Hvilke kabler bruker kabelskeptikerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Jeg kunne tenkt meg noen tips som referanse til når jeg skal i gang med dette. Og da helt uten å gå inn på noen kabeldebatt, men tips fra et perspektiv fra en "informert kabelskeptiker". Altså ting som kobberinnhold, tykkelse, oksygen, kabelsko eller plugger osv. Hva man faktisk trenger, ut fra dette perspektivet, og gjerne konkrete tips om hvor og hvrodan man får tak i det. Både høyttaler, interkonnekt og ellers hva man måtte trenge. Billig og bra.

    Sist jeg kjøpte rca interkonnekt må vel ha vært for en 12-13 år siden. De kostet vel 200 kroner den gang, ut fra hva jeg kan forstå har de gjort jobben. Har kun brukt strømkabler som fulgte med produktet, eller gamle datamaskin strømkabler jeg har liggende.

    Høyttalerkabler kjøpte jeg for rundt 7-8 år siden, i løpemeter hos Elkjøp. Valgte noen som så "passe tykke ut", og som jeg synes fargen på kobberet så passe tillitsvekkende ut. Haha! Altså helt ut fra magefølelsen. De høres også ut til å gjøre jobben greit.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Det er mulig at også andre vil ha nytte av dette, hadde det vært en idè med en "sticky", type "Kabelskeptikerens Handleliste"?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er skeptisk til dyre kabler, tynne kabler og forkorte kabler...
    Så langt har jeg klart å unngå slike kabler og det funker hver dag - anbefales (y)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.394
    Antall liker
    3.787
    Torget vurderinger
    1
    Mye grei kabling der man kjøper PA eller musikk instrumenter generelt.
    Neutrik interconnect og plugger, fordi noe annet er latterlig da de fleste holder seg til det i amper og elektronikk også og gir da best passform. De som fant opp de fleste bransje standarder, og mange selger ferdig terminerte kabler med det også.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Flott! Om noen føler seg kallet, så setter jeg også pris på et par setninger med utdypning.

    For eksempel (teknobabbel fra min side):

    "Har du høyttalere med over 90db sensitivitet, bør du ha kabler av den og den tykkelsen, fordi motstanden til impendansen da vil utligne kvadratroten av bipolariteten"
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    OK, veldig dårlig teknobabbel, men altså gjerne en setning eller to på lekmannspråk og forståelig norsk om hva man faktisk trenger, hehe!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.533
    Antall liker
    6.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Benytter stort sett kabler fra proffverdenen. Fornuftig pris, gode elektriske egenskaper og bunnsolid mekanisk oppbygging.

    Klotz signalkabler (XLR-XLR)
    Et par Hosa overgangskabelr (XLR-RCA), for de var fri for Klotz
    Klotz høyttalerkabler
    Neutrik Speakon og XLR plugger og bøssinger.

    Johan-Kr
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Benytter stort sett kabler fra proffverdenen. Fornuftig pris, gode elektriske egenskaper og bunnsolid mekanisk oppbygging.

    Klotz signalkabler (XLR-XLR)
    Et par Hosa overgangskabelr (XLR-RCA), for de var fri for Klotz
    Klotz høyttalerkabler
    Neutrik Speakon og XLR plugger og bøssinger.

    Johan-Kr
    Hvis det er godt nok i studioer ... Selv bruker jeg RCA og coax fra Sommer (henholdsvis Spirit XXL og Vector Plus) og høyttalerkabler fra polske Bitner (tilsvarende proffkabler fra Klotz o.l.).

    (Nå som akustikken er blitt mye bedre hjemme, kunne det vært gøy å teste med full pakke fra Nordost eller liknende bare for å se.)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Flott! Om noen føler seg kallet, så setter jeg også pris på et par setninger med utdypning.
    For eksempel (teknobabbel fra min side):
    "Har du høyttalere med over 90db sensitivitet, bør du ha kabler av den og den tykkelsen, fordi motstanden til impendansen da vil utligne kvadratroten av bipolariteten"
    Ditt teknobabbel er godt i samsvar med standard markedsføring hvis du bare legger til noe med "kryo....."
    Alle vi som har "live-lyd" hjemme benytter selvsagt de samme kablene som du finner på konserter og i studio for å få den EKTE følelsen av musikken... :cool:
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Hva med kobberirr? Er det noen type "set it and forget it" kabelsko eller plugger der man kan slippe å tenke på slikt, montere en gang for alle?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ditt teknobabbel er godt i samsvar med standard markedsføring hvis du bare legger til noe med "kryo....."
    Alle vi som har "live-lyd" hjemme benytter selvsagt de samme kablene som du finner på konserter og i studio for å få den EKTE følelsen av musikken... :cool:
    Hva med oss som har studiolyd? ;p
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.533
    Antall liker
    6.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva med kobberirr? Er det noen type "set it and forget it" kabelsko eller plugger der man kan slippe å tenke på slikt, montere en gang for alle?
    De fleste plugger er belagt med gull eller andre edle metaller, så de er ikke utsatt for irr. Det kan være en ide å gjøre pluggene rene i ny og ne.

    Kabler kan imidlertid korrodere, men jeg kan ikke si jeg har opplevd dette som et stort problem. Det er kanskje et større problem om man benytter uterminerte høyttalerkabler.

    Johan-Kr
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.974
    Antall liker
    22.102
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Internkabling tonearm:
    Forsølvet kobberlitz, Cardas din-plugg.
    Tonearmskabel:
    Mogami Mini Starquad, noname din og Neutrik REAN rca. Kikket ordentlig på specs her.
    Linje rca:
    Langt nok
    Linje balansert:
    Klotz mikrofonkabler med Neutrik
    Høyttalerkabler:
    25 m rull 2,5 kvmm fra Clasern m/Neutrik Speakon og Xlr (!)
    Optisk:
    Lang nok
    Usb:
    Lang nok
    Ethernet:
    Lang nok, uskjermet
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.866
    Antall liker
    86.107
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    98
    Ht:6 og 4 kvadrat OFC Biltema, samt Kimber 4TC, alle er akkurat lange nok
    Signal: TaraLabs lilla farge, Biltema, Monster, CO
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.394
    Antall liker
    3.787
    Torget vurderinger
    1
    Hva med kobberirr? Er det noen type "set it and forget it" kabelsko eller plugger der man kan slippe å tenke på slikt, montere en gang for alle?
    Nå er vel kobber såpass grei og ren kvalitet på det som er brukt i kabler, at det skal litt til for at det starter og irre og ofte er det brukt tinn når man kjøper ferdig terminerte kabler som også bidrar til å holde alt luft tett med legering utenpå.
    Før i tiden så ble det vel brukt kabelfett, vaselin etc. for å unngå korrosjon. Det funker nok fortsatt, men mest sannsynlig så vil high-end selgerne grine på nesen og ikke skjønne hva du snakker om og det samme gjelder vel de som kjøper slikt av de verste puristene. :p
    Ja, her har man jo en nytt revolusjonerende produkt; high end kabelfett! Fra eksotiske villsvin fra midten av indre Madagaskar såklart, villsvin fra svenskegrensa ved Svinesund er jo ikke på langt nær like eksotisk skal en jo vite.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    De fleste plugger er belagt med gull eller andre edle metaller, så de er ikke utsatt for irr. Det kan være en ide å gjøre pluggene rene i ny og ne.

    Kabler kan imidlertid korrodere, men jeg kan ikke si jeg har opplevd dette som et stort problem. Det er kanskje et større problem om man benytter uterminerte høyttalerkabler.

    Johan-Kr
    Flott, takk.
    Angående korrodering, tenkte jeg på plugger som på en måte forsegler og minimerer kontakt med oksygen. Jeg forstår deg slik at hvis man klemmer godt til, vil kontaktflaten mellom gullbelagt plugg og bar kobber i seg selv ha nok trykk til å hindre kontakt med oksygen og påfølgende korrodering.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.194
    Antall liker
    10.739
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Cordial på metervare terminert med neutrik.
    Har endel 99.99% sølv med sølv rca plugger som råtner i skuffen dersom interesse :cool:
     
    Sist redigert:

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Flott! Om noen føler seg kallet, så setter jeg også pris på et par setninger med utdypning.
    For eksempel (teknobabbel fra min side):
    "Har du høyttalere med over 90db sensitivitet, bør du ha kabler av den og den tykkelsen, fordi motstanden til impendansen da vil utligne kvadratroten av bipolariteten"
    Ditt teknobabbel er godt i samsvar med standard markedsføring hvis du bare legger til noe med "kryo....."
    Alle vi som har "live-lyd" hjemme benytter selvsagt de samme kablene som du finner på konserter og i studio for å få den EKTE følelsen av musikken... :cool:
    Ja det var elendig forsøk på teknnobabbel fra min side, for å få fram hva jeg mente. Tenkte mer på utsagn som "Husk at 8ohms høyttalere bør ha så og så tykke kobberkabler pga den og den lasten", eller "Du trenger bare den og den type kobber, på grunn av ditt og datt, og disse fås billig per løpemeter der og der".
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Og så tenkte jeg å ikke gå innn på hva kabelentusiastene driver med, har full respekt for dem selv om jeg er kabelateist, bare så det er nevnt. :)☮
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.974
    Antall liker
    22.102
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En kabelskeptiker er i mitt hode et menneske som bryr seg om en kabels elektriske egenskaper og fysisk kontaktkvalitet, og om nødvendig ytre dimensjoner og føyelighet. Vedkommende gir beng i «resten».
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.580
    Antall liker
    3.176
    Sted
    Oslo
    Hva med kobberirr? Er det noen type "set it and forget it" kabelsko eller plugger der man kan slippe å tenke på slikt, montere en gang for alle?
    Jeg hadde høyttalerkabler fra Monster som hadde irret ganske tydelig etter et par tiår. Jeg byttet dem ut med noen tjukke kabler (Forsmann?) som jeg fikk billig og hørte faktisk bittelitt forskjell. Det sier nok mest om tilstanden på de gamle.

    Jeg hadde også Monster-kabler mellom forsterker og CD-spiller. De ga ikke merkbar lydendring, men var så stramme at de ødela kontakten på forsterkeren. En optisk kabel hadde så dårlig kontakt at den falt ut hvis noe røret på seg. Etter det har jeg holdt meg til greie kabler med god terminering fra Elkjøp og tilsvarende eller rimeligste type hos HiFi-sjappene, gjerne med forskjellige farger så det er lettere å holde oversikt over kabelsalaten.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ikke på meg selv som kabelskeptiker. Det er ingen grunn til å være skeptisk kablenes reelle egenskaper - lang nok og passer til oppgaven. Det er heller ingen grunn til å være skeptisk til eventyrfortellingene fra de som pusher hifi-boutique-kabler / sirkuskabler.

    På linjenivå bruker jeg ei salig blanding av Belden, Monster, ProFi, no-name kabler og annet rask har dukket opp av rotekassene og som passer til oppgaven. Til høyttalerne bruker jeg RKUB 4mm2. Nettledningene er stort sett det som fulgte med utstyret eller std. IEC-ledninger som har dukket opp fra rotekassene. EDIT: HT-kablene er terminert med gule ringkabelsko.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg bruker uterminert på høyttalerne, og der må jeg rense med kontaktrens er par ganger i året. Det er ikke synlig på kobberet, men papiret blir lysegrønt. Vurderer å bruke bananplugger og krympeplast for å gjøre det lufttett.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Test kabler selv du.
    Hører du ingen forskjell er det den billigste du skal ha.

    Hører du forskjell så tar du den som låter best og er innenfor budsjett.
    Jeg har valgt den minst dyre som jeg synes låt bra. Ja, jeg har 4-5 forskjellige HT-kabler liggende.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Testing av kabler kommer nok veldig langt bak i prioritering hos meg. Det blir i såfall etter at anlegget har tatt den formen jeg ønsker, og om det skulle dukke opp en nevrose om å ta det "enda lenger". Hvilket nok er tvilsomt å skulle skje når det gjelder kabler.

    Foreløpig er jeg ute etter best valuta for pengene, i et "objektivist perspektiv".
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.292
    Antall liker
    6.510
    Sted
    Under stjernene
    Test kabler selv du.
    Hører du ingen forskjell er det den billigste du skal ha.

    Hører du forskjell så tar du den som låter best og er innenfor budsjett.
    Jeg har valgt den minst dyre som jeg synes låt bra. Ja, jeg har 4-5 forskjellige HT-kabler liggende.
    E du blitt kabelskeptiker på dine gamle dager😉
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    E du blitt kabelskeptiker på dine gamle dager😉
    Jeg hører forskjell på alle de HT-kablene jeg har liggende, men jeg har ikke målt de. Eller, jeg har jo målt prisene opp mot hverandre og kom til at jeg kjøpte det jeg likte best og lommeboka tålte.

    Hvis @Makrellen er i nærheten av bartebyen kan han komme innom for å sjekke om han selv hører forskjell.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.365
    Sted
    Horten
    Jeg bruker uterminert på høyttalerne, og der må jeg rense med kontaktrens er par ganger i året. Det er ikke synlig på kobberet, men papiret blir lysegrønt. Vurderer å bruke bananplugger og krympeplast for å gjøre det lufttett.
    Kanskje dette punktet kan være en mulig årsak til at mange sverger til at dem hører forskjell når dem bytter om på tilnærmet like høyttalerkabler?
    Rett og slett en re-seating av tilkoblingene. :cool:
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Flott, takk for det ynot!

    Foreløpig er det slik at jeg tenker at jeg ikke kan angripe denne hobbyen fra alle sider samtidig. Akkurat dette med kabler er for meg en glimrende måte å "fryse" én variabel på, og slik få litt mer kontroll. Det samme gjelder forsåvidt DAC, jeg tar en "objektivist" og kjøper en god Topping, og så tenker jeg ikker mer på DAC i dennne omgang, forhåpentligvis heller ikke i neste omgang, hehe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn