Hvilken media spiller for film og YouTube?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Heisann.
Jeg ønsker strømmetjenester og YouTube etc. nede i hovedanlegget. Der bruker jeg en Oppo BDP-105, og kan nevne at den er jailbreaket.
Ideen er å kjøpe en smart TV boks og sende alt via HDMI inn på Oppoen.
Noen tips? Har sett litt på den under. Spiller ingen rolle hva slags system det er, men YouTube og Netflix bør funke raskt og intuitivt. Pris er ikke så viktig.

Lydbildeja

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
1.037
Den Strong boksen gjør nok jobben helt fint.
Nvidia Shield eller Shield TV pro er et annet alternativ visst boksen skal gjøre mer enn bare å strømme youtube og apper.
Den beste til ren strømming er nok Apple TV.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Det er egentlig div. musikk på YouTube som er viktigst.

Lydbildeja

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
1.037
Den Strong boksen holder nok da.
Apple TV er nok ørlite grann raskere og har en mindre fjernkontroll.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.621
Av alle digitale dingser jeg har hjemme så er muligens Apple TV den jeg er mest fornøyd med. Den er liten, lydløs, godt brukergrensesnitt, fint fungerende talesøk på tvers av tjenester, har oppdaterte apper og fjernkontrollen må lades sånn ca en gang i skuddåret. Som familiens IT-sjef er det også et stort pluss at de andre i familen fint klarer å betjene den uten min assistanse.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Jeg har egentlig et prinsipp om aldri å kjøpe et Apple produkt, men mulig jeg kan svelge en kamel her 😄.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.621
Jeg har egentlig et prinsipp om aldri å kjøpe et Apple produkt, men mulig jeg kan svelge en kamel her 😄.
Jeg tror forsåvidt at disse avanserte Chromecastene gjør samme nytten og koster mindre men har ingen erfaring med de selv. Uansett hva man måtte mene om Apple så er de veldig gode på brukergrensesnitt og ting har en tendens til bare å funke.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Utfordringen kan være HDMI inn på Oppo spilleren. Jeg tror den er begrenset til 1080P, selv om spilleren kan sende 4K ut. Jeg får passe på å kjøpe noe med full
returrett.
Jeg kan godt spandere litt ekstra på en Apple boks altså, om den gir en bedre brukeropplevelse.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Surroundlyd i 5.1 format, som spilleren er satt opp til å sende ut analogt, bør vel fungere greit?
Den konverterer jo Atmos fra Blu ray plater til 5.1.

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
433
Torget vurderinger
1
Jeg bruker både Apple TV og Chromecast med Google TV. Synes chromecasten er like enkel i bruk som Apple tven. Barn og kone klarer fint å bruke begge deler og Chromecast er både mindre og billigere. Jeg ville gått for den.

Hvis oppløsning er issue kommer Chromecast både i 2k og 4k versjon.

Lydbildeja

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
1.037
På de fleste Android og Apple TV kan man manuelt stille inn oppløsning helt ned til 720p iallfall,eller sette det til automatisk så setter streameren det til hva den merker er kompatibelt.
Lyd konverteringen fra Atmos til 5.1 går nok fint det.
Jeg ville kjøpt en streamer ikke Chromecast,Apple TV visst du vil ha det absolutt beste til kun streaming,Strong boksen visst du vil ha Android og spare noen kroner men som er nesten like god,Nvidia Shield visst du vil ha den beste Android streameren.

Edit:Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd den aller nyeste Google Chromecast streamer boksen de kom med for ikke så lenge siden,den har også en liten fjernkontroll.
Jeg har 2 Nvidia Shield TV pro selv,har prøvd Apple TV og en Strong 4k streamer.
Apple TV skilte seg ut med minst bugs og best fjernkontroll,raskest i bruk også tett fulgt av Nvidia og Strong.
Dette var kun på streaming og apps.
Jeg har mye Android greier og har aldri hatt noe fra Apple,derfor ble det 2 Nvidia Shield pro på meg,samt at jeg kanskje blir å teste og spille spill på de en gang.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Jeg kjøpte en Strong.
Det fungerer fint, men jeg har ett problem. Oppo tillater ikke de nye HD lydformatene via HDMI inngangen, men kun de eldre Dolby Digital og DTS med LPCM signal. Det holder i massevis for meg ved film streaming.
Men på Viaplay fikk jeg bare stereo, uansett hva jeg prøvde i innstillingene. Noen tips? Skal teste Netflix med flere nå.

Om en Apple TV er mer medgjørlig og kan funke med Oppo så vurderer jeg et bytte.

Men på YouTube funker Strong knall, raskt og enkelt slik som en god smart TV.

Denne har jeg nå:

Lydbildeja

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
1.037
Jeg har Nvidia shield TV pro i stuen koblet inn i en Marantz sr 7012 surround reciever.
Testet Viaplay nå nettopp med 3 nye filmer hvor det stod Dolby Audio på alle,alle 3 på input signal i recieveren stod på stereo.
Mye mulig feilen ligger hos Viaplay og den appens samspill med Android TV.
Viaplay satte for noen uker siden Dolby audio symbolet på ting og tang,mulig det ordner seg selv snart.

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.112
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Vurdere Nvidia Shield TV Pro nummer tre i hus, har en i kjelleren og en i hovedstua, meget fornøyd. Begge har tilkoblet 4tb harddisk med musikk, bilder og video.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Jeg har Nvidia shield TV pro i stuen koblet inn i en Marantz sr 7012 surround reciever.
Testet Viaplay nå nettopp med 3 nye filmer hvor det stod Dolby Audio på alle,alle 3 på input signal i recieveren stod på stereo.
Mye mulig feilen ligger hos Viaplay og den appens samspill med Android TV.
Viaplay satte for noen uker siden Dolby audio symbolet på ting og tang,mulig det ordner seg selv snart.
Sannelig, Netflix funker med 5.1. Da er nok Viaplay appen en del av problemet.
Jeg skal se hva slags lyd jeg får ut av de andre tjenestene.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Viaplay har hatt bare stereo i mange år. Mulig det blir bedre etter hvert..

Lydbildeja

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
1.037
Viaplay har tusenvis av titler med 5.1 lyd.
De satte Dolby Audio merket på ting for noen uker siden,så er nok buggy nå virker det som.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.234
Sted
Sunndalsøra
Bruker mobil, lapptop og Chromecast og Bluetooth på Pioneer nettverksmottaker + teliaboks.
Bruker disse USB ""pinnene" også for flac og DSD-filer. Bryr meg ikke om noen nettverksstrømmeboks med stor lagring av filer. Spiller mest på CD og LP. Er mye på youtube der det er jazzgitarspill 🙂 Har sagt opp Netflix, da jeg så lite på film Da liker jeg heller musikk video på youtube.

Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Har en drøyt to år gammel Sony TV, kan strømme alt. Hdmi retur til surround forsterker sørger for lyd. Ekstra bokser er unødvendig.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Har en drøyt to år gammel Sony TV, kan strømme alt. Hdmi retur til surround forsterker sørger for lyd. Ekstra bokser er unødvendig.
Jeg har projektor i hovedanlegget i kjelleren, derfor så ønsket jeg en slik boks. Oppe i stua har jeg selvsagt smart TV.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Viaplay har tusenvis av titler med 5.1 lyd.
De satte Dolby Audio merket på ting for noen uker siden,så er nok buggy nå virker det som.
Vi får se om det retter seg. Ikke så viktig, jeg får nydelig surroundlyd med de andre tjenestene. Alt fungerer prikkfritt utenom Viaplay.
Denne lille boksen er jo rene kinderegget.

Lydbildeja

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
1.037
Mye for pengene den Strong boksen.
Misunner Strong boksen den tilpass bildefrekvens til materiale funksjonen,på Nvidia shield er den enda i beta etter mange år,Apple TV har hatt det i årevis automatisk.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Mye for pengene den Strong boksen.
Misunner Strong boksen den tilpass bildefrekvens til materiale funksjonen,på Nvidia shield er den enda i beta etter mange år,Apple TV har hatt det i årevis automatisk.
Jeg fikk noe lag på min projektor med 60 Hz, gikk inn og forandret til 50. Ble helt smooth.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
308
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jag är inte nöjd med Apple TV och tex YouTube. Det är totalt omöjligt att få bilden att flyta bra med olika videos och program. Spelar ingen roll hur man ställer in hur den ska hantera bild och format. Det blir alltid judder och andra problem med flyt i bilen. Ska man samtidigt använda andra appar som tex i mitt fall, RiksTV så får olika kanaler där lida av judder mm. På smart tv så funkar alltid de inbyggda apparna bättre. Tror att det va bättre förr när man inte använde 4k som oftast ställer till med problem. Bildmässigt är det fina klara bilder men flytet…nej! Har flera olika generationer av Apple TV men skulle önska någon annan som inte blir låst av hur den fungerar på en app men sämre på andra utan att behöva in i meny för att ändra. Säkert bättre vid projektor användning men alla olika format och upplösningar ställer till problem.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Jag är inte nöjd med Apple TV och tex YouTube. Det är totalt omöjligt att få bilden att flyta bra med olika videos och program. Spelar ingen roll hur man ställer in hur den ska hantera bild och format. Det blir alltid judder och andra problem med flyt i bilen. Ska man samtidigt använda andra appar som tex i mitt fall, RiksTV så får olika kanaler där lida av judder mm. På smart tv så funkar alltid de inbyggda apparna bättre. Tror att det va bättre förr när man inte använde 4k som oftast ställer till med problem. Bildmässigt är det fina klara bilder men flytet…nej! Har flera olika generationer av Apple TV men skulle önska någon annan som inte blir låst av hur den fungerar på en app men sämre på andra utan att behöva in i meny för att ändra. Säkert bättre vid projektor användning men alla olika format och upplösningar ställer till problem.
Da ville jeg prøvd noe annet enn Apple. På den Strong boksen jeg kjøpte har man en del innstillinger for bildefrekvens og oppløsning. Du har jo dessuten full returrett med penger tilbake hos de store elektronikk kjedene, så det er bare å prøve.

Topp Bunn