erfaring med å prøve forskjellige rutere i systemet, om noen har erfaringer med hvordan ulike rutere fungerer bedre eller dårligere, i så fall på hvilken måte?

    Har selv prøvd noen forskjellige, min erfaring er at det som leveres fra Telenor er desidert dårligst.

    Jeg lurer derfor på hvilken ruter jeg skal kjøpe når jeg nå skal bytte ut. Resten av digitalsiden består av DCS Rossini Apex, switch fra Innuos og brukbare Ethernet kabler fra Synergistic, Audioquest og Accuphase. Har brukt nettverkskablene for å justere klang balanse.

    Hører gjerne fra de som har testet dette ut litt (y) (y)
    Har fra Telenor jeg, til info så har folk som har hvert her sagt att jeg banker ett anlegg som står ved Oslo konserthus til flere millioner ned i støvlene.
    Den som er her i huset har stått her i 10 år.
    Dønn stabil.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har fra Telenor jeg, til info så har folk som har hvert her sagt att jeg banker ett anlegg som står ved Oslo konserthus til flere millioner ned i støvlene.
    Den som er her i huset har stått her i 10 år.
    Dønn stabil.
    Tenk deg hvor mye mer det hadde banket hvis du hadde kjøpt en high-end ruter, med eksklusiv switch og hifi-sikring.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Hvor mange jordsløyfer er du oppe i nå egentlig vennen? Ser ut som gjerne antallet øker for antall kroner enkelte legger i anlegget, og flere betaler gjerne enda mer for å få tilført enda flere tydeligvis slik at både switcher og kabler til switchene står og uler over jord der man tuner frekvensen jordsløyfene skal ule mest på..

    Få orden på jordsløyfene dine, og bruk uskjermet nettverkskabler! Da snakker man ikke om "signatur" i nettverkskabler og switcher lengre... Trådløst nettverk er også overlegent kablet her. Og om man betaler flere hundre tusen for en streamer som kun går på kablet nettverk, så hiv den utdaterte overprisede skiten! Det koster jo hele 5,- NOK ekstra å implementere wifi i en hvilken som helst boks så lenge den går på strøm..
    Jeg er ikke så amatørmessig at jeg har jordsløyfer. Har selvfølgelig målt og det er det kontroll på. Bruker en galvansisk skilletrafo som er plassert på loftet med jordspyd i hagen som bare er koblet til aktuell kurs.Alle nettverkskabler av en viss kvalitet er da skjermet.

    Deretter er det et Synergistic SX filter på resten av systemet, og et eget dedikert filter til modem ruter og switch fra Transparent. Resten av det elektriske i hele huset er 3 år gammelt. Jeg er ute etter å få svar fra de som har tatt seg bryet med å prøve ut. Jeg kjenner nok ingeniører og andre med teknisk kompetanse som forteller meg det de har lært på skolen om hvordan ting skal fungere, men som ikke alltid viser seg å stemme når det kommer til hifi.

    Fristende å anbefale deg å ta en tur til Mala og be om en demo av de ulike Switchene og kablene der i ulike prisklasser. Da bør du høre at det er forskjell.Nå passet ikke Ansuz lydmessig for meg i mitt oppsett, og derfor ble det en annen, men det er lett å høre forskjell.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.628
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En ganske åpenbar en: Jeg skaffet til veie en del forskjellige kabler fra SR, Ansuz, Audioquest for å nevne noen, av dem, brukte de en stund og eksperimenterte litt med hvordan klang bildet endret seg med de ulike kablene, og deretter hvordan det påvirket lyden å bruke ulike merker i ulik rekkefølge i kjeden.
    Det hørtes tungvindt ut.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Virker som dette er enda en tråd som bare startes for kranglingens skyld. Påstandene som trådstarter kommer med er jo mildt sagt rare, og typisk nok ligner dette på flere andre tråder som dreier seg om akkurat det samme.
    Når nettverkskabler brukes for å justere klangbalanse må det jo være noe galt oppi hodene til folk...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    2.698
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det som er rart er at vi" på HFS alldri kan akseptere at vi er forsjellige og at det skal være nødvendig med person angrep ?

    Vi er ikke støpt i samma forma ,, heldig vis

    Som kabel fornekter hele mitt liv unntagen for det å høre ,, ja det er for sjell på kabel mellom analog audio .The icing on the cake kan være akkurat en annen kabel .For oss med 2 kanaler stero og uten dsp

    Dog har jeg alldri hørt forsjell på data kabel,,,
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Alle nettverkskabler av en viss kvalitet er da skjermet.
    Det kan være at jeg misforstår deg her, men er det slik å forstå at du mener at en skjermet nettverkskabel i seg selv er av bedre kvalitet enn en tilsvarende uskjermet? Altså at eksempelvis en skjermet Cat 6-kabel er bedre enn en uskjermet Cat 6-kabel selv om begge kablene tilfredsstiller Cat 6-standarden? I så fall skjønner jeg hvorfor det har blitt så populært å dra skjermet nettverkskabel inn i hjemmet. Vi hifi-entusiaster er jo vant med å tenke slik - skjermet er jo bedre enn uskjermet! XLR er jo bedre enn RCA! Ja, for analog overføring er det slik. Ethernet er noe helt, helt annet.

    Om denne forståelsen blant hifi-entusiaster av at skjermet i seg selv er bedre enn uskjermet har fått etablere seg som en "sannhet" når det gjelder nettverkskabler, er det ikke bare ufattelig trist. Det er også ganske flaut å tenke på.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Jeg er ikke så amatørmessig at jeg har jordsløyfer. Har selvfølgelig målt og det er det kontroll på. Bruker en galvansisk skilletrafo som er plassert på loftet med jordspyd i hagen som bare er koblet til aktuell kurs.Alle nettverkskabler av en viss kvalitet er da skjermet.

    Deretter er det et Synergistic SX filter på resten av systemet, og et eget dedikert filter til modem ruter og switch fra Transparent. Resten av det elektriske i hele huset er 3 år gammelt. Jeg er ute etter å få svar fra de som har tatt seg bryet med å prøve ut. Jeg kjenner nok ingeniører og andre med teknisk kompetanse som forteller meg det de har lært på skolen om hvordan ting skal fungere, men som ikke alltid viser seg å stemme når det kommer til hifi.

    Fristende å anbefale deg å ta en tur til Mala og be om en demo av de ulike Switchene og kablene der i ulike prisklasser. Da bør du høre at det er forskjell.Nå passet ikke Ansuz lydmessig for meg i mitt oppsett, og derfor ble det en annen, men det er lett å høre forskjell.
    Hører du fremdeles slike forskjeller på netvekskabler og routere hvis det ikke er direkte streaming, men nedlastede musikk-filer som blir lagret lokalt før avspilling?
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Hjemme er det UTP som gjelder, skjermet er kun slangeoljeselgeres pengbok som blir forbedret.
    UTP er designet for å motvirke støy i vanlig bruk.
    Det er T i UTP som sørger for dette.

    Min ruter er en MikroTik hEX S, som er koblet direkte på Altibox fiber.
    Svitsjene er Cisco Catalyst og CBS250 (flertal)
    Har UTP CAT 6A i hele huset til alle rom og kjører POE ting sånn her og der.
    Nettett er delt opp i VLANs, kjører IPv4 og 6 og bruker alltid på VPN ut på tur mot mitt nettverk.

    Det bare virker !

    I det digitaledomene finnes ikke audio eller lyd, kun «frames» og «packets» med innhold som kan bli audio når det sendes til en DAC.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    2.698
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hjemme er det UTP som gjelder, skjermet er kun slangeoljeselgeres pengbok som blir forbedret.
    UTP er designet for å motvirke støy i vanlig bruk.
    Det er T i UTP som sørger for dette.

    Min ruter er en MikroTik hEX S, som er koblet direkte på Altibox fiber.
    Svitsjene er Cisco Catalyst og CBS250 (flertal)
    Har UTP CAT 6A i hele huset til alle rom og kjører POE ting sånn her og der.
    Nettett er delt opp i VLANs, kjører IPv4 og 6 og bruker alltid på VPN ut på tur mot mitt nettverk.

    Det bare virker !

    I det digitaledomene finnes ikke audio eller lyd, kun «frames» og «packets» med innhold som kan bli audio når det sendes til en DAC.

    hVA MED ?

    Skjermet Twisted Pair (STP): STP er tyngre og vanskeligere å produsere, men det kan i stor grad forbedre signaleringshastigheten i et gitt overføringsskjema. Twisting gir kansellering av magnetisk induserte felt og strømmer på et par ledere. Magnetiske felter oppstår rundt andre strømførende ledere og rundt store elektriske motorer. Ulike karakterer av kobberkabler er tilgjengelige, med klasse 5 som den beste og dyreste.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Skjermet Twisted Pair (STP): STP er tyngre og vanskeligere å produsere, men det kan i stor grad forbedre signaleringshastigheten i et gitt overføringsskjema. Twisting gir kansellering av magnetisk induserte felt og strømmer på et par ledere. Magnetiske felter oppstår rundt andre strømførende ledere og rundt store elektriske motorer. Ulike karakterer av kobberkabler er tilgjengelige, med klasse 5 som den beste og dyreste.
    Tja, om jeg hadde et lytterom som så ut som dette:

    industri.jpg


    Så ville jeg brukt STP.

    Men jeg tror kanskje at det hadde vært nødvendig med noen akustikktiltak også 😎
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    STP er Shielded Twisted Pair
    UTP er Unshielded Twisted Pair.
    Så begge bruker Twisted Pairs til å nulle ut interferens.

    STP er uegnet til bruk i hjemmenettverk eller kontornettverk, det er for bruk i omgivelser med mye støy, fabrikker osv.


    Glem STP, det er uegnet i hjemme ditt, bruk UTP og vær glad med det.

    Digital informasjon i et nettverk er ikke audio, lyd, musikk, det er packet og frames.
    Det kan ikke pusses opp med svitjer til å bli bedre audio, musikk og hva dere måtte tro.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Snakeoilpushere vet at, om de får folk til å tro på underkabler, svitsjer, rutere, de kan tjene fett mye penger på kinavarer puntet med bling og marketing BS.

    Bruk pengene deres på snakeoil, da har svindlere litt salt i grøten.
    Bedre at de har deres penger en at dere bruker pengene på noe fornyftig.

    Anyhow, da er tiden inne å ikke svare i tråden her.
    Det er bare å vente på en ny tilsvarende tråd, da starter det hele på nytt.

    HA EN FIN HELG
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    2.698
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en løpe meter " ibm specca data kabel ,,for det meste ,,
    Bare ikke digitale overføringer ,,, kansje je må prøve . )

    IBM sine twisted shielded pair er favoritten av roll your own audio cable "
    4 ledere i single strand ,hver i en luftig polyurethan .hver twisted pair shielded og til
    sist ytter kappen shield .En mega kabel

    PS Laget ett par til broren min ,, han leverte til bake van den hul
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Takker til de som har svart på en skikkelig måte, men dette blir for dumt å gå videre med, gitt en del av svarene som har kommet , det var verd et forsøk.
    Det kan være at jeg misforstår deg her, men er det slik å forstå at du mener at en skjermet nettverkskabel i seg selv er av bedre kvalitet enn en tilsvarende uskjermet? Altså at eksempelvis en skjermet Cat 6-kabel er bedre enn en uskjermet Cat 6-kabel selv om begge kablene tilfredsstiller Cat 6-standarden? I så fall skjønner jeg hvorfor det har blitt så populært å dra skjermet nettverkskabel inn i hjemmet. Vi hifi-entusiaster er jo vant med å tenke slik - skjermet er jo bedre enn uskjermet! XLR er jo bedre enn RCA! Ja, for analog overføring er det slik. Ethernet er noe helt, helt annet.

    Om denne forståelsen blant hifi-entusiaster av at skjermet i seg selv er bedre enn uskjermet har fått etablere seg som en "sannhet" når det gjelder nettverkskabler, er det ikke bare ufattelig trist. Det er også ganske flaut å tenke på.
    Du har helt rett i at det ikke er noen stor sak for meg hvorvidt nettverkskablene er skjermet eller ikke, men det virker på meg som at de fleste produsenter som både lager signalkabler, høyttalerkabler, strømkabler og andre kabler til hifi bruk er opptatt av at kablene deres er skjermet. Da er det samtidig greit for meg at nettverkskablene også er det.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Hører du fremdeles slike forskjeller på netvekskabler og routere hvis det ikke er direkte streaming, men nedlastede musikk-filer som blir lagret lokalt før avspilling?
    Jeg skrev i innledningen på tråden at jeg bruker en DCS Rossini Apex til avspilling, så jeg forstår ikke helt hva du mener....
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Har fra Telenor jeg, til info så har folk som har hvert her sagt att jeg banker ett anlegg som står ved Oslo konserthus til flere millioner ned i støvlene.
    Den som er her i huset har stått her i 10 år.
    Dønn stabil.
    Helt enig med deg i at det er stabilt, fra Telenor, men her i huset ble det en endring klangbalansemessig når jeg prøvde en annen type ruter. Kan ta med at jeg må bruke et modem, med en Cat 7 inn i ruteren og en ny Cat 7 til switch og en tredje til streamer.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    2.698
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig med deg i at det er stabilt, fra Telenor, men her i huset ble det en endring klangbalansemessig når jeg prøvde en annen type ruter. Kan ta med at jeg må bruke et modem, med en Cat 7 inn i ruteren og en ny Cat 7 til switch og en tredje til streamer.
    Ja ,,, ditt DCS utstyr,, og mitt i next life " er jo den typen ; if U wanna hear a nedle drop in studio U want a dcs ,,, neste linje er sensurert . )
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Takker til de som har svart på en skikkelig måte, men dette blir for dumt å gå videre med, gitt en del av svarene som har kommet , det var verd et forsøk.

    Du har helt rett i at det ikke er noen stor sak for meg hvorvidt nettverkskablene er skjermet eller ikke, men det virker på meg som at de fleste produsenter som både lager signalkabler, høyttalerkabler, strømkabler og andre kabler til hifi bruk er opptatt av at kablene deres er skjermet. Da er det samtidig greit for meg at nettverkskablene også er det.
    Man skal ikke kimse av et sosialt bevis. ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Takker til de som har svart på en skikkelig måte, men dette blir for dumt å gå videre med, gitt en del av svarene som har kommet , det var verd et forsøk.

    Du har helt rett i at det ikke er noen stor sak for meg hvorvidt nettverkskablene er skjermet eller ikke, men det virker på meg som at de fleste produsenter som både lager signalkabler, høyttalerkabler, strømkabler og andre kabler til hifi bruk er opptatt av at kablene deres er skjermet. Da er det samtidig greit for meg at nettverkskablene også er det.
    Det er akkurat her du går ut ifra det ja.
    Hørt om galvanisk skille?
    Signal kabler med balansert kabel, er skjermet og har galvanisk skille. Rca har også skjerm, men er både ubalansert og mangler galvanisk skille!
    Nettverk switcher har galvanisk skille på portene med UTP, gratulerer du lager jordsløyfer med nettverket med STP! Gratulerer, du har jordsløyfe med RCA kabler også så lenge det er jord på kontakter koblet til utstyr forbundet med skjerm.

    Du sier du har kontroll på jordsløyfene, men med dine uttalelser om utstyr og kabling så er jeg neimen ikke overbevist! Jeg vedder på at du har minst 3 jordsløyfer om ikke flere. Er heller ikke overbevist om at du har klart å måle dette med jordsløyfer heller.

    Og jeg ser ingen grunn til å høre på TP-link switcher som koster 300,- på komplett, som Mala selger til 20K.. Det er faktisk samme innmat på disse, kjøp deg en fra komplett eller Dustin for 300,- og sjekk selv!
    Hvorfor gi penger for noe som er rebrandet? Er dyrere strøm bedre enn billig strøm i Norge også? Kjører du langt for å fylle dyrere bensin også? Slutt å spre tull, få fakta på bordet!
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Her satt jeg å gleda meg til å finne ut hvor mange det er som justerer klangbalanse med nettverkskabler. Men det kan jeg bare glemme. For hver gang temaet er oppe så iles det til med faktaopplysninger og utredninger fra læreverket.🤬
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan starte å selge en klangboks for nettverkskabel jeg! Krever nettverkskabel inn og ut og boksen er såklart retningsbestemt, så her trenger man retningsbestemte kabler!
    Hemmeligheten bak er luft!
    Mange interesserte? En innstegsmodell og en highend modell såklart.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    justerer klangbalanse med nettverkskabler
    Jeg ville egentlig sette en punktum men klarer ikke å la være å spøre deg følgende:

    Hvorfor tror du det er mulig å endre «klangbalanse» med nettverkskabler?
    Hva tror du ligger til grunn at det er mulig og hvordan kan man utnytte dette?
    Tror du at det er lyd, musikk eller noe annet du kan fikle med i ditt hjemmenettverk?
    Er det ikke enklere å bruke «noe» (les utstyr, knapper, filter, kretser) som er for å endre klangbalanse i analog delen?

    Håper at du svarer Nikko03!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Du har helt rett i at det ikke er noen stor sak for meg hvorvidt nettverkskablene er skjermet eller ikke, men det virker på meg som at de fleste produsenter som både lager signalkabler, høyttalerkabler, strømkabler og andre kabler til hifi bruk er opptatt av at kablene deres er skjermet. Da er det samtidig greit for meg at nettverkskablene også er det.
    Det er jo flott at det ikke er noen stor sak for deg (selv om det ikke akkurat var det jeg spurte om da), så da kan det være fornuftig å vurdere UTP for å slippe alt det arbeidet med å få vekk jordsløyfene :giggle: Jeg hadde iallfall aldri gidda å holde på med jordspyd i hagen og skilletrafo på loftet bare for å strømme musikk fra nettet.

    Og om du er bekymra for at produsenten ikke tar nettverkskabler seriøst nok, så finnes det alternativer. Selv kjøpte jeg nettopp en bunke signalkabler og nettverkskabler fra denne produsenten (produsentnavnet er retusjert vekk for å unngå snikreklame). Hver eneste ethernet-kabelstump Fluke-testes før de sender ut til kunde, så mer seriøst kan det neppe bli.

    test_summary_retouched.jpg
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Her satt jeg å gleda meg til å finne ut hvor mange det er som justerer klangbalanse med nettverkskabler. Men det kan jeg bare glemme. For hver gang temaet er oppe så iles det til med faktaopplysninger og utredninger fra læreverket.🤬
    Ja virkeligheten er noe dritt. Men ingenting i veien for å lage sin egen, alternative ;)
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Jeg skrev i innledningen på tråden at jeg bruker en DCS Rossini Apex til avspilling, så jeg forstår ikke helt hva du mener....
    Så det er ikke støtte for avspilling fra en USB lagringsenhet som har lagrede musikkfiler nedlastet via forskjellige rutere og kabler?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville egentlig sette en punktum men klarer ikke å la være å spøre deg følgende:

    Hvorfor tror du det er mulig å endre «klangbalanse» med nettverkskabler?
    Hva tror du ligger til grunn at det er mulig og hvordan kan man utnytte dette?
    Tror du at det er lyd, musikk eller noe annet du kan fikle med i ditt hjemmenettverk?
    Er det ikke enklere å bruke «noe» (les utstyr, knapper, filter, kretser) som er for å endre klangbalanse i analog delen?

    Håper at du svarer Nikko03!
    Husk jeg har aldri sagt at jeg justerer klangbalanse med nettverkskabler.
    Bare at jeg er interessert i å finne ut hvor utbredt fenomenet er.
     

    capita

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2009
    Innlegg
    136
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    14
    Det har den, men spurte ikke du om jeg brukte nedlastede filer eller server? Det hadde jeg selvsagt opplyst. Det er altså slik at den brukes som streamer. Til og med jeg forstår at en nedlastet fil er noe annet enn å streame samme datapakke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn