Hvem har den beste mannlige stemmen?

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.216
Antall liker
2.723
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av utlandske jeg ikke kunne se her så langt , the doors , jim morrison , prince , bryan ferry ,
Av damer / jenter synes jeg beth hart , og demi lovato har hver sin sær egenhet og dynamikk
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Av utlandske jeg ikke kunne se her så langt , the doors , jim morrison , prince , bryan ferry ,
Av damer / jenter synes jeg beth hart , og demi lovato har hver sin sær egenhet og dynamikk
Skal vi som en digresjon se til damene så er det tre i min verden som utpeker seg (Sandy Denny, Caroline Crawley og Kate Bush).
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.216
Antall liker
2.723
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av utlandske jeg ikke kunne se her så langt , the doors , jim morrison , prince , bryan ferry ,
Av damer / jenter synes jeg beth hart , og demi lovato har hver sin sær egenhet og dynamikk
Skal vi som en digresjon se til damene så er det tre i min verden som utpeker seg (Sandy Denny, Caroline Crawley og Kate Bush).
Absolutt , hvor skal en stoppe og hvor begynne ?
bergtatt første gang jeg hørte Sandy Denny , kjøpte den store lp boksen den gang ,måtte spesial bestilles Kate Bush har jeg mye musikk og lyttet til , nesten legendarisk hun vil jeg si
Caroline kjenner jeg ikke men skal sjekke opp :)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.858
Antall liker
50.921
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Chris Thompson.
David Bowie.
Bryan Ferry.
Barry White.
Freddie Mercury.
Jeff Lynn.
Eric Woolfson.
David Gilmoure.


O
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.288
Antall liker
11.099
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ian Gillan og David Bowie på hver sin måte. Her hjemme er kanskje Jahn Teigen i en egen klasse.
Jahn Teigen har da ikke så veldig god stemme? Han presser den langt ut over det den tåler. Jeg synes han til tider synger direkte surt.
Var det ikke Teigen som ble invitert til å synge med Genesis, da Peter Gabriel gav seg, og takket nei?
Han matcher ikke Gabriel, men kunne gjort det bedre enn Phil Collins.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.288
Antall liker
11.099
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ellers må jeg jo nevne de virkelig store fra glansperioden for stemmeprakt i populærmusikken:
Nat King Cole
Harry Belafonte
 
H

heia1956

Gjest
Var på konsert Christmas for cowboys der Dag Inge Vagle vokalist i Helldorado var med. Har aldri hørt noe av ham tidligere men han sang helt fantastisk, min kone var meget imponert og hun er ikke lett å imponere.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.288
Antall liker
11.099
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Innrømmer et par personlige soft spots her
Sam Cooke
Arnold George Dorsey (Engelbert Humperdinck)
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
872
Antall liker
2.168
Torget vurderinger
1
En stemme/sjanger jeg måtte høre mye på som barn var Jim Reeves, ser han er nevnt av flere her. Jeg liker fortsatt ikke countrymusikk i særlig grad, men stemmeprakt er det i Jim Reeves sin røst synes jeg, eksempelvis på He´ll have to go. I den motsatte enden, hvis sjanger og utøver jeg hører mye på, er kontratenoren Andreas Scholl. Her fra Matteuspasjon.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.141
Antall liker
9.469
Spørsmålet i trådtittel er nesten som å spørre hvor stor en fisk er. Veldig mange gode sangere (hvem vil høre på en dårlig sanger) og mange ikke fullt så gode.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.288
Antall liker
11.099
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jada, det er umulig å rangere allslags sangere fra alle sjangre og alle tider.
Men moro er det.

Og en ting er sikkert:
Noddy Holder i Slade gjorde sterkt inntrykk i tidlig ungdom.
Og ja, bare å innrømme det fremdeles, han var god!
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
553
Antall liker
285
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Ingen tvil...Freddie Mercury, mamma mia...
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
999
Antall liker
1.041
Sted
Porsgrunn
Den beste nålevende mannlige sangeren må være Dimash Kudaibergen. Ingen over og ingen på siden. Riktignok elendig utvalg på Tidal, men ganske mye på YouTube der det finnes mildt sagt hundrevis av reaksjonsvideoer på opptredene hans.

Av kvinnelige sangere liker jeg Kim So-Hyang aller best, hun kalles for Sør Koreas svar på Maria Carey (men er etter manges mening bedre). Så er begge to nevnt og denne tråden kan snart kalles for komplett.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Jabba Jabba: Nå er jo ikke Mariah hverken mann eller noe særlig spennende, da...Hu har imo alltid prøvd å skrike mer enn synge, Prøver fortvilt å få noe ut av en stemme hu aldri har hatt...Melder absolutt null til meg- på linje med Jane Monheit og Norah Jones. Men det bør da være emnet for en annen tråd??
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.282
Antall liker
9.520
Torget vurderinger
2
Jada, det er umulig å rangere allslags sangere fra alle sjangre og alle tider.
Men moro er det.

Og en ting er sikkert:
Noddy Holder i Slade gjorde sterkt inntrykk i tidlig ungdom.
Og ja, bare å innrømme det fremdeles, han var god!
Fy F@n det svinger så det gir meg gåsehud, 47år etter første gang jeg hørte denne på ungdomsklubben på Landøya
EDIT:for liten mobil for tykke fingre
 
Sist redigert:

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
999
Antall liker
1.041
Sted
Porsgrunn
Jabba Jabba: Nå er jo ikke Mariah hverken mann eller noe særlig spennende, da...Hu har imo alltid prøvd å skrike mer enn synge, Prøver fortvilt å få noe ut av en stemme hu aldri har hatt...Melder absolutt null til meg- på linje med Jane Monheit og Norah Jones. Men det bør da være emnet for en annen tråd??
Med det utvalget av hese kråker så kan jeg vel putte i hvilken sangfugl som helst uten at musikkpolitiet skulle se noen grunn til å sette på blålysene.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.141
Antall liker
9.469
Jada, det er umulig å rangere allslags sangere fra alle sjangre og alle tider.
Men moro er det.

Og en ting er sikkert:
Noddy Holder i Slade gjorde sterkt inntrykk i tidlig ungdom.
Og ja, bare å innrømme det fremdeles, han var god!
Fy F@n det svinger så set gir meg gåsehud 47-åringen etter første gang jeg hørte denne på ungdomsklubben på Landøya
Noddy Holder var en av kandidatene til ny vokalist i AC/du etter at Bon Scott takket for seg
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Norge:
Morten Harket
Eva W S
Faktisk vanskelig på sparket å plukke ut noe utenom Morten.

Utlandet:
Celine Dion
Men så stoppet det faktisk her og.. Men er mange.
Pluss de avdøde som f. Eks Freddy M, Michael Jackson, Elvis, osv
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Jada, det er umulig å rangere allslags sangere fra alle sjangre og alle tider.
Men moro er det.

Og en ting er sikkert:
Noddy Holder i Slade gjorde sterkt inntrykk i tidlig ungdom.
Og ja, bare å innrømme det fremdeles, han var god!
Fy F@n det svinger så set gir meg gåsehud 47-åringen etter første gang jeg hørte denne på ungdomsklubben på Landøya
Landøya ungdomsklubb i Asker?
Der gikk jeg også:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.282
Antall liker
9.520
Torget vurderinger
2
Jada, det er umulig å rangere allslags sangere fra alle sjangre og alle tider.
Men moro er det.

Og en ting er sikkert:
Noddy Holder i Slade gjorde sterkt inntrykk i tidlig ungdom.
Og ja, bare å innrømme det fremdeles, han var god!
Fy F@n det svinger så set gir meg gåsehud 47-åringen etter første gang jeg hørte denne på ungdomsklubben på Landøya
Landøya ungdomsklubb i Asker?
Der gikk jeg også:)
Ja gikk på skolen der 1972-1975 i A+B klassen , da den var helt ny og før svømmehallen begynte å lekke. Herlig ungdomsttid. Søte jenter overalt, og bra musikk og slengbukser, og båtliv på Langåra og Skauern om sommeren

Capture.JPG

På innsiden er jeg fortsatt denne gutten, gamlingen jeg ser i speilet skremmer meg litt
 
Sist redigert:

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Jada, det er umulig å rangere allslags sangere fra alle sjangre og alle tider.
Men moro er det.

Og en ting er sikkert:
Noddy Holder i Slade gjorde sterkt inntrykk i tidlig ungdom.
Og ja, bare å innrømme det fremdeles, han var god!
Fy F@n det svinger så set gir meg gåsehud 47-åringen etter første gang jeg hørte denne på ungdomsklubben på Landøya
Landøya ungdomsklubb i Asker?
Der gikk jeg også:)
Ja gikk på skolen der 1972-1975 i A+B klassen , da den var helt ny og før svømmehallen begynte å lekke. Herlig ungdomsttid. Søte jenter overalt, og bra musikk og slengbukser, og båtliv på Langåra og Skauern om sommeren

Vis vedlegget 569201
På innsiden er jeg fortsatt denne gutten, gamlingen jeg ser i speilet skremmer meg litt

Beklager OT,
Jeg gikk der 77-79
Var Hanna Marit Jahr rektor da du gikk der?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.141
Antall liker
9.469
Norge:
Morten Harket
Eva W S
Faktisk vanskelig på sparket å plukke ut noe utenom Morten.

Utlandet:
Celine Dion
Men så stoppet det faktisk her og.. Men er mange.
Pluss de avdøde som f. Eks Freddy M, Michael Jackson, Elvis, osv
Nå har vel verken Eva W S eller Celine Dion utpregede mannlig sangstemmer....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Min stemme går i dag til Jeff Buckley som en av mange dyktige vokalister.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
^Nettopp umuligheten med å velge bare èn var årsaken til at jeg stemte på dagens artist.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Den beste nålevende mannlige sangeren må være Dimash Kudaibergen. Ingen over og ingen på siden. Riktignok elendig utvalg på Tidal, men ganske mye på YouTube der det finnes mildt sagt hundrevis av reaksjonsvideoer på opptredene hans.

Av kvinnelige sangere liker jeg Kim So-Hyang aller best, hun kalles for Sør Koreas svar på Maria Carey (men er etter manges mening bedre). Så er begge to nevnt og denne tråden kan snart kalles for komplett.
Ja, han er brutal. Hvis man ikke er enig i at han har en fantastisk stemme helt uavhengig om man liker musikken, stilen eller hva nå enn, så er det nesten ikke håp. Jeg er en metal-mann og dette er rimelig langt unna noe jeg selv hører på, men gud bedre for en stemme, range og kontroll han typen har.

https://youtu.be/W29zEuZVaxs
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Som sagt før, det er mange som synger fint og interessant, men de fleste har jo bare ett eneste uttrykk. Mike Patton kan synge hva som helst. Er det noen andre som er i nærheten av å mestre ulike sjangre som han?

 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
251
Antall liker
186
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Maynard James Keenan
Chino Moreno
Peter Gabriel
Kurt Nilsen
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Er stor fan av Patton og han gjør veldig mye forskjellig.
Han er en veldig eksperimentell type og har også tatt opp mye forskjellige stiler.

Men de fleste kan gjøre mer enn vi tror, selv om vi ikke nødvendigvis har hørt det. Alle har jo ikke interesse av å hoppe og sprette mellom sjangere og uttrykk selv om man kunne gjort det. Uansett tror jeg Patton gjør det bedre enn de fleste. Er vokalist selv og har ikke noe tru på at det vi hører av en vokalist på opptak er "alt" de kan. Men det er det de kanskje kan best og liker best å gjøre.
 
Topp Bunn