Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenker kanskje at det som kalles kabelskeptikere er faktisk de som er mest opptatt av kabelen ytelse. Der kjøpes proffkabler med dokumenterbare spesifikasjoner, solide termineringer, proff plugger etc. DIY for å ha total kontroll og garantert gode termineringer.
    Mens de som hører på glansbilde lektyren fra "hiend" merker ikke er opptatt av dette men mer ønsker om pent utseende, høy pris, ukodumenterbare påstander og opplevd godfølelse (eierglede).

    Slår herved et slag for å bytte benevnelser på de "2 leire" som det til stadighet rapporteres om.
    I beg to differ my good man.. :).. Hva med oss som vil ha gode ytelser, og på kabler/kjøper gjerne proff, men ønsker eieglede og godfølelsen? Tipper dette er majoriteten,mens de som ønsker stygge kabler med "studio" stemplet på og de andre som vil betale mest mulig for vissvass er en liten smålig gjeng med "skepsis" til hverandre..
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Du er kabelskeptiker, men kan se for deg et scenario hvor du kunne ha kjøpt Cardas Clear Beyond?
    har du noen for salg :love: ? og vet ikke , Da jeg kjøpte clear var det 2 sett brukte som dukket opp til prisen av en ny lett japansk motor sykkel,,,,men det hadde jeg ikke bruk for , )
    Jeg hadde og ett sett nye clear reflection ,de var absolutt en killer i daccen min men bare ett sett av .Likte ikke bli blandet med clear .Derfor har jeg og tro på beholde ett consept"og fortsette å følge linjen hvis man føler den gjør noe bra eller bedre.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I beg to differ my good man.. :).. Hva med oss som vil ha gode ytelser, og på kabler/kjøper gjerne proff, men ønsker eieglede og godfølelsen? Tipper dette er majoriteten,mens de som ønsker stygge kabler med "studio" stemplet på og de andre som vil betale mest mulig for vissvass er en liten smålig gjeng med "skepsis" til hverandre..
    Komplette pimpe-kit til kjipe studiokabler måtte vært noe.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har lyst til å legge til at jeg har opplevd klart flest feil på de aller billigste OG de aller dyreste kablene. Jeg snakker da om dårlig konstruksjon ( egenskaper langt utenfor standard spesifikasjon, så det rett og slett farger lyden), kontakter utenfor spec (for eksempel avvikende dimensjon på banan, XLR og RCA som gjør at de enten sitter dårlig eller omtrent ikke er mulig å få løs), regelrett brudd i ledere (som regel en følge av dårlig mekanisk konstruksjon) og uheldige løsninger som gjør kablene upraktiske, dårlige eller rett ut farlige (for eksempel 1kg IEC-kontakter med relativt stiv kabel, det overgår langt de mekaniske spesifikasjonene på IEC-kontakter). Det er jo ikke spesielt overraskende at dette skjer med kabler som er ekstremt billige, men at det også skjer med dyre kabler burde være unødvendig. Det er en ting å ta betalt for en litt fantasifull historie bak brandet. Det er en helt annen å samtidig levere et rett ut håpløst dårlig produkt.
    Her er gryphon sine ledere. Kobber med sølvlegering.
    Har prøvd masse billigere sølv kabler som er bøff. Antagelig er det mer svindel på mengde og renhet på sølvet på rimeligere kabler. Det er hvertfall min erfaring.
    Solid core ligger i teflonrør så kordel kan beveges seg, det gjør den fleksibel som apparat kabel. Har nesten samme kabel i vegg til kr. 200.-, men likevel stor forskjell med gryphon sin.
    Har laget kabel selv av tilsvarende industri kabel, men stiv og dårligere pga sølvet.
    La inn en tynn sølvleder sammen med solidcore kabelen når jeg laget en apparat kabel.
    Ingenting tilsvarer gryphon sin.
    Har og prøvd 25mm2 ren kobber kabel, det tilsvarer heller ikke gryphon sin.
    Som sagt mister jeg mye juks med renheten i sølvet.
    974DF07A-6EA1-4F55-AB72-B6428BCA8B5B.jpeg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Her er gryphon sine ledere. Kobber med sølvlegering.
    Har prøvd masse billigere sølv kabler som er bøff. Antagelig er det mer svindel på mengde og renhet på sølvet på rimeligere kabler. Det er hvertfall min erfaring.
    Solid core ligger i teflonrør så kordel kan beveges seg, det gjør den fleksibel som apparat kabel. Har nesten samme kabel i vegg til kr. 200.-, men likevel stor forskjell med gryphon sin.
    Har laget kabel selv av tilsvarende industri kabel, men stiv og dårligere pga sølvet.
    La inn en tynn sølvleder sammen med solidcore kabelen når jeg laget en apparat kabel.
    Ingenting tilsvarer gryphon sin.
    Har og prøvd 25mm2 ren kobber kabel, det tilsvarer heller ikke gryphon sin.
    Som sagt mister jeg mye juks med renheten i sølvet.
    Vis vedlegget 855461
    Er den dyr ? ligna veldig på en neutric ferdig terminert xlr kabel jeg åpnet , i teflon sølv på kobber single strand type .Bruker du den gjennom hele kjeden din ?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er den dyr ? ligna veldig på en neutric ferdig terminert xlr kabel jeg åpnet , i teflon sølv på kobber single strand type .Bruker du den gjennom hele kjeden din ?
    Bruker gryphon gjennom hele kjeden i anlegget.
    Men i veggen brukes vedlagt draka kabel.

    Mye som ligner. Kina kabler og DH-labs, men hjelper lite når de låter som en vanlig middels apparat kabel.

    2C84E0DA-5700-4C24-B000-87D4378D4DEA.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenker at når jeg føler grotta er helt ferdig, jeg har sluppet opp for ideer eller alle pengene som er stjålet fra vår husholdning i form av overpriset strøm, straffeskatt for at jeg støtter oljenasjonen med biler som drikker over literen på mila og subsidier til alle de blytunge radiobilene som sliter opp veidekket, blir betalt tilbake. Da skal jeg flotte meg da! Høre anlegget slik det var ment!

    1665062865863.png


    1665062911690.png


    1665063000906.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dette er ikke tråden for slikt fjas. Det kan du holde i din egen tråd.
    At du ikke klarer å høre forskjell får du holde på din tråd. Tror du sølvbelagt kabel er identisk uansett merke så må jeg si du har stor tro på kineseren.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Lars' overbevisning om strømkvalitet og strømkablers store effekt på lyden er fascinerende. Jeg må se å få gjort alvor av en tur til Tønsberg en dag der vi kan teste litt forskjellige ting. Må bare bli ferdig med et lite hav av ting først....
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    At du ikke klarer å høre forskjell får du holde på din tråd. Tror du sølvbelagt kabel er identisk uansett merke så må jeg si du har stor tro på kineseren.
    Jeg må vel også antagelig skygge banen siden jeg ikke «klarer» å se at jorda er flat?
    For meg er såkalte highendkabler meningsløse:
    1. Jeg hører ikke forskjell. Heldigvis. Sparer mye penger på det.
    2. Det stemmer ikke med det jeg lærte på ingeniørkurs.
    Det betyr for meg at teori og praksis stemmer overens.
    Akkurat som det gjør med fasongen på jorda.
    🙂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Vi er antagelig de som er mest skeptiske.
    Ohh, det blinker og er blankt! De kablene må jeg jo ha!
    Men nå har vi sikkert forskjellige meninger om hva skeptisk betyr også..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, det er gull/sølvlegering, men litt usikker på jordlederen på bildet.
    Ja, gull og sølvlegering. De første kablene kom med tykk solidcore jordingskabel, men i følge gryphon ble de ikke godkjent av eu.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er gull/sølvlegering, men litt usikker på jordlederen på bildet.
    Ser ut som en dårlig varmet krympestrømpe? Det er heller ikke uvanlig å fortinne kobber lederne. Loddetinn har jo også noen prosent sølv for legeringen sin del.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lars' overbevisning om strømkvalitet og strømkablers store effekt på lyden er fascinerende. Jeg må se å få gjort alvor av en tur til Tønsberg en dag der vi kan teste litt forskjellige ting. Må bare bli ferdig med et lite hav av ting først....
    Hehe! Mulig jeg legger ut en bli blindtest en av dagene, må bare se om jeg består først. Ellers er du velkommen. Ren strøm kan høres.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Bruker gryphon gjennom hele kjeden i anlegget.
    Men i veggen brukes vedlagt draka kabel.

    Mye som ligner. Kina kabler og DH-labs, men hjelper lite når de låter som en vanlig middels apparat kabel.

    Vis vedlegget 855465
    Uten å ha hørt dine eller andre gull / sølv / kobber implementering i kabel , så ser ikke teknikken
    overdådig ut annet enn prisen og at det er brukt gull da .Hva bruker andre på sine gryphon ? De ligger jo i prisleiet til toppmodellene til cardas clear og beyond
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Uten å ha hørt dine eller andre gull / sølv / kobber implementering i kabel , så ser ikke teknikken
    overdådig ut annet enn prisen og at det er brukt gull da .Hva bruker andre på sine gryphon ? De ligger jo i prisleiet til toppmodellene til cardas clear og beyond
    Vet ikke hva som brukes av andre. Har testet ansuz til kr. 130’, dyre cardas, wireworld og mange flere. Her er det ingen tvil om at gryphon er det som skal brukes her.
    Vanskelig å se om kabelen er bra.
     
    Sist redigert av en moderator:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hva som brukes av andre. Har testet ansuz til kr. 130’, dyre cardas, wireworld og mange flere. Her er det ingen tvil om at gryphon er det som skal brukes.
    Vanskelig å se om kabelen er bra.
    Enig , fortsett linjen du har valgt når du føler den gir deg noe som bedre ,,,,
    Selv hadde jeg retur rett på de dyre cardas innen 14 dg og koblet tilbake mine egne før frist utløp for endelig verifisering , Det var overhodet ingen tvil , de var verdt prisen imo
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om en ikke stoler på ørene, hvor går grensen. Spilles det fiolin kan det oppfattes som gitar om en ikke stoler på hørselen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Her er gryphon sine ledere. Kobber med sølvlegering.
    Har prøvd masse billigere sølv kabler som er bøff. Antagelig er det mer svindel på mengde og renhet på sølvet på rimeligere kabler. Det er hvertfall min erfaring.
    Solid core ligger i teflonrør så kordel kan beveges seg, det gjør den fleksibel som apparat kabel. Har nesten samme kabel i vegg til kr. 200.-, men likevel stor forskjell med gryphon sin.
    Har laget kabel selv av tilsvarende industri kabel, men stiv og dårligere pga sølvet.
    La inn en tynn sølvleder sammen med solidcore kabelen når jeg laget en apparat kabel.
    Ingenting tilsvarer gryphon sin.
    Har og prøvd 25mm2 ren kobber kabel, det tilsvarer heller ikke gryphon sin.
    Som sagt mister jeg mye juks med renheten i sølvet.
    Vis vedlegget 855461
    25mm2? Hvordan I helvete har du klart å terminere en slik kabel? Får jo knapt 40% av den inn i en stikk.
    Hva er poenget med det? Ang "dårlig" sølv på kabelen, veit du hvordan dette gjøres?
    Jeg veit, fordi jeg har utstyr dette gjøre med.
    PS.
    Både Rodium, gull og sølv.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Steinost, jeg laget i dreie maskinen hylser som kunne ta 50 kvadrat kabel og med 2 stk 6 mm z skruer som stramming og loddet bananstikkere i en resess jeg hadde borret ut .Slik kunne jeg bruke litt av power supply ledningene til en 10 tonn s eletrisk kran .De var ferdig innbrennt " i krana .De var lenge favoritt i ett dipol panel JVC FS 100 inntil kimber 8 tc overtok ,,,, glatt . ) en gang ,,,,,,
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Steinost, jeg laget i dreie maskinen hylser som kunne ta 50 kvadrat kabel og med 2 stk 6 mm z skruer som stramming og loddet bananstikkere i en resess jeg hadde borret ut .Slik kunne jeg bruke litt av power supply ledningene til en 10 tonn s eletrisk kran .De var ferdig innbrennt " i krana .De var lenge favoritt i ett dipol panel JVC FS 100 inntil kimber 8 tc overtok ,,,, glatt . ) en gang ,,,,,,
    Ja det kunne jeg gjort og det. Er verktøymaker, men har LM det?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Om en ikke stoler på ørene, hvor går grensen. Spilles det fiolin kan det oppfattes som gitar om en ikke stoler på hørselen.
    Det er ikke noe galt med ørene, men derimot har vi en hjerne som er veldig glad i å la seg lure. Dette er forsket så mye på og så allment kjent at det er forunderlig at du velger å se helt bort fra det når du investerer hundretusenvis av kroner. Det er et helt bøttelass med forskjellige biaser som påvirker oss og lurer oss. En av de kommer til å slå til hos deg når du leser dette. Som konsekvens av at det jeg skriver bryter med ditt verdenssyn, kommer hjernen din til å bestemme seg for at alt jeg skriver er tull og fjas og "sånne vitenskapsgreier".

    Og det er ikke noe spesielt ved deg, vi er alle utsatt, og det hjelper ikke engang at vi vet om det, vi blir fortsatt lurt. Det er det mange som tjener gode penger på.

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Hehe! Mulig jeg legger ut en bli blindtest en av dagene, må bare se om jeg består først.
    Selvsagt, man må jo ikke finne på å publisere en test som eventuelt ikke bekrefter dine bastante oppfatninger. Men du klarer vel å fikse litt på testen så du "vinner" den også? For det er jo det kabler dreier seg om, å vinne, ikke sant?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Om en ikke stoler på ørene, hvor går grensen. Spilles det fiolin kan det oppfattes som gitar om en ikke stoler på hørselen.
    Av en eller annen grunn dukket dette bildet av fiolinbuen til Jimmy Page opp i hukommelsen... :unsure:
    1665083825888.png


    Ellers når du sverger til slike Gryphon sølv/gull el.nett-kabler (på hvor mange meter?), har du regnet ut hvor mange % av den totale forsyningsveien det utgjør?
    1665084831100.png


    Bruker f.eks Gryphon samme kabellegering i ringkjærne trafoene sine, og hva er ledermateriale i viklingene i skilletrafoen(e)?
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Selvsagt, man må jo ikke finne på å publisere en test som eventuelt ikke bekrefter dine bastante oppfatninger. Men du klarer vel å fikse litt på testen så du "vinner" den også? For det er jo det kabler dreier seg om, å vinne, ikke sant?
    Hva er det man vinner forresten?

    Innbilte forskjeller som ikke lar seg gjenskape med blindtesting, kanskje er målbare med riktig måleutstyr, men neppe hørbare og en tom bankkonto?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Her er gryphon sine ledere. Kobber med sølvlegering.
    Har prøvd masse billigere sølv kabler som er bøff. Antagelig er det mer svindel på mengde og renhet på sølvet på rimeligere kabler. Det er hvertfall min erfaring.
    Solid core ligger i teflonrør så kordel kan beveges seg, det gjør den fleksibel som apparat kabel. Har nesten samme kabel i vegg til kr. 200.-, men likevel stor forskjell med gryphon sin.
    Har laget kabel selv av tilsvarende industri kabel, men stiv og dårligere pga sølvet.
    La inn en tynn sølvleder sammen med solidcore kabelen når jeg laget en apparat kabel.
    Ingenting tilsvarer gryphon sin.
    Har og prøvd 25mm2 ren kobber kabel, det tilsvarer heller ikke gryphon sin.
    Som sagt mister jeg mye juks med renheten i sølvet.
    1665086977458.png


    Du sier at "Solid core ligger i teflonrør så kordel kan beveges seg". Betyr det at kabelen kan begynne å lage 50Hz brum ved belastning?

    Går det strøm i en kabel vil lederne få en elektromotorisk kraft som virker mellom seg.
    kan illustreres litt med slike mer ekstreme kortsluttningstester som dette.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    94E20395-0EA9-407B-A522-DB766DD16D38.jpeg

    uten å ha lest da de mener jeg skal betale for denne kunnskapen er det rimelig å anta at innholdet er epoxy og noe metall til tross for at det hevder å ha magiske evner.

    ikke ulikt temaet i denne tråden mao.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vis vedlegget 855662

    Du sier at "Solid core ligger i teflonrør så kordel kan beveges seg". Betyr det at kabelen kan begynne å lage 50Hz brum ved belastning?

    Går det strøm i en kabel vil lederne få en elektromotorisk kraft som virker mellom seg.
    kan illustreres litt med slike mer ekstreme kortsluttningstester som dette.
    Kule videoer! ☺ Da forstår jeg hvorfor ansuz føttene funker som de gjør.
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Selvsagt, man må jo ikke finne på å publisere en test som eventuelt ikke bekrefter dine bastante oppfatninger. Men du klarer vel å fikse litt på testen så du "vinner" den også? For det er jo det kabler dreier seg om, å vinne, ikke sant?
    Jeg ber deg på blindtest, men du dukker jo ikke opp!
    Om du tror jeg bruker 2 millioner på rens for å vinne over deg har du store tanker om deg selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn