Høyttalere Hvilken høyttalerutvikler er den beste i verden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Andrew Jones -
    Stewart Tyler -
    Alfred Rudolph -
    Herman Winters -
    Alan Shaw -
    Flemming E. Rasmussen -
    Bobby Palkovic -
    Raymond Cooke -
    Geir Fredriksen -

    Et lite knippe, men hvorfor kunne en av "disse" bli utkåret som den beste?
    Jep trådstarter burde heller etterspurt - Hvem anser dere som ledene høyttalerkontruktører i dag ?
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Mykje bra namn som har vorte sagt her i tråden allereie, men eg synast det er viktig å hugse Jack Oclee-Brown i ein slik diskusjon. Den mannen har bidratt til mykje interessant på lydfronten dei siste tjue åra. KEF/Celestion generelt har whitepapers og AES papers som er utruleg mykje moro å lesa.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er totalt umulig å svare på 🎼;)
    Legger til at det kommer jo både an på hvilke prioriteringer man har som lytter både hva ønsket lydtrykk og kapasitet for spesielt de nedre oktaver angår, selve lyttesituasjon (kun én dedikert lyttestilling? ) og rommets "akustiske" beskaffenhet.

    Kjære trådstarter Zerostat, jeg forsøker absolutt ikke å "ordkløve" meg bort i ditt spørsmål, du ønsker sikkert svar med angitt høyttaler A eller B.

    Mener bare at "øvelsen" høyttalerkonstruksjoner generelt er så himla vanskelig at de angitte faktorene fra meg spiller sterkt inn.

    Dessuten, man kan ikke kombinere det som man oppfatter som herlig lyd fra eksempelvis rundstrålehøyttalere, panelhøyttalere (elektrostater) eller direkte-monitor-lyd-høyttalere fordi disse (få eksempler) utfører lydgjengivelsen så forskjellig - umulig å få en alt-i-ett høyttaler.

    Allikevel, Zerostat, dersom du som trådstarter forlanger et konkret svar/forslag vil jeg i farta si at KEF Reference 5 kanskje gjør minst feil, noe dens smale kabinett også trolig bidrar sterkt til. Men, man burde selvfølgelig ha ørten basser i tillegg men blir som at man alltid også kan ønske seg 800 hester i bilen (jeg har kun 426 av dem)

    Egentlig en nyttig tråd, forresten, for høyttalere er det vanskeligste leddet og kan ikke bli nok debattert & opplyst om.

    Formelig hører for meg Bjørn (Orso) hevde at forhold omkring lytterommet er like viktig - joda!
    Og alle eiere av dyrt utsyr tror jeg hadde tjent på å få besøk av sånne som han - med kunnskap og erfaring om nettopp dette.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Snickers-is har et bra innlegg i en av min tråder.
    Demping av kabinetter. Et sort mysterium, eller? | Side 4 | Hifisentralen

    På ett eller annet tidspunkt slutter resursene for å utvikle videre og det kommersielle tar over. En ting jeg lurer på er om alle disse utviklerne virkelig har kontroll over eks de punktene Snickers-is skriver om i ovennevnte innlegg.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir en lang liste dette:

    Jim Winey (Magnepan)
    Peter Walker (Quad)
    Franco Serblin (Sonus Faber)
    James B Lansing (JBL)

    Hvem av disse ville du stemt på ?
    Ut av boksen-lyd til mine preferanser den gang da jeg begynte å skjønne hva jeg foretrakk: Serblin. Han kunne trylle med toveiskonstruksjoner der det er vanskeligst: 2-4 kHz-oktaven.

    Men jeg kunne godt tenkt meg Braun-utgaven av Walkers ESL (57) fordi den ser akkurat ut slik en panelhøyttaler bør se ut. Nevermind maxlydtrykk og diverse annet.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kunne ønske meg flere produsenter som tilbyr ultimate gjennomtenkte høyttalere som kun går ned til schrøder frekvens, eller type ned til...100-200 Hz.
    ...så kan man integrere bass system selv, enten ved kjøp av den/de subbene som passer best, eller mekke sjæl.

    Pr i dag har vi jo f.eks den aktive Sigberg satellitten -> 100 Hz? som jeg tror er et godt alternativ for flere, men jeg kunne ønske meg noe større og slemmere.

    ..eks noe med 12" eller 15" og ett eller to horn over.

    I tillegg kunne samme produsent tilby ekspert hjelp hjemme, enten fra produsent selv, eventuelt i samarbeid med andre ved lokalt utsalg, med integrering av bass/midbass system...siden denne delen ofte er mest problematisk å få til.

    Dette er kanskje noe Sigberg Audio allerede tilbyr?
    Hvis ikke, så får du idéen grstis fra meg. ;)
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch. Er ikke Klipcshhorn den lengst produserte og solgte kommersielle høyttaleren? De begynte å lage den i 1946, og den har vært på markedet hele tiden siden. Det må vel bare bety at de leder løpet hittil.
    Få som har holdt det gående så lenge ja og kun med små forandringer. Helt fantastisk egentlig
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Paul Klipsch bør absolutt nevnes ja. Startet med produksjon i en garasje. Og ikke minst Roy Delgado som er hovedingeniøren til K402 hornet til Klipsch.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Det kommer nok an på erfaringen, ambisjonsnivået og reell kunnskap. Dersom jeg var ute etter en mer standard løsning så hadde jeg kanskje ikke tatt bryet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Blir en lang liste dette:

    Jim Winey (Magnepan)
    Peter Walker (Quad)
    Franco Serblin (Sonus Faber)
    James B Lansing (JBL)

    Hvem av disse ville du stemt på ?
    Best vet jeg ikke, men det meste av musikken produsert på 70- og 80-tallet er vel mikset og juster inn på full range studiomonitorer fra JBL.
    Vi kan vel takk mye av utviklingen av studio og lyd gjengiving i storformat til Altec Lansing og JBL fra 30-40-50 årene dvs mannen James B Lansing. Senere Sidney Harman med Harman International.


     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Er vel mange DIYere som vil hevde å være blant de beste!
    Selv stemmer jeg på MacGyver, gi mannen en SwissArmy knife og han fikser ethvert problem
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Blir en lang liste dette:

    Jim Winey (Magnepan)
    Peter Walker (Quad)
    Franco Serblin (Sonus Faber)
    James B Lansing (JBL)

    Hvem av disse ville du stemt på ?
    Spørsmålet var hvem ER den største🙂
    75% av de nevnte må vel gå under kategorien VAR den største.

    Ser jo at det ellers nevnes flere som har tilholdssted i en annen verden.

    Det hadde da vert interessant at når navn nevnes som i dag kun er ett merkenavn,
    hvem er firmaets sjefskonstruktør, og hva gjorde de før de ble ansatt.
    Hos Quad kommer vel sjefskonstruktør fra Heybrook?


    Monitor Audio sin sjefskonstruktør drev tidligere for seg selv. Har hørt på hans konstruksjon for en god del år siden.

     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er best sier Syncro. Hvem har sagt det? -spør forumet. "Gud" svarer Syncro.
    Her må jeg dog legge til, (som høyttalergud), at det har jeg ikke sagt .
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For ordens skyld har jeg lagt opp mens jeg var på topp og konvertert til kjøpehøyttalere. Snart klar for skraphaugen.....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror Apple er langt forbi det meste.

    Deres AirPods alene omsetter for mer enn relativt store selskaper. Høyttalerne i Macene er fremragende gitt størrelsen. Ingen hjørnebedrift lager en bedre minihøyttaler enn HomePod.

    Jeg ser på det som veldig oppmuntrende at Apple bruker så mye ressurser på lyd. Det gir jobb og kompetanseutvikling til mange dyktige ingeniører, akustikere og lydfolk generelt. Over tid vil disse dyktige folkene kanskje ønske å gjøre noe eget…

    215EF462-DF9F-467F-8ABE-65F5F1607874.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Omtrent som å lage en veldig enkel sang, som blir en kjempehit som huskes om 50 år.... veldig lett. Eller kanskje ikke..... 🤪
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne ønske meg flere produsenter som tilbyr ultimate gjennomtenkte høyttalere som kun går ned til schrøder frekvens, eller type ned til...100-200 Hz.
    ...så kan man integrere bass system selv, enten ved kjøp av den/de subbene som passer best, eller mekke sjæl.

    Pr i dag har vi jo f.eks den aktive Sigberg satellitten -> 100 Hz? som jeg tror er et godt alternativ for flere, men jeg kunne ønske meg noe større og slemmere.

    ..eks noe med 12" eller 15" og ett eller to horn over.

    I tillegg kunne samme produsent tilby ekspert hjelp hjemme, enten fra produsent selv, eventuelt i samarbeid med andre ved lokalt utsalg, med integrering av bass/midbass system...siden denne delen ofte er mest problematisk å få til.

    Dette er kanskje noe Sigberg Audio allerede tilbyr?
    Hvis ikke, så får du idéen grstis fra meg. ;)
    Usikker på hva markedet er for noe som er så voldsomt. Jeg tenker det er få som trenger/ønsker dette i utgangspunktet, og antallet som da ikke bygger selv men faktisk ønsker å kjøpe det er trolig enda mindre? Det vil jo neppe bli en spesielt rimelig konstruksjon heller.

    Dette er sikkert på siden av trådens tema også, burde kanskje heller vært i den derre "hva er de ultimate høyttaler"-tråden eller hva den het. :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Mange gode, men vanskelig og plukke ut den beste.

    Her noen gode.

    Geir Fredriksen
    Joachim Gerhard
    Sten Duelund
    Dave Wilson
    Stig Carlsson
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Noen gode, mange kreative og enda flere dårlig svar på et fryktelig dårlig spørsmål.

    Er det noen som har spurt Charter Svein ?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Jeg er helt enig. Jeg er best. Jeg jeg jeg. :)

    Seriøst så vil vel ingen DIY'ere innrømme at andres høyttalere bedre? Man må da ha litt trua på seg sjøl....
    Vi DIY'ere må jo tenke litt på de som har vært med på utvikling av råvarene. Der kan vi nevne en som har gjort seg bemerket flere steder.
    Stan Malikov

    Fra nettet

    <BlieSMa, som ligger i Blieskastel, Tyskland, ble grunnlagt 16. januar 2018 av Stas Malikov. I løpet av de siste 20 årene har Malikov jobbet i Ultrasound Technologies, i Morel som QC-sjef og svingeringeniør, og de siste åtte årene i Accuton som produksjonsingeniør. Det første produktet som ble utgitt av BlieSMa er en 34 mm diskant, T34A-4. T34A-4 er tilgjengelig fra mai 2018 og er en 30 mm aluminium / magnesiumlegering dome diskant. Deretter kom T34B-4 som er en berylliums dome>
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn