Hvilken Dac/Streamer hvis du hadde 50K?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Aqua La Vove S3 dac koster litt over 40 000, men man får jo alltid prutet litt og en god Streamer med roon tror jeg ville blitt meget bra🎼
    Aqua La Voce s3 hadde sikkert blitt veldig bra.
    Men Dac/streamer er handlet, det ble Gold Note Ds10+ med Psu 10 Evo, funker godt den og😎
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå prøver du å spore av og si at jeg tar alle kinaprodukter under en kinaræl kam. Det er feil. Matrix er et kinamerke som lager bra produkter. Matrix element i er et kjempebra produkt for pengene og designerne bak er musikkentusiaster. De tror helhjertet på nøytral lyd som beste tilnærming for at fler skal lykkes. Det gjør t+a også som overhodet ikke lages på kjøkkenbenk.
    Det at et produkt er etterspurt og det er ventelister i hele verden for å få kjøpt, er ikke dårlig tegn. At man må vente i 2 år på en spesiell Ferrari er ikke et dårlig tegn og Ferrari lages ikke av amatører på en kjøkkenbenk. At Ferrari for øyeblikket kanskje ikke lager el biler for norske forold betyr ikke at Ferrari er italiensk søppel.
    Enig!
    Masse bra som blir produsert i Kina. En DAC som konstrueres ved hjelp av måleinstrumenter, og ikke bare "vi tror dette blir bra", er alltid et godt tegn - tenker da på Matrix. Faktisk er Matrix Audio Element X en av de mest stabile DAC/streamere jeg har hatt. Joda, det har vært litt småting relatert grenesnittet i firmware, men til tross for dette fikser de faktisk opp basert på tilbakemeldinger, og ikke minst de legger også inn ny funksjonalitet basert på tilbakemeldinger (f.eks Spotify Connect, helt uten at det koster noe). Nå er Matrix Audio Element X helt uten noen kjente feil og mangler, og den kræsjer aldri (ikke til mitt bruk i det minste). Så godt som alle andre produkt produsert i Japan, Europa eller nord amerika har hatt langt flere feil. Solid bygget er den også.

    Trinnov Altitude32 (fra Frankrike) har riktignok mindre av disse småfeilene i firmware - men den koster også 10x mer.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.404
    Antall liker
    9.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg handlet min her:

    Bestilte nettopp en selv, blir moro å kunne bruke Spotify på hovedanlegget uten å være avhengig av dagens bt-mottaker.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spotify blir ekstremt mye bedre med Spotify Connect støtte - som denne jo har! (y) Den mangler coxial SPDIF og Roon Ready, men veldig lav pris.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.404
    Antall liker
    9.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Godt poeng, såpass sjekka jeg ikke engang. :oops: Dac'en har kun én coax inngang som cd-transporten går til, så det blir uansett optisk på denne.

    Roon har jeg ikke hoppet på ennå, men om det skjer en gang i fremtiden blir det nok ny streamer. :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.404
    Antall liker
    9.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Etter noen uker med WIIM Mini må jeg si den har svart til forventningene. Den brukes faktisk langt mer enn jeg hadde sett for meg, i mine tilårskomne ører låter Spotify akseptabelt nok nå som BT er ute av bildet.

    Har så langt ikke hatt et eneste problem med app eller oppkobling, alt har vært dønn stabilt. (y)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stereoen i heimen blir brukt mye mer etter at den fikk Spotify Connect-støtte (Yamaha WXC-50).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Etter noen uker med WIIM Mini må jeg si den har svart til forventningene. Den brukes faktisk langt mer enn jeg hadde sett for meg, i mine tilårskomne ører låter Spotify akseptabelt nok nå som BT er ute av bildet.

    Har så langt ikke hatt et eneste problem med app eller oppkobling, alt har vært dønn stabilt. (y)
    Ser ut til å være en fornuftig oppgradering fra Chromecast, dette her.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Tilbake til start.... 😊.. Jeg er i villrede.... fortsatt.... var først bestemt på at jeg skulle oppgradere streamer og dac hver for seg. Men mange gode dac'er inkluderer gjerne en streamer, så jeg er på gli. Hvis jeg finner en dac/streamer til 50k, som er budsjettet i denne tråden, ville jeg da kunne funnet en lydmessig bedre dac uten streamer for den prisen? Alternativene jeg ville sett for meg i denne klassen er Matrix element X2, Denafrips Venus II + streamer, Mytek Brooklyn bridge 2, Holo Audio Spring 3 KTE + streamer, Matrix X-sabre 3.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    948
    hva med å fokusere på det som betyr noe. dac er som rusk sammenlignet med høyttalere. riktig nok koster høyttalerene dine mer enn dac til 50k. men dac til 50k er galskap i alle situasjoner imo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    men dac til 50k er galskap i alle situasjoner imo.
    Følger deg på den, men budsjettet var jo simulert i dette tilfelle (iflg post 1). Du er inne på matching også, er f.eks. anlegget i stand til å gjengi forskjellene på en DAC til 10k og en til 50k? Hvis dac'en også inneholdt streamer, forforsterker og hodetlf.utg, ville da 50k fortsatt vært like "usannsynlig"‽
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.460
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke så mye erfaring med streaming, men den siste måneden har jeg latt meg overraske.
    Først erstattet jeg DACen i Bluesound node 2i med en Topping D70S og ikke overraskende, ble det en god del bedre på alle plan.
    Men så lot jeg meg skeptisk overtale til å prøve om en bedre streamer ville gi merkbar forbedring, og testet en Ifi Zen streamer. I mitt hode er det datapakker som åpnes når de har kommet helskinnet frem, og dermed skulle streamer ikke ha all verden å si. Men der tok jeg feil gitt! KLAR forbedring igjen! Mer ro, autoritet og detaljer.Og nå stopper jeg der, i frykt for å høre bedring med streamer til pris nord for 20-30 000, men det er sikkert noe å hente med en god integrert dac og en coaxkabel mindre.
    Flere har antydet at man med fordel kan rette blikket mot andre deler av anlegget, og det kan jeg absolutt si meg enig i. Nå, som for 15 år siden, er det i høyttalerenden det store slaget om godlyd står først og fremst. Kanskje mer enn noen gang, når så mye elektronikk har blitt så mye bedre til fornuftige priser.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.216
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Jag hadde en gang 50 000 og brukte det på denne saken som er streamer mottager, DAC, Preamp, og dsp rom korreksjon. Et bruktkjøp jeg aldri har eller vil angre på
    Sammen med Roon gir den en perfekt strømmeopplevelse,og best mulig lyd i et rom med begrensninger
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    936
    Antall liker
    1.314
    Sted
    Østfold
    Streamer - Raspberry pi med moOde audio og CamillaDSP, billig og veldig bra
    DAC - trenger to til aktivt setup - har lyst på r2r ANK-kit, får jeg 50 Knok så kjøper jeg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Trådstarters spørsmål i form av tittelen, tolker jeg som erklært av de aller fleste her inne som minst mulig penger benyttet til DAC/streamer så fremt de er "riktig konstruert" og da med utgangspunkt i at disse ett-tallene & nullene da ikke skal kunne "tolkes" feil og med dette ikke kunne påvirke lyden.
    Well, om dette er riktig - aner ikke...

    På den annen side; en DAC/streamer til 5.000 av totalsum 50.000 (som trådstarter oppgav) og igjen i dette gitte tilfelle 45.000 ekstra til høyttalere - aldeles skråsikker på at dette vil ha noe for seg.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Finnes et tonn med gode løsninger, det gjør denne "hobbyen" særdeles interessant. Som de fleste andre, er jeg ute etter å gi musikken de aller beste forutsetninger. Synes lyden fra dac'en min er bra, men den er rundt 10 år gammel, og av mine komponenter den som er mest moden for oppgradering. I mellomtiden er nettstreaming og hi-res blitt en faktor, så jeg prøver bare å finne ut om en ren dac danker ut en kombi dac/streamer lydmessig til ca samme pris. Budsjettet mitt er foreløpig ikke helt der oppe, men det spares.... 😄
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For min egen del har jeg en samling Squeezebox Classic som bør holde til jeg dauer. Betalte vel 3-400 kr stk for de. DAC’en sitter i receiveren. Sånn sett har jeg nesten 50k det er langt mer fornuftig å bruke på høyttalere eller akustikk….
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har hatt Bryston Bda1 i mer enn 10 år og testet den opp mot mye. Den har en frisk spillestil med ørlite heving i mellomtonen som gjør at stemmer kommer tydelig frem. Andre dacer jeg har testet kommer i sammenligning ut som kjedelige og litt lukket. Har nå hatt Gold Note Ds 10 noen mnd. I begynnelsen ble denne oppfattet som litt kjedelig i direkte sammenligning, men den har modnet. nå låter den minst like friskt og åpen som Bryston og gjør noe med vokaler Bryston ikke helt klarer, mer kjøtt og blod(les mer ekte).
    Alikevel, alt i alt hadde jeg trodd at det var enda mer forskjeller pga alt jeg leser om den raske utvikling på dac/streamer. Bryston kostet 20k når den var ny så er i samme prisklasse ca som Gold Note.
    Har nå en mer moderne streamer/ dac som strømmer det meste og har de tilkoblingene jeg trenger, den er bedre enn den jeg hadde både på lyd og tilkoblinger. Alt i alt fornøyd, men den gamle dacen gjør seg absolutt ikke bort i forhold.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn