Juss og økonomi Hvem har fått ny strømmåler ?

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Myndighetene har bestemt at ALLE strømmålere i Norge skal byttes ut til nye med automatisk forbruksmåling. Enkelte steder har allerede gjort det. I 2017 starter en større utskifting. Det bør ikke forundre noen at dette på sikt vil føre til dyrere nettleie, spesiellt om man forbruker strøm på tidspunkter da NETTSELSKAPENE/STATKRAFT ikke ønsker det.

Selv har jeg overhodet IKKE tenkt å ha automatisk registrering i mitt hus. Hvordan skal man unngå det, tenker kanskje noen ? Vel, en mulighet er å bortvise fra eiendommen montøren som kommer for utskiftingen! Eierens bortvisningsrett er juridisk sterkere enn alt annet, sålenge man ikke bedriver kriminelle ting selvsagt.

Vil være interessant med ditt syn på dette.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror faktisk dette er til min fordel. Jeg har fjernvarme, og bruker altså ikke strøm til oppvarming. Da blir det flatt forbruk, og ikke varierende som beregningsgrunnlaget de fakturerer etter med mitt lave forbruk og sjeldne avlesinger.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Vi har fått ny måler nå i september på landstedet vårt. Sparer oss for fire timers kjøring flere ganger i vintersesongen, så det var helt suverent å få oppgradert til fjernavlesning. Tusen takk Eidsiva ;)
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Man kan som regel vente ett år før man trenger å rapportere strømforbruk. Eller bare estimere et tall. Å kjøre 4 timer for å innrapportere 1000,- i strøm høres rart ut.

Fikk forøvrig brev om ny måler idag.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Å få installert vannmåler var et dårlig regnestykke, men kommunen aksepterte å fjerne den igjen og heller betale som før fastpris. Interessant spørsmål egentlig; skulle ha spurt NVE om kravet til _fjernavlest_ strømmåler
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Plikt fra 2019; § 4-1.Plikt til å installere AMS
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Takk for innlegg! Svaret vet jeg allerede. Det er unntak for personer som kan dokumentere el.følsomhet. De kan få fritak. Syns jeg merker det begynner å klø på kroppen min ...
Vi har fått ny måler nå i september på landstedet vårt. Sparer oss for fire timers kjøring flere ganger i vintersesongen, så det var helt suverent å få oppgradert til fjernavlesning. Tusen takk Eidsiva ;)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Svaret skulle selvsagt hit: Takk for innlegg! Svaret vet jeg allerede. Det er unntak for personer som kan dokumentere el.følsomhet. De kan få fritak. Syns jeg merker det begynner å klø på kroppen min ...
Du finner sikkert svaret her:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301

Dette er tross alt underlagt et lovverk, antar at forbruker har ca ikkeno' å si. Mulig du får lov til å droppe å ha strøm i huset. Men du har ikke lov å produsere din egen strøm, uten særskilt tillatelse.

Disqutabel
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Rart at noen vil legge så mye energi:) i dette ?
Alle vil uansett få høyere nettleie pga. Økte kostnader i sentralnettet. Og strømprisen ? Kommer også til å gå opp betydelig da vi skal legge kabler til utlandet. Strømprisen vil helt sikkert variere i løpet av døgnet. Leverandøren ønsker jo å begrense maks. belastning. Da er det vel bare å justere forbruket litt etter det. Ser ikke på det som noe problem i det hele tatt.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Takk for svar! Fint at du hadde nok energi til å svare meg...
Rart at noen vil legge så mye energi:) i dette ?
Alle vil uansett få høyere nettleie pga. Økte kostnader i sentralnettet. Og strømprisen ? Kommer også til å gå opp betydelig da vi skal legge kabler til utlandet. Strømprisen vil helt sikkert variere i løpet av døgnet. Leverandøren ønsker jo å begrense maks. belastning. Da er det vel bare å justere forbruket litt etter det. Ser ikke på det som noe problem i det hele tatt.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Man kan som regel vente ett år før man trenger å rapportere strømforbruk. Eller bare estimere et tall. Å kjøre 4 timer for å innrapportere 1000,- i strøm høres rart ut.

Fikk forøvrig brev om ny måler idag.
når netteier krever kvartalsvise avlesninger, så har man vel ikke så mye valg? Det må jo sies at det ble ikke kjørt ens ærend for dette, men også ettersyn av hus uthus og eiendom forøvrig. Turene ble som oftest lagt til avlesningsdatoene for å slippe sk estimert forbruk. Nå er det mer fleksibelt ang turer dit.
 
Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Jo men det skjer fint lite om du ikke rapporterer noe forbruk per kvartal. Ev tenker på et tall og oppgir dette. Spesielt når det er snakk helt marginalt ubetydelig forbruk i ei hytte. Prøv da vel hehe!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Kan du lese innlegget mitt en gang til?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Per definisjon er vel måleren i e-verkets eie, så da kan vel de bytte den som det passer de tipper jeg, eneste man oppnår med å være "vanskelig" er nok at det bare tar litt lenger tid.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg fikk ny måler i forrige uke. Det er bare å hoppe i det ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.634
Antall liker
4.244
Sted
Bartistan
Å få installert vannmåler var et dårlig regnestykke, men kommunen aksepterte å fjerne den igjen og heller betale som før fastpris. Interessant spørsmål egentlig; skulle ha spurt NVE om kravet til _fjernavlest_ strømmåler
Var motsatt for meg, fikk halvert mine kommunale avgifter (Trondheim).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Fikk automatmålere for et par år siden og det funker helt greit, så hva som er poenget med å skifte på nytt kan man jo lure på. Poenget er vel at man etterhvert skal innføre mange flere målepunkter pr døgn, for å få en "rettferdig prising" - les ta max priser i forhold til spotpris.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Hensikten er vel å flå flyttet noe last utover døgnet gjennom prismekanismen. Typisk morgen og ettermiddag. Om folk gidder avhenger av hva det ene koster kontra det andre.

Noe er lett å flytte litt, som klesvask og lading av bil. Middag og morgendusjen er verre.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Brannvesenet er ikke glade for denne type prising da det vil føre til at man bruker strømkrevende produkter da strømmen er billigst, altså om natten. Vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin osv
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei det har du nok rett i.... og mange aktiviteter er vanskelig å flytte for mange, så jeg er nok redd for at hovedhensikten er å tjene mer penger...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Uansett varme og varmtvann som står for det aller meste, så hvor mye det er å spare er uansett begrenset. Men folk finner jo på mye rart... har nok mer å si om nettleie blir effektbasert fremfor energibasert som den er i dag. Det et eventuelt neste skritt og krever også smarte målere.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Strømforbruket for hvitevarer beløper seg til noen hundrelapper pr. apparat pr. år så det er ikke der de store besparelsene er.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Uansett varme og varmtvann som står for det aller meste, så hvor mye det er å spare er uansett begrenset. Men folk finner jo på mye rart... har nok mer å si om nettleie blir effektbasert fremfor energibasert som den er i dag. Det et eventuelt neste skritt og krever også smarte målere.
Er nok ikke utenkelig å sette et koblingsur på varmtvannsberederen som kobler ut i den dyreste perioden. Jeg har selv mulighet for tidsstyring på samtlige panelovner i huset, så det er fint mulig å spare når denne ordningen kommer. I tillegg har de fleste vaske og oppvaskmaskiner mulighet for forsinket oppstart innebygget. Har man i tillegg installert alarmsystem, kan man programmere smartkontakter til å koble inn og ut etter ønsket tidspunkt. Så bruker man nevnte muligheter, så er mulighetene der til å spare en del kroner hvis man gidder
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Strømforbruket for hvitevarer beløper seg til noen hundrelapper pr. apparat pr. år så det er ikke der de store besparelsene er.
Det er nok mer enn som så, hva med småbarnsfamilier som kjører vaskemaskin to til tre ganger pr døgn og ditto tørketrommel fordi man må ha tøyet tørt til neste dag på skole eller barnehage?
Går man derimot i helsetrøye og terylenbukser og skifter en gang pr uke, så er nok forbruket som du nevner.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Problemet med alt slikt i Norge er installasjonskost vs besparelse i eksisterende anlegg.

Har leid litt bolig i Frankrike. Det er det vanlig at vvb går kun om natten.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Problemet med alt slikt i Norge er installasjonskost vs besparelse i eksisterende anlegg.

Har leid litt bolig i Frankrike. Det er det vanlig at vvb går kun om natten.
Hva koster et enkelt koblingsur, 50,-?

EDIT: Du får faktisk 3 stk for kr70,-!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Uansett varme og varmtvann som står for det aller meste, så hvor mye det er å spare er uansett begrenset. Men folk finner jo på mye rart... har nok mer å si om nettleie blir effektbasert fremfor energibasert som den er i dag. Det et eventuelt neste skritt og krever også smarte målere.
Er nok ikke utenkelig å sette et koblingsur på varmtvannsberederen som kobler ut i den dyreste perioden. Jeg har selv mulighet for tidsstyring på samtlige panelovner i huset, så det er fint mulig å spare når denne ordningen kommer. I tillegg har de fleste vaske og oppvaskmaskiner mulighet for forsinket oppstart innebygget. Har man i tillegg installert alarmsystem, kan man programmere smartkontakter til å koble inn og ut etter ønsket tidspunkt. Så bruker man nevnte muligheter, så er mulighetene der til å spare en del kroner hvis man gidder
Oppvarming står for brorparten av strømmen som du sier men skal du spare noe med de smarte ovnene dine så må du ha det kaldt om dagen og varmt om natta. Som noen skrev så er de nok mest ute etter penga våre. Forøvrig er vel ikke en smart måler det samme som en med fjernavlesing. Det siste har jeg hatt i 10 år, men tror ikke den er smartere enn som så.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Hensikten er vel å flå flyttet noe last utover døgnet gjennom prismekanismen. Typisk morgen og ettermiddag. Om folk gidder avhenger av hva det ene koster kontra det andre.

Noe er lett å flytte litt, som klesvask og lading av bil. Middag og morgendusjen er verre.
ja! Hensikten er helt klart å få rett prising av effekt. Næringslivet har vært utsatt for dette i en årrekke hvor det virker helt naturligt å måtte betale for effekt ikke bare energi. Der åpner seg nye muligheter for netteier som da kan betale for utkobling fem for ytterligere investeringer i nett/trafo kapisitet.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg gleder meg til to ting:

1: Det økte antallet "skandalesaker" der folk har fått kutta strømmen sin i situasjoner hvor man ellers ikke ville ha kutta strømmen, siden netteier nå kan kutte strømmen fra boliger uten å være tilstede for å ta den vanlige kontrollen som de pleier.

2: Hackere som finner ut at de kan kødde med strømmen til folk. Enten ved å gi de absurd høye eller lave strømregninger, men det mest spennende blir når de begynner å kutte strømmen til folk på random.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Problemet med alt slikt i Norge er installasjonskost vs besparelse i eksisterende anlegg.

Har leid litt bolig i Frankrike. Det er det vanlig at vvb går kun om natten.
Hva koster et enkelt koblingsur, 50,-?

EDIT: Du får faktisk 3 stk for kr70,-!
tja, min VVB er direkte koblet iht nye foreskrifter. Dvs at jeg må ha elektriker for å koble et tidsur på den. Ditto med varmekabler, og de ønsker jeg uansett skal gå når vi er hjemme.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.746
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Uansett varme og varmtvann som står for det aller meste, så hvor mye det er å spare er uansett begrenset. Men folk finner jo på mye rart... har nok mer å si om nettleie blir effektbasert fremfor energibasert som den er i dag. Det et eventuelt neste skritt og krever også smarte målere.
Er nok ikke utenkelig å sette et koblingsur på varmtvannsberederen som kobler ut i den dyreste perioden. Jeg har selv mulighet for tidsstyring på samtlige panelovner i huset, så det er fint mulig å spare når denne ordningen kommer. I tillegg har de fleste vaske og oppvaskmaskiner mulighet for forsinket oppstart innebygget. Har man i tillegg installert alarmsystem, kan man programmere smartkontakter til å koble inn og ut etter ønsket tidspunkt. Så bruker man nevnte muligheter, så er mulighetene der til å spare en del kroner hvis man gidder
Oppvarming står for brorparten av strømmen som du sier men skal du spare noe med de smarte ovnene dine så må du ha det kaldt om dagen og varmt om natta. Som noen skrev så er de nok mest ute etter penga våre. Forøvrig er vel ikke en smart måler det samme som en med fjernavlesing. Det siste har jeg hatt i 10 år, men tror ikke den er smartere enn som så.
Både du og jeg skjønner at på koble ut varmeovnene hele dagen vil gå utover komforten. Nå er vel meningen med prissettingen på strøm å få vekk toppene på strømforbruket i de verste periodene ca7-9 og 15-18 og kan man da koble ut varmeovner osv., tror jeg at man kan spare mye uten at det går utover komforten.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg googlet opp spotprisene på strøm i Norge - og i store deler av landet vil ikke dette med varierende strømpriser ha noen større betydning for folk flest. Både i Sør-Norge og i Nord-Norge snakker vi om en forskjell mellom maksimum og minium pr. kWh på ca. 10%. Midt-Norge - derimot - der snakker vi om makspriser som ligger på ca. 160% av minimum (Trondheim og Molde i oversikten). Pr. dags dato, naturligvis - dette kan sikkert endre seg:

Market data | Nord Pool

Selv om ikke alle kan forskyve strømforbruket sitt, finnes det jo en del som har muligheten. F.eks. enslige. Eller i husholdninger hvor barna har flyttet ut. Man er jo ikke barnefamilie til evig tid - selv om det kan virke sånn når man står midt oppi det. Kona og jeg er ferdig med den fasen i livet - så vi kunne i og for seg skru ned strømforbruket mens vi begge er på jobb - og ha en tidsstyrt oppstart av varmeovnene slik at vi har en passe lunk når vi er hjemme igjen utpå ettermidagen.

Og hvis strømforbruket forskyver seg tilstrekkelig mye, vil dette kunne påvirke prisingen. Slik at det blir mindre prisforskjell mellom maksimum og minium. Fordel for dem som ikke kan forskyve forbruket sitt, altså.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Merprisen for effekt fra kraftprodusent er veldig lav i Norge grunnet regulerbarheten i vannkraftprodusjon. Bildet ser helt annerledes ut sett fra netteier.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Jeg googlet opp spotprisene på strøm i Norge - og i store deler av landet vil ikke dette med varierende strømpriser ha noen større betydning for folk flest. Både i Sør-Norge og i Nord-Norge snakker vi om en forskjell mellom maksimum og minium pr. kWh på ca. 10%. Midt-Norge - derimot - der snakker vi om makspriser som ligger på ca. 160% av minimum (Trondheim og Molde i oversikten). Pr. dags dato, naturligvis - dette kan sikkert endre seg:

Market data | Nord Pool

Selv om ikke alle kan forskyve strømforbruket sitt, finnes det jo en del som har muligheten. F.eks. enslige. Eller i husholdninger hvor barna har flyttet ut. Man er jo ikke barnefamilie til evig tid - selv om det kan virke sånn når man står midt oppi det. Kona og jeg er ferdig med den fasen i livet - så vi kunne i og for seg skru ned strømforbruket mens vi begge er på jobb - og ha en tidsstyrt oppstart av varmeovnene slik at vi har en passe lunk når vi er hjemme igjen utpå ettermidagen.

Og hvis strømforbruket forskyver seg tilstrekkelig mye, vil dette kunne påvirke prisingen. Slik at det blir mindre prisforskjell mellom maksimum og minium. Fordel for dem som ikke kan forskyve forbruket sitt, altså.
Midt-Norge er et kronisk problemområde. Nye store forbrukspunkter ar kommet til uten at produksjon eller transportkapasitet har fulgt med.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Et av de største potensielle problemene her er den kommende elektrifiseringen av bilparken.

Gitt at folk er like ulogiske som de bruker å være, så vil ingen reguleringe føre til et mønster der folk kommer hjem fra jobb, plugger i elbilen på full pupp, sammtidig som middagsmaten skal lages, hvilket gir en massiv effekttopp, som blir vanvittig dyr å bygge seg ut av.

Dersom en legger inn effektprising, så kan en enkelt få fordelt forbruket utover døgnet, ved rett og slett applelere til pengeboka. Vil en ikke bruke huet og heller sette på moderat lading, men istedenfor kjører på med 30A lading - sånn i tilfelle en har bruk for å kjøre på kiosken på kvelden, så kan en gjøre det. Men da må en og forvente å betale 4 ganger prisen.

Johan-Kr
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
er vel nesten ingen som legger inn 20-30A lading. De finnes sikkert, men mage er de neppe. En elbil på vanlig kontakt er ikke mer enn en varmeovn, men det kan selvagt bli mange av de og de står på i timesvis så legger seg på toppen av alt det andre. Antar simultanfaktor til elibil er satt til 1
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Frem til overgangen 70/80-tallet var det vanlig med en type effekttariff i de fleste hjem med overforbruksmåler når effektuttaket ble for høyt. Utover på 80-tallet bygget bransjen ut et så godt forsyningsnett at dette ble endret til rene energitariffer. I dag ønsker man seg tilbake til en mer sofistikert versjon av effekttariffen som bl.a. kan ha økt brannfare som mulig konsekvens. Vi går med ræva inn i fremtiden der blåruss for lengst har erstattet fagfolkene til å styre bransjens utvikling.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Frem til overgangen 70/80-tallet var det vanlig med en type effekttariff i de fleste hjem med overforbruksmåler når effektuttaket ble for høyt. Utover på 80-tallet bygget bransjen ut et så godt forsyningsnett at dette ble endret til rene energitariffer. I dag ønsker man seg tilbake til en mer sofistikert versjon av effekttariffen som bl.a. kan ha økt brannfare som mulig konsekvens. Vi går med ræva inn i fremtiden der blåruss for lengst har erstattet fagfolkene til å styre bransjens utvikling.
Enig, og ikke alle har Tesla. Har man en bil med mindre rekkevidde så trenger man gjerne å lade full pupp mens middagen lages og fortæres slik at man trekker kveldens gjøremål med fotball trening mm. Det skal man altså enten betale svindyr tariff for eller slutte med når bilparken elektrifiseres, da elverkene ikke vil ta kostanden med å bygge ut. Tror det er noen som har regnet på at her ligger det mye penger å tjene :(.
 
Topp Bunn